Bojový pásový skateboard DTV Jackal

DTV Jackal
Foto: Bojový pásový prostředek DTV Jackal / BPG Werks

Pásové vozidlo Jackal má svůj prapůvod v civilním stroji DTV Shredder od firmy BPG Werks. Původně měl koncept sloužit čistě pro adrenalinovou zábavu a sport. Kanadská firma BPG Werks se však rozhodla využít potenciálu svého stroje a vytvořila militarizovanou verzi. Před očima nám tak vyvstává opravu netradiční bojový prostředek. Vozidlo Jackal je těžce ozbrojeno, odolá nejhorším klimatickým podmínkám a dokáže být ovládáno i dálkově. Kdo ví, možná se již brzy dočkáme vojáků, kteří na podobných prostředcích budou „rejdit“ po afghánských horských cestách.

Dvoupásové vozidlo DTV (Dual Tracked Vehicle) se skládá z pásového podvozku, benzínového rotačního motoru a masivních řidítek. Civilní verzi Shredder pohání čistě spalovací motor o výkonu 15 koní. Díky výkonnému motoru může 72,6 kilogramů vážící Shredder uhánět rychlostí až 50 km/h.

Firma BPG Werks si uvědomila vojenský potenciál, který ve svém vozidle má. DTV nejen, že je ideální pro rychlý přesun jednotlivých vojáků, ale lze ho také využít jak pro dopravu zraněných či munice, tak pro rychlou přepravu zdravotníků. Věřím, že naše čtenáře napadá cela řada dalších využití.

DTV Jackal Foto: Bojový pásový prostředek DTV Jackal při testech / BPG Werks

Společnost se tak rozhodla vypracovat militarizovanou verzi pojmenovanou Jackal (Šakal). Jelikož mají armády mnohem větší a hlubší peněženky než civilní osoby, mohli si konstruktéři dovolit do vozidla zapracovat některé zajímavé a drahé technologie.

DTV Jackal ke svému pohonu používá hybridní pohon složený z rotačního Wanklova motoru o objemu 250 ccm, turbodmychadla, 20 kW generátoru, baterií a dvou elektromotorů pohánějící pásy. Spalovací motor roztáčí pouze generátor elektrické energie a ten podle potřeby dobijí baterie nebo přímo pohání elektromotory.

Použití elektromotorů má výhodu v tom, že nepotřebujeme žádnou převodovku a další komplikované soustrojí. Na vině je typická výkonová charakteristika elektrických motorů, kdy je k dispozici maximální výkon již od nejnižších otáček.

Foto: Obrázek vydá za tisíc slov a pohyblivé obrázky ještě za mnohem více / BPG Werks

Hybridní pohon navíc umožňuje uživateli rychlou dynamickou jízdu nebo „stealth“ mód, kdy lze po určitou dobu jet jen díky elektrické energii z baterií - tedy prakticky bezhlučně.

Pásové vozidlo Jackal se na rozdíl od své civilní verze dokáže otočit na místě, podobně jako tank. V případě potřeby lze za něj umístit tažné zařízení o užitečné hmotnosti až 226 kilogramů. Dostatečná hodnota pro přepravu zraněného vojáka nebo velké zásoby munice.

O výzbroji se zatím jen spekuluje, představivosti se zde ale meze nekladou. Uvažuje se například o dvou „automatických“ 40mm granátometech M32. V kombinaci s dálkovým ovládáním tak z vozidla Jackal vzniká opravdu děsivá zbraň.

Zdroj: Gizmag

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Deset nejlepších vojenských inovací za rok 2010

Americká armáda 23. srpna zvolila vítěze každoroční soutěže o nejlepší inovace v oboru. Soutěž Nejlepší Armádní Inovace (Army Greatest Inventions) si dává za cíl zlepšit schopnosti, dovednosti, ...

Bojová vozidla pro války budoucnosti

Jak může vypadat válčení v 21. století? Třeba tak, jak již nějaký čas nastiňuje projekt Future Protected Vehicle (FPV) od zbrojařského gigantu BAE Systems. Výsledkem projektu FPV má být určení ...

IGD - individuální detektor střelby

V Afghánistánu jsou pěší patroly spojeneckých vojáků den co den napadaný střelbou protivníka. Mnohdy se stane, že hlídka ani nezjistí, odkud přichází palba. Není totiž výjimkou, že nepřítel po ...

Válka v Iráku způsobila revoluci ve válečné medicíně

Jako každý válečný konflikt i ten v Iráku přinesl velký pokrok ve válečné medicíně. Irácká válka byla specifická rozsáhlým použitím improvizovaných výbušných zařízení (IED). Vojenští lékaři se museli ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Paragon
    17:04 17.12.2013

    Len mala poznamka autorovi; elektromotor NEMA pristupny VYKON od najnizsich otacok. Vykon je praca za jednotku casu. A praca je drahovy ucinok sily. Ak vozidlo stoji, jeho vykon je rovny nule. Co tvrdite, plati pre KRUTIACI MOMENT, ktory je naozaj pristupny od nulovych otacok. A potom to uz dava zmysel; vykon = krutiaci moment* uhlova rychlost.

  • Martin
    19:59 29.02.2012

    Prodejce pro ČR na www.dtvshredder.cz