Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Foto: JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab
JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F. První objednávka 36 stíhaček spadá pouze do první výrobní šarže.

Informaci o nákupu dalších stíhaček oznámil vysoký zástupce ozbrojených sil v rámci pravidla Chatham House na konferenci IQPC Fighter Conference v Londýně. Připomeňme, že pravidlo Chatham House umožňuje využívat přítomným obdržené informace, ale ani totožnost ani příslušnost řečníka nebo jakéhokoli jiného účastníka nesmí být odhalena.

Všech 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F brazilské letectvo plánuje získat mezi rok 2019 až 2032. První výrobní šarže 36 letadel přijde na 5,4 miliardy dolarů. V rámci dohody získají do roku 2024 Brazilci 28 jednomístných a 8 dvoumístných letounů.

Po dokončení první dodávky se rozběhne dodávka druhé a následně třetí výrobní šarže. Jednotlivé výrobní šarže se mohou lišit v softwarovém, elektronickém nebo senzorickém vybavení, podle toho, jak postoupí technický vývoj.

"V roce 2007 jsme provedli studii proveditelnosti o budoucích scénářích a tento počet (108 letadel – pozn. redakce) byl zvolen na základě budoucích požadavků,“ vysvětlil počet objednaných letadel zástupce ozbrojených sil.

Brazílie si vybrala švédský stroj v rámci programu FX-2. Program si od roku 2007 kladl za cíl najít náhradu za stárnoucí brazilské stíhačky Dassault Mirage 2000C a následně i za modernizované stroje Northrop F-5M a AMX A-1M.

Gripen na konci minulého roku zvítězil v užším kole nad F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. Přitom na poslední chvíli se v Brazílii snažili uchytit i Rusové se svou stíhačkou Suchoj T-50.

Díky velkému objemu objednaných strojů si Brazílie mohla diktovat velmi výhodné podmínky. Brazílii zajímá především transfer moderních technologií, které ji umožní v budoucnu postavit vlastní stíhací letouny.

V rámci desetileté dohody mezi formou Saab a Brazilským velitelstvím letectva COMAER (Comando Aeronautica Militare Roma) získají Brazílci přístup k technologiím stíhaček JAS-39 Gripen. Brazilská verze Gripenů vznikne za spolupráce švédského Saabu a brazilské firmy Embraer.

Výsledný brazilský stroj získá řadu brazilských technologií, od avioniky, přes hardware a zbraně. Otázkou tak je, zda výsledný stroj ponese označení JAS-39 Gripen E/F.

Foto: Å védové nabízejí Brazílii také námoÅ™ní Sea Gripen. Pro Å¡védský stroj nyní silnÄ› hraje fakt, že brazilské námoÅ™nictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / SaabŠvédové nabízejí Brazílii také námořní Sea Gripen. Pro švédský stroj nyní silně hraje fakt, že brazilské námořnictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / Saab

Navíc 15 z 36 objednaných letadel vznikne v Brazílii, zbytek ve Švédsku, za přítomností pracovníků z obou zemí. Je pravděpodobné, že zbývající dvě šarže vzniknou již v Brazílii, ještě s větším podílem brazilských dílů.

Letouny také ponesou brazilskou výzbroj, případně výzbroj, na jejíž vývoji se podílel brazilský průmysl. Půjde například o střelu vzduch-vzduch A-Darter (dosah 20 km), střelu vzduch-vzduch Mectron MAA-1 Piranha (dosah 10 km) a protiradarovou střelu MAR-1.

Objednávky Gripenů Brazilskými ozbrojenými silami (Forças Armadas Brasileiras) nemusí být konečné. Brazilské námořnictvo (Marinha do Brasil) rovněž hledá náhradu za letité letouny Douglas A-4KU Skyhawk sloužící na brazilské letadlové lodi BNS A12 São Paulo třídy Clemenceau.

Jedním z horkých kandidátů je námořní verze JAS-39 Gripen označovaná jako Sea Gripen. Námořní veze byla představená v roce 2011 a vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG.

Zdroj: IHS Janes, Altair

Nahlásit chybu v článku


Související články

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    17:54 24.11.2014

    pro RiMr71: Já si myslím, že pro uživatele, kteří se přímo nepodílejí na vývoji F-35 je JSF více v rovině teorie, než Gripen. Jednak z důvodu citlivosti užitých technologií, ...Zobrazit celý příspěvek

    pro RiMr71:
    Já si myslím, že pro uživatele, kteří se přímo nepodílejí na vývoji F-35 je JSF více v rovině teorie, než Gripen. Jednak z důvodu citlivosti užitých technologií, ochotě USA letadlo dodat, dále kvůli ceně i provozním nákladům i neozkoušenosti letounu v provozu a boji. Zvažte kolik uzemnění a ladění má ten typ pravděpodobně ještě před sebou (vzpomeňte otravy pilotů v F-22 a podobně).
    Oproti tomu Gripen létá dost dlouho a v modernizaci na EF nevidím nic moc rizikového. Motor už maká dost dlouho u palubního US letectva a zvětšení nádrží asi nic nepokazí. Pro stát, který hledá něco jako F-20 a ještě si to chce osadit vlastními výrobky a něco se přiučit je Gripen prostě OK. Nehledě na to, že Švédové plní sliby a drží offsety, kdežto Amíci nedrží slovo, ani když vám ho dá kongres (viz kauza Aero Vodochody, neplnění slibů, ale pouze kopčení archivu).Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    12:31 24.11.2014

    RiMr71:

    Vyrobeno:
    Gripen E/F - 0
    F35 - cca 160

    Připraveno k nasazení do boje:
    Gripen E/F - 0
    F35 - 0

    Kde je chyba?

    RiMr71:

    Vyrobeno:
    Gripen E/F - 0
    F35 - cca 160

    Připraveno k nasazení do boje:
    Gripen E/F - 0
    F35 - 0

    Kde je chyba?

  • RiMr71
    12:20 24.11.2014

    "Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie"

    Teorie? Kolik je vyrobených Gripenů E/F a kolik F-35? :)

    "Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie"

    Teorie? Kolik je vyrobených Gripenů E/F a kolik F-35? :)

  • D.i.p
    22:27 23.11.2014

    Luky: S tím provozováním se dá souhlasit. F-35 si v masivním provozování bude moct dovolit jen málo zemí a i ty si to dobře promyslí. Já si to vlastně ani nedokážu představit u ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: S tím provozováním se dá souhlasit. F-35 si v masivním provozování bude moct dovolit jen málo zemí a i ty si to dobře promyslí. Já si to vlastně ani nedokážu představit u USA. Když to sečtete všechno dohromady, je to ohromný počet letadel. Státy jsou navíc ve finanční situaci v které se nikdy nenacházely. Ještě možná rádi pro druhořadý síly sáhnou po něčem jiným nebo budou modernizovat starý.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:55 23.11.2014

    Ale to už se nebavíme o Brazílii. Bylo psáno, že i starší F-18 podlehla kvůli skandálu s odposlechy...navíc F-35 by USA do Brazílie asi nevyvezly... Co se týče našich podmínek, ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale to už se nebavíme o Brazílii. Bylo psáno, že i starší F-18 podlehla kvůli skandálu s odposlechy...navíc F-35 by USA do Brazílie asi nevyvezly...

    Co se týče našich podmínek, tak si nejsem jistý tou cenou, co píšete. Další věc je, co by spolu s posledními US technologiemi přišlo do země přídavkem (v rovině legislativní atd.). Dále Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie. Náklady na provoz budou taky jinde, nemluvě o hluku, který F-35 operačně doprovází (to je pro naše podmínky celkem blbý). A v neposlední řadě je F-35 útočný letoun, kdežto Gripen se při A-A konfiguraci tváří jako čistokrevný stíhač, což je v souladu s obrannou doktrínou. Je celkem otazník, zda je dobrý v letectu provozovat F-35 jako jediné nadzvukové letadlo...Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    14:40 23.11.2014

    pre Luky Je pravda ,že Gripen dostane o 20%silnejšie motory a nový AESA radar, lenže nikde som nečítal, že by dostal takú dobrú ochranu pred hrozbami zo vzduchu a z PVO akú má ...Zobrazit celý příspěvek

    pre Luky

    Je pravda ,že Gripen dostane o 20%silnejšie motory a nový AESA radar, lenže nikde som nečítal, že by dostal takú dobrú ochranu pred hrozbami zo vzduchu a z PVO akú má už teraz Rafale so SPECTRA systémom. Je považovaný asi za možno najlepší systém na ochranu lietadiel, schopný varovať pilotov pred rôznymi druhmi ožiarenia od laserového po radarové, varovať pred vystrelenými raketami a čo je dôležité aj rušiť phased array radary, aké má napr. S300. Údajne sa SPECTRA ďalej vylepšuje. Takže poslať Gripena a Rafale do prostredia kde je aktívny S300 nie je to isté. Možno sa dostanú informácie časom ako Gripen dopadol v testoch proti tej S300 z Nitry, ktorá má mimochodom už zo 20 rokov. Ja osobne si myslím, že má zmysel nakupovať lietadlá, ktoré majú také niečo kvalitné ako je SPECTRA alebo stealth technolóliu, ako F 35. Ak cena F35 bude taká ako sa v AN už písalo, tak o päť rokov som zvedavý koho bude Gripen zaujímať. Teraz sa Gripen E/F predáva po 100 mil. USD a Švajčiarsko ( odstúpili z obchodu ) alebo Brazília doplácali za všetko možné iné, čo si k lietadlu ešte objednávali o 30 až 50% viac, teda lietadlo stálo 130 - 150 mil. USD. Bude to za približne rovnakú cenu ako F 35, ale tá s tými technológiami čo má je niekde úplne inde ako Gripen E/F.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:58 23.11.2014

    pro Vladimír No tak zas s takovým despektem bych Gripena nehodnotil. Je pravda, že Švédové si nemohli dovolit vyvinout celý letoun včetně všeho, takže museli hledat partnery. To ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Vladimír

    No tak zas s takovým despektem bych Gripena nehodnotil. Je pravda, že Švédové si nemohli dovolit vyvinout celý letoun včetně všeho, takže museli hledat partnery. To ale nic nemění na tom, že v určitých ohledech je tato lehká stíhačka unikátní. Navíc i elektronika CD verzí je použitelná a například datalink opravdu druhořadý není (byť se musela dořešit kompatibilita). Naši letci si velmi pochvalovali i radar. I když to opravdu není nejsilnější radar na světě, byl to pro ně velký skok kupředu. To že Gripen není Popelkou potvrdila i přednostní integrace střely Meteor. Když teď nová verze dostane AESA radar a silnější motor, myslím, že se může řadit k nejlepším až do páté generace (která taky není samospásná)...a to při zachování určité jednoduchosti, konvenčnosti, malých rozměrů a lehkosti celé konstrukce.Skrýt celý příspěvek

  • David
    07:35 23.11.2014

    Mohu jen připomenout, že Brazílie kdysi uvažovala o licenční výrobě F-20, tedy modernizované F-5. Zřejmě se tamní generalitě víc lébí menší, lehčí stroje (nikde jsem ale nenašel, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohu jen připomenout, že Brazílie kdysi uvažovala o licenční výrobě F-20, tedy modernizované F-5. Zřejmě se tamní generalitě víc lébí menší, lehčí stroje (nikde jsem ale nenašel, že by to bylo výsledkem nějaké promyšlené strategie).
    Jako jeden z hlavních důvodů pro Gripen byl přenos technologií, které Brazíle potřebuje pro vývoj letounu 5-té generace. To byl údajně důvod, proč neuspěl Rafale, který byl přitom původně preferován, Francie nechtěla dodat pokročilé technologie.
    A osobně si myslím, že Brazílie bude o vlastní letoun 5-té generace hodně usilovat a tak nekoupí T-50 či něco podobného. Samozřejmě, výsledek té snahy může být všelijakýSkrýt celý příspěvek

  • vladimír
    06:52 23.11.2014

    Asi pred dvoma rokmi na Slovensku nalietavali Rafale, Mirage , F 16 a niektoré iné lietadlá proti S 300PMU, ktorý má armáda SR. Niekde som čítal, už neviem presne kde, sa chválil ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi pred dvoma rokmi na Slovensku nalietavali Rafale, Mirage , F 16 a niektoré iné lietadlá proti S 300PMU, ktorý má armáda SR. Niekde som čítal, už neviem presne kde, sa chválil predstaviteľ Dassaultu, ktorý Rafale vyrába, že na tomto cvičení jediný Rafale by proti S300 by nešiel dole. Aj keď je predražený, je technologicky na tom lepšie ako budúci Gripen NG. Ja o tom nepochybujem. Lebo čo si budeme tu navrávať, Gripen je obyčajný zlepenec motorov z Ameriky, radaru a elektroniky z Anglie a celé je to dané dokopy vo Švédsku. Cenovo najlacnejšie riešenia nie sú tie najlepšie riešenia. Teraz je podobné cvičenie na Slovensku, píše sa o tom v Obrana č.11/2014, ktoré vydáa MOSR, tam teraz proti S300PMU idú Gripen, Eurofighter, Rafale a Super Hornet. Uvidíme ako to dopadne.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:54 22.11.2014

    Já tu brazilskou volbu chápu....taky jsou mi sympatické lehčí stroje (ve velkých výškách přispívá plošný zatížení křídla k vyšší obratnosti ještě více, než poměr tahu k ...Zobrazit celý příspěvek

    Já tu brazilskou volbu chápu....taky jsou mi sympatické lehčí stroje (ve velkých výškách přispívá plošný zatížení křídla k vyšší obratnosti ještě více, než poměr tahu k váze)...celkové modulární pojetí Gripenu je taky dobrou volbou (3 technici místo 9-ti u F16 atd.), dál operace ze zkrácených ploch a podobně.

    Ale stejně nechápu, že pokládáte EF2000 za druhořadé v porovnání s F-15. Vím, že se u Typhoonu objevily nějaké strukturální problémy v posledních měsících, ale je to pravděpodobně jeden z nejlepších "dogfajterů" světa, senzorické vybavení je také na výši (gripen se ho bude snažit dohánět). Podle mě si může smlsnout na F-15 i Su-35, v boji zblízka má slušné šance i na F-22.
    Rafale má víc sexy tvary, momentálně je také lépe vybaven pro A-G mise. Bude ale o trochu slabší déky fr. motorům....Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    19:36 22.11.2014

    Luky: Ten výkon EF 2000 jsem srovnával s výkonem F-15. Páč jsem hledal "těžký stíhač", co by si mohla Brasilie pořídit, když tu padl Mig 31 nebo T-50 v souvislosti s akčním ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Ten výkon EF 2000 jsem srovnával s výkonem F-15. Páč jsem hledal "těžký stíhač", co by si mohla Brasilie pořídit, když tu padl Mig 31 nebo T-50 v souvislosti s akčním radiusem. Kromě F-15 jich už mnoho dostupných není, možná by šlo místo toho pořídit právě EF 2000, ale to už má nižší výkon. A výkonem nemám namysli pouze motor, ale celkově: výbava, nosnost výzbroje, dolet.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:10 22.11.2014

    To Luky: s tím "optimálním" poměrem tahu ku hmotnosti bych u NG (EF) moc nejásal, motor bude mít sice vyšší tah, ale vzroste hmotnost stroje. pro představu stávající motor RM 12 ...Zobrazit celý příspěvek

    To Luky: s tím "optimálním" poměrem tahu ku hmotnosti bych u NG (EF) moc nejásal, motor bude mít sice vyšší tah, ale vzroste hmotnost stroje.
    pro představu stávající motor RM 12 má tah 54/80 kN, F 414 pro Gripen má 57/98 kN. V tomto ohledu na tom budou dvoumotoroví konkurenti stále lépe.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:12 22.11.2014

    Brazílie se dle mého názoru postavila k výběru letadel docela prakticky. Měla zkušenosti s F-5. Tudíž s lehčími letadly a i mechanici a letectvo celkově si přálo Gripen. I když ...Zobrazit celý příspěvek

    Brazílie se dle mého názoru postavila k výběru letadel docela prakticky. Měla zkušenosti s F-5. Tudíž s lehčími letadly a i mechanici a letectvo celkově si přálo Gripen. I když výkonnější dvoumotorové letouny by pro Brazílii nebyli k zahození, určitou roli sehrál i fakt, že SAAB je jako dodavatel velmi vstřícný. A patřičný přísun technologií umožní vývoj vlastního letadla. Amerika a to je již politická věc, se zdiskreditovala odposlechy. Co se týče SU-50 (T-50) tak reálná šance na jejich pořízení tu bezesporu je. Záleží spíš nakolik si bude Brazílie jista vývojem vlastního letadla. Zda vůbec bude potřebovat zkušenosti s SU-50 a její technickou dokumentací, či raději nalije peníze do vlastního vývoje.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:43 22.11.2014

    Jsem sice gripení fanda, ale nechápu, co myslíte tím, že EF 2000 zaostává za JAS-39 výkonem? Verze JAS-39ABCD jsou podmotorované, NG bude už optimální. Ale stejně myslet si, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem sice gripení fanda, ale nechápu, co myslíte tím, že EF 2000 zaostává za JAS-39 výkonem?

    Verze JAS-39ABCD jsou podmotorované, NG bude už optimální. Ale stejně myslet si, že je to silnější stroj než Typhoon....?Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    15:15 22.11.2014

    Když pomineme F-35, tak kupujou to nejlepší, co je na trhu. Možná ještě Rafael. S ruskou T-50 je to dost nejistý. Hlavně to je jiná kategorie, není to letadlo na pořízení v ...Zobrazit celý příspěvek

    Když pomineme F-35, tak kupujou to nejlepší, co je na trhu. Možná ještě Rafael.
    S ruskou T-50 je to dost nejistý. Hlavně to je jiná kategorie, není to letadlo na pořízení v takovým počtu. Nikde ovšem není napsaný, že tím ty Gripeny časem nedoplní (nebo něčím podobným). Pokud ten krumpl bude někdy lítat. Dneska je asi jediným takovým letadlem, co se dá koupit, F-15 a ta je už pochopitelně trochu zestárlá. Možná Eurofighter, ale ten už zaostává výkonem (to je něco mezi).Skrýt celý příspěvek

  • David
    07:30 22.11.2014

    Tak ona tzv. Monreova doktrína (která skutečně vyhlašovala Jižní Ameriku jako bytostnou oblast zájmu USA) již dávno neplatí a USA si jsou toho dobře vědomy. V celé Jižní Americe ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ona tzv. Monreova doktrína (která skutečně vyhlašovala Jižní Ameriku jako bytostnou oblast zájmu USA) již dávno neplatí a USA si jsou toho dobře vědomy. V celé Jižní Americe převažují levicově orientované státy (samozřejmě je otázka, co je
    to levice) a ty mají často silně protiamerické postoje. Brazílie v tomto směru patří k těm spíše umírněným.
    Řekl bych, že Brazílie touto akvizicí jen poměrně pragmaticky reaguje na dění v celém regionu. A když uvážím, že Gripeny nahradí nejen Mirage, ale také AMX a F-5, tak mi to připadá jako velice chytré řešeníSkrýt celý příspěvek

  • Nemo
    22:31 21.11.2014

    Pánové, jenže zapomínáte kdo pořád považuje JA za svůj zadní dvorek a Brazílie jako nejsilnější bude první na ráně, zvlášť pokud si povede hospodářsky dobře. Už ten skandál s ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, jenže zapomínáte kdo pořád považuje JA za svůj zadní dvorek a Brazílie jako nejsilnější bude první na ráně, zvlášť pokud si povede hospodářsky dobře. Už ten skandál s americkou špionáží a následné vyřazení jejich letadel o něčem svědčí.Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:11 21.11.2014

    Faktem je, že Jižní Amerika, resp. její státy mají poměrně málo nadzvukových strojů. Nicméně jejich počet dlouhodobě roste. Venezuela (která navíc provozuje i starší F-5) plánuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktem je, že Jižní Amerika, resp. její státy mají poměrně málo nadzvukových strojů. Nicméně jejich počet dlouhodobě roste. Venezuela (která navíc provozuje i starší F-5) plánuje nákup dalších letounů, buď Su-30 nebo Su-35. Kolumbie vyhlásila tendr na nových 18 stíhaček a vedle toho provozuje Kfiry. Chile navyšuje počty svých F-16, Peru asi nakoupí Typhoony atd. Přístup Brazílie paří spíš k těm umírněným.Ten trend růstu tu bezesporu je a někteří publicisté jej označují za klasické zbrojní závody.
    A k tomu BRICS - jde o velmi volné sdružení zemí, které nijak nekoordinují svoji politiku a mnohé jednotlivé státy mezi sebou spíše soupeří (Čína versus Indie atd)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:41 21.11.2014

    To Nemo Myslím, že Vám za mne odpověděl Vrata, k čemu by jim to bylo dobré? Tedy krom nějaké, dosti pochybné, prestiže. Gripen, v těchto počtech, více než postačuje na splnění ...Zobrazit celý příspěvek

    To Nemo
    Myslím, že Vám za mne odpověděl Vrata, k čemu by jim to bylo dobré? Tedy krom nějaké, dosti pochybné, prestiže. Gripen, v těchto počtech, více než postačuje na splnění brazilských vojensko-politických ambicí, a to za polovinu provozních nákladů většího a těžšího stroje.
    A opravdu nechápu proč sem pořád cpete nějaké, zcela hypotetické, programy s Rusy. Ostatně ruské stroje ani nepostoupily do druhého kola výběrového řízenSkrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:40 21.11.2014

    Nemo: prectete si pozorne prispevky flanker.jirka i Neshera jeste jednou. Jizni Amerika je kontinent s jednou z nejmensich koncentraci zbrani na svete, takze na co superstihacky. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo: prectete si pozorne prispevky flanker.jirka i Neshera jeste jednou. Jizni Amerika je kontinent s jednou z nejmensich koncentraci zbrani na svete, takze na co superstihacky. Napr. Mexiko ma pouhych 10 kusu zastaralych F-5 a nic jineho. Venezuala je jeden z nejlepe vyzbrojenych statu v oblasti a ma 20 F-16 a 24 Su-30.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3