BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR 

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.

Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.

"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.

Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.

Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.

Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).

"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.  

V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.

 
Testování vozidel v rámci průmyslového dne.

Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.

Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.

Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.

Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.

Názor Armádních novin

Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.  

V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl. 

Zdroj: MO SR

Nahlásit chybu v článku


Související články

Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit ...

Slovenské vzdušné síly získaly dopravní letadla C-27J Spartan

Vzdušné síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR) poslední říjnový den na letišti v ...

KOMENTÁR: Nákup obrnených vozidiel vyvoláva na Slovensku búrlivé reakcie

Slovensko ide realizovať najdrahšie vojenské nákupy v histórii. Majú veľa spoločné s  obstarávaním ...

Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    17:19 17.12.2017

    Potizista: samozřejmě že BAE (CV90) nebo CSG + GDELS (ASCOD). Němci zkrátka neumí dost dobře podmazávat a většinou nemají dost významné kontakty. BAE Systems je dost známý pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Potizista:
    samozřejmě že BAE (CV90) nebo CSG + GDELS (ASCOD). Němci zkrátka neumí dost dobře podmazávat a většinou nemají dost významné kontakty. BAE Systems je dost známý pro svoje podmazávací a sebe-prezentační schopnosti. General Dynamics zase má významné kontakty díky spolupráci s CSG (byť dneska není CSG v oblibě).Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    17:07 17.12.2017

    Rase
    Nemá cenu řešit typ nebo peníze zakázku dostane někdo dostatečně pružný a poslušný stejne jako je tomu u nás
    A hádej kdo u nás dostane zakázku na bvp?

    Rase
    Nemá cenu řešit typ nebo peníze zakázku dostane někdo dostatečně pružný a poslušný stejne jako je tomu u nás
    A hádej kdo u nás dostane zakázku na bvp?

  • Potizista
    17:05 17.12.2017

    Puuupava Diky za odkaz. No jak jsem si myslel pěkně to smrdí.....obchodní ředitel na jednou kupuje 66 procent akcii a banka mu půjčí... no to je výsměch. Jen se připravuje půda ...Zobrazit celý příspěvek

    Puuupava
    Diky za odkaz. No jak jsem si myslel pěkně to smrdí.....obchodní ředitel na jednou kupuje 66 procent akcii a banka mu půjčí... no to je výsměch. Jen se připravuje půda na to jak ty peníze rozkrast použitou se tací prostrednici a kdo si ve skutečnosti vybere prachy se nikdo nedozví. Mate na Slovensku bohužel stejne poradky jako u nás bohuželSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:57 17.12.2017

    On by byl docela nářez, pokud by si Slováci vyráběli Boxery. Možná jsem zaujatý, ale byl by to hodně zajímavý krok, AMV XP je sice taky v pohodě, ale je to jen další z mnoha AMV. Z ...Zobrazit celý příspěvek

    On by byl docela nářez, pokud by si Slováci vyráběli Boxery. Možná jsem zaujatý, ale byl by to hodně zajímavý krok, AMV XP je sice taky v pohodě, ale je to jen další z mnoha AMV. Z politického pohledu, ono stačí napsat zadání tak, že vozidlo musí umět plavat, čímž Boxer tak jako tak odpadne, i kdyby byl sebelepší. Osobně mi ten udávaný cenový rozdíl nepřijde moc velký, přeci jen jde jen o pár desítek kusů techniky. Za sebe bych byl pro Boxer, ale chápu, že pokud OSSR trvá na plavbyschopnosti (což moc nechápu i u AČR) tak AMV XP je asi nejlepší možnost (jelikož odpadne Boxer i VBCI)Skrýt celý příspěvek

  • puuupava
    16:55 17.12.2017

    Tu odkaz niečo k tomu majiteľovi. Možno to tu už ...Zobrazit celý příspěvek

    Tu odkaz niečo k tomu majiteľovi. Možno to tu už bolo.
    https://dennikn.sk/972409/maji... Skrýt celý příspěvek

  • Potizista
    14:33 17.12.2017

    Jen by mě zajímalo kdo to dnes vlastní?

    Jen by mě zajímalo kdo to dnes vlastní?

  • Potizista
    14:31 17.12.2017

    Flader
    No dobre tak se za skoro 40 let vyvinula a vyrábí Božena omlouvám se to je pravda

    Flader
    No dobre tak se za skoro 40 let vyvinula a vyrábí Božena omlouvám se to je pravda

  • Flader
    14:29 17.12.2017

    No neviem, že by sa Božena 5 vyrábala v 80-tych rokoch...

    No neviem, že by sa Božena 5 vyrábala v 80-tych rokoch...

  • Potizista
    14:25 17.12.2017

    PavolIR
    Aha další pozůstatek československého zbrojního průmyslu se stejnými produkty jako v 80tych letech:-) a kdo to dnes vlastní CSG?

    PavolIR
    Aha další pozůstatek československého zbrojního průmyslu se stejnými produkty jako v 80tych letech:-) a kdo to dnes vlastní CSG?

  • Potizista
    13:44 17.12.2017

    Sergej
    Co to sakra je? Way Industries????

    Sergej
    Co to sakra je? Way Industries????

  • Sergej7490
    10:19 17.12.2017

    A kruh sa nam uzatvara: " Nákup fínskych transportérov Patria je jedným z dvoch veľkých zbrojných projektov chystaných nominantmi SNS. Tým druhým bude nákup 404 menších ...Zobrazit celý příspěvek

    A kruh sa nam uzatvara:
    " Nákup fínskych transportérov Patria je jedným z dvoch veľkých zbrojných projektov chystaných nominantmi SNS. Tým druhým bude nákup 404 menších štvorkolesových vozidiel.
    Aj v tomto obchode má Way Industries dobré šance.Zdroje priamo z fabriky Denníku N potvrdili, že pracujú na spoločnom vozidle v spolupráci s českou automobilkou Tatra. Vozidlo označené názvom Patriot predviedla Tatra aj na Priemyselnom dni."Skrýt celý příspěvek

  • Sergej7490
    20:49 16.12.2017

    Na dokreslenie situacie: https://dennikn.sk/974377/ponu... Na druhu stranu neviem ci by ...Zobrazit celý příspěvek

    Na dokreslenie situacie: https://dennikn.sk/974377/ponu...
    Na druhu stranu neviem ci by TANAX bol ten pravy partner na skladanie Boxera.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    00:05 16.12.2017

    mikojan29 čo sa týka médii tak súhlas. U nás je akurát mesačník MO SR Obrana, ale ten je dosť poplatný oficiálnej línii ministerstva. Chýbajú tu tebou menované časopisy... V ...Zobrazit celý příspěvek

    mikojan29 čo sa týka médii tak súhlas. U nás je akurát mesačník MO SR Obrana, ale ten je dosť poplatný oficiálnej línii ministerstva. Chýbajú tu tebou menované časopisy...
    V minulosti fungovala zaujímavá stránka o OS SR, aktuálne veci, fotky, komentáre...
    http://www.militaryphotos.net/...
    dnes nefunkčná.Skrýt celý příspěvek

  • mafky
    21:34 15.12.2017

    Uplny suhlass Karlos73, kedze uz nic, tak sa aspon niektory z novinarov mohol pozastavit nad tym, ze vozidla su rozdielne velke a tazke. Inak celkom ma sklamalo, ze TDV ...Zobrazit celý příspěvek

    Uplny suhlass Karlos73, kedze uz nic, tak sa aspon niektory z novinarov mohol pozastavit nad tym, ze vozidla su rozdielne velke a tazke.

    Inak celkom ma sklamalo, ze TDV nepredviedlo T-KAT.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    21:22 15.12.2017

    Karlos73 Čítaš mi myšlienky. U nás nie sú odborné periodiká ako v ČR napr. ATM alebo L+K, kde sa zaoberajú témou armády a všetkým okolo nej dosť fundovane. Preto títo naši ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73
    Čítaš mi myšlienky.
    U nás nie sú odborné periodiká ako v ČR napr. ATM alebo L+K, kde sa zaoberajú témou armády a všetkým okolo nej dosť fundovane. Preto títo naši "pseudonovinári" hľadajú len samé senzácie. Ani jedna otázka nemá odborný podtext, niečo si možno naštudovali na nete a to je tak všetko. Stačí, že majú materiál na reportáž, alebo nejaký článok do novín.
    Čo sa týka Aligátora, predvádzané vozidlá im dali poriadne nafrak, keďže je to zhruba rok staré auto. Zlepšiť sa dá všetko keď sa chce a niekto to zafinancuje. Otázka je, či to niekto chce?Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    15:55 15.12.2017

    Presne tak, v slovenských médiách pracujú zväčša neprofesionálny, hľadajúci len senzácie, účelové politické kauzy... Nik sa MO SR nepýta, či nové BOV 8×8 AMV XP s Turra 30 a ďalším ...Zobrazit celý příspěvek

    Presne tak, v slovenských médiách pracujú zväčša neprofesionálny, hľadajúci len senzácie, účelové politické kauzy... Nik sa MO SR nepýta, či nové BOV 8×8 AMV XP s Turra 30 a ďalším bojovým vybavením bude plne kompatibilná s NATO ! Či to bude 30mm kanón Mk.44 Bushmaster II, protitankové rakety Spike-LR (3 gen. ?)
    Čakám na odborný článok od Vlada Bednára, alebo Šnídla, Pataja,...
    Progres zaznamenal aj samotný vežový komplet Turra 30, doplnil sa toľko kritizovaný samostatný zameriavač pre veliteľa, zväčšil sa palebný priemer na kanón - teraz na 330ks (2x165ks, aj keď ideál by bol 2x200) , zlepšil sa Systém riadenia paľby (čo bolo vidieť na strelnici pri paľbe počas jazdy! ) , doplnil sa nový Detektor ožiarenia, atď. Prípadne zvýšenie balistickej ochrany veže (čo môže mať dopad na schopnosť plávania)
    Otázka znie, či začaté skúšky už predstavujú zabudované systémy kompatibilné s NATO, alebo ešte stále sa tu hrá so sovietskymi systémami?Skrýt celý příspěvek

  • Sergej7490
    15:27 15.12.2017

    k tomu Aligatoru: Neviem to uz dohladat, ale podvozok by mal byt tiez cesky. Obavam sa ze poziadavka MO na "slovenskost" daneho vozidla konci pri namasteni si vreciek v ...Zobrazit celý příspěvek

    k tomu Aligatoru:
    Neviem to uz dohladat, ale podvozok by mal byt tiez cesky. Obavam sa ze poziadavka MO na "slovenskost" daneho vozidla konci pri namasteni si vreciek v spriaznenej firme cez ktoru tie miliony potecu.
    A bohuzial s Kerametal nie je velmi zadobre s MO. takze by som sa necudoval keby vyrobu 4x4 dostalo CSG/MSM s tym ze ho posklada v niektorej svojej prevadzeke na SK.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    15:10 15.12.2017

    Pokiaľ nieje zabezpečená transparentná verejná súťaž (ale aj keď by bola) tak je psou povinnosťou poznať pozadie spoločností kam idú finančné prostriedky daňových poplatníkov ruku ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokiaľ nieje zabezpečená transparentná verejná súťaž (ale aj keď by bola) tak je psou povinnosťou poznať pozadie spoločností kam idú finančné prostriedky daňových poplatníkov ruku v ruke s hodnotou za tieto finančné prostriedky daného produktu (produktov a služieb).
    Tých, ktorý tomu zamedzujú alebo celý proces zľahčujú typu senzácia a pod je potrebné demaskovať ak sa o to nepostarajú sami.

    https://dennikn.sk/972409/maji... Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    11:06 15.12.2017

    To našich novinárov nezaujíma. Tí potrebujú senzácie, najlepšie mirada sem, miliarda tam.

    To našich novinárov nezaujíma. Tí potrebujú senzácie, najlepšie mirada sem, miliarda tam.

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 11