Bojové vozidlo pěchoty Lynx na Eurosatory 2018

Foto: Bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx; větší foto / DPO

Německá firma Rheinmetall na pařížské vojenské výstavě Eurosatory 2018 ukázala nejnovější prototyp bojového vozidla pěchoty (BVP) Lynx. Vozidlo společně s konkurenčními stroji ASCOD, CV90 a Puma soutěží v programu náhrady bojových vozidel BVP-2 Armády ČR.

 

BVP pro Armádu ČR

Poprvé se informace o novém německém BVP Lynx objevily v roce 2016. Na rozdíl od konkurenční Pumy, která vznikla za podpory německé vlády a podle požadavků německé armády, je BVP Lynx čistě soukromým projektem firmy Rheinmetall.

 

 

 

Lynx není záměrně tak technologicky komplexně řešen jako Puma, ale proto má z podstaty nižší pořizovací a provozní náklady.

 

Ukázkovým příkladem rozdílného přístupu je pohonná jednotka a podvozek. Puma má speciálně navrženou pohonnou jednotku MTU V10 892 (800 kW) tvarově přizpůsobenou šikmému čelnímu pancíři (a odolnou proti elektromagnetickému impulsu), a také speciální boční bloky podvozku s integrovaným hydropneumatickým odpružením kol a palivovými nádržemi.

 

Naopak Lynx (KF41) využívá komerčně dostupný motor značky Liebherr (trvalý výkon 800 kW, špičkový 850 kW) a v případě podvozku klasické torzní tyče, kyvná ramena s tlumiči kmitů od australské firmy Supashock a transmisí/převodovku značky Renk.

 

Torzní tyče oslabují tuhost konstrukce a snižují odolnost podvozku – nepočítaje jen při výbuchu miny nebo IED pod podvozkem nebo pojezdovými koly, ale také při výbuchu miny, IED nebo dělostřeleckého granátu vedle vozidla. Na druhou stranu podvozek Lynxe klade nižší nároky na servis a logistiku, takže udržovat v bojeschopném stavu Lynxe spotřebuje méně „energie" (organizační, lidské, materiální, atd.) než vozidlo Puma.

 

Ostatně toto je účelem firmy Rheinmetall, která nechtěla jít do přímého souboje s technologicky pokročilou Pumou (a nejde jen o technologické řešení vozidla, ale například i špičkového výcvikového systému Pumy) ale nabídnout méně komplexní vozidlo, které je však pro velké spektrum úkolů a zákazníky víc než dostatečné.

 

„Viděli jsme mezeru na trhu pro moderní, vysoce schopnou rodinu pásových vozidel s vyváženým designem a s důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,“ vysvětluje důvody vzniku BVP Lynx Ben Hudson výkonný ředitel automobilové divize Rheinmetall.

 

Propagační video vozidla Lynx.

 

V posuzování vhodnosti vozidla pro danou armádu je bezpodmínečně nutné se podívat na další podpůrné, zabezpečovací a logistické systémy dané armády a následně zvážit, zda celkovou bojovou schopnost armády (resp. státu) zvýší vozidlo s jednodušším servisem a logistikou, nebo naopak výkonnější vozidlo, které ale vyžaduje propracovanější a komplexnější provozní zázemí (tedy více čerpá zdroje armády).

 

Bavíme se pořád ale o technických aspektech – politické, průmyslové a ekonomické hlediska jsou samozřejmě kapitolou samou o sobě. Ve výsledku, a je tomu tak všude na světě, politické, ekonomické a průmyslové (přínos pro český průmysl) aspekty budou hrát přinejmenším stejnou roli, jako technické schopnosti daného vozidla.

 

Pokud budeme velcí cynici, při tak velkých obchodech v rámci zemí, které mají podobné zahraničněpolitické postavení jako ČR, se zbraně nekupují proto, aby někdy bojovaly. Zbraně se kupují s cílem především posílit politické postavení nakupující země, přinést nové technologie a znalosti do průmyslu, vytvořit nové průmyslové vztahy, navázat bezpečnostně-politické vztahy s určitou zemí a vyslat do světa (přátelům i nepřátelům) signál o zahraničněpolitickém směřování země.

Spřažený kulomet ráže 7,62 mm má rotační systém výměny hlavní; větší foto / DPO

 

Důvod je přitom prostý – bezpečnost země neovlivňují jen takticko-technické vlastnosti daného zbraňového systému, ale především politické, průmyslové a ekonomické schopnosti (resp. celkový mocenský vliv) dané země. Nákup zbraní je šance, jak tyto schopnosti posílit.

 

KF41 Lynx

Na první pohled sci-fi tvary Lynxe působí prvoplánově (kvůli lepší prodejnosti) a neodpovídají použitým technologiím, na druhé straně vzhled vojenské techniky je důležitou součástí „vnitřní a vnější“ propagandy a rozhodně by se neměl podceňovat. V tomto ohledu vzhled Lynxe plní roli na jedničku.

 

Lynx je dostupný ve dvou verzích – Lynx KettenFahrzeug 31 (KF31) v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun. Představený Lynx KF41 s věží Lance 2.0 má prázdnou hmotnost 44 tun. Podvozek snese zatížení až 49 tun.

 

KF41 pojme tři členy posádky a až devět členů výsadku (reálně zřejmě osm, jak bylo uvedeno dříve). Menší verze KF31 přepraví šest členů výsadku a má mimo jiné také slabší motor o výkonu 560 kW.

 

Na levou a boční lafetu lze umístit nejrůznější systémy a zbraně, jako například protitankové řízené střely; větší foto / DPO

  

Klíčovým konstrukčním rysem vozidla Lynx je modularita, která ideově vychází z kolového transportéru Boxer. Vozidlo je rozděleno na dvě základní části – základní vozidlo (Base Vehicle) a modul mise (Mission Kit).

 

Základní vozidlo má v zadní části ve stropě velkou obdélníkovou šachtu zasahující téměř po celé šířce a délce (za šikmým pancířem) vozidla. Do této šachty lze vkládat nejrůznější moduly mise (ty zároveň tvoří strop vozidla), jako například výše uvedenou věž Lance 2.0, případně zdravotnický, velitelský či transportní modul. Výhodou pro český průmysl je možnost vyrábět (při vhodně nastavené licenční smlouvě) vlastní moduly mise, například s minometem.

 

Modulárnost Lynxe firma Rheinmetall předvedla přímo na výstavišti Eurosatory 2018, když během pár hodin výměnou modulu mise změnila vozidlo Lynx z BVP na vozidlo velení a řízení s dálkově ovládanou věžičkou Fieldranger, kterou lze osadit kulometem ráže 5,56 mm, 40mm granátometem nebo kompaktním automatickým kanónem ráže 20 mm (verze Fieldranger20).

Podvozek se šesti pojezdovými koly využívá klasické torzní tyče, kyvná ramena a tlumiče kmitů; větší foto / DPO

 

Díky své modularitě užitečná nosnost Lynxe de facto dosahuje 18 tun – lze měnit moduly (bojový, zdravotnický, velení a řízení boje, samohybný minomet, atd. atd.) nebo úroveň pancéřování.

 

Na výstavě představený Lynx KF41 byl osazen bojovým modulem Lance 2.0 a automatickým kanónem Wotan ráže 35 mm (munice 35×228 mm). Věž může být volitelně s posádkou (střelec a velitel) nebo bez posádky. Rychlost palby je 200 ran za minutu a náměr kanonu je -10° až +45°. Spřažený kulomet RMG 7.62 ráže 7,62 mm je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí.

 

Unikátním řešením věže jsou dvě postranní lafety připravené pro instalaci přídavného vybavení nebo zbraňových systémů. Na lafety lze umístit až čtyři protitankové řízené střely (PTŘS) (např. 2× dvě střely Spike-LR), kamikadze a průzkumné drony nebo balíčky radioelektronického boje.

 

Vozidlo lze samozřejmě osadit různými bojovým moduly, včetně kanónu ráže 120 mm, výhledově i kanónem ráže 130 mm.

V zadní části je prostor až pro devět členů výsadku; větší foto / DPO

 

Balistická ochrana vozidla je modulární – lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale dá se očekávat přední a boční balistická ochrana úrovně 6 (STANAG 4569), tedy až proti munici ráže 30 mm. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.

 

Věž je osazena panoramatickým elektro-optickým pozorovacím přístrojem velitele SEOSS-S (Stabilized Electro-optical Sighting System) a nezávislým pozorovacím přístrojem střelce (SEOSS-P). SEOSS-S (stabilizovaný ve dvou osách) obsahuje termokameru třetí generace, denní kameru s vysokým rozlišením, laserový dálkoměr a integrovanou elektroniku systému řízení palby.

 

Zde je opět rozdíl proti Pumě, které využívá přímou (a patřičně drahou) optickou linku, která vede z pozorovacích přístrojů přímo do okulárů pro velitele a střelce a poskytuje nejlepší kvalitu obrazu. Lynx naopak přenáší obraz se senzorů „pouze" digitálně na monitory.

 

Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu "hunter-killer", kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim killer-killer“, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle – velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).

 

Během pár hodin se vystavené vozidlo změnilo z BVP na velitelské vozidlo se zbraňovou stanicí Fieldranger; větší foto / Rheinmetall

 

Pro lepší situační povědomí je možné vozidlo osadit denním a nočními kamerami, které lze propojit s přístroji SEOSS velitele a střelce. K dispozici jsou také systémy pro automatické rozpoznání a sledování cílů (na základě informací z kamer a SEOSS), akustický vyhledávač střelců, nejnovější prostředky řízení boje BMS (Battle Management) a nejnovější komunikační prostředky.

 

Elektřinu pro všechny elektronické a zbraňové systémy, včetně ovládání věže, dodává generátor o výkonu 20 kW.

Za pozornost stojí rozměry vozidla – délka KF31 je 7,22 metru a KF41 7,72 metru. Šířka je 3,6 metru; výška s bojovým modulem Lance 2.0 nebyla uveřejněna. Maximální rychlost Lynxe je 70 km/h, schopnost stoupání/klesání +- 60 %, povolený boční náklon je maximálně +- 30 %. Vozidlo překoná příkop široký 2,5 metru, metr vysokou vertikální překážku a přebrodí vodní tok hluboký 1,5 metru.

 

Fotogalerie


Zdroj: JanesRheinmetallRheinmetall

Nahlásit chybu v článku


Související články

Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila konference Future Armoured Vehicles Situational ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Clanek
    13:52 18.06.2018

    Tady konci veskera legrace, vojak aby hledal stodolu za kterou bude moct schovat tuhle stodolu. To uz clovek vazne muze zacit zvazovat (kdyby bylo nabidnuto) i ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady konci veskera legrace, vojak aby hledal stodolu za kterou bude moct schovat tuhle stodolu. To uz clovek vazne muze zacit zvazovat (kdyby bylo nabidnuto) i tohle:
    https://images1.ynet.co.il//Pi... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:37 18.06.2018

    móc se mě baví hystrióni v červených trenýrkách.... Německé firmy mají reálnou šanci. Docela by mě zajímala možnost kombinování vozidel s kapacitou výsadku 6 a 8(9). Je něco ...Zobrazit celý příspěvek

    móc se mě baví hystrióni v červených trenýrkách....

    Německé firmy mají reálnou šanci.
    Docela by mě zajímala možnost kombinování vozidel s kapacitou výsadku 6 a 8(9). Je něco takového pro AČR průchodné?
    ----------
    Jinak kompatibilní munice mezi Lynx 130 a RT-72 130 (který by používal víc podkaliberky) by byla fajn :)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:14 18.06.2018

    Pla-men:
    No tak to už potom hádam modernizácia BMP-1/2, aby sa nezvyšoval bojový potenciál NATO, alebo návrat k predprevratovým plánom na licenčnú výrobu BMP-3. ;-p

    Pla-men:
    No tak to už potom hádam modernizácia BMP-1/2, aby sa nezvyšoval bojový potenciál NATO, alebo návrat k predprevratovým plánom na licenčnú výrobu BMP-3. ;-p

  • Pla-men
    13:03 18.06.2018

    Myslím , že německé stroje jsou bez šance. Politicky je to neprůchodné. Těžko si představit, že současná rudá vládní garnitura by s tím souhlasila. V Přáslavicích se údajně nejvíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím , že německé stroje jsou bez šance. Politicky je to neprůchodné. Těžko si představit, že současná rudá vládní garnitura by s tím souhlasila. V Přáslavicích se údajně nejvíc typuje CV 90. Ale kdo ví, kolik kam kápne :-)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:37 18.06.2018

    vlasto: myslím že všechno odpovídá tomu, že konstruktéři u vnějšího tvaru počítali se stealth schopnostmi. To ale není nic až tak nového. On takhle byl konstruován i Challenger 2 ...Zobrazit celý příspěvek

    vlasto:
    myslím že všechno odpovídá tomu, že konstruktéři u vnějšího tvaru počítali se stealth schopnostmi. To ale není nic až tak nového. On takhle byl konstruován i Challenger 2 (proto má všechnu elektroniku schovanou v batohu za věží a ne naplácanou vepředu nebo na stropě). Jen ten laserový dálkoměr nad hlavní se osazoval až dodatečně. Pokud jde o vnější tvar, tak obdobně byl tvarovaný polský projekt PL-01, později známý jako Gepard, ale už zrušený. Tam se o stealth schopnostech mluvilo taky. Obecně se dá říct, že jakékoliv nové vozidlo by mělo mít co nejnižší stopu, ať již radarovou, termo nebo třeba zvukovou (tichost). Jedna schopnost nemusí být dokonalá, ale ideálně tedy vyvážený poměr více ze zmíněných.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    12:30 18.06.2018

    To balm: Zkus se podívat na výběr budoucího IFV pro AČR nejen od obrazovky počítače, ale i pohledem reálného stavu naší armády. Tusis vůbec, v jakém stavu jsou T72M4CZ, DANY, ...Zobrazit celý příspěvek

    To balm: Zkus se podívat na výběr budoucího IFV pro AČR nejen od obrazovky počítače, ale i pohledem reálného stavu naší armády. Tusis vůbec, v jakém stavu jsou T72M4CZ, DANY, logistika náhradních dílů pro většinu pozemní techniky, jak u některých útvaru jezdily temer všechny auta se sjetymi pneumatikami, ... . Samotní Němci mají provozuschopných Pum jen zlomek celkových stavu a to jsou logistický mnohem zajistenejsi než AČR.

    Z pragmatického hlediska vidím pro naši armádu vhodnější techniku, která není úplně hi-tech (tím samozřejmě nezastával názor zůstat u BVP-2),ale bude funkční, když ji budeme skutečně potřebovat.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    12:15 18.06.2018

    kuci zelení, tak toto bych pro Vás koupil...za mě je toto parádní vozidlo...za mě verze KF41, Lance 2.0, krásnej kanon 35mm...no splňuje vše co bych si od BVP přál. Časem upgrade ...Zobrazit celý příspěvek

    kuci zelení, tak toto bych pro Vás koupil...za mě je toto parádní vozidlo...za mě verze KF41, Lance 2.0, krásnej kanon 35mm...no splňuje vše co bych si od BVP přál.
    Časem upgrade na aktivní průžení a je to pecka...jako za mě osobně dost GUT!!! ;-)Skrýt celý příspěvek

  • balm
    11:55 18.06.2018

    Jenže větší ráže kanónu neznamená vyšší úspěšnost, samozřejmě fyzikální zákony jsou jasné, ale problémem Ruské techniky je jistá zastaralost v oblasti elektroniky a senzorů. A ta ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenže větší ráže kanónu neznamená vyšší úspěšnost, samozřejmě fyzikální zákony jsou jasné, ale problémem Ruské techniky je jistá zastaralost v oblasti elektroniky a senzorů. A ta se výhledově jen tak sama od sebe nezlepší. Moderní západní technologie, taktika a schopnosti jednotek s celou paletou možností průzkumu, vyhledání, řízení situačního povědomí ... odhalí a zničí protivníka dříve, než bude schopen reagovat.

    Rusko stále zaostává v produkci moderních senzorů a elektroniky, kterou musí dovážet. Vzhledem k tomu, že doposud nejsou schopni vyrobit si vlastní konkurence schopný termovizní senzor, nemusí převaha ráže znamenat nic. Existuje plán vlády směrem k průmyslu, ale s realizací nejsou dále, než na konci loňského roku a zůstávají závislí na dovozu. Situace ještě komplikují sankce a nepříznivá ekonomická situace, ale to se týká celého bývalého východního bloku.

    S cenou munice může být paradoxně problém, respektive z historie víme, že se to prodraží. Otázkou je o kolik a kde vezmeme know-how + technologie k výrobě vlastní a levnější moderní 3P munice (Pre-fragmented, Programmable, Proximity-fuzed). Aby nebylo lepší, rychlejší a násobně levnější si koupit hotovou funkční munici od BAE/Leonardo SpA v 30m ráži. Reálně má každé sako kapsičku, každý politik bude chtít přispět a než to dojde k výrobnímu pásu přes všechny Dalíky, Janoušky, .... chtěl bych věřit, ale nevěřím.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    11:53 18.06.2018

    Dobre som pochopil poznámku v článku, že celý vzhľad je len dizajnové cvičenie? Že vzhľad neplní žiadnu funkciu? Rovné plochy a celková učesanosť (kde nič netrčí) sa používajú pre ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobre som pochopil poznámku v článku, že celý vzhľad je len dizajnové cvičenie? Že vzhľad neplní žiadnu funkciu? Rovné plochy a celková učesanosť (kde nič netrčí) sa používajú pre znižovanie radarovej odrazivosti. U Lynxu to teda tak nie je?Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    11:37 18.06.2018

    Osobně když to celé sleduji se stále více přikláním u nového BVP k ráži 35 mm a maximální balistické ochraně. Když se na ruské straně už nyní objevují kanony v této třídě v ráži 57 ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně když to celé sleduji se stále více přikláním u nového BVP k ráži 35 mm a maximální balistické ochraně. Když se na ruské straně už nyní objevují kanony v této třídě v ráži 57 mm, tak bude potřeba střílet dál a efektivněji (tj. 35 mm) a mít balistiku na co možná nejvyšší úrovni.
    Cena 35x228mm je samozřejmě jinde než u 30 mm, ale v tomto ohledu bych to až tak přísně neměřil. Mimo jin,. pokud si tuto munici budeme vyrábět v ČR, dostaneme možnost naše výrobce zase posunout technologicky dál a navíc ta cena nemusí být taková, jakou si za to nechávají zaplatit zahraniční výrobci.Skrýt celý příspěvek

  • balm
    11:37 18.06.2018

    Puma od počátku nabídla nejlépe chráněné vozidlo z pohledu ochrany posádky, nadstandardně "kompaktní" rozměry a výborný poměr výbavy a výzbroje. Out of box řešení bez dalších ...Zobrazit celý příspěvek

    Puma od počátku nabídla nejlépe chráněné vozidlo z pohledu ochrany posádky, nadstandardně "kompaktní" rozměry a výborný poměr výbavy a výzbroje. Out of box řešení bez dalších dodatečných nákladů a prodlev s integrací na přání dovybavení modulární výzbroje/výbavy. Puma dává pocit, že armáda dostane špičkové prostředky bez dlouhého prostoje, než začne něco fungovat a bude se řešit další problém.

    Navíc kompaktní rozměry dodávají vozidlu logistické i terénní výhody před konkurencí.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:25 18.06.2018

    balm: u mě to je taky tak. Pokud jde o elektroniku tak to co má mít Puma se pomalu stává standardem, ale kde vede jsou kompaktní rozměry. Které vyniknou když se všechna ta vozidla ...Zobrazit celý příspěvek

    balm:
    u mě to je taky tak. Pokud jde o elektroniku tak to co má mít Puma se pomalu stává standardem, ale kde vede jsou kompaktní rozměry. Které vyniknou když se všechna ta vozidla postaví vedle sebe. Někdo by řekl, že je moc těsná, ale při tom všem co veze je to hodně zajímavé a hlavně malé vozítko. Tím netvrdím že Lynx je špatné vozidlo. Jen každé nabízí něco jiného - osobně doufám že se najdou peníze na Pumu, ale i tohle by byla zajímavá volba

    Packal:
    je větší, ale nepleťme si ho s naboji ráže 140 mm, což už je opravdu velké monstrum. Níže přikládám porovnání 120 a 130 mm náboje. Pod ním je 140 mm a 120 mm. Jasně, je to pořád velké, aleteď si vemte, že rusové chtějí na T-14 ráži 152 mm

    https://pbs.twimg.com/media/Cl...

    https://f001.backblazeb2.com/f... Skrýt celý příspěvek

  • balm
    10:46 18.06.2018

    Puma stále vede a čím více se o dalších nabídkách dozvídám, tím v lepším světle vidím Pumu.

    Puma stále vede a čím více se o dalších nabídkách dozvídám, tím v lepším světle vidím Pumu.

  • Packal
    10:44 18.06.2018

    Je to ale kráva velká :) Nicméně, pokud by nedopadla Puma, tato kočka by taky nebyla marná. Viděl bych ji raději než CV 90 a ASCOD. 35mm kanón je sice impozantní, ale ta cena ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to ale kráva velká :)
    Nicméně, pokud by nedopadla Puma, tato kočka by taky nebyla marná.
    Viděl bych ji raději než CV 90 a ASCOD.
    35mm kanón je sice impozantní, ale ta cena patron je jinde, než u 30mm :(
    Dost dobře si nedovedu představit, jak na toto chtějí navěsit 130mm kanón. Vzhledem k jeho velikosti, hmotnosti, velikosti nábojů (cca o 1/3 větší, než 120mm) to je buď jen reklamní vějička nebo to bude úplně jiný 130mm kanón na jiné náboje, než se bude montovat do Leo3 a s nímž RhM vylezl...Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    10:28 18.06.2018

    Počítám, že při téhle velikosti se rezignuje na tvorbu okopů do předem připravených pozic :D To aby s sebou kluci vozili bagr.

    Počítám, že při téhle velikosti se rezignuje na tvorbu okopů do předem připravených pozic :D To aby s sebou kluci vozili bagr.

  • PavolR
    10:14 18.06.2018

    Vzhľad je pôsobivý, modularita je pôsobivá a integrácia ptrs je tiež cool. nehovoriac o 35mm kanóne, ktorý by stál za reč, obzvlášť v kontexte Oerlicon Skyranger, ktorý je ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhľad je pôsobivý, modularita je pôsobivá a integrácia ptrs je tiež cool. nehovoriac o 35mm kanóne, ktorý by stál za reč, obzvlášť v kontexte Oerlicon Skyranger, ktorý je vystavený v pozadí na Boxerovi. Akurát ten zadný pohľad je v porovnaní s BVP 1-2 trocha desivý, lebo je to stodola ako hovado.
    AČR by mohla kompletne prejsť na na 35mm a nakúpiť si k tomu aj 8x8 platformu, ktorá to bez problémov uvezie (či už Boxer alebo BOV 8x8 ;-p). To že už máte Pandury nevadí, stačí pozrieť, koľko toho majú Slovinci ... :D

    Čo sa Rasem spomínanej "rozheganosti" týka ... no neviem, však aj doteraz mali pásové bojové vozidlá úplne bežne takéto tlmenie ... ťažko rozsúdiť takto od klávesnice.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:02 18.06.2018

    hydropneumatické pérování je sice dražší, ale má více pohlcovat otřesy (jak moc netuším). Rozhodně bych nepodceňoval celou potřebu tlumit otřesy vozidla. Ono třeba nejnovější CV90 ...Zobrazit celý příspěvek

    hydropneumatické pérování je sice dražší, ale má více pohlcovat otřesy (jak moc netuším). Rozhodně bych nepodceňoval celou potřebu tlumit otřesy vozidla. Ono třeba nejnovější CV90 má mít systém aktivního tlumení. S tímto systémem je v terénu o 30 až 40 % rychlejší než vozidla s pasivním tlumením. Aktivní tlumení navíc potlačuje zrychlení karoserie, přicházející od nerovností povrchu terénu, až o 40 %. Zvyšuje se tak pohodlí posádky, snižuje opotřebení jednotlivých dílů a usnadňuje použití zbraňových systémů za jízdy (vyňato ze staršího textu AN). U Pumy se řeší i odpružení boxu s PTŘS a podobně. Dal bych si tedy pozor na to, aby se po nějakém čase ježdění v terénu nezjistilo, že vozidlo je sice pěkné, ale po delší době se rozhrká. Zase si ale říkám, že u Rheinmetallu nejsou pitomci a vědí co dělají.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5