Bojové vozidlo pěchoty Lynx na Eurosatory 2018

Foto: Bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx; větší foto / DPO

Německá firma Rheinmetall na pařížské vojenské výstavě Eurosatory 2018 ukázala nejnovější prototyp bojového vozidla pěchoty (BVP) Lynx. Vozidlo společně s konkurenčními stroji ASCOD, CV90 a Puma soutěží v programu náhrady bojových vozidel BVP-2 Armády ČR.

 

BVP pro Armádu ČR

Poprvé se informace o novém německém BVP Lynx objevily v roce 2016. Na rozdíl od konkurenční Pumy, která vznikla za podpory německé vlády a podle požadavků německé armády, je BVP Lynx čistě soukromým projektem firmy Rheinmetall.

 

 

 

Lynx není záměrně tak technologicky komplexně řešen jako Puma, ale proto má z podstaty nižší pořizovací a provozní náklady.

 

Ukázkovým příkladem rozdílného přístupu je pohonná jednotka a podvozek. Puma má speciálně navrženou pohonnou jednotku MTU V10 892 (800 kW) tvarově přizpůsobenou šikmému čelnímu pancíři (a odolnou proti elektromagnetickému impulsu), a také speciální boční bloky podvozku s integrovaným hydropneumatickým odpružením kol a palivovými nádržemi.

 

Naopak Lynx (KF41) využívá komerčně dostupný motor značky Liebherr (trvalý výkon 800 kW, špičkový 850 kW) a v případě podvozku klasické torzní tyče, kyvná ramena s tlumiči kmitů od australské firmy Supashock a transmisí/převodovku značky Renk.

 

Torzní tyče oslabují tuhost konstrukce a snižují odolnost podvozku – nepočítaje jen při výbuchu miny nebo IED pod podvozkem nebo pojezdovými koly, ale také při výbuchu miny, IED nebo dělostřeleckého granátu vedle vozidla. Na druhou stranu podvozek Lynxe klade nižší nároky na servis a logistiku, takže udržovat v bojeschopném stavu Lynxe spotřebuje méně „energie" (organizační, lidské, materiální, atd.) než vozidlo Puma.

 

Ostatně toto je účelem firmy Rheinmetall, která nechtěla jít do přímého souboje s technologicky pokročilou Pumou (a nejde jen o technologické řešení vozidla, ale například i špičkového výcvikového systému Pumy) ale nabídnout méně komplexní vozidlo, které je však pro velké spektrum úkolů a zákazníky víc než dostatečné.

 

„Viděli jsme mezeru na trhu pro moderní, vysoce schopnou rodinu pásových vozidel s vyváženým designem a s důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,“ vysvětluje důvody vzniku BVP Lynx Ben Hudson výkonný ředitel automobilové divize Rheinmetall.

 

Propagační video vozidla Lynx.

 

V posuzování vhodnosti vozidla pro danou armádu je bezpodmínečně nutné se podívat na další podpůrné, zabezpečovací a logistické systémy dané armády a následně zvážit, zda celkovou bojovou schopnost armády (resp. státu) zvýší vozidlo s jednodušším servisem a logistikou, nebo naopak výkonnější vozidlo, které ale vyžaduje propracovanější a komplexnější provozní zázemí (tedy více čerpá zdroje armády).

 

Bavíme se pořád ale o technických aspektech – politické, průmyslové a ekonomické hlediska jsou samozřejmě kapitolou samou o sobě. Ve výsledku, a je tomu tak všude na světě, politické, ekonomické a průmyslové (přínos pro český průmysl) aspekty budou hrát přinejmenším stejnou roli, jako technické schopnosti daného vozidla.

 

Pokud budeme velcí cynici, při tak velkých obchodech v rámci zemí, které mají podobné zahraničněpolitické postavení jako ČR, se zbraně nekupují proto, aby někdy bojovaly. Zbraně se kupují s cílem především posílit politické postavení nakupující země, přinést nové technologie a znalosti do průmyslu, vytvořit nové průmyslové vztahy, navázat bezpečnostně-politické vztahy s určitou zemí a vyslat do světa (přátelům i nepřátelům) signál o zahraničněpolitickém směřování země.

Spřažený kulomet ráže 7,62 mm má rotační systém výměny hlavní; větší foto / DPO

 

Důvod je přitom prostý – bezpečnost země neovlivňují jen takticko-technické vlastnosti daného zbraňového systému, ale především politické, průmyslové a ekonomické schopnosti (resp. celkový mocenský vliv) dané země. Nákup zbraní je šance, jak tyto schopnosti posílit.

 

KF41 Lynx

Na první pohled sci-fi tvary Lynxe působí prvoplánově (kvůli lepší prodejnosti) a neodpovídají použitým technologiím, na druhé straně vzhled vojenské techniky je důležitou součástí „vnitřní a vnější“ propagandy a rozhodně by se neměl podceňovat. V tomto ohledu vzhled Lynxe plní roli na jedničku.

 

Lynx je dostupný ve dvou verzích – Lynx KettenFahrzeug 31 (KF31) v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun. Představený Lynx KF41 s věží Lance 2.0 má prázdnou hmotnost 44 tun. Podvozek snese zatížení až 49 tun.

 

KF41 pojme tři členy posádky a až devět členů výsadku (reálně zřejmě osm, jak bylo uvedeno dříve). Menší verze KF31 přepraví šest členů výsadku a má mimo jiné také slabší motor o výkonu 560 kW.

 

Na levou a boční lafetu lze umístit nejrůznější systémy a zbraně, jako například protitankové řízené střely; větší foto / DPO

  

Klíčovým konstrukčním rysem vozidla Lynx je modularita, která ideově vychází z kolového transportéru Boxer. Vozidlo je rozděleno na dvě základní části – základní vozidlo (Base Vehicle) a modul mise (Mission Kit).

 

Základní vozidlo má v zadní části ve stropě velkou obdélníkovou šachtu zasahující téměř po celé šířce a délce (za šikmým pancířem) vozidla. Do této šachty lze vkládat nejrůznější moduly mise (ty zároveň tvoří strop vozidla), jako například výše uvedenou věž Lance 2.0, případně zdravotnický, velitelský či transportní modul. Výhodou pro český průmysl je možnost vyrábět (při vhodně nastavené licenční smlouvě) vlastní moduly mise, například s minometem.

 

Modulárnost Lynxe firma Rheinmetall předvedla přímo na výstavišti Eurosatory 2018, když během pár hodin výměnou modulu mise změnila vozidlo Lynx z BVP na vozidlo velení a řízení s dálkově ovládanou věžičkou Fieldranger, kterou lze osadit kulometem ráže 5,56 mm, 40mm granátometem nebo kompaktním automatickým kanónem ráže 20 mm (verze Fieldranger20).

Podvozek se šesti pojezdovými koly využívá klasické torzní tyče, kyvná ramena a tlumiče kmitů; větší foto / DPO

 

Díky své modularitě užitečná nosnost Lynxe de facto dosahuje 18 tun – lze měnit moduly (bojový, zdravotnický, velení a řízení boje, samohybný minomet, atd. atd.) nebo úroveň pancéřování.

 

Na výstavě představený Lynx KF41 byl osazen bojovým modulem Lance 2.0 a automatickým kanónem Wotan ráže 35 mm (munice 35×228 mm). Věž může být volitelně s posádkou (střelec a velitel) nebo bez posádky. Rychlost palby je 200 ran za minutu a náměr kanonu je -10° až +45°. Spřažený kulomet RMG 7.62 ráže 7,62 mm je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí.

 

Unikátním řešením věže jsou dvě postranní lafety připravené pro instalaci přídavného vybavení nebo zbraňových systémů. Na lafety lze umístit až čtyři protitankové řízené střely (PTŘS) (např. 2× dvě střely Spike-LR), kamikadze a průzkumné drony nebo balíčky radioelektronického boje.

 

Vozidlo lze samozřejmě osadit různými bojovým moduly, včetně kanónu ráže 120 mm, výhledově i kanónem ráže 130 mm.

V zadní části je prostor až pro devět členů výsadku; větší foto / DPO

 

Balistická ochrana vozidla je modulární – lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale dá se očekávat přední a boční balistická ochrana úrovně 6 (STANAG 4569), tedy až proti munici ráže 30 mm. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.

 

Věž je osazena panoramatickým elektro-optickým pozorovacím přístrojem velitele SEOSS-S (Stabilized Electro-optical Sighting System) a nezávislým pozorovacím přístrojem střelce (SEOSS-P). SEOSS-S (stabilizovaný ve dvou osách) obsahuje termokameru třetí generace, denní kameru s vysokým rozlišením, laserový dálkoměr a integrovanou elektroniku systému řízení palby.

 

Zde je opět rozdíl proti Pumě, které využívá přímou (a patřičně drahou) optickou linku, která vede z pozorovacích přístrojů přímo do okulárů pro velitele a střelce a poskytuje nejlepší kvalitu obrazu. Lynx naopak přenáší obraz se senzorů „pouze" digitálně na monitory.

 

Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu "hunter-killer", kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim killer-killer“, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle – velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).

 

Během pár hodin se vystavené vozidlo změnilo z BVP na velitelské vozidlo se zbraňovou stanicí Fieldranger; větší foto / Rheinmetall

 

Pro lepší situační povědomí je možné vozidlo osadit denním a nočními kamerami, které lze propojit s přístroji SEOSS velitele a střelce. K dispozici jsou také systémy pro automatické rozpoznání a sledování cílů (na základě informací z kamer a SEOSS), akustický vyhledávač střelců, nejnovější prostředky řízení boje BMS (Battle Management) a nejnovější komunikační prostředky.

 

Elektřinu pro všechny elektronické a zbraňové systémy, včetně ovládání věže, dodává generátor o výkonu 20 kW.

Za pozornost stojí rozměry vozidla – délka KF31 je 7,22 metru a KF41 7,72 metru. Šířka je 3,6 metru; výška s bojovým modulem Lance 2.0 nebyla uveřejněna. Maximální rychlost Lynxe je 70 km/h, schopnost stoupání/klesání +- 60 %, povolený boční náklon je maximálně +- 30 %. Vozidlo překoná příkop široký 2,5 metru, metr vysokou vertikální překážku a přebrodí vodní tok hluboký 1,5 metru.

 

Fotogalerie


Zdroj: JanesRheinmetallRheinmetall

Nahlásit chybu v článku


Související články

Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • vipe
    09:40 20.06.2018

    Jak to tak čtu je to o vojenské technice nebo nových modelech aut ? WTF je to se mi líbí, vy padá pěkně apod. ? Opravdu potřebujeme BVP které mají přístrojové vybavení tanku, na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak to tak čtu je to o vojenské technice nebo nových modelech aut ?
    WTF je to se mi líbí, vy padá pěkně apod. ? Opravdu potřebujeme BVP které mají přístrojové vybavení tanku, na to naplácanou výzbroj a výstroj o které nikdo neví jak bude fungovat a dovolit si jich budeme moct tak 30 ? A servis bude připomínat předstartovní přípravu raketoplánu?

    Nebylo by lepší se vrátit ke kořenům a vzít dejme tomu lynx bez věže, lehkou organickou výstroj, přípravu pro montáž nějakého toho PTŘS modulu a ev aktivní obrany ? k tomu jednoduché, vyzkoušené , opravdvu funkční, levnější přístrojové vybavení jako noční vidění pro řidiče + termovizi - nemusí být absoltní špička ale dost dobré stačí.
    A bez věže se do toho vleze 10 plně vybavených vojáků a bude to stát třetinu.
    ad pérování je opravdu tak drastický rozdíl mezi torzkami a nějakým extra dupr supr pokročilým systémem ? tedy kromě ceny a spolehlivosti ve prospěch torzek.

    Ad samohybné minomety - opravdu bude NEMO v reálu efektivnější než moderní 120 mm posazenej na tlumičích na korbě nějakého OT ? - kterých bude za stejné prachy zase 3x víc ? Pokud chceme a opravdu potřebujeme samohybné minomety s aut nabíjením a pod pancířem, máme vzor v PRAMu, bude to levnější než NEMO a je to vyzkoušené ( na co dopr potřebuje minomet schopnost přímé střelby ?)

    generálové a politici jsou v době míru jako straky, rádi blýskavé pěkné věci který vypadaj dobře na prospektech a přehlídkách.
    Proč musí být nová vojenská technika vymazlenej designovej kousek s šílenou cenovkou ? Pokud bude spolehlivá, plnit účel (prostě "dost dobrá") a s třetinovou cenovkou může být klidně ošklivá jak noc.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    02:20 20.06.2018

    Rase Datum: 19.06.2018 Čas: 12:05 „…ten podvozek samotný bude za pár let už docela zastaralý (byť to je dnes i Stryker)…“ Sice je to odbočka od tématu, ale alespoň pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase Datum: 19.06.2018 Čas: 12:05 „…ten podvozek samotný bude za pár let už docela zastaralý (byť to je dnes i Stryker)…“

    Sice je to odbočka od tématu, ale alespoň pro zajímavost. US ARMY a program Stryker opravdu není AČR a Pandur II CZ. AČR má stále „první“ generaci našich Pandurů, tak jak vyjely z továrny (za to má už druhého výrobce) a od roku 2014 se politici a AČR připravují na první nasazení mechanizované roty Pandurů v Pobaltí.

    Naproti tomu US ARMY za „stejnou dobu“ šestkrát projela přes naše území s praporem Strykerů do Pobaltí a také postupně vyvinula a zavádí do výzbroje už 3. generaci podvozků Strykeru. Jak je US ARMY zvykem, tak poslední generace vozidel Stryker mají s těmi prvními společný asi jen název!

    - První generace koreb a podvozků má označení Flat Bottom Hull (FBH), podvozek byl navržen na nosnost 42 000 lb (19 000 kg), motor 350 koní.

    - Druhá generace koreb a podvozků má označení Double V-Hull (DVH), podvozek Gen 5.5 (= nová kola, větší pneumatiky, brzdy, závěsy, rozvody, atd.)má nosnost 55 000 lb ( 25 000 kg), motor 350 koní.

    - Třetí generace koreb a podvozků bude od FY 2019 zaváděna formou upgradů vozidel druhé generace. Třetí generace má označení DVH A1 Engineering Change Proposal (ECP). Podvozek je Gen 6.0 ( = větší pneumatiky, závěsy, rozvody, atd.) a má nosnost 63 000 lb (28 600 kg), nový motor 450 koní, výkonnější elektrický generátor o výkonu 910 amp (z 570 amp), nové chlazení systémů a klimatizaci, novou elektroniku s důrazem na výkonnou datovou sběrnici po celém vozidle a další drobná vylepšení.

    Zajímavostí jsou vozidla XM1296 ICV-D „Dragoon Stryker“ s 30 mm kanónem v bezosádkové věži. Jsou to hybridy s korbou FBH, ale s podvozkem Gen 5.5. V květnu měly premiéru v ČR a na tomto videu je lze porovnat vizuálně s našimi Pandury: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    17:23 19.06.2018

    Zaujímavá diskusia,mnohí riešia výšku Lynxu,ale málokto sa pozerá na to,aká je Puma smädná.

    Zaujímavá diskusia,mnohí riešia výšku Lynxu,ale málokto sa pozerá na to,aká je Puma smädná.

  • MALI
    17:20 19.06.2018

    To kazd, Rase: Tu záměnu Samson-1 za Samson-2 jsem bral jako nejlepší z technického hlediska (znovu opakuji, pak to bude otázka peněz), dodatečně pancéřovat Samson-1 tak, aby to ...Zobrazit celý příspěvek

    To kazd, Rase:
    Tu záměnu Samson-1 za Samson-2 jsem bral jako nejlepší z technického hlediska (znovu opakuji, pak to bude otázka peněz), dodatečně pancéřovat Samson-1 tak, aby to bylo pravdu k něčemu a ne jen záminka pro utracení peněz technicky dost dobře nejde (minimálně ne bez firmy Rafael, která si to od nás nechá dobře zaplatit a pak se to bude snažit prodávat jako svůj výrobek). Stejně, jako Rase tvrdím, že modernizace Pandurů by měla zahrnovat nové spojovací a IT prostředky a nové, dokonalejší přídavné pancéřování korby (to původní se ale může vyhodit, nebo dát navěky do skladu), případně APS (to ale bude na Panduru k něčemu jedině v případě, že náš protivník nebude mít ve výzbroji těžký kulomet). Když už budeme chtít něco s RCWS, tak bych byl za možnost střelby AB municí a pro obousměrné datové propojení SŘP RCWS s BMS (v AČR OTS/BVIS).

    Další pásové vozidlo pro 7.mb je alespoň v současnosti v AČR z logistického, ale také z ekonomického hlediska neprůchodné (jak vidíte, průchodný není ani kanón jiné ráže), upřímně: ani se nedivím.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:49 19.06.2018

    Za mě by bylo nejlepší Pandurům nechat věž jakou mají, zmodernizovat jim elektroniku a systémy, ideálně i nějaký přídavný pancíř, ale více méně nechat tak jak jsou. Dokoupit k nim ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mě by bylo nejlepší Pandurům nechat věž jakou mají, zmodernizovat jim elektroniku a systémy, ideálně i nějaký přídavný pancíř, ale více méně nechat tak jak jsou. Dokoupit k nim nejnutnější počet speciálních vozidel což už je stejně rozhodnuto a stačí. kolovou brigádu chápu jako podporu na křídlech pro těžkou jednotku / jednotky, k tomuto účelu je brigáda myslím víc než dost.

    Primárně by se AČR měla zaměřit na stavbu těžké brigády, případně rozšíření jejího počtu. Pořádně ji nasytit novými BVP, klidně i ve verzi tank a minomet. Jelikož se mluví o pořízení k nim Titusy (nebo alternativa k němu), tak stejně i tyto jednotky budou kombinovat pásy a kola. Tedy BVP by bylo vhodné nechat primárně bojovou funkci a na Titus nacpat ostatní nebojové nástavby, případně i OT. Ještě si říkám, zda nejít Norskou cestou a k těm BVP nepořídit levný pásák jako je G5 od FFG. Mě ta kombinace pásové BVP + Titus přijde tak nějak divná (v rámci jedné jednotky)Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:20 19.06.2018

    Pořád mě z toho vychází, že něco zůstane lažet na hromadě vedle BVP. Izraelci si to asi na protiúčet nevezmou. Nedovedu si představit, kdo by tohle schválil.

    Pořád mě z toho vychází, že něco zůstane lažet na hromadě vedle BVP. Izraelci si to asi na protiúčet nevezmou. Nedovedu si představit, kdo by tohle schválil.

  • MALI
    15:15 19.06.2018

    To pet.rok: jako těžká bojová vozidla bude mít AČR těžká BVP u 7. mechanizované brigády. 4.brn je brána jako "lehká" brigáda, takže žádné Boxery nedostane. U modernizací Pandur ...Zobrazit celý příspěvek

    To pet.rok:
    jako těžká bojová vozidla bude mít AČR těžká BVP u 7. mechanizované brigády. 4.brn je brána jako "lehká" brigáda, takže žádné Boxery nedostane. U modernizací Pandur bude postačovat dílčí zlepšení ochranných schopností vozidla, jak ostatně píšete ve svém komentáři.

    To kazd:
    technicky lze záměnu VK Samson-1 novým Samson-2 provést (je to jen otázkou peněz); lafetaci 35 mm automatického kanónu na podvozek Pandur NE. Při té výměně by šlo část komponent Samson-1 využít i pro Samson-2 (dost dílů je totiž shodných), otevřenou otázkou je, zda by na to přistoupil výrobce, případně, nakolik by snížil cenu.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:32 19.06.2018

    Když dáme na Pandury nové RCWS... tak s těmi co jsme draze koupili (hlavní argument ceny pandurů) uděláme co? Podle mého ekonomika nepustí jakoukoli výměnu RCWS nebo upgrade na 35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Když dáme na Pandury nové RCWS... tak s těmi co jsme draze koupili (hlavní argument ceny pandurů) uděláme co?
    Podle mého ekonomika nepustí jakoukoli výměnu RCWS nebo upgrade na 35 mm na již koupených pandurech.
    Podle mého je klíčové jak se vyřeší ty minomety - to ukáže budoucí cestu.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    14:26 19.06.2018

    S Pandurom sa spravila koncepcna chyba v tom ze sa obstaral vyhradne ako kolesove IFV na co realne nema. Je to dobre vozidlo do "druhej" linie a ak by bolo nakupene v pomere 1:4 ...Zobrazit celý příspěvek

    S Pandurom sa spravila koncepcna chyba v tom ze sa obstaral vyhradne ako kolesove IFV na co realne nema. Je to dobre vozidlo do "druhej" linie a ak by bolo nakupene v pomere 1:4 alebo 1:5 vo variante IFV a APC (s 12,7 alebo 14,5mm vyzbrojou) za rozumnejsie peniaze asi by nikto neprotestoval.
    Nepoznam uplne podrobnosti ale zda sa ze OSR asi ide spravit tu istu chybu s Patriou.
    Snazit sa ho dopancierovat a tym ho obrat o inu vyhodu ktorou je plavbyschopnost je opat kanalizacia penazi.

    Lepsie riesenie nechat pandur tak ako je (medzi riadkami tym priznat chybu) a nakupit tazke kolesove IFV aka Boxer ak to teda vobec zapada do koncepcie (ak nejaka aspon trochu realna existuje) ake schopnosti chceme dosiahnut.
    Osobne mam pocit ze pre male staty bude vytvorenie paralelne kolesovej (tazkej) aj pasovej "vetvy" tak trochu nad financne moznosti ak chcu zaroven obstaravat a udrziavat nadzvuk, vrtulniky a pod.
    Vedel by som si to teoreticky predstavit na kooperativnej urovni napriec statmi: napr. vytvorenie spolocnej ČS jednotky (expedicnej) napr. s Boxermi a pricom ostatne narodne jednotky by ostali u svojho mixu techniky.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    14:05 19.06.2018

    To Rase, skelet: kolovou platformu bychom mohli sjednotit jednoduše - kdybychom si v minulosti nevybrali Pandur II, ale Patria AMV, ale protože jsme si vybrali Pandur II, tak si s ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase, skelet:
    kolovou platformu bychom mohli sjednotit jednoduše - kdybychom si v minulosti nevybrali Pandur II, ale Patria AMV, ale protože jsme si vybrali Pandur II, tak si s ním budeme muset na dlouhou dobu vystačit, protože už je (za mě bohužel). Holt jako nosič speciálních nástaveb bude muset být jiné vozidlo, třeba ten Titus, nebo podvozek Tatra 815-7. Ty budou, resp. v AČR už jsou zavedeny. Jako KBVP byl ale zachoval Pandury, u těch je třeba modernizovat nejen pancéřování, ale především spojovací prostředky a informační technologie. pokud by se našly peníze, tak i tu RCWS, tam bych to viděl optimálně na Samson-2 (víc ten Pandur stejně neuveze, bez toho aby se nezvýšilo nebezpečí jeho převrácení na příčném svahu), ještě by šlo možná uvažovat s MCT-30 od Kongsbergu (ta už je Strykerech, což je obdobná kategorie, jako Pandur, ale už je o něco málo těžší). S věží RCT-30 z Pumy, nebo Lance 2 z Lynxu by se ten Pandur převrátil brzy (možná i v zatáčce na rovné cestě). Na Boxery pro AČR klidně zapomeňte.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:21 19.06.2018

    PavolR: já vím, jen přemýšlím jak by se dala co nejvíc sjednotit kolová podvozková platforma. Přeci jen Pandur se moc nehodí jako nosič nástaveb - je "malý a drahý", při zatížení ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    já vím, jen přemýšlím jak by se dala co nejvíc sjednotit kolová podvozková platforma. Přeci jen Pandur se moc nehodí jako nosič nástaveb - je "malý a drahý", při zatížení stejně neplaveSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:40 19.06.2018

    Rase: Francúzi ale Griffonom nenahrádzajú VBCI ale VAB, čiže by nešlo o"francuzsku cestu", ale zhovadilosť - nahrádzať IFV za APC nižšej bojovej hodnoty. skelet: Odniesla by ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Francúzi ale Griffonom nenahrádzajú VBCI ale VAB, čiže by nešlo o"francuzsku cestu", ale zhovadilosť - nahrádzať IFV za APC nižšej bojovej hodnoty.

    skelet:
    Odniesla by si to plavbyschopnosť (tá sa všek už aj tak udržiava iba silou vôle) ale hlavne počet členov výsadku. Nakoniec aj Corsac s Turrou-30 uvezie už iba 6 členov.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:05 19.06.2018

    skelet: pokud jde o nové KBVP, tak když si vezmeme, že Titus je už docela velký, tak takový Boxer by mohl pojmout v pohodě funkci jak Panduru tak i Tituse. Rovněž se jedná o ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:
    pokud jde o nové KBVP, tak když si vezmeme, že Titus je už docela velký, tak takový Boxer by mohl pojmout v pohodě funkci jak Panduru tak i Tituse. Rovněž se jedná o modulární vozidlo a většina provozovatelů je používá právě jako nosič speciálních nástaveb - tak jako je v plánu s Titusem. Celkově je porovnání Tituse a Boxeru docela zajímavé.
    Pokud jde o Pandur, tak předpokládám, že oplácáním balistikou stejně ztratí plavbyschopnost, což je jeho snad jediná výhoda. Měnit věž by bylo super, ale zase - ztráta plavbyschopnosti a ten podvozek samotný bude za pár let už docela zastaralý (byť to je dnes i Stryker). Pokud AČR zavede Titus a oplácaný Pandur ztratí plavbyschopnost, tak co se vydat Francouzskou cestou a Pandury nahradit vozidlem Titus. Francouzský Griffon taky nemá těžkou výzbroj (jen stanici s kulometem) - mě to přijde jako zajímavá možnostSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:54 19.06.2018

    Tak jen modernizace Pandurů.. co už. Nebylo by lepší osadit Pandury podobnou věží, jakou by dostaly nové BVP? Přeci jen nákup minimálně 317 věží by se nám vyplatilo více (tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jen modernizace Pandurů.. co už. Nebylo by lepší osadit Pandury podobnou věží, jakou by dostaly nové BVP? Přeci jen nákup minimálně 317 věží by se nám vyplatilo více (tedy pokud by to ovšem Pandur unesl bez ztráty kytičky)Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:51 19.06.2018

    Luky, MALI: jednoduše geniální. Místo posádky doplnit pomocný energetický zdroj, pořádný hasicí systém a pár senzorů. Pro zajištění spojení s operátorem a detekce cílů by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky, MALI: jednoduše geniální. Místo posádky doplnit pomocný energetický zdroj, pořádný hasicí systém a pár senzorů. Pro zajištění spojení s operátorem a detekce cílů by se výborně hodil dron.
    Taky bych neřešil nový kanon, musel by mít automat, takže by to bylo pekelně drahé. A k tomu přiměřeně nákladná munice.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    11:26 19.06.2018

    U těch KBVP jde o pouze modernizaci, ne o nákup nových strojů (bohužel); To Nesher: měla by se zlepšit kompletně celá ochrana Panduru (hlavně korby vozidla), s tou ochranou ...Zobrazit celý příspěvek

    U těch KBVP jde o pouze modernizaci, ne o nákup nových strojů (bohužel);

    To Nesher:
    měla by se zlepšit kompletně celá ochrana Panduru (hlavně korby vozidla), s tou ochranou RCWS Samson-1 je to ale trochu obtížné, jako nelepší řešení mi totiž vychází Samson-2.

    To Luky:
    myšlenka je dobrá, také ji už delší dobu prosazuji, ten název je super, jen bych se vůbec nepáral s novou věží a novým kanónem - robot totiž má být také levný (aby byl postradatelný), za peníze ušetřené za nové věže a kanóny bych raději osadil robotickými aplikačními kity další T-72 ze skladů - tak by se počet těch "RT-72" zdvojnásobil. Samozřejmě, když bude dostatek peněz, tak klidně i tu novou věž (poznámka: dostatek peněz nebude nikdy).Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:07 19.06.2018

    Golem je super název. Pokud už to nemá registrované pražská synagoga, tak bych to stálo za to rozpracovat.

    Golem je super název. Pokud už to nemá registrované pražská synagoga, tak bych to stálo za to rozpracovat.

  • Nesher
    10:55 19.06.2018

    Ohledně KBVP, podle mě se jedná o plánovanou modernizaci stávajících strojů, viz např ."implementace prvků mechanické ochrany zbraňové stanice", což chápu jako instalaci nějaké ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně KBVP, podle mě se jedná o plánovanou modernizaci stávajících strojů, viz např ."implementace prvků mechanické ochrany zbraňové stanice", což chápu jako instalaci nějaké balistické ochrany na věž.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:44 19.06.2018

    T-72 nešrotovat, dát na to 130 mm (nebo ráži co bude na VPP ), osadit českou UGV technologií plus pasivní i aktivní ochranou a bude z toho ultimátní RT-72 Golem (první robot), ...Zobrazit celý příspěvek

    T-72 nešrotovat, dát na to 130 mm (nebo ráži co bude na VPP ), osadit českou UGV technologií plus pasivní i aktivní ochranou a bude z toho ultimátní RT-72 Golem (první robot), řízený z VPP zkušenými tankisty, kteří na tom předtím jezdili. Vystrčí to před formaci, bude to malý, placatý s netrefitelnou pidivěží, těžce opancéřovaný se slušnou zásobou munice. Lepší a bezpečnější než nový eurotank.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:35 19.06.2018

    Packal: vycházíš ze stavu, který vznikl na základě Vondrovy Bílé Knihy. A ta pravila, že v těchto letech se měly T-72 šrotovat bez náhrady. Nicméně také předpokládám nakoupení ...Zobrazit celý příspěvek

    Packal: vycházíš ze stavu, který vznikl na základě Vondrovy Bílé Knihy. A ta pravila, že v těchto letech se měly T-72 šrotovat bez náhrady.
    Nicméně také předpokládám nakoupení lehkého/středního tanku na bázi nového BVP.

    To KBVP mě taky zaujalo a po pravdě bych se zakoupení VBCI/Boxeru nebránil. No ta bene, kdyby se nakoupily i ve verzi palebné podpory :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5