Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Bojové vozidlo pěchoty Patria AMV 35 CRV s věží E35 (z pásového vozidla CV9035) je nabízeno australské armádě; ilustrační foto, větší foto / Patria 

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit obrněná vozidla AMV od finské firmy Patria. Spolu s nákupem taktických obrněných vozidel 4×4 jde o nejvýznamnější modernizační projekt slovenských pozemních sil.

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) připravuje obří nákup obrněných vozidel. Za více než jednu miliardu euro (26,9 miliardy Kč) nakoupí 404 víceúčelových obrněných vozidel 4×4 a 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) 8×8.

Na nákup 81 KBVP 8×8 Bratislava vyčlenila 417 milionů euro a na nákup 404 taktických vozidel 4×4 783 milionů euro, celkově tedy 1,2 miliardy euro (31 miliardy Kč). V ceně zakázky je vybudování potřebné infrastruktury pro provoz vozidel, logistická podpora, školení, munice, atd.

Podpis s vítězi obou tendrů se očekává ještě letos a hned poté začne výroba ověřovací série vozidel pro vojskové zkoušky. Sériová výroba a jejich dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. V příštím roce slovenská armáda chce získat deset vozidel 8×8 a sedm 4×4.

Dlouho nebylo známo, jakým způsobem MO SR nová obrněná vozidla nakoupí. Podle informací Denníku N MO SR směřuje k nákupu finských obrněných vozidel Patria AMV, a to formou vláda-vláda. Pokud tomu tak skutečně je, Bratislava nákup dojedná přímo s vládou v Helsinkách. Ostatně většinu firmy Patria vlastní finský stát.

Část výroby a závěrečná montáž Patria AMV má proběhnout na Slovensku.

V úvahu připadá i nákup nejnovější (ale nikde neodzkoušené) varianty Patria AMV XP. Nicméně vozidlo AMV XP nenakoupila finská armáda, což je obecně nutný předpoklad pro úspěch jakéhokoliv nového zbraňového systému na zahraničních trzích.

Na dotaz Denníku N slovenské ministerstvo obrany potvrdilo, že podobný návrh existuje. Mluvčí ale upřesnila, že se týká celkového způsobu pořízení vozidel 8×8 i 4×4.

"V současnosti je nákup v meziresortním připomínkovém řízení ve vyhrazeném režimu. Po vyhodnocení a zapracování připomínek a následném schválení Radou bezpečnosti a vládou představíme návrh i veřejnosti,” uvedla Danka Capáková.

Capáková ve vyjádření odmítla, že ministerstvo obrany chce něco utajit. "Z připomínkového řízení mohou ještě vzejít změny, proto je předčasné tuto věc komunikovat, protože ještě nemusí jít o konečné řešení," uvedla Capáková.

O dodávky KBVP slovenské armádě projevuje zájem také slovenská MSM Group, člen česko-slovenské průmyslové skupiny Czechoslovak Group. MSM Group nabízí KBVP Corsac 8×8, kombinující rakouskou platformu Pandur a věž Turra 30 od slovenské firmy EVPÚ z Nové Dubnice.

Avšak podle tiskového mluvčího MSM Group Ivana Rudolfa, MSM Group nikdo ve věci nákupu osmikolových KBVP neoslovil.

Podle slovenského deníku SME.sk rozhodnutí koupit finské transportéry může nyní slovenská vláda schválit, nebo jej ministerstvu obrany vrátit. Důležitý bude postoj premiéra Roberta Fica, respektive dalších politiků z vládní koalice.

Akvizice KBVP pro slovenskou armádu prošla poměrně turbulentním vývojem. Na spadnutí byl nákup KBVP Scipio, který kombinoval polskou kolovou platformu Rosomak (vychází z vozidla Patria AMV) a slovenskou věž Turra 30.

Slovenské ministerstvo obrany nakonec v polovině roku 2016 od polsko-slovenského řešení z důvodu “vojenské a ekonomické nevýhodnosti” odstoupilo.

Patria AMV je kolová obrněná platforma 8×8 s klasickým uspořádáním, s motorem vpředu, trojčlennou posádkou, až 12 členným výsadkem (v praxi spíše osmičlenným; resp. podle velikosti pěchotního družstva dané armády) a zadní sklopnou rampou.

Prázdná hmotnost vozidla je 16 až 27 t podle úrovně pancéřování a použitého bojového modulu. Podle tiskových materiálů čelo korby odolává průbojné munici až do ráže 30 mm a pancéřový podvozek ochrání posádku před výbuchem až 10 kg TNT.

Vozidlo pohání motor DI 12 Scania Diesel o výkonu 405 kW (543 koní), který je převzatý z nákladních automobilů. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné cestě až 800 km.

V případě nákupu AMV pro slovenskou armádu je již o výzbroji zřejmě rozhodnuto (Turra 30), avšak korba AMV snese instalaci automatických kanónu až do ráže 50 mm nebo tankových kanónů ráže 105 mm. AMV lze využít také jako platformu pro minometné systémy Nemo nebo AMOS ráže 120 mm, či pro protivzdušné a protitankové komplety.

Slovenská KBVP, jak bylo uvedeno výše, téměř s jistotou získají bojové moduly Turra 30.  Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Do věže je možné instalovat i americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Zdroj: Denník N

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty ...

Rumunsko posiluje zbrojní průmysl a kupuje transportéry Piranha 5

Rumunské ministerstvo hospodářství a americká firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jonn
    18:00 19.10.2017

    Ja by som nebol prekvapení keby sa jednalo o francúzske lietadlá.Fico chce byť
    v jadre EU a bude sa chcieť zavdacit Francúzom ze sa zaňho prihovoria.

    Ja by som nebol prekvapení keby sa jednalo o francúzske lietadlá.Fico chce byť
    v jadre EU a bude sa chcieť zavdacit Francúzom ze sa zaňho prihovoria.

  • logik
    17:10 19.10.2017

    darkstyle: a k čemu ta F50 bude? Pro čistej air policing? To je levnější si to zaplatit. A k ničemu jinému se příliš nehodí - pokud by nastal opravdový vojenský konflikt, tak F50 ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle: a k čemu ta F50 bude? Pro čistej air policing? To je levnější si to zaplatit. A k ničemu jinému se příliš nehodí - pokud by nastal opravdový vojenský konflikt, tak F50 není konkurence k plnotučnejm stíhačům.

    jura: proč je nesmysl F35? Teda kromě toho, že zatím nejde koupit - kapacitu na dlouho vyčerpají státy do programu zapojené.
    Jo, je o cca polovinu dražší, než F16, ale osobně bych radši seděl ve dvou F35, než ve třech F16. A i pokud na výkony F35 se koukáš jinak, pořád zcela jistě platí, že F16 morálně zastará značně dříve, než F35. což cenu více než srovnává...
    Stíhačka se nekupuje na pět let.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    17:07 19.10.2017

    darkstyle: Pozri porovnavat lietadlo ako FA-50, ktore v zivote nevystrelilo raketu na vziadenost mimo vizualnej dostupnosti a jeho vyrobca len deklaruje, ze to raz asi bude vediet ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle: Pozri porovnavat lietadlo ako FA-50, ktore v zivote nevystrelilo raketu na vziadenost mimo vizualnej dostupnosti a jeho vyrobca len deklaruje, ze to raz asi bude vediet s Gripenom C/D, ktory dokaze zachytit lietadlo na vzdialenost 200 km (verzia ms 20) a na 100 km (MBDA Meteor) ho nicit je trosicku mimo misu. Nemyslis ? FA 50 v sucasnej dobe dokaze niest iba AIM 9 z maximalnym dosahom 11 km. Vo vzdusnom suboji by teda Gripen velmi slusne s FA 50 zatocil. Kupovat to lietadlo je holy nezmysel.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    16:40 19.10.2017

    FA-50 je aj podla mna najlepsia volba.. opravujem - avioniku to praveze ma lepsiu ako gripen v konfiguracii C/F /to T-50 malo staru avioniku ktora bola horsia/.. my na ...Zobrazit celý příspěvek

    FA-50 je aj podla mna najlepsia volba..

    opravujem - avioniku to praveze ma lepsiu ako gripen v konfiguracii C/F
    /to T-50 malo staru avioniku ktora bola horsia/..

    my na Slovensku mame Samsung a Kiu - vsetko podniky s obratom nad 1mld EUR..
    tie 2 IKEA + dajake sweedwoody im nesiahaju ani po spicky..
    preco nepodporit koreu, aby k tam napriklad doniesla ako off-set este cosi..Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:39 19.10.2017

    Clanek: vždyť o F-16A ala Rumunsko píšu jako o druhé možnosti ke Gripenu. Jiná varianta (nepočítaje FA-50) za danou cenu není. Asi nebude náhoda, že státy bývalé VS obměňují ruskou ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: vždyť o F-16A ala Rumunsko píšu jako o druhé možnosti ke Gripenu. Jiná varianta (nepočítaje FA-50) za danou cenu není. Asi nebude náhoda, že státy bývalé VS obměňují ruskou techniku buď Gripenem nebo F-16. Exoti jako Rafale, F-18, Eurofighter či dokonce Mig-35 nebo F-35 jsou zcestné.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    15:17 19.10.2017

    K tomu prvemu C 27. Lietadlo este nie je na Slovensku, no uz je zaradene v stave slovenskych vzdusnych sil. Ma uz aj slovensku registracku. Ergo, pravne ho uz Slovensko vlastni.

    K tomu prvemu C 27. Lietadlo este nie je na Slovensku, no uz je zaradene v stave slovenskych vzdusnych sil. Ma uz aj slovensku registracku. Ergo, pravne ho uz Slovensko vlastni.

  • Clanek
    15:17 19.10.2017

    To me uplne minulo, vam diky, a omluva do Alenie.

    To me uplne minulo, vam diky, a omluva do Alenie.

  • mikojan29
    14:53 19.10.2017

    Clanek S tym C27J je to ako nekonečný príbeh, ale malo by tu byť do konca októbra, info priamo z LZ Kuchyňa. Boli tam isté problémy pri preberaní, tie by už mali byť vyriešené. ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    S tym C27J je to ako nekonečný príbeh, ale malo by tu byť do konca októbra, info priamo z LZ Kuchyňa. Boli tam isté problémy pri preberaní, tie by už mali byť vyriešené. Druhé by malo byť vo februári 2018. Je to zdĺhavé, ale snáď to už boli posledné termíny dodania.

    Čo sa týka KBVP - napísané už boli rôzne verzie, rôzne typy, myslím, že onedlho už konečne odhalia, čo vlastne vymysleli. Až potom sa začne diskusia, či je to transparentné, kvalitné a hospodárne. Zaujímavý bude aj druhý výber 4x4, nakoľko Aligator II Master nie je taký favorit, ako si väčšina ľudí myslela. Sú tu tlaky rôznych skpuín, ktoré by si chceli odhryznúť z tohto veľkého koláča. Týchto vozidiel bude oveľa viac a mali by sa vyrábať aj dlhší čas, čo je záruka na isté peniaze.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    14:44 19.10.2017

    Clanek, prvé lietadlo už lieta. Práve by mal v Taliansku prebiehať výcvik. Dodávka bola odložená kvôli problémom v subdodávkach (tuším sa jednalo o motor) a naše MO už si uplatnilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek, prvé lietadlo už lieta. Práve by mal v Taliansku prebiehať výcvik. Dodávka bola odložená kvôli problémom v subdodávkach (tuším sa jednalo o motor) a naše MO už si uplatnilo sankcie podľa zmluvy.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:40 19.10.2017

    A kdyz uz se pod clankem o KBVP zacalo resit i letectvo, mozna by nebylo od veci napsat nejaky report k ponekolikate odkladanym dodavkam C27J. Puvodni termin dodani se posunul jiz ...Zobrazit celý příspěvek

    A kdyz uz se pod clankem o KBVP zacalo resit i letectvo, mozna by nebylo od veci napsat nejaky report k ponekolikate odkladanym dodavkam C27J. Puvodni termin dodani se posunul jiz 2x, ten aktualni byl stanoven prave na rijen, ktery uz ale mame pomalu za sebou, a ani prvni z dvou letadel jeste dodano nebylo. Brzo navic ubehne termin (konec 2017) kdy Alenia Aermacchi melo dodat 2. z 2 objednanych letadel.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:16 19.10.2017

    Jura99:"Arthur: nechápu to CTRL+C a V. Nijak se nemění, že Švédy nevyděsíte paletou konkurence, protože Gripen je prostě nejvýhodnější a oni to vědí. Blufováním těmi drahými ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:"Arthur: nechápu to CTRL+C a V. Nijak se nemění, že Švédy nevyděsíte paletou konkurence, protože Gripen je prostě nejvýhodnější a oni to vědí. Blufováním těmi drahými dvoumotoráky se akorát před nimi ztrapňujete. FA-50 by bylo řešení aipolicingu, ale to se bavíme o změně o kategorii níž."

    Vse je o tom co Svedove nabizi a za kolik. Vy jste pritomen jednanim Slovenska a Svedska a vidite do podminek jake jsou slovensku nabizeny ze tvrdite, ze je Gripen proste nejvyhodnejsi? Protoze pokud ne tak se ztrapnujete spis vy. Jak tu uz zaznelo, Gripen muze byt nejlevnejsi provozne, ale nemusi byt nejlevnejsi na porizeni (vedle neceho oletaneho) a nemusi byt ani nejlevnejsi v case (modernizacni potencial). Do toho nikdo z nas nevidi, takze vynaset soudy jak Gripen je jedina mozna cesta je takove, jednoduche, ale kdyz jde o Slovensko u vas zcela bezne a tim i ocekavane. :)
    Ja se logikou prostacka dopracuju jako k logicke volbe i k F-16, nakoupene za dobre odnekud z prebytku (pokud to pujde), modernizovane za hodne (to pujde urcite) a litajici za vic nez gripen (taky fakt), ale letadlo v NATO jeste na dlouho nejhojnejsi. Nejhojnejsi je nakonec i v tom nasem regionu (14+14 gripenu vazne neni vic nez 36 Polskych F-16). Modernizacni potencial jak ukazuje clanek o Recku jeste taky nebyl vycerpan, navic letadlo od USA s daleko vetsim smyslem nez od neclenskeho Svedska.
    Jednoduse se nabizi vic reseni a tam kde vy vidite jasnou snahu Slovenska se hlavne odlisit od CR, tam vidim ja snahu o to nebyt kratkozraky a automaticky nekyvnout na to na co kyvla CR protoze co bylo nejlepsi pro jednoho nemusi byt (obzvlaste za zmenenych podminek) nejlepsi pro druheho.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    12:36 19.10.2017

    Lukas, "Konkurzy" budú u nás o chvíľu končiť. Ráta sa s ich výmenou aj na tu diskutovaných modernizovaných priezkumných BVP.

    Lukas, "Konkurzy" budú u nás o chvíľu končiť. Ráta sa s ich výmenou aj na tu diskutovaných modernizovaných priezkumných BVP.

  • Lukas
    12:24 19.10.2017

    2A42 to nie problem
    Problem to ATGM - po co instalować ATGM które nie zniszczy nowoczesnego czołgu?
    No chyba że produkowana jest jakaś "nowa" wersja...

    2A42 to nie problem
    Problem to ATGM - po co instalować ATGM które nie zniszczy nowoczesnego czołgu?
    No chyba że produkowana jest jakaś "nowa" wersja...

  • Flader
    12:19 19.10.2017

    Jura, prosím Ťa, odkiaľ vieš, že by 8x8 mali mať 2A42? Stále zabúdaš, že Turra má možnosť použiť aj Mk.44.

    Jura, prosím Ťa, odkiaľ vieš, že by 8x8 mali mať 2A42? Stále zabúdaš, že Turra má možnosť použiť aj Mk.44.

  • Jura99
    12:10 19.10.2017

    Arthur: nechápu to CTRL+C a V. Nijak se nemění, že Švédy nevyděsíte paletou konkurence, protože Gripen je prostě nejvýhodnější a oni to vědí. Blufováním těmi drahými dvoumotoráky ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur: nechápu to CTRL+C a V. Nijak se nemění, že Švédy nevyděsíte paletou konkurence, protože Gripen je prostě nejvýhodnější a oni to vědí. Blufováním těmi drahými dvoumotoráky se akorát před nimi ztrapňujete. FA-50 by bylo řešení aipolicingu, ale to se bavíme o změně o kategorii níž.
    S tou 2A42 též nechápu. Dobře, tak nebudete unikát jen v sovětské ráži zbraně vozidla 8x8 (pokud se tak stane), ale i u modernizovných bvp.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:03 19.10.2017

    arthur> pokud chceš nadzvuk na air-policing, pak je levnější si tuto službu objednat externě (jako např. pobaltí). Pokud chceš mít vojenské letectvo, pak koupě FA-50 je něco ...Zobrazit celý příspěvek

    arthur> pokud chceš nadzvuk na air-policing, pak je levnější si tuto službu objednat externě (jako např. pobaltí). Pokud chceš mít vojenské letectvo, pak koupě FA-50 je něco podobného, jako objednat vojákům vzduchovky, že to taky střílí. Samozřejmě přeháním, ale ne zas tak.

    jura99> Gripen C/D bude možná nejlevnější, ale bez potenciálu k modernizaci. Defakto budeš kupovat "nový starý zboží". To i olítaná F16 s potenciálem upgrade na Viper na tom bude ve výsledku líp.
    Gripen E/F pak zas výrazně levnější než konkurence nebude.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    11:36 19.10.2017

    Jura99 (Datum: 19.10.2017 Čas: 08:55) "Tento naivní postup můžete uplatnit v autosalonu, kdy ve Škodovce řeknete, že si půjdete pro Hyundai. Pokud jde ale o Gripeny, každé malé ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 (Datum: 19.10.2017 Čas: 08:55)
    "Tento naivní postup můžete uplatnit v autosalonu, kdy ve Škodovce řeknete, že si půjdete pro Hyundai. Pokud jde ale o Gripeny, každé malé dítě ví, že cenovou konkurencí žádný ze jmenovaných strojů prostě není."

    • KAI FA-50 za menej ako polovicu ceny Saab JAS 39 Gripen •
    OS SR nemajú dostatok zdrojov ktoré by dokázali zabezpečiť nákup lietadiel Gripen v potrebnom počte na jeho odpovedajúce nahradenie. Existujú však aj iné nadzvukové lietadla ktoré by dokázali plne nahradiť Mig 29. Potreby Vzdušných síl dokáže plne pokryť napr. juhokórejský stroj KAI FA-50. FA-50 napriek tomu že má mierne nižšie letové výkony a nižšiu kvalitu avioniky ako Gripen je neporovnateľne efektívnejší, pretože jeho cena je menej ako polovičná (rozdiel v cene 12 kusov je cca 400 mil US $). Napriek tomu že je FA-50 je o viac ako polovicu lacnejší ako Gripen jeho vybavenie a možnosti sú skoro rovnaké. MO SR má ďalej dostatok možnosti aby túto cenu efektívne rozložilo na viacero rokov napríklad využitím lízingu, PPP projektu a podobne.
    zdroj: https://vladimirbednar.blog.sm...


    Jura99 (Datum: 19.10.2017 Čas: 08:55)
    "2A42 a Konkurs na zcela novém stroji by byl ve státě NATO nejspíš unikát."

    Nie síce na novom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou 18ks modernizovaných BVP konkrétne modernizované bojové prieskumné vozidlo na pásovom podvozku zabudovaním bezposádkovej veže TURRA-30 s použitím 30 mm kanóna a využitím systému riadenia paľby, systémom detekcie ožiarenia laserovým lúčom a GPS navigácie, ktoré budú využiteľné pre prápor ISTAR a mechanizované prápory s obsahujú 30mm kanón 2A42 a PŤRS Konkurs. Ale možno sa mýlim (kiežby a bol tam Bushmaster MK-44 s PŤRS SPIKE) pretože to nateraz nevie nikto z odbornej novinárskej verejnosti overiť nakoľko tie BPsV zrejme videli len detičky na dni otvorených dverí v prešovských kasárňach pri príležitosti dňa ozbrojených síl 22.09.2017 a predtým ešte pochopiteľne zamestnanci VTSÚ Záhorie pričom OS SR (MO SR) takpovediac o tejto modernizácii nemajú potrebu daňových poplatníkov co by občanov SR informovať.

    http://forum.valka.cz/attachme...
    http://forum.valka.cz/attachme...
    http://www.mbpo.mil.sk/data/at... Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    11:12 19.10.2017

    Nezabúdajme ale, že zatiaľ sú to "zistenia" denníka N. Niečo MO potvrdilo, niečo zatiaľ drží v tajnosti. Takže radovať sa, alebo nadávať môžme až keď bude známe oficiálne info. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nezabúdajme ale, že zatiaľ sú to "zistenia" denníka N. Niečo MO potvrdilo, niečo zatiaľ drží v tajnosti. Takže radovať sa, alebo nadávať môžme až keď bude známe oficiálne info. Nezabúdajme, že zaručených a overených informácii z rôznych prostredí už naši novinári mali veľmi vela, len sa akosi nie vždy potvrdili.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    11:03 19.10.2017

    Stirling: je pravda ze vtedy CSG este ani neexistovala, ale pri tychto "hrach" vas vedia novinary rozniest na kopytach aj za mensie prehresky. To ze Dalik sedi v Cr ma s tym ...Zobrazit celý příspěvek

    Stirling: je pravda ze vtedy CSG este ani neexistovala, ale pri tychto "hrach" vas vedia novinary rozniest na kopytach aj za mensie prehresky. To ze Dalik sedi v Cr ma s tym spolocne to, ze v tej kauze bol priamo oznaceny dalikom Vyboh Ficov kamarat. To ze nakoniec nesiel do basy je druha vec, dalej ju uz nehodnotim. Podla mna ale urcite csg dostane nejaku satisfakciu. Ak teda nema take meno ako jancura, potom nedostanu nic. Ono oni mozu byt radi uz len za tie vyvozne povolenia na obchody do roznych problematickych krajin, ktore realizuju cez srSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 10 z 11