BVP Šakal vzbudilo na výstavě EUROSATORY velký zájem

Foto: Šakal na EURASOTORY 2014. / EXCALIBUR ARMY 

Na mezinárodním veletrhu obranných technologií EUROSATORY 2014, který se koná od 16. do 20. června v Paříži, vzbudil zaslouženou pozornost prototyp modernizovaného bojového vozidla Šakal od české společnosti EXCALIBUR ARMY.



Kromě již prezentovaného modernizovaného BVP Šakal se na EUROSATORY poprvé představila i varianta BVP s dálkově ovládanou věží Samson od izraelského výrobce Rafael.

„Spolupráce se špičkovým izraelským výrobcem osvědčuje vysokou úroveň českého obranného průmyslu a společnosti EXCALIBUR ARMY,“ říká marketingový manažer společnosti Lukáš Novotný. Tato varianta doplňuje modernizované BVP Šakal, které má dálkově ovládanou věž slovenské výroby od firmy EVPÚ.



BVP Šakal vzbudilo velkou pozornost u návštěvníků a zákazníků z několika kontinentů (Evropa, Asie, Jižní Amerika), konkrétně např. z Pákistánu a Indie. Všichni zákazníci slyšeli na obrovskou výhodu v poměru cena/výkon. I když se jedná o pásové bojové vozidlo na úrovni 21. století, jeho cena je o desítky procent nižší než u konkurence.

Přitom obsahuje všechny moderní prvky: motor Caterpillar C9.3, který přináší oproti původní pohonné jednotce násobně vyšší výkon, dálkově ovládanou věž, která může být osazena řadou zbraňových systémů, pozorovacích a průzkumných přístrojů pro viditelnost a přehled ve dne i v noci bez ohledu na počasí, šifrovanou hlasovou i datovou komunikaci a posílenou protiminovou ochranu důležitou zejména pro nasazení v asymetrických konfliktech.

 Foto: Stánek EXCALIBUR ARMY na EURASOTORY 2014. / EXCALIBUR ARMY 



Další velká úspora vzniká v průběhu životního cyklu, protože náklady na servis, logistiku či výcvik se v zásadě nezvyšují oproti původnímu vozidlu BVP. Tato výhoda se obzvlášť týká armád, které již platformu BVP provozují (tedy i Armáda ČR a Ozbrojené síly SR).



Účast společností EXCALIBUR ARMY a TATRA TRUCKS na mezinárodním veletrhu obranných technologií EUROSATORY, které byly vůbec největší prezentací českých firem na této akci, je důkazem, že EXCALIBUR ARMY s výrobní základnou ve Šternberku ve spojení s TATRA TRUCKS, tradičním kopřivnickým výrobcem terénních užitkových automobilů, představuje silné a stabilní uskupení.

„Investujeme, získáváme nové zakázky, firmy prosperují a vytvářejí pracovní místa i odvody do veřejných rozpočtů. Pro posílení úspěchu na světovém trhu v ostré konkurenci by byla velmi vhodná reference Armády ČR jako zákazníka. Na rozdíl od sporných projektů z 90. let zde zaplatil vývoj modernizovaného bojového vozidla sám obranný průmysl a nehrozí tedy přemrštěné náklady na projekt, právě naopak,“ uvádí Lukáš Novotný.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • petr99
    15:04 26.02.2015

    Já si naopak myslím, že by to byl pro AČR velice rozumný a výhodný krok. Vždyť právě ta balistická ochrana se dá zlepšovat podle nových dostupných technologií dlouho.

  • liberal shark
    09:39 24.06.2014

    Obávám se, že taková modernizace je prostě nerozumným vyhazováním peněz na investice do neperspektivní platformy. Pancéřová technika dnes musí vydržet ve službě 30 - 40 let a ani při nejlepší vůli si neumím představit hliníkové BVP v roce 2050 :-(. jediné rozumné použití BVP by mohlo být ve stylu Švédské armády - minimální modernizace ve VOP026 a uložení do mobilizačního skladu pro záložní jednotky 2. (či 3.) sledu.

  • Ezekyl
    09:20 24.06.2014

    Přičemž jednotnost vozového parku by měla být i jedním z rozhodujícíh faktorů u náhrady BVP... V míru jsou specialozovaná, na míru šitá vozidla pěknou věcí. Ale v bojových podmínkách je důležitá jednoduchá logistika náhradních dílů a jejich zaměnitelnost, ve výsledku možnost flexibilně použít odepsané vozidlo jako zdroj dílů pro ostatní. A unifikace a tím i zjednodušení výcviku, společně se snadnou zastupitelností řidičů snad ani nemusím zmiňovat.

    V této oblastí je určitě co zlepšovat, například existují typy, které mají shodnou platformu pro kolový i pásový pohon, pro celé spektrum nástaveb i motorizací a určení vozidel.

  • Ezekyl
    09:13 24.06.2014

    Matesaax: Sice je to trochu offtopic, ale když už to bylo nakousnuto... Vrtulníky ačr - momentálně je plánováno pouze vyřazení Mi-24/35 a ponechání Mi-171š. Kandidát na náhradu za Hindy by měl být západní provenience a v potaz přichází hned několik typů, většinou vojenské varianty úspěšných civilních strojů. Na tom obecně není nic špatného, spousta armád takové stroje využívá, ačkoliv velice často v kombinaci s "klasickými" bojovými stroji (Apache, Tiger, Hind, Cobra...). Stroje jsou ekonomické, obratné a moderní. Zarážející je však praktická nepřítomnost pancéřování, ale jak jsem psal, řešení je to i tak celkem běžné.

    Jakmile však budou vyřazeny Hindy, přijdou Mi-171š o svou velkou výhodu a tou je právě vzájemná kompatibilita s Hindy. A tak pravděpodobně dojde i k jejich vyřazení či alespoň doplnění menším západním typem - doplnění by bylo poměrně vhodné, díky velikosti se 171 nehodí dokaždé situace a menší bratr W3A Sokol už nám také pomalu zastarává. Zmiňovaný UH-1 je sice nádherný a léty ověřený stroj, a to i ve variantě "gunship", ale pokud by to měl být cenově zajímavý olétaný UH-1H, přijde mi, že jsou olétané až dost. A novější (dvoumotorové) varianty jsou poměrně drahé. Ale pokud by se vybíralo jen citem, tak za mě by byl Huey jasnou volbou. To bych se snad nechal i zverbovat :-)

    Pokud by už mělo dojít i k nákupu transportních vrtulníků, bylo by dobré využít stejné modelové rodiny jaká bude zvolena pro vrtulníky bojové... Což samozřejmě drtivá většina modelů umožňuje, jen si nejsem jist, zda-li to ovlivní naše tendry "po česku" a bojím se, že nám tu vznikne velmi pestrý letecký park, takřka co stroj, to model. A to by dobře nebylo.

  • Matesaax
    00:23 24.06.2014

    Opravdu pěkný rozhovor.Osobně si myslím,že nej varianta by byla nahradit BVP dalšími Pandury,když mohla přejít na kola tak velká země jako Francie tak proč ne malá země jako ČR.Ovšem při uvažovaném horizontu 2020 už asi nemá cenu o dalších Pandurech uvažovat.Když jsem u těch Pandurů,tak mě pořád napadá,proč se kupovaly pouze velké osmikolové verze,vždyt pro řadu úkolů by určitě stačila i menší šestikolka.
    Zajímavé info zaznělo i ohledně vrtulníků,kdy Petr Pavel řekl,že nové stroje mají mít schopnost unést 8-10 osob,čímž padá varianta lehkého jednomotoráku a v úvahu přichází dvoumotorové mašiny jako Agusta -109 případně i větší AW-139.Zajimavá je i informace o možném nákupu použitých strojů,zde však mě napadají pouze nadbytečné UH-1 z výzbroje americké armády jako plánovalo např. Madarsko,ale už dlouho nebylo slyšet jaká je situace ohledně Madarů.

  • J. Alcatraz
    23:32 23.06.2014

    No tam o tom že by to měli být kolová vozidla nepadla ani zmínka. Osobně si myslím že to budou pásová (a doufám že CV90[ Za mě nejlepší řešení ve verzích jak s bushmasterem II, 40mm, i tech 120mm, jsou jedny z nejpoužívanější v celé alianci], Puma, Scout SV nebo nově vyvinutá platforma viz. video 1). Ale hlavní slovo mají stejně politici a né armáda. A souhlasím se vším co Pavel řekl.

    Pěkné rozhovory jsou i zde.
    1) Letos by měl být vypsán tendr na spojovací / veliteské vozidla
    http://video.aktualne.cz/dvtv/stropnicky-penize-pro-armadu-v-pristich-letech-porostou/r~3dab6d84f19411e3bce8002590604f2e/

    2) Politické sliby
    http://video.aktualne.cz/dvtv/stropnicky-penize-pro-armadu-v-pristich-letech-porostou/r~3dab6d84f19411e3bce8002590604f2e/

  • KOLT
    23:19 23.06.2014

    JG: Já jsem to pochopil tak, že část nových vozidel bude kolových a budou doplňovat počty, které chybějí 4. brigádě a které byly v původním tendru, načež z něj byly kvůli ceně vyřazeny. Později se bude vybírat zbytek, přičemž ještě není rozhodnuto, o jaký typ (natož výrobce/model) se bude jednat. Ale nevylučuju, že jsem to pochopil špatně.

    Původní plány byly, že 4. brigáda přejde na kolové prostředky, neb jsou vhodnější pro její expediční charakter, zatímco 7. brigáda zůstane pásová (tanky + pásová BVP), ale s ohledem na její momentální podstav a podfinancování je možné všechno.

  • Jan Grohmann
    22:20 23.06.2014

    Pokud jsem dobře pochopil informace z tohoto videa - http://video.aktualne.cz/dvtv/pavel-armada-potrebuje-190-novych-transporteru/r~767bf922e82411e3a7ff0025900fea04/
    armáda chce nahradit BVP kolovými bojovými vozidly pěchoty.

  • Martin Voják
    22:10 23.06.2014

    V případě vozidel BVP 1 či 2 se určitě jedná o nejlepší modernizaci která je nebo spíše bude k mání. Otázkou zůstává jak si vozidlo povede v porovnání s typy jakou jsou Puma, CV90, Ascod. Samozřejmě pominu-li tolikrát opakovanou špatnou protiminovou ochranu se kterou už asi těžko v rámci možností konstrukce někdo něco zásadního provede. Podle všeho to vypadá, že by se spíše armády měli soustředit na moderní konstrukce vozidel, které umožní na stejné podvozkové skupině umístit BVP, minomet, vozidlo palebné podpory (či lehký tank) atd. Jaká vlastně bude budoucnost nám asi ukáže následujících 5 let a možnosti aktivních i pasivních prostředků vozidel.

Stránka 1 z 2