Bojové vozidlo pěchoty Lynx na Eurosatory 2018

-
17. 6. 2018
-
98 komentářů
-
Jan Grohmann
Německá firma Rheinmetall na pařížské vojenské výstavě Eurosatory 2018 ukázala nejnovější prototyp bojového vozidla pěchoty (BVP) Lynx. Vozidlo společně s konkurenčními stroji ASCOD, CV90 a Puma soutěží v programu náhrady bojových vozidel BVP-2 Armády ČR.
BVP pro Armádu ČR
Poprvé se informace o novém německém BVP Lynx objevily v roce 2016. Na rozdíl od konkurenční Pumy, která vznikla za podpory německé vlády a podle požadavků německé armády, je BVP Lynx čistě soukromým projektem firmy Rheinmetall.
Lynx není záměrně tak technologicky komplexně řešen jako Puma, ale proto má z podstaty nižší pořizovací a provozní náklady.
Ukázkovým příkladem rozdílného přístupu je pohonná jednotka a podvozek. Puma má speciálně navrženou pohonnou jednotku MTU V10 892 (800 kW) tvarově přizpůsobenou šikmému čelnímu pancíři (a odolnou proti elektromagnetickému impulsu), a také speciální boční bloky podvozku s integrovaným hydropneumatickým odpružením kol a palivovými nádržemi.
Naopak Lynx (KF41) využívá komerčně dostupný motor značky Liebherr (trvalý výkon 800 kW, špičkový 850 kW) a v případě podvozku klasické torzní tyče, kyvná ramena s tlumiči kmitů od australské firmy Supashock a transmisí/převodovku značky Renk.
Torzní tyče oslabují tuhost konstrukce a snižují odolnost podvozku – nepočítaje jen při výbuchu miny nebo IED pod podvozkem nebo pojezdovými koly, ale také při výbuchu miny, IED nebo dělostřeleckého granátu vedle vozidla. Na druhou stranu podvozek Lynxe klade nižší nároky na servis a logistiku, takže udržovat v bojeschopném stavu Lynxe spotřebuje méně „energie" (organizační, lidské, materiální, atd.) než vozidlo Puma.
Ostatně toto je účelem firmy Rheinmetall, která nechtěla jít do přímého souboje s technologicky pokročilou Pumou (a nejde jen o technologické řešení vozidla, ale například i špičkového výcvikového systému Pumy) ale nabídnout méně komplexní vozidlo, které je však pro velké spektrum úkolů a zákazníky víc než dostatečné.
„Viděli jsme mezeru na trhu pro moderní, vysoce schopnou rodinu pásových vozidel s vyváženým designem a s důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,“ vysvětluje důvody vzniku BVP Lynx Ben Hudson výkonný ředitel automobilové divize Rheinmetall.
Propagační video vozidla Lynx.
V posuzování vhodnosti vozidla pro danou armádu je bezpodmínečně nutné se podívat na další podpůrné, zabezpečovací a logistické systémy dané armády a následně zvážit, zda celkovou bojovou schopnost armády (resp. státu) zvýší vozidlo s jednodušším servisem a logistikou, nebo naopak výkonnější vozidlo, které ale vyžaduje propracovanější a komplexnější provozní zázemí (tedy více čerpá zdroje armády).
Bavíme se pořád ale o technických aspektech – politické, průmyslové a ekonomické hlediska jsou samozřejmě kapitolou samou o sobě. Ve výsledku, a je tomu tak všude na světě, politické, ekonomické a průmyslové (přínos pro český průmysl) aspekty budou hrát přinejmenším stejnou roli, jako technické schopnosti daného vozidla.
Pokud budeme velcí cynici, při tak velkých obchodech v rámci zemí, které mají podobné zahraničněpolitické postavení jako ČR, se zbraně nekupují proto, aby někdy bojovaly. Zbraně se kupují s cílem především posílit politické postavení nakupující země, přinést nové technologie a znalosti do průmyslu, vytvořit nové průmyslové vztahy, navázat bezpečnostně-politické vztahy s určitou zemí a vyslat do světa (přátelům i nepřátelům) signál o zahraničněpolitickém směřování země.
Spřažený kulomet ráže 7,62 mm má rotační systém výměny hlavní; větší foto / DPO
Důvod je přitom prostý – bezpečnost země neovlivňují jen takticko-technické vlastnosti daného zbraňového systému, ale především politické, průmyslové a ekonomické schopnosti (resp. celkový mocenský vliv) dané země. Nákup zbraní je šance, jak tyto schopnosti posílit.
KF41 Lynx
Na první pohled sci-fi tvary Lynxe působí prvoplánově (kvůli lepší prodejnosti) a neodpovídají použitým technologiím, na druhé straně vzhled vojenské techniky je důležitou součástí „vnitřní a vnější“ propagandy a rozhodně by se neměl podceňovat. V tomto ohledu vzhled Lynxe plní roli na jedničku.
Lynx je dostupný ve dvou verzích – Lynx KettenFahrzeug 31 (KF31) v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun. Představený Lynx KF41 s věží Lance 2.0 má prázdnou hmotnost 44 tun. Podvozek snese zatížení až 49 tun.
KF41 pojme tři členy posádky a až devět členů výsadku (reálně zřejmě osm, jak bylo uvedeno dříve). Menší verze KF31 přepraví šest členů výsadku a má mimo jiné také slabší motor o výkonu 560 kW.
Na levou a boční lafetu lze umístit nejrůznější systémy a zbraně, jako například protitankové řízené střely; větší foto / DPO
Klíčovým konstrukčním rysem vozidla Lynx je modularita, která ideově vychází z kolového transportéru Boxer. Vozidlo je rozděleno na dvě základní části – základní vozidlo (Base Vehicle) a modul mise (Mission Kit).
Základní vozidlo má v zadní části ve stropě velkou obdélníkovou šachtu zasahující téměř po celé šířce a délce (za šikmým pancířem) vozidla. Do této šachty lze vkládat nejrůznější moduly mise (ty zároveň tvoří strop vozidla), jako například výše uvedenou věž Lance 2.0, případně zdravotnický, velitelský či transportní modul. Výhodou pro český průmysl je možnost vyrábět (při vhodně nastavené licenční smlouvě) vlastní moduly mise, například s minometem.
Modulárnost Lynxe firma Rheinmetall předvedla přímo na výstavišti Eurosatory 2018, když během pár hodin výměnou modulu mise změnila vozidlo Lynx z BVP na vozidlo velení a řízení s dálkově ovládanou věžičkou Fieldranger, kterou lze osadit kulometem ráže 5,56 mm, 40mm granátometem nebo kompaktním automatickým kanónem ráže 20 mm (verze Fieldranger20).
Podvozek se šesti pojezdovými koly využívá klasické torzní tyče, kyvná ramena a tlumiče kmitů; větší foto / DPO
Díky své modularitě užitečná nosnost Lynxe de facto dosahuje 18 tun – lze měnit moduly (bojový, zdravotnický, velení a řízení boje, samohybný minomet, atd. atd.) nebo úroveň pancéřování.
Na výstavě představený Lynx KF41 byl osazen bojovým modulem Lance 2.0 a automatickým kanónem Wotan ráže 35 mm (munice 35×228 mm). Věž může být volitelně s posádkou (střelec a velitel) nebo bez posádky. Rychlost palby je 200 ran za minutu a náměr kanonu je -10° až +45°. Spřažený kulomet RMG 7.62 ráže 7,62 mm je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí.
Unikátním řešením věže jsou dvě postranní lafety připravené pro instalaci přídavného vybavení nebo zbraňových systémů. Na lafety lze umístit až čtyři protitankové řízené střely (PTŘS) (např. 2× dvě střely Spike-LR), kamikadze a průzkumné drony nebo balíčky radioelektronického boje.
Vozidlo lze samozřejmě osadit různými bojovým moduly, včetně kanónu ráže 120 mm, výhledově i kanónem ráže 130 mm.
V zadní části je prostor až pro devět členů výsadku; větší foto / DPO
Balistická ochrana vozidla je modulární – lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale dá se očekávat přední a boční balistická ochrana úrovně 6 (STANAG 4569), tedy až proti munici ráže 30 mm. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.
Věž je osazena panoramatickým elektro-optickým pozorovacím přístrojem velitele SEOSS-S (Stabilized Electro-optical Sighting System) a nezávislým pozorovacím přístrojem střelce (SEOSS-P). SEOSS-S (stabilizovaný ve dvou osách) obsahuje termokameru třetí generace, denní kameru s vysokým rozlišením, laserový dálkoměr a integrovanou elektroniku systému řízení palby.
Zde je opět rozdíl proti Pumě, které využívá přímou (a patřičně drahou) optickou linku, která vede z pozorovacích přístrojů přímo do okulárů pro velitele a střelce a poskytuje nejlepší kvalitu obrazu. Lynx naopak přenáší obraz se senzorů „pouze" digitálně na monitory.
Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu "hunter-killer", kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim „killer-killer“, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle – velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).
Během pár hodin se vystavené vozidlo změnilo z BVP na velitelské vozidlo se zbraňovou stanicí Fieldranger; větší foto / Rheinmetall
Pro lepší situační povědomí je možné vozidlo osadit denním a nočními kamerami, které lze propojit s přístroji SEOSS velitele a střelce. K dispozici jsou také systémy pro automatické rozpoznání a sledování cílů (na základě informací z kamer a SEOSS), akustický vyhledávač střelců, nejnovější prostředky řízení boje BMS (Battle Management) a nejnovější komunikační prostředky.
Elektřinu pro všechny elektronické a zbraňové systémy, včetně ovládání věže, dodává generátor o výkonu 20 kW.
Za pozornost stojí rozměry vozidla – délka KF31 je 7,22 metru a KF41 7,72 metru. Šířka je 3,6 metru; výška s bojovým modulem Lance 2.0 nebyla uveřejněna. Maximální rychlost Lynxe je 70 km/h, schopnost stoupání/klesání +- 60 %, povolený boční náklon je maximálně +- 30 %. Vozidlo překoná příkop široký 2,5 metru, metr vysokou vertikální překážku a přebrodí vodní tok hluboký 1,5 metru.
Fotogalerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zdroj: Janes, Rheinmetall, Rheinmetall
Související články
Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV
Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...
-
01.06.2018
-
18 komentářů
-
Tisková zpráva
Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory
Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...
-
11.06.2018
-
36 komentářů
-
Redakce AN
Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA
V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...
-
12.06.2018
-
131 komentářů
-
Redakce AN
Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc
Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...
-
11.06.2018
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Bohužel přestaňme snít o Leo 3. Nejsme schopní ani provozovat 30 obstarožních (byť modernizovaných) T-72. Budeme rádi, pokud se v roce 2030-2035 pořídí možná 30 Leo 2A7. Je taky ...Zobrazit celý příspěvek
Bohužel přestaňme snít o Leo 3. Nejsme schopní ani provozovat 30 obstarožních (byť modernizovaných) T-72. Budeme rádi, pokud se v roce 2030-2035 pořídí možná 30 Leo 2A7. Je taky možné, že se na tanky rezignuje úplně a zruší se bez náhrady s tím, že BVP a KBVP stačí.
Je to defétistické, ale z mého pohledu více než reálné.Skrýt celý příspěvekRase: těmi KBVP je nejspíš myšlen už před zhruba deseti lety realizovaný nákup Pandurů. Jednak sedí počet 107ks a jednak pod obrázkem Panduru není textík "Toto je ilustrační.." Což ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: těmi KBVP je nejspíš myšlen už před zhruba deseti lety realizovaný nákup Pandurů. Jednak sedí počet 107ks a jednak pod obrázkem Panduru není textík "Toto je ilustrační.." Což tedy opět sráží autora pdf, míchat hrušky s jabkama, tedy modernizační projekty plánované a modernizační projekty před lety realizované.Skrýt celý příspěvek
Informační hodnotu a přesnost toho pdf bych nepřeceňoval, koneckonců jeho stylistická, koncepční a grafická kvalita je dost nízká, jakoby to sestavovala asistentka po škole v ...Zobrazit celý příspěvek
Informační hodnotu a přesnost toho pdf bych nepřeceňoval, koneckonců jeho stylistická, koncepční a grafická kvalita je dost nízká, jakoby to sestavovala asistentka po škole v zácviku. Ty ilustrační snímky jsou zvláštní nápad, nenapadá mě příklad, kdy se chystá VŘ a zadavatel si vybere na titulku obrázek jednoho z výrobků na trhu.Skrýt celý příspěvek
Plánovaná lehká modernizace tanku T-72M4CZ má mít životnost 15 let, tedy to vychází, že se s nimi počítá do roku 2035. Minimálně 5 let ale bude trvat, než se vyškolí osádky a ...Zobrazit celý příspěvek
Plánovaná lehká modernizace tanku T-72M4CZ má mít životnost 15 let, tedy to vychází, že se s nimi počítá do roku 2035. Minimálně 5 let ale bude trvat, než se vyškolí osádky a personál na nový tank (jedno zda Leo 2, Leo 3 nebo jiný stroj), takhle to myslím zmiňovali němci. Ideálně tedy pokud budeme AČR řešit náhradu tanků v roce 2025 jak valstně i chce. Osobně doufám, že si KNDS zamaká a představí nový tank co nejdřív, abysme je mohli objednat už po roce 2025. Reálné to je a pokud bude tlačit NATO na jeho urychlení a státy nalijí peníze, tak to je reálné.
Docela mě zaujalo, co mají být ty KBVP. Přeci jen není to definované jako čistě modernizace Pandurů. Je vůbec nějaká šance, že by se koupilo jiné kolové KBVP místo dosavadních Pandurů ? Pokud jde o minomet, tak snad to bude něco lepšího než jen skříňák - doufám že plánovači chtějí tu ochranu osádky proti střepinám i při vedení palby. Jsem optimista mno :-)Skrýt celý příspěvekKazd
Spíš bych to viděl jako lenost PR odd. MO.
Ohledně těch Titusů, to už řešíme níže, buď je to také lenost anebo skutečně MO došla trpělivost s CSG.Kazd
Spíš bych to viděl jako lenost PR odd. MO.
Ohledně těch Titusů, to už řešíme níže, buď je to také lenost anebo skutečně MO došla trpělivost s CSG.Nesher :To sem pochopil. Nepochopil jsme proč u podepsaných zakázel v běhu nedají obrázek toho co je nasmlouvané, co to stálo a kdy to bude (radilokátor) Na titus byly přece opce ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher :To sem pochopil. Nepochopil jsme proč u podepsaných zakázel v běhu nedají obrázek toho co je nasmlouvané, co to stálo a kdy to bude (radilokátor)
Na titus byly přece opce na 300 ks - to jako hodili ten papír do koše, nebo to hodili do koše hned po schválení na vládě :-) ?Skrýt celý příspěvekKazd
Ten materiál informuje veřejnost o zásadních modernizačních programech za které chce MO utratit 100 mld. Kč, proto jsou tam i již probíhající akvizice.Kazd
Ten materiál informuje veřejnost o zásadních modernizačních programech za které chce MO utratit 100 mld. Kč, proto jsou tam i již probíhající akvizice.Jura99 Myslím, že se mýlíte, v tom materiálu se jasně mluví o T72M4CZ, předpokládám, že v rámci repasí VOP vymění ty díly (termovizi) ke kterým nelze již nakoupit náhradní díly. ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Myslím, že se mýlíte, v tom materiálu se jasně mluví o T72M4CZ, předpokládám, že v rámci repasí VOP vymění ty díly (termovizi) ke kterým nelze již nakoupit náhradní díly. Ohledně T 72M1 podle mě budou jen prováděny opravy, aby se udržela provozuschopnost za účelem výcviku.Skrýt celý příspěvek62 ks ShM je vyšší počet než původně prosakovalo. Je to na zamyšlení o platformě, protože jestli to bude dělat CSG na Panduru, tak je to s jejich termínama tak kolem roku ...Zobrazit celý příspěvek
62 ks ShM je vyšší počet než původně prosakovalo.
Je to na zamyšlení o platformě, protože jestli to bude dělat CSG na Panduru, tak je to s jejich termínama tak kolem roku 2035.
Dokument je zase mišmaš spojující již vysoutěžené a běžící zakázky s těma co jsou na na papíře a to už 5 a víc let. Letištní radiolokátory má přece už nasmlouvané ELDIS a mělo to být do 11/18 nainstalované ?Skrýt celý příspěvekTipnul bych si, že půjde o drobnou modernizaci T-72M ala Scarab nikoliv T-72M4CZ, které jen projdou servisem. Tak či onak celkem neutrální krok, ani cesta zpět ani kupředu, prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Tipnul bych si, že půjde o drobnou modernizaci T-72M ala Scarab nikoliv T-72M4CZ, které jen projdou servisem. Tak či onak celkem neutrální krok, ani cesta zpět ani kupředu, prostě úkrok stranou a čekání na řešení, v tuto dobu zcela nové tanky nejsou na trhu, mimo odvážná řešení typu K-2, Merkava, Type-10, které nám ani nikdo nenabízí.Skrýt celý příspěvek
PavolR Nechci se vůbec přít s Malim, on je tu expert, ale také mě zaujalo, že se v případě velitelských a spojařských vozidel nemluví přímo o Titusu. V případě některých systémů ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR
Nechci se vůbec přít s Malim, on je tu expert, ale také mě zaujalo, že se v případě velitelských a spojařských vozidel nemluví přímo o Titusu. V případě některých systémů je totiž přímo specifikováno co AČR chce, namátkou, chemická vozidla mají mít podvozky Iveco LOV, UAV má být Eagle, pasivní sledovací systém pak má být založen na VERA NG.Skrýt celý příspěvekTo PavolR: pro nové tanky bude v AČR čas až po roce 2025, zatím ještě není jasné, zda to budou MBT, nebo střední tanky na podvozku těžkých BVP, "modernizace" T-72M4CZ je dílčí ...Zobrazit celý příspěvek
To PavolR:
pro nové tanky bude v AČR čas až po roce 2025, zatím ještě není jasné, zda to budou MBT, nebo střední tanky na podvozku těžkých BVP, "modernizace" T-72M4CZ je dílčí krok, který ty tanky má do té doby udržet. De facto to však není modernizace, ale spíš repase, viz smlouva MO s VOP CZ. Modernizace je to jen z legislativního hlediska MO.
... většina z obrázků v tom .pdf jsou ilustrativní, v tom jednoduše nic nehledejte.
To Kozlus:
těch 62 ks ShM vychází z počtu 12-ti ks ShM na jeden prapor (tam 3x 4 ks) + 2 ks do Vyškova, škoda je jen, že se asi zatím nepočítá s 36 ks pásových podvozků pro ShM mechanizovaných praporů 7.mb; ten obrázek ShM NEMO na AMV Patria je bohužel také jen ilustrativní.Skrýt celý příspěvekNesher:
V tom pdf ma zaujalo, že sa neplánujú nákupy nových tankov, ale modernizácia T-72M4 a že Titus je použitý iba ako ilustračný obrázok. :-)Nesher:
V tom pdf ma zaujalo, že sa neplánujú nákupy nových tankov, ale modernizácia T-72M4 a že Titus je použitý iba ako ilustračný obrázok. :-)To Dušan: dnes 15.09 jsem zde udával výšku kolébkových čepů KF31 = 2,55 m, výška 3,3 m je výška celého vozidla včetně periskopu přístroje velitele (přesněji 3,321 m), strop korby ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan:
dnes 15.09 jsem zde udával výšku kolébkových čepů KF31 = 2,55 m, výška 3,3 m je výška celého vozidla včetně periskopu přístroje velitele (přesněji 3,321 m), strop korby má výšku 2,110 m (jde o oficiální údaje z AVTP 00-07 - a jsou prakticky ověřené měřením, ne "zkouknuté" na výstavě). Je ale pravdou, že všechny výše uvedené a ověřené údaje se týkají KF31, mé informace ke KF41 jsou sice přímo od RLS ale jsou rovněž z minulého roku (nemusí tedy úplně sedět s nynější realitou, připouštím, že můžete mít pravdu, ostatně čas nám možná už brzy ukáže...);
To Skelet:
vnitřní výška prostoru pro roj je u KF31 = 1,46 metru (u Pumy = 1,14 metru) - opět dle AVTP 00-07.
To Jirosi:
těmi kanály proudí dozadu jen ohřátý chladící vzduch smíchaný s výfukovými plyny...
To Nesher:
dobrý odkaz, jak je vidět, tak sekce logistiky zatím vyhrává (s tou ráží 30 mm), pro představu: jenom technická část specifikace pro verzi BVP je řádově delší - tohle je jen výtah...Skrýt celý příspěvekKolt Tady to máte černé na bílém, tento materiál dnes zveřejnila armáda, v sekci BVP je jasně napsáno programovatelná munice 30x173 mm. Jinak materiál je to velmi zajímavý, ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Tady to máte černé na bílém, tento materiál dnes zveřejnila armáda, v sekci BVP je jasně napsáno programovatelná munice 30x173 mm.
Jinak materiál je to velmi zajímavý, ukazuje jaké základní parametry od všech nových systémů armáda očekává.
http://www.acr.army.cz/assets/... Skrýt celý příspěvekDušan: Ono ni řešení na boxeru není ideální. Protože ti uprostřed vozidla vytváří díru. A tahle díra pevnost konstrukce oslabuje podstatě více než jakýkoliv bonus z dvojté ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan: Ono ni řešení na boxeru není ideální. Protože ti uprostřed vozidla vytváří díru. A tahle díra pevnost konstrukce oslabuje podstatě více než jakýkoliv bonus z dvojté podlahy.
Už jen ta představa, že by ta mina vybuchla v tom zlomu nadzvedla tu nadstavbu a celý výbuch vypustila do přední/zadní části. Tedy ta podlaha bude velice tenká, aby podlehla přednostně.Skrýt celý příspěvekRase: díky za info. Já jsem viděl detailně Boxer včetně nástaveb vloni na DSEI. Nyní LYNX byl jeden den ve verzi BVP a hned druhý den co jsem tam přišel byl ve velitelské verzi. ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: díky za info. Já jsem viděl detailně Boxer včetně nástaveb vloni na DSEI. Nyní LYNX byl jeden den ve verzi BVP a hned druhý den co jsem tam přišel byl ve velitelské verzi. Tak jsem si to prohlížel víc do detailů a jsou tam patrné takové spáry ve střeše kudy tam mění ty moduly. Samotný modul nebo způsob výměny jsem neviděl, ale hned vedle LYNXu naproti v řadě vystavoval RLS na MANu jeřáb tak mi došlo, k čemu ho tam asi měli. Měl jsem jen za to, že princip bude podobný jako u BOXERu. Každopádně výměna verzí bude opravdu jednoduchá, s podvozkem samotným vůbec nehýbali.Skrýt celý příspěvek
Dušan: ten modul u Lynxu je obdobný jako u vozidla PMMC G5 (viz odkaz), je to tedy jen takový rám, který se vloží skrz střechu. Boky a dno korby je pořád stejné a na balistickou ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan:
ten modul u Lynxu je obdobný jako u vozidla PMMC G5 (viz odkaz), je to tedy jen takový rám, který se vloží skrz střechu. Boky a dno korby je pořád stejné a na balistickou odolnost nemají vliv. Modul u Boxeru je řešený jako samostatný blok usazený na ložnou plochu podvozku. Když sme u toho PMMC G5, tak Norové nakoupí vozidla ACSV (Armored Combat Support Vehicle), která z něj budou vycházet a hodlají modernizovat speciální varianty M113. Mezitím ale provozují CV90 jako bojové vozidlo.
http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...