Bojové vozidlo pěchoty Lynx na Eurosatory 2018

Foto: Bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx; větší foto / DPO

Německá firma Rheinmetall na pařížské vojenské výstavě Eurosatory 2018 ukázala nejnovější prototyp bojového vozidla pěchoty (BVP) Lynx. Vozidlo společně s konkurenčními stroji ASCOD, CV90 a Puma soutěží v programu náhrady bojových vozidel BVP-2 Armády ČR.

 

BVP pro Armádu ČR

Poprvé se informace o novém německém BVP Lynx objevily v roce 2016. Na rozdíl od konkurenční Pumy, která vznikla za podpory německé vlády a podle požadavků německé armády, je BVP Lynx čistě soukromým projektem firmy Rheinmetall.

 

 

 

Lynx není záměrně tak technologicky komplexně řešen jako Puma, ale proto má z podstaty nižší pořizovací a provozní náklady.

 

Ukázkovým příkladem rozdílného přístupu je pohonná jednotka a podvozek. Puma má speciálně navrženou pohonnou jednotku MTU V10 892 (800 kW) tvarově přizpůsobenou šikmému čelnímu pancíři (a odolnou proti elektromagnetickému impulsu), a také speciální boční bloky podvozku s integrovaným hydropneumatickým odpružením kol a palivovými nádržemi.

 

Naopak Lynx (KF41) využívá komerčně dostupný motor značky Liebherr (trvalý výkon 800 kW, špičkový 850 kW) a v případě podvozku klasické torzní tyče, kyvná ramena s tlumiči kmitů od australské firmy Supashock a transmisí/převodovku značky Renk.

 

Torzní tyče oslabují tuhost konstrukce a snižují odolnost podvozku – nepočítaje jen při výbuchu miny nebo IED pod podvozkem nebo pojezdovými koly, ale také při výbuchu miny, IED nebo dělostřeleckého granátu vedle vozidla. Na druhou stranu podvozek Lynxe klade nižší nároky na servis a logistiku, takže udržovat v bojeschopném stavu Lynxe spotřebuje méně „energie" (organizační, lidské, materiální, atd.) než vozidlo Puma.

 

Ostatně toto je účelem firmy Rheinmetall, která nechtěla jít do přímého souboje s technologicky pokročilou Pumou (a nejde jen o technologické řešení vozidla, ale například i špičkového výcvikového systému Pumy) ale nabídnout méně komplexní vozidlo, které je však pro velké spektrum úkolů a zákazníky víc než dostatečné.

 

„Viděli jsme mezeru na trhu pro moderní, vysoce schopnou rodinu pásových vozidel s vyváženým designem a s důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,“ vysvětluje důvody vzniku BVP Lynx Ben Hudson výkonný ředitel automobilové divize Rheinmetall.

 

Propagační video vozidla Lynx.

 

V posuzování vhodnosti vozidla pro danou armádu je bezpodmínečně nutné se podívat na další podpůrné, zabezpečovací a logistické systémy dané armády a následně zvážit, zda celkovou bojovou schopnost armády (resp. státu) zvýší vozidlo s jednodušším servisem a logistikou, nebo naopak výkonnější vozidlo, které ale vyžaduje propracovanější a komplexnější provozní zázemí (tedy více čerpá zdroje armády).

 

Bavíme se pořád ale o technických aspektech – politické, průmyslové a ekonomické hlediska jsou samozřejmě kapitolou samou o sobě. Ve výsledku, a je tomu tak všude na světě, politické, ekonomické a průmyslové (přínos pro český průmysl) aspekty budou hrát přinejmenším stejnou roli, jako technické schopnosti daného vozidla.

 

Pokud budeme velcí cynici, při tak velkých obchodech v rámci zemí, které mají podobné zahraničněpolitické postavení jako ČR, se zbraně nekupují proto, aby někdy bojovaly. Zbraně se kupují s cílem především posílit politické postavení nakupující země, přinést nové technologie a znalosti do průmyslu, vytvořit nové průmyslové vztahy, navázat bezpečnostně-politické vztahy s určitou zemí a vyslat do světa (přátelům i nepřátelům) signál o zahraničněpolitickém směřování země.

Spřažený kulomet ráže 7,62 mm má rotační systém výměny hlavní; větší foto / DPO

 

Důvod je přitom prostý – bezpečnost země neovlivňují jen takticko-technické vlastnosti daného zbraňového systému, ale především politické, průmyslové a ekonomické schopnosti (resp. celkový mocenský vliv) dané země. Nákup zbraní je šance, jak tyto schopnosti posílit.

 

KF41 Lynx

Na první pohled sci-fi tvary Lynxe působí prvoplánově (kvůli lepší prodejnosti) a neodpovídají použitým technologiím, na druhé straně vzhled vojenské techniky je důležitou součástí „vnitřní a vnější“ propagandy a rozhodně by se neměl podceňovat. V tomto ohledu vzhled Lynxe plní roli na jedničku.

 

Lynx je dostupný ve dvou verzích – Lynx KettenFahrzeug 31 (KF31) v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun. Představený Lynx KF41 s věží Lance 2.0 má prázdnou hmotnost 44 tun. Podvozek snese zatížení až 49 tun.

 

KF41 pojme tři členy posádky a až devět členů výsadku (reálně zřejmě osm, jak bylo uvedeno dříve). Menší verze KF31 přepraví šest členů výsadku a má mimo jiné také slabší motor o výkonu 560 kW.

 

Na levou a boční lafetu lze umístit nejrůznější systémy a zbraně, jako například protitankové řízené střely; větší foto / DPO

  

Klíčovým konstrukčním rysem vozidla Lynx je modularita, která ideově vychází z kolového transportéru Boxer. Vozidlo je rozděleno na dvě základní části – základní vozidlo (Base Vehicle) a modul mise (Mission Kit).

 

Základní vozidlo má v zadní části ve stropě velkou obdélníkovou šachtu zasahující téměř po celé šířce a délce (za šikmým pancířem) vozidla. Do této šachty lze vkládat nejrůznější moduly mise (ty zároveň tvoří strop vozidla), jako například výše uvedenou věž Lance 2.0, případně zdravotnický, velitelský či transportní modul. Výhodou pro český průmysl je možnost vyrábět (při vhodně nastavené licenční smlouvě) vlastní moduly mise, například s minometem.

 

Modulárnost Lynxe firma Rheinmetall předvedla přímo na výstavišti Eurosatory 2018, když během pár hodin výměnou modulu mise změnila vozidlo Lynx z BVP na vozidlo velení a řízení s dálkově ovládanou věžičkou Fieldranger, kterou lze osadit kulometem ráže 5,56 mm, 40mm granátometem nebo kompaktním automatickým kanónem ráže 20 mm (verze Fieldranger20).

Podvozek se šesti pojezdovými koly využívá klasické torzní tyče, kyvná ramena a tlumiče kmitů; větší foto / DPO

 

Díky své modularitě užitečná nosnost Lynxe de facto dosahuje 18 tun – lze měnit moduly (bojový, zdravotnický, velení a řízení boje, samohybný minomet, atd. atd.) nebo úroveň pancéřování.

 

Na výstavě představený Lynx KF41 byl osazen bojovým modulem Lance 2.0 a automatickým kanónem Wotan ráže 35 mm (munice 35×228 mm). Věž může být volitelně s posádkou (střelec a velitel) nebo bez posádky. Rychlost palby je 200 ran za minutu a náměr kanonu je -10° až +45°. Spřažený kulomet RMG 7.62 ráže 7,62 mm je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí.

 

Unikátním řešením věže jsou dvě postranní lafety připravené pro instalaci přídavného vybavení nebo zbraňových systémů. Na lafety lze umístit až čtyři protitankové řízené střely (PTŘS) (např. 2× dvě střely Spike-LR), kamikadze a průzkumné drony nebo balíčky radioelektronického boje.

 

Vozidlo lze samozřejmě osadit různými bojovým moduly, včetně kanónu ráže 120 mm, výhledově i kanónem ráže 130 mm.

V zadní části je prostor až pro devět členů výsadku; větší foto / DPO

 

Balistická ochrana vozidla je modulární – lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale dá se očekávat přední a boční balistická ochrana úrovně 6 (STANAG 4569), tedy až proti munici ráže 30 mm. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.

 

Věž je osazena panoramatickým elektro-optickým pozorovacím přístrojem velitele SEOSS-S (Stabilized Electro-optical Sighting System) a nezávislým pozorovacím přístrojem střelce (SEOSS-P). SEOSS-S (stabilizovaný ve dvou osách) obsahuje termokameru třetí generace, denní kameru s vysokým rozlišením, laserový dálkoměr a integrovanou elektroniku systému řízení palby.

 

Zde je opět rozdíl proti Pumě, které využívá přímou (a patřičně drahou) optickou linku, která vede z pozorovacích přístrojů přímo do okulárů pro velitele a střelce a poskytuje nejlepší kvalitu obrazu. Lynx naopak přenáší obraz se senzorů „pouze" digitálně na monitory.

 

Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu "hunter-killer", kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim killer-killer“, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle – velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).

 

Během pár hodin se vystavené vozidlo změnilo z BVP na velitelské vozidlo se zbraňovou stanicí Fieldranger; větší foto / Rheinmetall

 

Pro lepší situační povědomí je možné vozidlo osadit denním a nočními kamerami, které lze propojit s přístroji SEOSS velitele a střelce. K dispozici jsou také systémy pro automatické rozpoznání a sledování cílů (na základě informací z kamer a SEOSS), akustický vyhledávač střelců, nejnovější prostředky řízení boje BMS (Battle Management) a nejnovější komunikační prostředky.

 

Elektřinu pro všechny elektronické a zbraňové systémy, včetně ovládání věže, dodává generátor o výkonu 20 kW.

Za pozornost stojí rozměry vozidla – délka KF31 je 7,22 metru a KF41 7,72 metru. Šířka je 3,6 metru; výška s bojovým modulem Lance 2.0 nebyla uveřejněna. Maximální rychlost Lynxe je 70 km/h, schopnost stoupání/klesání +- 60 %, povolený boční náklon je maximálně +- 30 %. Vozidlo překoná příkop široký 2,5 metru, metr vysokou vertikální překážku a přebrodí vodní tok hluboký 1,5 metru.

 

Fotogalerie


Zdroj: JanesRheinmetallRheinmetall

Nahlásit chybu v článku


Související články

Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Nesher
    20:17 18.06.2018

    Kolt Já bych tak optimistický nebyl, armáda momentálně finišuje s dokončením specifikace, v létě by mělo být zahájeni výběrko, vítěz bude známý v příštím roce. Předpokládám, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Já bych tak optimistický nebyl, armáda momentálně finišuje s dokončením specifikace, v létě by mělo být zahájeni výběrko, vítěz bude známý v příštím roce. Předpokládám, že Opata citoval právě tu specifikaci. Je-li to tak, tak bych na nějaké změny v průběhu tendru nespoléhal, ty základní parametry se měnit nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    19:39 18.06.2018

    Ještě bych se vrátil k jedné možné/nemožné variantě, o které jsme tu diskutovali vloni u KF31. A to, že by mohl jít do KF31 namontovat výkonnější motor+převodovka, který je nyní v ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě bych se vrátil k jedné možné/nemožné variantě, o které jsme tu diskutovali vloni u KF31. A to, že by mohl jít do KF31 namontovat výkonnější motor+převodovka, který je nyní v KF41 a tím získat vyšší výkon v přijatelných rozměrech (a nižší, ale stále výborné balistické ochraně). Je ale otázka, jestli tento výkonnější motor (o cca 50% výkonější než z KF31), který bude patřičně rozměrnější, se do KF31 vejde. Pokud se podíváte na umístění průzorů řidiče, tak u KF41 jsou znatelně výš. Je to dáno velikostí převodovky nebo je to jenom kvůli lepšímu výhledu, případně vyšší bezpečnosti proti minám? Také šířka KF41 je proti KF31 o 24 cm větší. Je to dáno jenom vyšší balistickou ochranou, nebo i větším motorovým prostorem?

    Podle MALIho, který se zkoušek zúčastnil neměl by být problém pod bezosádkovou věž Lance umístit 8 míst pro výsadek, tak jak to AČR požaduje.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:39 18.06.2018

    Nesher, ještě bych neházel vidle do žita, tohle se může v pohodě třikrát změnit ;-) Zaujala mě tam ale zmínka o samohybných minometech – čili s těmi se počítá, jen je otázkou, na ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher, ještě bych neházel vidle do žita, tohle se může v pohodě třikrát změnit ;-) Zaujala mě tam ale zmínka o samohybných minometech – čili s těmi se počítá, jen je otázkou, na čem budou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:28 18.06.2018

    Jirosi, hlavní hrozbou jsou IED pro vozidla v asymetrických konfliktech. Přiznejme si, že ty nebudou hlavním smyslem pořizování BVP do naší armády. Čímž samozřejmě nezpochybňuji ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi, hlavní hrozbou jsou IED pro vozidla v asymetrických konfliktech. Přiznejme si, že ty nebudou hlavním smyslem pořizování BVP do naší armády. Čímž samozřejmě nezpochybňuji potřebu odolnosti v tomto směru, nicméně kupříkladu osazení AO bych viděl důležitější.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:25 18.06.2018

    Dušane, měl jsem právě dojem, že řešení u Lynxu je jiné než u Boxeru, že se mění v podstatě vršek korby (a ještě spíš jeho zadní část). Ale já ho na rozdíl od vás neviděl, tak můžu ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušane, měl jsem právě dojem, že řešení u Lynxu je jiné než u Boxeru, že se mění v podstatě vršek korby (a ještě spíš jeho zadní část). Ale já ho na rozdíl od vás neviděl, tak můžu kecat :-)Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    19:03 18.06.2018

    Jirosi: Při výměně jednotlivých modulů se nemění jen střecha, ale celý vnitřní modul, který je zasunut do vnitřní části podvozku. Podvozek sám o sobě má tedy svou podlahu - a pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Při výměně jednotlivých modulů se nemění jen střecha, ale celý vnitřní modul, který je zasunut do vnitřní části podvozku. Podvozek sám o sobě má tedy svou podlahu - a pokud budu předpokládat (fyzickou výměnu kterou během Eurosatory RLS u KF 41 provedl jsem neviděl), že je koncept stejný jako u APC BOXER, tak už v podvozkové části máte podlahu dvoudílnou. Ve vzniklém meziprostoru je místo pro veškeré agregáty ke kterým máte u klasického uspořádání přístup ze spodní části korby. U BOXERu - a předpokládám, že tento koncept využil i LYNX - je pak přístup k těmto agregátům právě ze vnitřní části vozidla (ať už přímo podlahou zásuvného modulu, nebo po vyjmutí zásuvného modulu ve vrchní části podlahy základní části podvozku. Zároveň i zásuvný modul má svou vlastní podlahu, která je od vrchní části podlahy podvozku oddělena ještě malým meziprostorem vzniklým prvky pro se stykování korby s modulem. Tento koncept je velmi povedený a sám o sobě velmi zvyšuje přirozeným způsobem protiminovou ochranu. Na druhé straně jeho konstrukční nevýhodou je to, že tím celá konstrukce nabírá na výšce (i na váze).
    U KF 41 LYNX mě také překvapilo, že kanón jde mimo obrys přední části vozidla (odhadem tak 70-80 cm) což v konstrukcích BVP není moc obvyklé. Snad je to tím, že jde o ráži 35 mm a u 30mm kanonu bude délka hlavně kratší. Jinak s tím bude muset osádka vozidla počítat, např. při sjíždění prudkých svahů nebo při průjezdu křovím.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:47 18.06.2018

    skelet: me by zajimalo, s jakou vybavou toho vysadku se pocita. Kolik nahradni munice, RPG a dalsich veci na roj je v planu a jestli se tohle nejak zohlednuje pri vyberu. Aspon ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:
    me by zajimalo, s jakou vybavou toho vysadku se pocita. Kolik nahradni munice, RPG a dalsich veci na roj je v planu a jestli se tohle nejak zohlednuje pri vyberu. Aspon teda doufam, ze ACR ma v tomhle nejakou vizi do budoucna.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:02 18.06.2018

    MALI: To asi není zrovna optimální řešení, tahat horkou vodu kolem celého vozidla a zpět. Ale chápu proč to zvolily. Dušan: " Každopádně co v tomto "dvojstupňovém modelu" bude ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: To asi není zrovna optimální řešení, tahat horkou vodu kolem celého vozidla a zpět. Ale chápu proč to zvolily.

    Dušan: " Každopádně co v tomto "dvojstupňovém modelu" bude velká výhoda je protiminová podlaha"

    Kde při výměně střechy vzniká druhá podlaha?
    Jak je v článku uvedeno, Lynx zaostává díky levnějšímu řešení torzních tyčí.
    Ono IDE, je jeden z hlavních nepřátel dnešních IFV. Je otázkou zda volit zrovna v tomhle lehčí ochranu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:55 18.06.2018

    Zajímal by mě vnitřní prostor pro výsadek a také časy nástupu a výstupu.

    Zajímal by mě vnitřní prostor pro výsadek a také časy nástupu a výstupu.

  • Nesher
    16:54 18.06.2018

    Ohledně výzbroje nových BVP, dnes na setkání s novináři NGŠ Opata prohlásil, že by nové vozidlo mělo být vybaveno kanónem ráže 30 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně výzbroje nových BVP, dnes na setkání s novináři NGŠ Opata prohlásil, že by nové vozidlo mělo být vybaveno kanónem ráže 30 mm.
    https://zpravy.e15.cz/domaci/u... Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    16:37 18.06.2018

    MALI: vedle LYNXU KF 41 jsem na Eurosatory stál (a PUMA byla jen o uličku vedle) a jak jsem psal někde jinde, ta výška LYNXU 3,300 m je určitě brána jen po strop věže (tudíž bez ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI: vedle LYNXU KF 41 jsem na Eurosatory stál (a PUMA byla jen o uličku vedle) a jak jsem psal někde jinde, ta výška LYNXU 3,300 m je určitě brána jen po strop věže (tudíž bez zaměřovačů), ale u PUMY těch 3,575m bude až po vrchní část toho rušiče infragoniometrů.
    Jinak výšku korby u BVP LYNX KF 41 typuji na 2,1 m, je opravdu obrovská - a u velitelské verze bude tak o 30 cm ještě vyšší. Asi je to tím, že jak do toho vsazují ty různé moduly, tak s tím nepůjde nic udělat. Každopádně co v tomto "dvojstupňovém modelu" bude velká výhoda je protiminová podlaha. Tam nebude mít asi LYNX konkurenci.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    16:19 18.06.2018

    To Jirosi: s tou výškou souhlasím, proto jsem tam udával i výšku kolébkových čepů, která lépe charakterizuje mohutnost vozidla, než celková výška vozidla, protože výška kanónu nad ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jirosi:
    s tou výškou souhlasím, proto jsem tam udával i výšku kolébkových čepů, která lépe charakterizuje mohutnost vozidla, než celková výška vozidla, protože výška kanónu nad korbou je při stejné depresi kanónu přibližně stejná. Chtěl jsem jen ukázat, že ta dvě vozidla jsou přibližně stejné "stodoly", jen Puma je o 115 mm nižší (ale zase je širší, takže se ta výška opticky tak neprojevuje);
    Výstupy z výfuku motoru Lynxu jsou míchány se vzduchem proudícím kolem chladičů a vozidlem proudí dozadu, kde vozidlo opouští velkými otvory, krytými těmi vodorovnými žaluziemi na zádi vozidla po stranách.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:20 18.06.2018

    Když se dívám na ty obrázky, kde má vlastně Lynx umístěný výstupy spalin a chladiče pro motor/posádku?

    Když se dívám na ty obrázky, kde má vlastně Lynx umístěný výstupy spalin a chladiče pro motor/posádku?

  • Jirosi
    15:13 18.06.2018

    MALI: Nejhorší dojem děla výška trupu, výška věže už je jinde.

    MALI: Nejhorší dojem děla výška trupu, výška věže už je jinde.

  • MALI
    15:13 18.06.2018

    A kruci, nějak se mi to rozsypalo, tak znovu a lépe: Puma: délka 7,624 m, šířka 3,955 m, výška 3,575 m Lynx KF31: délka 7,220 m, šířka 3,360 m , výška 3,300 m ...Zobrazit celý příspěvek

    A kruci, nějak se mi to rozsypalo, tak znovu a lépe:

    Puma: délka 7,624 m, šířka 3,955 m, výška 3,575 m

    Lynx KF31: délka 7,220 m, šířka 3,360 m , výška 3,300 m

    Lynx KF41: délka 7,720 m, šířka 3,600 m , výška 3,300 mSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:09 18.06.2018

    ...pro ty, kdo tady uvádíte "krásně kompaktní" Pumu a naproti tomu obrovský Lynx, tak nebude na škodu porovnat jejich oficiální rozměry: Puma: délka 7,624 m Lynx KF31: ...Zobrazit celý příspěvek

    ...pro ty, kdo tady uvádíte "krásně kompaktní" Pumu a naproti tomu obrovský Lynx, tak nebude na škodu porovnat jejich oficiální rozměry:

    Puma: délka 7,624 m Lynx KF31: délka 7,220 m Lynx KF41: délka 7,720 m
    šířka 3,955 m šířka 3,360 m šířka 3,600 m
    výška 3,575 m výška 3,330 m výška 3,300 m

    Puma má ale výšku kolébkových čepů nižší: 2,435 m oproti 2,550 m u LynxeSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:01 18.06.2018

    Rase: "myslím že všechno odpovídá tomu, že konstruktéři u vnějšího tvaru počítali se stealth schopnostmi." Nebo na rozdíl od ostatních se ještě nedostal do rukou k armádě. Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: "myslím že všechno odpovídá tomu, že konstruktéři u vnějšího tvaru počítali se stealth schopnostmi."

    Nebo na rozdíl od ostatních se ještě nedostal do rukou k armádě. Je sice krásné tohle čisté vozidlo, ale vozidlo ve válce vypadá trošku jinak.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:56 18.06.2018

    Tak koukám že vnějšími rozměry je Lynx KF41 obdobný izraelskému Nameru. Ten je o cca 20 tun těží a pomalejší. Nevím jak co se týče balistické ochrany, ale Lynx taky není z bláta, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak koukám že vnějšími rozměry je Lynx KF41 obdobný izraelskému Nameru. Ten je o cca 20 tun těží a pomalejší. Nevím jak co se týče balistické ochrany, ale Lynx taky není z bláta, to porovnání je docela zajímavé. Je opravdu škoda, že se izraelci na žádost o RFI vykašlali. Možná překvapí až bude vyhlášen tendr, ale hodně silně o tom pochybuju.

    KOLT:
    Lance 2 by se snad měla dát osadit, technický problém v tom nejspíš nebude - obě jsou od stejné firmy. Samozřejmě že nejspíš bez onoho optického propojení a podobných vychytávek. Taky by to musela být bezosádková věž. mě se myšlenka na Pumu s věží lance líbila už i u původní verze věže.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:17 18.06.2018

    Kdyby se tak Lance 2 dala osadit na Pumu :-)

    Kdyby se tak Lance 2 dala osadit na Pumu :-)

  • KOLT
    14:16 18.06.2018

    Clanek, ono "tohle" bylo poptáváno, lež nebylo nabídnuto :-( Nicméně přiznejme si, že ve chvíli, kdy se reálně uvažuje, že místo tanků budou VPP, je pravděpodobnost pořízení BVP na ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek, ono "tohle" bylo poptáváno, lež nebylo nabídnuto :-( Nicméně přiznejme si, že ve chvíli, kdy se reálně uvažuje, že místo tanků budou VPP, je pravděpodobnost pořízení BVP na tankovém podvozku limitně blízká nule. Izraelci to tak asi vyhodnotili taky a vůbec to s Namerem nezkusili. Kombinace Namer + Merkava by samozřejmě nebyla k zahození ;-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5