BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR 

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.

Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.

"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.

Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.

Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.

Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).

"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.  

V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.

 
Testování vozidel v rámci průmyslového dne.

Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.

Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.

Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.

Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.

Názor Armádních novin

Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.  

V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl. 

Zdroj: MO SR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit ...

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...

KOMENTÁR: Nákup obrnených vozidiel vyvoláva na Slovensku búrlivé reakcie

Slovensko ide realizovať najdrahšie vojenské nákupy v histórii. Majú veľa spoločné s  obstarávaním ...

Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • niko
    09:32 07.12.2017

    Flader: Su uz niekde technicke parametre ?

    Inak mne z laickeho pohladu pridu aj niektore senzory celkom rovnake ako na XP.

    Flader: Su uz niekde technicke parametre ?

    Inak mne z laickeho pohladu pridu aj niektore senzory celkom rovnake ako na XP.

  • Flader
    09:30 07.12.2017

    clanek, na Palbe je foto zo včera s TTD a tam je motor 450kW. AMV malo 405kW.

    clanek, na Palbe je foto zo včera s TTD a tam je motor 450kW. AMV malo 405kW.

  • Clanek
    09:13 07.12.2017

    @Flader Ze je motor z AMV XP vime nebo si myslime, a pokud vime tak odkud? Diky. @Rase Prodej celku komukoliv jinemu je utopie a pohadka pro domaci publikum, coz mi uprimne ...Zobrazit celý příspěvek

    @Flader
    Ze je motor z AMV XP vime nebo si myslime, a pokud vime tak odkud? Diky.

    @Rase
    Prodej celku komukoliv jinemu je utopie a pohadka pro domaci publikum, coz mi uprimne tolik nevadi, pokud nasledkem podobne propagace bude furt sice drahy, ale alespon spickovy produkt. Nakonec armadu clovek buduje za obrannym ucelem, cokoliv dalsiho muze byt k dobru, ale taky musi byt podruzne.
    Za sebe reknu ze jsem si obchod s finama predstavoval drobet jinak. Klidne at je cely podvozek AMV XP vyroben i smontovan i osazen ve Finsku a Fin si na tom zahoji vyvoj XP i neco vydela. Ale reciprocne at je vez komplet udelana na Slovensku a plne modularni (podle volby zakaznika NATO nebo sovetska raze, NATO nebo sovetske PTRS, NATO nebo sovetska/ruska optika a dalsi vybaveni) a zarazena do vyzbroje obou armad. To by byla slusna reference pro oba a zaroven furt moznost pro oba se prosadit ve svem vlastnim rybnice. Na to se na trhu prosadit s komplet strojem slovesnko nema a mit nebude, je potreba si toto uvedomit a snazit se prosadit v dilcich vecerch, jako prave ve vezi nebo klidne i nejaky mensi celek. Tudy dle me vede pro zeme jako CR/SR cesta a ne furt velkohube zachranovat vlastni prumysl, vyvijet vlastni speciality, ktere pak jako komplet produkt nejsme schopni prodat nikomu. Tohle taky povazuju za jedinou spravnou cestu pro Aero, L39 / L159 koncipovat jako stavebnici nebo jen schranku a dovybavit dle prani zakaznika. Cesta jak konkurovat velkym hracum. U Aera se tak nastesti jiz deje (skoda ze zatim ne i u L159).Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    09:10 07.12.2017

    Bez przesady - wygląda na to że BOIV 8x8 będzie pływał jak Rosomak ale będzie miał pancerz AMV (Rosomaka M1M) - jeśli nie lepszy (wieża jest lekka ) Czyli będzie bardziej mobilny ...Zobrazit celý příspěvek

    Bez przesady - wygląda na to że BOIV 8x8 będzie pływał jak Rosomak
    ale będzie miał pancerz AMV (Rosomaka M1M) - jeśli nie lepszy (wieża jest lekka )
    Czyli będzie bardziej mobilny od Boxera (który ma problem z zbyt duża masą )
    i nie gorzej opancerzony (kadłub) od VBCI

    Tak na prawde martwi mnie temat przeciwpancernych pocisków kierowanychSkrýt celý příspěvek

  • Alpacino36
    09:09 07.12.2017

    Boxera preto nechceli lebo ho nemci nechceli upravit aby plaval. A myslim ze vyzor techniky jej neprida na bojovej hodnote. Najlepsie si bude pockat ked bude finalny produkt.

    Boxera preto nechceli lebo ho nemci nechceli upravit aby plaval. A myslim ze vyzor techniky jej neprida na bojovej hodnote. Najlepsie si bude pockat ked bude finalny produkt.

  • Rase
    08:48 07.12.2017

    Jura99: tak ono je to tak, že jen Patria nabídla "výrobu" na slovensku, což sice zní pěkně a v reálu to bude jen montáž + výroba pár komponentů, ale pánové to dokáží pěkně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    tak ono je to tak, že jen Patria nabídla "výrobu" na slovensku, což sice zní pěkně a v reálu to bude jen montáž + výroba pár komponentů, ale pánové to dokáží pěkně zveličit. Z konkurence, tak Boxer je něčím vyloženě naštval, jelikož na něj plivali jen špínu - navíc němci (ale i francouzi) chtěl idodat vozidlo na klíč - tedy hotové + Turra 30. Boxer měl být o milion dražší - hrozně moc :)). Corsac a Scipio nespolňovaly balistickou odolnost. Tak si říkám, jestli nebylo pro OSSR lepší si připlatit trochu víc a mít vozidlo jako je VBCI nebo Boxer.
    Ona skvělá Patria není špatná a určitě to je vymazlený typ dost blízko AMV XP, ale logicky i v australském tendru není jen původní AMV a i poláci chystají výrobu vylepšeného Rosomáka (tedy vylepšené AMV). Ve výsledku tak nebude mít OSSR nic unikátního jak Pánové tvrdí. Kdybych byl třetí stát, tak proč bych kupoval AMV od slováků, když si ho můžu koupit od poláků atd. Přidaná hodnota je 0 a tak jsem doufal alespoň v nějaký facelift pro optické odlišeníSkrýt celý příspěvek

  • Flader
    08:26 07.12.2017

    clanek, minimálne motor je 450kW tak ako má mať XP.

    clanek, minimálne motor je 450kW tak ako má mať XP.

  • Jura99
    08:12 07.12.2017

    lorgarius: taky jsem se podivil. Oni ti dva (Gajdoš a Maxim) mají hlášky jak z filmu, viz. Gajdošovo "...když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít ...Zobrazit celý příspěvek

    lorgarius: taky jsem se podivil. Oni ti dva (Gajdoš a Maxim) mají hlášky jak z filmu, viz. Gajdošovo "...když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené...". Jeden by řekl, že by měli vědět, co má mít vozidlo na sobě navěšené už úplně na začátku, jako součást zadání a že odstraňování nedostatků s výbavou vozidla vůbec nesouvisí.

    Zvláštní, že 4x4 pozvou X výrobců, ale u 8x8 je konkurence asi nezajímá.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:09 07.12.2017

    "Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení ...Zobrazit celý příspěvek

    "Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti)."

    Nedivil bych se kdyby to z AMV XP nakonec ziskalo prave jen ten vzhled (zatim nema, ale to prijde), hlavni je aby to vypadalo, ale pod povrchem klidne muze jit o (z vetsi casti) puvodni AMV. Cena, cena ale bude Slovensky specialni, neco jako puvodni AMV za cenu dvou AMV XP. Na to Turra ovesena doufam sovetskou vyzbroji..
    No, myslim ze se jeste pobavime (ikdyz to bude takovy horky smich) a do uplne komedie to prejde pri nakupu 4x4.
    Jak ja nemam rad podobne kupovani hlasu a podobna hesla o sloveskem prumyslu, vyvoji, produkci... uz zase jednou budujeme a lidi tomu tleskaj. :-/Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    07:16 07.12.2017

    A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky - "prekonavat nejake prekazky" je upresnenie ako hrom.

    A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky - "prekonavat nejake prekazky" je upresnenie ako hrom.

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 11