Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Foto: JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab
JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F. První objednávka 36 stíhaček spadá pouze do první výrobní šarže.

Informaci o nákupu dalších stíhaček oznámil vysoký zástupce ozbrojených sil v rámci pravidla Chatham House na konferenci IQPC Fighter Conference v Londýně. Připomeňme, že pravidlo Chatham House umožňuje využívat přítomným obdržené informace, ale ani totožnost ani příslušnost řečníka nebo jakéhokoli jiného účastníka nesmí být odhalena.

Všech 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F brazilské letectvo plánuje získat mezi rok 2019 až 2032. První výrobní šarže 36 letadel přijde na 5,4 miliardy dolarů. V rámci dohody získají do roku 2024 Brazilci 28 jednomístných a 8 dvoumístných letounů.

Po dokončení první dodávky se rozběhne dodávka druhé a následně třetí výrobní šarže. Jednotlivé výrobní šarže se mohou lišit v softwarovém, elektronickém nebo senzorickém vybavení, podle toho, jak postoupí technický vývoj.

"V roce 2007 jsme provedli studii proveditelnosti o budoucích scénářích a tento počet (108 letadel – pozn. redakce) byl zvolen na základě budoucích požadavků,“ vysvětlil počet objednaných letadel zástupce ozbrojených sil.

Brazílie si vybrala švédský stroj v rámci programu FX-2. Program si od roku 2007 kladl za cíl najít náhradu za stárnoucí brazilské stíhačky Dassault Mirage 2000C a následně i za modernizované stroje Northrop F-5M a AMX A-1M.

Gripen na konci minulého roku zvítězil v užším kole nad F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. Přitom na poslední chvíli se v Brazílii snažili uchytit i Rusové se svou stíhačkou Suchoj T-50.

Díky velkému objemu objednaných strojů si Brazílie mohla diktovat velmi výhodné podmínky. Brazílii zajímá především transfer moderních technologií, které ji umožní v budoucnu postavit vlastní stíhací letouny.

V rámci desetileté dohody mezi formou Saab a Brazilským velitelstvím letectva COMAER (Comando Aeronautica Militare Roma) získají Brazílci přístup k technologiím stíhaček JAS-39 Gripen. Brazilská verze Gripenů vznikne za spolupráce švédského Saabu a brazilské firmy Embraer.

Výsledný brazilský stroj získá řadu brazilských technologií, od avioniky, přes hardware a zbraně. Otázkou tak je, zda výsledný stroj ponese označení JAS-39 Gripen E/F.

Foto: Å védové nabízejí Brazílii také námoÅ™ní Sea Gripen. Pro Å¡védský stroj nyní silnÄ› hraje fakt, že brazilské námoÅ™nictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / SaabŠvédové nabízejí Brazílii také námořní Sea Gripen. Pro švédský stroj nyní silně hraje fakt, že brazilské námořnictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / Saab

Navíc 15 z 36 objednaných letadel vznikne v Brazílii, zbytek ve Švédsku, za přítomností pracovníků z obou zemí. Je pravděpodobné, že zbývající dvě šarže vzniknou již v Brazílii, ještě s větším podílem brazilských dílů.

Letouny také ponesou brazilskou výzbroj, případně výzbroj, na jejíž vývoji se podílel brazilský průmysl. Půjde například o střelu vzduch-vzduch A-Darter (dosah 20 km), střelu vzduch-vzduch Mectron MAA-1 Piranha (dosah 10 km) a protiradarovou střelu MAR-1.

Objednávky Gripenů Brazilskými ozbrojenými silami (Forças Armadas Brasileiras) nemusí být konečné. Brazilské námořnictvo (Marinha do Brasil) rovněž hledá náhradu za letité letouny Douglas A-4KU Skyhawk sloužící na brazilské letadlové lodi BNS A12 São Paulo třídy Clemenceau.

Jedním z horkých kandidátů je námořní verze JAS-39 Gripen označovaná jako Sea Gripen. Námořní veze byla představená v roce 2011 a vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG.

Zdroj: IHS Janes, Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    17:54 24.11.2014

    pro RiMr71:
    Já si myslím, že pro uživatele, kteří se přímo nepodílejí na vývoji F-35 je JSF více v rovině teorie, než Gripen. Jednak z důvodu citlivosti užitých technologií, ochotě USA letadlo dodat, dále kvůli ceně i provozním nákladům i neozkoušenosti letounu v provozu a boji. Zvažte kolik uzemnění a ladění má ten typ pravděpodobně ještě před sebou (vzpomeňte otravy pilotů v F-22 a podobně).
    Oproti tomu Gripen létá dost dlouho a v modernizaci na EF nevidím nic moc rizikového. Motor už maká dost dlouho u palubního US letectva a zvětšení nádrží asi nic nepokazí. Pro stát, který hledá něco jako F-20 a ještě si to chce osadit vlastními výrobky a něco se přiučit je Gripen prostě OK. Nehledě na to, že Švédové plní sliby a drží offsety, kdežto Amíci nedrží slovo, ani když vám ho dá kongres (viz kauza Aero Vodochody, neplnění slibů, ale pouze kopčení archivu).

  • Deutschmann
    12:31 24.11.2014

    RiMr71:

    Vyrobeno:
    Gripen E/F - 0
    F35 - cca 160

    Připraveno k nasazení do boje:
    Gripen E/F - 0
    F35 - 0

    Kde je chyba?

  • RiMr71
    12:20 24.11.2014

    "Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie"

    Teorie? Kolik je vyrobených Gripenů E/F a kolik F-35? :)

  • D.i.p
    22:27 23.11.2014

    Luky: S tím provozováním se dá souhlasit. F-35 si v masivním provozování bude moct dovolit jen málo zemí a i ty si to dobře promyslí. Já si to vlastně ani nedokážu představit u USA. Když to sečtete všechno dohromady, je to ohromný počet letadel. Státy jsou navíc ve finanční situaci v které se nikdy nenacházely. Ještě možná rádi pro druhořadý síly sáhnou po něčem jiným nebo budou modernizovat starý.

  • Luky
    15:55 23.11.2014

    Ale to už se nebavíme o Brazílii. Bylo psáno, že i starší F-18 podlehla kvůli skandálu s odposlechy...navíc F-35 by USA do Brazílie asi nevyvezly...

    Co se týče našich podmínek, tak si nejsem jistý tou cenou, co píšete. Další věc je, co by spolu s posledními US technologiemi přišlo do země přídavkem (v rovině legislativní atd.). Dále Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie. Náklady na provoz budou taky jinde, nemluvě o hluku, který F-35 operačně doprovází (to je pro naše podmínky celkem blbý). A v neposlední řadě je F-35 útočný letoun, kdežto Gripen se při A-A konfiguraci tváří jako čistokrevný stíhač, což je v souladu s obrannou doktrínou. Je celkem otazník, zda je dobrý v letectu provozovat F-35 jako jediné nadzvukové letadlo...

  • vladimír
    14:40 23.11.2014

    pre Luky

    Je pravda ,že Gripen dostane o 20%silnejšie motory a nový AESA radar, lenže nikde som nečítal, že by dostal takú dobrú ochranu pred hrozbami zo vzduchu a z PVO akú má už teraz Rafale so SPECTRA systémom. Je považovaný asi za možno najlepší systém na ochranu lietadiel, schopný varovať pilotov pred rôznymi druhmi ožiarenia od laserového po radarové, varovať pred vystrelenými raketami a čo je dôležité aj rušiť phased array radary, aké má napr. S300. Údajne sa SPECTRA ďalej vylepšuje. Takže poslať Gripena a Rafale do prostredia kde je aktívny S300 nie je to isté. Možno sa dostanú informácie časom ako Gripen dopadol v testoch proti tej S300 z Nitry, ktorá má mimochodom už zo 20 rokov. Ja osobne si myslím, že má zmysel nakupovať lietadlá, ktoré majú také niečo kvalitné ako je SPECTRA alebo stealth technolóliu, ako F 35. Ak cena F35 bude taká ako sa v AN už písalo, tak o päť rokov som zvedavý koho bude Gripen zaujímať. Teraz sa Gripen E/F predáva po 100 mil. USD a Švajčiarsko ( odstúpili z obchodu ) alebo Brazília doplácali za všetko možné iné, čo si k lietadlu ešte objednávali o 30 až 50% viac, teda lietadlo stálo 130 - 150 mil. USD. Bude to za približne rovnakú cenu ako F 35, ale tá s tými technológiami čo má je niekde úplne inde ako Gripen E/F.

  • Luky
    10:58 23.11.2014

    pro Vladimír

    No tak zas s takovým despektem bych Gripena nehodnotil. Je pravda, že Švédové si nemohli dovolit vyvinout celý letoun včetně všeho, takže museli hledat partnery. To ale nic nemění na tom, že v určitých ohledech je tato lehká stíhačka unikátní. Navíc i elektronika CD verzí je použitelná a například datalink opravdu druhořadý není (byť se musela dořešit kompatibilita). Naši letci si velmi pochvalovali i radar. I když to opravdu není nejsilnější radar na světě, byl to pro ně velký skok kupředu. To že Gripen není Popelkou potvrdila i přednostní integrace střely Meteor. Když teď nová verze dostane AESA radar a silnější motor, myslím, že se může řadit k nejlepším až do páté generace (která taky není samospásná)...a to při zachování určité jednoduchosti, konvenčnosti, malých rozměrů a lehkosti celé konstrukce.

  • David
    07:35 23.11.2014

    Mohu jen připomenout, že Brazílie kdysi uvažovala o licenční výrobě F-20, tedy modernizované F-5. Zřejmě se tamní generalitě víc lébí menší, lehčí stroje (nikde jsem ale nenašel, že by to bylo výsledkem nějaké promyšlené strategie).
    Jako jeden z hlavních důvodů pro Gripen byl přenos technologií, které Brazíle potřebuje pro vývoj letounu 5-té generace. To byl údajně důvod, proč neuspěl Rafale, který byl přitom původně preferován, Francie nechtěla dodat pokročilé technologie.
    A osobně si myslím, že Brazílie bude o vlastní letoun 5-té generace hodně usilovat a tak nekoupí T-50 či něco podobného. Samozřejmě, výsledek té snahy může být všelijaký

  • vladimír
    06:52 23.11.2014

    Asi pred dvoma rokmi na Slovensku nalietavali Rafale, Mirage , F 16 a niektoré iné lietadlá proti S 300PMU, ktorý má armáda SR. Niekde som čítal, už neviem presne kde, sa chválil predstaviteľ Dassaultu, ktorý Rafale vyrába, že na tomto cvičení jediný Rafale by proti S300 by nešiel dole. Aj keď je predražený, je technologicky na tom lepšie ako budúci Gripen NG. Ja o tom nepochybujem. Lebo čo si budeme tu navrávať, Gripen je obyčajný zlepenec motorov z Ameriky, radaru a elektroniky z Anglie a celé je to dané dokopy vo Švédsku. Cenovo najlacnejšie riešenia nie sú tie najlepšie riešenia. Teraz je podobné cvičenie na Slovensku, píše sa o tom v Obrana č.11/2014, ktoré vydáa MOSR, tam teraz proti S300PMU idú Gripen, Eurofighter, Rafale a Super Hornet. Uvidíme ako to dopadne.

  • Luky
    19:54 22.11.2014

    Já tu brazilskou volbu chápu....taky jsou mi sympatické lehčí stroje (ve velkých výškách přispívá plošný zatížení křídla k vyšší obratnosti ještě více, než poměr tahu k váze)...celkové modulární pojetí Gripenu je taky dobrou volbou (3 technici místo 9-ti u F16 atd.), dál operace ze zkrácených ploch a podobně.

    Ale stejně nechápu, že pokládáte EF2000 za druhořadé v porovnání s F-15. Vím, že se u Typhoonu objevily nějaké strukturální problémy v posledních měsících, ale je to pravděpodobně jeden z nejlepších "dogfajterů" světa, senzorické vybavení je také na výši (gripen se ho bude snažit dohánět). Podle mě si může smlsnout na F-15 i Su-35, v boji zblízka má slušné šance i na F-22.
    Rafale má víc sexy tvary, momentálně je také lépe vybaven pro A-G mise. Bude ale o trochu slabší déky fr. motorům....

  • D.i.p
    19:36 22.11.2014

    Luky: Ten výkon EF 2000 jsem srovnával s výkonem F-15. Páč jsem hledal "těžký stíhač", co by si mohla Brasilie pořídit, když tu padl Mig 31 nebo T-50 v souvislosti s akčním radiusem. Kromě F-15 jich už mnoho dostupných není, možná by šlo místo toho pořídit právě EF 2000, ale to už má nižší výkon. A výkonem nemám namysli pouze motor, ale celkově: výbava, nosnost výzbroje, dolet.

  • flanker.jirka
    19:10 22.11.2014

    To Luky: s tím "optimálním" poměrem tahu ku hmotnosti bych u NG (EF) moc nejásal, motor bude mít sice vyšší tah, ale vzroste hmotnost stroje.
    pro představu stávající motor RM 12 má tah 54/80 kN, F 414 pro Gripen má 57/98 kN. V tomto ohledu na tom budou dvoumotoroví konkurenti stále lépe.

  • semtam
    18:12 22.11.2014

    Brazílie se dle mého názoru postavila k výběru letadel docela prakticky. Měla zkušenosti s F-5. Tudíž s lehčími letadly a i mechanici a letectvo celkově si přálo Gripen. I když výkonnější dvoumotorové letouny by pro Brazílii nebyli k zahození, určitou roli sehrál i fakt, že SAAB je jako dodavatel velmi vstřícný. A patřičný přísun technologií umožní vývoj vlastního letadla. Amerika a to je již politická věc, se zdiskreditovala odposlechy. Co se týče SU-50 (T-50) tak reálná šance na jejich pořízení tu bezesporu je. Záleží spíš nakolik si bude Brazílie jista vývojem vlastního letadla. Zda vůbec bude potřebovat zkušenosti s SU-50 a její technickou dokumentací, či raději nalije peníze do vlastního vývoje.

  • Luky
    17:43 22.11.2014

    Jsem sice gripení fanda, ale nechápu, co myslíte tím, že EF 2000 zaostává za JAS-39 výkonem?

    Verze JAS-39ABCD jsou podmotorované, NG bude už optimální. Ale stejně myslet si, že je to silnější stroj než Typhoon....?

  • D.i.p
    15:15 22.11.2014

    Když pomineme F-35, tak kupujou to nejlepší, co je na trhu. Možná ještě Rafael.
    S ruskou T-50 je to dost nejistý. Hlavně to je jiná kategorie, není to letadlo na pořízení v takovým počtu. Nikde ovšem není napsaný, že tím ty Gripeny časem nedoplní (nebo něčím podobným). Pokud ten krumpl bude někdy lítat. Dneska je asi jediným takovým letadlem, co se dá koupit, F-15 a ta je už pochopitelně trochu zestárlá. Možná Eurofighter, ale ten už zaostává výkonem (to je něco mezi).

  • David
    07:30 22.11.2014

    Tak ona tzv. Monreova doktrína (která skutečně vyhlašovala Jižní Ameriku jako bytostnou oblast zájmu USA) již dávno neplatí a USA si jsou toho dobře vědomy. V celé Jižní Americe převažují levicově orientované státy (samozřejmě je otázka, co je
    to levice) a ty mají často silně protiamerické postoje. Brazílie v tomto směru patří k těm spíše umírněným.
    Řekl bych, že Brazílie touto akvizicí jen poměrně pragmaticky reaguje na dění v celém regionu. A když uvážím, že Gripeny nahradí nejen Mirage, ale také AMX a F-5, tak mi to připadá jako velice chytré řešení

  • Nemo
    22:31 21.11.2014

    Pánové, jenže zapomínáte kdo pořád považuje JA za svůj zadní dvorek a Brazílie jako nejsilnější bude první na ráně, zvlášť pokud si povede hospodářsky dobře. Už ten skandál s americkou špionáží a následné vyřazení jejich letadel o něčem svědčí.

  • David
    10:11 21.11.2014

    Faktem je, že Jižní Amerika, resp. její státy mají poměrně málo nadzvukových strojů. Nicméně jejich počet dlouhodobě roste. Venezuela (která navíc provozuje i starší F-5) plánuje nákup dalších letounů, buď Su-30 nebo Su-35. Kolumbie vyhlásila tendr na nových 18 stíhaček a vedle toho provozuje Kfiry. Chile navyšuje počty svých F-16, Peru asi nakoupí Typhoony atd. Přístup Brazílie paří spíš k těm umírněným.Ten trend růstu tu bezesporu je a někteří publicisté jej označují za klasické zbrojní závody.
    A k tomu BRICS - jde o velmi volné sdružení zemí, které nijak nekoordinují svoji politiku a mnohé jednotlivé státy mezi sebou spíše soupeří (Čína versus Indie atd)

  • Nesher
    09:41 21.11.2014

    To Nemo
    Myslím, že Vám za mne odpověděl Vrata, k čemu by jim to bylo dobré? Tedy krom nějaké, dosti pochybné, prestiže. Gripen, v těchto počtech, více než postačuje na splnění brazilských vojensko-politických ambicí, a to za polovinu provozních nákladů většího a těžšího stroje.
    A opravdu nechápu proč sem pořád cpete nějaké, zcela hypotetické, programy s Rusy. Ostatně ruské stroje ani nepostoupily do druhého kola výběrového řízen

  • Vrata
    08:40 21.11.2014

    Nemo: prectete si pozorne prispevky flanker.jirka i Neshera jeste jednou. Jizni Amerika je kontinent s jednou z nejmensich koncentraci zbrani na svete, takze na co superstihacky. Napr. Mexiko ma pouhych 10 kusu zastaralych F-5 a nic jineho. Venezuala je jeden z nejlepe vyzbrojenych statu v oblasti a ma 20 F-16 a 24 Su-30.

  • Jorlas
    08:10 21.11.2014

    Četl jsem, že verze pro Brazílii má vycházet s NG a ten měl mít o 40% větší dolet. Což se dostáváme na akční rádius 1100km.

  • Nemo
    23:30 20.11.2014

    Nesher - jde o kontinentální velmoc Jižní Ameriky, tak by měla být lépe vyzbrojená než druhořadými stíhačkami které jsou stavěné na boje v mnohem menším prostoru.
    Ale zřejmě doufají že ze základu Gripenu později vyvinou něco lepšího. Jako základ to ujde, ale v programu s rusy by měli moderní letoun páté generace mnohem rychleji.
    Ale zřejmě to je o prioritách - Brazílie se potýká s obrovskou korupcí a kriminalitou takže prostředky na něco lepšího asi nejsou.

  • Nesher
    22:39 20.11.2014

    to flanker.jirka
    Kéž by ;-)
    Obávám se však, že pokud si něco nevyvinou sami (Embraer by slušné proudové cvičné letadlo zvládl bez problémů), tak spíše k Tucanům přikoupí pár M 346

  • flanker.jirka
    22:31 20.11.2014

    To Nesher: no co chtít více, přece jim k tomu přidat L 159 :-D

  • Nesher
    22:27 20.11.2014

    To Nemo
    Nevím k čemu by jim něco jako Mig 31 bylo, tedy pokud se nechystají na válku s USA, což myslím nechystají.
    Gripen je v těchto počtech pro Brazili ideální, dokáže více než plnohodnotně nahradit všechny stávající produdová letadla (F5, AMX, Mirage 2000), provozně je levný, víceúčelový, menší dolet, jak už poznamenal DIP se snadno vykompenzuje rozptýlením letadel na více základen. Vzhledem k tomu, že Brazilii nemá agresivní zahraniční politiku, tak je možnost velké války s nějakou větší mocností minimální a na nějaké případné rozmíšky se sousedyy je Gripen zcela postačující.
    A to nepočítám transfer technologií. Co chtít více?

  • flanker.jirka
    22:21 20.11.2014

    Možná by nebylo od věci porovnat nejen letadla, ale i pozemní PVO, cena nové verze Gripenu se pomalu blíží ceně jednoho kompletu S 300 :-D
    Mig 31 je pro Brazílii k ničemu, jednoúčelový stíhač si může provozovat hodně málo zemí.

  • D.i.p
    22:09 20.11.2014

    S tím doletem na tom do teď nebyli lépe. S plánovaným počtem to nebude zase takovej problém při rozmístění na vícero základnách. A na pašeráky mají Tucana. Vidím tu ovšem zajímavou mezeru u lehkých proudových letadel, mají to tak nějak splácaný ze všeho možnýho.

  • Nemo
    20:48 20.11.2014

    Tak v případě Brazílie všeobecné nadšení nad Gripenem nesdílím. Ten je spíš pro menší státy kde nevadí nižší rychlost a akční rádius 800km, ale v případě obrovského státu jako Brazílie se může tato volba ukázat problematickou. Na tak velké operační území jde o slabý stroj, tam by slušelo něco s výkonem MiG-31.

  • flanker.jirka
    19:43 20.11.2014

    Dobrá volba, vzhledem k tomu co mají ostatní země jižní ameriky, tak na tom budou velice dobře, jen Venezuela má nějaké Su 30 a k tomu pár F 16 v pochybném stavu, vzhledem k politice.
    Navíc Brazílie evidentně nemá ambice někde po světě hledat chemické zbraně a provádět oilkeeping.
    Gripen je malé a dobré letadlo, budoucnost patří přesnějším zbraním, tak že i při svých rozměrech a nosnosti bude jeho použití plně postačující, navíc to ani paliva moc nevezme. Brazílie má taky nejspíše dobré zkušenosti se švédským miniawacsem, tak si vybudují systém.
    Zajímavou volbou by mohl být i třeba izraelský Kfir v nových verzích, jak ho nabízí Izrael Ekvádoru, Kolumbii a Argentíně s radary AESA. Je to ještě mnohem levnější letadlo a s radarem AESA a lepší avionikou to pak bude hodně muziky za málo peněz.

  • Jecchus
    16:37 20.11.2014

    Charlie:
    Předpokládám, že k tomu pořídí ještě nějaké medium-range rakety. Mohli bychom jim třeba prodat nějaké AMRAAMy z našich "nepotřebných přebytků" - máme jich tuším 24 kousků... :(

  • karloscz
    15:48 20.11.2014

    2 Muž co zírá na kozy: Nic jako Jižní Amerika do Brics nepřistoupilo, ani v roce 2011 ani nikdy jindy. viz wiki: BRICS je zkratkovité označení společného hospodářského uskupení Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Jižní Afriky. Byl poprvé použit Jimem O'Neillem z investiční banky Goldman Sachs v roce 2001; tehdy ještě jako BRIC – Jižní Afrika přistoupila k uskupení v prosinci 2010 a formálně byla uvedena v členství 18. února 2011.

  • Deutschmann
    12:44 20.11.2014

    Oleg, děkuji moc.
    Japonský F2 mě také napadl, ale Japonci jej určitě neprodají
    Indicky HAL Tejas ještě není v operačním nasazení (ikdyž Gripen NG také ne, ale víc věřím SAABu než indům (mám s nimi své osobní velmi špatné zkušenosti)).
    Čínský Chengdu J 10 mě vůbec nenapadl, ale čína by jej asi ráda prodala.

    Takže mi vychází že jednomotorových letounů je strašně málo, přitom je podle mě ve světě mnoho potenciálních zákazníků. Gripen používá 5 států a další jsou na cestě (Slovensko, Brazílie). A když se podívám na uživatele, tak jde spíš o chudší státy dívající se na provozní náklady.

  • vladimír
    12:32 20.11.2014

    Do posledného kola vo výbere budúceho lietadla pre Brazíliu sa dostal Rafale, Super Hornet a Gripen NG. Pôvodne bol favorit a predpokladaný víťaz Super Hornet, ale ako sa prevalila kauza o odpočúvaní najvyšších brazílskych politických predstaviteľov americkou NSA, tak veľmi rýchlo sa Brazília rozhodla pre najlacnejšiu alternatívu, ktorou bol Gripen NG. Za Rafale, ak sa dobre pamätám chceli viac ako 200 miliónov USD, za lietadlo, servis, atď., to si môžu dovoliť iba bohaté arabské štáty.

  • Charlie
    12:19 20.11.2014

    A proč by přesvědčovat nemohl? U X výběrových řízení se proces výběru vhodného typu několikrát opakoval, protože výrobce a vlády poražených konkurentů začali lobbovat a nabízet výhodnější podmínky, v průběhu let se měnily požadavky armády nebo finanční rámec přislíbený politiky.

    Klidně to mohlo být tak, že přišel Putin a řekl. "Heleďte klucí Brazilský, vy ste si před pár lety vybrali za nový stíhačky švédský Gripeny, my teď vyvíjíme naší fungl novou stíhačku, která bude víc cool a modernější, co kdybyste se připojili k vývoji?" a klucí Brazilský mu řekli "Hele Vláďo, díky za nabídku, ale my potřebujeme éra teď a tak dáme přednost Saabu v hrsti před Súčkem na kreslícím prkně."

    Navíc při ceně Ruských stíhaček by se i při částečném financování vývoje klidně mohli dostat na nižší jednotkovou cenu než v případě Gripenů - nebo taky ne, kdo ví.


    Co mě by spíš zajímalo je jakou výzbrojí bude nová stíhačka vyzbrojená, protože rakety s dostřelem 10 a 20km je prostě sranda, a další technický finesy. Politikaření je sice zajímavý, ale ne zdaleka tolik.

  • Oleg
    12:15 20.11.2014

    Deutschmann: z dostupných typů je zde teoreticky ještě indický HAL Tejas (první let 2001), nebo čínský Chengdu J-10 (první let 1998) i když tady je případný export otázkou, o japonském F-2 (první let 1995) nemluvě. Případně ještě zmiňovaný francouzský Dassault Mirage 2000 (první let 1978, poslední dodávky varianty 2000-9 proběhly v roce 2003 do SAE).

  • Deortc
    11:53 20.11.2014

    to "Muž, co zírá na kozy". Myslím si, že nemáte pravdu. Vždyť přímo v článku je odkaz na jiný článek, který popisuje Putinovu snahu z konce roku 2013 získat Brazilce pro podporu vývoje T-50. Kdyby opravdu už všechno bylo naprosto a jednoznačně rozhodnuto v roce 2010, tak proč by Putin v Brazílii ztrácel čas nějakým přesvědčováním, že?

  • Deortc
    11:49 20.11.2014

    to Deutschmann: No právě. Brazílie se zachovala racionálně a výhodně pro Brazílii. Což je samozřejmě naprosto v pořádku.
    Cílem mojí poznámky bylo naznačit, že kdyby se Brazílie měla zachovat dle toho, jak BRICS prezentuje Putin a jak o tom Putin sní, tak by začala nesmyslně utápět finance v ruském vývoji T-50. Tzn. spolek BRICS v reálu vůbec není typem spolku o jakém Putin tak rád mluví. :)

  • Muž, co zírá na kozy
    11:49 20.11.2014

    Deutschmann: Až na to že Gripen NG vyhrál v brazilském výběrovém řízení už v roce 2010 a Jižní Amerika vstoupila do BRICS až o rok později. Zbytek nemá cenu ani komentovat....

  • Matesaax
    11:34 20.11.2014

    Ještě je na trhu čínský JF-17 Thunder,který je také jednomotorový.Pokud tenhle kšeft vyjde,tak má SAAB hodně dobré vyhlídky.Mám trošku pochyby zda Brazilie bude schopná zaplatit 108 letadel,ale to se pozná časem.Nicméně už ted se dá říci,že se Saab trefil s Gripenem do díry na trhu,která zbyla po stárnoucích F-5 či pro uživatele,kteří hledají levný letoun s nízkými provozními náklady.

  • Deutschmann
    11:15 20.11.2014

    Když tak přemýšlím, tak na trhu není mnoho jednomotorových nadzvukových stíhacích letadel.
    JAS-39 Gripen - rok zavedení 1988
    F16 - první let 1974
    F35 - první let 2006 - ještě není bojeschopný a pár let nebude

    Klidně mě prosím poučte.

  • Deortc
    10:57 20.11.2014

    Gratuluji Švédům a taky BAE-systems.
    A jen taková malá škodolibá poznámka.
    Brazílie je členem sdružení BRICS..... Neprezentoval Putin sdružení BRICS jako spolek, který má být přímou protiváhou ekonomikám západních zemí? Neprezentoval BRICS náhodou tak, že se vlastně jedná o politické i ekonomické podporovatele Putina v konfrontaci se západem a že BRICS bude Putina ekonomicky i politicky podporovat proti západu?
    Jak se zdá, tak v reálu se jednalo jen o Putinovy vlhké sny a když přijde na skutečnou realitu, tak se státy BRICS chovají pragmaticky a výhodně pro sebe a své ekonomiky, nikoliv pro Putinovo Rusko, což samozřejmě považuji za správné. :)
    Zdá se, že tím Putin ztratil další trh, kde by mohl nějaký ten dolar vydělat. :)