Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Dvojice F/A-18 Super Hornet / Public Domain

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do Kataru. Jedná se o velký úspěch firmy Boeing, neboť výroba dalších strojů udrží v provozu výrobní linky do další dekády.

Celkem 40 stíhaček F-18E/F Super Hornet v Kuvajtu nahradí starší F/A-18 Hornet. Kontrakt v hodnotě kolem deseti miliard amerických dolarů zahrnuje dodávku 32 jednomístných a osmi dvoumístných verzí. 

Kontrakt rovněž zahrnuje dodávku náhradních proudových motorů F414 a náhradních dílů. Kromě výzbroje Katar obdrží i zaměřovací kontejnery AN/AAQ-33 SNIPER. Samozřejmostí je logistická a výcviková podpora.

Dodané Super Hornety budou jako první disponovat konformními palivovými nádržemi (CFT). Ty zásadně prodlužují dolet letounu, bez snížení jeho letových schopností a rovněž nezabírají místo výzbroji na podvěsných pylonech, jako klasické přídavné palivové nádrže.

Další stát Perského zalivu Katar má zájem o 72 stíhaček F-15. Na rozdíl od Kuvajtu však zatím neexistuje konkrétní dohoda. Potenciální obchod ve výši kolem 21 miliard dolarů, v jehož ceně je i dodávka zbraňových systémů, trenažérů a logistická podpora, nemá jasného vítěze.

Katar zvažuje možnost zakázku na 72 strojů rozdělit mezi americké stíhačky F-15 a evropské Eurofighter. Boeing nabízí Kataru verzi F-15QA, která vychází z verze dodané Saudské Arábii.

Kuvajt i Katar dlouhodobě významně investují do své obrany. Obranný rozpočet Kuvajtu se pohybuje na úrovni dvou miliard dolarů a rozpočet Kataru je více než trojnásobně vyšší. Investice se tak odráží v nákupu kvalitní vojenské techniky, povětšinou západní provenience.

Původně námořní F/A-18 se dostal do výzbroje řady "suchozemských" států.

S přihlédnutím na počet obyvatel se jedná o obrovské částky. Výše obranného rozpočtu přesto bledne v porovnání se Saudskou Arábií, která svůj obranný rozpočet za posledních pět let zdvojnásobila na úroveň přesahující 87 miliard dolarů v roce 2015.

Pro výrobní linku Boeingu se jedná o klíčové nákupy. Výroba F-15 končí na začátku roku 2019. Potenciální objednávka Kataru však výrobní linku (a tedy i pracovní místa) udrží v chodu až do příští dekády. Navíc o dalším nákupu F-15 uvažuje Izrael.

Stejná situace panuje i v případě výrobní linky pro letouny Super Hornet. Tu v provozu udržely objednávky amerického námořnictva, které Super Hornety a E/A-18G Growler (verze pro elektronický boj) vykrylo mezeru způsobenou pozdějšími dodávkami stíhaček F-35C.

Také Austrálie nakoupila další letouny Growler a Kanada nedávno projevila zájem o překlenovací dodávku 18 Super Hornetů. Díky uvedeným nákupům Boeing bude nabízet stíhačky F/A-18 Super Hornet zákazníkům i v příštích letech.

V současné době soutěží Super Hornet také ve Finsku či ve zmíněné Kanadě. Obě země navíc nyní používají starší Hornety, což dává Boeingu v tendru výhodu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu ...

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Olivav
    13:44 26.12.2016

    Jinak zde je zajímavé prohlášení:

    http://www.popularmechanics.co...

    Last fall, the Navy created a directorate of unmanned weapons systems chaired by a rear admiral, and earlier in 2015 Secretary of the Navy, Ray Mabus, said the F-35C "almost certainly will be, the last manned strike fighter aircraft the Department of the Navy will ever buy or fly."

    v kombinaci s

    USNI News points out that the current the 2016 National Defense Authorization Act sets aside $350 million for continued development of a deep-strike concept and $375 million for prototyping of at least two follow-on air systems "that move toward" a long range strike system.

    Je to sice staré info, ale naznačuje to kontinuitu a snahu o něco asi spíše v Low Observable stylu. A pokud má být F-35 poslední námořní stíhač, tak pak do dronu půjdou nemalé prostředky. Docela bych to přál Northropu, protože i YF-23 mi přišlo jako lepší stroj než F-22. Navíc v kombinaci s motorem od GE (myšlím, že měl i proměnný cyklus). Uvidíme.

  • Olivav
    11:55 26.12.2016

    Rase:

    dron jo, ale Pogo by byl problém, protože je vrtulový a vrtule bude na radaru svítit. To by bylo lepší něco jako XB-47.

  • Rase
    13:19 25.12.2016

    damik:
    Bylo by skvělé, kdyby ty senzory atd. jak píšeš, nacpali do kolmo startujícího stroje pro námořnictvo, který vzniká v rámci projektu TERN, tak trochu navazující na Convair XFY-1 Pogo z 50.let. Samozřejmě je tohle jen prototyp, výsledný stroj bude dost větší, tak místa by mohlo být dost. Přeci jen by to bylo docela i logické, když to má být průzkumný stroj.

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • damik
    12:44 25.12.2016

    Cela konference tady: https://www.youtube.com/watch?...

  • damik
    12:18 25.12.2016

    2 zkuseni US piloti o F-35: Tak prej 5th generace je revolucni a meni taktiku nejen sama sobe ale dokonce i 4th generaci, kdyz pracuji spolu. A 4th proti 5th generaci si ani neskrtne, protoze ji neuvidi. Vypada to ze F-35 se fakticky povedla. Vzali to nejlepsi z F-22, postavi jich tisice aby snizili cenu. A nacpali tam co nejvice modularniho SW, ktery to zlevni, dela to chytrejsi a dokaze to levne upgradovat kazdych par roku. A taky revolucni automatizovana udrzba. A prej nejdulezitejsi v boji je automaticky sensor fusion a automaticke sdileni informaci mezi vsemi zbranovymi systemy. Takze chteji po F-35 aby zustala na bojisti i po vystreleni zbrani, jenom aby automaticky sdilela sensor informace s 4th generaci letadel ...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Ja bych osobne navrhoval vykuchat elektroniku a SW z F-35 a postavit z toho maly dron polovicni velikosti ... Hodilo by se to malym NATO statum ...

  • Olivav
    17:31 22.12.2016

    KOLT samozřejmě že to je staré info. Jen pro připomenutí a co bylo zajímavé, že F-15 pilotovali piloti F-22, aby mohli jak píšeš využít jeho případné slabiny a ano potvrzuje to to co psal Shania (to byl i účel proč jsem to tu dal).

  • KOLT
    09:52 22.12.2016

    pro Starlight: Díky za informace. Jen mám dojem, že bych byl klidnější, kdybych je neměl...

  • KOLT
    09:51 22.12.2016

    Tohle je vcelku známá věc. Co ve videu ale nezaznělo – nic takového se při přechodu na 4. generaci strojů nedělo. Tam naopak platilo staré dobré, že zkušenější piloti létající staré stroje dokázali porážet méně zkušené piloty nových strojů. Prostě proto, že k novým strojům nebyla ještě tak propracovaná taktika, zatímco zkušení piloti znali perfektně svoje stroje, takže dokázali výborně využívat jejich přednosti a naopak nenechali se vtahnout do situací, kdy by se výrazně projevily jejich nedostatky. Což přesně potvrzuje to, co psal Shania o SA a OODA.

  • Olivav
    18:19 21.12.2016

    Jen k tomu co umí 5.gen proti 4. gen:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Starlight
    17:27 21.12.2016

    To: alea206

    Nechci diskuzi otáčet mimo téma článku, ale to co jsem naznačoval je to, že talent lidí je stejný a překvapivě náš výcvikový systém (který je jakýmsi zmutovaným pohrobkem staršího výcvikového systému z dob ČSLA) je nesmírně nákladný a neefektivní.

    To proto, že u nás adept na pilota nadzvukové stíhačky vstoupí do armády třeba hned po střední škole v 19 letech. A k taktické letce na vysněnou nadzvukovou stíhačku se dostane nejdříve ve svých 33 letech. Tedy za 14 let. A to je drahé. Navíc jeho aktivní kariéra na cílovém nadzvukovém typu bude jen menší část jeho aktivní kariéry, a proto se bude muset mnohem dříve začít cvičit nákladně jeho nástupce.

    A pokud přimhouříme obě oči, tak prvních pár let na této stíhačce bude primárně schopen pouze bojového nasazení v misích vzduch-vzduch (v rámci ČR primárně nacvičuje přepad vzdušného cíle s pomocí pozemního naváděcího stanoviště).

    Pro srovnání. Pokud by se stejný adept přihlásil, řekněme k do amerického výcviku k USAF, tak za zhruba 4 až 5 let už může být pilot už převelen na operační nasazení do Kuvajtu nebo Kataru. A bude připraven k ostrému bojovému nasazení, kde bude schopen plnit celou řadu složitých víceúčelových úkolů jak vzduch-vzduch tak i vzduch-země.

  • alea206
    14:31 21.12.2016

    Starlight:
    Tak porovnavat nase letectvo s tim Kuvajtskym +okoli moc nejde hlavne ze 2 duvodu.
    1) Finance
    2) Existence polygonu pro cvicnou strelbu ostrejma v podobe pozic rucnikaru.

    To by nasi piloti.mohli byt 100x talentovanejsi a 1000 lepe vycviceni a stejne by na tom byli hur.

  • Starlight
    13:51 21.12.2016

    Pokusil bych o debatu o kvalitě arabských pilotů nasměřovat správným směrem.

    1)
    První krokem je upřesnění článku. Americkému kongresu se ke schvalování dává maximalistická verze potenciálních kontraktů (jednak se to nemusí schvalovat po každé změna, jednak ty vyšší čísla vypadají vnitropoliticky vždycky lépe).

    Kuvajt bude nyní kupovat „jen“ 28 letounů F/A-18E/F. Dalších 12 letounů jich je v kategorie option. Kuvajt už má v Itálii také objednáno 28 letounů Eurofighter.

    Katar bude nyní kupovat „jen“ 36 kusů letounů F-15QA. Dalších 36 letounů je opět option. Katar už má ve Francii objednáno 24 letounů Rafale.

    2)
    V plném znění obou rozhodnutí DSCA (Defense Security Cooperation Agency) jsou další klíčové věty o tom, co obsahuje kontrakt: „training materials; personnel training; simulators and other training equipment; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistics support services“.

    V případě Kataru je text ohledně podpory na místo více konkrétní: „Implementation of this sale requires the assignment of approximately 24 additional U.S. Government and approximately 150 contractor representatives to Qatar.“

    Jinými slovy bude to zcela v tradici toho, jak tyto malé, ale velmi bohaté státy Perského zálivu provozují západní leteckou techniku – vláda USA (v rámci programu FMS) zabezpečí přeškolovací výcvik pilotů zákazníka (zpravidla ve výcvikových střediscích v USA), dále na základně zákazníka zabezpečí provoz a údržbu letounů a další udržovací/zdokonalovací výcvik zákazníka za pomoci US vojenského personálu a amerických kontraktorů (najatých vládou USA a tím pádem mající speciální právní status).

    3)
    Nemá význam srovnávat kvalitu „arabských“ (ne všichni piloti z těch zemí jsou Arabové) pilotů, které v rámci východního bloku cvičilo před desetiletími naše letectvo a současné piloty z těchto bohatých států Perského zálivu, které se desetiletí při dodávkách výzbroje orientují na západ (primárně USA, VB a Francie).

    Jsou to sice málo početné národy, ale mohou si dovolit luxusní život a vzdělání na vynikající úrovni, které by nás asi překvapilo. A protože manuální práce nikdy vykonávat nebudou, tak stát se důstojníkem v ozbrojených silách je jednou z možností jak se v životě realizovat. Pro výběr budoucích pilotů je tedy k dispozici dostatečně velká mužská populace, se kterou se dá pracovat.

    4)
    Jejich výcvikové systémy jsou založeny na západním přístupu (který s tím, co bylo (a je) u nás nebo východním bloku, nemá vůbec nic společného). Běžným standardem jsou pochopitelně najatí západní instruktoři (ať už v aktivní vojenské službě přes FMS, nebo ex-military na kontrakt). Nebo se dokonce celý výcvik odehraje v cizině.

    Například v současnosti jsou začínající stíhací piloti Katarského letectva cvičeni ve Francii. A protože je třeba před začátkem dorovnat někdy úroveň znalostí a dovedností se západními studenty, se kterými jsou pak společně v kurzu, není neobvyklým jevem, že začínají zdokonalovací přípravkou (1 rok) zaměřenou na letecké základy a perfektní zvládnutí letecké terminologie/angličtiny.

    Jistou specifikou těchto zemí je, že na rozdíl od západních letectev je, že nových pilotů je v letectvu poměrně málo a je to kariéra na celý „život“, tak pokud někomu něco nejde, tak se přidávají letové hodiny. Peníze a čas na to jsou. A někdy se stavy doplní na kontrakt i západním bojovým pilotem-instruktorem.

    Hodně specifickou záležitostí budou přeškolovací kurzy na novou techniku ve Spojených státech. To je opravdu ta nejlepší kvalita, které vyprodukuje skutečně bojově připravené piloty marického střihu.

    5)
    Trochu složitější to je pak s bojovou (taktickou/ logistickou) připraveností letectva (od úrovně letky a výše).

    A právě zde státy Gulf Cooperation Council (GCC) v posledních desetiletích hodně zapracovaly – společná cvičení se západním spojenci doma (oba státy hostí po desetiletí velmi početné prvoliniové letecké útvary západních zemí, operující ve všech válkách v Iráku a Afganistánu), nebo v zahraničí a jsou zapojení do různých mezinárodních bojových operací nad Irákem, Jemenem, a podobně.

    Pravda je bohužel takové, že jejich schopnosti a úroveň vy cvičenosti a bojové přípravy je celkově lepší než u pilotů našeho letectva (a to jak v studenoválečné minulosti, tak i bohužel NATO současnosti).

  • Shania
    13:27 21.12.2016

    KOLT: přesně, situační přehled a vůbec OODA loop je kritická nejen ve vzdušném boji (vědět kde je nepřítel a naopak nebýt viděn, reagovat dřív jak on, mít iniciativu atd)

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    5.gen nejenže zrychluje vlastní OODA smyčku (senzory, sdílení dat), ale na druhou stranu ji prodlužuje nepříteli (stealth, schopnost vědět kde je a kde neni vidět, rušení).

    Takže nakonec to není jen o tom jak je dobrý pilot nebo jeho stroj, mnohem důležitější je jeho efektivita ve větším celku, kde efekt jednotky můžeš navýšit pomocí tzv Force multiplication

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Tohle zničilo Iracké letectvo.

  • KOLT
    13:05 21.12.2016

    Jinými slovy při konfliktu se Saudy by to bylo o tom udržet si informační převahu ve smyslu situačního přehledu bojiště. Což by pro Amíky, potažmo NATO neměl být problém. Asi i Izrael by to zvládl. Írán by s tím už měl pochopitelně problémy.

    Mmchd, nesvědčí to náhodou ve prospěch těch "přetechnizovaných" letadel 5. generace ;-)

  • Shania
    12:40 21.12.2016

    alea206: máš pravdu, je to z mojí strany stejná generalizace jako proti čemu se ohrazuji.

    U příkladů co jsme uvedl je tedy přimo porovnávám s američany, sověty, izraelci v daním období.

    Zatímco tedy Američani dostali lekci ve Vietnamu, s tím že USN provedla opatření na zlepšení ještě za války, USAF to trvalo déle. SSSR na tom bylo daleko hůř a potřebné změny se tam začali dít mnohem později.

    Arabské státy jako Egypt, syrie, Irak atd, byli konstantně v konfliktu, to se taky promitlo na jejich zkušenostech ve všech oblastech. To že všechny války s Izraelem prohráli ještě neznamená, že jim nedali pořádně zabrat.

    Co se týká mechaniků, SyAF si dokazalo udržet docela vysoké tempo operací i přes nedostatek náhradních dílů a stáří techniky. Nepodceňoval bych je ani v tomto ohledu.

  • alea206
    12:03 21.12.2016

    Aniz bych chtel jakkoli kritizovat schopnosti Arabskych pilotu, tak pokud rikate ze patri "k tomu lepsimu" je potreba rict vuci komu je porovnavate. Soucasne uplne nejde hodnotit schopnosti pilotu, ale schopnosti celeho letectva a tam obzvlast v peci o techniku maji velke mezeri.
    Dalsi vec je ze nic jako "Arabsky pilot" neexistuje. Arabske zeme jsou velmi siroky pojem. Od extremne bohatych po extremne chude. Od relativne moderne smyslejicich po velice zpatecnicke.

  • Shania
    10:21 21.12.2016

    Většina těch předsudků pramení z toho kdo je u moci a jak je systém nastaven. Tam kde dostává přednost vliv a politická spolehlivost a jiné faktory před schopnostmi, to nikdy nedopadne dobře bez ohledu na stát a barvu atd.

    ----

    Tak např okolo 60- 70 let, tedy období kdy se dá dobře porovnávat mezi konflikty s Izraelem a Vietnamskou válkou.

    V té tobě byli např. Egypší piloti jedni z nejlepších, a jeden z důvodů jsou prostě bojové zkušenosti, které prostě nikdo jiný neměl.

    V té době se obě velmoci zaměřovali na hrozbu strategických bombardérů. Takže tedy lety ve velké výšce a rychlosti, důraz na nové zbraně, hlavně rakety, které byli určeny proti nemanévrujícím cílům atd. Jeden ze symptomů byl pak chybějící kanon jak u sovetskych tak americkych zachytnych stihacek.

    Takže egypt a ostaní Arabské státy dostali druhořadou ruskou výzbroj (a i pres cetne zadosti o lepsi vyzboj, kterou nikdy nedostali), instruktory a doktrínu. Tohle by blyo ok, kdyby bojovali proti Američanům vi Vietnamu, kde by si vedli líp jak S.Vietnamci, kde všichni používali stejně špatnou doktrínu nasazení.

    Proti izraeli, který se místo operací vysokou soustředil an nízké a střední výšky, cvičil ACM a vůbec využil výhody svých strojů a zbraní. Takže sovětské rakety neschopné zasáhnout cíl manévrující víc jak 2G měli daleko větší problém zničit manévrující cíl v nižších výškách a nad rozpálenou pouští.

    To je jen jeden příklad z mnoha.

    To co sovětská doktina způsobila u pozemnich sil bylo ještě neco daleko horsiho. A to se ani neblizilo k tomu, jake problemy způsobila spolehnutí se na ruske zpravodaske informace.

    -----

    A pak třeba Irak.. poustni boure - piloti byl na dobré urovni, dlouholete bojove zkusenosti ve válce s Iranem, hustá síť PVO, teoreticky by si meli vest podstatně lip nez vietnamci v 70.

    Co se stalo? Nedostali ani tu nejmenší šanci, koalice šla jak po velitelskych centrech, letistich, systémech vcasne vystrahy. Vsechny stroje okamzite po startu byli sledovany a zachyceny (byli tu samozdřejmě vyjímky). Iranci byli ve vzduchu slepi a presto zaznamenali pár úspěchů. I kdyby byli 10x lepsi piloti, vysledek by byl stejny.

    Tohle je jasný případ toho jak moc je přehled o situaci důležitá.

    ------

    A teď tu máme saudy, ja vím ,je tu spousta předsudků i z nynější války v Yemenu. Pravda ale je, že si tech chyb byli vedomi, vedlo to k postaveni vice jak 1000 dustojniku pred voejnsky soud a provedli řadu reforem. Podcenovat saudy dnes by nebyl moc dobrý nápad.

    Co se týká letectva, mají moderní techniku, piloti prochazí výcvikem v USA, není nejmensi důvod pochybovat, ze se neradi alespon k prumeru pilotů, co projdou stejnym vycikem. A jejich letectvo v Yemenu si vede pomerne dobre.

    -----

    Nějaké čtení, třeba tady

    https://warisboring.com/joyrid...

    A tady tohle vlákno by vás mohlo nasměrovat na další odbornou literaturu, pokud to někdo chce studovat.

    https://www.reddit.com/r/Credi...

  • KOLT
    09:29 21.12.2016

    Možná protože Jordánsko je obecně jeden z nejlépe fungujících arabských států vůbec (k ideálu má samozřejmě daleko, ale i to Arabské jaro se mu vcelku vyhlo). Co všechno se na tomto faktu podílí, je otázka pro vzdělanější. Zajímavé je, že mu vládne dynastie Hášimovců, která svůj původ odvozuje od Mohamedova praděda. Je tedy z pohledu běžných Arabů velmi "legitimní" a uznávaná.

  • madrabbit
    09:15 21.12.2016

    Ono je to hodně rozdílné, co se kvality "arabských" pilotů týká. Co vím, tak Izrael vždy hovořil s respektem o Jordáncích - taktika byla nejlepší z těch, se kterými válčili. Možná by to bylo na "rozbor", proč zrovna Jordánsko a co chybí ostatním.

  • alexa123
    20:52 20.12.2016

    Čo sa kvality arabských pilotov týka tak to mám z "prvej ruky" ale asi sa to týka arabskej armády ako takej. Bol som na besede s bývalým špičkovým pilotom Bielych albatrosov, ktorý bol pred novembrom 1989 inštruktorom v Líbyi. Dal som mu konkrétnu otázku - aká bola kvalita líbyjských pilotov. Jeho odpoveď - bola skupina špičkových pilotov, potom nič a nič a potom boli ostatní piloti. Podľa neho sa adepti na pilotov nevyberali podľa toho, či na to majú talent alebo dokonca chcú byť pilotmi, ale jednoducho sa brancovi rozkazom povedalo - ty budeš pilotom, ty tankistom, ty zase radistom a nikoho nezaujímalo, či ten "chudák" má "talent" byť pilotom, tankistom, radistom, ...

  • KóĎA
    17:37 20.12.2016

    Gorn: já bych i věnoval pozornost poznámce z odkazovaného článku - arabští piloti se rekrutovali z nejvyšších pater hierarchie společnosti, která ovšem nic nevypovídala o jejich předpokladech. Většina běžné společnosti udrží v ruce pušku a dokáže z ní vystřelit, ovšem stát se pilotem bojového letadla (a ty nároky se od druhé světové války jenom zvyšovaly) předpokládají mnohem lepší předpoklady - fyzické i duševní. Zaznamenal jsem i spoustu odkazů na to, že v saudském letectvu vybaveného top US zbraněmi to není jiné.

  • Gorn
    17:16 20.12.2016

    KóĎA: tak Shania zmiňuje že měli slabou doktrínu, takže jejich "nepoučitelnost" jako celku (respektive páru/letky/letectva) vlastně připouští. Ovšem souhlasím s tím že ten rozdíl v technice nebyl až do příchodu F-16/F-15 nějak zásadní, zvláště pokud vezmeme v úvahu i kvantitu tak arabové měli vlastně v technice převahu (řekněme že se bavíme o roce 1967 a 1973).

    Vlastně když o tom tak přemýšlím tak by mě zajímalo proč arabové patří k lepším pilotům? Možná pokud přihlédneme k tomu že se jim nedostává kvalitního výcviku, nebo k tomu že arabové jsou tradičně mizerní mechanici...

  • KóĎA
    14:07 20.12.2016

    Shania: kde je to hodnotící kritérium? Podle československých instruktorů to bylo hodně slabé, hlavně s morálkou a studiu - vzdušný boj musí být podpořen důkladným studiem taktiky a slabin nepřítele. V tom Arabové rozhodně nevynikali. Viz. např. http://www.vhu.cz/padesata-let... A jejich technika mi nepřišla zásadně horší (do příchodu F15/F16) než to co mělo k dispozici IAF. Ostatně Češi měli srovnání - cvičili i Izraelce.

  • David
    13:37 20.12.2016

    Zaujaly mne ty dvě miliardy dolarů vojenských výdajů Kuvajtu. Obrovská částka, ale když to přepočteme na koruny, pak je to zhruba 50 mld.korun, tedy částka velmi podobná českým výdajům na obranu. A zkuste si porovnat početní stavy kuvajtské a české armády. Vím, taková srovnání jsou vždy složitější, přesto mne to trochu zaráží.
    A jen pro doplněk - Kuvajt nakupuje v současné době také Typhoony

  • Gorn
    10:39 20.12.2016

    Tak asi by bylo vhodné říct že pro Katar i Kuvajt je v součastnosti největší hrozbou Irán a banda maníků v pyžamech, s hadrem na hlavě. Irán má sbírku letounů vhodnou pro prvotřídní muzeum, nikoliv letectvo. Maníci v pyžamech mají jeden pomalovaný MiG-21 na focení. Katar a Kuvajt tedy nakupují letouny které jsou schopné, v první řadě, nést hodně munice :D

  • Shania
    09:42 20.12.2016

    otecko: možná ne nikdy naplno, ale nepodcenuj je....

    Historicky patřili arabsti piloti k tomu lepsimu, hlavně díky bojovym zkusenostem... Mít srovnatelné vybavení a doktrinu, tak by to měl Izreal daleko těžší.

  • otecko
    08:42 20.12.2016

    Dofám, že oba tyto státy potenciál letadel nikdy nebudou umět využít. Stejně jako Saudi.

  • Henrich7
    07:53 20.12.2016

    Pri nákupe stihaciek,totiž okrem ceny treba zväzovať aj využitie. Katar tak isto ako Kuvajt by využili možno aj F35 ,ale USA zatiaľ nechce z pochopiteľných dôvodov sprístupniť tieto stroje pre štáty ktoré sa nepodieľajú na jeho výrobe. Ale napríklad južnej korei sa to podarilo úspešne obísť tak, že v spolupráci s USA budú vyrábať vlastný stealth fighter pre ich vlastné potreby.

  • alexa123
    06:41 20.12.2016

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15 ...

    Nielen pilotov ale celý vojenský personál ako taký potrebný na obhospodarovanie 72 lietadiel. Technikov a iný pomocný personál im môžu robiť civilní zamestnanci hoci aj cudzinci na dohodu, ale mnohé funkcie môžu robiť iba občania Kataru a sú to dôležité-kvalifikované funkcie.

  • pajo
    00:15 20.12.2016

    Mna by zaujimalo, kde chce Katar zobrat pilotov pre 72 F-15, kedze zvycajne na kazde lietadlo je potrebnych niekolko pilotov. Momentalne maju priblizne 1.8 mil. obyvatelov, ale z toho len 278 tisic je obcanov Kataru (13%). Zvysnych 87% je pracovnikov zo zahranicia.

  • Shania
    16:58 19.12.2016

    Jsem si jistý, že tyhle ropné státy by po F-35 hned šáhli, už jen pro demonstraci a odstraňující efekt pro okolní staty. Podle cenovek těch jejich nákupů je cena až to poslední co řeší.

    Izrael ale udělá vše pro to, aby byl jediný uživatelem těch strojů v oblasti ještě hodně dlouho.

    Takže kupují to nejlepší na co dosáhnou. A to jak z pohledu efektivity, tak z politického vlivu.

  • Clanek
    16:45 19.12.2016

    Je to dukaz jen toho, ze kdo chce kupovat letadla ted, ten MUSI kupovat letouny 4. generace. Jedine dve letadla 5. generace se bud nevyrabi a ikdyby vyrabela tak nevyvazi, anebo vyrabi na plne obratky a jeste par dekad budou a minimalne jednu dekadu bude trvat nez si k dodavkam F-35 cuchnou nezucastnene strany. Takze Katar a dalsi stoji pred volbou jestli zadne letadlo, nebo letadlo 4. generace. V tomto svetle skutecne je 4. generace stale naprosto vyhovujici.

  • RiMr71
    16:37 19.12.2016

    "Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující."
    ...jak pro koho... proti Severní Koreji by stačily i uloženky z pouště... má to nějakou vypovídající hodnotu pro jiné oblasti zájmů? Nulovou...

  • RiMr71
    16:36 19.12.2016

    ...jsem moc zvědavý na tu konečnou cenu za kus F-15QA či nedejbože EF-2000, ve srovnání s tím "zbytečně šílivým" F-35...

  • marfolodej
    16:26 19.12.2016

    Důkaz, že i tyto letouny 4. generace jsou naprosto vyhovující. Proč šílet po F-35.