Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab
Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab 

Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí 36 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F za 4,5 miliardy dolarů.

Neustále odkládaný nákup nových brazilských stíhaček má svého vítěze. Brazílie nakoupí švédské víceúčelové stíhačky JAS-39 E/F Gripen. Brazilce přesvědčila jak nižší cena (nákup, provoz), tak také rozsáhlý transfer technologií ze Švédska.

 

Švédský stroj zvítězil v užším kole nad dvoumotorovými F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. V poslední době se spekulovalo o vítězství amerického stroje. Američané však doplatili na aféru s odposloucháváním členů brazilské vlády, včetně brazilské prezidentky.

 

Poněkud pikantní však je, že ani v tomto případě americké firmy nepřijdou zkrátka. JAS-39 Gripen využívá americký proudový motor od General Electric, který mimo jiné najdeme i ve stíhačkách F/A-18.

 

Brazilci získají všechny klíčové technologie včetně kompletního přístupu k softwaru letounu. V budoucnu tak mohou Gripeny vlastními silami modernizovat a upravit je pro používání různorodé výzbroje.

 

Video: Gripen NG. / YouTube

JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).

 

Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.

 

Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.

 

Gripen NG je nejmodernější variantou švédských stíhaček Gripen. Oproti svým předchůdcům má Gripen NG zesílený podvozek a vyššího tahu (o 15 %) motoru. Výsledkem je větší nosnost zbraní a paliva.

 

Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.  

Zdroj: Saab

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Brazílie obdrží všechny objednané Mi-35 do konce tohoto roku

V nedávné době přinesla zahraniční média zprávu, že Brazilské letectvo dostane všechny objednané Mil ...

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • mu7705
    22:00 29.12.2013

    Ještě doplním, že by Slovensko pořizovalo verze C případně D. V případě verze E a nebo F by se zmíněné výhody znegovaly. Verze C a D budou také poměrně rychle k mání, protože Švédsko redukuje letectvo a bude také přezbrojovat na E a F. Takže mašin verzí C a D by mělo být poměrně hodně k dispozici.

  • mu7705
    21:57 29.12.2013

    Lukáš má pravdu. Výhody pro Slovensko mít stejnou mašinu jako ČR jsou naprosto jasné: a) Využití logistického a výcvikového zázemí v ČR bez nutnosti budovat vlastní hned na počátku projektu. b) časová úspora - jelikož ČR již má zkušenosti s provozováním techniky a dokumentace je již v českém jazyce, tak přenos zkušeností a dokumentace bude mnohem rychlejší a přesnější z našeho jazyka na Slovenský. c) pokud by existovala mezivládní dohoda mezi Švédskem, ČR a Slovenskem, tak za jistých okolností, by v případě problému se Slovenskými letouny mohly být zapůjčeny letouny české. Je to sice přitažené za vlasy a nevím co by mělo všechny slovenské letouny uzemnit, ale i pro tento případ by to mohlo být přínosem. d) přínos by to mohl být i pro ČR - v tom okamžiku by měly mít Grippeny tři sousední země - ČR, SR a Maďarsko. Pokud by třeba v ČR vzniklo servisní středisko pro určitý stupeň oprav, tak by to bylo také zajímavé. Co se týká toho hotovostního roje, tak si myslím, že 2 mašiny na Sliači je trochu málo. Jedině snad po dobu, než bude dobudováno kompletní zázemí, ale i tak by tam měly být nejméně 4 mašiny - 2 hotovostní a 2 rezervní. 6 kusů je poměrně málo. Nejmeší vhodné řešení by bylo těch 8 mašin s tím, že by Slovensko využívalo české spárky. Pro výcvikové a přezkušovací lety.

  • Lukas
    22:19 28.12.2013

    W polskich portalach jest info, że Słowacja myśli o 6-8 Gripenach...
    Bo ponoć umowa z Rosjanami na serwis MiG 29 się kończy w 2016...

    Ponoć do czasu pojawienia się Gripenów to Czesi mieliby chronić słowackie niebo - za milion koron za godzinę...

    Jaka kożyść - cóż 1 typ maszyn, 1 wspólny sytem obslugi maszyn, szkolenia itp...
    Przy małej ilości maszyn ma to sens...

    Z resztą to Wy Panowie powinniście wiedzieć to lepiej ode mnie

  • Jakub Mareš
    21:29 28.12.2013

    Četl sem zde příspěvek o tom že slováci přemýšlí nad pronájmem 8 Gripenů a že by sloužili z čáslavi a ve sliači by byla jenom dvojice pro pohotovostní vzlety. Já nevim, ale co by to mělo pro slováky za výhody? a jaké by z toho byli výhody pro nás? Máte o otm někdo přehled?

  • David
    17:45 28.12.2013

    To Laci - jsem si vědom, že Španělsko bylo, resp. je aktivním účastníkem programu Typhoon. Mně jde spíše o způsob vyčleňování financí ze státního rozpočtu, resp. to, co všechno se počítá do výdajů na obranu. Je zajímavé, že NATO nemá pro jejich stanovování nějakou všeobecnou metodiku - a přitom se stále hovoří o doporučení 2% HDP na obranu (což většina členů nedosahuje).
    A je docela zajímavé, jakým problémem je vyčlenění financí na poměrně malý počet letounů i v případě tak velkého státu, jako je Brazílie - tedy velkého, lidnatého státu, který v posledních letech zaznamenal značný ekonomický růst a má čím dál vyšší ambice. Přitom když vezmu v potaz rozlohu Brazílie, 36 letounů mi připadá jako poměrně málo - a svá letectva posílily další státy regionu, především Venezuela (Su-30) či Kolumbie (Kfiry a ohlášený plán na nové letouny ), přičemž vztahy mezi těmito státy nejsou zcela optimální, k tomu navíc boj s narkomafiemi atd.

  • Laci
    03:47 28.12.2013

    S Typhoonem ve Španělsku to je docela jinej případ. Španělsko se na vývoji Typhoonu přímo podílelo, stejně tak na výrobě.

  • Lukas
    23:10 27.12.2013

    mu7705 - jako 1 spójny plan?
    Nie,
    Ale są różne strzępy...

    Przykladowo śmigłowce....
    Teraz jest progam śmigłowcowy - chca kupić 70 wielozadaniowych średnich maszyn - następcy Mi 17, Mi 14, a w przyszłości także W-3 i SH-2G
    To ma być dostarczone od 2022 roku^
    W 2014 (ponoć) ma rozpocząc się przetarg na śmigłowce szturmowe - 12 sztuk, (na początek)

    Ale to nie koniec - bo do 2035 roku maja kupić kolejne śmigłowce wielozadaniowe (20 szt), szturmowe (20 szt.) i ciężkie (24 sztuki)
    Czyli plan jest taki - do 2035 - 90 średnich maszyn, 32 szturmowe i 24 ciężkie...

    Wszystko pięknie - jak to w planach które politycy tworzą na przyszlość ;)

    Niech kupią te 70 sztuk... (Tu jest problem - wszyscy kandydaci są źli! )

    Co do samolotów - cóż tu jest ciekawiej - bo nawet takich obietnic nie ma...
    Temat na dziś to następca Su 22...
    Wciąż są sprzeczne informacje - raz że MON kupi eskadre samolotów, raz że UCAV...
    Nie wiadomo ile maszyn mają mieć Siły Powietrzne
    Na pewno wiecej niż 48 ;)
    Kiedyś była taka analiza że Polska potrzebuje 120 maszyn.
    No ale dziś mamy mniej...

    Pewnie nie mamy co liczyć na więcej niz 100 maszyn.
    Oby nie mniej niż 80...
    No ale to już moje domysły...
    Bo tak naprawdę nic nie wiadomo...

  • mu7705
    15:02 27.12.2013

    Lukáš - je v polsku nějaká koncepce rozvoje letectva? U nás teď je plán pro dopravní a vrtulníkové letectvo.

  • Lukas
    12:22 27.12.2013

    David - tylko środki na zakup F-16 były wydzielone poza budżet... (wydzielone bo oficjalnie plan z 1999 roku, był taki że wojsko dostaje 2 % pkb, z czego 0,05% to środki na spłate F-16. W końcu spłaciliśmy w 2006 roku F-16 a te 0,05% pkb nie wrociło do wojska - stąd 1,95% )

    Z innych ministerstw budżetu finansowane są programy badawczo-rozwojowe (nowe konstrukcje jak Anders, czy RAK)
    Ale zakupy - to już z budżetu wojska...

    I tak kupiliśmy Rosomaki - kupiliśmy, 2760 Spike, śmigłowce, teraz Leopardy 2A5 itd...

    Program "tarcza polski" (czyli systemy MRAD i SHORAD ) będzie finansowany z budżetu wojska - tyle że zagwarantowany będzie stały % na ten strategiczny program

  • David
    10:43 27.12.2013

    Nechce se mi dál tu diskusi někam posunovat. Ale jen podotýkám, že neexistuje nějaká jednotná metodika pro výpočet výše vojenských výdajů. V případě Polska jsou vojenské výdaje zkresleny tím, že na různých programech se podílejí i další resorty, případně jsou pro ně zvlášť vyčleňovány finance. To v ČR prakticky není, Gripeny byly pořízeny jen z rozpočtu MO. A to třeba ve Španělsku byly typhoony pořízeny ze zvlášť vyčleněných prostředků přímo ze státního rozpočtu a ministerstvo obrany mělo zajistit jen jejich provoz.Takže potom všechno vypadá trochu jinak

  • TF_HU
    01:09 27.12.2013

    Dip..pri poslednim cviceni letos v PL jsem se bavil s piloty vzdusnych sil PL na tema proc v pobalti mig29 a ne f-16. Duvody prakticke, ne ze by mig v necem vynikal :-)

    ...vytizenost vycviku
    ...nechteji je ukazovat rusum


    To ve zkratce :-)

  • Lukas
    23:44 23.12.2013

    D.i.p
    Oficjalnie wydajemy 1,95 PKB - co oznacza 31,2 mld zł (ok 9,8 mld $ ) w 2013 roku (z tego 8,2 mld zl na modernizacje )
    Ale to fikcja przykładowo w tym roku ( w lipcu ) ofcjalnie obcięto o 3,3 mld zł (1 mld $ ) budżet...
    To oficjalnie - a ile w praktyce? (często pod koniec roku wstrzymuje ise pieniadze dla wojska)
    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/nieoficjalnie-budzet-na-2013-r-mon-spadnie-o-ponad-3-3-mld-zl/d0wrd
    W praktyce budżet to 1,7 % pkb... Czyli ok. 8 mld $
    Jak widać wcale nie jest u nas tak dobrze...
    I tak jest już od kilku lat...

    Co nie zmienia faktu że zawsze jakieś programy sa realizowane...

    Dlaczego MiG 29 - raz że "zgłoszone" są jako maszyny do airpolicing, (Bo do tego się tylko nadają )
    dwa słaba infrastruktura na Litwie
    Trzy - nie chcemy by Rosja miała zbyt wiele okazji do "poznania" F-16 bl 52+
    Cztery - Litwini nas bardzo nie lubią - to my ich ;-)

    Tak, modernizujemy MiG 29 - 16 maszyn z bazy w Mińsku Mazowieckim (to sa maszyny zakupione przez nas oraz kilka odkupionych od Was )
    MiGi 29 z Malborka (kupione od Niemców ) nie będa modernizowane - ponoć są w dużo gorszym stanie....

    Generalnie jest pomysl kupna 16 maszyn - za Su 22...
    Ale nic nie jest pewne - mówi się też o UCAV (bardzo za tym lobbuje gen. Koziej... )

  • flanker.jirka
    21:26 23.12.2013

    pro D.I.P. celých 24 kusů
    http://zpravy.idnes.cz/ceska-armada-zesili-pro-gripeny-ziskala-rakety-stredniho-doletu-p8h-/zpr_nato.aspx?c=A080123_093726_zpr_nato_inc
    .... dříve se pořizovalo 100 kusů AIM 9 M Sidewinder, nějaké pro L 159 před summitem NATO v Praze.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder

  • D.i.p
    20:54 23.12.2013

    Špatně jsme si rozuměly v reálných ekonomických možnostech jsem měl namysli těch 36 nadzvuků a 72 podzvuků.
    Samozřejmě za předpokladu změny priorit v rozpočtu ČR. Záleží na tom jestli stát chce vydávat peníze na ochranu svých občanů a jejich majetku nebo jestli chce vydávat peníze na řízení jejich životů.

    Jak tu někdo už naznačil a něco to má do sebe. Ono možná není ani tak potřeba tolik nadzvuků, protože, byť s podzvukovými, letadly co odpálí AIM-120 AMRAAM se musí počítat taky. Obzvláště když mohou zvlétnout odkudkoli.

    Samozřejmě další vtipnou úvahou je to, kolik naše letectvo má nakoupeno AIM-120 AMRAAM.

  • D.i.p
    20:33 23.12.2013

    Lukas: S tím rozpočtem nevím, třeba by to dokázal zodpovědět někdo zasvěcenější. Ale co jsem se koukal, tak rozpočet Poslké armády je něco přes 10 mld $ což spíš odpovídá 1/5. Další otázkou je, zda se nákup nové vojenské techniky financuje z rozpočtu armády, nebo z peněz mimo tyto rozpočty.
    Je tu někdo zasvěcenější co si v tom udržuje větší přehled?

    Lukas / flanker.jirka: S těma MiG-29 a F-16 by nám to třeba mohl objasnit Lukas. Proč v Pobaltí MiG-29 a ne F-16?

  • Martin Voják
    20:33 23.12.2013

    D.i.p.: Nemyslím si, že současná AČR odpovídá ekonomickým možnostem ČR ale pravdu máš, že poliici na armádě nechtějí ztrácet body. Chybí tady vúle nebo spíš osobnost, která by lidem vysvětlila proč je vlastně armáda potřeba a ne si vždy vzpomenou pouze při povodních...Málo lidí si dnes uvědomuje vnější hrozby tohoto světa a než se nad vším zamyslet je jednodušší používat fráze typu: Vždyť jsme v NATO. Nebo: Naše admáda stejně nikdy nebojovala...Jak velice se pletou si kolikrát sami nectějí ani přiznat. Mluvím samozřejmě o normálních lidech bohužel někdy i vysoce vzdělaných. Politici si možná podobné fráze myslí ale ve svých vyjádřeních je neventilují. Prozatím...
    Za posledních 20 let je na armádě vidět obrovské množství koncepčních a politicko-ekonomických přehmatů. Asi největší je nechopnost využití letounů L 159 v době kdy většina států v Evropě nemá moderní cvičná letadla a u nás se jich v hangárech válí několik desítek. Než aby se investovalo několik miliard korun na dvoumístnou přestavbu a letadla třeba pronajímat ve společné výcvikové letce, možná na tom i nějakou tu miliardu vydělat, raději se jich s prodělkem okolo 20 miliard korun zbavíme. (za tyto peníze by jsme si mohli dovolit třeba další letku nadzvuků na 10 let). Veřejnosti se pak s velkou slávou zdělí, že se konečně našel kupec za cca půl miliardy a my už konečně nebudeme muset platit Aeru za uskladnění.
    Asi před deseti ley se rozhodovalo co s vrtulníkovým letectvem. Odpovědní rozhodli, že zůstaneme u ruských vrtulníků Mil. Nakoupíme nové vrtulníky, LOM Praha získá veškerá oprávnění na opravy a modernizace a za deset let stojíme na půli cesty a odpovědní říkají, že MI-24 jsou pro nás moc nákladné, nemoderní a v podstatě takto jednoúčelový stroj vůbec nepotřebujeme. Není se čemu divit, když se o to sami postarali zastavením jejich modernizace nepřidělením finančních prostředků.
    Opravdu si nemyslím, že jsme chudá země, která si nemůže dovolit větší armádu ale bohužel si neustále vybíráme politickou reprezentaci, která není schopná dát obraně této země jasný cíl a směr a pouze měmí již změněné v nekonečném koloběhu.

  • flanker.jirka
    19:13 23.12.2013

    Pro D. I. P. ...určitě v tom kontraktu zbyde i na trenky s logem, sekačky na trávu a jiné pochybné trafiky a předvolební kampaně :-D

    Když už tu zmiňujete Migy 29, možná by stálo za to je spíše porovonávat s bývalými českými Migy sloužícími v Polsku, než se Slovenskem, kde je situace armádního rozpočtu horší než u nás, minulý rok pár "našich bývalých" Migů bylo střídano "našimi" Gripeny.
    Poláci se o ně starají velmi dobře, některé mají mít prodlouženou životnost až do roku 2028. Vše doprovázeno modernizací radarů ukrajinskou firmou a tuším na palubních počítačích se podílí Izrael.
    Proč při každém svém nasazení v pobaltí dávalo Polsko přednost Migům 29 před F 16? ...někde jsem četl důvod, že prý litevská základna není vhodná pro provoz letounů F 16, což považuji spíše za výrok z nouze, vzhledem k tomu kolik dalších letectev tam falcony provozovalo.

  • Lukas
    13:14 23.12.2013

    D.i.p - ja rozumiem to "inne" podejście do wojska...
    Ale nie jest prawdą że ACR ma mało pieniędzy!
    Wydajecie 2,2 mld $ na wojsko - czyli 1/4 tego co my!
    A nie macie marynarki wojennej (wiecie jaki to dla nas koszt? )

    Naprawdę nie wiem dlaczego ACR ma problem z kupieniem 200 KBWP, leasingiem/ kupnem na kredyt 24xJAS 39 i posiadaniem 24 haubic i 24 MLRS (na przykład RM 70 Modular )
    Wy nie musicie budowac wojsk cieżkich, ani kupowac wiele systemów przeciwlotniczych...
    Naprawde - to ja myśle, że problem jest podobny do Polski - nie ma woli wykorzysania wszystkich możliwości....
    A jest ich wiele

  • David
    12:56 23.12.2013

    Tak to, co jsem zmiňoval já, byla původní vize, která byla zpracována po rozpadu ČSFR. Samozřejmě, v průběhu doby se počty měnily, resp. snižovaly. Ale ono snižování začalo již za komunistického režimu, kdy tehdejší ČSSR měla 445 nadzvukových letadel.
    Zajímavým vývojem to prošlo i na Slovensku. Někteří si možná vzpomenou, že za do jisté míry proruské vlády Mečiara byla ambice nakoupit ještě další MiG-29 (celkový počet tak měl dosáhnout 36 +Jak-130, vážně byly navrhovány i su-39.
    Současný stav stíhacího letectva na Slovensku je ovšem tristní.
    A k argumentům co se týče ceny - ono opravdu hodně záleží na tom, co všechno do toho počítáte, jestli to je tzv. základní cena, jednotková cena, cena systému atd. a bohužel, často právě politici to splácají bez znalosti věci. a hodně lidí nechápe také to, že hodně stojí i provozování takových letadel. Třeba u zde zmiňovaných Mirage-2000 byly vždy nevýhodou i vyšší provozní náklady, stejně tak ale i u MiG-29, což ukazuje třeba právě ona slovenská zkušenost

  • Matesaax
    12:03 23.12.2013

    Těch plánů jak by mělo vypadat naše letectvo bylo tolik,že by je nikdo nespočítal.Bohužel jasná vize a koncepce chyběla úplně.Když jsme u těch počtů letadel,tak v novém Letectví je článek o Švédském letectvu,kde je psáno,že místní politici prosazují snížení počtu leteckých křídel ze tří na dvě a redukci počtu letadel na cca 40-60 ze současných cca 80.
    Lukas:Na Slovensku je to tragédie,oni prostě nechápou,že pokud budou stíhačky mít,tak zadarmo létat nebudou.Mají modernizované Mig-29,které by mohli stejně jako vaše létat za horizont roku 2025.Bohužel dnes jsou díky špatnému investování do nich na tom tak špatně,že jich létá sotva polovina.Dnes se opravdu řeší varianta pronájmu 6 JAS-39,které by byly součástí společné letky v Čáslavi a na Sliači by drželi hotovost.

  • D.i.p
    11:23 23.12.2013

    Lukas: K těm slovákům. Podle mě oni ještě pořádně nevědí, zda chtějí nadzvukové letectvo. Ale možná je tu nějaká dohoda, protože pronájem našich Gripenů se nápadně schoduje s životností Mig-29. Myslím, že 2024?

  • D.i.p
    10:47 23.12.2013

    Martin Voják: To je podle mě adekvátní letectvo pro ČR. A je i v reálných ekonomických silách téhle země.

    Lukáš: U nás je u většiny obyvatelstva vnímání armády úplně jiné než u vás. Z historické zkušenosti, kdy jsme naší republiku odevdali bez výstřelu a také působením Václava Havla po revoluci, u nás převládá dojem, že nám je armáda zbytečná. Když k tomu přičtem korupční skandály (skutečné i vykonstruované), tak se u nás jakýkoli výdaj pro armádu těžko obhajuje. Nikdo z politiků na tom nechce ztrácet politické body.

  • Martin Voják
    08:02 23.12.2013

    Zdravím , původní návrh byl přesně takový jak napsal David, poté by přehonocen na 36 nadzvuků a 72 podzvuků s tím že na každé základně (Čáslav a Náměšť) mělo být 18 nadzvukových a 36 podzvukových. Z dnešního hlediska se tyto počty zdají přehnané ale uvědomte si, že tyto návrhy vznikaly v první polovině 90. let, v době kdy mělo letectvo 230 bojových letadel, keré operovaly ze sedmi základen. Tenkrát bylo takovéhle omezení počtu letadel a soustředění letadel na dvě základny hodně drastické a vystupovali proti němu i někteří vynikající piloti vč. Václava Vaška především kvůli tomu že jsme ještě nebyli schopni plně chránit vzdušný prostor hotovostí pouze z jedné základny. Nutno připomenout, že jsme ještě nebyli v NATO. Dnes nám politici udělali z armádnío rozpočtu ruinu takže nezbylo nic jiného než operovat s minimem letadel na minimu základen..

  • Lukas
    23:33 22.12.2013

    Czy to prawda, ze Słowacja chce 6-8 JAS 39?

    Ciekawe - V4 na jednej maszynie (prócz nas - oczywiscie :P - może do czasu:) )

    Co do calej dyskusji - Matesaax ma racje ARC powinna miec 22-24 JAS-39 + komplet uzbrojenia...
    Co do pieniędzy - coż zdaje sie że wydajecie 2,2 mld$ na armie.
    To 1/4 tego co my w Polsce
    Czemu Was nie stać? (na 2 dobre brygady na KBWP i 24 JAS-39)

  • David
    20:36 22.12.2013

    Mohu jen připomenout, že původně měla mít AČR 108 letounů, 54 nadzvukových (to dnes zní jako z nějakého scifi) a 54 podzvukových. Pak se to z úsporných důvodů měnilo na 36 nadzvukových (a ano - jedním z vážných kandidátů byl i Mirage-2000, u nějž problémem bylo i to, že jeho výrobce tady nenašel politickou stranu, která by jej prosazovala) a 72 podzvukových, z čehož nakonec byla objednávka na L-159. Ale faktem je, že sama armáda požadovala jen 36 letounů

  • Matesaax
    11:57 22.12.2013

    Ten původní počet L-159 byl silně přestřelený.Armáda potřebovala pouze 36 letadel pro Náměšt jako náhradu Su-22/25.Připadně ještě jedna výcviková letka jako náhrada L-39,ale objednat i dvoumístné stroje nikoho nenapadlo.
    V dnešní době bych spíše viděl optimální vyšší počet JAS-39.Ideální stav by byl 24 letadel,což je nereálné už asi,ale aspon 18-20 by bylo taky pěkné.
    L-159 by u nás mohlo létat asi víc,ideálně 18 bojových a letka 10 cvičných.

  • D.i.p
    10:39 22.12.2013

    Jenda: Jasně s tím počtem je to pravda. Co se týká L-159 nikdy mi ten původní počet nepřišel přestřelený. To použil nějakej politickej blb na někoho jako hůl a všichni se toho chytli jako ovce. Chybou nebylo jich objednat tolik, chybou bylo udělat je nepotřebnými.

    flanker.jirka: Typická novinářská česká spekulace nad tím, co je drahý a při tom nevědět, co je v ceně. Ona ta verze E/F je hodně rozsáhlý upgrade, takže mě ta cena zas tak nepřekvapuje.

  • flanker.jirka
    00:12 22.12.2013

    pro autora: Právě proto bude zajímavé co se o tom kontraktu snad ještě dozvíme. Když zmiňujete "rozsáhlé pozemní zabezpečení" tak přesně v tomhle bodě by měl být Gripen naopak nejlevnější, celý systém je prezentován jako nenáročný na pozemní zabezpečení. Při pořzování tak bude hrát roli vyčíslená nákladnost celého životního cyklu strojů, ale i tak se mi za Gripen zdá cca 125 mil USD velký ranec.
    Výcvik, školení a servis bývá samozřejmostí, tedy co se týče servisu raritou je snad jen pořízení letounů Casa pro AČR :-D

  • Jan Grohmann
    21:44 21.12.2013

    Pro Flanker. Takhle to nemůže dělit. Jednak v tom může být výzbroj, ale je tam bezpochyby i rozsáhlé pozemní zabezpečení, simulátory, školení, výcvik, servis na 20 let, atd.

  • flanker.jirka
    21:22 21.12.2013

    Jeden by si pomyslel, že s rozšířením výroby, vylepšením verze C/D na E/F se vyhnou vysoké ceně za nový typ a tady čtu, že za 36 strojů dá Brazílie 4,5 miliardy dolarů. To je "jen" 125 milionů dolarů za kus (cca 2,5 miliardy kč) ...nezbývá než se těšit, že se o tomto nákupu dočteme více, nejspíše to bude obsahovat možná i výzbroj.
    Nadzvukové letectvo bude až moc drahým špásem, vezmeme-li v úvahu i vývoj cen raket, kupříkladu AIM 120 AMRAAM začínal s cenou 300 000 USD za kus a nejnovější verze v roce 2012 stála 1 470 000 USD, Meteor na tom je obdobně.
    Co se týče cenou provozní hodiny letounu najdete zde http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes

  • Jenda
    20:41 21.12.2013

    Technologicky by to byl krok zpět, myšlením krok dopředu...kdyby se v armádě nakupovalo podle potřeby a ne podle toho co se očekává že se koupí, tak bychom skutečně mohly mít silnou armádu ... 14 Gripenů a 24 L-159 je skutečně akorát pro mírový provoz, ale zbraně se snad nekupují pro mírové použití ... A pokud chci mít armádu jako odstrašující sílu, tak se nezbavuji uskladněných L159 pod cenou. Ono totiž 36 "někde" uskladněných letadel, nepotřebujících skoro žádné zázemí, schopných vzlétnout skoro odkudkoliv, teoreticky schopných odpalovat AIM-120 AMRAAM je hodně ošklivou neznámou pro případného plánovače útoku a to zvlášť v prostoru kontrolovaném pasivními systémy. To 14 Gripenů je daleko snadněji odhadnutelný "problém".

  • D.i.p
    10:42 21.12.2013

    Kdyby Kfir rošířil naše nadzvukové letectvo tak ok. Ale nahradit s tím Gripeny to je cesta zpět. ČR je dost silný stát na vybudování slušný armády, ale musela by skončit se socialním státem v téhle podobě kdy dotuje kde co a kde koho.

  • Jenda
    09:07 21.12.2013

    Výpočet životnosti nechte odborníkům...to se opravdu necucá z prstu. Uživatel by si měl uvědomit k čemu ten letoun opravdu potřebuje...se 14 stroji se nedá mluvit o obraně vzdušného prostoru...spíš jen zachycení neidentifikovaných letadel, letecká podpora ... na to zkrátka není potřeba nový letoun.

  • Matesaax
    00:36 21.12.2013

    To je i můj názor,mám rád francouzké delty a Kfir,ale prostě nepřipadá mi reálné,aby letoun vyrobený někdy v 80 či spíše 70 letech a roky byl uložený v poušti měl před sebou ještě 8000 letových hodin či 40 let provozu.Teorie je jedna věc,ale prakticky mi to přijde nereálné.Věřil bych,že by byl možný provoz Kfiru na cca 15 let,ale tohle...To už mi přijde perspektivnější nákup starých F-16A z 80 let.

  • Hubňa
    23:38 20.12.2013

    Ten Kfir block 60 se mi hodně líbí. V ATM psali, že kus stojí cca 20 mil. dolarů, otázkou je, jak je drahý provoz. Přece jen, myslím, že i když ty draky i motory prošly kompletní opravou a byly vyměněny některé opotřebované díly, zůstávají i součástky víc než třicet let staré, ty mohou být poruchovější...Zase ale, Izraelci nabízejí i radar typu AESA...

  • D.i.p
    21:05 20.12.2013

    Taky mám rád SAAB. Je to důkaz, že i stát pod 10 mil. obyvatel může vyrábět a vyvíjet kvalitní vojenská letadla. A nejen je samozřejmě.

  • Jenda
    19:09 20.12.2013

    A co Kfir blok 60? Nebyla by to ekonomicky rozumná varianta ?

  • Matesaax
    11:11 20.12.2013

    Brazilské Mirage-2000 jako alternativa ke Gripenu je nesmysl.Jsou to nejstarší Mirage,kterých se zbavilo francouzké letectvo,vyrobené byly v polovině 80 let.Mimochodem počátkem 90 let nám je Francie v počtu 24 kusů údajně také nabídla.

  • David
    09:44 20.12.2013

    To Refael - tak Mirage-2000 se mi jako letoun velice líbí, podle mne bylo chybou ukončení výroby. ale konkrétně brazilské stroje jsou už staré a hodně olétané. Ostatně - ještě nedávno se uvažovalo, že by byly nahrazeny nějakými novějšími Mirage-2000, odkoupenými od SAE nebo Kataru.
    Nevýhodou Mirage-2000 vždy byly vysoké provozní náklady. Pro ČR by tak nebyla efektivním řešením. Bylo by to podobné jako nákup olétaných portugalských F-16 Rumunskem, také je to vzhledem k omezené životnosti těchto strojů vnímáno jako hodně kontroverzní.
    A co se brazilského kontraktu týče, výběr Gripenu mne hodně překvapil. Souhlasím s Hubňou - vzhledem k spolupráci s francií jsem čekal spíše výběr Rafale. Myslím, že za vším je snaha Brazílie získat co nejvíc technologií pro vývoj vlastního letounu 5-té generace

  • Refael
    06:29 20.12.2013

    Nebylo by na škodu, jako alternativu ke Gripenu, kdyby Česko se seriozně zajímalo i o brazil.Mirage 2000B/C, které ani dnes vyloženě nezastaraly.
    Vím, že celkově Gripen má novější drak, ale po modernizaci Miragí např.Francouzi(velkou část elektroniky z Rafale), by byli tyto stroje minimálně na stejné úrovni jako Gripeny(s verzemi Gripenu pro ČR možná ještě lepší), provozní náklady by byli srovnatelné, byť Mirage jsou na druhou stranu už olétané a čeští piloti se s Gripeny už sžili.
    Kdyby k ničemu jinému, tak jako páka na firmu Saab k levnější nabídce pro českou armádu. Věřím tomu, že Mirage 2000 nejmoder.verzí i dnes jsou špičkové stroje. Vždyť naposledy byly použity Francouzi v úderných verzí relativně nedávno v lybijské kampani.
    Navíc i Brazilci by se přetrhli s cenovkou dolů.
    To jen má osobní úvaha.

  • Matesaax
    23:23 19.12.2013

    SAAB jede jak nikdy předtím...Gripen je ideální letadlo do dnešní doby.Moderní konstrukce,bezkonkurenční provozní náklady a k tomu i nízká cena.Letoun je ideálním nástupcem oblíbených F-5..prostě pro hodně zemí jsou dvoumotorové mašiny jako Eurofighter příliš drahé.
    Také by se mi nová verze Gripena líbila u nás,ale moc nevěřím,že ještě někdy budem mít svá stíhací letadla.Pronájem byl braný jako prozatimní řešení a pokračuje.To samé počet letadel 14 byl braný naprosté minimum jen přechodně..také už je to nastálo.

  • Hubňa
    23:11 19.12.2013

    Jen by mě zajímalo, jak se budou dál vyvíjet vojenskopolitické vztahy mezi Brazílií a Francií. To, že jihoameričané nekoupí Rafale, jim asi hodně ublíží...Francouzi na oplátku oproti Rafalům nabízeli odkup několika dopravních letadel KC-390, takže to padá. Dál měli Brazilcům v budoucnu pomoci s vývojem a stavbou atomových ponorek a snad i letadlové lodě...Na koho se teď ale Brazílie odvrátí, když ani s USA nemají po problémech se špionáží nejlepší vztahy? Možná něco v rámci BRICS...?

  • liberal shark
    20:30 19.12.2013

    Naprosto souhlasím s Hubňou. Zas takové překvapení to ale není. Brazílie už používá systém SŘLP Erieye na letadlech Embraer.

  • Jakub Mareš
    19:05 19.12.2013

    Začíná se projevovat hospodárnost jednomotorových strojů. Můžu jenom souhlasit.

  • lorgarius
    17:25 19.12.2013

    Som dost prekvapeny ze nekonecny pribeh lietadla pre braziliu sa konci a vysledok ma prekvapil este viac. myslel som si, ze americania braziliu dotlacia k f18 a gripenu som nedaval ziadnu sancu.

  • Hubňa
    14:54 19.12.2013

    Pro Brazilce nejlepší možná volba. Jen doufám, že až vyprší nájem našich Gripenů, nakoupíme právě tahle letadla.