Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Bojové vozidlo pěchoty Patria AMV 35 CRV s věží E35 (z pásového vozidla CV9035) je nabízeno australské armádě; ilustrační foto, větší foto / Patria 

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit obrněná vozidla AMV od finské firmy Patria. Spolu s nákupem taktických obrněných vozidel 4×4 jde o nejvýznamnější modernizační projekt slovenských pozemních sil.

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) připravuje obří nákup obrněných vozidel. Za více než jednu miliardu euro (26,9 miliardy Kč) nakoupí 404 víceúčelových obrněných vozidel 4×4 a 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) 8×8.

Na nákup 81 KBVP 8×8 Bratislava vyčlenila 417 milionů euro a na nákup 404 taktických vozidel 4×4 783 milionů euro, celkově tedy 1,2 miliardy euro (31 miliardy Kč). V ceně zakázky je vybudování potřebné infrastruktury pro provoz vozidel, logistická podpora, školení, munice, atd.

Podpis s vítězi obou tendrů se očekává ještě letos a hned poté začne výroba ověřovací série vozidel pro vojskové zkoušky. Sériová výroba a jejich dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. V příštím roce slovenská armáda chce získat deset vozidel 8×8 a sedm 4×4.

Dlouho nebylo známo, jakým způsobem MO SR nová obrněná vozidla nakoupí. Podle informací Denníku N MO SR směřuje k nákupu finských obrněných vozidel Patria AMV, a to formou vláda-vláda. Pokud tomu tak skutečně je, Bratislava nákup dojedná přímo s vládou v Helsinkách. Ostatně většinu firmy Patria vlastní finský stát.

Část výroby a závěrečná montáž Patria AMV má proběhnout na Slovensku.

V úvahu připadá i nákup nejnovější (ale nikde neodzkoušené) varianty Patria AMV XP. Nicméně vozidlo AMV XP nenakoupila finská armáda, což je obecně nutný předpoklad pro úspěch jakéhokoliv nového zbraňového systému na zahraničních trzích.

Na dotaz Denníku N slovenské ministerstvo obrany potvrdilo, že podobný návrh existuje. Mluvčí ale upřesnila, že se týká celkového způsobu pořízení vozidel 8×8 i 4×4.

"V současnosti je nákup v meziresortním připomínkovém řízení ve vyhrazeném režimu. Po vyhodnocení a zapracování připomínek a následném schválení Radou bezpečnosti a vládou představíme návrh i veřejnosti,” uvedla Danka Capáková.

Capáková ve vyjádření odmítla, že ministerstvo obrany chce něco utajit. "Z připomínkového řízení mohou ještě vzejít změny, proto je předčasné tuto věc komunikovat, protože ještě nemusí jít o konečné řešení," uvedla Capáková.

O dodávky KBVP slovenské armádě projevuje zájem také slovenská MSM Group, člen česko-slovenské průmyslové skupiny Czechoslovak Group. MSM Group nabízí KBVP Corsac 8×8, kombinující rakouskou platformu Pandur a věž Turra 30 od slovenské firmy EVPÚ z Nové Dubnice.

Avšak podle tiskového mluvčího MSM Group Ivana Rudolfa, MSM Group nikdo ve věci nákupu osmikolových KBVP neoslovil.

Podle slovenského deníku SME.sk rozhodnutí koupit finské transportéry může nyní slovenská vláda schválit, nebo jej ministerstvu obrany vrátit. Důležitý bude postoj premiéra Roberta Fica, respektive dalších politiků z vládní koalice.

Akvizice KBVP pro slovenskou armádu prošla poměrně turbulentním vývojem. Na spadnutí byl nákup KBVP Scipio, který kombinoval polskou kolovou platformu Rosomak (vychází z vozidla Patria AMV) a slovenskou věž Turra 30.

Slovenské ministerstvo obrany nakonec v polovině roku 2016 od polsko-slovenského řešení z důvodu “vojenské a ekonomické nevýhodnosti” odstoupilo.

Patria AMV je kolová obrněná platforma 8×8 s klasickým uspořádáním, s motorem vpředu, trojčlennou posádkou, až 12 členným výsadkem (v praxi spíše osmičlenným; resp. podle velikosti pěchotního družstva dané armády) a zadní sklopnou rampou.

Prázdná hmotnost vozidla je 16 až 27 t podle úrovně pancéřování a použitého bojového modulu. Podle tiskových materiálů čelo korby odolává průbojné munici až do ráže 30 mm a pancéřový podvozek ochrání posádku před výbuchem až 10 kg TNT.

Vozidlo pohání motor DI 12 Scania Diesel o výkonu 405 kW (543 koní), který je převzatý z nákladních automobilů. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné cestě až 800 km.

V případě nákupu AMV pro slovenskou armádu je již o výzbroji zřejmě rozhodnuto (Turra 30), avšak korba AMV snese instalaci automatických kanónu až do ráže 50 mm nebo tankových kanónů ráže 105 mm. AMV lze využít také jako platformu pro minometné systémy Nemo nebo AMOS ráže 120 mm, či pro protivzdušné a protitankové komplety.

Slovenská KBVP, jak bylo uvedeno výše, téměř s jistotou získají bojové moduly Turra 30.  Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Do věže je možné instalovat i americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Zdroj: Denník N

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty ...

Rumunsko posiluje zbrojní průmysl a kupuje transportéry Piranha 5

Rumunské ministerstvo hospodářství a americká firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Flader
    06:47 23.10.2017

    Podľa http://forum.valka.cz/topic/vi... má 12t celkovú hmotnosť, to pokiaľ viem, tak je váha vozidla + užitočné zaťaženie. Takže vozidlo samé má necelých 9t.

    Podľa http://forum.valka.cz/topic/vi... má 12t celkovú hmotnosť, to pokiaľ viem, tak je váha vozidla + užitočné zaťaženie. Takže vozidlo samé má necelých 9t.

  • mafky
    06:25 23.10.2017

    Sgt.: V materiali Zabezpecenie projektov BOV 8x8 a BOV/VTV 4x4, ktory na jar schvalila vlada sa doslova pise: " Vozidlo musí spĺňať požiadavku pre vezenie štyroch až šiestich ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt.: V materiali Zabezpecenie projektov BOV 8x8 a BOV/VTV 4x4, ktory na jar schvalila vlada sa doslova pise: "
    Vozidlo musí spĺňať požiadavku pre vezenie štyroch až šiestich členov osádky v závislosti na modifikácii"Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    00:50 23.10.2017

    mafky: O tom že sa majú vyberať len verzie s kapacitou 2+4 som nič nepočul. Daj zdroj. Zatiaľ som počul o niekoľkých rôznych verziách, kde bude kapacita samozrejme taktiež ...Zobrazit celý příspěvek

    mafky: O tom že sa majú vyberať len verzie s kapacitou 2+4 som nič nepočul. Daj zdroj. Zatiaľ som počul o niekoľkých rôznych verziách, kde bude kapacita samozrejme taktiež rôzna.

    tryskac: Napíš kde som našiel chybu. Tieto čísla sú na internete ale nemám prístup k technickým údajom priamo od výrobcu. Aligator II master má vážiť 12t plus 3,2t zaťaženie, čo ho zatiaľ vylučuje z výberu.Skrýt celý příspěvek

  • mafky
    00:21 23.10.2017

    Sgt Murphy: pri 4x4 sa spominala kapacita 2+4 . Mozno sa mylim ale z tebou uvedenych vozidiel tu poziadavku splna len Ocelot.

    Sgt Murphy: pri 4x4 sa spominala kapacita 2+4 . Mozno sa mylim ale z tebou uvedenych vozidiel tu poziadavku splna len Ocelot.

  • tryskac
    00:06 23.10.2017

    ad Sgt M... ked uz vytahujes cisla, tak sa snaz byt presny a skus rozlisovat prazdu vs max hmotnost, napriklad. Ze ma Aligator slaby motor je jasne, mal by sa dostat minimalne na ...Zobrazit celý příspěvek

    ad Sgt M... ked uz vytahujes cisla, tak sa snaz byt presny a skus rozlisovat prazdu vs max hmotnost, napriklad. Ze ma Aligator slaby motor je jasne, mal by sa dostat minimalne na hranicu 220kW, ale to si myslim sa da vyriesit najlahsie, keddze ide o nakupovany agragat.Skrýt celý příspěvek

  • mafky
    00:04 23.10.2017

    Ked sme pri tych 4x4, nema nahodou TDV licenciu na Plasan SandCat? Ci ta Tatra T-Kat bol len jednorazovy pokus ako zaujat?

    Ked sme pri tych 4x4, nema nahodou TDV licenciu na Plasan SandCat? Ci ta Tatra T-Kat bol len jednorazovy pokus ako zaujat?

  • Sgt Murphy
    23:48 22.10.2017

    tryskac: Pre porovnanie L-ATV váži 6,4t, Hawkei 7,0t, Eagle V 7,0t, Ocelot 7,5t, Aligator 12t. Pričom z týchto štyroch má práve Aligator najmenší pomer výkonu a váhy a ťažko ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskac: Pre porovnanie L-ATV váži 6,4t, Hawkei 7,0t, Eagle V 7,0t, Ocelot 7,5t, Aligator 12t. Pričom z týchto štyroch má práve Aligator najmenší pomer výkonu a váhy a ťažko Aligator bude mať ich jazdné vlastnosti v teréne (L-ATV aj Hakwei sú vlastne ako vozidlá z rallye, len obrnené) Taktiež pochybujem že kvalitami bude doťahovať na týchto hráčov. L-ATV je asi najspoľahlivejšie vozidlo v danej kategórii, ktoré s prehľadom predbehlo aj vozidlá od General Motors a Lockheedu. Hawkei bude niečo podobné. Eagle je už piata generácia osvedčeného vozidla, ktoré majú za sebou nasadenie v misiách. Neexistuje v žiadnej inej verzii ako je kabína pre 1+9. Zato konkurencia áno. Aligator je už skôr kategória Bushmasteru (11,4t) alebo International MaxxPro (12,7t). MO hľadá skôr váhovú kategóriu JLTV v čo najviac možných konfiguráciách, nielen prepravu osôb.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    22:43 22.10.2017

    Ked sa mam vratit skor ku clanku, mna by zaujimalo ako si budu predstavovat vyrobu BVP. Bude sa to realizovat v Detve, ci Krupine, kde najskor sposobilosti vyroby tazkeho priemyslu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ked sa mam vratit skor ku clanku, mna by zaujimalo ako si budu predstavovat vyrobu BVP. Bude sa to realizovat v Detve, ci Krupine, kde najskor sposobilosti vyroby tazkeho priemyslu maju - donedavna nejake ramena na nakladace a historicky tiez maju par tisic kusov na krku. Ci sa nakupi licencia, alebo budu subdodavky z Polska...Ak by bola dodana dokumentacia ROSOMAKu by mohol pribudnut konkurent z vlastnej stajne. Co pri porovnani Slovenskeho a Polskeho priemyslu a najma kvality vyroby, zaujimave.
    Tiez nie som proti podpore Aligatoru, myslim ze v porovnani s konkurenciou na tom nie je v ziadnej oblasti vyslovene zly, tak preco nie? Viete si predstavit zeby mali ine nakladaky ako Tatra? To tazko..Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    22:10 22.10.2017

    Celkovo je asi aktuálna téma tá, ako udržať OS SR pri živote bez toho, aby sme stratili čo najmenej schopností. Peňazí je myslím dosť. Našej ekonomike sa nedarí posledné roky ...Zobrazit celý příspěvek

    Celkovo je asi aktuálna téma tá, ako udržať OS SR pri živote bez toho, aby sme stratili čo najmenej schopností.

    Peňazí je myslím dosť. Našej ekonomike sa nedarí posledné roky zle. Budeme však musieť čo najskôr ale vrátiť rozpočet MO na 2% HDP. Do roku 2020 máme mať 1,6% (1504,9 mil.€), čo je celkom skok z dnešných 1,19% (998,4 mil. €). Inak tie nákupy neutiahneme, v tom máš pravdu.

    Problém je v tom, že nákup techniky sa nerobí na 5-10 rokov dopredu a nákup 14 stíhačiek nie je ako nákup topánok. Je to investícia na 30-40 rokov dopredu za slušný balík peňazí. Pre príklad USAF plánuje predĺžiť životnosť svojim F-16 do roku 2048. Budeme dnes kupovať 14 lacnejších stíhačiek FA-50 a vydržíme len s nimi ďalších 30 rokov? Alebo kúpime dnes lacnejšie, potom ich doplníme o drahšie? A čo potom s nimi, predáme ich nejakej krajine 3. sveta? A uvažoval si ako bude prebiehať vybudovanie infraštruktúry, výcvik pilotov, nákup náhradných dielov, generálky stíhačiek z druhej strany sveta? Ako ich tu vlastne dostaneme, keď tu ani nedoletia? Alebo si na ne otvoríme vlastnú fabriku? Aby to nakoniec nevyšlo drahšie než prevádzka Gripenov alebo F-16.

    Tak isto je to aj s nákupom obrnencov. Kúpime dnes Aligatory lebo budú lacnejšie, bude to ale dobrá investícia na ďalších 20 rokov? Bude to o 20-30 rokov stále pomerne moderné vozidlo s možnosťami rôznych upgrade a v rôznych konfiguráciách? Myslím že nie. JLTV, Hawkei aj Mowag Eagle V ale áno. Pozri sa na nezničiteľný Humvee. Bude lacnejšie nákup obrnencov 8x8 z Ukrajiny? Budú tie vozidlá dobrou investíciou na ďalších 30 rokov? Alebo o 10 rokov si povieme že to bol omyl a budeme aj tak musieť kúpiť iné.

    Myslím že naša armáda stále má na to, aby sme kúpili menej ale dobre a v budúcnosti vedeli tieto počty navyšovať.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:47 22.10.2017

    Bulharsko zastavilo nákup Gripenů JAS-39C/D a celý tendr bude nejspíš restartován. Když Bulharsko vstupovalo do NATO, zavázalo se, že do roku 2016 pořídí nejméně osm moderních ...Zobrazit celý příspěvek

    Bulharsko zastavilo nákup Gripenů JAS-39C/D a celý tendr bude nejspíš restartován. Když Bulharsko vstupovalo do NATO, zavázalo se, že do roku 2016 pořídí nejméně osm moderních stíhačů dle standardů NATO. Čtyři stroje měly být použity k obraně vzdušného prostoru země a zbytek mohly být použity ve spojeneckých misích NATO. Vzdušný prostor Bulharska tak nyní musí hlídat italské stíhače Eurofighter Typhoon. Než bude vybrána nová stíhačka (klidně to může být opět Gripen) a než budou stroje dodány, bude nutno přistoupit k modernizaci stávajících stíhačů MiG-29. V roce 2015 byla podepsána smlouva s Polskem na modernizaci letounů MiG-29, ale nakonec o ní Bulharská vláda odstoupila.
    Aktuálně bulharský ministr obrany Krasymir Karakaczanow, vede jednání s ruskými společnostmi. Modernizace stíhaček má proběhnout v balíku s další technikou. Modernizovány mají být stíhače MiG-29, bitevníky Su-25, transportní letouny Antonov An-26 a An-30, ale i systémů protivzdušné obrany 2K12 Kub, tří baterií S-125 a jedné baterie S-300. Modernizace této techniky v režiji Ruska, by znamenaly prohloubení závislosti na Moskvě, ale prý se jedná o jedinou možnost, jak udržet tuto techniku v chodu, dokud nebude k dispozici její náhrada. Zajímavé je, že pokud nedošlo k finančním škrtům, tak Bulharsko mělo navýšit rozpočet na 2 % HDP, přitom se nezdá, že by nakupovali jakoukoliv novou techniku ve standardu NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    20:52 22.10.2017

    S FA-50 to začal p. Bednár. V jednom článku ich uviedol ako možnosť a hneď sa toho poniektorí chytili. Len zabúdajú, že v tom istom článku uvádzal ako najlepšie riešenie pre ...Zobrazit celý příspěvek

    S FA-50 to začal p. Bednár. V jednom článku ich uviedol ako možnosť a hneď sa toho poniektorí chytili. Len zabúdajú, že v tom istom článku uvádzal ako najlepšie riešenie pre Slovensko ďalej servisovať MiG a nakúpiť F-35. Len to už sa asi nehodí spomínať. Tak sa radšej bude stále dookola spomínať len militarizované cvičné lietadlo ktoré všetko ešte len bude mať integrované (možno).

    Inak páni, nebolo by tej odbočky k letectvu už dosť? Mohli by sme sa konečne vrátiť k téme?Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    20:49 22.10.2017

    pretoze na to nie su peniaze.. sme v stave kde do 12 rokov stratime schopnost vsetkeho v armade okrem 100+ aligatorov kupenych za meciara.. s-300+ mig-29 dole, vozidla 4x4, ...Zobrazit celý příspěvek

    pretoze na to nie su peniaze..

    sme v stave kde do 12 rokov stratime schopnost vsetkeho v armade okrem 100+ aligatorov kupenych za meciara..

    s-300+ mig-29 dole, vozidla 4x4, 6X6, 8X8 dole, raketomety dole,

    jedine co ostane su dopravne vrtulniky a dopravne lietadla..

    a reci politikov, ze bude aj letectvo aj pozemna amada je nerealna..Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    20:41 22.10.2017

    darkstyle: Prečo nemôžme napredovať ale brať si príklad z ČR? Od nich by sme si mali brať príklad, ako sa niektoré veci nerobia, nie naopak. Získať možnosť bombardovať pozemné ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle: Prečo nemôžme napredovať ale brať si príklad z ČR? Od nich by sme si mali brať príklad, ako sa niektoré veci nerobia, nie naopak.

    Získať možnosť bombardovať pozemné ciele z Gripenov až po 10 rokov mi príde skôr hanba... Srry ako.

    Nechápem na čo by sme mali čakať. Keď čas riešiť nadzvukové letectvo bol pred pár rokmi, nie o 5 rokov.

    A čo tu vlastne má každý s tou FA-50? Prečo by sme mali downgradovať schopnosti nášho letectva??Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:40 22.10.2017

    Flader: ano, prosím. Naše L-159 celou dobu trénují rozvoz řízených a neřízených pum, případně neřízených raket. Řízené rakety žel politici opomněli nakoupit.

    Flader: ano, prosím. Naše L-159 celou dobu trénují rozvoz řízených a neřízených pum, případně neřízených raket. Řízené rakety žel politici opomněli nakoupit.

  • Flader
    20:20 22.10.2017

    Zabúdaš, že Česko malo celú dobu okrem Gripenov aj Alky. Takže schopnosť útočiť na pozemné ciele vlastne nestratilo.

    Zabúdaš, že Česko malo celú dobu okrem Gripenov aj Alky. Takže schopnosť útočiť na pozemné ciele vlastne nestratilo.

  • darkstyle
    20:11 22.10.2017

    niko+flader.. ono to neni az tak blbost.. aj cesko ked kupilo gripeny tak ziskalo moznost bombardiovat pozemne ciele po 10 rokoch.. tak preco nekupit FA-50 zatial len na ...Zobrazit celý příspěvek

    niko+flader..

    ono to neni az tak blbost..

    aj cesko ked kupilo gripeny tak ziskalo moznost bombardiovat pozemne ciele po 10 rokoch..

    tak preco nekupit FA-50 zatial len na airpolicing, a neskor ziskat BVR boj a ovela neskor pozemne bombardovanie..

    alebo este lepsie pockat 5 rokov a potom kupit stihacku..Skrýt celý příspěvek

  • Jonn
    15:40 22.10.2017

    Murphy a ešte si zabudol dodať ze môžeme vo vojne použiť našu tajnu zbraň
    gumypusku ďalekého dostrelu :-)

    Murphy a ešte si zabudol dodať ze môžeme vo vojne použiť našu tajnu zbraň
    gumypusku ďalekého dostrelu :-)

  • Sgt Murphy
    13:17 22.10.2017

    Načo nadzvukové letectvo - keď stačí modernizovať S-300 a nejaké tie cvičné lietadlá - však ovešať zbraňami v prípade konfliktu ich môžme tiež, a nezdá sa aj tá FA-50 drahá? Kúpime ...Zobrazit celý příspěvek

    Načo nadzvukové letectvo - keď stačí modernizovať S-300 a nejaké tie cvičné lietadlá - však ovešať zbraňami v prípade konfliktu ich môžme tiež, a nezdá sa aj tá FA-50 drahá? Kúpime Albatrosy, načo tanky - RPGčka už máme, načo IFV - guľomety dáme aj na traktory, načo APC - opancierujeme Tatry, načo nové delostrelectvo - opravíme Zuzany, načo nahradiť vz. 58 - stačí ich ovešať kolimátormi... Logika, ktorú používajú naši politici ale aj Slováci, diskutujúci o vlastnej armáde na AN.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    13:15 22.10.2017

    "Błąd w rozumowaniu" ...nie widze kontekstu A o NASAMS i NSM , to tak w eter czy w konkretnym kierunku? Bierzemy IBCS dla Wisły i Homara inne rzeczy tez tam trafią i należy ...Zobrazit celý příspěvek

    "Błąd w rozumowaniu" ...nie widze kontekstu

    A o NASAMS i NSM , to tak w eter czy w konkretnym kierunku? Bierzemy IBCS dla Wisły i Homara inne rzeczy tez tam trafią i należy pamietac ,że bez certyfikatu niczego sie nie podłączy
    Bardzo przepraszam ale nie mam czasu sie rozpisywać,moze pozniej.
    PzdrSkrýt celý příspěvek

  • niko
    12:57 22.10.2017

    Booze, vy este stále riesite FA 50 ? Som nemyslel, ze tu somarinu budete riesit cely tyzden.

    Booze, vy este stále riesite FA 50 ? Som nemyslel, ze tu somarinu budete riesit cely tyzden.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 11