Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Foto: JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab
JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F. První objednávka 36 stíhaček spadá pouze do první výrobní šarže.

Informaci o nákupu dalších stíhaček oznámil vysoký zástupce ozbrojených sil v rámci pravidla Chatham House na konferenci IQPC Fighter Conference v Londýně. Připomeňme, že pravidlo Chatham House umožňuje využívat přítomným obdržené informace, ale ani totožnost ani příslušnost řečníka nebo jakéhokoli jiného účastníka nesmí být odhalena.

Všech 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F brazilské letectvo plánuje získat mezi rok 2019 až 2032. První výrobní šarže 36 letadel přijde na 5,4 miliardy dolarů. V rámci dohody získají do roku 2024 Brazilci 28 jednomístných a 8 dvoumístných letounů.

Po dokončení první dodávky se rozběhne dodávka druhé a následně třetí výrobní šarže. Jednotlivé výrobní šarže se mohou lišit v softwarovém, elektronickém nebo senzorickém vybavení, podle toho, jak postoupí technický vývoj.

"V roce 2007 jsme provedli studii proveditelnosti o budoucích scénářích a tento počet (108 letadel – pozn. redakce) byl zvolen na základě budoucích požadavků,“ vysvětlil počet objednaných letadel zástupce ozbrojených sil.

Brazílie si vybrala švédský stroj v rámci programu FX-2. Program si od roku 2007 kladl za cíl najít náhradu za stárnoucí brazilské stíhačky Dassault Mirage 2000C a následně i za modernizované stroje Northrop F-5M a AMX A-1M.

Gripen na konci minulého roku zvítězil v užším kole nad F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. Přitom na poslední chvíli se v Brazílii snažili uchytit i Rusové se svou stíhačkou Suchoj T-50.

Díky velkému objemu objednaných strojů si Brazílie mohla diktovat velmi výhodné podmínky. Brazílii zajímá především transfer moderních technologií, které ji umožní v budoucnu postavit vlastní stíhací letouny.

V rámci desetileté dohody mezi formou Saab a Brazilským velitelstvím letectva COMAER (Comando Aeronautica Militare Roma) získají Brazílci přístup k technologiím stíhaček JAS-39 Gripen. Brazilská verze Gripenů vznikne za spolupráce švédského Saabu a brazilské firmy Embraer.

Výsledný brazilský stroj získá řadu brazilských technologií, od avioniky, přes hardware a zbraně. Otázkou tak je, zda výsledný stroj ponese označení JAS-39 Gripen E/F.

Foto: Å védové nabízejí Brazílii také námoÅ™ní Sea Gripen. Pro Å¡védský stroj nyní silnÄ› hraje fakt, že brazilské námoÅ™nictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / SaabŠvédové nabízejí Brazílii také námořní Sea Gripen. Pro švédský stroj nyní silně hraje fakt, že brazilské námořnictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / Saab

Navíc 15 z 36 objednaných letadel vznikne v Brazílii, zbytek ve Švédsku, za přítomností pracovníků z obou zemí. Je pravděpodobné, že zbývající dvě šarže vzniknou již v Brazílii, ještě s větším podílem brazilských dílů.

Letouny také ponesou brazilskou výzbroj, případně výzbroj, na jejíž vývoji se podílel brazilský průmysl. Půjde například o střelu vzduch-vzduch A-Darter (dosah 20 km), střelu vzduch-vzduch Mectron MAA-1 Piranha (dosah 10 km) a protiradarovou střelu MAR-1.

Objednávky Gripenů Brazilskými ozbrojenými silami (Forças Armadas Brasileiras) nemusí být konečné. Brazilské námořnictvo (Marinha do Brasil) rovněž hledá náhradu za letité letouny Douglas A-4KU Skyhawk sloužící na brazilské letadlové lodi BNS A12 São Paulo třídy Clemenceau.

Jedním z horkých kandidátů je námořní verze JAS-39 Gripen označovaná jako Sea Gripen. Námořní veze byla představená v roce 2011 a vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG.

Zdroj: IHS Janes, Altair

Nahlásit chybu v článku


Související články

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...

Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen

Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...

České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jorlas
    08:10 21.11.2014

    Četl jsem, že verze pro Brazílii má vycházet s NG a ten měl mít o 40% větší dolet. Což se dostáváme na akční rádius 1100km.

    Četl jsem, že verze pro Brazílii má vycházet s NG a ten měl mít o 40% větší dolet. Což se dostáváme na akční rádius 1100km.

  • Nemo
    23:30 20.11.2014

    Nesher - jde o kontinentální velmoc Jižní Ameriky, tak by měla být lépe vyzbrojená než druhořadými stíhačkami které jsou stavěné na boje v mnohem menším prostoru. Ale zřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher - jde o kontinentální velmoc Jižní Ameriky, tak by měla být lépe vyzbrojená než druhořadými stíhačkami které jsou stavěné na boje v mnohem menším prostoru.
    Ale zřejmě doufají že ze základu Gripenu později vyvinou něco lepšího. Jako základ to ujde, ale v programu s rusy by měli moderní letoun páté generace mnohem rychleji.
    Ale zřejmě to je o prioritách - Brazílie se potýká s obrovskou korupcí a kriminalitou takže prostředky na něco lepšího asi nejsou.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:39 20.11.2014

    to flanker.jirka Kéž by ;-) Obávám se však, že pokud si něco nevyvinou sami (Embraer by slušné proudové cvičné letadlo zvládl bez problémů), tak spíše k Tucanům přikoupí pár M ...Zobrazit celý příspěvek

    to flanker.jirka
    Kéž by ;-)
    Obávám se však, že pokud si něco nevyvinou sami (Embraer by slušné proudové cvičné letadlo zvládl bez problémů), tak spíše k Tucanům přikoupí pár M 346Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:31 20.11.2014

    To Nesher: no co chtít více, přece jim k tomu přidat L 159 :-D

    To Nesher: no co chtít více, přece jim k tomu přidat L 159 :-D

  • Nesher
    22:27 20.11.2014

    To Nemo Nevím k čemu by jim něco jako Mig 31 bylo, tedy pokud se nechystají na válku s USA, což myslím nechystají. Gripen je v těchto počtech pro Brazili ideální, dokáže více než ...Zobrazit celý příspěvek

    To Nemo
    Nevím k čemu by jim něco jako Mig 31 bylo, tedy pokud se nechystají na válku s USA, což myslím nechystají.
    Gripen je v těchto počtech pro Brazili ideální, dokáže více než plnohodnotně nahradit všechny stávající produdová letadla (F5, AMX, Mirage 2000), provozně je levný, víceúčelový, menší dolet, jak už poznamenal DIP se snadno vykompenzuje rozptýlením letadel na více základen. Vzhledem k tomu, že Brazilii nemá agresivní zahraniční politiku, tak je možnost velké války s nějakou větší mocností minimální a na nějaké případné rozmíšky se sousedyy je Gripen zcela postačující.
    A to nepočítám transfer technologií. Co chtít více?Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:21 20.11.2014

    Možná by nebylo od věci porovnat nejen letadla, ale i pozemní PVO, cena nové verze Gripenu se pomalu blíží ceně jednoho kompletu S 300 :-D Mig 31 je pro Brazílii k ničemu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná by nebylo od věci porovnat nejen letadla, ale i pozemní PVO, cena nové verze Gripenu se pomalu blíží ceně jednoho kompletu S 300 :-D
    Mig 31 je pro Brazílii k ničemu, jednoúčelový stíhač si může provozovat hodně málo zemí.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    22:09 20.11.2014

    S tím doletem na tom do teď nebyli lépe. S plánovaným počtem to nebude zase takovej problém při rozmístění na vícero základnách. A na pašeráky mají Tucana. Vidím tu ovšem zajímavou ...Zobrazit celý příspěvek

    S tím doletem na tom do teď nebyli lépe. S plánovaným počtem to nebude zase takovej problém při rozmístění na vícero základnách. A na pašeráky mají Tucana. Vidím tu ovšem zajímavou mezeru u lehkých proudových letadel, mají to tak nějak splácaný ze všeho možnýho.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    20:48 20.11.2014

    Tak v případě Brazílie všeobecné nadšení nad Gripenem nesdílím. Ten je spíš pro menší státy kde nevadí nižší rychlost a akční rádius 800km, ale v případě obrovského státu jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak v případě Brazílie všeobecné nadšení nad Gripenem nesdílím. Ten je spíš pro menší státy kde nevadí nižší rychlost a akční rádius 800km, ale v případě obrovského státu jako Brazílie se může tato volba ukázat problematickou. Na tak velké operační území jde o slabý stroj, tam by slušelo něco s výkonem MiG-31.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:43 20.11.2014

    Dobrá volba, vzhledem k tomu co mají ostatní země jižní ameriky, tak na tom budou velice dobře, jen Venezuela má nějaké Su 30 a k tomu pár F 16 v pochybném stavu, vzhledem k ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrá volba, vzhledem k tomu co mají ostatní země jižní ameriky, tak na tom budou velice dobře, jen Venezuela má nějaké Su 30 a k tomu pár F 16 v pochybném stavu, vzhledem k politice.
    Navíc Brazílie evidentně nemá ambice někde po světě hledat chemické zbraně a provádět oilkeeping.
    Gripen je malé a dobré letadlo, budoucnost patří přesnějším zbraním, tak že i při svých rozměrech a nosnosti bude jeho použití plně postačující, navíc to ani paliva moc nevezme. Brazílie má taky nejspíše dobré zkušenosti se švédským miniawacsem, tak si vybudují systém.
    Zajímavou volbou by mohl být i třeba izraelský Kfir v nových verzích, jak ho nabízí Izrael Ekvádoru, Kolumbii a Argentíně s radary AESA. Je to ještě mnohem levnější letadlo a s radarem AESA a lepší avionikou to pak bude hodně muziky za málo peněz.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    16:37 20.11.2014

    Charlie: Předpokládám, že k tomu pořídí ještě nějaké medium-range rakety. Mohli bychom jim třeba prodat nějaké AMRAAMy z našich "nepotřebných přebytků" - máme jich tuším 24 ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie:
    Předpokládám, že k tomu pořídí ještě nějaké medium-range rakety. Mohli bychom jim třeba prodat nějaké AMRAAMy z našich "nepotřebných přebytků" - máme jich tuším 24 kousků... :(Skrýt celý příspěvek

  • karloscz
    15:48 20.11.2014

    2 Muž co zírá na kozy: Nic jako Jižní Amerika do Brics nepřistoupilo, ani v roce 2011 ani nikdy jindy. viz wiki: BRICS je zkratkovité označení společného hospodářského uskupení ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Muž co zírá na kozy: Nic jako Jižní Amerika do Brics nepřistoupilo, ani v roce 2011 ani nikdy jindy. viz wiki: BRICS je zkratkovité označení společného hospodářského uskupení Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Jižní Afriky. Byl poprvé použit Jimem O'Neillem z investiční banky Goldman Sachs v roce 2001; tehdy ještě jako BRIC – Jižní Afrika přistoupila k uskupení v prosinci 2010 a formálně byla uvedena v členství 18. února 2011.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    12:44 20.11.2014

    Oleg, děkuji moc. Japonský F2 mě také napadl, ale Japonci jej určitě neprodají Indicky HAL Tejas ještě není v operačním nasazení (ikdyž Gripen NG také ne, ale víc věřím SAABu než ...Zobrazit celý příspěvek

    Oleg, děkuji moc.
    Japonský F2 mě také napadl, ale Japonci jej určitě neprodají
    Indicky HAL Tejas ještě není v operačním nasazení (ikdyž Gripen NG také ne, ale víc věřím SAABu než indům (mám s nimi své osobní velmi špatné zkušenosti)).
    Čínský Chengdu J 10 mě vůbec nenapadl, ale čína by jej asi ráda prodala.

    Takže mi vychází že jednomotorových letounů je strašně málo, přitom je podle mě ve světě mnoho potenciálních zákazníků. Gripen používá 5 států a další jsou na cestě (Slovensko, Brazílie). A když se podívám na uživatele, tak jde spíš o chudší státy dívající se na provozní náklady.Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    12:32 20.11.2014

    Do posledného kola vo výbere budúceho lietadla pre Brazíliu sa dostal Rafale, Super Hornet a Gripen NG. Pôvodne bol favorit a predpokladaný víťaz Super Hornet, ale ako sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Do posledného kola vo výbere budúceho lietadla pre Brazíliu sa dostal Rafale, Super Hornet a Gripen NG. Pôvodne bol favorit a predpokladaný víťaz Super Hornet, ale ako sa prevalila kauza o odpočúvaní najvyšších brazílskych politických predstaviteľov americkou NSA, tak veľmi rýchlo sa Brazília rozhodla pre najlacnejšiu alternatívu, ktorou bol Gripen NG. Za Rafale, ak sa dobre pamätám chceli viac ako 200 miliónov USD, za lietadlo, servis, atď., to si môžu dovoliť iba bohaté arabské štáty.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:19 20.11.2014

    A proč by přesvědčovat nemohl? U X výběrových řízení se proces výběru vhodného typu několikrát opakoval, protože výrobce a vlády poražených konkurentů začali lobbovat a nabízet ...Zobrazit celý příspěvek

    A proč by přesvědčovat nemohl? U X výběrových řízení se proces výběru vhodného typu několikrát opakoval, protože výrobce a vlády poražených konkurentů začali lobbovat a nabízet výhodnější podmínky, v průběhu let se měnily požadavky armády nebo finanční rámec přislíbený politiky.

    Klidně to mohlo být tak, že přišel Putin a řekl. "Heleďte klucí Brazilský, vy ste si před pár lety vybrali za nový stíhačky švédský Gripeny, my teď vyvíjíme naší fungl novou stíhačku, která bude víc cool a modernější, co kdybyste se připojili k vývoji?" a klucí Brazilský mu řekli "Hele Vláďo, díky za nabídku, ale my potřebujeme éra teď a tak dáme přednost Saabu v hrsti před Súčkem na kreslícím prkně."

    Navíc při ceně Ruských stíhaček by se i při částečném financování vývoje klidně mohli dostat na nižší jednotkovou cenu než v případě Gripenů - nebo taky ne, kdo ví.


    Co mě by spíš zajímalo je jakou výzbrojí bude nová stíhačka vyzbrojená, protože rakety s dostřelem 10 a 20km je prostě sranda, a další technický finesy. Politikaření je sice zajímavý, ale ne zdaleka tolik.Skrýt celý příspěvek

  • Oleg
    12:15 20.11.2014

    Deutschmann: z dostupných typů je zde teoreticky ještě indický HAL Tejas (první let 2001), nebo čínský Chengdu J-10 (první let 1998) i když tady je případný export otázkou, o ...Zobrazit celý příspěvek

    Deutschmann: z dostupných typů je zde teoreticky ještě indický HAL Tejas (první let 2001), nebo čínský Chengdu J-10 (první let 1998) i když tady je případný export otázkou, o japonském F-2 (první let 1995) nemluvě. Případně ještě zmiňovaný francouzský Dassault Mirage 2000 (první let 1978, poslední dodávky varianty 2000-9 proběhly v roce 2003 do SAE).Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    11:53 20.11.2014

    to "Muž, co zírá na kozy". Myslím si, že nemáte pravdu. Vždyť přímo v článku je odkaz na jiný článek, který popisuje Putinovu snahu z konce roku 2013 získat Brazilce pro podporu ...Zobrazit celý příspěvek

    to "Muž, co zírá na kozy". Myslím si, že nemáte pravdu. Vždyť přímo v článku je odkaz na jiný článek, který popisuje Putinovu snahu z konce roku 2013 získat Brazilce pro podporu vývoje T-50. Kdyby opravdu už všechno bylo naprosto a jednoznačně rozhodnuto v roce 2010, tak proč by Putin v Brazílii ztrácel čas nějakým přesvědčováním, že?Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    11:49 20.11.2014

    to Deutschmann: No právě. Brazílie se zachovala racionálně a výhodně pro Brazílii. Což je samozřejmě naprosto v pořádku. Cílem mojí poznámky bylo naznačit, že kdyby se Brazílie ...Zobrazit celý příspěvek

    to Deutschmann: No právě. Brazílie se zachovala racionálně a výhodně pro Brazílii. Což je samozřejmě naprosto v pořádku.
    Cílem mojí poznámky bylo naznačit, že kdyby se Brazílie měla zachovat dle toho, jak BRICS prezentuje Putin a jak o tom Putin sní, tak by začala nesmyslně utápět finance v ruském vývoji T-50. Tzn. spolek BRICS v reálu vůbec není typem spolku o jakém Putin tak rád mluví. :)Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    11:49 20.11.2014

    Deutschmann: Až na to že Gripen NG vyhrál v brazilském výběrovém řízení už v roce 2010 a Jižní Amerika vstoupila do BRICS až o rok později. Zbytek nemá cenu ani komentovat....

    Deutschmann: Až na to že Gripen NG vyhrál v brazilském výběrovém řízení už v roce 2010 a Jižní Amerika vstoupila do BRICS až o rok později. Zbytek nemá cenu ani komentovat....

  • Matesaax
    11:34 20.11.2014

    Ještě je na trhu čínský JF-17 Thunder,který je také jednomotorový.Pokud tenhle kšeft vyjde,tak má SAAB hodně dobré vyhlídky.Mám trošku pochyby zda Brazilie bude schopná zaplatit ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě je na trhu čínský JF-17 Thunder,který je také jednomotorový.Pokud tenhle kšeft vyjde,tak má SAAB hodně dobré vyhlídky.Mám trošku pochyby zda Brazilie bude schopná zaplatit 108 letadel,ale to se pozná časem.Nicméně už ted se dá říci,že se Saab trefil s Gripenem do díry na trhu,která zbyla po stárnoucích F-5 či pro uživatele,kteří hledají levný letoun s nízkými provozními náklady.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    11:15 20.11.2014

    Když tak přemýšlím, tak na trhu není mnoho jednomotorových nadzvukových stíhacích letadel. JAS-39 Gripen - rok zavedení 1988 F16 - první let 1974 F35 - první let 2006 - ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tak přemýšlím, tak na trhu není mnoho jednomotorových nadzvukových stíhacích letadel.
    JAS-39 Gripen - rok zavedení 1988
    F16 - první let 1974
    F35 - první let 2006 - ještě není bojeschopný a pár let nebude

    Klidně mě prosím poučte.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3