Bojové vozidlo Bradley s hydropneumatickým odpružením

Bojové vozidlo Bradley s hydropneumatickým odpružením
M2A3 Bradley s hydropneumatickým odpružením na Yuma Proving Groung v Arizoně / KYMA (Zvětšit)

Americká televizní stanice KYMA informovala o testech bojového vozidla pěchoty (BVP) M2 Bradley s hydropneumatickým (HP) odpružením. Testy probíhají na testovacím polygoně Yuma Proving Groung v Arizoně. Z výsledků testů mohou těžit především nová americká obrněná vozidla.

Současné Bradley používá nápravy s torzními tyčemi, s kyvnými rameny a tlumiči rázů (na prvním, druhém a šestém kole). Jde o jednoduché, osvědčené a především bezúdržbové řešení, které se u obrněné techniky objevilo v masovém měřítku během druhé světové války. V podstatě jedinou péči a kontrolu vyžadují tlumiče rázů.

Problém je, že vlastnosti a průběh pružení jsou pevně dány mechanickými vlastnostmi torzních tyčí (každé kolo má vlastní tyč) ‒ jsou nastaveny pro nejčastější typ terénu. Jedinou možností změny je vyměnit všechny torzní tyče.

Pokud ale vozidlo rychle najede na překážku nebo se rychle pohybuje v těžkém terénu, dochází k rázům, otřesům, vibracím a někdy dokonce k oscilacím celého vozidla. V těžkém terénu nebo při hrozbě rychlého najetí na překážku je tedy nutné snížit rychlost. Pro zajímavost ‒ ideální je stav, kdy frekvence kmitání vozidla odpovídá frekvenci kmitů při lidské chůzi. V opačném případě se posádka cítí nepohodlně a rychle dochází k únavě.

Torzní tyče používají například americké tanky M1A2 Abrams, německé Leopardy 2 nebo ruské T-72 či T-90. Je zajímavé, že izraelský tank Merkava naopak sází na vinuté pružiny. 

V každém případě torzní tyče bude používat i nové BVP pro Armádu ČR, protože všichni tři zbývající kandidáti, tedy ASCOD 2, CV90 i Lynx, sází na toto řešení.

Hlavní výhodou HP odpružení je možnost plynule měnit vlastnosti pružení a tlumení, a to v závislosti na profilu jízdy a terénu. V podstatě každé HP odpružení u každého kola má řídící jednotku, která neustále nastavuje charakteristiku pružení a tlumení.


Bradley s HP odpružením na testovacím polygonu Yuma; větší foto / KYMA

V případě HP odpružení není nutné použít torzní tyče ‒ kolo je uchyceno na kyvném rameni (to je spojeno s korbou pomocí čepu) a průženo / tlumeno pomocí HP mechanismu.

Vozidla s tímto typem podvozku se mohou mnohem rychleji pohybovat v terénu a nabízejí posádce hladší a komfortnější jízdu. Výsledkem je větší rychlost vozidla na bojišti (v terénu) a menší únava posádky (delší bojeschopnost).

HP odpružení má samozřejmě své nevýhody, jde především o dražší a složitější řešení. Posádka vozidla musí ovládat nové dovednosti, mít další nástroje a přístup k většímu počtu náhradních dílů. Výsledkem je mimo jiné i delší čas nutný k přípravě techniky k boji.

V každém případě se s tímto typem moderního odpružení počítá u nové generace bojových vozidel. HP odpružení využívá například nová ruska pásová platforma Armata, včetně ruského tanku T-14.

Již dnes ale HP odpružení používá velké množství obrněné techniky. Najdeme ho například na BVP Puma a BMP-3, nebo tancích Ajrun, Altay, Challenger 2, K2 Black Panther nebo Typ 10, ale i na polských samohybných houfnicích Krab. 

S HP řešením dlouhodobě experimentuje také americká armáda. V poslední době zejména kvůli nové generaci bojových vozidel NGCV (Next-Generation Combat Vehicles). Ač je většina vozidel NGCV stále na rýsovacím prkně, armáda již nyní testuje jednotlivé komponenty.


Ukázka schopností HP odpružení na japonských tancích Typ 10.

Americká armáda v polovině července 2019 vybavila jedno BVP Bradley HP odpružením od společnosti Horstman Holdings, která patří pod německý koncern RENK Group. Řešení využívá nové konstrukční řešení, jako je vysoce „stlačený dusík a integrovaný tlumič“. Větší detaily nejsou známy.

Horstman Holdings vyvinul HP odpružení již v 80. letech a v současné době ho najdeme u britských tanků Challenger a houfnic AS90 nebo u jihokorejských houfnic K9 a muničních vozidel K10.

Společnost vyvíjela HP řešení i pro zrušený americký program FCS (Future Combat Systems). Mimochodem HP odpružení získal také technologický demonstrátor M1 CATTB (Component Advanced Technology Test Bed) na konci 80. let. CATTB testoval řadu progresivních tankových technologií, včetně 140mm tankového kanonu.

Horstman Holdings na svých stránkách uvádí, že odstranění torzních tyčí, mimo výše uvedených výhod, zvyšuje také odolnost vozidla proti minám a umožňuje do dna umístit evakuační průlez. Také výměna poškozeného kola a zavěšení je údajně mnohem jednodušší než v případě torzních tyčí. 

Americká armáda počítá ale také s novými experimentálními testy HP odpružení na tancích M1A2 Abrams. Mimochodem HP řešení je již součástí modernizovaných vozidel M88A3 Hercules, které slouží k odtahování a vyprošťování tanků Abrams. Zda se ale počítá s HP odpružením pro vylepšené BVP Bradley a Abramsy, není známo.

Zdroj: TopWAR, MilMag, KYMA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley

BAE System na výstavě americké armády AUSA 2016 (Association of the United States Army 2016) ...

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...

Americká bojová vozidla pěchoty Bradley pro Chorvatsko

Americká vláda daruje Chorvatsku 60 bojových vozidel pěchoty (BVP) M2A2 Bradley. Vozidla budou v ...

Dočká se americká armáda nástupce bojových vozidel Bradley?

Americká armáda restartovala program OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), tedy program ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • zdeno
    21:14 04.02.2020

    dražší,složitější, ale podstatně snižuje dynamické síly přenášené na cestu - takže při správném nastavení podstatně zvýší průchodnost v měkčím terénu pro moderní těžká vozidla

  • Lukas
    13:27 02.02.2020

    Wygląda jak Sherman

    • Rase
      14:40 02.02.2020

      Přidat vaši věž s minometem RAK a bylo by to úplně dokonalé :-D

      ps. tak si říkám, že by to mohlo být i docela dost v pohodě vozidlo pro podporu pěchoty - samozřejmě prostor výsadku by zabral vnitřní mechanismus a vezená munice. Nosnost by ale měla být v pohodě, když ho unese Rosomak. Předpokládám že obdobně bude řešeno i NGCV v minometné variantě - má nést věžový minomet. Nejspíš vznikne i vozidlo palebné podpory (asi 105 mm kanón), tedy zase se dost přiblížíme k tankům z WW2 .)))

      • Lukas
        22:45 02.02.2020

        Były Shermany z 105mm
        Izraelczycy montowali 105 (francuskie - GIATa) - M51 Isherman

    • PavolR
      15:29 02.02.2020

      Tiež ma to napadlo ... :-p Asi to bude uhlom záberov a absenciou bočných plátov.
      Ale úplne najsuprovejšie je video s japonskými tankmi. ;-)

  • Rase
    20:24 01.02.2020

    Tyhle technologie mě hodně baví a doufám že budou využity jak při modernizaci tanků Abrams, tak i na budoucí náhradě vozidel Bradley. M2 nebyl špatným strojem, ale osobně bych se raději vyhnul drahé modernizaci a šel spíš cestou fungl nového vozidla s vyšším potenciálem do budoucna.