Boty polní 2000 a jejich možné náhrady

Česká armáda
Foto: Jak si stojí boty zavedené v Armádě České republiky? Ne příliš dobře... / 42 mpr

Nákupy výstroje a výzbroje v Armádě České republiky snad již od pradávna vyvolávaly silné emoce a vášně. Není divu, vždyť je skoro pravidlem, že naše Armáda vždy dokáže nějakým zázračným způsobem zaplatit hodně peněz za málo muziky. Každý si určitě vzpomene na notoricky známé miliardové kauzy. Avšak milióny se točí i trochu níže, ne u tak mediálně populárních nákupů a zakázek. Příkladem může být nákup Bot polních 2000, kdy si dovolíme zapochybovat o tom, že česká armáda koupila ten nejlepší produkt za nejvýhodnější cenu.

Obecná charakteristika obuvi

Obuv můžeme kategorizovat, či rozdělit do několika úrovní a typů. Zaprvé dle výšky obuvi. Pro vojenské použití nemá smysl ani přemýšlet o obuvi, která je nižší než 6 palců (tedy fakticky kotníková pohorka). Maximální rozumnou výškou je 8 palců (cca výška Bot polních 2000). Proto tato kategorizace nemá pro vojenskou obuv smysl.

"Tvrdost" podrážky

Další kategorizace, a to mnohem lepší, je „tvrdost“ podrážky. Tvrdost je nevhodný termín, protože i nejvyšší kategorie podrážek není tvrdá v pravém smyslu - má mezivrstvu z měkké gumy. Je spíše vhodné použít slovo ohebnost popřípadě prostě kategorie.

Boty se dají rozdělit do šesti kategorií a podkategorií. Toto členění se požívá pro turistickou obuv, ale je velmi dobře použitelné i pro vojenskou.

  • A - lehká vycházková obuv

  • A/B - lehká turistická obuv

  • B - klasická trekingová obuv

  • B/C - speciální trekingová obuv

  • C - vysokohorská obuv

  • D - horolezecká obuv

Podrážka jako taková musí mít vhodný vzorek, dostatečnou mechanickou odolnost a kvalitní přilepení k samotné botě. Mezi velmi žádané detaily patří gumová obsázka minimálně kolem špičky. Obsázka je guma nalepená na kůži, většinou kolem špičky, chránící kůži před mechanickým poškozením na exponovaných místech.

Špatné nebo nevhodné boty udělají z cesty peklo, i když ostatní vybavení budeme mít nejlepší na světě. Boty všech kategorií jsou lehčí a komfortnější, to jsou jen ty hlavní z mnoha změn poslední doby. Vývoj směřuje k také k většímu důrazu na stabilitu a ergonomii konstrukce obuvi. Z velké nabídky musíme volit především podle terénu, ve kterém se budeme pohybovat, a podle zátěže, kterou poneseme. Svět Outdooru

Poté to je podrazitelnost obuvi - u kvalitnější obuvi je běžné, že pokud je podrážka ochozena, pošle se výrobci, ten ji odstraní a na její místo nalepí novou, tímto se velmi prodlužuje životnost boty.

Samozřejmě je nutné si uvědomit, že podrážka je navrhována jako univerzální, do všech terénů a teplot. Časté stížnosti na notoricky známé podrážky od firmy Vibram (a nejen na ty) jsou směřovány ke „klouzavosti“.

Řez botou Foto: Řez botou / military.cz

1) Vrchový materiál

2) Límeček a jazyk

3) Šněrování - rychlovázací poutka, kroužky a pojistky šněrovadla

4) Podšívka

5) Vyztužení boty ve špici a na patě

6) Kožená napínací stélka

7) Mezipodešev

8) Polyuretanová mezivrstva

9) Podešev

10) Vkládací stélka (vložka do bot)

11) Síťková polyetylénová masážní klimstélka

 

Pro lepší vysvětlení lze použít jednoduchý příměr - pneumatiky u automobilu. Univerzální pneumatiky taky nikdy nebudou mít ideální trakci v terénu, na rozpálené silnici, potažmo na ledu. Buď musí mít daný jedinec více typů obutí anebo se smířit s ne zcela ideálními vlastnostmi ve všech podmínkách. Účinné univerzální podrážky sice existují, ale jejích životnost je velmi malá a i tak je do některých terénů zcela nevhodná.

Použité materiály

Dále lze rozdělit obuv dle použitých materiálů. Zde je kategorizace jednoduchá - kůže nebo textil, případně kombinace. Textil je levnější, lehčí, prodyšnější ale není přirozeně hydrofobní (vodě odpudivý) a především je mnohem méně mechanicky odolný.

Kůže je těžká, drahá, ne tolik prodyšná, ale její živostnost je násobná. Kombinací těchto materiálů lze docílit ideálních i zcela nevhodných výsledků. Důležitým detailem je minimum švů, které jsou nejslabším místem celé boty a místem, kudy se primárně dostává vlhkost dovnitř boty.

Podkategorií použitých materiálů je podšívka. Existují opět dvě možnosti - kůže a textil. Textil je vhodný pouze za předpokladu, že je předcházen Gore-texovou membránou. V opačném případě se jedná o zcela nevhodný materiál (výjimku tvoří například boty do pouště).

Další požadovanou věci je pěna, vkládaná mezi podšívku a svrchní část (typicky u kotníků). Musí být prodyšná a nenasákavá.

Samotná Gore-texová membrána je zcela jistě neocenitelným pomocníkem, ovšem je potřeba si uvědomit, že částečně pod vlivem marketingu je vyzývána jako to nejlepší.

Mít boty s membránou rozhodně není na škodu. Na druhou stranu musíte počítat s tím, že membrána na botách není navždy a že se časem potrhá. Častým omylem je, že si lidé myslí, že jim membrána zajistí vysokou prodyšnost. Opak je pravdou! Každá membrána (i ta goretexová) snižuje prodyšnost. Používá se proto, aby bota byla nepromokavá. Hanibal

Pro výrobce je mnohem levnější vyrobit Gore-texovou membránu a vložit ji do podprůměrné boty (nepromokavost bude zaručena), než vyrobit kvalitní botu bez membrány, kdy nepromokavost je v řádech dní a může být podpořena membránou. Samozřejmě jsou na trhu i jiné "-texy", ale faktem je to, že kvalitnější a prodyšnější membrána na trhu zřejmě není.

Gore-tex Foto: Průřez boty s Gore-texovou membránou / W.L. Gore & Associates přes Svět Oudooru

Vojenské použití Gore-texové boty má jeden zásadní problém. Voják musí mít boty na nohách neustále a je velmi pravděpodobné, že se dovnitř dostane vlhkost „vrchem“ - tedy třeba při brodění. V tu chvíli je v polních podmínkách prakticky nemožné Gore-texové boty usušit.

Naopak celokožená bota tolik nenasaje vlhkost a pravidelnou výměnou (a sušením) ponožek, se docílí požadovaného komfortu. Nejen mezi vojáky jsou oblíbenější goretexové boty především proto, že sehnat pohodlnou celokoženou botu s vlastnostmi moderních trekových goretexových bot je v ČR dost problematické. Přitom celokožená kvalitní bota s dobrým střihem je minimálně do vojenského prostředí lepší alternativou, než goretexová (samozřejmě s několika výjimkami).

Střih boty

Co nepatří do kategorizace, ale je nutné v úvodu zmínit, je střih obuvi - velmi těžko popsatelný detail. Není možné vymyslet obuv, aby sedla opravdu každému. Stačí atypicky tvarovaná pata, případně kratší palec a danému jedinci již bota nesedne.

Střih se týká několika věcí - zaprvé šířky nohy jako takové. Je logické, že každý člověk má jinak stavěnou nohu, někdo má i propadlou klenbu, proto na šířku málokomu sedne bota perfektně. Bohužel vždy se tento problém řešil zakoupením (nafasováním) větší boty, potažmo nasazením více ponožek na nohu. Přitom nejde o tak velký problém - stačí mít zavedené tři různé šířky bot (tedy úzkou, standartní a širokou).

Toto není nic objevného - americká armáda má systém „tři šířek“ již dlouho a i na americkém civilním trhu se tento systém běžně používá. Pro mnoho lidí bude překvapením, že systém „tři šířek“ má i česká armáda. Ale jen u bot vycházkových a večerních pro pány generály.

Dále se střih týká oblasti kotníků. Bota musí být v kotníku pevná. Snad každý měl někdy problémy s kotníkem. Při přetížení, které voják zažívá každý den, je kotník nejslabším a nejvíce zranitelným článkem. Pokud je bota v kotníku špatně střižená a neposkytuje oporu, je zaděláno na velký problém. Se střihem kolem kotníků souvisí i šněrování jako takové, které musí fixovat nohu na místě, aby noha necestovala po botě. Dobrý střih je prostě věda.

Zavedený standart - Boty polní 2000

Kdo by neznal „kanady“. Standartní vševojsková obuv, se kterou se potkal každý voják a většina příznivců přírody. Boty polní 2000 vyrábí slavičínská firma Prabos v nemalých sériích. Dle předchozí charakteristiky by se daly určit jako bota kategorie B, s výškou 8 palců, celokožené (s dvěma výjimkami) a s textilní podšívkou (opět s jednou výjimkou). Do Armády České republiky je zavedených vševojskově 6 typů obuvi od firmy Prabos.

Boty polní 2000

Boty polní 2000 jsou klasické kanady, vybrané jako náhrada za starší model vz.90. Boty vz.90 byly původně určeny pro vojáky základní služby, ale od loňska jsou již vyřazené (zřejmě definitivně) ze skladů.

Boty polní 2000 Foto: Boty polní 2000 / FOA

Boty polní 2000 jsou celokožené (usňové) boty s ne zcela povedeným střihem, nevhodně tvrdou podrážkou (bez dostatečně měkkého mezikusu) a velmi nízkou životností.

Boty polní 2000 podšívkované

Typ vymyšlený pro vojáky z povolání. Zdědil všechny vlastnosti předchozího modelu, ovšem bota již není celokožená. Je do ní všitá podšívka, takže noha není přímo v kontaktu s kůží, ale pouze s textilem.

Boty polní 2000

Foto: Boty polní 2000 podšívkové / FOA

Mezi podšívkou a kůží je ještě pěna, sloužící jako „vyměkčení“. Podšívka a pěna jsou ovšem nasákavé a společně se zcela nevhodnou koženou usní, zaručuje neustálou vlhkost uvnitř boty.

Boty polní 2000 zimní

Model totožný s předchozím. Rozdíl je pouze v použité izolační vrstvě Thistulate. Samotná tato vrstva patří mezi levná dutá vlákna a rozhodně není špičkou, ale dostačuje.

Boty polní 2000

Foto: Boty polní 2000 zimní / FOA

Je otázkou, k čemu byly tyto boty vymyšleny. Jako polní boty jsou zcela nevhodné, protože i při sebelepším naimpregnování se do nich velmi rychle dostane vlhkost. Na postávání na stráži v zimě jsou také nevhodné, kvůli příliš tvrdé podrážce a nulové trakci na ledě.

Boty polní ECWS

„Goráče“, neboli obuv do nepříznivých podmínek. Podrážka Vibram, Gore-texová membrána, střih odvozený od turistické obuvi. Zřejmě nejoblíbenější zavedená bota. Patří mezi nejkvalitnější a nejpohodlnější boty zavedené v AČR, což je smutné, protože v porovnání s konkurencí to není ani kvalitní ani pohodlná bota.

Boty polní 2000

Foto: Boty polní ECWS / FOA

Navíc ne každý voják má to štěstí na normu a body, aby si je koupil (pokud je nucen používat jen součástky zavedené v armádě). Ti nejšťastnější mají svoje pohorky.

Boty polní do džungle

Střih okopírovaný od amerických „Jungle boots“, ovšem bohužel byl okopírován starší model a navíc bez smyslu pro detail. Ačkoliv naše armáda až na pár výjimek tyto boty v džungli nikdy nepoužila a nepoužije, někteří lidé je rádi nosí v létě. Střihově je to opět nepovedená bota, nefixující kotník. Textil, použitý u této boty se roztahuje, podrážka je nesmyslně tvrdá, šněrování nedostatečné.

Boty polní do pouště

Vzhledem k tomu, že tato bota je totožná s předchozí, nelze o ní říci mnoho nového. Snad jen to, že velmi tvrdá podrážka a afghánské kameny je nejmíň oblíbenou kombinací v naší armádě. Jako pouštní bota zcela selhává, což potvrzuje i zájem armádního časopisu A-reportu a tisku o tuto botu.

Boty polní 2000

Foto: Boty polní 2000 do pouště / FOA

Problémy v konstrukci Polních bot 2000

Boty polní 2000 od české firmy Prabos mají několik společných jmenovatelů, které již byly zmíněny výše. Nejdůležitějším jmenovatelem je to, že boty nejsou z kvalitní kůže. Samozřejmě klasická kůže v terminologii znamená nezušlechtěnou surovinu, která musí projít mnoha procesy, aby se z ní stala useň. Useň je zpracovanou kůží - tedy tím, co opravdu známe pod pojmem kůže.

Slovo kůže znamená prvotní, nezušlechtěnou surovinu. Teprve jejím zpracováním vzniká useň. Přesto je však slovo kůže v běžném používání synonymem slova useň. Kůže se dělí podle zvířete, ze kterého byly získány. Nejčastěji se používají hověziny a vepřovice, ale používá se i mnoha dalších druhů kůží. Svět Outdooru

Potíž je v tom, že Prabos používá ne příliš kvalitní materiál - hovězinovou useň s hydrofobní úpravou. Technicky se ještě jedná o useň (je většinově z kůže), ale vlastnosti tomu neodpovídají. Některé zdroje dokonce tvrdí, že se jedná o povrstvenou štípenku (což je napůl syntetický materiál), ovšem toto tvrzení firma Prabos vyvrací.

Z čeho jsou opravdu šity Boty polní 2000, může zjistit jen výzkumný ústav, ovšem toto není smyslem tohoto článku. Spokojíme se s faktem, že použitý materiál rozhodně nepatří mezi ty nejkvalitnější.

Mechanická odolnost je velmi malá, odolnost proti vodě taktéž, nemluvě o prodyšnosti. S tímto materiálem souvisí i fakt, že boty se neúměrně rychle roztahují. Kvalitní celokožená bota samozřejmě také pracuje a roztahuje se, ale u Bot polních 2000 je běžné, že po dvou letech nošení již nelze nohu v botě zafixovat šněrováním.

Pokud bychom toto pominuli, mezi další problémy patří lepení podrážek. Je poměrně běžné vidět rozlepené podrážky a často se jedná o celé série bot (u některých sérií se toto neděje).

Podrážka jako taková má kategorii zhruba B, ovšem bez dostatečně měkkého vlepovaného mezikusu, takže bota je extrémně tvrdá (toto se netýká bot ECWS) a nevhodná na chození po asfaltu, případně delší stání. Také vložky nepatří mezi nejideálnější, ovšem je nutné podotknout, že i renomovaní výrobci nedávají do bot špičkové vložky.

Co se bot ECWCS týče, je pravda, že nejsou naprosto bezchybné, ale používal jsem je i v dost extrémních podmínkách (několikadenní pobyt od 3000 - 4300 m n.m.) a musím říc, že mne nezklamaly. Co se určitých nedokonalostí týče, myslím, že většinu řeší nový typ ECWCS model 2008. Mimo jiné mají pogumovanou špičku - na útvaru v nich v poslední době chodil bývalý náčelník štábu, pokud si vzpomínáte. Sám je ještě nemám, ale už se na ně těším. Commander, fórum 2. výsadková rota

Boty samotné mají špatný střih, takže i lidem se standartní nohou nesedí. Problematická je především část kolem kotníku a obecně šněrování, které nefixuje nohu v rámci boty. Tyto problémy bývají řešeny větším množstvím ponožek, ovšem je to nutno považovat za zcela nouzovou variantu. Se střihem souvisí nevhodné rozložení švů, takže v nejexponovanějším místě je šev, přes který do boty velmi rychle zatéká.



Zajímavostí je, že již v roce 2010 armáda pokusně testovala boty (jako možnou náhradu za Polní boty 2000), které měly býti v témže roce zavedeny. Nečekaně je opět vyráběla firma Prabos a na prototypech se vyskytovalo velké množství problémů a nedodělků (jak to u prototypů bývá).

Část těchto prototypů byla k vidění i na IDETu 2011. Díky finančním problémům armády obuv zřejmě nebude zavedena a je otázkou, jestli to nakonec není dobře. Boty nebyly po stránce kvality ani střihu žádným zázrakem.

Jak vypadá ideální bota?

Pokud bychom shrnuli kategorie a vybírali ideální vojenskou botu, je logické, že nemůže vyjít jeden jediný model. Obecně půjde o 6-8 palcovou botu, s kvalitním střihem, podrážkou v kategorii A/B až B/C (s obsázkou a možností podražení), vyrobenou většinově z kůže (s minimem švů). Gore-tex není podmínkou u všech zavedených bot.

Samozřejmě nic jako ideál neexistuje, spíše bychom to mohli nazvat botou, která bude vyhovovat, co největšímu počtu vojáků. Součástí hledání ideálu je zavedení rozšířeného číslování bot. Každá velikost musí být ideálně dostupná ve třech různých šířkách.

Teoreticky celé armádě stačí 6 druhů obuvi, stejně jak je zavedeno nyní (ovšem neuvažují se specializované boty pro piloty apod.). Je otázkou, jestli má smysl držet se černých bot, které jsou náročnější na údržbu a ne tolik univerzální.

Hnědé boty zastanou svoji práci stejně, ale nejsou tak náročné na údržbu a dají se používat ve více klimatických pásmech. Ovšem "starší struktury“ by z toho mohly mít noční běsy, proto zůstaneme v našem zamýšlení nad „ideální botou“ u černé barvy.

Praktickou změnou je vyřazení zateplené obuvi a její částečné nahrazení zateplovací botičkou. Izolace ve vojenských botách do našeho podnebí je poměrně nepraktická věc. Buď musí být všitá mezi kůží a membránou, což znamená, že mokrý sníh okamžitě sníží její izolační vlastnosti anebo musí být všitá mezi membránou a podšívkou, což znamená ten samý problém, způsobený potem.

Například nejvyšší kategorie horolezeckých bot se zateplují, ale u bot, kde se očekává působení průměrně do cca -10 °C, se izolace nedává a předpokládá se případné izolování kvalitními ponožkami.

Je nutné se pozastavit u cen. Armáda nakupuje (nebo má nakupovat) za velkoobchodní ceny. Tato cena je znázorněna sumou bodů, za kterou lze danou položku koupit ve výstrojním skladu a je včetně DPH. 

 

Ceny jednotlivých druhů bot ve veřejné zakázce "Boty" na roky 2011 - 2013

Ačkoliv je to velmi divné, tak armáda, jakožto státní instituce, platí ze všeho DPH a tyto peníze posílá zpět svému chlebodárci - tedy státu. Pro potřeby tohoto článku budeme kalkulovat také s velkoobchodními cenami obuvi.

U některých je cena známa, u některých ne, ale obecně lze tvrdit na tomto typu obuvi bývá rozdíl mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou zhruba 40 %, takže kde nebude známa velkoobchodní cena, budeme kalkulovat se 40 %.

Dále je nutné podotknout, že se jedná o velkoobchodní cenu pro malou firmu, která nakupuje od distributora. Odběratel velikosti armády se může dostat k ještě zajímavějším cenám (50-60 % z maloobchodní ceny) a proto občasné rozdíly v řádech stokorun, při porovnání cen, nejsou akceptovány.

Zamýšlení a návrhy ideálních vojenských bot pro potřeby Armády České republiky

Tento nástin "ideálních" bot nemá propagovat žádnou značku, ani preferovat některé typy bot. Prostě má naznačit, že za ty samé peníze, může armáda vojákům poskytnout zcela jiný komfort a kvalitu.

„Boty vševojskové“

Levné boty, určené pro každodenní nošení po kasárnách, na nástupy atd. Pro část armády tyto boty dostačují jako jediný nošený typ. Obuv má mít kategorii A/B (moderní podrážka s obsázkou kolem špičky), kvalitní fixaci kotníku a je kombinovaná - kůže s textilem.

Bota bude existovat ve dvou provedeních - „negoretexová“ a Gore-texová, s vyndavací zateplovací botičkou (podobně jako to mají americké protějšky). Standardně si voják nafasuje dvoje vševojskové boty a bez problémů si vystačí celoročně.

Belleviele 650

Foto: Belleviele 650 / Belleviele

Jako příklad lze uvést boty Bellevile 300 a Bellevile 650. Jednoduché, kvalitní boty, které sice nemají tak ideální střih, ani agresivní vzhled, ale svoji práci zastanou na výbornou. Doporučená maloobchodní cena (samozřejmě přepočítaná z americké) těchto bot je 2700 Kč a 3500 Kč.

Pokud bychom kalkulovali s tím, že průměrná velkoobchodní cena je 60 % z maloobchodní, tak cena těchto bot je 1600 a 2100 Kč. Armáda za Boty polní 2000 platí 1725 Kč a za boty zimní podšívkové 1895 Kč. V průměru tedy za ty samé peníze lze pořídit zcela jinou kvalitu.

„Boty bojové“

Obuv určená do bojových podmínek, především v Evropě. Kategorie boty B/C, gumová obsázka, možnost podrážení boty. Velmi kvalitní šněrování a fixace kotníku. Univerzální bota, kterou voják ocení při krátkém vyvedení ale i při horském výcviku. Opět jsou požadovány dvě varianty - bez a s Gore-texem. Jedná se o celokoženou botu, která je nutně mírně těžší, ale ve finále lehčí než Boty polní 2000.

 Meindl Island

Foto: Meindl Island / Meindl

Jako ideální příklady lze uvést dva, mezi vojáky AČR velmi oblíbené modely - Meindl Island a Hanwag Yukon (fakticky se jedná o model Alaska, ale bez Gore-texové membrány).

Maloobchodní cena obou těchto bot je 6 000 Kč. Velkoobchodní je zhruba 3800 Kč, a to pro menší obchody. Např. boty Prabos ECWS pak stojí armádu 4320 korun. Dovolíme si tvrdit, že jejich protějšek - Meindl Island by za méně peněz zvládl mnohem více muziky.

Hanwang Yukon Foto: Hanwag Yukon / Hanwag

Boty Hanwag Yukon, jakožto protějšek Bot polních vz. 2000 podšívkových jsou myšleny jako dvou až třísezóní obuv do pole. Extrémní vlhkost dříve či později překoná kůži, ale při dobré impregnaci zvládne tato bota udržet vojáka "v suchu" více jak dva dny (což boty Polní podšívkové nezvládnou).

Velikou výhodou je mnohem lepší dýchání boty, než u goretexového protějšku a velmi rychlé vysušení v polních podmínkách. Nevýhoda je cena - bota stojí 3800 Kč, což je dvojnásobek než u Bot polních podšívkových. Na stranu druhou, životnost tohoto modelu je více jak dvojnásobná, oproti Prabosu, takže tato investice "navíc" by byla obhajitelná.

„Boty do džungle“

Jak již bylo zmíněno, české boty do džungle fakticky (až na pár výjimek) nebyly použité v opravdové džungli. Ovšem své místo ve vybavení májí a pokud se budou kupovat na sklad, může jím být dána přidaná hodnota. U boty se předpokládá kategorie A/B s vložkou proti propíchnutí a především odtokové otvory na spodní části bot. Kvalitní střih, fixující kotník je samozřejmostí.

OTB Black Jungle Lite Foto: OTB Black Jungle Lite / OTB Boots

Přidaná hodnota - váha bot. Boty do džungle budou designovány jako nejlehčí polní obuv, kterou voják může mít. Velkou oblibu získají jistě při pravidelných přezkoušeních z běhu nebo při obdobných aktivitách.

Příklad vhodných bot do džungle je OTB Black Jungle Lite, jejichž velkoobchodní cena může být kolem 1700 Kč (maloobchodní je 2550 Kč). Boty polní 2000 do džungle stojí 1535 korun, takže je evidentní, že za totožnou sumu lze koupit zcela jinou kvalitu.

„Boty do pouště“

Zkušenosti z konfliktů v Afghanistánu jsou zcela jistě neocenitelné a dá se na nich stavět. Je ovšem také nutné podotknout, že pouštní boty mají být do všech pouštních terénů, takže musí mít jakousi univerzálnost, aby byly schopné fungovat ve všech teritoriích.

Jako univerzál se jeví bota kategorie B (s obsázkou) s velmi kvalitní fixací kotníku. V misích je voják ještě více přetěžován než v ČR, takže střih musí být perfektní. Samozřejmě boty nebudou goretexové, ale podšívka bude z materiálu, který odvádí dobře pot.

Lowa Desert Foto: Lowa Desert / Lowa

Příkladem nechť je obuv Lowa Desert elite s maloobchodní cenou kolem 6000 Kč a velkoobchodní kolem 3500 Kč. Aktuální Boty polní 2000 pouštní vychází armádu na 1535 Kč. Toto je jediná bota, která více přesahuje cenu původního modelu.

Jde zajisté vybrat levnější boty, ale ty nebudou tak vhodné a především - samotná armáda přiznala, že za misi (6 měsíců) vojáci běžně zničí dvoje pouštní boty 2000. Proč jim nedát jednoduše kvalitní? Radost budou mít vojáci, logistici a snad i velení AČR.

Ach ta Armáda…

Jak je již tradicí, česká armáda neumí dobré nákupy. Umí jen nákup kvalitních věcí za přemrštěné částky anebo nákup nekvalitních věcí za částky neadekvátní. Boty spadají do kategorie druhé. Peníze, které je ochotna armáda zaplatit jsou adekvátní, ovšem produkt, který za to dostává je žalostný.



Je s podivem, že jediná firma stále vyhrává tendry na obuv a konkurence se výběrových řízení ani nezúčastňuje. Snad je zadání, jak je v České republice smutným zvykem, napsáno na míru? Nebo je vyžadováno na Základně neopravovaného materiálu mnoho „kapříků“? Nebo je firma Prabos prostě tak dobrá a jen ona umí kvalitní obuv za přiměřené peníze? Nevíme a v žádném případě si nedovolíme tipovat.

Tak, či onak současný stav je tragický a obuv patří do kategorie zcela nevhodných výstrojních součástek. Stačí u nákupu trochu přemýšlet a za stejné peníze by vojáci dostali produkty, které patří do zcela jiné kategorie.

Zvýšilo by se nejen pohodlí, ale i bojeschopnost. Armáda nakonec ve finále ještě ušetří, protože kvalita konkurenční obuvi je mnohem vyšší, takže vojákovi boty vydrží déle. Bohužel dokud budou o vybavení vojáků rozhodovat lidé, kteří nemají ani potuchy o tom, co nakupují a nikdy to v poli nepoužijí, tak bude současný stav přetrvávat.

Za obrázky děkujeme - FOA, součást AirSoftové aliance AČR jednotek - Bojové uskupení AČR

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Problematika taktické výstroje v Armádě České republiky

Dnešním článkem se paralelně připojíme k našemu seriálu o ochranných vestách a nosičích plátů ...

Český voják 21. století podle Armádních novin

V dnešním článku budeme pokračovat v populárním tématu, a to jak bude vypadat vojenská výstroj a ...

Vesta ochranná pancéřová 2009

V současné době jsou vojáci Armády České republiky standardně vybaveni Vestou ochrannou pancéřovou, ...

Aktivní zálohy obětí chaosu v Armádě České republiky

Asi málokdo postřehl dění kolem aktivních záloh naší armády uplynulých tří týdnů, pokud mu unikl ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • maria
    04:14 07.04.2016

    Buy original Passport, Drivers license, ID card, IELTS ,visa, birth certificate, school diplomas,marriage certificate,US Green card ((documentslinkup@gmail.com)) and many other documents.
    Contact us:………… www.documentslink.com...
    Apply for real register Passport, Visa, Driving License,ID CARDS,marriage certificates,diplomas etc. for sell. Passport,citizenship,ID cards,driver license,diplomas,degrees,certificates service available. Tourist and business visa services available to residents of all 50 states and all nationalities Worldwide. We are unique producers of Authentic High Quality passports, Real Genuine Data Base Registered and unregistered Passports and other Citizenship documents.We can guarantee you a new Identity starting from a clean new genuine Birth Certificate, ID card, Driver’s License,Passports, Social security card with SSN, credit files, and credit cards, school diplomas, school degrees all in an entirely new name issued and registered in the government database system. We use high quality equipment and materials to produce authentic and counterfeit documents.All secret features of real passports are carefully duplicated for our Registered and unregistered documents. We are unique producer of quality false and Real documents.We offer only original high-quality Registered and unregistered passports,driver´s licenses,ID cards,stamps,Visa, School Diplomas and other products for a number of countries like:USA,Australia, Belgium,Brazil,Canada,Italian,Finland,France,Germany,Israel,Mexico, Netherlands,South Africa,Spain,United Kingdom, etc.

    CONTACT OUR SUPPORTERS
    Website>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> www.documentslink.com...
    Contact us on>>>>>>>>>>>>>>>>> documentslinkup@gmail.com
    General Support>>>>>>>>>>>>>>> info@documentslink.com
    Call us on>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>+237690948318
    whatsapp number>>>>>>>>>>>>>>>>>+237690948318
    SKYPE:……………… linkupdocuments

    ORDER ANY UNIVERSAL DOCUMENTS YOUR OF NEED
    PASSPORTS
    ID card
    Social security card
    Drivers Licenses
    Canada Cards
    United States Cards
    Student Cards
    International Cards
    Private Cards
    Adoption Certificates
    Baptism Certificates
    Birth Certificates
    Death Certificates
    Divorce Certificates
    Marriage Certificates
    Custom Certificates
    High School Diplomas
    G.E.D. Diplomas
    Home School Diplomas
    College Degrees
    University Degrees
    Trade Skill Certificates
    Validate SSN Number
    US green cards
    Counterfeit dollars/euro
    Spy Products
    Voice Changers
    Listening Devices
    Invisible Ink
    DMV Record Inquiry
    Background Check
    Investigate Anyone
    Registered and unregistered passport of all countries. Visas, biometric passport, degrees, drivers license,I.D cards.Training certificates M GCSE, A-levels,High School Diploma Certificates,GMAT,MCAT,and LSAT Examination Certificates,Novelty Birth, Marriage and Death Certificates Novelty Passports and New Identity Packages,Replicated,Real Degrees/Diplomas from most post-secondary institutions from around the world (we have over 3000 templates on file) all designed to look 100% identical to the original.Custom Printing (if we do not already have the template on file – simply email us a copy and we can make any alterations/modifications as per your directions).second, citizenship, identity, identification, documents, diplomatic,nationality, how to, where to, get, obtain, buy, purchase, make,build a passport, id British, Honduras, UK, USA, us Canada, Canadian, foreign, visa, Swiss, card, ids, document

    BUY REAL DOCUMENTS
    our contacts include ex private investigators, consulates, high ranking government personnel's and experienced seasoned experts, we have solid connections with higher personnel's on all areas of real register documents and passport change in these Countries who are linked to the passport agency in each of these countries and with the help of their connections, all our clients demanding any citizenship document or passport from any countries are 100% assured as well as guaranteed of receiving very high quality real genuine registered documents that can never be identified as fake!! Not even an expertise custom official or machine can ever dictate the document as fake since the document is no different from Real government issued! All our real genuine data base Registered citizenship documents have your personal data registered in the data base system and 100% machine readable. Feel free to get the additional detailed information about our services. Sincerely hope to find a way to cooperate with you. If any of these products interest you, please feel free to contact us. We will give you our best price upon receival of your detailed inquiry.
    SKYPE:…………………. linkupdocuments

  • maria
    04:11 07.04.2016

    Kúpiť originálne pas, vodičský preukaz, občiansky preukaz, IELTS, VISA, rodný list, školské diplomy, sobášny list, americký Zelená karta ((documentslinkup@gmail.com)) a mnoho ďalších dokumentov.
    Kontaktujte nás: ............ www.documentslink.com...
    Žiadať o skutočnej registrov cestovných dokladov, víz, vodičský preukaz, preukazy totožnosti, sobášne listy, diplomy atď na predaj. Pas, občianstvo, preukazy totožnosti, vodičský preukaz, diplomy, tituly, certifikáty služba. Turistické a obchodné vízovej služby sú k dispozícii pre obyvateľov zo všetkých 50 štátov a všetkých národností po celom svete. Sme jedinečné výrobcovia notárskych pasov vysoko kvalitné, ozajstné nefalšované dátová základňa registrovaných aj neregistrovaných cestovné pasy a iné občianstvo documents.We vám zaručí novej identity počnúc čisté nové originálne rodný list, občiansky preukaz, vodičský preukaz, pasy, sociálne zabezpečenie kariet s SSN, úverové súbory a kreditných kariet, školských diplomov, školských stupňov všetko v úplne novým názvom vydané a evidované v databázovom systéme vlády. Používame kvalitné vybavenie a materiály na výrobu autentickej a falšovaných documents.All tajné znaky reálnych pasov sú starostlivo duplicitné pre našich registrovaných a neregistrovaných dokumentov. Sme jedinečná výrobca kvalitných falošné a nehnuteľný documents.We ponúkajú iba originálne kvalitné registrovaných a neregistrovaných pasy, vodiča, preukazy, preukazy, pečiatky, Visa, Školské Diplomy a ďalšie produkty pre rad krajín, ako je: USA, Austrálii , Belgicko, Brazília, Kanada, talianska, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Izrael, Mexiko, Holandsko, Južná Afrika, Španielsko, Veľká Británia, atď.

    Kontaktujte našu podporovatelia
    Webové stránky >>>>>>>>>>>>>>>>>>>> www.documentslink.com...
    Kontaktujte nás na >>>>>>>>>>>>>>>>> documentslinkup@gmail.com
    General Support >>>>>>>>>>>>>>> info@documentslink.com
    Zavolajte nám na >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> + 237690948318
    WhatsApp číslo >>>>>>>>>>>>>>>>> + 237690948318
    Skype: .................. linkupdocuments

    Objednať nejaké UNIVERSAL dokumentáciu, vaše potreby
    PASY
    občiansky preukaz
    Sociálne zabezpečenie karty
    vodičské preukazy
    Kanada karty
    Spojené štáty karty
    študent Cards
    medzinárodná karty
    súkromné karty
    prijatie Certifikáty
    krst Certifikáty
    rodné listy
    úmrtné listy
    rozvod Certifikáty
    sobášne listy
    vlastné certifikáty
    High School Diplomy
    G.E.D. diplomy
    Home Školské Diplomy
    college Stupne
    vysokoškolským vzdelaním
    Obchod Zručnosť Certifikáty
    Overenie SSN číslo
    USA zelenej karty
    Falšované dolárov / euro
    špionážne produkty
    hlasové meniče
    odpočúvacie zariadenie
    Invisible Ink
    DMV Record Dopyt
    kontrola pozadia
    vyšetrovať Ktokoľvek
    Registrované a neregistrované pas zo všetkých krajín. Víza, biometrický pas, stupňa, vodičský preukaz, číslo cards.Training certifikáty M GCSE, A-levels, maturitu certifikáty, GMAT, MCAT, a LSAT skúšobné certifikáty, novosť narodenia, sobášnych a úmrtných listov Novinka pasy a nová identita Balíky, replikované, Real ° / Diplomy z väčšiny post-druhotné inštitúcie z celého sveta (máme viac ako 3000 šablón v súbore) navrhnuté tak, aby vyzerať 100% identická s original.Custom tlač (ak už nemáte šablónu na súboru - jednoducho napíšte nám kópiu a môžeme vykonávať žiadne zmeny / úpravy podľa vašich smeroch) .second, občianstvo, identita, identifikácia, dokumenty, diplomatických, národnosť, ako, kde, dostanete získať, nakupujú, nákupu, vyrobiť, vybudovať cestovný pas, id britský, Honduras, Veľká Británia, USA, us Canada, Canadian, zahraničné, víza, švajčiarsky, karty, id, dokument

    Predaj pravých DOKUMENTY
    naše kontakty zahŕňajú ex súkromných detektívov, konzuláty, vysoko postavený vládny personálne a skúsenému skúsených odborníkov, máme pevné spojenie s vyššími personálnymi o všetkých oblastiach real evidenčných dokladov a zmeny pasovej v týchto krajinách, ktoré sú spojené s pasovou agentúry v každej z týchto krajín a pomocou ich spojenie, všetci naši klienti náročné akékoľvek občianstvo preukazu alebo pasu zo všetkých krajín so 100% istotu, rovnako ako zaručená prijímanie veľmi vysokej kvality v reálnom skutočné registrovaných dokumentov, ktoré nemôžu byť nikdy identifikované ako falošný !! Ani odbornosť zvyk úradníka alebo stroj môže niekedy diktovať dokument ako falošný, pretože dokument sa nijako nelíši od skutočných vláda vydala! Všetky naše skutočná originálne Databáza Registrovaní občianstvo dokumenty majú svoje osobné údaje uložené v databáze systému a 100% strojovo čitateľné. Neváhajte a získať ďalšie podrobné informácie o našich službách. Úprimne dúfam, že nájsť spôsob, ako spolupracovať s vami. Ak sa niektorý z týchto produktov vás zaujímajú, neváhajte nás kontaktovať. Dáme vám naše najlepšiu cenu na receival svojho podrobného skúmania.
    SKYPE: ...................... linkupdocuments

  • Ondras59
    09:59 07.06.2015

    Měl bych jednu otázku, řeší se, nebo řešil někdo někdy nákup těchto bot, jejich kvalitu atd. Či nahrazení jinými a daleko kvalitnějšími?

  • mauro
    11:18 04.07.2013

    mam boty prabos 300 h
    2002 p
    hmotnost paru 2500g
    nikde jsem nenasel co je to za botu mam je z druhe ruky puvodni majitel je dostal
    puvod neznami

  • Shiffty
    13:13 14.02.2013

    Zdravím všechny diskutující. Řeším v současné době problém s výběrem bot. Měl jsem po otcovi kanady vz. 60. V podstatě na ně nemám nějaké výhrady. Chodilo se v nich dobře a dokonce jsem v nich i ryl zahradu. Bohužel mi porostla noha, takže musím vybrat nějaké nové. Nejsem žádný náruživý turista a nelezu nikde po horách, ale chtěl bych, aby ty boty vydrželi třeba do lesa na nějakou delší túru párkrát za rok (v středně těžkém terénu) a jelikož se dal otec k myslivcům, tak bych potřeboval, aby zvládly udržet nohu v suchu a relativním teple i těsně na podzim, když s ním jdu na celodenní hon. Naposledy jsme s ním stál na štontu, při každé leči asi 2,5h bez hnutí na místě (venku -5 stupňů).

    Uvažoval jsme nad botami od Prabosu, ale tento článek mě docela odradil. Jednak mě odradila ta "prkenná podrážka" a taky to, že se do nich dostane hned vlhkost. Přemýšlel jsme jestli pro mě nebude nejlepší koupit znovu kanady vz. 60. Ale pokud byste měli nějaké návrhy na boty okolo 2000 Kč, rád se na ně podívám.
    Díky :-).

  • Martin Blažejovský
    21:40 29.01.2013

    Nepotřebuji se tu rozepisovat, ale kdo je má tak uzná, že nejlepší boty jsou Adidas GSG 9.2 nebo jejich pouštní verze GSG 9.3. Nevím, jestli můžu dát odkaz, ale radši abych nedělal reklamu, tak dávám nějaký neutrální zahraniční http://www.addenda.us/adidas/a...

  • Charlie
    09:51 20.12.2012

    Zajímavý článek, který mě utvrdil v jednom: další Dvoulitry nět!

    Začínal sem v šedesátkách po tátovi, chodil sem v nich asi pět let neustále, prochodil troje podrážky (originální vlnovky a pak dvoje od ševce), až když mi začaly vrzat a rozpadat se (to jim bylo nějakých 30 let?!?) jsem přešel na devadesátky, které jsme měl i na vojně - žádný velký rozdíl, snad jen místo řemínků byly tkaničky až nahoru. Měl sem si je nechat. Po vojně sem si koupil dvoulitry, které za dva roky už ne tak intenzivního nošení praskla kůže zevnitř podél podrážky od prstů až po klenbu nohy - díra do boty jak krá*a. Koupil jsem druhé a i přes mizivé nošení se začíná objevovat ten samý problém v tom samém místě a od kamaráda mám zprávy, že je to u dvoulitrů oblíbený problém (on sám nosí neustále staré 60). Co se týče podrážky, ty boty jsou brusle, na sněhu nejisté držení (po přezutí do pracovních lemaitrů uplně jiný pocit stability), o ledu radši nemluvím.

    Budu se muset poohlídnout po něčem černým celokoženým, co je pohodlný a vydrží.

  • RB3D
    17:02 14.08.2012

    15km a 10kg zátěž, co to je, útvar písařů? To se dá ujít v jakýchkoliv fasovaných kanadách, včetně starých šedesátek a devadesátek. Problém bude jinde než v botě, pokud z toho máte puchýře. Ale jinak jo, boty by se daly za stejný prachy sehnat lepší. Prabos ale jenom šije, boty si specifikuje armáda sama.

  • Carloss
    16:30 14.08.2012

    Parádní článek! Však ono stačí při pouhém profesním přezkoušení, které máme na našem útvaru formou pochodu na 15km min. + 10kg zátěž, že bota je promočená, nohy udušené a puchýře se na nohou jen tvoří samou radostí. Tento článek by si měl přečíst někdo, kdo zadává tendery na nákupy součástek.
    My jsme na toto asi krátcí...

  • Polda
    13:51 09.08.2012

    Ahojte, opravdu zajímavý článek. Nejsem voják, jsem u PČR a tam je situace s botama snad ještě horší. Slooužím u útvaru, který je na nohách denně a to nejen na "chodníku", ale i v terénu. Dvorním dodavatelem je opět Prabos. O botách ECWS od Prabosu, které máme se to už psalo dost a nelze než souhlasit. Ve skladech je dále tahle nádhera: http://www.prabos.cz/cz/8-prod... Naprosto nevhodná podrážka, člověk má pocit, že je v botě noha "utopená", kdo mám malinko vyšší nárt, tak zažije buď očistec nebo si nechá povolené tkaničky, a tím není noha v botě náležitě fixována:-( Na fotce bota vypadá ještě celkem k světu, ale praxe je taková, že bota se po krátkém čase "rozplizne", použitý materiál je naprosto nevhodný, boty jsou po nějakém čase okopané a odřené a vypadají jako by prošly několik ofenziv :-( Momentálně se mi podařilo získat ve skladu toto: http://www.prabos.cz/cz/8-prod... . Skladník mi je dával jako velkou svátost s tím, že jsou to boty pouze pro zásahové jednotky. První co mne zaujalo byla váha, protože jsou uplně stejně těžké jako zmiňované ECWS :-( Ovšem podrážka to naprosto nevhodně kolíbkovitě tvarovaný kus nepodajné tvrdé gumy. Co je ale mnohem horší, boty začaly po cca 3 měs. nošení neskutečně "vrzat" při každém kroku a nepomáhá vůbec nic :-( Ze zkušeností kolegů vím, že to není bohužel jenom moje zkušenost. Pak dodává pro PČR Prabos ještě tento klenot:http://www.prabos.cz/cz/8-prod... . Boty sice vzdušné, ale ušité z nějakého papíru :-(, mají nevhodně řešené zavazovaní a při chůzi se vyzouvají, takže třeba stíhání během je pak zážiteček. Dvanáctihodinová služba v takové botě je jen pro silné nervy. Proto spousta kolegů nosí "kanady", ale to se zase nelíbí některým jejich nadřízeným. Vedení PČR je si situace okolo bot u PČR asi dobře vědomo a tak nalezlo "Švejkovské" řešení a ve vystrojovacím řádu je napsáno, že je možné používat i vlastní obuv, ale musí být černá (je to tam definováno přesněji) a v podstatě tak spoléhá na to, že každej polda si časem pořídí stejně nějaké boty za svý :-( Moje zkušenosti s Magnumama jsou takový, že po asi půl roce se mi začaly odlepovat obě podrážky, a i přesto, že se o ně starám, tak praskají v ohybu špiček, takže se pomalu opět rozhlížím po něčem jiném a opět za své :-( Jinak v civilu nosím Meindl Island a Salomon Authentic a oboje můžu vřele doporučit

  • Halisek
    16:19 26.07.2012

    Ahoj,
    jsem voják a ačkoliv nohy by pro nás měly být tím základním a nejdůležitějším nástrojem, musím říct, že se na to zhola kašle. Kdybych byla odkázána pouze na obuv AČR, což je většinou nezbytné, splakala bych nad výdělkem. Vystřídala jsem více armádních vzorů kanad a musím říci, že vzor 2000 je z nich všech nejméně povedený. Boty jen málo komu padnou, těžko se přizpůsobují specifikům každé nohy, neboť kůže je spíše papír. Proto se také brzy rozpadají...A co se týká podrážky? Ne jen, že je pro svou tvrdost naprosto nevhodná na delší chůze, o běhu nemluvě, ale po velmi krátké době podélně praskne a pak máte něco, jako žraloka, ale uprostřed boty. Napadá mě jediný důvod prodeje takových to bot a to je ten, aby docházelo k co nejčastější výměně a tím zvýšenému prodeji bot. To je ale zhola nesmyslné, neboť nikdy nemáte vychozené boty, jež by byly vhodné na dlouhé pochody a běhy. Už to skoro máte a ejhle, musíte je vyhodit.
    Vypodšívkovaná bota je bohužel obdoba boty zimní. Nevím sice, co se nachází mezi látkou a "kůží" oproti botě zimní, ale je v ní naprosto stejné klima. Rozdíl je snad jen psychologický, neboť na ní není hvězdička a ta je na zimních také jen psychologická, neboť boty absolutně nezahřejí. Boty ECWC jsou supr, bohužel se nehodí na každou činnost. A tak, ať voják chce nebo ne, musí hledat jinou alternativu. Průšvih nastává ve chvíli, kdy se v takových to "AČR nehomologovaných" /neschválených / botách stane úraz.
    Člověku se chce zaplakat, když se zajede podívat například na IDET a uvidí zde boty, jejichž vývoj stál jistě nemalé prostředky a jež jeho oko již nikdy nespatří. Nezbývá, než se ptát, pro koho že je takový vývoj vlastně dobrý? Pro nás obyčejné vojáky určitě ne. My máme jen jedinou možnost a tou je nošení bot neschválených a víru, že až se nám v nich něco stane, neohne nám AČR loket.

  • Lukáš Karlík
    23:09 24.07.2012

    Opravdu skvělý článek.
    Tedy až na ty tkaničky jsem se dozvěděl vše podstatné.
    Sám jsem si před třemi lety pořídil od firmy Prabos tyto boty: http://www.prabos.cz/cz/8-prod...
    Tyto jsou pravda novější verze já mám verzi 8 v kombinaci nylon kůže a nemohu říct jediného křivého slova, boty drží, jsou pohodlné, rychle se zavazují, pravdou je, že se stává chůze nepohodlnou, když člověk projde řekou, ale to snad v každé obuvi. Každopádně soudě podle toho, co zde čtu jsem měl spíš asi velikou kliku, ale jak říkám až na drobné oděrky na žpičkách, a běžné opotřebení od používání jsou boty naprosto v pořádku, to dokládám i tím, že je nosím celoročně ikdyž pravda, že v zimě vyžadují důkladnější péči oproti začátkům. Ale netrápí mě to tolik a obzvlášť, když si spočítám, kolik bych celkem utratil za běžnou "civilní" za ty uplynulé 3 roky, letošní zimu s nima ještě počítám, ale tu příští už si pořídím nějakou jinou kvalitu a tyhle degraduju jen na jaro, léto, podzim...

  • vanhouten
    09:36 12.07.2012

    mel jsem jak vz. 60, tak vz.90, tak zimni vz.2000.

    vz.60 a vz.90 byly fajn boty, hlavne temer neznicitelne, ale pohodlne moc nebyly.

    co se pohodli tyce tak vz.2000 byly super, ale nevydrzely zhola nic. druhy problem byl malo odizolovana tvrda podrazka, ktera proste v zime zespod studila a hodne ochlazovala nohu, takze i kdyz byly zimni, byla mi v nich pernamentne zima.

    ted jsem si koupil Belleville 790 Gtx a doslova si chrochtam. upozornuju ze za nove, zadne skladove ulozenky nebo pouzite jsem dal 1800 kc. i kdyby staly 2500 kc tak to jsou za ty penize luxusni boty se kteryma se nemuzou nejake vz.2000 srovnavat ani smykem. uprimne lituju vojaky za to v cem musi chodit, protoze ty ceske boty jsou fakt tragedie. pritom staci tak malo a muzou mit za stejne penize uplnou jinou ligu.

    jedinou chybou tech bellevillek je ze jsou vylozene do pouste, takze v zime hodne ztvrdne podrazka a hodne to klouze. jinak opravdu nemam co bych vytknul. botky pouzivam na celorocni noseni. reseni by bylo vybrat nejaky jiny model bellevillek ktere nejsou urceny primo do pouste.

  • Lukáš
    18:27 26.06.2012

    Jiny boty nez jungle jsem na vycviku v jungli nezkousel, ale v porovnani s ostatnima (francouzska armadni bota, velice podobna 60) byla tohle zdaleka nejlepsi varianta o cemz svedci ze je pouzivali i instruktori Cizinecke legie (nekteri americky, nekteri magnumy, ale meli tam i cesky od prabosu) a byli spokojeni.
    Jinak uz jsem vyzkousel celou radu bot. Krome magnumu, ktery jsou sice levny ale opravdu velmi rychle se rozpadnou, tak i adidasy GSG, ktery jsou sice pohodlny ale taky moc nevydrzi tak i blackhawky black ops se kteryma jsem nejvic spokojen. Hanwagy jsem jeste nemel, protoze to u nas neni dovoleny (bota musi byt cerna), ale na nekterejch cvicenich jsem zkousel i poustni magnumy (amazon nebo tak nejak) a s tema vladne absolutne nejvetsi spokojenost. Dokonale mekka bota, sice ve vode rychle pousti vlhkost (po dobre impregnaci nani problem ve snehu nebo v mokre trave) ale zase ji uzasne rychle posle ven. Zalezi samozrejme i na ponozce. Alw kazdymu svedci neco lepsiho. A je dost pravda ze lidi na 2000 moc nenadavaj protoze nikdy nemeli nic jinyho.

  • o24u
    20:15 16.06.2012

    Autor sice píše hezky, ale mýlí se v tom, že lidé, kteří rozhodují o nákupu nemají potuchy o tom, co nakupují. Mají, jen je řídí jiní lidé, kteří mají jiné větší potuchy o tom, co je dobré. Vlastní prospěch. Ale za to si můžeme sami. Po každých volbách.

  • HERETIC
    19:06 11.06.2012

    Je smutné, že kdybych si nekupoval vlastní boty, tak už bych nechodil. A místo toho, aby se armáda zamyslela a nakoupila něco pořádného, tak raději mi zakáže jakékoli jiné boty nosit. :)
    Holt až nějaká firma nabídne dostatečný úplatek, tak budou boty.

  • prometheus.x
    14:01 09.06.2012

    no po prakticke zkusenosti kdy jsem si zakoupil bellevill boty v nejmenovanem armishopu s prebytky americke armady a nekolika letech noseni musim rict ano nejvedsi problem obuvy jsou svy kdy se mi dnes asi po 4 letech zacal jeden sev parat , jde o klasickou celokozenou botu s goratexovou membranou a ktomu mam 2 pary vlozek taktez goratexovich zateplenych, a narovinu povim nejsou lepsi boty nez tyhle co sem mel zatim moznost zkusi podrazka neklouze ani na oleji benzinu nafte nicem podobnem, a kdyz je podzimni pocasi kdy jsem se pri stavbe brodil i v metru vody tak proste vecer staci vyndar vlozku a dat tam druhej par a mate zase sucho, a ktomu vibramu vybram nejsou primo podrazky jako takove ale je to vlozka mezi podrazkou samotnou a dnem boty a v podstate zarucuje jnen snizeni razu do chodidla

  • Michal
    10:30 09.06.2012

    Děkuji za další, velmi zajímavý článek ze série o vybavení AČR.

    Jedinou věc, kterou v článku postrádám je problematika tkaniček, resp. šněrovadel, která jsou, dle mých zkušenosti u většiny zavedených bot také nevhodná a boty je díky jejich povolovaní třeba často převazovat. Nemluvě o délce, která je někdy zbytečná.

  • Kajman
    20:55 06.06.2012

    Konkretne bellevilky jsem opravdu kalkuloval jen dle kupeckych poctu, ale k pointe "zlych prekupniku".
    Obecne chapu, ze musi existovat pro mensi odberatele distributor a celkove vzato proti tomu nic nemam. Take chapu, ze na kazdem produktu musi mit cca 20%, aby se uzivil a obchody musi mit cca 40%, aby se uzivily ony - to jsou proste fakta. Cesky trh je moc maly na nizssi ceny (a cesti zakaznici navic moc lini na sedy dovoz).
    Ale pointa je, ze armada je proste velky odberatel a muze si diktovat podminky a nakupovat primo od vyhradniho distributora. Cimz padem se bez vetsich obtizi dostane na 40-50% MOC.

    Cenik bellevile nemam a bellevilky jsem zaradil schvalne, protoze reprezentuji vcelku levne boty. Mohla tam byt klidne jina firma (treba magnumky, jakkoliv je nemusim). Nechtel jsem zabredat do reseni dovozu bot, ale co uz.

    Vetsi firmy (napriklad outdoorove) maji casto celosvetove stejnou doporucenou MOC. Z toho jasne vyplyva, ze VOC musi byt celosvetove na stejne urovni (Fabrika prodava distributorum zhruba za stejne penize (cca 40% MOC) a ti do prodavaji dal narodnim obchodum (cca 60% MOC). Vyjimka jsou vetsi retezce, ktere casto maji zaroven vyhradni distribuci). Argument se zarukou je lichy, protoze plati pro vsechny vyse jmenovane. Ano, v cr je realtivne dlouha zaruka, ale cesti prodejci stejne prodavaji boty za stejnou MOC, jako v jinych zemich, kde je zaruka kratsi.

    DPH je jiste dulezitym faktorem, ale pokud se nepletu tak v cizine se da nakupovat bez DPH (repspektive DPH se vraci), pokud jste velkoobchodnim odberatelem - Treba Alasky dovezene do CR z nemecka (nebo klidne north face z USA (ciny)) nemaji dvojite zaplacenou dan - to je nesmysl.

    Jak jsme psal, nemam k dispozici cenik bellevile, ale treba ceniky Hanwagu i Meindlu mam a dokonce mam (jiz neaktualni) ceniky hanwagy z dob, kdy (vyhradni)distributor byl Hudy (cimz padem nakupoval primo z fabriky za nejnizssi ceny). Takze nejsem mimo realitu.
    Tim netvrdim, ze mimo realitu jste vy - spis si myslim, ze patrite mezi mensi ryby mezi obchodniky (urcite nepordate tolik bellevilek, jako se v cr proda hanwagu)a tim padem nemate takove VOC ceny, jake by jste chteli a navic nemate v evrope distributora - musite si to vozit sami (=nizssi marze).

    Takze pokud piste ze marze na bellevilkach nejsou stejne jako jinde v branzi - chapu vas, ale neni to pointa clanku (a je to tak trosku vase smula, ze na nich amte tak malou marzi - bez urazky). Mohl jsem tam napsat Magnumky, Bardejov, kohokoliv ve stejne cenove relaci.

    Legislativni ramec armady znam tak muzem uvazovat jinak. Armada oslovi (napriklad) distributora Hanwagu a Meindlu v CR - respektie vyspise pruhledne vyberove rizeni. Distributor si rekne. Fajn, armada vezme 20 000 paru, to nam daji ve fabrice i slevu (nebo taky ne). Slevi ze svych obvyklych 20% marze na 10% marze ((tedy 50% MOC), protoze se mu to porad vyplati. Ejhle, boty jsou za 3000. Vydelal distributor, fabrika, armada. Takze volani do fabriky je samozrejme u nas nemozne ale tohle, co jsme popsal mozne je - jen to chce kvalitni zadavani zakazek. Trh uz si s cenama pohraje. Kvuli takove zakazce sem nekdo klidne zacne vozit doted nevozene znacky. Veril bych tomu, ze kvuli takovehle zakazce by s vami zacal bellevile jednat na trosku jine urovni.
    Osobne si myslim, ze kvuli velke zakazce by nekteri vyrobci byli ochotni zalozit si v CR sro-cko, aby mohli delat primou distribuci - ale to je jen domenka, az tak do toho nevidim.

  • třeba Karel
    16:37 06.06.2012

    Článek jsem si se zájmem přečetl, opravdu se jedná o palčivé téma. Avšak mám poněkud problém s tím, že rovina cenových úvah je špatně. Oceňuji autorovi praktické poznatky (nebojte, sám také nějaké mám), ale to, čemu se říká "kupecké počty", je mimo realitu.

    Řekněme, že mám "něco společného" s jedinou firmou, která Belleville vozí do ČR přímo z fabriky, všichni ostatní, kteří je nabízejí, je mají prostřednictvím jediného dovozce. Na rozdíl od autora tedy mám k dispozici ceník z Belleville a vím, jaká je jejich skutečná nákupní cena. Takže tedy:
    - marže na Bellevillách nejsou zcela takové, jak je v branži obvyklé
    - současná celní sazba, pokud se nepletu, je v tomto případě 8 nebo 8,5 %, a té se nelze vyhnout
    - teleportace je zatím ještě v "plenkách", takže náklady na přepravu nejsou zanedbatelné.
    - pokud boty v ČR prodáte k užívání, tedy ne k dalšímu prodeji, nevyhnete se v ceně ani DPH
    Vaše předpokládané rozmezí bylo 2700-3500? Fajn, já říkám, že za 3500, pokud se počítá s clem, cenou přepravy a následným DPHčkem, se ty boty ani nepřivezou. A to by armáda jistě chtěla (asi jako každý), aby na ty boty byla záruka (což jsou další náklady pro dovozce, i kdyby reklamace v USA vyřizovali bez jakéhokoliv remcání), vůbec nemluvě o tom, že by na tom měl být také nějaký zisk, aby se tím vůbec někdo zajímal. Toliko tedy na téma "zlí nenažraný překupníci".

    Bylo by hezké, kdyby třeba generál Novák mohl vzít telefon a zavolat do Bellevillu a říct do sluchátka: "Nazdar W., hele, pošli mi čtyři tisíce šestsetpadesátek, jasně, cena jako obvykle. Velikosti nějakej mix, jo a faktura jako posledně na ministerstvo. Jo, a jestli můžeš, tak mi tam dej dvouměsíční splatnost. Měj se a pozdravuj říďu, čau!" Jenže takhle to nefunguje. Neumožňuje to legislativní rámec daný pro nákupy armády, a podle všeho je to dobře. A obávám se, že podobné je to i s dalšími kalkulacemi....

  • Left
    19:18 05.06.2012

    Sakra. Jak na to tak koukám, tak bych se opravdu měl vrátit k ideji, že bych vstoupil do politiky a nějak se propracoval na ministerstvo obrany a začal se tím zabývat. Tohle fakt nejde...

  • psovod
    18:44 05.06.2012

    tak já je mám v práci v přáslavicích taky-stejně jako všichni ostatní a jediné co se mi na nich stalo je to,že se pravidelně rozpadají,vodoodpudivost nula,praskání materiálu po několika měsících,totální rozklad nejpozději po roce a půl,vše co je v článku napsané je na beton pravda,bohužel nic jiného se nefasuje,takže si kupujem za svoje jiné,jako všude jinde,komentář Waltra mě připadá jako ted problém s cz805-armáda nenašla žádné chyby ale nám nestřílí ani na libavé,nebo že by si to všechno vojáci vymýšleli? celý problém s veškerou výstrojí má ještě jednu rovinu-málokdo rozpadající se věci z výstrojáku reklamuje a proto vyzývám všechny uživatele bot prabos,nebo třeba flísek s nefunkčními zipy a podobně-nebudte lenošní a hromadně chodte vše reklamovat-máte stejné záruky jako v obchodě,dokud budeme všichni pouze nadávat a vyhazovat do popelnic rozbité věci místo reklamací,tak se nezmění vůbec nic,výrobce může operovat prakticky nulovou poruchovostí

  • Standa
    13:17 05.06.2012

    Tak chodit v botech na tůru a bojový podmínky je něco jiného. Já jsem zase viděl, že když se voják s 2000 na nohách plazí, tak ty boty dostávaj na frak víc, než 90tky.

  • Walter
    12:51 05.06.2012

    Článek poučný, zajímavý, ale tak zcela se s ním nestotožňuji. "Dvoulitry" tahám už 4 roky, prakticky pořád (mám jen je a taneční boty k obleku) a jediné, co se s nimi za tu dobu stalo, že na 1-2 místech slabě popraskal povrch kůže a to jen proto, že jsem je jednu zimu snad ani jednou nenamazal. Co se týče voděodpudivosti, nemám větší problémy, stříkám je nějakým sprejem (název teď z hlavy nevím) a pak přemáznu krémem a jsou v pohodě. I když...! O víkendu jsme si dali s kamarádem menší výlet, chtěli jsme obejít celý Doupov (vyšli jsme z Varů, přes Kadaň a pak na jih) a většinu cesty jsme šli po asfaltu a já nakonec musel ve vz.2000 skončit po 72km, protože díky tvrdé, prakticky nepružící podrážce, jsem na chodilech už v podstatě neměl svou vlastní kůži, ale monolitickou hmotu složenou částečně z ponožek a náplastí... Ale na 30-50km se dají používat do téměř jakéhokoliv terénu co znám (nebyl jsem v Nevadě ani na Sybiři, takže to nevím).

  • Gery
    22:45 04.06.2012

    Na co nové boty? Stačí leštidlo na kanady, všichni si namažeme nohy na černo a armáda alespoň ušetří.

  • Left
    20:27 04.06.2012

    Díky moc za upřesnění :)
    Jestli můžu ještě jednu otázečku. Z jakého jste útvaru? Píšete Prostějov, což může být například 102. průzkumný prapor nebo také 601.skss :)

  • Kajman
    20:14 04.06.2012

    To co je linkovano nejsou vyrobky spolecnosti zeman - jen distribuji Hitec Magnum - coz je levna, spise policejni ne moc kvalitni bota. Ale diky cene je velmi oblibena a sam jedny do kasaren nosim. Spolecnost Zeman, co je mi znamo, vyrabi jen obuv pro hasice a protiminovou obuv - ovsem ta je dosti sporna- stejny koncept zkouseli a zavrhli americane jiz pred padesati lety.

  • Left
    19:45 04.06.2012

    A co něco od české společnosti Zeman?

    http://www.zemanshoe.cz/magnum...

  • anonym
    18:10 04.06.2012

    Rád bych se zeptal někoho znalého: co říkate na boty black hawk ops?

  • Tomáš
    16:49 04.06.2012

    Zajímavý článek. Na léto jsem si koupil obuv od firmy Blackhawk a jsem s nima spokojenej. Hodně se mi potí nohy a pěkně to odvětrává. Investice do obuvi šetří nohy, proto se vyplatí si připlatit za kvalitu a ne nosit takový škrpále.

  • Kajman
    15:36 04.06.2012

    Panove, dekuji za kladne prispevky.
    Rad bych predesel zdlouhavym debatam o tom ze meindl je nejlepsi, pripadne hanwag atd. (pokud mate touhu po velkem flamu na toto tema, doporucuju ceska outdoorova fora).
    Mam jak Meindl Island, tak Hanwag Yukon, tak jeste nejake Lowy (a i bellevile, magnum a dalsi - cast uz je v popelnici za ty roky). Neco jsem se s nima nachodil a v mem okoli jich je taky mnoho. Muj nazor je ten ze Meindl, Hanwag i Lowa jsou na stejne urovni co se tyce kvality. Kupte si to, co vam nejvic sedne - kaslete na doporuceni. Vsechny tri znacky jsou svyma top modelama na fakticky stejne urovni - to je alespon moje zkusenost za mnoho let noseni techto modelu.
    Ve vetsine souhlasim s Acem - zavisi na pozadovane kategorii boty, typu pouziti, osobni preferenci atd. Navrh bot na konci clanku byl myslen tak, aby uspokojil co nejvetsi mnozstvi vojaku - nebyl myslen na turistiku a mnohe dalsi veci (ale netvrdim, ze navrhovane boty nejdou pouzit na turistiku).

  • Kubec
    15:14 04.06.2012

    zapomněl jsem dodat, že přestože je to opravdu robustní bota a poskytuje perfektní oporu kotníku tak je až překvapivě lehká a pohodlím se dá přirovnat k "dětské bačkůrce". Jiný boty bych už nekoupil.

  • Kubec
    15:09 04.06.2012

    Skvělý článek, chválím. Co se Hanwagů týče, mám už pět let Alaska GTX a jsem naprosto spokojený. Nejsem sice voják, ale jako myslivec a outdoorový nadšenec dávám těm botám dostatečně zabrat. Cena je vyšší, ale na botách se prostě šetřit nemá. Za těch pět let co je mám vypadají pořád stejně a ani jednou mi nepromokly (a to jsem chodil i potokem). Jediná nevýhoda je vibramová podrážka která se celkem rychle prochodí. Ale jinak bych tu botu doporučil všem vojákům, těžko budete hledat lepší a pohodlnější!

  • Márty
    15:07 04.06.2012

    Pokud máš boty černé tak se v AČR dá s velením vyjít.
    Na cvičení je to pak celkem jedno ,ale zase záleží na velení.

    Mám dotaz pánové nemá někdo zkušenost s Hanwag Alaska GTX pokukuju že je koupím a slyším jen samou chválu ? díky

  • Standa
    14:52 04.06.2012

    Ace: Tak jsem se na to díval a všechny boty vypadají stejně :-), ono to asi bude dost podobný. Ty Meindl jsem původně chtěl, ale jak jsem si je prohlížel, tak už mi připadali dost velký. Ale všichni o nich jenom básněj,,,,tak já si je zkusim tak za dva roky koupit na porovnání,,,,jestli je do tý doby nebudou vyrábět v Číně z jiných (horších) materiálů.

    A v armádě už neplatí jednotnost výstroje? Když jsou vojáci nastoupený a má každý druhý odlišný boty, tak už to nevadí? Nebo jak to teď je? Já když byl na vojně, tak zrovna začali 2000 a za rok z toho byly roztrhaný hadry,,,,za tenhle nákup by měl jít někdo za mříže.

  • Mattauch
    14:24 04.06.2012

    Ano boty v AČR jsou opravdu povedené... po delší době jsem ci vzal v bžezna na cvičení vz. 2000 bez podšívky a hned podvrklej kotník (ještě teď se mi připomíná). Podšívkové a zimní dvoulitry jsou pro mě naprosto nenositelné z důvodu ergonomie (zvláštní když mají stejný střih jako ty bez podšívky ale je to tak), takže na polní výcvik mi vychází jako jediné použitelné goráče, což je v létě opravdu lahoda... A životnose je jasná... dvoulitry půl roku až rok, dle série asi a goráče 2 - 3 roky...
    Kolegové mají výborné zkušenosti s Meindly jak po stránce komfortu a ochrany nohy tak i životnosti, takže na ně šetřím také...

  • Ace
    14:12 04.06.2012

    Standa: tak Asolo, Salomon, LaSportiva - vsechno na jedno brdo, stejny. Sem tam vyrobej trochu sirsi model a nekomu to nesedne, sem tam vyrobej uzsi a nesedne druhemu, semtam trochu divnej strihen a nesedne to tretimu, je to ciste o osobni preferenci. Trochu vyssi kvalita bych rekl Scarpa a treba Boreal - imho nejluxusnejsi Ackovy boty jsem mel od nich, ale ceny pekelny, dale pak Hanwag je super. Nejvetsi kvalitou se honosi Meindl - jako pro vojaky do prace ano, pokud je clovek na VHT, tak take, ale pro cloveka co to ma na "vikendove" pouziti bych za to ty prachy nedal, za ty prachy radsi dvoje trochu horsi boty a stridat dle potreby.

  • Ace
    13:53 04.06.2012

    Standartni US boty (mysleno ty primo zavedene, ne "komercni" modely) se vyrabi dokonce v 5ti sirkach - XN, N, R, W a XW - jen pro upresneni.

  • Standa
    13:26 04.06.2012

    A co boty Asolo? Ty jsou taky dobrý, někde na úrovni Meindl. Mám 2 páry a max. spokojenost......prochozený od trosek v Českým ráji po negevskou poušť.

  • Lukáš
    13:18 04.06.2012

    kratce a stručne nic horšiho jak dvoutisicovky sem na nohach nemel....

  • Márty
    12:25 04.06.2012

    Zase jeden velmi poučný dobře napsaný článek . Děkuji.
    Je pravdou že české boty jsou na stupnici 1-10 kde 10 je nej někde na 5 místě.
    Člověk který ujde 100km v českých botách a neslezou mu nehty (takového neznám) rychle přesedlá na kvalitu jiných značek. Jak zmínil kolega když máte nohy v haj....................... jste odepsaný. :)

  • Kajman
    12:09 04.06.2012

    Martin Hensl: maloobchodni cena Bellevile 650 je $186.00, staci si to prepocitat. Kolik za to chcou prekupnici u nas je vec druha - to nebylo predmetem clanku. Je videt, ze se v tom mc neorientujete, protoze Lowa, Meindl i Hanwag jsou nemecti vyrobci (stejne jako Haix, ktery je ovsem spise stredni tridou) a boty jsou site bud v nemecku nebo ve stredni evrope (konkretne Lowa sije na Slovensku).
    O Haixech neni ani zminka, protoze proste neni mozne zminit vsechny znacky - jak vidite, snazil jsem se co typ, to jiny vyrobce. A snazil jsem pripsat k danemu typu co nejkvalitnejsi a nejproverenejsi model, se kterym bylo minimum problemu a stiznosti u uzivatelu.

    Lukas: kazdemu vzdy vyhovuje neco jineho, ale zeptam se jinak - mel jste na nohach nekdy jine boty do jungle nez ty ceske? Uz jsem slysel chvalu na vz.90, vz60, na trabanta.... a po delsi diskuzi jsem posleze zjistil, ze dany priznivce vetsinou nevyzkousel nic jineho (to neni mysleno urazlive, jen muj poznatek a otazka). Clanek neni myslen ze ty boty jsou otresne, jsou rekneme podprumerne a hodne lidem vyhovuji (protoze casto nepoznali nic jineho, nebo kvalitnejsiho - ale nemusi byt pravidlem). Clanek je myslen tak, ze za ty stejne penize muzeme mit mnohonasobne vyssi kvalitu a pohodli.

  • Martin Hensl
    11:28 04.06.2012

    Nevím, kde jste sebrali ,že boty Bellevile 650 stojí do 3 500Kč, podívejte se na internet a nejlevněji tak za 5 500 Kč. Jinak já nosím svoje vz 90 a jsem spokojený. Taky mi tento článek přijde jako ošklivá reklama na americkou výrobu bot. Myslím si, že takové Haixy jsou taky moc dobré boty a v článku o nich není ani zmínka.

  • Jan Sullivan Heřmánek
    10:57 04.06.2012

    Osobně jsem také nafasoval ty šílené boty vz.2000 a do skutečného použití u 72. mpr. v Přáslavicích jsem si ušetřil na Meindl Performance a lze jen těžko popsat, jak veliký komfortní a funkční rozdíl může mezi botami být...základem bojeschopného vojáka jsou nohy a kvalitní obuv zvyšuje výkon vojáka o desítky procent.

  • O´Neill
    10:29 04.06.2012

    Osobně můžu doporučit boty Hanwag Alaska i Yukon. Mám s nimi dlouholetou zkušenost ve vysokohorské turistice a nikdy s nimi nebyl problém.

  • Lukáš
    08:09 04.06.2012

    Poznámka k botám Jungle.
    Absolvoval jsem s temahle botama 14 dni na vojenskym vycviku v Jungli a naprosta spokojenost. Odvadeni vody, snerovani, podrazka proste vsechno, do tamniho prostredi naprosto supr.
    V republice je nosim taky, hlavne v lete kvuli lepsimu vetrani a jediny problem je hozeni po asfaltu zejmena kvuli tvrdosti podrazky, tu lze castecne odstranit zakoupenim lepsi vlozky.