Nová letadla pro ruské letectvo

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj
Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům zástupce ředitele ruské Spojené letecké korporace (OAK) Vladislav Gončarenko. Kromě stěžejního programu stíhačky T-50 Gončarenko prozradil i další výrobní programy ruských výrobců letadel.

„Počet prototypů roste a státní zkoušky probíhají podle plánů," řekl Gončarenko rozhlasové stanici Echo Moskva 16. září. První stroje T-50 ruské letectvo zavede do výzbroje v roce 2016. Firma Suchoj zatím postavila pět letadel a tři další jsou ve výrobě.

Gončarenko představil také další plány korporace, která sdružuje všechny významnější ruské výrobce letecké techniky. V roce 2018 ruské letectvo mimo jiné dostane nový bezpilotní bojový letoun.

„Pracujeme na bezpilotních letounech a vyrobili jsme také několik letu schopných strojů. Nepůjde jen o menší průzkumné stroje, které mohou provádět průzkum bojiště ale především o těžká bojová a průzkumná bezpilotní letadla," řekl Gončarenko s tím, že korporace této oblasti přikládá velkou důležitost.

OAK také uzavřel dohodu s ruským ministerstvem obrany o zahájení vývojových prací na menším taktickém dopravném letadle Il-112, nástupci letitých transportních letounů An-24 a An-26. Maximální vzletová hmotnost Il-112 je 20 tun, hmotnost užitečného zatížení 6 tun. Zahájení sériové výroby nových letadel se očekává v roce 2018.

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

Ruské ministerstvo obrany na vývoj letadla v letošním roce uvolnilo 9,7 miliard rublů (2,7 miliardy Kč). V současné době se počítá s nákupem 62 strojů Il-112.

Spojené letecké korporace zahájily také práce na novém dalekonosném „leteckém komplexu," tedy na novém strategickém bombardéru. V tomto případě však nejsou prozatím známé žádné časové milníky.

Pokračují práce na modernizaci strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160. Letadla získají především nové elektronické systémy, díky kterým dokáží používat nejmodernější zbraně vzduch-země. „Vylepšili jsme podle plánu v roce 2014 deset letadel," řekl Gončarenko.

Současně se připravuje modernizace dopravních letadel Il-76 ruského letectva na standard Il-76 MDM. „Začínají se rozbíhat projekční práce tak, aby skončily v roce 2016. Program na vylepšení Il-76 odstartuje v roce 2017," přibližuje současný stav projektu Gončarenko. Počítá se s modernizací 39 strojů do roku 2020.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Závěrečné testy ruské stíhačky T-50

Ruské letectvo ve třetím čtvrtletí tohoto roku získá první letadlo 5. generace T-50. Stíhačka ...

Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT

Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...

Rusko pracuje na stíhačce šesté generace

Ruský vojenský průmysl v současné době dokončuje vývoj stíhačky 5. generace T-50. Podle ruské ...

Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    00:01 28.12.2014

    K tomu přetlaku a podtlaku u profilu - jak jsem psal, velmi zjednodušeně. A když už, tak nejde o "přetlak" na horní straně profilu, ale na spodní.. K F-22 a tomu odrazu kabiny a ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu přetlaku a podtlaku u profilu - jak jsem psal, velmi zjednodušeně. A když už, tak nejde o "přetlak" na horní straně profilu, ale na spodní..
    K F-22 a tomu odrazu kabiny a hlavy pilota - právě proto má F-22 překryt kabiny stříknutý oxidem India. Nejen to pak získá ten sexy zlatavý tón, ale navíc jde opět o materiál omezující radarový odraz.
    Takových detailů je tam spousta. Od kapotovaného kanonu, po výzkum jak omezit kondenzační sledy na koncích ploch. A samozřejmě kouřivost motoru.
    Ještě k té manévrovatelnosti - řídící systém F-22 v současnosti zajišťuje manévrovatelnost pod úhlem 60st., s tím, že nová verze SW to (údajně) dává dokonce na 85st náběhu.
    S tím souvisí např. i sklopení sedadla (tuším 60st) pro vyšší odolnost pilota proti přetížením. S tím mimochodem experimentovaly už FW-190 a Me-262. Němci vůbec s předstihem pracovali (i) na takových věcech jako ergonomie pracoviště. Když sednete do kokpitu pozdějších verzí FW nebo Šwalbiny, tak je to opravdu podobné moderním kokpitům. Americké novější mašiny taky ujdou, když sednete do Spita, je to (při vší úctě k tomuto krásnému stroji) jako chaotický výsledek snahy "strčte to někam kde dosáhne vodič".
    Ještě k tomu motoru u F-22 - ty el. blbinky si vezmou svoje. F-22 má na těch motorech "přilepené" dva generátory po 65kW a APU má skutečně úctyhodných 335kW!
    Mě by třeba zajímalo, nakolik je radar AESA skutečně schopen schopen fungovat i jako mikrovlnná zbraň s údajným účinkem (poškozujícím) na elektronické systémy či snad dokonce na živou sílu. Představte si dogfight, kde odpálíte soupeři kompjůtry, či způsobíte pilotovi palčivou bolest v celém těle...
    Anebo plánované (nebo snad už provozované) radary s bočním vyzařováním, či dokonce s všesměrovým pokrytím, kdy má být povrch letounu pokryt "miniradary" které dávají dohromady celý obraz. Opět - žádné scifi, už na B-2 radar splývá s povrchem letounu. A pak nějaké to "štěbetání" o schopnostech systémů "hacknout" nejrozšířenější palubní a zbraňové systémy...
    Jestli je to jen z půlky pravda, tak když si uvědomíme, že se bavíme o éru, jehož výroba byla už UKONČENA! Tak ten technologický náskok je značný a kopírovatelnost nebude snadná.
    Pokud RF dnes hurá hurá plánuje výrobu PAK FA, co asi dnes pečou v dílnách kde pekli F-22 v OSUMDESÁTÝCH letech minulého STOLETÍ?Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    23:59 27.12.2014

    Ano překryt kokpitu je kapitola sama pro sebe. U F-117 to řešili tím, že prostě omezili výhled ven viz. zde http://goo.gl/RNjGE... Ovšem u F-22, kde pilot prostě vidět potřebuje, to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano překryt kokpitu je kapitola sama pro sebe. U F-117 to řešili tím, že prostě omezili výhled ven viz. zde http://goo.gl/RNjGE... Ovšem u F-22, kde pilot prostě vidět potřebuje, to řešili úplně opačně. F-22 má kryt kabiny zcela průhledný s výhledem jaký se hned tak nevidí, pilot (kdyby tak otočil hlavu) by mohl obkroužit 360 stupňů a pořád by viděl. Nikde žádný sloupek, rám, nic podobného. Fígl prý je jednak ve specifickém tvaru, ale hlavně v nátěru jakousi kovovou barvou, která prostě radarové záření částečně pohlcuje, utlumuje a tvar zase paprsky všemožně odráží. Možná je ta příměs obsažena přímo v materiálu překryvu. Na některých snímcích má kabina takovou kovovou barvu, jakoby zlatooranžovou, ale nevím zda je to tím, nebo to je jen speciální tónování jaké se někdy používá u brýlí a třeba také motocyklových přileb. Viz zde: http://goo.gl/X2UdTS... Mimochodem zapuštění kabiny do trupu má zase takové ostré rohy, to je taky typické pro stealth, podobné zuby jsou vidět u vrat pro zasunutí podvozku apod. Díky těmto zubům a hranám je rozbíjen celkový radarový obraz letounu a tím je komplikována jeho detekce.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    23:30 27.12.2014

    Tu debatu kterou tu vedeme (vlastne Todomatch predvadi a my nadhazujeme temata) je svym zpusobem podobna te na Indian Defence. Predpokladam, ze cast zameru jak budovat PAK-FA ...Zobrazit celý příspěvek

    Tu debatu kterou tu vedeme (vlastne Todomatch predvadi a my nadhazujeme temata) je svym zpusobem podobna te na Indian Defence. Predpokladam, ze cast zameru jak budovat PAK-FA program byl plan valecneho letectva Indie, ktera bude mit v pripade nepohody co delat s Pakistanci - to neni jiste zadna podradna sila, ale ne prvotridni. Mozna i Cinany, ac na to nechci radeji myslet. Tudiz, tak se mi jevi cely project; neni to nezbytne jen Rusko vs. US..

    Dale bych rad zminil, ze (dle me predstavy) kdyz a az k finalnimu klani dojde, bude to v soucinnosti s jinymi druhy vojsk/ zbrani vcetne kosmickych. Proto si dovoluji rici, ze nejaky blizko-k-realite obraz je nam na mile vzdalen. Ale i tak, je to zajimave popovidani si.Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    22:50 27.12.2014

    Asi nejenom lopatky jsou problém, otázka jak mají vyřešen u T-50 materiálově překryt kabiny. Viděl jsem dokument o testech Horten Ho 229 u Lockheedu právě na stealth vlastnosti a ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi nejenom lopatky jsou problém, otázka jak mají vyřešen u T-50 materiálově překryt kabiny. Viděl jsem dokument o testech Horten Ho 229 u Lockheedu právě na stealth vlastnosti a hodně tam zaměstnanci Lockheedu zdůrazňovali, že problém je i kabina a že radarové vlny se v ní krásně odrážejí. Je mi jasné, že materiály v Německu za druhé světové války a nyní jsou někde úplně jinde, ale stejně. Ten dokument (je i na youtube) je hodně zajímavý, jak se testuje stealth. Mají obrovský stožár, na který upevní makety, které, i když jsou z jiných materiálů (překližka), tak natírají speciálními barvami, které mají vlastnosti těch "pravých" materiálů, a pak model vesměs v plné velikosti otáčejí z různých stran a testují všemi možnými radary. Vyznělo to tak, že furt testují různé věci, které se ven nikdy nedostanou a na tuhle zábavu s Ho 229 měli jenom 1 měsíc. Takže stále se hledá a to nejenom simulacemi, ale i praktickými testy. V USA jsou tak tuny zkušeností již od roku 1973, kdy začali kvůli ztrátám Izraele za Jomkipurské války řešit stealth, které musí nyní Rusko dohonit, a to nebude jen tak. Jestli to nevezmou metodou Číny CTRL+C, CTRL+V :-)Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    22:09 27.12.2014

    K tomu pesimismu ohledně stealth vlastností F-35 je možná dobré připomenout, co to vlastně stealth technologie je. Stealth letoun není nezjistitelný, ale obtížně zjistitelný. Proto ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu pesimismu ohledně stealth vlastností F-35 je možná dobré připomenout, co to vlastně stealth technologie je. Stealth letoun není nezjistitelný, ale obtížně zjistitelný. Proto je chvála na některé (zejména ruské) prostředky PVO, které jsou údajně schopné stealth letouny zjistit trošku přehnaná. To že mohou stealth stroj detekovat, není nějaký vlom do tajné technologie. Stealth letouny prostě zjistitelné jsou. Vyspělou technologií PVO nejlépe v kombinaci s pozorováním, špionáží a dalšími prostředky. Když někdo "práskne" že v Anglii odstartovaly 4 stroje F-35, víte že letí, odhadnete časové okno, kdy budou u vás, zkrátka je čekáte. Když se k vám bude v temné noci plazit černě oblečené a maskované komando aniž byste to tušili, doplazí se až k vám. Má to samozřejmě několik podmínek - musí být opravdu začernění, nesmí jim zazvonit mobil a musí výzbroj a výstroj upravenou tak, aby necinkala a samozřejmě potřebují notnou dávku štěstí a překvapení. Když ale budete vědět, že jdou našpicujete uši, seženete posily a budete mžourat do tmy a svítit si vším, co je po ruce a komando má po žížalkách, když víte - tak i uslyšíte a uvidíte! A to je stealth, schopnost překvapit s pomocí snížené možnosti zjištění. A protože letadla zjišťujeme radarem, celé se to točí kolem obrany proti radarovému záření.

    K tomu se využívají tři způsoby
    - tvar, který radarové vlny odráží do všech směrů jen ne na radar zpět
    - povrch, který radarové vlny pohlcuje
    - prostředky el. boje, které jsou schopny radarovou vlnu "vynulovat"

    Toť vše. Očima a ušima samozřejmě F-22 a F-35 za dobré viditelnosti uvidíte a uslyšíte, nejsou neviditelné, to bychom si moc videí asi neprohlédli.

    Jenže - ačkoliv se to zdá tedy jednoduché, jednoduché to vůbec není. V plné míře tuto technologii opravdu zvládli jenom Američané. F-35 a především F-22 (a také B2 a dříve F-117) mají všechny tři zmíněné oblasti vyřešené, jak jen to je dnes možné. Ne tak PAK-FA. Podle toho co sami Rusové u tohoto stroje zdůrazňují, když dojde na řeč o stealth, je vlastně stealth povrch či nátěr na většině letounu. Ten prý má schopnost snižovat odraz a pohlcovat radarové záření. Tento povrch však Rusové avizují u všech svých aktuálně vyráběných stíhaček v posledních modifikacích. Pokud jde o prostředky elektronického boje, tak o nich není vlastně nic známo ani u Rusů ani u Američanů. Problém mají ale u Suchoje s tvarem, ten u PAK-FA rozhodně stealth není, nebo ne tak komplexně jako u Raptora. O tryskách motorů jsme už mluvili, ale i samotné motory u T-50 nejsou tak "zapláclé" do trupu jako u F-22 a jsou umístěné vlastně stejně jako u stávajících sůček.

    Tady to vypadá velmi dobře:

    http://goo.gl/GYoABV...

    Ale při srovnání s předchozí generací sůček (nebo je to Mig?), to zase takový pokrok není:

    http://goo.gl/91JU67...

    F-22 je přeci jen uhlazenější:

    http://goo.gl/dmZ2GN...

    A podobně i F-35:

    http://goo.gl/BpR5tB...
    http://goo.gl/xrgEvb...

    Tím však problémy s motory nekončí, hlavním problémem PAK-FA je, že při čelním pohledu nemá skryté lopatky motorů a to je opravdu fatální problém. Právě kovové lopatky motorů bývají totiž pro "osvícení" radarem pravým požehnáním. Jakoby si toho Rusové byli vědomi, tak na většině obrázků jsou vstupy do motorů zatmaveny tak, že do nich nevidíte, ale pár snímku odhalující tento nedostatek na webu k vidění je:

    zatmaveno:
    http://goo.gl/VRT6vS...
    http://goo.gl/KXqs81...

    zesvětleno:
    http://goo.gl/bpv5fa...
    detail:
    http://goo.gl/UCwIvf...

    Vstup vzduchu u Raptora je řešen rafinovaněji, prostě to ubíhá za roh, viz zde:
    http://goo.gl/tDQPB8...

    Tvar cesty vzduchu k moru by pak měl vypadat podobně tomu, co vidíme na tomhle obrázku (ať už to je cokoliv):

    http://goo.gl/k96Gmi...

    Údajně (ale na uvedených snímcích to vidět není) se v stealth režimu u T-50 zvedne před rotory, jakási klapka, která vytvoří vlnu bránící detekci, říkají tomu "radar blocker". Mělo by to vypadat nějak takhle i když u toho je popiska Rafale:

    http://goo.gl/PaUbtn...

    Apropo francouzský Dassault Rafale skrývá lopatky, jak jen to jde, ale úplně skryté také nejsou:

    http://goo.gl/GMLUPB...

    Podobná vlna (byť pevná) je vidět i u novějších F-18, kde některé částečné stealth úpravy byly aplikovány:

    http://goo.gl/iz0bYG...

    To už i Eurofighter Typhoon to má - zdá se - ošetřeno lépe:

    http://goo.gl/R0zEZc...

    Zkrátka a dobře, stealth není zas taková sranda, musí to být komplexní a opravdu to všechno komplikuje a prodražuje. A když už tu daniel78 zmínil tu komplexnost F-35, tak zde je krásné video z tréninku a testů na USS Nimitz:

    http://goo.gl/ERbFcj... Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    20:41 27.12.2014

    No tak ta F-35, byť se mi vzhledově líbí podstatně víc než kdysi soupeř Boeing JSF :-), bude asi opravdu hodně kontroverzní viz například ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak ta F-35, byť se mi vzhledově líbí podstatně víc než kdysi soupeř Boeing JSF :-), bude asi opravdu hodně kontroverzní viz například https://medium.com/war-is-bori... nebo https://medium.com/war-is-bori...

    Pokud má být něco příliš univerzální, tak to obvykle skončí tak, že to umí vše dostatečně možná i dobře, ale v ničem neexceluje. Nebyl to ale záměr při vývoji? Prostě laciný provoz co se týče zásobování, byť se později nákladově utrhlo ze řetězu? Určitě to nebylo vyvíjeno jako letadlo, které se bude prohánět nad Moskvou nebo Pekingem nebo nikdo nepočítal a asi ani nyní nepočítá, že bude soupeřit s T-50 v dogfightu.

    Osobně doufám, že se ji podaří řádně dokončit a doladit a hlavně nikdy nebude použita proti rovnocennému soupeři.

    PS: dokonce už je knížka o tom, co vše je na F-35 špatně :-) http://www.blurb.com/b/5041447... Skrýt celý příspěvek

  • peter123x
    19:41 27.12.2014

    Pre mna ako laika, konecne po dlhom case plodna a velmi poucna diskusia,hodna tochto webu, bez zbytocnych politickych roztrzok a flame zapad vs vychod, a zo zdravou vymenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Pre mna ako laika, konecne po dlhom case plodna a velmi poucna diskusia,hodna tochto webu, bez zbytocnych politickych roztrzok a flame zapad vs vychod, a zo zdravou vymenou nazorov.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    18:34 27.12.2014

    podruhe pro To-do-match: Ty obrazky motoru PW a trysek behem zkousek jsou uzasne; pritom motor sam nevypada zas tak velky..... chce to hadam videt z blizka. Ten indicky ...Zobrazit celý příspěvek

    podruhe pro To-do-match:

    Ty obrazky motoru PW a trysek behem zkousek jsou uzasne; pritom motor sam nevypada zas tak velky..... chce to hadam videt z blizka.

    Ten indicky stroj je 'sparka' - jsou tam videt dve osoby. jinak bych rekl, ze seda matna barva je bezna. Kdyz jsem chodil na air-shows tak pamatuji ze vsechna F-ka byla provedena tim samym zpusobem.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    18:18 27.12.2014

    K te zalezitosti "radaroveho ukryti" - stealth, jak se rika (a tezko vyslovuje)..... cetl jsem posudek chlapa, ktery pracoval na prechozich projektech rady "F" - tedy American. ...Zobrazit celý příspěvek

    K te zalezitosti "radaroveho ukryti" - stealth, jak se rika (a tezko vyslovuje)..... cetl jsem posudek chlapa, ktery pracoval na prechozich projektech rady "F" - tedy American. Vyjadroval se na tema F-35 a tez jeho schopnosti 'stealth'; vyznelo to znacne pesimisticky. Ja osobne nemam dostatecnou znalost abych to mohl posoudit; nicmene rozumim tomu, ze je snaha plochy zesikmit tak, aby odraz el.mag vln byl co nejmensi.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    18:10 27.12.2014

    Velmi spravna pozorovani Todomatch, v podstate prekryvaji moje vlastni s tim, ze Vy jdete vice do detailu a vsimate si souvislosti. Tak jako v pripade predchoziho kolegy s nikem ...Zobrazit celý příspěvek

    Velmi spravna pozorovani Todomatch,

    v podstate prekryvaji moje vlastni s tim, ze Vy jdete vice do detailu a vsimate si souvislosti. Tak jako v pripade predchoziho kolegy s nikem RIMr71, je vase psani potesenim cist. Velmi naucne; diky!Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    18:06 27.12.2014

    Zdravím pánové, jenom jedna drobnost pro upřesnění jinak zajímavé diskuze: Pod křídlem i nad křídlem je podtlak, jen je rozdíl v jejich velikostech, přetlak na horní straně profilu ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím pánové, jenom jedna drobnost pro upřesnění jinak zajímavé diskuze: Pod křídlem i nad křídlem je podtlak, jen je rozdíl v jejich velikostech, přetlak na horní straně profilu je rozšířený omyl. A co se týče vektorování tahu a využití v boji, četl jsem rozhovor s pilotem, že se snaží během soubojů (především zřejmě v dogfightech) vyvarovat použití vektorování, jelikož tím ztrácí cennou rychlost.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    16:43 27.12.2014

    Schopnost vysokého manévrování se zdá být skutečně prosazována intenzivněji na ruské straně. Možná ale jejich povedené letouny, které díky svým schopnostem hrály prim při ukázkách ...Zobrazit celý příspěvek

    Schopnost vysokého manévrování se zdá být skutečně prosazována intenzivněji na ruské straně. Možná ale jejich povedené letouny, které díky svým schopnostem hrály prim při ukázkách na leteckých dnech prostě okouzlily velení natolik, že i když je skutečné využití takových manévrů v boji zpochybňováno, uvěřili že to bude největší možná přednost. Koneckonců, když to tak dobře létá, proč to nějak omezovat? Potíž tohoto přístupu vidím jinde, vývoj totiž naznačil, že vysoká míra manévrovatelnosti je výborná věc, ale musí být zapracována do letounu se stealth vlastnostmi a ty musí být umocněny supermoderním komunikačním a řídícím systémem. Protože ze všeho nejvíc budou moderní stroje potřebovat schopnost pronikat sofistikovanou PVO. Budou muset extrémně rychle pronikat a unikat. A to je trošku problém. Vezměte PAK-FA a Raptor. Mohli bychom dovozovat, že když mají Rusové 3D vektorování tahu a Američané pouze dvou dimenzionální, mají tím obrovskou převahu. Ale ouha, když si prohlédnete koncept, tvar, umístění a celkový charakter trysek u Raptora, uvidíte dokonalé stealth zapracování - trysky jsou velmi dobře skryty mezi vodorovnými zadními křídly a svislýma ocasníma plochama, jsou-li v maximálním stealth režimu, tj. přivřené v úzké štěrbiny, jsou výstupy z nich téměř neznatelné a perfektně skryté. Viz zde:

    http://goo.gl/wHv88T...

    PAK-FA (alespoň zatím) používá tradičnější umístění a kruhový tvar trysek a jejich průměr stealth režimu moc nenahrává. Sice jsou také zapracovány co nejlépe, ale marná sláva trčí prostě do prostoru:

    http://goo.gl/fECYp1...

    Navíc horizontální vektorování má jistě své limity, protože mezi tryskami je umístěno ono pověstné žihadlo s radarem a to přes trysky přesahuje. Kdyby bylo možné trysky horizontálně vyklánět příliš, dostal by se radar a částečně zadní výškovky do proudů žhavých plynů:

    http://goo.gl/lJEUXd...
    http://goo.gl/LJLJbV...

    Americké trysky jsou opravdu zvláštní - tady je patrně nejucelenější pohled na všemožná řešení trysek u ruských i amerických strojů. Projeďte si to celé, nejenže uvidíte detaily z PAK-FA a Raptoru, uvidíte i ruské pokusy s tryskami jakoby z F-22 instalované na Suchoji a naopak 3D trysky na americké F-16. Dokonce je tam rozkres trysek z F-117 které byly také revoluční a je tam pohled i na řešení jaké mělo YF-23:

    http://goo.gl/FLczYK...

    U Raptoru je vidět, že trysky pracují sice jen vertikálně, zato však směřují plyny dost neuvěřitelným způsobem. Třeba zde je to hezky vidět:

    jeden "proud" z motoru:

    http://goo.gl/xxSS3k...
    http://goo.gl/PfRAu9...

    dva "proudy" z motoru:

    http://goo.gl/DgYbQO...

    tři "proudy" z motoru:

    http://goo.gl/zok5cF...

    Je to dáno celkovým řešením trysek u motoru F-119:

    http://goo.gl/LlUQst...
    http://goo.gl/bj6bix...

    Myslím, že to na čem budou muset u Suchoje ještě hodně zapracovat bude právě stealth odladění celého stroje. Pokud ovšem z nějakého důvodu nezlomili nad touto vlastností hůl s tím, že není perspektivní nebo jen proto, že je neúměrně drahá a všechno jen komplikuje. Třeba si řekli, nač se trápit s tvarem trysek, když máme na stroji více non-stealth prvků. Například diskutované „kanardy“ jsou považovány právě za non-stealth prvek - i když ruské řešení se zapracováním canard do křídel je asi nejpokročilejší verze tohoto prvku, co jsem viděl.

    Perlička na závěr. Je to asi fake, nebo, že by to pro předvedení Indům takhle nastříkli?
    PAK-FA v indických barvách:

    http://th01.deviantart.net/fs7... Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    15:19 27.12.2014

    Velmi zasvecene psani, RIMr rekl bych, ze jste byl ci jste spojen s aktivnim letani. Me se skrze to cteni vraci casti znalosti, ktere jsem kdysi mel... :-) Sam jsem ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Velmi zasvecene psani, RIMr

    rekl bych, ze jste byl ci jste spojen s aktivnim letani. Me se skrze to cteni vraci casti znalosti, ktere jsem kdysi mel... :-) Sam jsem ale pilotem, krome skakani na vetroni nebyl.

    Jedna z tech veci hledne schopnosti manevrovat v tesnem prostoru me neni (a to zvlaste k tomu co rikate ve smyslu otevrenosti vuci zasahu na dalsi vzdalenosti) docela jasna. To ve me vyvolava otazku: proc je ji - hlavne z ruske strany venovana takova pozornost? Neni v tom anachronismus?

    Celkem stranou pritom zustava pouzitelnost spickovych bojovych letadel v soucinnosti s jinymy castmi vojska. V tom smeru napr. Vami znimeny F-18 a nebo Su-27 by mely byt docela postacujici. Me pripadaji ty spickove masiny jako ty v diskuzi jako tak trochu samoucelne.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    00:19 27.12.2014

    K té kondenzaci - velmi zjednodušeně, vztlak vzniká přetlakem na spodní straně profilu a podtlakem na horní straně profilu. Podtlakem, hlavně při jeho extrémním nárustu při těch ...Zobrazit celý příspěvek

    K té kondenzaci - velmi zjednodušeně, vztlak vzniká přetlakem na spodní straně profilu a podtlakem na horní straně profilu. Podtlakem, hlavně při jeho extrémním nárustu při těch opičárnách, dochází k prudkému ochlazení a kondenzaci vodních par.
    K tomu "přifukování" - ona to zas taková bejkárna není. Nejsem si tím jistý, ale jsem si tím skoro jistý, že je Raptor vybaven systémem ofukování mezní vrstvy. Což slouží primárně k většímu AoA, zkrátka úhlu náběhu. V případě těchto ér nejen stavu kdy je éro schopno ustáleného letu, ale navíc je schopno manévrování. Ale jestli je ofukování mezní vrstvy vidět jinak než různými "kobrami" apod. (tedy viditelnou kondenzací) úplně přesvědčený nejsem.
    S tou schopností k různým manévrům - američani mají už několikátou generaci FbW systému, který je nejen odolný proti poškození (na F-18 4x zálohovaný), ale ve spolupráci s FBW (řídícím letovým počítačem) dokáže detekovat poruchy či přímo výpadky řídících ploch a bleskově nahradit například ustřelené křidélko, nebo zablokovanou půku VOP úpravou nastavení funkce a seřízení dalších ploch, aby v maximální možné míře zůstala zachována letová obálka a tedy řiditelnost a zatížení pilota. U té F-18 to bylo vlastně výsledkem snahy (i) pomocí tohoto systému řízení udělat z mizerného éra éro srovnatelné s konkurencí, což se povedlo. Zkrátka - pilot dá éru najevo co chce spáchat a éro se to snaží provést za použití mnoha systémů, které přitom pilot přímo neovládá. tedy například přestože pilot například pouze vyvíjí výchylky kniplem na výškovku a křidélka, letoun sám změní výkon motorů, změní nastavení celé odtokovky a a třeba přibrzdí rozdílnou výchylkou směrovek (nebo směrovkami "natlačí" vzduch k výškovkám), aby byl manévr proveditelný. Dále jsou tam "fintičky" jako "úkroky" ve vzduchu a podobně. Piloti F-18 říkají, že to éro je rozmazluje, protože vždycky udělá co chtějí a nedovolí jim zabít se.
    To je u F-18, co je za systém u F-22 ví jen zasvěcení a pár všeználků z konspiračních webů.
    Tedy - je docela možné, že řiditelnosti které dokáže jiný letoun dosáhnout bambilionem řídících ploch, dosáhne F-22 i s menším počtem aerodynamických elementů, "pouze" díky pokročilejšímu systému řízení. Ale je to i o dalších faktorech, jako schpnost éra udržet si energii v obratech (na to třeba trpěly první verze té F-18) a především - zatížení pilota (nemyslím přetížení) při těchto extrémních manévrech. Jestli nějaký takový úžasný manévr vyžaduje dokonalou souhru třeba devíti ovládacích prvků, nebo "jen" základní řízení kniplem a pedály a éro samo řídí těch dalších šest prvků dle potřeby, pro splnění pilotova záměru. Zkrátka, jestli to dokáže jen Kvočurov na airshow, pilot jaký je jeden z tisíce (a běžní piloti mají takové figury třeba přímo zakázané), nebo každý průměrně vycvičený pilot.
    Je to jako ve všem, jsou to celé komplexy provázaných řešení navázané na další systémy, lidské zdroje, finanční zdroje a systémem výcviku (například sankce pro pilota když rozšvihá éro přemírou sebevědomí a létáním při výcviku na hraně možného - viz rozdíl mezi korejským letectvem a USAF při válce v Koreji)... A taky důrazem na manévrovatelnost oproti jiným aspektům s ohledem na předpokládané bojiště - viz rozdíl mezi stíhacími letouny na evropském a pacifickém bojišti za 2. sv. v.
    Já nevím, které řešení je lepší, ale myslím, že je lepší mít trochu hůře manévrující éro, které ale dokáže naplno využít 90% pilotů, než akrobatický superstroj, který dokáže na hraně využít 5% pilotů. Pokud bychom se bavili omezeně jen o manévrovatelnosti. Protože, stejně jako za 1. světové, myslím že stejně a ještě víc platí jedno z pravidel stíhacího boje "sejme tě soupeř kterého nevidíš". Naprostá většina sestřelů je "sprostá poprava" ze zálohy...Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    23:24 26.12.2014

    Nemyslim si p./pi Stranko, ze Editor nam da dobrou znamku za takove uchyleni od tematu. Ale, kdyz uz jsme tak dakeko, zeptejte se sam sebe otazku; jak je to mozne, ze ten stary ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslim si p./pi Stranko,

    ze Editor nam da dobrou znamku za takove uchyleni od tematu.
    Ale, kdyz uz jsme tak dakeko, zeptejte se sam sebe otazku; jak je to mozne, ze ten stary obavany system se tak snadno polozil, jako kdyz sfouknete svicku? Bez jakehokoli nasili (snad krome Rununska ktere nebylo zcela v sovetske sfere vlivu). To je nanejvyse podezrele.

    Nemohu si pomoci, ale me z toho vychazi jedna desna, mysl omracujici konspirace: oba systemy (Zapad vs. Vychod) spolu nesouperily, nybrz se doplnovaly a byli oba pod komandem nekoho uplne jineho. Svet byl oblafnut rohlikem a hodne z nas tomu zdanlive nevysvetlitelnemu zamotanci veri, tak jak bylo receno shora. Nezapimejme: vzdy za udalostmi viditelnymi jsou ty, ktere nevime a nikdy vedet nebudem. Nic v politice se nedeje nahodou a i kdyz to tak vypada, tak to byl zamer.

    Preji pekneho Silvestra!Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    19:32 26.12.2014

    Vývoj se nezastaví, to je jasné. Ani v Rusku ani v USA, kde už kreslí NGAD stroje 6. generace jako F/A-XX od Boeingu a další. Mimochodem to svolávání hromů a blesků na Jelcina, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vývoj se nezastaví, to je jasné. Ani v Rusku ani v USA, kde už kreslí NGAD stroje 6. generace jako F/A-XX od Boeingu a další. Mimochodem to svolávání hromů a blesků na Jelcina, pokud jde o zaostání Ruska, mi přijde docela pokrytecké (myslím od samotných Rusů). Byl to totiž právě Jelcin, kdo jim vybral Putina jako svého nástupce! Kdyby to byly takové protipóly, jistě by Jelcin tlačil někoho jiného a neloboval za Putina a Putin by se od Jelcina tlačit nenechal. Jelcin byl úplně stejný komunista jako Putin a byl dokonce předsedou KSSS v Moskvě. Vztah politiků k alkoholu v Rusku nic neznamená, ten pohoršuje v USA a západní Evropě, v Rusku Jelcinovi naopak jeho sklon ke skleničce a jeho lidovost přidávala u obyčejných ruských lidí body. Že na něj dnes Putin a další svalují všechnu vinu není fér, za Jelcina se prostě definitivně zhroutil sovětský model hospodaření a stát si začali porcovat oligarchové, mimochodem úplně titíž oligarchové, kteří drží Putina u moci dnes a nikdo jim to nevyčítá. Teď, když na Rusko dolehla kombinace problémů - nízká cena ropy, sankce a dlouhodobě slabá výkonnost domácího průmyslu se zdražuje kde co, s jedinou výjimkou - Putin výslovně zakázal zdražení vodky. Kdyby byl takovým Jelcinovým protipólem, na něco takového by kašlal. Ruský model vládnutí prostě stále něco na někoho hází. Stalin obvinil všechny své spolupracovníky a vesměs je popravil, po něm zase Chruščov všechno hodil na Stalina atd. atd. dneska zase kritizují Chruščova a Gorbačova a Jelcina. Nikdo za nic nikdy nemůže, to jiní to ti před ním. Víc než Jelcin a privatizace ovlivnil vývoj ruských zbraní fakt, že do té doby bylo celé hospodářství podřízeno zbrojní výrobě a vše bylo naplánováno na dlouho dopředu. Armáda stála nade vším. SSSR nebyl bohatý, nebo nedokázal své bohatství plně využívat a lidem se tam nežilo dobře, přesto chrlil zbraně jednu za druhou. Trvale byli jakoby ve válečném stavu. Po rozpadu najednou mohli konstruovat, co si zamanuli a dostali se i k západním technologiím, ale také si začali Mig, Su a Jak konkurovat. Najednou nevěděli kudy dál a navíc po rozpadu SSSR došlo k uvolnění a zdálo se, že se tak šíleně zbrojit vůbec nemusí, protože to byl SSSR který byl trvalou hrozbou míru ve světě. Proč SSSR a ne USA? Protože, kdyby to byly USA okamžitě by situace rozvratu v Rusku využili a Rusko by napadli, kdyby po tom tak strašně toužili, jak furt mnozí říkají. Neudělali to, naopak spolupracovali na obnově a posílali do nově svobodného Ruska miliardy dolarů pomoci. Teď Rusko taky nikdo neohrožuje, ale zaostávat si nemohou dovolit, kdyby ne kvůli USA tak kvůli Číně, kterou mají z zadkem a která, kdyby se hnula, tak nebude k zastavení. Navíc přibyla rizika zcela nová a může se stát, že Rusko bude muset zasahovat kdo ví kde na druhém konci světa, proti nějaké hrozbě v podobě Islámského státu apod., protože tyhle problémy se Rusku prostě vyhnout nemůžou. Třeba únos ruských pracovníků ze syrských ropných polí, které Rusko defacto ovládá, nebo mohou teroristé zaútočit na ruskou námořní základnu v Sýrii. Potom budou skutečně potřebovat moderní transportní letouny a stíhačky schopné pronikat obranou, kterou zčásti pomáhaly v mnoha arabských zemích budovat a která může padnout do rukou komukoliv. Totéž platí o námořnictvu, tam mají rezervy mnohem citelnější než v letectvu, nebo raketových silách.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    18:33 26.12.2014

    Rikate to spravne ohledne tech trysek - tak je to take zmineno v tom ruskem videu. Mimo jine (nedelal jsem si poznamky, jen co si pamatuji).... zacali s tim pomerne brzy, ale pak ...Zobrazit celý příspěvek

    Rikate to spravne ohledne tech trysek - tak je to take zmineno v tom ruskem videu. Mimo jine (nedelal jsem si poznamky, jen co si pamatuji).... zacali s tim pomerne brzy, ale pak meli temer 30let prestavku. Jak znamo v Rusku byla az od 80tych let az do pocatku 21.stoleti politicka a hospodarska nestabilita. Pak skoncil president Vodka, prisla nova vlada a veci se zacaly hybat k lepsimu. Proto ma mj. V.Putin stale tolik popularity

    Pro me bylo velmi zajimave slyset, ze prave tato masina byla prvni, na ktere pouzili CAD (celosvetove, v leteckem prumyslu je to CATIA od Dassault). to znamena, ze vsechana letadla 4.generace vc. Mig-29 byla v Rusku kreslena na papire! V porovnani s tim, v U.S. pouzivali CAD jiz od 60.let. Je to v porovnani jako nebe a dudy; sam CAD pouzivam az je to daleko levnejsi program.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    17:26 26.12.2014

    T-50 vektorování tahu určitě má. Dokonce údajně všesměrové, kdežto Raptor jen vertikální (nahoru, dolů o 20 stupňů) - alespoň se zdá podle zakončení trysek. To mě právě na koncepci ...Zobrazit celý příspěvek

    T-50 vektorování tahu určitě má. Dokonce údajně všesměrové, kdežto Raptor jen vertikální (nahoru, dolů o 20 stupňů) - alespoň se zdá podle zakončení trysek. To mě právě na koncepci T-50 překvapuje - téměř 3D vektorování + kachní křidélka vepředu + zadní výškovky. je to tak nějak všechno dohromady. Raptor má jen 2D vektorování a dělá psí kusy zrovna tak. Jak je to možné, že dosahuje téhož jednodušším způsobem? Čekal bych to naopak, že téhož dosáhne jednodušším (a méně nákladným) způsobem ruská konstrukční škola. Zdá se, že PAK-FA je mechanicky komplikovanější. Nevím co to znamená, že by měly Raptory celkově vyváženější koncept tj. kombinaci síly motorů, tvaru a řídícího software a ruské stroje prostě toho samého dosahovaly kombinací více pohyblivých částí? On tedy Raptor vypadá jako by byl vyroben jediným úderem obrovského bucharu, vypadá fest kompaktně a je takový jakoby celý prohnutý. Ruský koncept působí více tradičně.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    16:43 26.12.2014

    T-50 vlastně tedy vektorování trysek nemá? Ty kachní křídla jsou zajímavá, taky jsem si toho nikdy nevšiml, hezky je zakryly. Možná tím zakomponováním do křídla, vyřešili jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    T-50 vlastně tedy vektorování trysek nemá? Ty kachní křídla jsou zajímavá, taky jsem si toho nikdy nevšiml, hezky je zakryly. Možná tím zakomponováním do křídla, vyřešili jejich nežádoucí vlastnosti.Skrýt celý příspěvek

  • z.a.p
    15:36 26.12.2014

    Dival jsem se na to video s Dravcem a kolem 1:30 -1:50 komentator rika, ze oblak kolem letounu je nasledkem "vytlacovani vlhkosti ze vzduchu" (...squeezing moisture out of the ...Zobrazit celý příspěvek

    Dival jsem se na to video s Dravcem a kolem 1:30 -1:50 komentator rika, ze oblak kolem letounu je nasledkem "vytlacovani vlhkosti ze vzduchu" (...squeezing moisture out of the air..). O pridanych tryskach na predu trupu tam neni rec.

    Vytlacovani vhkosti je trochu jazyko-lam, ale rekl bych, ze je to momentalnim rozdilem tlaku a naslednou kondenzaci pod a nad kridlem pricemz stykova zona je podel nabezne hrany a tam je tez videt pocatek tohoto ukazu. Vzduch ma take svou setrvacnost a tak se behem obratu 'odvaluje' podel hrany, coz za vodorovneho letu neni videt. Vypada to docela pekne; za tech 400mil plus by to melo tak byt.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5