Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

-
20. 6. 2017
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový dron schopný operovat po boku stíhaček F-35 Lightning II. Dron LCAAT má podstatně snížit ztráty pilotovaných letadel ve střetu s rovnocenným protivníkem.
Program LCAAT je součástí tzv. třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy), která reaguje na rychlý vojenský rozvoj Ruska, Číny a dalších nastupujících mocností. Jmenované státy v poslední době zavedly velmi výkonné systémy protivzdušné obrany (PVO), přesné střely vzduch-země a země-země dlouhého dosahu. Právě z poza “ochranné bubliny” PVO dokáží zmíněné státy pomocí přesných střel zasahovat cíle vzdálené až několik tisíc kilometrů.
Například v případě střetnutí amerických letadel s ruským kompletem PVO středního a dlouhého dosahu S-400, americké stroje utrpí pravděpodobně velmi bolestivé ztráty, než se podaří S-400 vyřadit z provozu.
Jedním z řešení boje proti moderním pozemním prostředkům PVO je nasazení velkého počtu vlastních bezpilotních letadel - ty dokáží na sebe navázat palbu nepřátelské PVO, objevit pozice PVO nebo dokonce na ně sami zaútočit.
Ve Spojených státech běží vícero projektů, které počítají s nasazením až několika desítek dronů - od menších až po ty velké, které dokáží létat ve formaci s pilotovanými bojovými letadly. Americké letectvo (US Air Force) počítá dokonce s nasazením bezpilotních stíhaček F-16.
Americké letectvo bezpilotní drony rovněž rozvijí v rámci v úvodu zmíněného programu LCAAT, dříve označovaný jako LCAS (Low-Cost Attritable Strike). Vizualizaci dronu americké letectvo představilo na setkání Lab Day 2017 v květnu letošního roku.
“Tyto drony (LCAAT - pozn. red.) poskytnou schopnost reakce na dlouhé vzdálenosti při střetu s rovnocenným protivníkem, kde působení předsunutých základen není možné nebo je omezené,” stojí v tiskové zprávě Pentagonu vydané při příležitosti Lab Day 2017. “LCAAT dokáže létat do odepřených oblastí před pilotovanými letadly.”
Vizualizace dronu XQ-222 Valkyrie / Kratos
Stavbu dronu LCAAT dostala na starost americká firma Kratos, která dodává Pentagonu nejrůznější bezpilotní proudové cvičné cíle. V rámci kontraktu z července 2016 ve výši 41 milionů dolarů Kratos postaví prototyp dronu schopného létat rychlosti Mach 0,9 na vzdálenost až 2400 km. Ve vnitřní šachtě musí dron pojmout náklad (munici, jiné vybavení) do hmotnosti 227 kg (500 liber).
Představená vizualizace LCAAT na Lab Day 2017 se nápadně podobá dronu XQ-222 Valkyrie od firmy Kratos. Dron XQ-222 podle firemních stránek měří na délku 8,8 m, má rozpětí křídel 6,7 m a dokáže létat v letové hladině 15 m až 13 700 m.
Dalším klíčovým atributem LCCAT je nízká cena - ta má při výrobní dávce více než sto letadel dosáhnout pouze 2 miliony dolarů. Díky nízké ceně může americké letectvo zavést do výzbroje stovky nebo dokonce tisíce podobných dronů.
Model XQ-222 Valkyrie pro zkoušky v aerodnymickém tunelu; větší foto / Kratos
LCAAT je dron pro opakované použití, ale díky své nízké ceně jej nebude problém použít jako “volavku”, aby odhalil postavení nepřátelské PVO. Některé drony přitom ponesou vlastní zbraně, aby mohly na postavení PVO případně zaútočit.
Každý dron LCAAT (vzhledem k nízké ceně a nízké nosnosti) dostane na starost jinou část úkolů - doručení zbraní na cíl, nalezení cíle, rádioelektronické rušení nebo zajištění přenosu dat. Cenu snižuje také krátká projektovaná životnost dronů LCAAT - konstrukce proto nemusí být tak robustní.
Pentagon počítá s nasazením dronů LCAAT především při nebezpečných misích, jako je penetrace vícevrstvé pozemní PVO, skládající se z prostředků krátkého, středního i dlouhého dosahu. Stíhačky F-35 Lightning II například mohou ovládat až desítky dronů LCAAT a vysílat je jako svůj předvoj do cílové zóny.
Zdroj: Lab Day 2017; Naional Interest
Související články
Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti
Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a ...
-
24.05.2017
-
36 komentářů
-
Jan Grohmann
Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější
Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla ...
-
08.06.2017
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko
Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...
-
05.06.2017
-
157 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030
Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost ...
-
14.06.2017
-
14 komentářů
-
Michael Myklín
Datová globální síť je jedna z věcí, která vytváří závislost Evropy na USA. Analogicky, jako se chce Evropa osamostatnit s navigací je logické se ptát, zda se osamostatní i v ...Zobrazit celý příspěvek
Datová globální síť je jedna z věcí, která vytváří závislost Evropy na USA.
Analogicky, jako se chce Evropa osamostatnit s navigací je logické se ptát, zda se osamostatní i v datech. Stačil by sever Afriky, Blízký východ a Evropa. Není to žádné extra množství satelitů.
Třeba se jednou dočkáme, že si MO objedná vypuštění vlastních pár komunikačních družic.Skrýt celý příspěvekArgonaut.CZ Datum: 20.06.2017 Čas: 19:32 Podstatnou nákladovou a servisní položkou každého letadla je motor... mohli by to řešit nějak stylem: určíme si technické parametry a ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut.CZ
Datum: 20.06.2017
Čas: 19:32
Podstatnou nákladovou a servisní položkou každého letadla je motor...
mohli by to řešit nějak stylem: určíme si technické parametry a způsob osazení motoru a v podstatě můžou mít vyrobených "pár" kusů a zbytek postupně vyvíjet. A když zjistí, že jde do tuhého, tak budu mít draky do kterých osadím nové motory a avioniku a ty můžu vyrábět
- nemyslím to jako vyvíjet pořád nové motory, ale spíš mít fabriky nastavený na nějaký základ ve kterých můžu rychle doplnit nové věci a rozjet výrobu na plnoSkrýt celý příspěvekhell: F-35 bude mít satcom, takže muže sloužit jako přenosový bod, ale dost pochybuji, že počítají s přímým řízením jako u reaperu atd. Tyhle nový drony budou v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek
hell: F-35 bude mít satcom, takže muže sloužit jako přenosový bod, ale dost pochybuji, že počítají s přímým řízením jako u reaperu atd.
Tyhle nový drony budou v podstatě autonomní inteligentní křižující střely bez zásahu pilota. Pilot F-35 a nebo někdo jiný prostě bude vybírat cíle, kam letět, zbytek bude dělat AI.
Ty ostaní drony od Kratosu už takhle lítají.Skrýt celý příspěvekTy parametry versus předpokládaná cena jsou brutální. Pokud to má být levné, rozhodně to nemůže obsahovat žádné datalinky pro satelitní komunikaci a pokročilou AI. Musí to být ...Zobrazit celý příspěvek
Ty parametry versus předpokládaná cena jsou brutální. Pokud to má být levné, rozhodně to nemůže obsahovat žádné datalinky pro satelitní komunikaci a pokročilou AI. Musí to být jednoduchá, stabilní kačena, která sleduje nebo dělá předvoj vodiči, event. letí po předem naprogramované trase a pro řídící F-35 slouží jako mula. Výběr cílů, pokyn k odpalu a navedení obstarává vedoucí stroj. To samé v případě pokročilých senzorů (radar atd..)Skrýt celý příspěvek
marecino: nepravděpodobné. F-35 je příliš malá na tento úkol a kapacita mozku pilota nestačí ani na 1 dron při současném pilotování. Dnes 1 dron=1operátor ve středisku. Potvrzeno ...Zobrazit celý příspěvek
marecino: nepravděpodobné. F-35 je příliš malá na tento úkol a kapacita mozku pilota nestačí ani na 1 dron při současném pilotování. Dnes 1 dron=1operátor ve středisku. Potvrzeno piloty, že dron je jen rovně letící "kačena" bez možnosti reálně čelit "lidskému" stíhači. Prostě operátor je "slepý" a časová prodleva přenosu dat je stále znatelná. Cituji: Pentagon počítá s nasazením dronů LCAAT především při nebezpečných misích, jako je penetrace vícevrstvé pozemní PVO, skládající se z prostředků krátkého, středního i dlouhého dosahu a vysílat je jako svůj předvoj do cílové zóny. Tedy vylákat PVO protivníka zahlcením množstvím cílů a pod tímto krytím umožnit vstup klasických SB do oblasti boje. Tato taktika se již používá, kdy "nápadná" formace způsobí činnost PVO a úderná skupina již ničí radary PVO v činnosti.Skrýt celý příspěvek
Rase: velice nežádoucí je návratový režim. Nikdy není zřejmé, zda se již zbavil bomb či nebyl v "mírné" úpravě protivníka. Pokud se nyní ztratí a obnoví spojení je dron naveden na ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: velice nežádoucí je návratový režim. Nikdy není zřejmé, zda se již zbavil bomb či nebyl v "mírné" úpravě protivníka. Pokud se nyní ztratí a obnoví spojení je dron naveden na přistání mimo základnu a přistupuje se k němu jako k nepřátelskému cíli. Kontrola výzbroje a ztažení dat probíhá mimo oficiální siť a to z důvodu možného ohrožení vlastních vojsk.Skrýt celý příspěvek
hell: tak v případě rušení může mít dron záložní režim, aby se automaticky vrátil na základnu, nebo dokončil misi (hodil bombu na předem daný cíl). Nějaké automatické vyhledávání ...Zobrazit celý příspěvek
hell: tak v případě rušení může mít dron záložní režim, aby se automaticky vrátil na základnu, nebo dokončil misi (hodil bombu na předem daný cíl). Nějaké automatické vyhledávání cíle asi hned tak nebude :DSkrýt celý příspěvek
Jak mají zabezpečený přenos dat? Nyní jsou ztráty dronů rušením signálu příliš časté. Jak si můžu být jistý, že "zájmová" oblast útoku není krytá právě rušením setelitních signálů. ...Zobrazit celý příspěvek
Jak mají zabezpečený přenos dat? Nyní jsou ztráty dronů rušením signálu příliš časté. Jak si můžu být jistý, že "zájmová" oblast útoku není krytá právě rušením setelitních signálů. Je to určitě dobrá myšlenka, ale jen v případě,že dron bude řídit UI nezávislá na spojení se základnou. A už zde máme základy SkyNet.Skrýt celý příspěvek
royal, Rase Nejde přeci o dron. Postavit bezpilotní stroj umí v ČR několik firem. Problém je velmi rychlá datová globální satelitní síť pro přenos obrazu, telemetrie ze stovek ...Zobrazit celý příspěvek
royal, Rase
Nejde přeci o dron. Postavit bezpilotní stroj umí v ČR několik firem. Problém je velmi rychlá datová globální satelitní síť pro přenos obrazu, telemetrie ze stovek dronů po celém světě. O datové propustnosti této sítě si v porovnání s dnešními komerčními přenosovými technologiemi můžeme nechat leda tak zdát.
Koupíte dron od výrobce X a budete jej schopen řídit rádiem se směrovou anténou na 200km za dobrého počasí. Pro průzkum v případě únosu českých turistů na severu Afriky či Blízkém východě je to nepoužitelné.
Nebo musíte uzavřít smlouvu s komerčním provozovatelem a bude to pomalé.
Nebo si musíte postavit vlastní síť byť třeba jen na omezeným územím, které Vás zajímá.
Nebo musíte přesvědčit administrativu USA, aby Vám prodala US stroj a umožnila přístup do jejich globální sítě. Několika evropským zemím se to podařilo, ale vždy jen pro průzkumné účely. Odpalovaní střel hellfire není poskytováno :-)Skrýt celý příspěvekTak záleží co chceme, SAAB má koncept bezpilotního Gripenu (obdoba oněch bezpilotních F-16). Pokud nám stačí něco méně rychlého, tak CSG nabízí drony CANTAS (i proudový). Tyhle ...Zobrazit celý příspěvek
Tak záleží co chceme, SAAB má koncept bezpilotního Gripenu (obdoba oněch bezpilotních F-16). Pokud nám stačí něco méně rychlého, tak CSG nabízí drony CANTAS (i proudový). Tyhle velké drony ale AČR nekoupí, jelikož jsou problémy s legislativou (v Evropě obecně).
http://www.colacola.se/pix/100... Skrýt celý příspěvekMě Valkyrie připomíná německo-španělský proudový dron EADS Barracuda. První let se konal 2006. Ten pohání kanadský motor od Pratt and Whitney Canada o tahu 14 kN. Teoreticky by to ...Zobrazit celý příspěvek
Mě Valkyrie připomíná německo-španělský proudový dron EADS Barracuda. První let se konal 2006. Ten pohání kanadský motor od Pratt and Whitney Canada o tahu 14 kN. Teoreticky by to mohl být JT15D-5. Zrovna motor bych ale neřešil, přeci jen malé a levné proudové motory se vyrábějí i v tuzemsku - PBS Velká Bíteš. Motor TJ100 sice má výrazně menší tah a nepotřebuje stačit stíhačkám, ale koncept je obdobný. Tady je ta Barracuda:
http://avia.pro/sites/default/... Skrýt celý příspěvekPodstatnou nákladovou a servisní položkou každého letadla je motor. Docela by mě zajímalo, co za low-cost proudový motor v tom bude zabudované, pokud to má být opakovaně použitelný ...Zobrazit celý příspěvek
Podstatnou nákladovou a servisní položkou každého letadla je motor. Docela by mě zajímalo, co za low-cost proudový motor v tom bude zabudované, pokud to má být opakovaně použitelný stroj.
Protože je svět docela zastavěný, a válka zase není tak častá, musí to být schopné poměrně bezpečného provozu, takže náklady na revize a údržbu určitě nebudou malé. A vyrobit jich tisíce, zakonzervovat je, aby čekaly na konflikt, nedává smysl, protože rozvoj je nyní hodně rychlý.
Jsem na to opravdu zvědavý.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...