Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

Foto: F-22A Raptor s dvojicí přídavných nádrží; větší foto / U.S. Air Force
Foto: F-22A Raptor s dvojicí přídavných nádrží; větší foto / U.S. Air Force

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo se stroji F-22 počátečních operačních schopností IOC (Initial Opeartion Capability) v roce 2005. K prvnímu bojovému nasazení však došlo až na podzim minulého roku.

Bojové nasazení

Práce na stíhačce F-22A Raptor začaly v 80. letech minulého století v rámci programu ATF (Advanced Tactical Fighter). Američtí letečtí konstruktéři dostali za úkol vyvinout letadlo schopné pokořit ve vzdušných soubojích sovětské stíhačky Su-27 a MiG-29.

Vzhledem ke kolapsu Sovětského svazu však došlo v programu ATF k velkým změnám. Původně americké letectvo požadovalo 750 stíhaček F-22A Raptor, nakonec bylo ale vyrobeno pouze 188 strojů (+ 6 testovacích letounů).

Americké letectvo také opustilo myšlenku provozovat F-22A pouze jako čistokrevný stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. V roce 2005 F-22A získal schopnost útoků na stacionární pozemní cíle pomocí satelitem naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munitions).

Přesto se stíhačky F-22A nezapojily do akcí v Afghánistánu, Iráku ani Libyi. Jednoduše nebylo potřeba nasazovat sofistikované stealth letouny (rozuměj drahé na provoz) schopné nést pouze dvě naváděné střely JDAM (2×450 kg).

Ke změně došlo až v záři 2014, kdy letouny F-22A zaútočily na centra velení a řízení Islámského státu. Oficiálním důvodem nasazení se staly obavy z moderních systémů syrské protivzdušné obrany, které mohly padnout do rukou Islámského státu.

Video: Noční tankování F-22A Raptor při bombardování cílů Islámského státu. / YouTube

Stejně tak nebylo jisté, jak se zachovají oficiální syrské jednotky, které mohly proti spojeneckým letadlům nasadit moderní protivzdušné systémy Buk-M2 nebo Pancir-S1. F-22A zajišťovalo rovněž krytí ostatním letadlům pro případ, kdyby se syrské letectvo pokusilo zasáhnout.



Do bombardování se zapojilo šest F-22A Raptor operující z letecké základny Al Dhafra ve Spojených arabských emirátech. Od záři 2014 až do ledna 2015 provedly F-22A bezmála 500 náletů na cíle Islámského státu v Sýrii a Iráku.



Budoucnost F-22A Raptor

V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů.



Modernizační program REDI (Raptor Enhancement, Development and Integration) běží od roku 2013 a jeho cílem je technicky „zachytit" nástup čínských a ruských stíhacích letounů 5. generace.



Modernizace se dotkne především elektronického vybavení a software. Dojde také mimo jiné k úpravě palubního vyvíječe kyslíku OBOGS (On-Board Oxygen. Generation Systems). Problémy se systémem OBOGS vedly v roce 2010 k pádu F-22A Raptor a smrti pilota.

Video: F-22A Raptor je nejvýkonnějším stíhacím letoune m současnosti; ilustrační video / YouTube

 

F-22A získají schopnost nést novou generací zbraní. V prvé řadě půjde až o osm (všechny nesené ve vnitřní zbraňové šachtě) satelitem naváděných pum GBU-39 SDB. Počítá se tak s možností nést pumy GBU-53 SDB II schopné ničit pohybující se cíle. Úpravy software umožní F-22A používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM a AIM-9X Block II.

Piloti F-22A Raptor se mohou těšit na přilbové zaměřovače s průhledovým displejem. Letouny získají nové systémy pro přenos dat nebo systémy elektronického boje a ochrany.



Důležitým krokem jsou opravy draku, včetně použití odolnější stealth nátěru vyvinutého pro letadla F-35, s cílem zvýšit nasaditelnost stíhaček F-22A Raptor. V roce 2011 pouze 55 % F-22A bylo schopno operačního nasazení. Cílovým stavem pro tento rok je 70 %.



Modernizací označovanou jako Mod. 3.2b projdou všechny F-22A do konce roku 2018. Následně letouny projdou modernizačním programem Mod. 3.3 – jeho podoba je však zatím předmětem diskuzí.



Letectvo plánuje mít v roce 2016 38 cvičných letadel označovaných jako F-22A Raptor Block 20 a 149 bojových letadel F-22 Raptor Block 30/35. V současné době se počítá s provozem stíhaček F-22A Raptor až do 30. let tohoto století, kdy mají být postupně nahrazovány novými bojovými letadly 6. generace.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operations Capability) se stíhačkami F-35B Lightning II. V současné době běží náročné testování všech stíhaček, mimo jiné testování schopností F-35 poskytovat pozemním jednotkám blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support).

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro bitevní letadla L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. V plánu akvizic je také nakoupení čtyř izraelských zaměřovacích kontejnerů Litening III pro navádění zmíněných pum. Kontejnery mohou podle potřeby využívat oba typy letadel.

RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva

Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl podle původních plánů nahradit slavný špionážní stroj U-2 „Dragoon Lady“. Naděje vkládné do letounu RQ-4 se však (prozatím) nenaplnily.

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 Lightning II všech tří verzí. Stále se ale řeší problémy s komplikovaným letovým softwarem, strukturálním problémy verze F-35B a také s počítačovým logistickým systémem ALIS.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 10
  • Charlie
    21:42 12.04.2015

    Shania: vy máte v podstatě pravdu, stejně jako pan generál. A-10 nikdy nebylo stavěné na to, aby bez ztráty kytičky vybojovalo vzdušnou nadvládu, pak odbombardovalo těch pár křováků co se odváží vzdorovat a letělo domů... ne, na to tohle éro nikdy nebylo stavěné. U A-10 se počítalo s tím, že možná nebudeme mít žádné letiště, na kterém bychom mohli přistávat, takže stíhací ochrana se omezí na těch pár Harrierů které mají britové a Marína, a bitevní podpora na vrtulníky a těch pár letadel, co dokážou vzlítnout z polní cesty nebo kusu silnice (A-10), přičemž jejich údržbu zvládně každej trochu lepší automechanik (proto v tý pixle nebyla žádná elektronika. Se ztrátama se počítalo a proto to letadlo bylo tak jednoduchý, proto mělo zaměnitelný díly (aby se ze dvou vraků dal složit funkční stroj), proto byla kabina tak obrněná (éro nahradíme,a le pilot je důležitej).

    Co se týče scénáře, kde by tahle mašina fungovala: střední Evropa, polovina osmdesátek, masivní střet NATO a Varšavského paktu s masivním nasazením konvenčních vojsk a možná i taktických atomovek. Na tohle byly vypracovány taktiky, tady se počítalo s masivním nasazením A-10, proti Geckám, Gopherům, Shilkám - a záplavě Téček.

    Všechno co tahle mašina kdy dostala byly takové hry na válku, kde se koukalo na veřejné mínění a každá sestřelená mašina se přetřásala v novinách ještě týden potom.

    Mimochodem - pročpak má MiG-29 na horní straně kořene křídla ty žaluzie?

  • pet.rok
    14:24 12.04.2015

    shania: o vlastnostiach najnovsich ruskych alebo cinskych radiolokacnych systemov toho vela nevieme a v podstate to iste plati o radare F35. Vsetky dolezite parametre su klasifikovane takze o prevahe jedneho alebo druheho je trochu predcasne hovorit.

    Ked vychadzam z dnesnej dostupnosti potrebnych komponentov modernych radarov a faktu ze radar F-35 ma uz zopar rokov a navyse je stroj urceny na export nemyslim ze by rusi a cinania boli nejako limitovani aby nedosiahli rovnaku uroven. Mozno mozu mat urcite problemy miniaturizovat ho (pri zachovani rovnakych parametrov) natolko aby bol schopny zastavby do lietadla ale pre pozemne pouzitie mozu byt stale pouzitelne.

  • Shania
    23:47 11.04.2015

    Kolt: to o nechtěném dítěti a že USAF nechce dělat CAS je mýtus. Pokud o tom chceš vědět víc, tak tady je blog o historii CAS a A-10

    http://elementsofpower.blogspot.cz/2011/07/debunking-close-air-support-myths-part.html

    Shrnutí:

    1. The Air Force supports the CAS mission better now than when it was part of the Army.

    2. The Army was the primary antagonist in creating inter-service friction over CAS post-WWII and in it's Army-Centric way of war it continues to generate friction to this day.

    3. CAS is a mission NOT a platform.

    Zajímavý je rozhovor s Chuckem Hornerem k A-10 (velitel vzdušných sil v operaci pouštní bouře) na straně 6.

    Q: Did the war have any effect on the Air Force's view of the A-10?
    A: No. People misread that. People were saying that airplanes are too sophisticated and that they wouldn't work in the desert, that you didn't need all this high technology, that simple and reliable was better, and all that.
    Well, first of all, complex does not mean unreliable. We're finding that out. For example, you have a watch that uses transistors rather than a spring. It's infinitely more reliable than the windup watch that you had years ago. That's what we're finding in the airplanes.
    Those people . . . were always championing the A-10. As the A-10 reaches the end of its life cycle-- and it's approaching that now--it's time to replace it, just like we replace every airplane, including, right now, some early versions of the F-16.
    Since the line was discontinued, [the A-10's champions] want to build another A-10 of some kind. The point we were making was that we have F-16s that do the same job.
    Then you come to people who have their own reasons-good reasons to them, but they don't necessarily compute to me-who want to hang onto the A-10 because of the gun. Well, the gun's an excellent weapon, but you'll find that most of the tank kills by the A-10 were done with Mavericks and bombs. So the idea that the gun is the absolute wonder of the world is not true.

    Q: This conflict has shown that?
    A: It shows that the gun has a lot of utility, which we always knew, but it isn't the principal tank-killer on the A-10. The [Imaging Infrared] Maverick is the big hero there. That was used by the A-10s and the F-16s very, very effectively in places like Khafji.
    The other problem is that the A-10 is vulnerable to hits because its speed is limited. It's a function of thrust, it's not a function of anything else. We had a lot of A-10s take a lot of ground fire hits. Quite frankly, we pulled the A-10s back from going up around the Republican Guard and kept them on Iraq's [less formidable] front-line units. That's line [sic] if you have a force that allows you to do that. In this case, we had F-16s to go after the Republican Guard.
    Q: At what point did you do that?

    A: I think I had fourteen airplanes sitting on the ramp having battle damage repaired, and I lost two A- 10s in one day [February 15], and I said, "I've had enough of this." ....

  • Shania
    23:03 11.04.2015

    skelet: a nenapsal jsem to snad?

    Pokud nebude alespoň částečná vzdušná převaha, žádné CAS z nízké výšky nebude.
    CAS s pomocí stand off zbraní možná bude za každých podmínek, leda že by měl nepřítel totální vzdušnou převahu.

    CAS platformám v nízké výšce nemůžeš ani poskytnou efektivní eskortu.

    Taky jste pořad nevysvětlili, jak nizkoletící letadlo bude poskytovat CAS.

    Vraťme se ale k vašemu scénaři obrněních bitevníků letících v nízké výšce.¨Protože jsme doteď nepřišel na scénář, kde by to mohlo nějak fungovat.
    Takže zapomenu na všechny trable se vzdušnou převahou a začneme pěkně u konce:

    Pokud by pilot letěl mezi stromy ( tohle je tak taktika, co zvládnou tak možná bojové vrtulníky), tak nad cílem aspoň mírně musí stoupat, vyhledat cíle a odhodit náklad, to nějakou dobu zabere i kdyby to letadlo mělo pokročilé systémy a melo přehled o situaci.. Tak bude minimálně 30s (a to dost přeháním) mimo krytí. moderní AAA maji reakční dobu 5-10s, pokud by si dali načas s ověřením, tak stejně do těch 30s stihnou letadlo sestřelit a žádné pancéřovaní ti proti moderním AAA nepomůže. Mimo to se v ten moment objeví na radarech PVO středního dosahu.


    ///A A-10 si může dovolit obětovat, protože vede koloniální války.///
    a na co jiného než na koloniální války se dnes A-10 hodí? Jediná další role je CSAR v oblasti, kde je nulova PVO, kde by se kanon hodil. Říkám to už po desáté, v oblasti s jakoukoliv PVO A-10 dnes nepřežije a kde PVO není, tak je daleko levnější použít kity jako Harvest Hawk.

  • KOLT
    22:28 11.04.2015

    A-10 bylo pro USAF vždy trochu nechtěné dítko. Dokud mělo jednoznačné doktrinální opodstatnění, ještě ho snesli. Je tedy logické, že se jedná o první, čeho se zbaví při nedostatku financí. A není ani náhoda, že se o něj zajímá Army, protože to je primárně zbraň pro blátošlapy, kterou řada modrých košil opovrhuje. Projevilo se to koneckonců i po 2. sv., kdy došlo k vyčlenění letectva z Army do samostatné složky. V tu chvíli byla CAS to poslední, co bylo Letectvo ochotné řešit. Výsledky na sebe nenechali dlouho čekat... Naštěstí se našlo pár lidí, kteří pochopili, že CAS je prostě nezbytně nutná záležitost, pročež se začaly vyvíjet ozbrojené vrtulníky, gunshipy a v neposlední řadě i A-10.

  • skelet
    22:02 11.04.2015

    Shania opět a zase.
    CAS nemůže být nikdy prováděna bez alespoň lokálně vybojované vzdušné převahy. To se ví už cca 75let. Jakékoliv jiné nasazení znamenání zmasakrování takových to letadel stíhacím letectvem protivníka. A je jedno jestli CAS provádí Il-2, Ju-87, Typhoon nebo A-10.
    A opět a zase.. to že B-1B a B-52H provádějí CAS ve větší míře, než A-10 je rovněž hezké, ale vypovídá to jen o tom, že si to tyhle rozvážeči mlíka mohou dovolit = absolutní absence PVOS v zájmové oblasti.
    A ano USAF letouny A-10 nepotřebuje, protože potřebuje peníze na něco jiného. A A-10 si může dovolit obětovat, protože vede koloniální války.

  • Shania
    20:20 11.04.2015

    pet.rok: většina systému používa PESA, až časem přejdou na AESA, ale rusko je v tomhle minimálně o generaci pozadu.

    F35 už teď dokaže detekovat a rušit AESA radar F-22. Takže bych se moc nebal toho, že se jim nepodaří zaměřit vysílání.

  • Shania
    20:15 11.04.2015

    skelet: ja vycházím z toho, že od zavedení look down/shot down radarů, jsou překvapivé průniky v nízké výšce minulostí. Pokud má moderní PVO schopnost zachytit konvenční křižující rakety, tak bude mít schopnost ničit i nízko letící letadla.

    Pokud jedna strana bude přitlačena k zemi, tak se jí nepovede vybojovat vzdušnou nadvládu a jakékoli další debata je pak zbytečná, protože žádné CAS mise s nízko letícími letadly nebudou. Jediná možnost jak poskytovat CAS v této situaci bude pomocí stand off zbraní.

    Nízko letící letadla budou ohrožena jak letectvem, tak všemi prostředky PVO v dosahu.

    A to se tu bavíme o CAS, což je v prioritě misí co letectvo musí plnit až na posledním místě. 1. vybojovaní vzdušné převahy 2. SEAD 3. zničení sil nepřítele daleko od fronty 4. SEAD (protože pokud se ostatní body splní dobře, tak těch CAS misí nebude třeba tolik)

    A-10 plnilo asi 1% z celkových CAS misí, B-52 a B1B jsou v tomhle daleko před A-10. Takže letectvo se opět zbavuje A-10, protože ho nepotřebuje. Není efektivní držet piloty a pozemní personal pro letadlo, které plní jen specifické mise a nedokaže dělat nic jiného, když za to mají plnohodnotnou náhradu.

  • skelet
    18:45 11.04.2015

    Shania: nic ve zlém, ale to tu bylo vždy. Problém je v tom, že ty neustále vycházíš z konfliktu z posledních let, kdy bylo bezpečnější vysílat letouny ve středních letových hladinách, protože:
    1) byla vytvořena vzdušní dominance
    2) díky vzdušné dominanci se tam vklidu mohly promenádovat lasičky a rušičky
    3) protivník neměl nic jiného než MANPADS

    USAF vychází při vyřazování z následujících věcí. Obama nám zkrouhl rozpočet a musíme začít do výzbroje zařazovat F-35, protože již nemáme na výběr díky životnosti F-16. A jelikož máme menší rozpočet musíme provádět škrty. A kde tedy uděláme škrty? Tam kde něco nepotřebujeme, protože jejich úlohu zastane i něco jiného. Škrtneme tedy A-10.. to je celý problém, rozpočet nikoliv efektivita.
    S protileteckými pastmi počítalo nasazení A-10 vždy, včetně s masivního poškození konstrukce.
    Jinak představa toho jak někde něco letí ve střední výšce, protože se mu rozsvítí kontrolka, tak má čas reagovat je .. legrační. Při vší úctě.

  • pet.rok
    18:39 11.04.2015

    shania: PVO sice musi vysielat ale zavadzanim AESA radarov sa dostava na rovnaku uroven s F35 (ak pouzije radar) co sa tyka zistitelnosti..

Stránka 1 z 10