Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Bojové vozidlo pěchoty Patria AMV 35 CRV s věží E35 (z pásového vozidla CV9035) je nabízeno australské armádě; ilustrační foto, větší foto / Patria 

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit obrněná vozidla AMV od finské firmy Patria. Spolu s nákupem taktických obrněných vozidel 4×4 jde o nejvýznamnější modernizační projekt slovenských pozemních sil.

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) připravuje obří nákup obrněných vozidel. Za více než jednu miliardu euro (26,9 miliardy Kč) nakoupí 404 víceúčelových obrněných vozidel 4×4 a 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) 8×8.

Na nákup 81 KBVP 8×8 Bratislava vyčlenila 417 milionů euro a na nákup 404 taktických vozidel 4×4 783 milionů euro, celkově tedy 1,2 miliardy euro (31 miliardy Kč). V ceně zakázky je vybudování potřebné infrastruktury pro provoz vozidel, logistická podpora, školení, munice, atd.

Podpis s vítězi obou tendrů se očekává ještě letos a hned poté začne výroba ověřovací série vozidel pro vojskové zkoušky. Sériová výroba a jejich dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. V příštím roce slovenská armáda chce získat deset vozidel 8×8 a sedm 4×4.

Dlouho nebylo známo, jakým způsobem MO SR nová obrněná vozidla nakoupí. Podle informací Denníku N MO SR směřuje k nákupu finských obrněných vozidel Patria AMV, a to formou vláda-vláda. Pokud tomu tak skutečně je, Bratislava nákup dojedná přímo s vládou v Helsinkách. Ostatně většinu firmy Patria vlastní finský stát.

Část výroby a závěrečná montáž Patria AMV má proběhnout na Slovensku.

V úvahu připadá i nákup nejnovější (ale nikde neodzkoušené) varianty Patria AMV XP. Nicméně vozidlo AMV XP nenakoupila finská armáda, což je obecně nutný předpoklad pro úspěch jakéhokoliv nového zbraňového systému na zahraničních trzích.

Na dotaz Denníku N slovenské ministerstvo obrany potvrdilo, že podobný návrh existuje. Mluvčí ale upřesnila, že se týká celkového způsobu pořízení vozidel 8×8 i 4×4.

"V současnosti je nákup v meziresortním připomínkovém řízení ve vyhrazeném režimu. Po vyhodnocení a zapracování připomínek a následném schválení Radou bezpečnosti a vládou představíme návrh i veřejnosti,” uvedla Danka Capáková.

Capáková ve vyjádření odmítla, že ministerstvo obrany chce něco utajit. "Z připomínkového řízení mohou ještě vzejít změny, proto je předčasné tuto věc komunikovat, protože ještě nemusí jít o konečné řešení," uvedla Capáková.

O dodávky KBVP slovenské armádě projevuje zájem také slovenská MSM Group, člen česko-slovenské průmyslové skupiny Czechoslovak Group. MSM Group nabízí KBVP Corsac 8×8, kombinující rakouskou platformu Pandur a věž Turra 30 od slovenské firmy EVPÚ z Nové Dubnice.

Avšak podle tiskového mluvčího MSM Group Ivana Rudolfa, MSM Group nikdo ve věci nákupu osmikolových KBVP neoslovil.

Podle slovenského deníku SME.sk rozhodnutí koupit finské transportéry může nyní slovenská vláda schválit, nebo jej ministerstvu obrany vrátit. Důležitý bude postoj premiéra Roberta Fica, respektive dalších politiků z vládní koalice.

Akvizice KBVP pro slovenskou armádu prošla poměrně turbulentním vývojem. Na spadnutí byl nákup KBVP Scipio, který kombinoval polskou kolovou platformu Rosomak (vychází z vozidla Patria AMV) a slovenskou věž Turra 30.

Slovenské ministerstvo obrany nakonec v polovině roku 2016 od polsko-slovenského řešení z důvodu “vojenské a ekonomické nevýhodnosti” odstoupilo.

Patria AMV je kolová obrněná platforma 8×8 s klasickým uspořádáním, s motorem vpředu, trojčlennou posádkou, až 12 členným výsadkem (v praxi spíše osmičlenným; resp. podle velikosti pěchotního družstva dané armády) a zadní sklopnou rampou.

Prázdná hmotnost vozidla je 16 až 27 t podle úrovně pancéřování a použitého bojového modulu. Podle tiskových materiálů čelo korby odolává průbojné munici až do ráže 30 mm a pancéřový podvozek ochrání posádku před výbuchem až 10 kg TNT.

Vozidlo pohání motor DI 12 Scania Diesel o výkonu 405 kW (543 koní), který je převzatý z nákladních automobilů. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné cestě až 800 km.

V případě nákupu AMV pro slovenskou armádu je již o výzbroji zřejmě rozhodnuto (Turra 30), avšak korba AMV snese instalaci automatických kanónu až do ráže 50 mm nebo tankových kanónů ráže 105 mm. AMV lze využít také jako platformu pro minometné systémy Nemo nebo AMOS ráže 120 mm, či pro protivzdušné a protitankové komplety.

Slovenská KBVP, jak bylo uvedeno výše, téměř s jistotou získají bojové moduly Turra 30.  Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Do věže je možné instalovat i americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Zdroj: Denník N

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...

Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty ...

Rumunsko posiluje zbrojní průmysl a kupuje transportéry Piranha 5

Rumunské ministerstvo hospodářství a americká firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • mikojan29
    09:02 20.10.2017

    Polemika o akvizícii FA-50 je OT, ak by sa MO zaujímalo o toto lietadlo, určite by si vyžiadalo nejaké informácie aspoň na porovnanie. Nikde sa o tom nehovorí, nepíše, len to ...Zobrazit celý příspěvek

    Polemika o akvizícii FA-50 je OT, ak by sa MO zaujímalo o toto lietadlo, určite by si vyžiadalo nejaké informácie aspoň na porovnanie. Nikde sa o tom nehovorí, nepíše, len to niekto predostrel a porovnal s Gripenom.
    Pri výbere medzi Gripenom C/D a F16V je určite dôležitá celková cena, lebo sa obstaráva systém a nielen konkrétne lietadlo. F 16V je v tomto oproti Gripenu v nevýhode, je to celkovo drahší a nákladnejší stroj, ale zase výkonnejší a s elektronikou, ktorá patrí k špičke v segmente. Ak bolo toto príčinou posunutia termínu na rozhodnutie o výbere nového stíhacieho lietadla, potom by som vybral síce drahšie riešenie, ale s potenciálom a úrovňou bojiska 21. storočia.
    Protiváhou F16V ja Gripen E/F, nie C/D.

    Vrátim sa ešte k 4x4, celkom ma zaujala informácia, že HUSAR od Tatry by mohol byť potenciálny kandidát v tomto výbere. Konkurencia v tomto segmente je naozaj veľká, neviete niekto aké typy sa vôbec uchádzajú o túto zákazku okrem Aligatora II Master?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:19 20.10.2017

    Tak nikdo asi nechce, aby se T-50 nebo FA-50 vyrovnaly stíhacím letadlům za polovinu ceny. Šlo o airpolicing, tedy dohnat zbloudilé letadlo, vizuálně zkontrolovat a navázat ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nikdo asi nechce, aby se T-50 nebo FA-50 vyrovnaly stíhacím letadlům za polovinu ceny. Šlo o airpolicing, tedy dohnat zbloudilé letadlo, vizuálně zkontrolovat a navázat komunikaci, v krajním případě donutit k přistání nebo sestřelit. To vše na viditelnou vzdálenost, takže by jako výzbroj stačil i obyčejný kanon. Tuto funkci by ty korejské stroje zvládly, takže poptat jejich cenu není od věci a zvážit pro a proti. Na boj proti nepřátelským stíhačům to není, ale těch 14 JAS-39 nebo F-16 to taky proti silnému nepříteli nevytrhne. K pořizovací ceně stíhačky je dobré připočítat zhruba ještě tu samou cenu na nějakých 30let provozu jako servisní náklady, takže levný špás to není a efekt (zvýšení obranyschopnosti země) je diskutabilní. Za stejné peníze by se špičkově vyzbrojila mechanizovaná brigáda.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    07:20 20.10.2017

    niko:
    Nie, toto by malo vzniknúť v Prešove:
    https://dennikn.sk/526104/zo-s...

    niko:
    Nie, toto by malo vzniknúť v Prešove:
    https://dennikn.sk/526104/zo-s...

  • asdf
    06:30 20.10.2017

    Sokrates > Na palbe prebehla presne tato ista debata. Co som nasiel, tak napriklad Filipinci maju mat FA-50. Mali intregrovat AIM-120. Integracia mala byt na 4 masiny. Neviem, ci ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates > Na palbe prebehla presne tato ista debata. Co som nasiel, tak napriklad Filipinci maju mat FA-50. Mali intregrovat AIM-120. Integracia mala byt na 4 masiny. Neviem, ci cena integracie sa nemala pohybovat okolo 20 milionov dolarov za masinu.

    Dalej k tej lacnej cene. Fa-50 kupovali Iracania. Cena za lietadla bola okolo 1.1 miliardy. Mam dojem ze jednotkova cena sa pohybovala na urovni 40 milonov dolarov. za kus. Plus k tomu brali 20 rocnu podporu, ta ich vysla 0.9 miliardy dolarov.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    00:07 20.10.2017

    darkstyle: Máš nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje, že AIM-9X a AIM-120 budú čoskoro integrované? Ak áno, ako to navýši jednotkovú cenu lietadla? Predstava, že to zaplatia Kórejci a my ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle: Máš nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje, že AIM-9X a AIM-120 budú čoskoro integrované? Ak áno, ako to navýši jednotkovú cenu lietadla? Predstava, že to zaplatia Kórejci a my tie stroje dostaneme za rovnakú cenu, ako sa teraz predávajú je naivná.
    KEPD 350 nebude nikdy integrovaná, pretože je na to lietadlo príliš veľká.
    Vieš podložiť aj to, že FA-50 ma integrovaný aj LITENING? Ak áno, prečo si ho doteraz žiaden zo zákazníkov nekúpil? A koľko sa zaň pripláca?
    Všetky tie veci, čo si okopíroval z wikipédie (ani sa mi to nechce všetko vymenovávať, vrátane výzbroje) sú len plány a marketingové prísľuby. Reálne v tom lietadle integrované nie sú. A keď budú, tak aj tá cena bude inde.
    Mimochodom, mňa osobne nezaujíma, čo bude o sedem rokov. My tie stíhačky riešime teraz. A v Saabe tiež nebudú sedem rokov spať.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    23:11 19.10.2017

    Pavol IR: Myslis tu letecku skolu, ktoru dnes v Kosiciach otvorila sukromna americka firma ? :)

    Pavol IR: Myslis tu letecku skolu, ktoru dnes v Kosiciach otvorila sukromna americka firma ? :)

  • skelet
    22:31 19.10.2017

    Darkstyle: hoď k tomu víc. Dle mého infa je i Mark3 lepší jak radar v FA-50. Co vím, tak jeho radiolokátor by měl mít maximální dosah 100km, PS/05 120 atd. A Mark 4 a 5 jsou už ...Zobrazit celý příspěvek

    Darkstyle: hoď k tomu víc. Dle mého infa je i Mark3 lepší jak radar v FA-50. Co vím, tak jeho radiolokátor by měl mít maximální dosah 100km, PS/05 120 atd. A Mark 4 a 5 jsou už úplně někde jinde. A "naše" radary neřeš, "naše" letadla jsou už pár let staré ;)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:17 19.10.2017

    niko: Také jednoduché to nebude. Tuším pre európske pravidlá sa to takto nedalo urobiť ani pri BH, preto sme ako "odškodné" dostali výcvikové stredisko pre BH. Pri F-16 takúto ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: Také jednoduché to nebude. Tuším pre európske pravidlá sa to takto nedalo urobiť ani pri BH, preto sme ako "odškodné" dostali výcvikové stredisko pre BH. Pri F-16 takúto možnosť nevidím ... technicky by nám mohli darovať nejakú muníciu, lenže o koľko by to znížilo výslednú sumu?Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    21:55 19.10.2017

    odpoviem najprv na radar: ano mark 4 je vykonnejsi ako ma F-50.. ale to si ho treba aj objednat a zaplatit.. ako pozname Slovensku realitu, ostaneme s mark 3, ktory je ...Zobrazit celý příspěvek

    odpoviem najprv na radar:
    ano mark 4 je vykonnejsi ako ma F-50..
    ale to si ho treba aj objednat a zaplatit.. ako pozname Slovensku realitu, ostaneme s mark 3, ktory je horsi..

    neviem aky presne tam maju cesi, ale tusim, ze mark 3 - opravte ma ak sa mylim ak uz modernizovali.. nezabudajte, ze tam neni cisty EL/M-2032 vo FA-50 ale modernizovany..
    a hlavne izraelsky radar je bojovo vyskusany.. gripenov vobec..

    a kedze na tejto stihacke na 90% budu cvicit piloti, ktory potom prejdu na F-35, netreba sa divit, ze v dohladnej dobe pride aj AESA..

    vybava: FA-50 ma integrovany LITENING, ako aj.. Rafael's Sky Shield, LIG Nex1's ALQ-200K ECM, Sniper, Condor 2


    pre AIM-9X, AIM-120 aj KEPD 350 - su vo vyvoji.. a coskoro pojdu do vyzbroje..
    napr.
    https://www.facebook.com/TRWL2...
    inak korea vyvija aj vlastnu stand-off municiu, preto o KEPD 350 sa uvazuje o zavedenie hlavne z dovodu zaplnenia diery doky nevyvinu vlastnu..

    skor lacne lietadlo, ktore skoro dokaze vsetko co gripen aj keby zazrakom prehrali v T-X.. lebo to zaplatia korejci.. preco sa napriklad vlada nezpyta aj na tuto moznost..
    ved ealne dokym, kupime lietadlo, vycvicime pilotov, aby s tym vedeli lietat a nie este strielat, tak prejde 5-7 rokov.. ma niekto pocit, ze za 5-7 rokov to nebude strielat vsetko co gripen? ak nie viac?Skrýt celý příspěvek

  • Jonn
    21:34 19.10.2017

    Cena F16 V sa odhaduje na 40 mil$ nasi chcú 14 lietadiel to je 560 mil a žeby ďalších 540 mil nestacilo na predkolenia muníciu atď?

    Cena F16 V sa odhaduje na 40 mil$ nasi chcú 14 lietadiel to je 560 mil a žeby ďalších 540 mil nestacilo na predkolenia muníciu atď?

  • Hyena
    21:23 19.10.2017

    Pri stihackach pre OSSR prichadzaju do uvahy novo vyrobene "stare" Gripeny C/D a starsie F-16 z Portugalska + modernizacia.

    Pri stihackach pre OSSR prichadzaju do uvahy novo vyrobene "stare" Gripeny C/D a starsie F-16 z Portugalska + modernizacia.

  • niko
    19:45 19.10.2017

    Pavol IR velmi jednoducho. Proste to nebude to stat 1,1 mld. Nieco si priplatime my a nieco nam posunu USA v ramci vojenskej pomoci. Inak by s touto ponukou urcite ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavol IR velmi jednoducho. Proste to nebude to stat 1,1 mld. Nieco si priplatime my a nieco nam posunu USA v ramci vojenskej pomoci. Inak by s touto ponukou urcite ani nevyrukovali.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:29 19.10.2017

    tryskac: Že by za miliardu Eur bolo možné nakúpiť 14 Viperov + zázemie mi príde iba ako mlátenie prázdnej slamy.

    tryskac: Že by za miliardu Eur bolo možné nakúpiť 14 Viperov + zázemie mi príde iba ako mlátenie prázdnej slamy.

  • Arthur
    19:28 19.10.2017

    NÁKUP TRANSPORTÉROV BY MAL BYŤ TRANSPARENTNEJŠÍ AJ PODĽA ŠTÁTNEHO TAJOMNÍKA REZORTU ...Zobrazit celý příspěvek

    NÁKUP TRANSPORTÉROV BY MAL BYŤ TRANSPARENTNEJŠÍ AJ PODĽA ŠTÁTNEHO TAJOMNÍKA REZORTU OBRANY
    https://www.expres.sk/119930/n...

    Najprv sa mi zdalo, že ide o nejakú hru alebo šarádu keď som to začal počúvať, ale vždy sa precitnem keď si spomeniem, že sa jedná o finančné prostriedky daňových poplatníkov občanov SR vo výške 1,2 miliardy EUR !

    Ak by sa niekomu zdalo, že sa bavíme o nejakej krajine tretieho sveta kde štátny tajomník nevie čo robí ministerstvo a dozvie sa to z článku denníkan tak vedzte, že sa jedná o členský štát EÚ a NATO...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    18:58 19.10.2017

    Neviem, kde ľudia berú tieto fantazmagórie o tom, že FA-50 je porovnateľný s Gripenom, ale stretávam sa s tým pomerne často. EL/M-2032 rozhodne nie je lepší ako PS-05/A Mark 4, ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem, kde ľudia berú tieto fantazmagórie o tom, že FA-50 je porovnateľný s Gripenom, ale stretávam sa s tým pomerne často.
    EL/M-2032 rozhodne nie je lepší ako PS-05/A Mark 4, ktorý je možné do verzie Jas-39C/D namontovať.
    FA-50 je vyzbrojené len tepelne navádzanými strelami krátkeho dosahu, aj to zrejme len vo verzii AIM-9L/I-1. Nikde som nezachytil, že by malo integrované AIM-9X a ak sa nemýlim, tak piloti sú bez prilbového zameriavača. Takto pripravení na letecký súboj boli piloti v dávnych 70. rokoch.
    Nemá zatiaľ integrované AMRAAMy na rozdiel od Gripenu, ktorý má už dnes vo výzbroji skvelý Meteor.
    Určenie FA-50 ako lietadla pre priamu podporu pozemných jednotiek je veľmi pochybné. V súčasnosti si už ani Rusi v Sýrii nedovolia bombardovať zle vyzbrojený IS z výšky menšej ako 5000 - 6000 m. Na to je však potrebný zameriavací systém. A ak sa nemýlim, tak FA-50 dodnes nemá nič také ako LITENING u Gripenu. Nehovoriac o stand-off munícii, ktorá úplne chýba. Gripen má aspoň KEPD-350.
    Čiže v sumáre, lacné lietadlo, ktoré takmer nič nedokáže. Na rozdiel od Gripenu, ktorý je plnohodnotný viacúčelový bojový stroj.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    18:44 19.10.2017

    Tak v denníku N čítajú aj AN :)

    BH namiesto Mi-17, F-16 namiesto MiG-u, už by chýbalo len Bredley namiesto BVP :D

    Tak v denníku N čítajú aj AN :)

    BH namiesto Mi-17, F-16 namiesto MiG-u, už by chýbalo len Bredley namiesto BVP :D

  • skelet
    18:42 19.10.2017

    darkstyle: můžeš k tomu radaru postnout víc? Co jsem zatím zaznamenal, tak PS/05 má větší dosah, než EL/M-2032, který používá FA-50

    darkstyle: můžeš k tomu radaru postnout víc? Co jsem zatím zaznamenal, tak PS/05 má větší dosah, než EL/M-2032, který používá FA-50

  • Flader
    18:12 19.10.2017

    Možno uvidí ale momentálne nemá čo vystreliť.

    Možno uvidí ale momentálne nemá čo vystreliť.

  • darkstyle
    18:07 19.10.2017

    prečo by nebola? napriklad oproti gripenom ma dlhši dolet a lepši radar, takže vie skor vidieť protivnika ako gripen C/D.. kto skor vidi skor striela.. a v nejakom obrovskom ...Zobrazit celý příspěvek

    prečo by nebola? napriklad oproti gripenom ma dlhši dolet a lepši radar, takže vie skor vidieť protivnika ako gripen C/D..

    kto skor vidi skor striela..

    a v nejakom obrovskom konflikte kde by sa postavili proti sebe 100 vky stihaciek protivnika proti stovkam stihaciek NATO - tam to bude fakt zajedno ci mas o tolko lepsieho gripena co ma o 1-2 viac podvesnych bodov a o par 100kg vatsiu nosnost..

    FA-50 bude zavedena a vyrobena v projekte TX - budu jej vyrobene cca 1000+ks /no predsa nevyhraju taliani v amerike, ked moze Lockheed s FA-50/Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 11