Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?

BVP-M2 SKCZ Šakal v Kyjevě; větší foto / Dylan Maljasov, Defence-blog.com

Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je česko-slovenské bojové vozidlo pěchoty (BVP) BVP-M2 SKCZ Šakal od české firmy Excalibur Army. Česká firma ukrajinské armádě již v minulosti dodala těžkou obrněnou techniku a nyní Kyjevu nabízí i hloubkově modernizované BVP Šakal.

Excalibur Army v Kyjevě představila celé své portfolio „velkých zbraňových systémů, kromě BVP-M2 SKCZ Šakal také raketomet BM-21 MT a samohybnou houfnici DANA M2.

BM-21 MT je v podstatě sovětský raketomet GRAD umístěný na podvozku TATRA T 815-7T3R2T 4×4 a využívající moderní systém řízení palby. DANA M2 je nejnovější model československé houfnice DANA vz. 77 ráže 152 mm. Ráže byla zachována, ale došlo k revitalizaci a modernizaci prakticky všech systémů houfnice.

Nejvíce pozornosti ale v Kyjevě přitahuje bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, tedy hloubková modernizace sovětských bojových vozidel pěchoty BVP-1 a BVP-2. Projekt Šakal byl poprvé představena v roce 2013 a původně nabízen Armádě ČR. Česká armáda ale nakonec od modernizace svých BVP-2 upustila a rozhodla si pořídit nová pásová BVP západní výroby.

O projektu Šakal nebylo mnoho let slyšet. Ostatně také slovenská armáda se při modernizaci svých BVP-1 rozhodla neměnit proporce podvozku BVP-1 (podle projektu Šakal) a soustředila se pouze na instalaci bojového modulu TURRA 30 a modernizaci vnitřního pracovního prostoru posádky a výsadku.

Projekt Šakal však může nově uspět na Ukrajině
, která připravuje modernizaci svých BVP (resp. BMP) sovětské výroby, ale přitom nemá na nákup BVP západní výroby. Ostatně ukrajinská armáda má (leč v nejasném technickém stavu) ve výzbroji více než 1000 vozidel BVP-1 a BVP-2 (resp. BMP-1 a BMP-2).

Firma Excalibur Army s BVP-M2 SKCZ Šakal není na ukrajinském trhu rozhodně bez šance, neboť v letošním a minulém roce již ukrajinské armádě dodala 33 samohybných houfnic 2S1 Gvozdika a 33 repasovaných BVP-1.

Navíc Excalibur Army s největším ukrajinským zbrojním koncernem Ukroboronprom na jmenované výstavě podepsala memorandum o spolupráci. Obsahem memoranda je dohoda o spolupráci při vývoji, modernizaci a výrobě obrněných vozidel, včetně společného postupu při prodeji obrněných vozidel do třetích zemí.

Jak zdůraznil generální ředitel Ukroboronprom Pavel Bukin, podpisem memoranda ukrajinský koncern navazuje spolupráci se strategickým partnerem, který působí v zemích NATO. „Je to příležitost přilákat financování a investice do výzkumu a vývoje, financovat budoucí zbraňové systémy a dovést je k masové výrobě. Je to také příležitost vytvořit inovativní technologické řetězce pro modernizaci našich obrněných vozidel a vyvíjet slibné koncepce, komentoval podpis memoranda Bukin.


Reportáž z výstavy včetně záběrů na DANA M2, BM-21 MT a BVP-M2 SKCZ.

Základním rysem BVP-M2 SKCZ je výrazně přepracovaná korba. Strop korby byl zvýšen o několik desítek centimetrů, což umožnilo podlahu vozidla doplnit dodatečným pancéřováním. Protiminová ochrana BVP-M2 SKCZ tak dosahuje úrovně 2a (STANAG 4569) při výbuchu miny pod pásy a úrovně 1 při výbuchu miny pod dnem. Výsadek přitom sedí v moderních protiminových sedačkách.

Korba vozidla Šakal si zachovává šikmý čelní sklon (pro lepší balistickou odolnost). Základní balistická ochrana korby (s vnitřní balistickou výstelkou) dosahuje úrovně 2. Přídavné pancéřování zvyšující balistickou ochranu na úroveň 3 nebo 4.

Pohon vozidla zajišťuje americký dieselový přeplňovaný motor Caterpillar C9.3 s výkonem 300 kW. Původní sovětský motor UTD–20 dosahoval výkon 220 kW. Maximální rychlost BVP-2SKCZ na silnici je 70 km/h a dojezd na zpevněné cestě 550 km.


BVP-M2 SKCZ Šakal; větší foto / Dylana Maljasov, Defence-blog.com

Zajímavé je, že Šakal není v Kyjevě (jako v minulosti) osazen slovenským bojovým modulem TURRA 30 nebo izraelským Samson Mk II. Místo toho Šakal využívá jednomístný modul DVK-30 (o prázdné hmotnosti 1040 kg) od slovenské firmy ZTS Špeciál. DVK-30 je zhruba o 400 kg lehčí než slovenská věž TURRA 30.

Modul DVK-30 využívá licenčně vyráběný automatický kanón 2A42 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Náměr hlavní zbraně je -4° až + 58°, odměr 360°. V případě potřeby lze věž a kanón natáčet ručně. Modul lze doplnit kontejnery pro protitankové řízené střely (PTŘS). Přední pancéřování modulu odolá munici ráže 14,5 mm, boční a zadní munici ráže 7,62 mm.

Modernizace BVP však nabízí také ukrajinský průmysl. Žytomyrská továrna, která je členem koncernu Ukroboronprom, na výstavě Arms and Security 2018 představila modernizované vozidlo BMP-M1S s upravenou korbou a jinak uloženou pohonnou jednotkou. BMP-M1S je osazen bojovým modulem Stilet s 30mm kanónem 2A42, dvojicí PTŘS Barrier a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm.

Zdroj: Ukroboronprom, Defence24

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové vozidlo BVP-1 vstává v ruské armádě z mrtvých

Minulý týden ruská agentura RIA Novosti informovala o „reinkarnaci“ bojového vozidla pěchoty BVP-1. ...

Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských ...

BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1

Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Arthur
    16:05 17.10.2018

    hurvo:

    "Preto som oslovil MO a požiadal o vysvetlenie týchto nezrovnalostí.
    Podľa vyjadrenie riaditeľa sekcie modernizácie a infraštruktúry generálmajora Zmeka." (tč. náčelník generálneho štábu OS SR pozn. Arthur)
    ...
    "Vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA."

    zdroj: http://www.armadninoviny.cz/mo...

  • hurvo
    15:00 17.10.2018

    4 sedacky osadky su doslova na zemi. 2 sedacky roja su pripnute k nadrzi. Ani jedna sedacka nie je protiminova inak ako iba nazvom.
    Takze Meopta DND-5F , ktoru nikdy nikto v ziadnej pisomnej podobe nespominal a fyzicky ani na fotke v befkach ani nevidel. Ta meopta je tam ale je odlozena, aha :D

  • Arthur
    21:35 16.10.2018

    hurvo

    Periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča Meopta DND-5F sa predsa nepoužíva na verejných vystúpeniach tak ako napevno zabudovaný pre verejnosť a deti, ktoré lezú poviem to diplomaticky nemotorne a neopatrne cez poklop do priestoru vodiča nakoľko bol zkonštruovaný tak, aby zástavbové a upínacie rozmery uľahčili montáž a demontáž prístroja do vozidla na miesto pôvodného prístroja, bez toho aby bola potrebná akákoľvek úprava na vozidle.

    Len prvé štyri BPsVI dodané začiatkom roka 2017 boli dodané ešte s pôvodnými plavákmi.
    link: https://forum.valka.cz/attachm...

    Podvozok bol pre zvýšenú hmotnosť 15 290 kg prerobený!

    Čo sa týka protimínových sedačiek roja tie sú predsa uchytené na bokoch tak aby bola zachovaná funkčnosť takejto sedačky pričom upevnenie k podlahe by funkčnosť protimínové sedačky znemožnila - myslíte, že to nevedia?


    Scotty

    Aby som vašu zvedavosť zbytočne nenaťahoval tak odpoveď je, že nie som zaměstnamec CSG nebo nějaké společnosti zaineresované v modernizaci BVP!

  • hurvo
    19:20 15.10.2018

    arthur> svatavy okolo DND-5F ani nesli., plavaky sa modernizovat samozrejme museli kedze vozidlo ma 15 ton a topilo sa . > vid obrazok . https://u.smedata.sk/blog/arti...

    A ked uz modernizovali tak preco nezmenili torzne tyce, namiesto toho ich viac napruzili aby nebolo vozitko na bruchu a vysledkom je ze sa lamu ako zapalky.
    Otazka ked vyrobim akoze "protiminovu" sedacku, preco je upnuta k podlahe? preco celu vahu sedacky znasa jeden kolik? Kolko sedaciek nezvladlo jazdu a strihlo kolik?

  • Scotty
    18:24 15.10.2018

    Arthur čistě ze zvědavosti vy jste zaměstnamec CSG nebo nějaké společnosti zaineresované v modernizaci BVP?

  • Arthur
    15:43 15.10.2018

    Gibon:

    "Aha takto, no tak GO podvozku pri BVPM stalo 900.000 a veza 600.000."

    Toto je scela nepresné zjednodušenie modernizácie, ktoré je namieste uviesť na pravú mieru.

    Musíte si uvedomiť, že pôvodné BPsV Svatava (BVP-1) bolo de facto ohlodané na korbu a BPsVI (BVP-M) bolo nananovo postavené od GO motoru cez "karosárske úpravy", nátery, cez kabeláž, vynovený vnútorný pracovný priestor posádky a výsadku až po nové plaváky.

    Špecifikácia hlavných súčastí modernizácie vz. BPsVI:

    • Vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA;
    • Osádka vozidla je spojená hovorovým zariadením RF-7800 I americkej spoločnosti Harris;
    • Bezposádková veža TURRA 30 od EVPÚ a.s.*;
    • SRP disponuje streleckým zameriavačom systému a nezávislým zameriavačom veliteľa. Oboje zameriavacie systémy sú vybavené IČ kamerou Tilde A z rozlíšením 640x480 pixelov od spoločnosti Leonardo, TV kamerou a laserovým diaľkomerom,
    • Nový detektor ožiarenia od Izraelskej firmy Elbit;
    • Posádka a roj sedí na protiminových sedačkách BOG-AMS-V;
    • vozidlo disponuje aj klimatizáciou a nezávislým kúrením.

    *Na BVP-M na rozdiel od BPsVI bola osadená TURRA-30 COAPS s najmodernejším systémom paľby HUNTER-KILLER vybaveným veliteľským streleckým zameriavačom, ktorý má schopnosť prevzatia streľby veliteľom tj umožňuje veliteľovi v ručnom pracovnom móde presne sledovať statické aj pohyblivé ciele a viesť proti ním streľbu z palebného postavenia aj počas pohybu.

  • Arthur
    15:13 15.10.2018

    Tu je pútač z Kyjevského výstaviska kde je zrejmé, že EA (CSG) prezentovalo modernizované BVP ako BVP Šakal, ktorý je v portfóliu MSM Group (CSG) ako IFV Šakal. Takže v princípe je jedno či je namontovaná TURRA-30 alebo DVK-30. A všimnite si na pútači (v strede hore) logo Ukrobronprom!

    link: https://cs10.pikabu.ru/post_im...
    zdroj: https://pikabu.ru/story/nebols...

    Bude veľmi zaujímavé v najbližších dňoch sledovať keď sa chytia média v súvislosti s chystanými akvizíciami v AČR a OS SR v spojení so stretnutiami ministrov obrany ČR a SR ohľadne vzájomných nákupov od tuzemského (ČR / SR) bezpečnostného a obranného priemyslu, že práve Ukrajina má záujem o česko-slovenské modernizované BVP Šakal, na ktorého výskum a vývoj veľkou mierou prispeli z verejných financií daňový poplatníci oboch republík samozrejme pri spolufinancovaní aj súkromného sektora predmetných spoločností zúčastnených na modernizácii.

  • Jura99
    15:05 15.10.2018

    Gibon: nic ve zlém, ale posadit Turru na nový BVP je absolutní degradace nového podvozku. Sám jsem zvědav co se koupí do AČR, ale kanon bez programovatelné munice, zde navíc sovětský 2A42, to je cesta zpět. Využívat BVP-M jen 10let, to se dostáváme do situace, že o "výhodnosti" modernizace nemůže mluvit ani optimista, cena/rok vyjde jako za nové. GO podvozku za 900tis.?, tak nepochybně to není GO věcí v původní podobě, je tam nová vnitřní instalace jiného typu, tedy nové díly, nové kabeláže, noví dodavatelé, nové přípravky, takže nové zázemí či nové servisní smlouvy.

  • Gibon
    14:54 15.10.2018

    Nesher: Vidis, velmi dobra poznamka.
    No ak dodrzia to co povedali, tak ano pojdu tam bez veze. V prípade nutnosti otvorenie NZ skladov z dovodu krizy sa na podvozky tie Turry vyrobia.
    Popripade ich osadia niecim lacnejsim ako DVK30.

    A spravne je ta tvoja vsuvka "pokud". Stale nie je rozhodnute ci sa pojde dalsou modernizaciou a ci nakupom novych. A nezavidim im toto rozhodnovanie, co je lepsie.

    Vy tomu zelezu prikladate az prilis velku dolezitost. Som si isty, ze ak ich budu presuvat, tak veze prejdu upgradom vsetkych elektronickych sucasti. Turra namontovana na BVP Sakal je ina veza, ako bola namontovana na BPsVI a ina aka bola namontovana na BVPM. Nadalej jej schopnosti rozvijali/rozvijaju. Mozno sa dockame aj ineho kanona. Aj ked to ja osobne povazujem za hlupost.

  • Rase
    14:48 15.10.2018

    Gibon:
    pokud se ty věže později sundají a osadí na nové BVP, tak to znamená že podvozky můžete vyhodit, případně používat s přišroubovaným plátem plechu místo věže. Bylo by docela logické, pokud by se OSSR připojilo k českému tendru a koupili to co AČR, ale fakt si nejsem jistý jak by se to muselo smluvně řešit. Pokud třeba koupíme CV90 s osádkovou věží, nebo jiné vozidlo s jinou věží než Turra 30. Předpokládám že nový pásový podvozek byste chtěli, ale už ne s jinou věží než ta co už máte a plánujete osadit na všechny podvozky (4x4 a 8x8)

  • Nesher
    14:42 15.10.2018

    Gibon
    Otázka neb v tvém příspěvku vidím malý rozpor. Pokud dobře rozumím, tak až se koupí (případně pokud) nové pásové BVP, tak se věže z nynějších modernizovaných kusů přesunou na nová BVP a modernizované stroje půjdou do mobilizačních skladů. To znamená, že tam tam půjdou bez věže?
    A pak mě napadá druhá otázka, jaký dává smysl dávat někdy za 10-15 let na nová pásová BVP v tu dobu již relativně zastaralou věž (byť zřejmě po nějaké upgradu)?
    Chápu, že peněz není nikdy na zbyt, ale tohle je trochu divné šetření.

  • Gibon
    14:27 15.10.2018

    Clanek: bolo jednoznacne povedane, ze ak sa rozhodne o nakupe pasovych BVP, tak sa veze z BVP-M presunu na nove BVP.

    Jura99: Aha takto, no tak GO podvozku pri BVPM stalo 900.000 a veza 600.000.
    Na vezi je kanon 2A42, byt modernizovany. Nedari sa mi teraz najst rychlo zmluvu, ale v cene a sucastou dodavky boli aj specialne pripravky, ND, etc. Ako som pisal, zmluva s vyrobcom MSM ani EVPU ohladom servisu BVP-M neexistuje.

    No ta debata je myslim si zbytocna. Je jasne, ze modernizacia BVP bola za slusnu cenu a takyto krok je vzdy lacnejsi, ako nakup noveho zbranoveho systemu.
    No ozbrojene sily by jednoznacne mali smerovat k nakupu noveho BVP, tak ako AČR. V armadach sa nema kupovat to co je najlacnejsie. Prirovnal by som to k setreniu na volitelnych bezpecnostnych prvkoch pri kupe automobilu, ako napriklad ESP kym este nebolo povinne...

    Modernizacia BVP-M je len preklenovacim obdobim na najblizsich 10 rokov.
    Som vsak za nu rad, do NZ skladov tak pojdu v tejto podobe, nie v podobe BMP1/2.

  • Clanek
    13:51 15.10.2018

    Ty stroje se krom modernizace i opravovali, za kolik byla ta cast opravarenska a za kolik nove veci, ktere budou vyzadovat nove zazemi je otazka, na kterou neznam odpoved. Jiste to ale nebude v pomeru 0% ke 100%. I tak je ale tato otazka zbytecna, neb se nove zazemi nakoupi stejne jen jednou coby soucast obstarani KBVP se stejnou vezi. Naproti tomu kdyby se poridili jine pasove BVP s jinou vezi, muselo by se zazemi porizovat znovu. A mavoc, tim ze dojde ke sjednoceni vezovych kompletu jak na KBVP tak na pasovych BVP tak pokud k necemu touto synergii dojde, tak k dalsi uspore, ne naopak.

  • Jura99
    13:36 15.10.2018

    Gibon: máš tam nových věcí za 1,5mil. €. Podle stejné logiky, podle které "chce" nové BVP v ceně 5mil. € stejnou sumu do zázemí, dost pravděpodobně bude BVP-M chtít stejných 1,5mil. € do zázemí. Nedávalo by logiku, aby nové věci na nových vozidlech chtěly nové zázemí a nové věci na starých vozidlech nové zázemí nechtěly.

  • Gibon
    12:37 15.10.2018

    Jura99: Akych inych agregatov?
    Ziadna servisna zmluva s MSM Land system division Trencin neexistuje. Resp. ju neevidujem, musel by som ju prehliadnut vo zverejnenych zmluvach. (nie, nebola by utajena)

    OS SR si udrzbu motora UTD 20 a dalsich sucasti vozidiel BMP robia "doma" tak ako doteraz.
    Zazemie bude trochu ine pre vezu, ale to je logicke. No netreba kupovat nove tahace a podvalniky,....

  • Jura99
    12:24 15.10.2018

    Gibon: druhá věc je, že zázemí pro BVP-M není stejné s BVP. Je tam řada jiných agregátů a nejspíš se to bude servisovat u výrobce, který si to nechá slušně zaplatit, nechci spekulovat, ale možná až moc slušně, jako u nového BVP :-).

  • Scotty
    12:22 15.10.2018

    Clanek
    Já taky nekritizuji primárně Slovenskou modernizaci i když i o její výhodnosti mám určité pochybnosti.
    Co mě hlavně vadí jsou nápady pořídit Šakal/MEXA a tvářit se že tím by byla obnova BVP za moderní hotová. Jak jsem psal níž, než Šakal/MEXA to je výhodnější investovat do moderních KBVP.
    Pokud přijmete to že vaše BVP-M budou používané jen pro udržení výcviku posádek a v dohledné době pořídíte moderní BVP. Potom to jako DOČASNÉ řešení může fungovat.

  • Jura99
    12:21 15.10.2018

    Gibon: vím o tom, že cena pro AČR se očekává +/- 10mil€. Jednak je otázka kolik to nakonec bude opravdu stát a jednak si nemyslím, že každé moderní BVP musí stát tyto peníze. Estonce to určitě nestojí 2x 2,3mil€./ks vč. zázemí, ale hádat se nechci.

  • Gibon
    12:02 15.10.2018

    Jura99: Aka je predpokladana cena noveho BVP pre ACR?
    210ks za 53mld CZK. (cca 9,96 mil €)
    V cene noveho BVP musis ratat aj zazemie. Nie carovat s cislami, aby to vyslo lepsie.

    Pre BVP toto zazemie uz mas a tak investicie do neho robit nemusis. Resp nie v takej velkej miere. A to je ten rozdiel.

  • Gibon
    11:59 15.10.2018

    Rase: pozname to. To len teraz sa vyroja odbornici na vsetko a budu presne vediet co sa malo objednat.

    Som rad, ze vyberate pred nami, aspon budeme mat relevantne informacie.
    Dokedy ma byt dodany posledny kus?

  • Clanek
    11:59 15.10.2018

    @Scotty
    "Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší životnost."

    Odpovim jen na tenhle prvni odstavec, neb na ten druhy jiz odpovedel Gibon.
    Tak tedy k tomuto:"Pokud nemáte na pásy přezbrojte..." tam by se hodilo vsunout sluvko "ted" aby to skutecne odpovidalo realite, takze asi takto:"Pokud nemáte na pásy TED přezbrojte...". Coz je imho hloupost. 1) Jednoduse OSSR potrebuji nove vlastne vsechno, za 2) rozpocet ma nejake limity a konecne za 3) nehlede na tyto limity vojaci potrebuji neco hned aby pristich treba 10 let jen tak nesedeli na kasarnach. Sectete si tyhle tri body a vyjde vam, ze kdyz potrebujete novy nadzvuk, nove KBVP, nove pasove BVP, nove tanky, nove dela, nove ja nevim co... pak holt musite nekde setreti a delat to postupne. ACR taky potrebuje nove tanky, nove dela, nove pasove BVP, nove vrtulniky a taky na to jde postupne. Protoze ma ACR pred OSSR cca dekadu naskok tak tedy dobove: radit ACR pred 10-15 lety kdy se kupovali pandury, ze kdyz nema na nove pasy, tak to ma radeji zabalit a presedlat na kola rovnou vsechno by byla asi stejne uzitecne a smysluplne. ACR hobluje nemodernizovane, OSSR budou hoblovat modernizovane, ale zase o to dele. Zadna tragedie zadnym smerem.

  • Jura99
    11:58 15.10.2018

    Arthur: možná to je nedorozumění, protože v prvním příspěvku píšete cenu moderního BVP za 5mil. €, pak by 35ks nestálo 350mil. €, ale 175mil. €. Já jsem počítal jednotkovou cenu BVP-M 1,5mil€/20let a jednotkovou cenu moderního BVP 5mil./30let. Z toho vyjde roční cena 0,075mil. vs. 0,166mil., tedy 45%. Vy ale nakonec nepočítáte cenu nového 5mil.€ ale 10mil.€. Proč ne, i takové se dá koupit, stejně jako se dá koupit za 5mil. € a bude daleko lepší, než modernizace BMP. Estonci koupili zánovní CV90 (rok výroby 2004) za cenu 2,3mil. €/ks a určitě s tím nadělají zcela jinou službu než s BMP. Koncepce BMP nehledí na ochranu osádky, to si mohou dovolit v Rusku, ale u nás ne, aby to zastavil a osádku pobil běžný velkorážný kulomet.

  • Rase
    11:56 15.10.2018

    Gibon:
    očividně ano, ještě se ale asi čeká na formulování oficiálního prohlášení a podobně. Přeci jen nejprve musí ministr Metnar předstoupit před poslaneckou sněmovnu s konkrétním plánem. Patrně to bude na nějakém posledním jednání PS - mezi svátky, dřív očividně ne. Je klidně možné že to bude tajné, ale i tak se něco vykecá. Tedy vybráno už nejspíš je a teď se to musí nějak politicky "prodat".

  • Gibon
    11:44 15.10.2018

    Rase: To znamena, ze je vybrate.

    Scotty: BPsVI maju byt nasledne upravene na standard BVP-M a pridelene k mechanizovanym rotam.

  • Rase
    11:19 15.10.2018

    Tak nové BVP má být vybráno do konce letošního roku. V létě 2019 má být podepsána smlouva s dodavatelem a začátkem roku 2020 má armáda převzít prvních 5 vozidel. Ty budou nejspíš dodané přímo od výrobce, což je běžná praxe. Dál je článek na E15 blokovaný a tak jestli někdo máte placený účet dejte vědět zda se tam píše něco zajímavého.

  • Scotty
    11:18 15.10.2018

    PavolR
    Měl jsem za to že ISTAR byl původně vyzbrojen BPzV Svatava které nedávno prošly modernizací na BPsVI.
    Pokud je ovšem chtějí časem přezbrojit na vozidlo 4x4 /asi podobně jako náš 102.pzpr/ potom modernizaci BPzV pro ISTAR nechápu už vůbec. Nebylo by lepší a v konečném důsledku i levnější nakoupit pro ně vozidla 4x4 přednostně?

  • technik
    11:00 15.10.2018

    To Scotty
    To je samozřejmý ale já narážím na to že nelze srovnávat teoretické hodnoty s praktickými. Na motoru UTD20 je napojeno pouze dynamo které odhadem může brát v maximálním výkonu 8 kW a vzduchový kompresor max 3 kW. Díky unikátnímu chlazení pomocí ejektorové skříně nepotřebuje aktivní chladící komponenty jako ostatní bvp a v tomhle případě se bavíme o desítkách kW. U dnešních vozidel je chlazení řešeno hydrogenerátor a jen pro příklad ventilátor t 815 8x8 při maximální zátěži bere 15 až 20 kW, takže ty ztráty u pumy budou opravdu daleko větší. Mohl bych pokračovat dále ale bez jasně podložených výpočtu to nemá smysl.

  • PavolR
    10:59 15.10.2018

    Scotty:
    Istar žiadnu pôvodnú výzbroj nemá, BPsVI budú ich prvou výzbrojou, aktuálne obstarávané 4x4 dostanú až v horizonte niekoľkých rokov. Podobne si zatiaľ aj 23. motorizovaný prápor musí vystačiť primárne s LR Defendermi a UAZmi ...

  • Scotty
    10:55 15.10.2018

    Clanek
    Jenom aby jsme si rozuměli mě je jedno jakou výzbroj si OSSR pořídí to je váš boj. Jen my náročná modernizace letitých BVP ve stylu Šakal/MEXA připadá jako mrhání prostředky vzhledem k poměru cena/výkon/životnost.

  • PavolR
    10:51 15.10.2018

    Arthur:
    Český daňový poplatník môže mať tie čísla na háku, lebo aj keby sa niekomu podarilo u nich presadiť modernizáciu BVP na úkor nákupu nových "západných" (také iniciatíva by totiž mala takmer určite ideologické pozadie), ich modernizácia by spočívala prakticky iba v obmene elektroniky, možno motora a novou maskovacou sieťou ( :-) ). Oni totiž majú na modernizáciu BVP-2, kde by po vzoru fínskej modernizácie nemuseli meniť vežu a vyšlo by ich to teda lacnejšie, než slovenská modernizácia BVP-1, ktorá sa bez výmeny veže nezaobíde.

  • Scotty
    10:44 15.10.2018

    Clanek
    Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší životnost.
    Jinak nechápu proč nemohl ISTAR vydržet ještě chvíli s původní výzbrojí a potom být přednostně přezbrojen na vaše nové KBVP. Ideálně v průzkumné verzi podobně jako naše průzkumné Pandury.

  • Clanek
    10:27 15.10.2018

    @Scotty
    Jurova rada se tykala OSSR, a te muze byt to na co ma nebo nema prostredky ACR srdecne jedno, pokud je nema i OSSR, a zde si nalejme cisteho vina: ta je nema.
    Jinak vase rada "chodit pesky" je u ISTAR, resp mechanizovaneho praporu 1. mechanizovane brigady OSSR kam ona modernizovana BVP-1 zamirila taky takova zvlastni. :)

  • Arthur
    10:22 15.10.2018

    Jura99

    Neviem ako lepšie ešte vysvetliť na číslach akvizíciu 35ks (18ks BPsVI za cca 1.1 mil EUR a 18ks BVP-M za cca 1,5 mil EUR) SPOLU za za 44,5 mil EUR voči 35ks nových BVP za 350 mil EUR.

    zdroj:http://www.armadninoviny.cz/sl...

    Vzhľadom na vyššie uvedené 35ks modernizovaných BVP-M (vzor BPsVI) pri 2/3 životnosti (20 rokov vs 30 rokov) nových BVP dosahuje len 12,71% ceny nových BVP.

    Čísla nepustia! Už len ich prezentovať českému daňovému poplatníkovi v patričnej miere...

  • Scotty
    10:09 15.10.2018

    Clanek
    Pokud vám podá byt na hlavu tak si nekupujte ani A8 ani předraženou Felicii před smrtí ale choďte pěšky.
    Ovšem v téhle situaci AČR není. Peníze na nové BVP a další modernizační projekty má naplánované a poslední roky ani nejsou schopni všechny vyčerpat.

  • Scotty
    10:01 15.10.2018

    technik
    Pokud bys odečetl ztráty u Pumy musíš odečíst ztráty i u BVP2. Která nebude určitě tak velká jako u Pumy, ale BVP2 už začíná s horším poměrem kW/kg.

  • Scotty
    09:54 15.10.2018

    technik
    Ovšem podle toho co se proslýchá o zkouškách nového BVP tak Puma zvládla dráhu ve stejné dynamice jako BVP2 ovšem s výrazně vyšším komfortem pro osádku a výsadek.

  • technik
    09:40 15.10.2018

    To Scotty
    Já neobhajuji modernizaci bvp v AČR, AČR má vyčleněné prostředky na nákup nových bvp takže v horizontu 20 let by to bylo nerozumné ale jsou státy jako Slovensko a jiné které ty prostředky nemají a v jejich případě modernizaci schvalují protože bvp2 má co nabídnout.
    A co se tyka výkonu, tohle je přesně argument lidí kteří nemají praktickou zkušenost s vozidly. Tyto parametry můžeš srovnávat u civilních vozidel nikoliv u bvp a to z jednoho důvodu a tím je konstrukce. Puma má sice větší kW na tunu ale je to čistě teoretická hodnota, taková puma bude mít větší ztráty na pohonu a začíná to komponenty které jsou přímo na motoru tj alternátor, čerpadla posilovačů,hydrodynamický měnič a automatická převodovka, hydrogenerátor a podobne. Až odectes ztráty na těchto komponentech započetí váhu a šíří pasu který mají jednoznačně větší valivy odpor, pak zjistíš že bvp s teoreticky menším výkonem je na tom zdaleka líp.

  • Clanek
    08:42 15.10.2018

    Jura99
    Vase rada by se dala shrnout asi takto: byl jste donedavna na podpore a furt vydelavate jen neco pod prumernou mzdou? Nevadi, poridte si nejnovejsi Audi A8, je prece jen o 55-80% (podle ruznych vypoctu) drazsi nez generalkovana felicie. Co naplat ze vam strecha pada na hlavu, nemate kuchyn, ani dalsi dulezite vybaveni domacnosti... potrebujete prece i jezdit, tak nevahejte a vemte A8, ktera vas tam odveze 3x rychleji a 3x komfortneji.

    PS: Rad si pockam na to jak ACR, nebo kdokoli, nakoupi 35 novych Pum za 5mil E kus, vcetne zazemi (ktere v pripade BVP 1/2 SVK uz melo).

  • Scotty
    08:41 15.10.2018

    Technik a ostatní kteří tu obhajují BVP a vyzdvihují jeho rychlost a manévrovatelnost. Zkuste si vypočítat jednoduchý přepočet kW/t.
    U BVP2 to vychází zhruba na 15kW/kg kdežto u Pumy zhruba 19kW/kg.
    Pokud připočteme aktivní tlumení podvozku potom bych neřekl že se bude v terénu pohybovat hůř nebo pomaleji než BVP2.
    Vzhledem k slabému pancéřování a technické zastaralosti je nasazení BVP na současné bojiště jen neospraveditelný risk s životy vojáků.

    Techniku z kulometu na BVP nemusí střílet jen pěšák ale například vrtulník nebo vozidlo vybavené velkorážním kulometem.

  • Jura99
    08:23 15.10.2018

    Arthur: nějaký divný výpočet, už na první pohled není 1,5mil. z 5mil. 12,75%, tím spíš, když počítáte s kratší životností BVP-M. Mě to při vašich údajích vychází na 45%. V ATM08/18 srovnávali výkon děla a došli k závěru, že 1ks moderního BVP má palebnou sílu jako 3ks BVP s 2A42. K tomu ještě ta věc, že BMP prostřelí velkorážný kulomet, zatímco moderní BVP odolá 30mm. Srovnáváte generálkovanou Felicii s nejnovější Audi A8 a jste spokojen, že Felicia stojí jen 45% ceny A8, takže si vezmete Felicii ? :-). K té ceně ještě připočtěte zůstatkovou hodnotu BMP (asi 0,1mil. €), nulový modernizační potenciál na rozdíl nového BVP a zamyslete se nad životností, jestli skutečně bude těch 20let. Jestli ano, že na 20let rezignujete na nákup nových BVP, tak bude těžká brigáda OSSR dalších 20let ve velkém hendikepu. Pokud nikoliv a někdo rozumný nakoupí nová BVP v horizontu 10let, tak se poměr cena/životnost k novému BVP změní na 90% !

  • technik
    07:12 15.10.2018

    Tctx
    Nikdo nevyvrací že bvp má slabý pancíř, na 14 tun toho víc nevykouzlis, ale přístupnost a manévrovatelnost je zase jinde než u 35 tunových bvp. Ale o tom se nemá smysl bavit, protože to jsou jasné pro a proti dane konstrukcí.

    Ale já bych hrozně rád seděl v bvp a nechal bych se tebou těžkým kulometem oklepat, věř že by si to byl ty kdo by sral magi v kostkách, jen blb zaútočí na bvp kulometem. A pokud jsi někdy střílel třeba z DŠK o čemž pochybuji tak nemáš ani potuchy jak těžký je trefit cíl který se pohybuje na 1 km.

  • tctx
    22:57 14.10.2018

    To, že vozidlo ma jakousi ochranu proti ZHN (vytvořením přetlaku uvnitř kabiny) ještě neznamená, že má třeba i solidní balistickou ochranu. BVP byly koncipované jako rychlé vozy s nízkou siluetou pro masivní vševojskové operace, kdy bylo cílem co nejrychleji dobýt Evropu než dorazí posily z US, hledělo se především na rychlost a ztráty byly podružné. Proto taky plavbyschopnost na úkor balistické ochrany - potřebuješ se co nejrychleji dostat do týlu nepřítele a ochromit ho, než má šanci zareagovat. Na toto bylo to vozidlo stavěné.

    Nadšence do BVP1/2 bych v tom poslal do ostré akce a pobaveně sledoval, jak se modlí, aby je někdo nepokropil z těžkého kulometu. V dnešní době si AČR masivní ztráty nemůže dovolit, proto je pokus o modernizace stroje, který je stavěný na úplně jiné účely než současné potřeby armády (tzn. maximálně ochránit těch málo lidí, co má), poněkud mimo mísu.

  • Gibon
    19:40 14.10.2018

    Technik:"a to vše bez rozumných financí do oprav,generalek a podobně."
    A to je to, co ja kritizujem. IMHO T72 nevidim, ako kus stareho zeleza, ktore uz nie je na nic dobre.

  • technik
    19:23 14.10.2018

    To gibon
    Problém je že nikdo nevidí pozadí provozu našich tanků. Každý je zhrozena jak málo tanků je provozních ale já říkám, postavte T72M4CZ pomník a nejen ji ale i mechanikům. Kdo má základy mechaniky,zná podmínky provozu tanků v AČR tak musí mít stejný názor. Uvedu pár příkladů které se nejvíce projevují na konstrukci tanků, jsou to plavby, 70% ujetých km v těžkém terénu, zátěž na konstrukci při výstřelu, vlhkost, vibrace a zejména chyby osádek.
    Vem si že ty tanky jezdí od roku 2003, armáda jich má 30, víš jak obrovský nápor to je? Výcviky řidičů,plavby,ŘBV, střelby,cvičení,ukázky,přehlídky, tohle všechno musely zabezpečit 30 tanků po dobu 15 let a to vše bez rozumných financí do oprav,generalek a podobně.

  • Hidalgo
    18:46 14.10.2018

    Artur.....dobre hovoríš že približne. Nehovorím že to bolo zlé, bol to skôr rozumný rozsah modernizácie. Robiť Šakala je však krok, ktoý je podľa mňa tak trochu mimo. Veľká modernizácia a pritom existuje už riešenie. Mimochodom neúspešná modernizácia, OS SR vyskúšalo a neprijalo.Som zvedavý, či to Ukrajinci zoberú.... . Skôr by som išiel cestou BVP-M.

  • Gibon
    18:43 14.10.2018

    Technik: este nedavno NE-bolo "provozuschopne" z 30 ks T72M4 90%. U BVP2 to mozno jazdi, no tie vozidla su elektronicky v stave, ako boli v 80 tych rokoch vyrobene. Ziadna modernizacia elektronickych sucasti.

    Zo starej damy novu neurobis, to je fakt. Kym vsak ozbrojene sily nenakupuju nove BVP, tak by sa malo do BMP investovat aspon tak, ako to robi Finsko. A v stave, ked MO vrati rocne miliardy korun spat do rozpoctu tobôž.

    Hidalgo: BVP-M je celkom zaujimava modernizacia riesiaca ako tu nocnu slepotu, tak aj ine vychytavky ako napriklad hunterkiller.

  • Tesil
    18:43 14.10.2018

    Hidalgo
    BVP má svá nejlepší léta za sebou,to nikdo nezpochybňuje.Není férové srovnávat ho
    např.s Pumou.Tu uvádím protože zde má nejpočetnější fanklub.Pro svoji hmotnost
    30-40t abych pokryl všechny verze,nevěřím prostě tomu,že bude schopna pěchotu podporovat za všech okolností.
    Vždy jde o kompromis, řešení bez kompromisů je dobré leda jako reklamní slogan.
    To se týká i schopnosti plavat.
    Rozhodně konstrukce nevychází z filozofie-nás mnogo,jak tu někdo uvedl.To by pak nebylo vybaveno třeba ochranou proti ZHN.

  • Arthur
    18:24 14.10.2018

    Hidalgo:

    "Celkově slovenské ministerstvo obrany (MOSR) v letech 2016 až 2017 objednalo modernizaci 35 vozidel BPzV Svatava (Bojové průzkumné vozidlo Svatava) a BVP-1 za 44,5 milionu euro.

    Podle Gajdoše jedno vozidlo BPsVI stojí přibližně 1,1 milionu euro a BVP-M přibližně 1,5 milionu euro. Nové západní BVP přitom stojí okolo pět milionů euro, navíc zhruba polovina z celkové akviziční sumy jde na vybudování provozního, logistického, servisního a výcvikového zázemí. Za nákup 35 nových západních BVP by tak MOSR minimálně zaplatit 350 milionů euro."

    zdroj:http://www.armadninoviny.cz/sl...

    Vzhľadom na vyššie uvedené 35ks modernizovaných BVP-M (vzor BPsVI) pri 2/3 životnosti (20 rokov vs 30 rokov) nových BVP dosahuje len 12,71% ceny nových BVP.

  • Hidalgo
    18:20 14.10.2018

    technik.....BVP je fajn stroj, ale je už krute za horizontom. To je nepopierateľný fakt. V noci slepé, bez balistického systému, zo spodku mäkké ako maslo.Jednoducho si myslím, že dnes je svet trochu inde. Modernizovať sa dajú ale v rozumnej miere a myslím, že len ako dočasné riešenie. Šakal je trochu (viac ako trochu) prešvihnutý ak porovnám náklady a dosiahnutý výsledok. To je už lepšie a logickejšie kúpiť BVP-3, ale to je zase nedostupné pre krajiny na západ od Ruských hraníc (a politicky neúnosné). Mimocchodom si myslím, že Šakal bude tak trochu ťažký na pôvodný podvozok.

  • Hidalgo
    18:13 14.10.2018

    Gibon pošli link kde bola ztverejnená....len pre zaujímavosť.

Stránka 1 z 3