Nová letadla pro ruské letectvo

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj
Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům zástupce ředitele ruské Spojené letecké korporace (OAK) Vladislav Gončarenko. Kromě stěžejního programu stíhačky T-50 Gončarenko prozradil i další výrobní programy ruských výrobců letadel.

„Počet prototypů roste a státní zkoušky probíhají podle plánů," řekl Gončarenko rozhlasové stanici Echo Moskva 16. září. První stroje T-50 ruské letectvo zavede do výzbroje v roce 2016. Firma Suchoj zatím postavila pět letadel a tři další jsou ve výrobě.

Gončarenko představil také další plány korporace, která sdružuje všechny významnější ruské výrobce letecké techniky. V roce 2018 ruské letectvo mimo jiné dostane nový bezpilotní bojový letoun.

„Pracujeme na bezpilotních letounech a vyrobili jsme také několik letu schopných strojů. Nepůjde jen o menší průzkumné stroje, které mohou provádět průzkum bojiště ale především o těžká bojová a průzkumná bezpilotní letadla," řekl Gončarenko s tím, že korporace této oblasti přikládá velkou důležitost.

OAK také uzavřel dohodu s ruským ministerstvem obrany o zahájení vývojových prací na menším taktickém dopravném letadle Il-112, nástupci letitých transportních letounů An-24 a An-26. Maximální vzletová hmotnost Il-112 je 20 tun, hmotnost užitečného zatížení 6 tun. Zahájení sériové výroby nových letadel se očekává v roce 2018.

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

Ruské ministerstvo obrany na vývoj letadla v letošním roce uvolnilo 9,7 miliard rublů (2,7 miliardy Kč). V současné době se počítá s nákupem 62 strojů Il-112.

Spojené letecké korporace zahájily také práce na novém dalekonosném „leteckém komplexu," tedy na novém strategickém bombardéru. V tomto případě však nejsou prozatím známé žádné časové milníky.

Pokračují práce na modernizaci strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160. Letadla získají především nové elektronické systémy, díky kterým dokáží používat nejmodernější zbraně vzduch-země. „Vylepšili jsme podle plánu v roce 2014 deset letadel," řekl Gončarenko.

Současně se připravuje modernizace dopravních letadel Il-76 ruského letectva na standard Il-76 MDM. „Začínají se rozbíhat projekční práce tak, aby skončily v roce 2016. Program na vylepšení Il-76 odstartuje v roce 2017," přibližuje současný stav projektu Gončarenko. Počítá se s modernizací 39 strojů do roku 2020.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Závěrečné testy ruské stíhačky T-50

Ruské letectvo ve třetím čtvrtletí tohoto roku získá první letadlo 5. generace T-50. Stíhačka ...

Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT

Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...

Rusko pracuje na stíhačce šesté generace

Ruský vojenský průmysl v současné době dokončuje vývoj stíhačky 5. generace T-50. Podle ruské ...

Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • RiMr71
    12:02 30.12.2014

    ...ještě obrázek :)
    http://upload.wikimedia.org/wi...

  • RiMr71
    12:00 30.12.2014

    Je fakt, že těch až 6 Phoenixů pod každou z F-14 je impozantní palebná síla.

    A nástupce (resp. ukončení programu těsně před zahájením zkoušek), pokud se nemýlím, je jeden z dalších zářezů na pažbě amerických demokratů. V tomto případě Clintona.

  • daniel78
    11:29 30.12.2014

    pumovnice mezi motory je, dokonce 2 http://goo.gl/dX2AfE...
    možná ale chtějí udělat jenom jednu větší a hlubší

  • Charlie
    10:08 30.12.2014

    ILoveDaring:
    1) Podle všeho má pumovnici mezi motory i současná verze
    2) silně pochybuji, že naložená a natankovaná F-15 vzlétne z paluby bez katapultu, byť je o 7 tun lehčí než F-14.

    Jinak co se týče spotřeby paliva - americká armáda i letectvo se samozřejmě snaží ušetřit náklady na palivo zaváděním úspornějších motorů všeho druhu, na druhé straně si můžeme ale být jisti, že obě složky budou mít paliva dost ještě v době, kdy se civilové vrátí zpět ke koním :)

    Jinak pokud jde o US Navy, to zcela pozbylo schopnost zachycení a zničení nepřátelských letounů ve velkých vzdálenostech od operačního svazu, ani AEGIS, ani Super Hornety nenahradily F-14 s jejich Phoenixy. S trochou nadsázky se nechá říct, že kdyby zítra rusové oprášili koncepci hromadného útoku protilodními ŘS, nemá US NAVY čím se bránit.

  • Todomatch
    17:17 29.12.2014

    to ILoveDaring:

    Nebojte nezklamal jste nás, spíš trošku oklamal. Nemáte totiž pravdu, s radary ty křidélka vůbec nesouvisí, ty v těch místech nejsou. Jsou to prostě zapuštěné canardy a slouží skutečně jako pomůcka ke zvýšení obratnosti. V jednom z původních příspěvků jsem odkazoval na podrobné ruské video o T-50, kde o tom mluví přímo konstruktéři od Suchoje. Pokud jste diskuzi nečetl a video neviděl, tak tady je:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Najeďte si na čas 20:40, kde se tomu věnují. Přímo tam o canardech hovoří.

    Patrně si to pletete s komplexním radarovým systémem, který má u T-50 skutečně antény umístěny i v křídlech, ovšem dál až v té pevné části a nikoliv v canardech.

    Hezky je to naznačeno např. v této kresbě:

    http://paralay.com/t50/le_rada...

  • ILoveDaring
    15:40 29.12.2014

    pjek a rick: To co sežere F-15SE je nic proti tomu co sežere letoun pro tankování paliva za letu, ty a transportní letouny žerou palivo jak zběsilý, u stíhaček je spotřeba nedůležitá.

    Jinak ona F-15 vzlétne s paluby i bez katapultu, takže je pro to skvělá, nehledě na to hlavním americkým letounem na moři se má stát F-35, jehož schopnosti Air-to-Air boje jsou minimální, takže asi bude potřeba letounu co vybojuje vzdušnou nadvládu a na to Boeing sází.

  • ILoveDaring
    15:15 29.12.2014

    K těm "zapuštěným kachním plochám": bohužel vás zklamu, ale není to kvůli obratnosti, ale kvůli tomu, že T-50 má 5 radarů (původně mělo být 6) a tam se nachází tuším ty nízkofrenkvenční k hledání stealth letounů

    Ono nemá smysl srovnávat F-35 vs. T-50 ve vzdušném souboji, v zadání F-35 bylo protiletecká výzbroj pro vlastní ochranu, naproti tomu u T-50 měla být schopnost ničit Stealth letouny protivníka a vybojovat vzdušnou nadvládu. O mnoho zajímavější je souboj F-22 vs T-50, což jsou oba letouny pro vybojování vzdušné nadvlády.

    F-22 je sice starší, ale přiznejme si, že USA je v technice mírně nad ruskem, takže ve skutečnosti je starší max o 5/10 let. Má velmi malou odraznou plochu, amíci se chlubí, že ho radary zachytí, jako ptáka, což je skutečně neuvěřitelně málo. Má i relativně sinou výzbroj ve vnitřních pumovnicích (má tři pumovnice), je to v dnešní době asi nejlepší letoun pro vybojování vzdušné nadvlády (když nepočítáme poměr výkon/cena). Se rozpočtením vývoje do ceny jednoho letounu (R+D) je jeho cena 520mil USD za kus Na závěr stačí říct, že se stal velkou "inspirací" pro čínský letecký průmysl, kteří zkonstruovali J-20 a J-31, aniž by se koukali na plány F-22 :D.

    T-50 je ruská odpověď na F-22, zřejmě bude existovat ve dvou verzích, první, která již lítá, je polo-stealth verze, kterou bude omezeně používat Rusko a stane se hlavním bojovým letounem Indie. Pak se chystá Stealth verze, která bude mít velkou vnitřní pumovnici mezi letouny+dvě menší po stranách, které má i polo-stealth verze, údajně v té hlavní pumovnici bude moci nosit i BrahMos, jinak ponese mezi 8-12 PLŘS dlouhého dosahu a 2 krátkého dosahu, bude mít 3D vektorování tahu (i když u Stealth verze se odhaduje, že bude 2D stejně jako F-22, nýbrž zkonstruovat stealth kryty pro motory s 3D vektorováním tahu je problém).

    Má zajímavou skladbu 5 radarů, jenž se skládá z hlavního AESA radaru, dalších dvou AESA radarů na bocích křídel, pro větší pokrytí prostoru kolem letounu, dále pak ponesou dva nízkofrekvenční radary pro odhalování Stealth letounů, šestý v žihadle na zádí byl zrušen, kvůli překročení plánované ceny (je možné, že u Stealth verze bude), i přes 3D vektorování taku je T-50 obratný stejně jak Su-27, kvůli velkým rozměrům a váze. Cena polo-stealth verze je odhadována na 100mil USD (avšak kvůli pádu Rublu bude výrazně levnější), cena stealth verze se odhaduje na 120mil USD.

  • pjek
    15:10 29.12.2014

    ->rick: Momentálně neexistuje žádná jistota vzhledem k rostoucí ekonomické a energetické nerovnováze nejen v USA. Problémem F-15 byla palivová náročnost, což se při tenčících se ropných zdrojích stává zásadním limitujícím faktorem. F-18 těží z modernizace a obliby u pilotů a z lepších TCO (total costs of ownership/operation) než u F-15. Tím, co začíná dopadat na nejen vojenské letectvo USA je rozpočtové a věcně zdrojové omezení, takže diskuse o prioritách neutichá, naopak nabírá na intenzitě... Mimochodem, Gripeny jsou z hlediska TCO žolíkem všude tam, kde nemusí být neustále pod palbou...

  • pjek
    15:02 29.12.2014

    Dle mých informací nejde pouze o nové konstrukce letounů, ale současně (což je ale pod pokličkou) o vybavení nestandardními technologiemi. Jedná se nejen o prostředky REB různého provedení, účelu a velikosti, ale také o odlišný princip komunikace mezi různými druhy jednotek vojenské techniky, který prakticky nelze detekovat a jakkoli rušit. Rus má oproti Amíkovi obrovskou výhodu v motivaci obrany svého rodného území, ale také v ekonomických zdrojích včetně přírodních. K tomu je zajímavé pozorovat ruské protějšky DARPA...

  • ILoveDaring
    14:46 29.12.2014

    ricku: Nemá, všechno obstarává F-18, původné měli vzdušnou nadvládu udržovat F-15 a námořní F-22, oba byli zrušeny, i když o námořní verzi F-15SE se mluví stále a je možné, že skutečně vstoupí do výzbroje.

  • rick
    13:15 29.12.2014

    Diskuse kterou stojí za to číst. Otázka ne úplně od tématu. Má americké námořnictvo od vyřazení F 14 Tomcat ( která pro mě osobně, byla nej stíhačka co kdy byla ) jiný letoun k vybojování vzdušné převahy? Nebo je vše na F 18, které jsou víceúčelové stejně jako F 35?

  • nyibelunger
    02:58 29.12.2014

    Zdravím,
    zaregistroval jsem se jenom z toho důvodu abych za sebe poznamenal (a poděkoval),že tento formát diskuse se mi velmi líbí. Diskutující jsou slušní, nevtíraví a celkově mě takováto diskuse na AN těší, snad to bude častějším jevem.

  • z.a.p
    21:14 28.12.2014

    Charlie a ostatni kvalitni prispevatele znalosti:

    za sebe a za ostatni (mohu-li) - DEKUJI !

    Toto je skutecne dobry zdroj informaci pokud jde o techniku formulovanou pro potreby amatera jako jsem ja.

  • Charlie
    20:55 28.12.2014

    Přispěji svou troškou do mlýna:
    U F-22 byla už od začátku Stealth na prvním místě, to letadlo mělo zkombinovat obtížnou zjistitelnost B-2 se schopnostmi F-15 jako stíhačky, proto se tak prodražilo a protáhl se vývoj. F-22 je ve výsledku BRUTÁLNĚ Stealth, v tom se jí žádný jiný stíhač na světě nevyrovná. Problém ale je, že cena vývoje a tím i kusová cena znamenala, že se jich pořídilo málo a další vývoj strojů na bázi F-22 ustrnul. Vždyť stačí se podívat, kolik si za dobu morální životnosti pořídila Amerika i další státy F-15 - jsou to stovky kusů, přičemž od čistokrevného stíhače v prvních verzích se schopnosti F-15 posunuly směrem k univerzálnímu stoji a ve verzi Strike dokonce začala nahrazovat taktické bombardéry. Podobnou cestou šel i vývoj stroje F-16 (čistokrevný low cost stíhač na začátku až po univerzála na konci), stejně jako jejich ruských protivníků MiG-29 a Su-27. Stíhací bombardéry Su-34 jsou úderné stroje, které si ale zachovávají schopnosti stíhače.

    F-22 je doslova mrtvý projekt, který lítá, umí to co měl dělat, ale je tak tajný, že si ho nikdo nemůže koupit a tak fabrika stojí, schopnost vyrábět další stroje se každým dnem vzdaluje, a Amerika zanedlouho dospěje do stádia, kdy bude muset buď draze znovubudovat schopnost vyrábět F-22 a vyvíjet další typy, nebo zůstávat u morálně zastaralých F-15/16/18, které stále vyrábí.


    Co se týče celého Stealth - celá ta věc vznikla za jediným účelem - pronikání do hloubi Sovětského svazu s jeho zbytnělou protivzdušnou obranou. SSSR totiž, díky své rozlože, historickým zkušenostem a dalším faktorům u armádní PVO i PVOS daleko více spoléhá na SAM komplexy než USA a další státy, tkeré přenechávaly krytí pozemních sil letectvu. Důkazem může být obrovská paleta PVO komplexů, uvedených do výzbroje SSSR i jeho satelitů, od prvních Volchovů přes Vegy, Krugy, Tory, až po obří komlexy S-200, S-300 a S-400. Tomuhle všemu museli Američané čelit, a měli s tím trpkou zkušenost z Vietnamu, kde jim severokorejská PVO způsobila těžké ztráty. Na jedné straně zdokonalili taktiku SEAD a zavedli Divoké Lasičky, na druhou stranu jim bylo jasné, že do hloubi SSSR, kam potřebovali, žádná Lasička nedoletí, navíc i ty mohou utrpět ztráty. Takže aztímco na strategickém levelu vznikl ukrutně drahý, téměř sci-fi B-2, na taktické úrovni se zrodil F-117, jehož primárním posláním je vyřadit nepřítelskou PVO, zejména její výkonné přehledové radary, velitelská centra a raketové baterie, aniž by tato PVO vůbec dostala šanci zjistit, odkud to na ní padá. Až po rozbití velitelských struktur a omezení schopností měly nastoupit konvenční stroje. Tady se zase odrazila izraelská zkušenost z Jom Kippurské války, kde IAF utrpěla hrozivé ztráty při ničení egyptské PVO tvořené sítí raketových kompexů S-75, S125 a dalších.

    Na druhou stranu, SSSR nikdy nepotřeboval nějaké nadměrné SEAD schopnosti, protivzdušná obrana NATO zajišťovaná pozemními PVO komplety je spíše doplňkem a primárním protivníkem byly letectva států nato v čele s USAF. Proto byl u nejnovější generace strojů takový důraz na blízký boj, kde zejména lehké, přitom přemotorované MiG-29 excelovaly, zatímco Su-27 se spíše spoléhaly na radar a obří náklad široké palety A-A střel (stačí porovnat typický náklad Su-27 a F-15 - Rus nese mnohem víc raket. Navíc dlouhou dobu měli Rusové na své straně i výhodu dostřelu (některé verze R-27 s dostřelem kolem 150km, které AMRAAM dohnal až s verzí D. V podmínkách studenoválečného "hodně vs hodně" konfliktu tak menší počet ruských strojů dokázal čelit početnějšímu protivníkovi. Navíc měli Rusové jistotu, že v případě střetu v dogfightu, který byl i přes veškerou radarovou techniku a střely středního doletu (Sparrow) ve Vietnamu stále nejčastější, budou jejich lehké stroje (zejména Devětadvacítky) obratnější a díky raketám R-60 a zejména R-73 úspěšnější (což k překvapení všech východoněmečtí soudruzi po spojení potvrdili).

    U PAK-FA Rusům nikdy o plnou Stealth nešlo, nejspíš jí ani nepotřebují. Rusko od tohoto stíhače primárně očekává ochranu svého vzdušného prostoru, kde bude mít výhodu pokrytí prostoru sítů pozemních radarů a kde nebude muset čelit palbě PVO protivníka. Druhotným bude i úspěšný export, který bude díky razantně nižší ceně a menšímu podílu utajovaných technologií pravděpodobnější než u "state-of-the-art" F-22.

    Todomach" k těm sáním do motorů. Máte plnou pravdu v tom, že u F-22 tohle je jeden z důležitých faktorů pro udržení extrékmně nízké RCS z přední polosféry a také si pamatuji, že to v průběhu vývoje několikrát bylo zmiňováno. Rus to nemá, na druhou stranu měl by dostat nějaký typ mechanické clony, která to bude u sériových strojů částečně nahrazovat.

    Pokud jde o vektoraci tahu, zaznamenal jsem zprávu, že do výroby půjde PAK-FA s 2D vektorováním, ne 23D jako u prototypů. Jednak se zjistilo, že obratnost bude dostatečná i bez tohoto drahého špásu, a navíc tam byly jisté problémy s ničením povrchů trupu a zadních ploch horkými plyny. Je ovšem možnost, že se někdo snaží z nouze udělat ctnost.

    Jak tu již někdo uváděl tu manévrovatelnost F-22 s pouhým 2D vektorováním a bez Canardů - F-22 není neobratný stíhač, ale podle všeho by ho mělo nové Súčko překonat, zejména pokud jde o boj na krátkou vzdálenost. Tady ukáže až praxe.

  • Todomatch
    17:53 28.12.2014

    to z.a.p.: A vidíte právě Indii si vybral Putin do svého společenství BRICS.

  • z.a.p
    15:53 28.12.2014

    Neco k memu dlouhodobejsimu pozorovani pristupu Indie a Indu vseobecne;
    snad neexistuje vetsi parta nepokrytych vychacanku, nez jsou Indove - osobne a kolektivne. Muze to znit urarazlive, ale je to tak, rekl bych nejmene na 80%.

    Kdyz kupr. pozoruji jejich vyvoj tanku - Arjun. To neni nic jineho nez vyssavani cizich konstrukci a kombinace jejich casti; pritom pres nejakych 20plus let "vyvoje" - coz je vlastne hrani si s tim co kde schrastili, vysledek se rovna nule. Jejich hlavnim tankem je T90 s klimatizaci.

    To same jsou rucni zbrane. Jejich INSAS stoji za vyliz a oni to tez dobre vedi. Opet, nic vlastniho - jen (spatne) zkombinovali prvky FAL a AK. Ted uz delsi dobu delaji ruzne "souteze" (jichz je CZUB casti) coz je jen zasterka pro nestydate kopirovani. Videl jsem jejich posledni 'vykrik' "pokrocile pusky" - a je to paskvil.

    Jejich vychytralost je velka, technicka a organizacni schopnost je mizerna. Navic, oproti prohlasovani se za demo-kracii je to spis de-mockery (vysmech) skrz naskrz prolezla byrokracii a nesmirnou zabudovanou a tradicni korupci.

  • Todomatch
    15:34 28.12.2014

    to D.i.p: No to je taky podivný, asi by se u tak sofistikované techniky, jako je stíhačka prostě nic upgradovat nedalo. I když je otázka jak to dělají poláci se svými Migy, jestli nějaký upgrade provedli, nebo mají mix ruských raket pro Migy a amerických pro F-16.

  • D.i.p
    11:14 28.12.2014

    Mě by zajímala jedna věc. Státy který míchají ruskou a západní vojenskou techniku, nejen Indie, ale vydává, že se tím směrem vadává třeba Irák. Jak to budou řešit z hlediska výzbroje. Např. reálnost upgradu T-50 na západní výzbroj?

  • Todomatch
    00:26 28.12.2014

    Rusko spíš přizvalo Indii do projektu PAK-FA kvůli financování. Přece jenom budou těžko shánět odbyt pro T-50. To nebude vůbec levné a nevím, zda to budou chtít dát každému, i když by možná rádi. Náklady se jim budou jen těžko vracet. Volba Indie by byla ideální, už teď se tam tuším vyrábí sůčka a často dostává Indie poslední modely ruských stíhaček dřív než samotná ruská armáda. Proto Rusko velmi nelibě neslo, když indická volba při nákupu pokročilé stíhačky padla na francouzský Rafale, byli si téměř jisti, že to bude Suchoj. Ani nevím zda už se zakázka na Rafale nějak hnula. Nicméně Rusko tím že zapojilo Indii do organizace BRICS bude určitě na Indii ve věci PAK-FA tlačit. Co si budeme povídat BRICS má být mimo jiné také platforma pro odbyt ruských zbraní, což je ruský exportní artikl number one. Totéž platí pro Brazílii, té by Rusko též rádo prodalo své stroje. Brazílie ale objednala stovku Gripenů, jak se psalo i tady na armádních novinách. Rusko tam ale zbraně běžně dodává, například vrtulníky Mi-35M apod. Ovšem v BRICS je i Čína a ta se také bude snažit a koneckonců Indie také vyvíjí své zbraně i když ne tak pokročilé jako Rusko.

  • Sgt Murphy
    00:19 28.12.2014

    Nechcem nijako negatívne zasahovať do diskusných príspevkov kedy sa F-35 porovnáva s Súčkom T-50, ale naštudujme si najprv za akými účelmi boly tieto lietadlá určené.

    Ruské lietadlo nahrádza zastaralé lietadlá (nie ich koncepty) Mig-29 a Su-27 teda ich vlastnosti (vynikajúce power-to-weight ratio, nosnosť, manévrovateľnost aťď.) spája do jedného plus pridáva aspoň trochu stealth aby mohli povedať že je to lietadlo novej generácie, aby aspoň trochu dohnali USA. Teda vytvorili špičkové lietadlo na dogfighty s air-to-ground kapacitami. Vychádza z konceptu lietadiel na frontový útok z čias studenej vojny a stáleho zastrašovania "veľkým medveďom".

    F-35 je celá família lietadiel ktorých vlastnosti vychádzajú z obrannej doktoríny USA poprípade asimetrických konfliktov vo svete. A. nahrádza lietadlá USMC - staré F-18 Hornet ktoré ale nezastupujú rodinu air-superiority fighter na vybojovanie vzdušnej nadvlády a tiež Harrier ktorý má výhodu štartu a pristátia z miesta B. Svojimi air-to-ground kapacitami nahrádzajú zastaralé F-15 Strike Eagle (ktoré taktiež vykonávaljú vo väčšine prípadov CAS oproti A-10 ktoré tým pádom nahradí spolu s bezpilotnými lietadlami a tiež možno aj rýchlimi vrtuľníkmi) C. svojimi multirole schopnosťami nahradí staré F-16 ktoré tiež niesú určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Kapacity air-to-air boja v prípade F-35 ako aj u predošlích strojov sú zastúpené len možnosťou nesenia zbraní air-to-air nie manévrovateľnosťou, silnými motormi atď.

    Na túto úlohu boli alebo sú primárne určené F-15 Eagle ktoré mali byť nahradené strojmi F-22 Raptor ale nie sú z dôvodu nie Obamovej politiky ale predraženého a predĺženého vývoja tohoto lietadla no a kým sa dostalo do výzbroje tak sa pomaly začal rysovať koncept ďalšej šiestej generácie lietadiel ktoré nahradia ako F-15, F-18 Super Hornet aj F-22 Raptor.

  • RiMr71
    00:01 28.12.2014

    K tomu přetlaku a podtlaku u profilu - jak jsem psal, velmi zjednodušeně. A když už, tak nejde o "přetlak" na horní straně profilu, ale na spodní..
    K F-22 a tomu odrazu kabiny a hlavy pilota - právě proto má F-22 překryt kabiny stříknutý oxidem India. Nejen to pak získá ten sexy zlatavý tón, ale navíc jde opět o materiál omezující radarový odraz.
    Takových detailů je tam spousta. Od kapotovaného kanonu, po výzkum jak omezit kondenzační sledy na koncích ploch. A samozřejmě kouřivost motoru.
    Ještě k té manévrovatelnosti - řídící systém F-22 v současnosti zajišťuje manévrovatelnost pod úhlem 60st., s tím, že nová verze SW to (údajně) dává dokonce na 85st náběhu.
    S tím souvisí např. i sklopení sedadla (tuším 60st) pro vyšší odolnost pilota proti přetížením. S tím mimochodem experimentovaly už FW-190 a Me-262. Němci vůbec s předstihem pracovali (i) na takových věcech jako ergonomie pracoviště. Když sednete do kokpitu pozdějších verzí FW nebo Šwalbiny, tak je to opravdu podobné moderním kokpitům. Americké novější mašiny taky ujdou, když sednete do Spita, je to (při vší úctě k tomuto krásnému stroji) jako chaotický výsledek snahy "strčte to někam kde dosáhne vodič".
    Ještě k tomu motoru u F-22 - ty el. blbinky si vezmou svoje. F-22 má na těch motorech "přilepené" dva generátory po 65kW a APU má skutečně úctyhodných 335kW!
    Mě by třeba zajímalo, nakolik je radar AESA skutečně schopen schopen fungovat i jako mikrovlnná zbraň s údajným účinkem (poškozujícím) na elektronické systémy či snad dokonce na živou sílu. Představte si dogfight, kde odpálíte soupeři kompjůtry, či způsobíte pilotovi palčivou bolest v celém těle...
    Anebo plánované (nebo snad už provozované) radary s bočním vyzařováním, či dokonce s všesměrovým pokrytím, kdy má být povrch letounu pokryt "miniradary" které dávají dohromady celý obraz. Opět - žádné scifi, už na B-2 radar splývá s povrchem letounu. A pak nějaké to "štěbetání" o schopnostech systémů "hacknout" nejrozšířenější palubní a zbraňové systémy...
    Jestli je to jen z půlky pravda, tak když si uvědomíme, že se bavíme o éru, jehož výroba byla už UKONČENA! Tak ten technologický náskok je značný a kopírovatelnost nebude snadná.
    Pokud RF dnes hurá hurá plánuje výrobu PAK FA, co asi dnes pečou v dílnách kde pekli F-22 v OSUMDESÁTÝCH letech minulého STOLETÍ?

  • Todomatch
    23:59 27.12.2014

    Ano překryt kokpitu je kapitola sama pro sebe. U F-117 to řešili tím, že prostě omezili výhled ven viz. zde http://goo.gl/RNjGE... Ovšem u F-22, kde pilot prostě vidět potřebuje, to řešili úplně opačně. F-22 má kryt kabiny zcela průhledný s výhledem jaký se hned tak nevidí, pilot (kdyby tak otočil hlavu) by mohl obkroužit 360 stupňů a pořád by viděl. Nikde žádný sloupek, rám, nic podobného. Fígl prý je jednak ve specifickém tvaru, ale hlavně v nátěru jakousi kovovou barvou, která prostě radarové záření částečně pohlcuje, utlumuje a tvar zase paprsky všemožně odráží. Možná je ta příměs obsažena přímo v materiálu překryvu. Na některých snímcích má kabina takovou kovovou barvu, jakoby zlatooranžovou, ale nevím zda je to tím, nebo to je jen speciální tónování jaké se někdy používá u brýlí a třeba také motocyklových přileb. Viz zde: http://goo.gl/X2UdTS... Mimochodem zapuštění kabiny do trupu má zase takové ostré rohy, to je taky typické pro stealth, podobné zuby jsou vidět u vrat pro zasunutí podvozku apod. Díky těmto zubům a hranám je rozbíjen celkový radarový obraz letounu a tím je komplikována jeho detekce.

  • z.a.p
    23:30 27.12.2014

    Tu debatu kterou tu vedeme (vlastne Todomatch predvadi a my nadhazujeme temata) je svym zpusobem podobna te na Indian Defence. Predpokladam, ze cast zameru jak budovat PAK-FA program byl plan valecneho letectva Indie, ktera bude mit v pripade nepohody co delat s Pakistanci - to neni jiste zadna podradna sila, ale ne prvotridni. Mozna i Cinany, ac na to nechci radeji myslet. Tudiz, tak se mi jevi cely project; neni to nezbytne jen Rusko vs. US..

    Dale bych rad zminil, ze (dle me predstavy) kdyz a az k finalnimu klani dojde, bude to v soucinnosti s jinymi druhy vojsk/ zbrani vcetne kosmickych. Proto si dovoluji rici, ze nejaky blizko-k-realite obraz je nam na mile vzdalen. Ale i tak, je to zajimave popovidani si.

  • daniel78
    22:50 27.12.2014

    Asi nejenom lopatky jsou problém, otázka jak mají vyřešen u T-50 materiálově překryt kabiny. Viděl jsem dokument o testech Horten Ho 229 u Lockheedu právě na stealth vlastnosti a hodně tam zaměstnanci Lockheedu zdůrazňovali, že problém je i kabina a že radarové vlny se v ní krásně odrážejí. Je mi jasné, že materiály v Německu za druhé světové války a nyní jsou někde úplně jinde, ale stejně. Ten dokument (je i na youtube) je hodně zajímavý, jak se testuje stealth. Mají obrovský stožár, na který upevní makety, které, i když jsou z jiných materiálů (překližka), tak natírají speciálními barvami, které mají vlastnosti těch "pravých" materiálů, a pak model vesměs v plné velikosti otáčejí z různých stran a testují všemi možnými radary. Vyznělo to tak, že furt testují různé věci, které se ven nikdy nedostanou a na tuhle zábavu s Ho 229 měli jenom 1 měsíc. Takže stále se hledá a to nejenom simulacemi, ale i praktickými testy. V USA jsou tak tuny zkušeností již od roku 1973, kdy začali kvůli ztrátám Izraele za Jomkipurské války řešit stealth, které musí nyní Rusko dohonit, a to nebude jen tak. Jestli to nevezmou metodou Číny CTRL+C, CTRL+V :-)

  • Todomatch
    22:09 27.12.2014

    K tomu pesimismu ohledně stealth vlastností F-35 je možná dobré připomenout, co to vlastně stealth technologie je. Stealth letoun není nezjistitelný, ale obtížně zjistitelný. Proto je chvála na některé (zejména ruské) prostředky PVO, které jsou údajně schopné stealth letouny zjistit trošku přehnaná. To že mohou stealth stroj detekovat, není nějaký vlom do tajné technologie. Stealth letouny prostě zjistitelné jsou. Vyspělou technologií PVO nejlépe v kombinaci s pozorováním, špionáží a dalšími prostředky. Když někdo "práskne" že v Anglii odstartovaly 4 stroje F-35, víte že letí, odhadnete časové okno, kdy budou u vás, zkrátka je čekáte. Když se k vám bude v temné noci plazit černě oblečené a maskované komando aniž byste to tušili, doplazí se až k vám. Má to samozřejmě několik podmínek - musí být opravdu začernění, nesmí jim zazvonit mobil a musí výzbroj a výstroj upravenou tak, aby necinkala a samozřejmě potřebují notnou dávku štěstí a překvapení. Když ale budete vědět, že jdou našpicujete uši, seženete posily a budete mžourat do tmy a svítit si vším, co je po ruce a komando má po žížalkách, když víte - tak i uslyšíte a uvidíte! A to je stealth, schopnost překvapit s pomocí snížené možnosti zjištění. A protože letadla zjišťujeme radarem, celé se to točí kolem obrany proti radarovému záření.

    K tomu se využívají tři způsoby
    - tvar, který radarové vlny odráží do všech směrů jen ne na radar zpět
    - povrch, který radarové vlny pohlcuje
    - prostředky el. boje, které jsou schopny radarovou vlnu "vynulovat"

    Toť vše. Očima a ušima samozřejmě F-22 a F-35 za dobré viditelnosti uvidíte a uslyšíte, nejsou neviditelné, to bychom si moc videí asi neprohlédli.

    Jenže - ačkoliv se to zdá tedy jednoduché, jednoduché to vůbec není. V plné míře tuto technologii opravdu zvládli jenom Američané. F-35 a především F-22 (a také B2 a dříve F-117) mají všechny tři zmíněné oblasti vyřešené, jak jen to je dnes možné. Ne tak PAK-FA. Podle toho co sami Rusové u tohoto stroje zdůrazňují, když dojde na řeč o stealth, je vlastně stealth povrch či nátěr na většině letounu. Ten prý má schopnost snižovat odraz a pohlcovat radarové záření. Tento povrch však Rusové avizují u všech svých aktuálně vyráběných stíhaček v posledních modifikacích. Pokud jde o prostředky elektronického boje, tak o nich není vlastně nic známo ani u Rusů ani u Američanů. Problém mají ale u Suchoje s tvarem, ten u PAK-FA rozhodně stealth není, nebo ne tak komplexně jako u Raptora. O tryskách motorů jsme už mluvili, ale i samotné motory u T-50 nejsou tak "zapláclé" do trupu jako u F-22 a jsou umístěné vlastně stejně jako u stávajících sůček.

    Tady to vypadá velmi dobře:

    http://goo.gl/GYoABV...

    Ale při srovnání s předchozí generací sůček (nebo je to Mig?), to zase takový pokrok není:

    http://goo.gl/91JU67...

    F-22 je přeci jen uhlazenější:

    http://goo.gl/dmZ2GN...

    A podobně i F-35:

    http://goo.gl/BpR5tB...
    http://goo.gl/xrgEvb...

    Tím však problémy s motory nekončí, hlavním problémem PAK-FA je, že při čelním pohledu nemá skryté lopatky motorů a to je opravdu fatální problém. Právě kovové lopatky motorů bývají totiž pro "osvícení" radarem pravým požehnáním. Jakoby si toho Rusové byli vědomi, tak na většině obrázků jsou vstupy do motorů zatmaveny tak, že do nich nevidíte, ale pár snímku odhalující tento nedostatek na webu k vidění je:

    zatmaveno:
    http://goo.gl/VRT6vS...
    http://goo.gl/KXqs81...

    zesvětleno:
    http://goo.gl/bpv5fa...
    detail:
    http://goo.gl/UCwIvf...

    Vstup vzduchu u Raptora je řešen rafinovaněji, prostě to ubíhá za roh, viz zde:
    http://goo.gl/tDQPB8...

    Tvar cesty vzduchu k moru by pak měl vypadat podobně tomu, co vidíme na tomhle obrázku (ať už to je cokoliv):

    http://goo.gl/k96Gmi...

    Údajně (ale na uvedených snímcích to vidět není) se v stealth režimu u T-50 zvedne před rotory, jakási klapka, která vytvoří vlnu bránící detekci, říkají tomu "radar blocker". Mělo by to vypadat nějak takhle i když u toho je popiska Rafale:

    http://goo.gl/PaUbtn...

    Apropo francouzský Dassault Rafale skrývá lopatky, jak jen to jde, ale úplně skryté také nejsou:

    http://goo.gl/GMLUPB...

    Podobná vlna (byť pevná) je vidět i u novějších F-18, kde některé částečné stealth úpravy byly aplikovány:

    http://goo.gl/iz0bYG...

    To už i Eurofighter Typhoon to má - zdá se - ošetřeno lépe:

    http://goo.gl/R0zEZc...

    Zkrátka a dobře, stealth není zas taková sranda, musí to být komplexní a opravdu to všechno komplikuje a prodražuje. A když už tu daniel78 zmínil tu komplexnost F-35, tak zde je krásné video z tréninku a testů na USS Nimitz:

    http://goo.gl/ERbFcj...

  • daniel78
    20:41 27.12.2014

    No tak ta F-35, byť se mi vzhledově líbí podstatně víc než kdysi soupeř Boeing JSF :-), bude asi opravdu hodně kontroverzní viz například https://medium.com/war-is-bori... nebo https://medium.com/war-is-bori...

    Pokud má být něco příliš univerzální, tak to obvykle skončí tak, že to umí vše dostatečně možná i dobře, ale v ničem neexceluje. Nebyl to ale záměr při vývoji? Prostě laciný provoz co se týče zásobování, byť se později nákladově utrhlo ze řetězu? Určitě to nebylo vyvíjeno jako letadlo, které se bude prohánět nad Moskvou nebo Pekingem nebo nikdo nepočítal a asi ani nyní nepočítá, že bude soupeřit s T-50 v dogfightu.

    Osobně doufám, že se ji podaří řádně dokončit a doladit a hlavně nikdy nebude použita proti rovnocennému soupeři.

    PS: dokonce už je knížka o tom, co vše je na F-35 špatně :-) http://www.blurb.com/b/5041447...

  • peter123x
    19:41 27.12.2014

    Pre mna ako laika, konecne po dlhom case plodna a velmi poucna diskusia,hodna tochto webu, bez zbytocnych politickych roztrzok a flame zapad vs vychod, a zo zdravou vymenou nazorov.

  • z.a.p
    18:34 27.12.2014

    podruhe pro To-do-match:

    Ty obrazky motoru PW a trysek behem zkousek jsou uzasne; pritom motor sam nevypada zas tak velky..... chce to hadam videt z blizka.

    Ten indicky stroj je 'sparka' - jsou tam videt dve osoby. jinak bych rekl, ze seda matna barva je bezna. Kdyz jsem chodil na air-shows tak pamatuji ze vsechna F-ka byla provedena tim samym zpusobem.

  • z.a.p
    18:18 27.12.2014

    K te zalezitosti "radaroveho ukryti" - stealth, jak se rika (a tezko vyslovuje)..... cetl jsem posudek chlapa, ktery pracoval na prechozich projektech rady "F" - tedy American. Vyjadroval se na tema F-35 a tez jeho schopnosti 'stealth'; vyznelo to znacne pesimisticky. Ja osobne nemam dostatecnou znalost abych to mohl posoudit; nicmene rozumim tomu, ze je snaha plochy zesikmit tak, aby odraz el.mag vln byl co nejmensi.

  • z.a.p
    18:10 27.12.2014

    Velmi spravna pozorovani Todomatch,

    v podstate prekryvaji moje vlastni s tim, ze Vy jdete vice do detailu a vsimate si souvislosti. Tak jako v pripade predchoziho kolegy s nikem RIMr71, je vase psani potesenim cist. Velmi naucne; diky!

  • Tom90
    18:06 27.12.2014

    Zdravím pánové, jenom jedna drobnost pro upřesnění jinak zajímavé diskuze: Pod křídlem i nad křídlem je podtlak, jen je rozdíl v jejich velikostech, přetlak na horní straně profilu je rozšířený omyl. A co se týče vektorování tahu a využití v boji, četl jsem rozhovor s pilotem, že se snaží během soubojů (především zřejmě v dogfightech) vyvarovat použití vektorování, jelikož tím ztrácí cennou rychlost.

  • Todomatch
    16:43 27.12.2014

    Schopnost vysokého manévrování se zdá být skutečně prosazována intenzivněji na ruské straně. Možná ale jejich povedené letouny, které díky svým schopnostem hrály prim při ukázkách na leteckých dnech prostě okouzlily velení natolik, že i když je skutečné využití takových manévrů v boji zpochybňováno, uvěřili že to bude největší možná přednost. Koneckonců, když to tak dobře létá, proč to nějak omezovat? Potíž tohoto přístupu vidím jinde, vývoj totiž naznačil, že vysoká míra manévrovatelnosti je výborná věc, ale musí být zapracována do letounu se stealth vlastnostmi a ty musí být umocněny supermoderním komunikačním a řídícím systémem. Protože ze všeho nejvíc budou moderní stroje potřebovat schopnost pronikat sofistikovanou PVO. Budou muset extrémně rychle pronikat a unikat. A to je trošku problém. Vezměte PAK-FA a Raptor. Mohli bychom dovozovat, že když mají Rusové 3D vektorování tahu a Američané pouze dvou dimenzionální, mají tím obrovskou převahu. Ale ouha, když si prohlédnete koncept, tvar, umístění a celkový charakter trysek u Raptora, uvidíte dokonalé stealth zapracování - trysky jsou velmi dobře skryty mezi vodorovnými zadními křídly a svislýma ocasníma plochama, jsou-li v maximálním stealth režimu, tj. přivřené v úzké štěrbiny, jsou výstupy z nich téměř neznatelné a perfektně skryté. Viz zde:

    http://goo.gl/wHv88T...

    PAK-FA (alespoň zatím) používá tradičnější umístění a kruhový tvar trysek a jejich průměr stealth režimu moc nenahrává. Sice jsou také zapracovány co nejlépe, ale marná sláva trčí prostě do prostoru:

    http://goo.gl/fECYp1...

    Navíc horizontální vektorování má jistě své limity, protože mezi tryskami je umístěno ono pověstné žihadlo s radarem a to přes trysky přesahuje. Kdyby bylo možné trysky horizontálně vyklánět příliš, dostal by se radar a částečně zadní výškovky do proudů žhavých plynů:

    http://goo.gl/lJEUXd...
    http://goo.gl/LJLJbV...

    Americké trysky jsou opravdu zvláštní - tady je patrně nejucelenější pohled na všemožná řešení trysek u ruských i amerických strojů. Projeďte si to celé, nejenže uvidíte detaily z PAK-FA a Raptoru, uvidíte i ruské pokusy s tryskami jakoby z F-22 instalované na Suchoji a naopak 3D trysky na americké F-16. Dokonce je tam rozkres trysek z F-117 které byly také revoluční a je tam pohled i na řešení jaké mělo YF-23:

    http://goo.gl/FLczYK...

    U Raptoru je vidět, že trysky pracují sice jen vertikálně, zato však směřují plyny dost neuvěřitelným způsobem. Třeba zde je to hezky vidět:

    jeden "proud" z motoru:

    http://goo.gl/xxSS3k...
    http://goo.gl/PfRAu9...

    dva "proudy" z motoru:

    http://goo.gl/DgYbQO...

    tři "proudy" z motoru:

    http://goo.gl/zok5cF...

    Je to dáno celkovým řešením trysek u motoru F-119:

    http://goo.gl/LlUQst...
    http://goo.gl/bj6bix...

    Myslím, že to na čem budou muset u Suchoje ještě hodně zapracovat bude právě stealth odladění celého stroje. Pokud ovšem z nějakého důvodu nezlomili nad touto vlastností hůl s tím, že není perspektivní nebo jen proto, že je neúměrně drahá a všechno jen komplikuje. Třeba si řekli, nač se trápit s tvarem trysek, když máme na stroji více non-stealth prvků. Například diskutované „kanardy“ jsou považovány právě za non-stealth prvek - i když ruské řešení se zapracováním canard do křídel je asi nejpokročilejší verze tohoto prvku, co jsem viděl.

    Perlička na závěr. Je to asi fake, nebo, že by to pro předvedení Indům takhle nastříkli?
    PAK-FA v indických barvách:

    http://th01.deviantart.net/fs7...

  • z.a.p
    15:19 27.12.2014

    Velmi zasvecene psani, RIMr

    rekl bych, ze jste byl ci jste spojen s aktivnim letani. Me se skrze to cteni vraci casti znalosti, ktere jsem kdysi mel... :-) Sam jsem ale pilotem, krome skakani na vetroni nebyl.

    Jedna z tech veci hledne schopnosti manevrovat v tesnem prostoru me neni (a to zvlaste k tomu co rikate ve smyslu otevrenosti vuci zasahu na dalsi vzdalenosti) docela jasna. To ve me vyvolava otazku: proc je ji - hlavne z ruske strany venovana takova pozornost? Neni v tom anachronismus?

    Celkem stranou pritom zustava pouzitelnost spickovych bojovych letadel v soucinnosti s jinymy castmi vojska. V tom smeru napr. Vami znimeny F-18 a nebo Su-27 by mely byt docela postacujici. Me pripadaji ty spickove masiny jako ty v diskuzi jako tak trochu samoucelne.

  • RiMr71
    00:19 27.12.2014

    K té kondenzaci - velmi zjednodušeně, vztlak vzniká přetlakem na spodní straně profilu a podtlakem na horní straně profilu. Podtlakem, hlavně při jeho extrémním nárustu při těch opičárnách, dochází k prudkému ochlazení a kondenzaci vodních par.
    K tomu "přifukování" - ona to zas taková bejkárna není. Nejsem si tím jistý, ale jsem si tím skoro jistý, že je Raptor vybaven systémem ofukování mezní vrstvy. Což slouží primárně k většímu AoA, zkrátka úhlu náběhu. V případě těchto ér nejen stavu kdy je éro schopno ustáleného letu, ale navíc je schopno manévrování. Ale jestli je ofukování mezní vrstvy vidět jinak než různými "kobrami" apod. (tedy viditelnou kondenzací) úplně přesvědčený nejsem.
    S tou schopností k různým manévrům - američani mají už několikátou generaci FbW systému, který je nejen odolný proti poškození (na F-18 4x zálohovaný), ale ve spolupráci s FBW (řídícím letovým počítačem) dokáže detekovat poruchy či přímo výpadky řídících ploch a bleskově nahradit například ustřelené křidélko, nebo zablokovanou půku VOP úpravou nastavení funkce a seřízení dalších ploch, aby v maximální možné míře zůstala zachována letová obálka a tedy řiditelnost a zatížení pilota. U té F-18 to bylo vlastně výsledkem snahy (i) pomocí tohoto systému řízení udělat z mizerného éra éro srovnatelné s konkurencí, což se povedlo. Zkrátka - pilot dá éru najevo co chce spáchat a éro se to snaží provést za použití mnoha systémů, které přitom pilot přímo neovládá. tedy například přestože pilot například pouze vyvíjí výchylky kniplem na výškovku a křidélka, letoun sám změní výkon motorů, změní nastavení celé odtokovky a a třeba přibrzdí rozdílnou výchylkou směrovek (nebo směrovkami "natlačí" vzduch k výškovkám), aby byl manévr proveditelný. Dále jsou tam "fintičky" jako "úkroky" ve vzduchu a podobně. Piloti F-18 říkají, že to éro je rozmazluje, protože vždycky udělá co chtějí a nedovolí jim zabít se.
    To je u F-18, co je za systém u F-22 ví jen zasvěcení a pár všeználků z konspiračních webů.
    Tedy - je docela možné, že řiditelnosti které dokáže jiný letoun dosáhnout bambilionem řídících ploch, dosáhne F-22 i s menším počtem aerodynamických elementů, "pouze" díky pokročilejšímu systému řízení. Ale je to i o dalších faktorech, jako schpnost éra udržet si energii v obratech (na to třeba trpěly první verze té F-18) a především - zatížení pilota (nemyslím přetížení) při těchto extrémních manévrech. Jestli nějaký takový úžasný manévr vyžaduje dokonalou souhru třeba devíti ovládacích prvků, nebo "jen" základní řízení kniplem a pedály a éro samo řídí těch dalších šest prvků dle potřeby, pro splnění pilotova záměru. Zkrátka, jestli to dokáže jen Kvočurov na airshow, pilot jaký je jeden z tisíce (a běžní piloti mají takové figury třeba přímo zakázané), nebo každý průměrně vycvičený pilot.
    Je to jako ve všem, jsou to celé komplexy provázaných řešení navázané na další systémy, lidské zdroje, finanční zdroje a systémem výcviku (například sankce pro pilota když rozšvihá éro přemírou sebevědomí a létáním při výcviku na hraně možného - viz rozdíl mezi korejským letectvem a USAF při válce v Koreji)... A taky důrazem na manévrovatelnost oproti jiným aspektům s ohledem na předpokládané bojiště - viz rozdíl mezi stíhacími letouny na evropském a pacifickém bojišti za 2. sv. v.
    Já nevím, které řešení je lepší, ale myslím, že je lepší mít trochu hůře manévrující éro, které ale dokáže naplno využít 90% pilotů, než akrobatický superstroj, který dokáže na hraně využít 5% pilotů. Pokud bychom se bavili omezeně jen o manévrovatelnosti. Protože, stejně jako za 1. světové, myslím že stejně a ještě víc platí jedno z pravidel stíhacího boje "sejme tě soupeř kterého nevidíš". Naprostá většina sestřelů je "sprostá poprava" ze zálohy...

  • z.a.p
    23:24 26.12.2014

    Nemyslim si p./pi Stranko,

    ze Editor nam da dobrou znamku za takove uchyleni od tematu.
    Ale, kdyz uz jsme tak dakeko, zeptejte se sam sebe otazku; jak je to mozne, ze ten stary obavany system se tak snadno polozil, jako kdyz sfouknete svicku? Bez jakehokoli nasili (snad krome Rununska ktere nebylo zcela v sovetske sfere vlivu). To je nanejvyse podezrele.

    Nemohu si pomoci, ale me z toho vychazi jedna desna, mysl omracujici konspirace: oba systemy (Zapad vs. Vychod) spolu nesouperily, nybrz se doplnovaly a byli oba pod komandem nekoho uplne jineho. Svet byl oblafnut rohlikem a hodne z nas tomu zdanlive nevysvetlitelnemu zamotanci veri, tak jak bylo receno shora. Nezapimejme: vzdy za udalostmi viditelnymi jsou ty, ktere nevime a nikdy vedet nebudem. Nic v politice se nedeje nahodou a i kdyz to tak vypada, tak to byl zamer.

    Preji pekneho Silvestra!

  • Todomatch
    19:32 26.12.2014

    Vývoj se nezastaví, to je jasné. Ani v Rusku ani v USA, kde už kreslí NGAD stroje 6. generace jako F/A-XX od Boeingu a další. Mimochodem to svolávání hromů a blesků na Jelcina, pokud jde o zaostání Ruska, mi přijde docela pokrytecké (myslím od samotných Rusů). Byl to totiž právě Jelcin, kdo jim vybral Putina jako svého nástupce! Kdyby to byly takové protipóly, jistě by Jelcin tlačil někoho jiného a neloboval za Putina a Putin by se od Jelcina tlačit nenechal. Jelcin byl úplně stejný komunista jako Putin a byl dokonce předsedou KSSS v Moskvě. Vztah politiků k alkoholu v Rusku nic neznamená, ten pohoršuje v USA a západní Evropě, v Rusku Jelcinovi naopak jeho sklon ke skleničce a jeho lidovost přidávala u obyčejných ruských lidí body. Že na něj dnes Putin a další svalují všechnu vinu není fér, za Jelcina se prostě definitivně zhroutil sovětský model hospodaření a stát si začali porcovat oligarchové, mimochodem úplně titíž oligarchové, kteří drží Putina u moci dnes a nikdo jim to nevyčítá. Teď, když na Rusko dolehla kombinace problémů - nízká cena ropy, sankce a dlouhodobě slabá výkonnost domácího průmyslu se zdražuje kde co, s jedinou výjimkou - Putin výslovně zakázal zdražení vodky. Kdyby byl takovým Jelcinovým protipólem, na něco takového by kašlal. Ruský model vládnutí prostě stále něco na někoho hází. Stalin obvinil všechny své spolupracovníky a vesměs je popravil, po něm zase Chruščov všechno hodil na Stalina atd. atd. dneska zase kritizují Chruščova a Gorbačova a Jelcina. Nikdo za nic nikdy nemůže, to jiní to ti před ním. Víc než Jelcin a privatizace ovlivnil vývoj ruských zbraní fakt, že do té doby bylo celé hospodářství podřízeno zbrojní výrobě a vše bylo naplánováno na dlouho dopředu. Armáda stála nade vším. SSSR nebyl bohatý, nebo nedokázal své bohatství plně využívat a lidem se tam nežilo dobře, přesto chrlil zbraně jednu za druhou. Trvale byli jakoby ve válečném stavu. Po rozpadu najednou mohli konstruovat, co si zamanuli a dostali se i k západním technologiím, ale také si začali Mig, Su a Jak konkurovat. Najednou nevěděli kudy dál a navíc po rozpadu SSSR došlo k uvolnění a zdálo se, že se tak šíleně zbrojit vůbec nemusí, protože to byl SSSR který byl trvalou hrozbou míru ve světě. Proč SSSR a ne USA? Protože, kdyby to byly USA okamžitě by situace rozvratu v Rusku využili a Rusko by napadli, kdyby po tom tak strašně toužili, jak furt mnozí říkají. Neudělali to, naopak spolupracovali na obnově a posílali do nově svobodného Ruska miliardy dolarů pomoci. Teď Rusko taky nikdo neohrožuje, ale zaostávat si nemohou dovolit, kdyby ne kvůli USA tak kvůli Číně, kterou mají z zadkem a která, kdyby se hnula, tak nebude k zastavení. Navíc přibyla rizika zcela nová a může se stát, že Rusko bude muset zasahovat kdo ví kde na druhém konci světa, proti nějaké hrozbě v podobě Islámského státu apod., protože tyhle problémy se Rusku prostě vyhnout nemůžou. Třeba únos ruských pracovníků ze syrských ropných polí, které Rusko defacto ovládá, nebo mohou teroristé zaútočit na ruskou námořní základnu v Sýrii. Potom budou skutečně potřebovat moderní transportní letouny a stíhačky schopné pronikat obranou, kterou zčásti pomáhaly v mnoha arabských zemích budovat a která může padnout do rukou komukoliv. Totéž platí o námořnictvu, tam mají rezervy mnohem citelnější než v letectvu, nebo raketových silách.

  • z.a.p
    18:33 26.12.2014

    Rikate to spravne ohledne tech trysek - tak je to take zmineno v tom ruskem videu. Mimo jine (nedelal jsem si poznamky, jen co si pamatuji).... zacali s tim pomerne brzy, ale pak meli temer 30let prestavku. Jak znamo v Rusku byla az od 80tych let az do pocatku 21.stoleti politicka a hospodarska nestabilita. Pak skoncil president Vodka, prisla nova vlada a veci se zacaly hybat k lepsimu. Proto ma mj. V.Putin stale tolik popularity

    Pro me bylo velmi zajimave slyset, ze prave tato masina byla prvni, na ktere pouzili CAD (celosvetove, v leteckem prumyslu je to CATIA od Dassault). to znamena, ze vsechana letadla 4.generace vc. Mig-29 byla v Rusku kreslena na papire! V porovnani s tim, v U.S. pouzivali CAD jiz od 60.let. Je to v porovnani jako nebe a dudy; sam CAD pouzivam az je to daleko levnejsi program.

  • Todomatch
    17:26 26.12.2014

    T-50 vektorování tahu určitě má. Dokonce údajně všesměrové, kdežto Raptor jen vertikální (nahoru, dolů o 20 stupňů) - alespoň se zdá podle zakončení trysek. To mě právě na koncepci T-50 překvapuje - téměř 3D vektorování + kachní křidélka vepředu + zadní výškovky. je to tak nějak všechno dohromady. Raptor má jen 2D vektorování a dělá psí kusy zrovna tak. Jak je to možné, že dosahuje téhož jednodušším způsobem? Čekal bych to naopak, že téhož dosáhne jednodušším (a méně nákladným) způsobem ruská konstrukční škola. Zdá se, že PAK-FA je mechanicky komplikovanější. Nevím co to znamená, že by měly Raptory celkově vyváženější koncept tj. kombinaci síly motorů, tvaru a řídícího software a ruské stroje prostě toho samého dosahovaly kombinací více pohyblivých částí? On tedy Raptor vypadá jako by byl vyroben jediným úderem obrovského bucharu, vypadá fest kompaktně a je takový jakoby celý prohnutý. Ruský koncept působí více tradičně.

  • D.i.p
    16:43 26.12.2014

    T-50 vlastně tedy vektorování trysek nemá? Ty kachní křídla jsou zajímavá, taky jsem si toho nikdy nevšiml, hezky je zakryly. Možná tím zakomponováním do křídla, vyřešili jejich nežádoucí vlastnosti.

  • z.a.p
    15:36 26.12.2014

    Dival jsem se na to video s Dravcem a kolem 1:30 -1:50 komentator rika, ze oblak kolem letounu je nasledkem "vytlacovani vlhkosti ze vzduchu" (...squeezing moisture out of the air..). O pridanych tryskach na predu trupu tam neni rec.

    Vytlacovani vhkosti je trochu jazyko-lam, ale rekl bych, ze je to momentalnim rozdilem tlaku a naslednou kondenzaci pod a nad kridlem pricemz stykova zona je podel nabezne hrany a tam je tez videt pocatek tohoto ukazu. Vzduch ma take svou setrvacnost a tak se behem obratu 'odvaluje' podel hrany, coz za vodorovneho letu neni videt. Vypada to docela pekne; za tech 400mil plus by to melo tak byt.

  • Garret
    14:24 26.12.2014

    Nevím, jestli bych původ kanardů u T-50 viděl zrovna ve zkušenostech z Berkuta. Koneckonců je má větší množství suchojů - Su 33, 34, 37. Američani obecně kanardy vesměs neradi. Kdysi jsem viděl rozhovor s nějákým pohlavárem z USAF, který říkal, že pokud letadlo potřebuje kanardy tak už je to absolutní zoufalství a je to špatná konstrukce. Nevím, z čeho tato jejich skepse pramení a mé chápání jejich funkce je popravdě omezené. Určitě se tu najde někdo s hlubším chápáním této problematiky než jsem já.

    Abych se přiznal, doteď jsem si jich na T-50 nevšiml.

  • Todomatch
    12:04 26.12.2014

    to z.a.p: O mém těsném vztahu k problematice svědčí blábol o tryskách. Ale přední křidélka u PKA-FA prostě mohou znamenat, že bez nich by tenhle stroj nedosáhl toho, čeho dosahovat má, že je s tím v konstrukci počítáno od počátku. Může to souviset opravdu s lecčím (vlastnosti motoru a vektorování, rozložení váhy a celkových aerodynamických vlastností). Možná je to ale jen poplatné vývoji, který šel přes Su-47, který se koncepčně "kachně" přiblížil nejvíc a přitom zadní vodorovné plochy zachoval. Ono PAK-FA má se Su-47 hodně společného. Až na ta křídla, ta má samozřejmě opačná, tedy "normální". Ta obrácená ze Su-47 prý měly zásadní problém - sice generovaly vyšší vztlak, ale vznikaly za nimi silné víry, které vedly k neúnosným vibracím zadních vodorovných ploch. To že šli Američani jinou cestou a ani u F-22 a ani u ještě novějšího F-35 předsazená křidélka nevidíme je opravdu zajímavé.

  • Todomatch
    11:52 26.12.2014

    to RiMr71: Moje ostuda!!! Máš pravdu, váhal jsem zda to tak napsat, já ale fakt dlouho choval podezření (k mé hanbě), že ke zvýšené manévrovatelnosti jsou používány i nějaké přídavné trysky využívající třeba krátkodobě energii stlačeného vzduchu, nějaký prudký impuls. Z některých videí a fotografií se to zdálo docela možné, třeba tady jsou páry tak ostře lokalizované, že to budí dojem, jakoby vycházely z nějakých otvorů.

    http://goo.gl/R5KZkQ...
    http://goo.gl/0ngl1M...
    http://goo.gl/8KIzFY...
    http://goo.gl/fPHAeJ...
    http://goo.gl/NLHy31...

    Samozřejmě pokud by to bylo, jak jsem si namlouval, musely by mít ostřejší podobu a hlavně směřovat dolů a ne nahoru.

    Tady je naopak zjevné, že se jedná o kondenzaci, ale zde se táhnou páry po celé hraně křídla

    http://goo.gl/CvYirq...

    A tady je vidět páry na různých místech trupu křídel i kabiny:

    http://www.imgbase.info/images...

    http://goo.gl/YLTMk9...

    Tady dělá Raptor takový ty ruský vylomeniny a páry žádné: https://www.youtube.com/watch?... tady je zase superkolmý start https://www.youtube.com/watch?... a taky nic.

  • z.a.p
    11:18 26.12.2014

    Todomach,

    velmi dobre psano a hlavne bez 'velkych' vyrazu - skrome a zasvecene. Ja, jelikoz jsem po leta nevenoval prilis velkou pozornost temto trendum, nemam az tak tesny vztah k problematice jako mate Vy.

    Chtel bych se proto, namisto dlouheho hledani zeptat: neni koncepce typu "canard" (rusky asi 'utka') o neco ekonomictejsi? Pripada mi totiz, ze k tomu aby se letoun vesel to tesne 'letove obalky', ma dve moznosti - bud' zminena predni kridelka a nebo natacenim trysek (vektorovani). K tomu ale potrebuje znacnou silu, nebot otaceni probiha kolem teziste. V pripade prednich pomocnych ploch vlastne nepotrebuje tak moc tahu a dokazuje ten samy ucinek dvojici pridanych 'pak'. Jsem ale soucasne schopen chapat, ze dalsi vystupky z trupu zvysuji odpor a tudiz pracuji proti rychlosti.

    Je proto dost mozne (jak se mi zda ze naznacujete), ze Suchoj se pokousi o jakousi stredni cestu. Vlastne, kdyz se na to podivate v analogii k podzvukovym letounum, tak je videt ze jejich kridlo pozustava z mnoha rizenych ploch, pouzitych pro ruzne ucely.

  • RiMr71
    00:36 26.12.2014

    Ahoj - u toho Raptora - jaký výtok z trysek v přední části máš na mysli? Nemate tě ta kondenzace na horní straně profilu?
    Mimochodem, to přetížení muselo být pekelné...

  • Todomatch
    23:52 25.12.2014

    Všimli jste si zajímavého rozdílu v technickém řešení použitým pro dosažení vysoké manévrovatelnosti u diskutovaného ruského stoje a jeho amerických protějšků? Jedna věc je tzv. vektorování tahu motorů, ale zajímavý je i celková koncept letounu a zvláště využití křídel a křidélek. Ruský stroj totiž aktuálně částečně zapracoval koncepci stávajících evropských letounů tj. předsazení vodorovných řídících ploch - známé též jako kachní koncepce. Čistou kachní koncepci vidíme u švédského Gripenu, francouzského Rafale nebo evropského Eurofighter Typhoon. Americký F-22 Raptor stejně tak jako americká F-35 Lightning zvýšené manévrovatelnosti dosahují zcela bez těchto předních křídel. Uspořádání ploch u T-50 vypadá na první pohled stejně jako u amerických strojů, tj. jakoby se bez předních křídel také obešel, ovšem není tomu tak. Ačkoliv má tento Suchoj normální zadní vodorovné řídící plochy, přidává ještě ty přední "kachní". Pouze je má umně skryté v kořenu náběhové hrany hlavních nosných ploch. Křídla jimi začínají a tvoří s nimi téměř jednolitý celek. Nevím, co z toho vyvodit, ale je to takové hybridní řešení a kachní koncepce (byť skrytá) se na ruském bojovém letounu objevuje poprvé. Patrně T-50 využívá (až na obrácená křídla) maximum z konceptu demonstrátoru Su-47, který měl též přední kachní i zadní plochy a byl vlastně první snahou o odpověď na čerstvě představený F-22. Start vývoje ruského PAK-FA tak můžeme vlastně posunout až na rok 1979 kdy se celý projekt rozjel, nebo spíše na rok 1983, kdy si konstrukční kancelář Suchoj definitivně přiznala, že koncept Su-27 není tak perspektivní, jak věřila a doufala. PAK-FA je dědic de facto 35 let vývoje. Vývoj tak trvá nesrovnatelně déle než u F-35 a F-22 . Vlastně dvakrát až třikrát déle. Dá se říct, že teprve rychlé zvedení F-22 do služby bylo katalyzátorem ruského vývoje, kdy u Suchoje definitivně pochopili, že končí sranda že se nedá přežívat na starém konceptu a že už není další čas na hrátky s SU-47 a je nezbytné postavit něco životaschopného. Ale zpět k onomu konceptu. Ruská varianta tedy obsahuje přední i zadní vodorovné plochy, americká jen zadní. Obratnosti tedy Američané dosahují jiným způsobem a mají o jednu pohyblivou část méně. Podívejte na obrat Raptora v tomto videu http://goo.gl/LdmhhT... v čase 0:34 zalomí dráhu zcela díky vektorizaci a výtokům z trysek v přední části trupu. Koncept začlenění kachních křídel do hlavních nosných ploch u T-50 je vidět zde http://goo.gl/W4rr1P... v čase 20:50. Toto video je mimochodem celkem komplexní pohled na PAK-FA (vřele doporučuji fanouškům tohoto stroje). Tu a tam lze vidět a slyšet ve videu i uznalé komentáře o amerických strojích. Smyslem mého příspěvku bylo poukázat na fakt, že Američané ani Rusové nikdy koncept „kachna“ na bojových letounech nepoužili (ač s ním párkrát experimentovali) zato všechny významné a aktuálně používané evropské stíhačky jej mají. Americké letouny 5. generace F-22 a F-35 se opět této koncepci vyhýbají, ale ruský Su T-50 ji částečně zavádí - je něco mezi oběma přístupy. Jak si rozdílný přístup vysvětlujete? Je ten ruský krokem zpět k současné 4. či 4.5 generaci evropských stíhaček, nebo naopak ideální kombinací obou řešení? Nebo snad přední křidélka prostě jen dorovnávají nějaký nedostatek v celkové obratnosti?

  • z.a.p
    18:41 24.12.2014

    Delortc:

    prominte mi, ze jsem vam trochu zmenil jmeno - napadlo me jmeno italskych motocyklovych karburatoru (jsem tez fanda do motorek a sam ve svem pomerne pokrocilem veku jeste jezdim).

    Vite, jak uz jsem naznacil, ja se vyvarovavam straneni. Snazit se 'po-americtit' mi pripada zabavne - nikdy toho nedosahnete. Kdybych mohl domacim neco poradit k porovnani se, tak bych navrhnul nejaky narod podobne velkosti a vlivu, ktery se snazi si udrzet svoji VLASTNI svebytnost. Na zacatek si treba vezmete Holandsko nebo Irsko - obou z nich si vazim.

    Preji prijemne svatky!

  • z.a.p
    18:33 24.12.2014

    "mattea";

    dekuji za vysokou znamku, kterou mi udelujete. Ja se vseobecne snazim o vyrovnany pohled ac popravde, tam kde citim ze je naklonnost neprimerena se to snazim vyvazit.

    Protoze mi chybi hacky a carky a moje cestina je ponekud - kostrbata asi tusite, ze se nenachazim ve stredoevropskem prostredi. V porovnani s jinymi emigranty si vsak (drze) myslim, ze jsem na tom v tomto smeru lepe. Udrzeni teto schopnosti je take hlavni duvod proc jsem zde. Styskani ci jiny negativni sentiment vsak necitim; povazuji se za 'svetoveho obcana' ktery se toho casu nachazi v jine jurisdikci. Jsem naklonen ke komunikaci s lidmi jinych narodnosti a puvodu a zajimam se o dalsi reci.

    Zdejsi diskuse mi dava prilezitost a to v mnoha smerech a take si toho vazim. Preji vsem prijemne svatky!

  • Deortc
    15:36 24.12.2014

    to "z.a.p": Pokud na to budete mít chuť, tak se mrkněte na videa a fotky se stejnou tématikou, tentokrát ale zachycující výrobu + vývoj v USA a zkuste spočítat v kolika případech tam uvidíte přístroje a stroje z Ruska. :)

  • mattea
    18:42 23.12.2014

    z.a.p.:Děkuji za odkaz na http://www.ausairpower.net/APA...
    je to vážně "žrádlo". Moc dobré čtení! Pročetl jsem několik dalších článků na onom portálu a co do kvality a informačního přínosu stojí všechny velmi vysoko.

Stránka 1 z 2