Boeing vyrobí křídla pro zbývající bitevní letouny A-10 Thunderbolt II

Boeing vyrobí křídla pro zbývající bitevní letouny A-10 Thunderbolt II
A-10 Thunderbolt II se střelckým kontejnerem Sniper XR / Public domain (Zvětšit)

Americké letectvo si objednalo nová křídla pro své ikonické letouny přímé palebné podpory A-10 Thunderbolt II přezdívaných „Warthog“. Šedesát procent Warthogů už nová křídla má. Osud zbývajících letounů byl však dlouho nejistý.

Výměna křídel prodlouží životnost letounů o deset tisíc letových hodin. Je to jediný způsob, jak udržet stárnoucí letouny z osmdesátých let minulého století ve vzduchu. Bez nových křídel by jim hrozil zákaz provozu. S novými křídly budou moci létat až do konce třicátých let 21. století.

Americké letectvo (USAF) provozuje celkem 281 bitevních letounů A-10 Thunderbolt II, známějších pod přezdívkou Warthog (Prase bradavičnaté), nebo jen Hog (Prase). Letos v srpnu letectvo oznámilo, že ukončilo výměnu křídel prvních 173 strojů. Letečtí fanoušci a novináři dlouho diskutovali, zda USAF nakoupí nová křídla i pro zbývající letouny. 

V úvahu přicházelo jejich vyřazení. Spekulace ukončila smlouva na dodávku dalších 112 párů křídel. USAF ji uzavřela 21. srpna se společností Boeing. Pokud jsou počty správně, znamená to čtyři páry jako rezervu pro strýčka Příhodu.

Pentagon ještě letos nakoupí 27 párů křídel za 239 milionů dolarů (5,6 miliardy korun), tj. jeden pár za 8,9 milionu dolarů (207,8 milionů korun). Zbytek chce dokoupit napřesrok. Celková cena nových křídel pro všech zbývajících 108 letounů, plus čtyři rezervní páry, se udává jako 999 milionů dolarů (23,3 miliardy korun).


Kontrola Warthoga před letem

Vlivní zastánci 

Původní výrobce letounů A-10, společnost Fairchild Aircraft, už neexistuje. O jejich údržbu a rekonstrukce se proto stará trojice velkých amerických leteckých společností, Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Boeing vyrobil nová křídla i během minulého kola výměn. Nešlo to úplně hladce. Letecký gigant měl problémy s jedním ze svých subdodavatelů. Letectvo se zase u druhé série křídel obávalo z příliš vysoké ceny. Všechny překážky se ale zřejmě podařilo překonat k oboustranné spokojenosti.

„Jsem šťastný, že mohu oznámit, že jsme připravili kontrakt na řešení výměny křídel u zbývajících A-10,“ okomentoval smlouvu šéf amerického Velitelství vzdušného boje Mike Homes. USAF původně plánovala letouny A-10 vyřadit už v roce 2016. Warthogy však mají mnoho vlivných zastánců.

Patří mezi ně například republikánská senátorka za stát Arizona Martha McSallyová. V Arizoně leží letecká základna Davis–Monthan, na které sídlí mimo jiné dvě perutě letounů A-10. Základna dává práci lidem ve svém širokém okolí. McSallyová byla navíc sama pilotkou Warthogu.


Martha McSally; větší foto / USAF

Hledání náhrady

Než se dala na politiku, sloužila v americkém letectvu. Účastnila se operace Southern Watch (Jižní hlídka) nad Irákem. Stala se také první ženou, která kdy v USAF velela stíhací peruti. Byla to 354. stíhací peruť, vybavená letouny A-10 a sídlící na základně Davis–Monthan. 

„Vím, jak je Warthog rozhodující pro náš vojenský úspěch ve vzduchu i na zemi,“ prohlásila McSallyová. „Vedla jsem boj proti zakonzervování A-10. Je dobré vidět uzavřenou smlouvu na výměnu křídel. Začne platit okamžitě, dřív, než dojde k uzemnění některých letadel.“

USAF plánuje v budoucnosti Warthogy nahradit stealth letouny F-35 Lightning II. Důvodem je proměna prostředí na moderním bojišti, které se stane pro letadla A-10 příliš nebezpečným. Odpůrci prodlužování životnosti A-10 tvrdí, že to tak je už dnes. 

Výkonné stealth letouny F-35 však nejsou pro úkoly, které plní Warthogy, ideální. O náhradě Warthogů se proto stále diskutuje. 

A-10 byl první americký letoun v dějinách, navržený speciálně pro blízkou leteckou podporu A-10 je tedy velmi robustní, má silnou balistickou ochranu, dokáže létat nízkou rychlostí (ideální pro získání přehledu o bojišti) a má především ikonický rotační sedmihlavňový automatický kanón GAU-8 ráže 30 mm.  

F-35 je sice víceúčelové letadlo, ale jeho doménou jsou velké výšky a velké rychlosti. Kvůli své vysoké rychlosti se nemůže zdržovat v cílové oblasti v nízké výšce a musí se spoléhat na své senzory.  


Warthog

Debata pokračuje

Rozhodnutí letectva prodloužit životnost Warthogů jistě ovlivnila finanční stránka věci. Letová hodina F-35 stojí 44 tisíc dolarů (1,027 milionu korun). Letová hodina Warthogu stojí okolo 20 tisíc dolarů (467 tisíc korun). 

Úlohu Warthogů by místo F-35 mohla převzít ozbrojená varianta plánovaného cvičného letounu T-X. Mluvilo se i o menších a laciných vrtulových letounech.

V úvahu přicházela ozbrojená verze cvičného letounu Beechcraft T-6 Texan II, označovaná jako AT-6 Wolverine. Další možnost je osvědčený brazilský lehký útočný letoun Embraer EMB 314 Super Tucano. Náhrada Warthogu lehkým vrtulovým strojem by však byl krok zpátky.

A-10 vznikl v reakci na zkušenosti z války ve Vietnamu. USAF v ní zjistila, že vedle bombardérů, určených k dopravě jaderných zbraní, potřebuje i těžce ozbrojený konvenční bitevní letoun. Ve Vietnamu poskytovaly jednotkám na zemi přímou palebnou podporu letadla Douglas A-1 Skyraider.   


Bitevní Henschel HS-129B (1946); větší foto / USAF

Jako Šturmovik 

Skyraderům se přezdívalo Spad, podle francouzského stíhacího dvojplošníku z první světové války SPAD S.XIII. (Sloužily i v našem prvorepublikovém letectvu.) 

Skyraidery vznikly na konci druhé světové války, do níž už ovšem nezasáhly. Poprvé se uplatnily v Koreji. Jejich největší výhoda proti tryskovým stíhačkám byla výdrž ve vzduchu. Nevýhody byly nízká rychlost a slabé pancéřování. Americké letectvo a námořní pěchota přišly ve Vietnamu o 266 Skyraiderů. Většinu jich sestřelily malé ruční zbraně.

USAF se proto rozhodla nakoupit odolnější stroj. Vypracování specifikací nového letounu dostal na starosti analytik Pierre Sprey. Vycházel z rozhovorů s piloty Skyraiderů a literatury o bitevních letounech z druhé světové války Henschel Hs 129 a Il-2 Šturmovik. Svým podřízeným zadal jako povinnou četbu životopis Hanse-Ulricha Rudela, nejúspěšnějšího pilota střemhlavého bombardéru Ju 87 - Stuka (Mimochodem do konce života přesvědčeného nacisty).

Sprey měl při návrhu specifikací šťastnou ruku. Letouny A-10 se pak osvědčily v mnoha válkách. 

Dnešní atmosféra v USAF není podobným projektům nakloněna. Místo techniky, určené k plnění konkrétních, přesně definovaných úkolů, převažuje sklon upřednostňovat univerzální letouny, které zvládají všechno. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že jen na papíře.

Zdroje: Popular Mechanics, National Interest, 2, Defense News, Stripes

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?

Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...

Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021

Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...

Je to oficiální: Důchod ikonického bitevního letadla A-10 se odkládá

Ikonickým letounům přímé palebné podpory A-10 Thunderbolt II už dlouho hrozí vyřazení. Americké ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    21:26 31.08.2019

    Pohádka liberálů o vyřazování A10 vstupuje do dalšího desetiletí. A do doby než postaví náhradu to bude stále stejné.

  • drohh
    09:39 31.08.2019

    Zdá se to jen mě nebo je cena 9mil. za křídlo obrovská?

    • dusan
      12:38 31.08.2019

      Ale to samozrejme nie je len výmena krídla. Je to i kompletný repas, diagnostika, náhrada opotrebenýchm zastaralých či poškodených prvkov. Skrátka to lietadlo bude prakticky ako nové .... predsa nevyhodia mili´óny za krídlo a nezrepasujú ostatné .....

  • Sanyo
    07:35 31.08.2019

    Někdy mi připadá, že F35 nelítá s radarem, ale s rentgenem, protože mi je trochu záhadou, jak si někteří myslí, že pomocí radaru zachytí zakopaný tank na kraji lesa.

    • TF_HU
      08:07 31.08.2019
      Oblíbený příspěvek

      Jakoze to nejde? ISR nebo v jejich pripade ISTAR ten tank uz bude.mit davno nalezeny, cil preda F35 a ta posle pet strel v jednom manevru.

      • cejkis
        21:32 31.08.2019

        Vždy si vzpomenu na zprávu o stavu srbských sil po ukončení Madlen&Solana masakru civilního obyvatelstva, pardon útokům na srbské vojenské cíle. Na konci zmíněné zprávy bylo něco v duchu téměř netknuté pozemní síly.

        Ten Vámi popisovaný útok F35 zničí pár nafukovacích tanků, pár stromů a skutečný počet zničených tanků vs náklady na jejich zničení budou tak 1:10000

        Bez nohou na zemi a navádění na cíle to v Evropě opravdu nefunguje.

        • Starlight
          02:52 01.09.2019
          Oblíbený příspěvek

          Letecká operace proti Svazové republice Jugoslávie (jaképak Srbsko) byla jedna z nejúčinnějších leteckých kampaní v historii. S minimem prostředků a ztrát se ji podařilo dosáhnout požadovaných cílů a spustila řetězec politických událostí, které asi překonaly všechna očekávání:

          1. Protivník (Jugoslávie) kapituloval a vzdal se kontroly na Kosovem.

          2. Netrvalo dlouho a občané tehdejší Jugoslávie včetně Srbska sami svrhli svého prezidenta Miloševiče a vydaly ho spolu s dalšími obviněnými k mezinárodnímu soudu pro válečné zločiny v bývalé Jugoslávii. Vězeňskou celu nakonec opustil s nohama napřed. Což snad alespoň na chvíli přineslo nějakou míru satisfakce desetitisícům pozůstalých po obětech válečného běsnění na území bývalé Jugoslávie.

          3. S problematickým Srbskem už nechtěla mít nic společného ani svazová republika Černá hora. Nehledě na početné obyvatelstvo srbské národnosti se trhla a vyhlásila nezávislost. Srbsko tak ztratilo přímý přístup k moři. Netrvalo to dlouho a Černá přešlo na druhou stranu barikády a vstoupila do NATO.

        • Vrata
          11:12 01.09.2019

          Počet civilních obeti v Srbsku za několik tydnu naletu byl podle obou stran cca 550 plus/minus 20.
          V Cecensku Putin nechal v Groznem zabit pres 100 000 civilu, bylo to cca 15 procent Cecenskeho obyvatelstva. Kdysi jste to tady v diskusi prohlásil za collateral damage propagandisto.

          • Vrata
            11:13 01.09.2019

            Zdroj- WIKI před par lety.

        • dusan
          11:57 01.09.2019

          Srbská armáda sa počas útokov sústredila len na prežitie. Číže minimalizovala pohyb, ukryla techniku ..... takže naozaj prieme straty boli nízke ....

          Ale vojna je len pokračovaním politiky a nie súčtom kto o čo prišiel. A politicky Srbsko prehralo ....

          • tryskac
            14:04 01.09.2019

            Načo budem ničiť nejaké smiešne tanky, keď môžem zdevastovat civilnú infraštruktúru - niečo na styl leteckej ofenzívy záp spojencov počas WW2 (teda skor USAF, ako RAF). Skúste si pohľadať ako dopadla el. rozvodna sieť (grafitove bomby), mosty cez Dunaj (most v Novom Sade je skoro až symbol) a podobne ciele. Takže áno, obetí našťastie nebolo veľa, armáda tiež relatívne nedotknutá a ciele boli predsa dosiahnuté. Nová doba.

    • KOLT
      09:32 31.08.2019

      A jak ten tank najde A-10 bez radaru a IR? Oběma érům ho musí najít průzkum, ony ho jen zničí. Přičemž F-35 má i jistou šanci, že ho skutečně najde (minimálně pomocí IR), A-10 fakt těžko jinak než vizuálně. A poletovat v pár desítkách metrů nad bojištěm, abych našel tank, je poněkud... cost ineffective ;-)

      • darkarrow
        14:07 31.08.2019

        A-10C ma integrovany ako Sniper tak aj Litening strelecky kontajner, takze ho pomocou IR najde. Okrem ineho ma aj SADL datalink, cize moze dostat priamo koordinaty ciela od JTAC (Joint Terminal Attack Controller) zo zeme alebo ISTAR rovnako ako F-35. Na koordinaty sa moze potom zamerat pomocou Sniper alebo tam hodit JDAM, resp. inu GPS municiu. Rovnako moze A-10 fungovat ako AFAC (Airborne Forward Air Controller) a posielat najdene ciele inym jednotkam.

      • flanker.jirka
        15:51 31.08.2019

        Letecké asi nebudou o tom, že pilot poletí a na vlastní pěst bude pátrat po tancích. To by nebylo efektivní. Vždy tomu bude předcházet průzkum, nebo kontakt na zemi. A bez JTAC se jen těžko kdo obejde.
        Radar s režimy mapování terénu bude pro F 35 výhodou, objekt o velikosti a tvaru tanku bude umět rozlišit.

    • Lukash
      16:14 02.09.2019

      Keby si vedel ako funguje rentgen tak sa nad tym nezamyslas

  • Roland
    19:32 30.08.2019

    fakt se těším, až ho přidají do warthunderu :)

  • RiMr71
    14:07 30.08.2019

    ...on ten provoz v případě, že dojde k užití zbraní taky není moc levný, to jen jen takový "military web legend" :)

    • KOLT
      14:15 30.08.2019
      Oblíbený příspěvek

      Bodejď, když používá převážně stejné zbraně, tzn. naváděné bomby a rakety. Ona ani dávka z GAU-8 není žádná láce :-)
      Ale i tak je to nádherné éro, vrrrruuuummm :-D

      • Luky
        22:07 01.09.2019

        ...a brrrrrrrrrrrrrrrrt (sound of demogracy)

  • dusan
    12:32 30.08.2019

    Obe strany sporu majú svojim spôsobom pravdu. A-10 už nie je schopný operovať nad moderným bojiskom a z tohto pohľadu je to beznádejne zastaralý stroj. Na druhej strane pre asymetrický konflikt so slabou PVO je vynikajúci. Vzhľadom na to, že A-10 už je a je zaplatený, tak je výhodné ho udržiavať na špecifické nasadenia v menších konfliktoch, ktorých sa USA zúčastňujú neustále.


    A ešte len čiste technicky.

    A-10 nie je dvojplošník a má preto len jedno krídlo. Môže sa povedať ľavá či pravá polovica krídla, nie však ľavé krídlo či pravé krídlo.

    • Sokrates
      12:37 30.08.2019

      A kto tvrdí, že A-10 je dvojplošník?

      • karloscz
        12:53 30.08.2019

        Myslí to tak, že "vyměnit křídlA jednoho konkrétního letounu A-10" znamená, že letoun má křídla dvě a je tedy nejspíše dvouplošné konfigurace. Správně by mělo být "vyměnit křídlO".
        Za mě je to jen zbytečné slovíčkaření, to mě víc sejří výbušnina (hotová bomba s rozbuškou) / výbušina (látka schopná exploze).
        A můžeme pokračovat s odstřelovačem / ostřelovačem, atd.

    • Poly
      13:13 30.08.2019

      No nevím nevím, zda je vhodný do dnešních asymetrických konfliktů. Kdejací neřádi mají PVO a někdy nečekaně výkonné. A dalším válkám s různými ručníkáři se USA chtějí vyhnout. Je to drahý a navíc mají nového nepřítele v Číně. Investice tečou do zbrojení pro získání nadvlády v Pacifiku = ponorky, rakety, lodě, doplnění Patriotu a Aegis a kosmické síly.

      • karloscz
        13:54 30.08.2019

        Pokud má být CAS skutečně CAS, tak se ta F-35 do ohrožení PVO dostane taky. A pak je matika jednoduchá, vzhledem k ceně rizika. Navíc prase je hotové éro s odladěnou taktikou a známou účinností. Nechtěl bych být v pěchotě, na které se bude taktika CAS pro F-35 "odlaďovat"...

        • KOLT
          14:18 30.08.2019
          Oblíbený příspěvek

          Jak moc se liší taktika CAS u F-35 od té u F/A-18, kterou používají Mariňáci? Tedy krom toho, že F-35 má neporovnatelně větší situační přehled, čili umí vše, co Hornet, a k tomu spoustu dalšího.

          • TF_HU
            08:10 31.08.2019

            Charlie...

            Uprimne. Jste trochu vedle.

          • KOLT
            09:33 31.08.2019

            Já nejsem Charlie ;-)

        • satai
          14:36 30.08.2019

          To C v CAS neznamená, že to letadlo je blízko, ale že útočí na cíle blízko. Takže pokud F-35 zvládne přesné zásahy na velkou vzdálenost...

          • Charlie
            15:23 30.08.2019

            Sem v nějakým článku četl, že zatímco "Close Air Support" je ta věc kdy éra hážou bomby do blízkosti vlastních vojsk na zemi na jejich vyžádání (přičemž tou blízkostí se myslej spíš stovky metrů) a je pro to nutná spolupráce někoho kdo má alespoň elementární znalosti a vybavení pro navedení úderu (typicky FAC nebo návodčí v nějakým pomalým obratným éru), tak ještě existuje něco jako Combat Air Support, která se od výše uvedené liší tím, že pilot podporujícího éra spolupracuje s grunty na zemi v tom smyslu, že jen dostává hrubý zadání "ve vesnici označený rudým kouřem je tank a nějakej další armor, zlikviduj ho!" od nějaký šarže na zemi, která je aktuálně nejvyšší naživu, a on si cíl sám musí vyhledat, naplánovat si jak to udělá a pak ho i zničit. Pro to sou vhodnější právě pomalejší éra schopný lítat nízko (aby pilot viděl pod stromy, budovy, maskovací sítě a dokázal rozeznat cíle na zemi pouhým koukem).

            Ale myslím že tohle amíci opouštěj, protože v současný době mají dost času i peněz na cvičení vysoce specializovanejch návodčích s jejich drahýma hračkama (navíc ti sou potřební pro navádění úderů z bombardérů a rychle letících stíhaček, což je majorita jejich letecva tak jako tak) a tyhle pomalý éra kdyžtak zaskočej vrtulníky.

          • SecretService
            23:22 30.08.2019

            Charlie
            "ve vesnici označený rudým kouřem je tank a nějakej další armor, zlikviduj ho!"

            No spíše bych to viděl velice zjednodušeně nějak tak že "mezi domy vzdalenymi např. 2000 metru severně od vodojemu stojí BVP"... jen blazen by ve vesnici kde má nepřítel těžkou techniku a teda i nějaké lehčí jednotky a by ji kryli házel dýmovnici aby na sebe upoutal pozornost... Nehledě na to, že dědina s třeba 2000 obyvately už má nějakou rozlohu a pilot by tam bevko cofle do stodoly hledal těžko...

            Carlie
            Pro to sou vhodnější právě pomalejší éra schopný lítat nízko (aby pilot viděl pod stromy, budovy, maskovací sítě a dokázal rozeznat cíle na zemi pouhým koukem).

            Jenže paradox je to, že ta rychlá F35 má daleko větší povědomí o bojišti a šanci objevit a rozeznat cíl než ta tvá pomalá A10, navíc z bezpečné vzdálenosti :)

      • dusan
        14:25 30.08.2019

        A-10 bol od začiatku konštruovaný proti paľbe za zeme a so žiadnym ľahkým dnes moderným protipovstaleckým strojom sa absolútne nedá zrovnávať. Bez problémov prežije zásah i s ťažšej zbrane (čo už x-krát potvrdil). Je okrem toho mimoriadne obratný (pre nízke plošné zaťaženie) a dokáže manévrovať i v horských oblastiach. Od začiatku bol navrhovaný aby nie len paľbu vydržal, ale boli zameniteľné náhradné diely na oboch stranách lietadla - napr. klapky, výškovky, smerovky a pod. Kto nevie, tak pilot sedí v pancierovanej vani a letí samozrejme bez problémov na jeden motor, bez jednej výškovky a pod. Na zničenie treba buď zasiahnuť priamo pilota (ktorý je vynikajúce chránený), alebo opakované ťažké zásahy do konštrukcie. To sú schopné moderné systémy PVO či stíhacie stroje, nie veľmi však nejaké povstalecké jednotky.

    • balm
      00:13 31.08.2019

      Proč?

      Angažujte se a dohledejte si informace o testování nových střel AI3 (AN/TWQ Avenger), součást IFPC Block 1 a jak obstála A-10 na moderním bojišti, ve srovnání s moderní F-35 (CAS).

      V případě CAS platí základní pravidlo. Každý pilot musí nejprve kontaktovat pozemní návodčí v okamžiku příletu do dané oblasti a získat potvrzení pozic vlastních a cizích jednotek. Obě strany musí potvrdit vizuální identifikaci cíle a vlastních jednotek. Toto pravidlo je nadřazené všemu, neboť zabraňuje palbě do vlastních řad.

      Nepozorované přiblížení cvičí i letky B-52 (stačí hledat B-52 Death Valley) ... protože ani ty nejlepší radary nevídi do roklí a skrze horské masivy.

    • TF_HU
      08:08 31.08.2019

      Co je moderni bojiste? Muze vlastne neco operovat nad modernim bojistem? Planoval jste nekdy nejakou vojenskou operaci?