BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

-
7. 12. 2017
-
210 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.
Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.
"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.
Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.
Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.
Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).
"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.
V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.
Testování vozidel v rámci průmyslového dne.
Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.
Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.
Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.
Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.
Názor Armádních novin
Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.
V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl.
Zdroj: MO SR
Související články
Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu
Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit ...
-
18.10.2017
-
219 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan
Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...
-
02.11.2017
-
135 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁR: Nákup obrnených vozidiel vyvoláva na Slovensku búrlivé reakcie
Slovensko ide realizovať najdrahšie vojenské nákupy v histórii. Majú veľa spoločné s obstarávaním ...
-
13.11.2017
-
98 komentářů
-
Martin Kugla
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
-
20.11.2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
Tak nám prosím vysvetli, čo to rpesne je to XP. Pretože podľa mňa je to práve ten podvozok a motor. Nie svetlá a predná maska. To že má nižšie zaťaženie je daň za plávatelnosť. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nám prosím vysvetli, čo to rpesne je to XP. Pretože podľa mňa je to práve ten podvozok a motor. Nie svetlá a predná maska. To že má nižšie zaťaženie je daň za plávatelnosť. Zábudaš ale, že to zaťaženie je stále vyššie ako pri "starom" AMV.Skrýt celý příspěvek
Ani výrobce podle mě jasně neuvádí, že jde o xp verzi, ale pouze založné na xp. Ono se tady říká, že má jen jinak světla, ale když si prohlédnete ty dva stroje, tak ta korba má ...Zobrazit celý příspěvek
Ani výrobce podle mě jasně neuvádí, že jde o xp verzi, ale pouze založné na xp. Ono se tady říká, že má jen jinak světla, ale když si prohlédnete ty dva stroje, tak ta korba má jiné tvary celá. Výrobce tvrdí to, aby to vypadlo dobře u zákazníka a slovenská veřejnost chce určitě slyšet že dostává to nejnovější. Já vidím tvarově vozidlo, které vychází z klasické AMV, vidím, že plave, že má nižší užitečné zatížení, že se natáčí přední kola, to vše vychází z klasické AMV tak nevim proč bych si měl myslet, že je to xp jen protože to má stejný motor a asi části podvozku? Každopádně tohle všechno nic neříká o tom jaké to vozidlo je, ono totiž může být horší než klasická AMV a nebo také lepší než nejnovější xp a to je to co říkám, tohle nikdo neví protože nebylo žádné srovnání s ničim! Mohli aspoň porovnat s scipio a corsac a boxerem...ale to se nehodilo.
Jinak finální verze je to vozidlo co bylo ukázáno, už se tam nic ani změnit nemůže, protože jde rovnou do vojenských testů, tam už se bude jen upravovat to co bude při testech hořet...Skrýt celý příspěvekEšte jeden dodatok - ak sú vylepšenia z XP skované pod šatami klasického AMV a celý stroj má len starší dizajn prednej časti (ktorý je ale oproti Rosomaku mohutnejší), tak by to ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte jeden dodatok - ak sú vylepšenia z XP skované pod šatami klasického AMV a celý stroj má len starší dizajn prednej časti (ktorý je ale oproti Rosomaku mohutnejší), tak by to bolo ok. Dizajn XP nie je prevratne zmenený oproti klasike AMV, takže na účel to nemá až taký vplyv, skôr to je vec marketingu.
Dôležitá je funkčnosť a účelovosť.Skrýt celý příspěvekUvidíme na konci celého procesu, ako bude vozidlo vyzerať a čo bude mať vlastne nakonfigurované na a vo veži (elektronika), aký kanón a aké PTRS. Podvozok je nateraz jasný, XP a ...Zobrazit celý příspěvek
Uvidíme na konci celého procesu, ako bude vozidlo vyzerať a čo bude mať vlastne nakonfigurované na a vo veži (elektronika), aký kanón a aké PTRS.
Podvozok je nateraz jasný, XP a skriňa vylepšená AMV. Bez natáčacích zadných náprav - ako tu bolo písané asi kvôli pohonu plavby.
Teraz bude dôležitá elektronika, ktorá sa dá dovnútra a na vežu a celé to doladiť.
Pár detailov a postrehov je popísaných tu:
http://www.palba.cz/viewtopic.... Skrýt celý příspěvekPodľa môjho názoru je to všetko voľba zákazníka, ako aj natáčacia náprava, keď starší model predstavený v austrálií má natáčaciu ale naša xp nemá. A nevidím dôvod aby patria ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa môjho názoru je to všetko voľba zákazníka, ako aj natáčacia náprava, keď starší model predstavený v austrálií má natáčaciu ale naša xp nemá. A nevidím dôvod aby patria klamala na oficiálnej stránke o tom aké vozidlo dodali, ale podľa niektorích diskutujúcich technika, ktorá nemá vzhľad nemá bojovú hodnotu.Skrýt celý příspěvek
No zeptat se u výrobce je fajn, ale výrobce kope za stejný tým jako vláda, takže samozřejmě, že potvrdí vše co už se nakecalo. Za mě je jasné, že to má stejný motor a asi i jiné ...Zobrazit celý příspěvek
No zeptat se u výrobce je fajn, ale výrobce kope za stejný tým jako vláda, takže samozřejmě, že potvrdí vše co už se nakecalo.
Za mě je jasné, že to má stejný motor a asi i jiné části např. pohonného ústrojí a podvozku, ale proč to má nižší užitečné zatížení než xp nebo proč nezatáčí poslední náprava? Tak jako tak je to vlastně jedno, ten stroj se stejně s nikým neporovnával, takže o jeho kvalitách se může pouze diskutovat a je to prostě klasické šmelo.Skrýt celý příspěvekŽe jde o kompilát verzí AMV a XP se zdálo celkem záhy. Otázka je proč? Je starší dizajn levnější nebo na výrobu toho nového nemají přípravky?
Že jde o kompilát verzí AMV a XP se zdálo celkem záhy. Otázka je proč? Je starší dizajn levnější nebo na výrobu toho nového nemají přípravky?
To je zaujimavá info a hlavne priamo od zdroja. Len niektorým internetovým mudrlantom ani to nebdue stačiť. Stále je dosť expertov čo vśade píšu, že Slovensko nakupovalo nie ...Zobrazit celý příspěvek
To je zaujimavá info a hlavne priamo od zdroja. Len niektorým internetovým mudrlantom ani to nebdue stačiť. Stále je dosť expertov čo vśade píšu, že Slovensko nakupovalo nie novovyrobené ale olietané BH a pod.
Zarážajúce je, že našich špičkových investigatívnych novinárov niečo také, akos a priamo spýtať Fínov nenapadlo.Skrýt celý příspěvekLen tak zo srandy som napísal email tomuto pánovi čo zastupuje patriu ...Zobrazit celý příspěvek
Len tak zo srandy som napísal email tomuto pánovi čo zastupuje patriu https://www.patria.fi/en/media... , či vozidlo ktoré bolo bolo dodané slovensku je verzia xp. Na moje počudovanie som dostal odpoved tu je :
Just to know to whom I will answer; which organization you are representing?
Outlook of the vehicle in different AMV versions might variate. It is not possible to differentiate versions by appearance. You might facelift old AMV or have most modern technology in a vehicle which looks like early version. In XP vehicle presented for example in DSEI we have led lights etc. which affects visual appearance. Major differences between “old” AMV and XP are in drive frame, suspension and powertrain. Protection is always customer specific. We are not giving any detailed information of specifications for any customer.
In all these major aspects the vehicle delivered to Slovakia is XP or further developed version. This is also first amphibious vehicle based on XP technology.Skrýt celý příspěvekDouble A proč? Proč dává smysl já jsem zde napsal ze přeplavat s bojovým vozidly je k ničemu protože podpůrné jednotky stejne musí čekat na zenisty. A mechanizovany prapor nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Double
A proč? Proč dává smysl já jsem zde napsal ze přeplavat s bojovým vozidly je k ničemu protože podpůrné jednotky stejne musí čekat na zenisty. A mechanizovany prapor nebo četa nemáme bez zásobování žádnou bojovou hodnotu. Navíc když se plaví panduru nebo bvp tak vevnitř není ani výsadek.....
takže podle mě ty co jsi vymysleli ze podmínka plavání je pro obrněný transportér nutná je podle mého názoru kre...nSkrýt celý příspěvekminimalne pri seredi nacvicuju brodenie niekolko krat do roka. v pripade, ze 1. brigadu v buducnosti prezbroja na tazke bvp(+ pravdepodobne dostane tankovy prapor), tak ...Zobrazit celý příspěvek
minimalne pri seredi nacvicuju brodenie niekolko krat do roka.
v pripade, ze 1. brigadu v buducnosti prezbroja na tazke bvp(+ pravdepodobne dostane tankovy prapor), tak plavbyschopnost druhej brigady dava zmysel...Skrýt celý příspěvekK brodom: Miesta na brodenie boli za CSLA zmapovane a dokonca dopredu pripravene - uprava svahu a osadenie dna betonovymi panelmi v mieste predpokladaneho prechodu tankovej ...Zobrazit celý příspěvek
K brodom:
Miesta na brodenie boli za CSLA zmapovane a dokonca dopredu pripravene - uprava svahu a osadenie dna betonovymi panelmi v mieste predpokladaneho prechodu tankovej techniky. Ci sa tento stav udrzuje alebo nie mi nie je zname.Skrýt celý příspěvekZa každou machanizovanou brigadou musí stát ženijní a podpůrné jednotky to ze můžou brodit bojová vozidla je k ničemu když se na druhy břeh nedostanou podpůrné jednotky.....na ...Zobrazit celý příspěvek
Za každou machanizovanou brigadou musí stát ženijní a podpůrné jednotky to ze můžou brodit bojová vozidla je k ničemu když se na druhy břeh nedostanou podpůrné jednotky.....na každý 1 obrněný transportér přijdou 2az3 náklaďáky s materiálem a palivem..... a bez těch náklaďáku je mechanizovaná brigáda jen hromada stojícího šrotuSkrýt celý příspěvek
Ja zase tú požiadavku plavbyschopnosti chápem. 8x8 sú určené pre jednotky 2. mechanizovanej brigády, ktorá nedisponuje žiadnou ženijnou jednotkou.
Ja zase tú požiadavku plavbyschopnosti chápem. 8x8 sú určené pre jednotky 2. mechanizovanej brigády, ktorá nedisponuje žiadnou ženijnou jednotkou.
Ma vlastne ACR dostatecne zmapovane toky, aby se o nejake prebrodovaci operaci mohlo mluvit? Aby ten jen teoreticky plavajici Pandur neplaval par kilometru, nez najde breh, po ...Zobrazit celý příspěvek
Ma vlastne ACR dostatecne zmapovane toky, aby se o nejake prebrodovaci operaci mohlo mluvit? Aby ten jen teoreticky plavajici Pandur neplaval par kilometru, nez najde breh, po kterem se z vody vyskrabe.Skrýt celý příspěvek
Já bych si přeci jen tipnul csg sbohem pumo a spolupráce s bw a německým zbrojním průmyslem... A tady k tomu tématu plavbyschopnost je fakt kravina kolikrát ji naši potřebovali na ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych si přeci jen tipnul csg sbohem pumo a spolupráce s bw a německým zbrojním průmyslem...
A tady k tomu tématu plavbyschopnost je fakt kravina kolikrát ji naši potřebovali na pandurech mimo cvičení plavby..... nechapu jak někdo muže trvat na plavbyschopnosti ?? No tak dejme tomu někde par panduru muže prebrodit tam kde to nepřítel nečeká... a co tam jako budou na druhým břehu dělat bez zásob munice a paliva? Tenhle požadavek je totální totální !!!!! NesmyslSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...