Britové představili model stíhačky nové generace

Možná podobá britské víceúčelové stíhačky ; větší foto / BAE Systems

Na letecké výstavě Farnborough Airshow 2018 průmyslový tým mezinárodních firem pod vedením britské BAE Systems představil model (v plné velikosti) vyvíjené britské víceúčelové stíhačky nové generace. Model vznikl v rámci iniciativy FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative).

Britská demonstrační iniciativa FCAS IT začala v roce 2015 a potrvá do roku 2025. Londýn do iniciativy vloží 2 miliardy liber s cílem prozkoumat klíčové technologie (motor, avionika, senzory, moderní konstrukční materiály, atd. atd.) a výrobní postupy (např. 3D tisk) pro stavbu budoucí britské víceúčelové stíhačky.

 

 

Vývojem britského letounu nové generace se zabývá průmyslové uskupení Tempest (Team Tempest), které sdružuje firmy BAE Systems (vývoj draku a hlavní integrátor programu), Rolls-Royce (pohonné a energetické systémy), Leonardo (avionika, elektronika a senzory) a MBDA (zbraňové systémy). Tým Tempest je však otevřen i dalším průmyslovým partnerům, především ze Švédska a Itálie.

 

V roce 2020 Londýn finálně rozhodne o tom, jakým způsobem získá stíhací letouny nové generace. Existuje například možnost, že se Velká Británie připojí k německo-francouzskému projektu stíhačky šesté generace (nebo naopak Německo a Francie se připojí k iniciativě FCAS IT).

 

Podle zatím platných plánů Velká Británie po skončení FCAS IT začne s oficiálním vývojem a výrobou prototypů stíhačky nové generace. Počátečních operačních schopností mají nové letouny dosáhnout v roce 2035, o pět let dříve, než Velká Británie začne vyřazovat z výzbroje stíhačky Eurofighter Typhoon.

 

Existuje však reálná možnost, že Typhoony zůstanou ve výzbroji královského letectva (RAF) déle. Podle zástupce BAE Systems, na kterého se odvolává magazín Defense News, v rámci FCAS IT budou navrženy technologie využitelné nejen pro stíhací letouny nové generace, ale i pro stíhačky Typhoon. Hloubokově modernizované Typhoony si tak RAF zřejmě ponechá i po roce 2040.
 

Model možné budoucí britské víceúčelové stíhačky představil ministr obrany Velké Británie Gavin Williams. Nový letoun nejen udrží a rozšíří schopnosti Velké Británie vést letecké bojové operace po odchodu Typhoonů, ale zajistí do budoucna Velké Británii potřebné špičkové letecké průmyslové kapacity ‒ nejen pro vlastní letectvo, ale i pro zahraniční zákazníky. Jde také o udržení 18 000 pracovních míst v britském leteckém průmyslu, který má roční obrat 6 miliardy liber a zajišťuje 80 % zbrojního vývozu Velké Británie.

 

Zástupce BAE Systems, ministr obrany Velké Británie a náčelník štábu letectva představují projekt britské stíhačky nové generace.

 

„Britský obranný průmysl obrovskou měrou přispívá k prosperitě Spojeného království, vytváří tisíce pracovních míst v rozvíjejícím se vyspělém výrobním sektoru a vytváří britské nezávislé schopnosti ve výrobě bojových letadel, které jsou nejlepší na světě,“ uvedl Williams s tím, že nezávislá výroba bojových letounů mimo jiné rozšiřuje mezinárodní vliv Velké Británie.
 

„Vstupujeme do nové nebezpečné éry válčení, takže se musíme zaměřit na budoucnost. Máme přesný plán, abychom to zvládli,“ dodal Williams. Podle Williamse FCAS IT mimo jiné prozkoumá možnosti vést bezpilotované operace, laserové zbraně a kybernetické válčení.

 

Na rozdíl od dřívějších předpovědi však nový stíhací letoun zůstane především pilotovaný. Potvrzuje to i náčelník štábu letectva maršál Stephen Hillier, podle kterého se v dohledné době neobjeví technologie pro plně autonomní bezpilotní stíhačky. Pilotovaná stíhací letadla proto zůstanou ještě dlouhou dobu nejlepší volbou pro boj proti vyspělému protivníkovi a při vedení velmi komplikovaných leteckých operací.

 

V každém případě Británie, resp. firma BAE Systems, se může opřít o rozsáhlé zkušenosti s programy Eurofighter Typhoon a F-35 Lightning II. BAE Systems vyrábí rozsáhlé části draku Typhoonů a v továrně nedaleko městečka Warton zajišťuje finální montáž letounů. Na stavbě F-35 Lightning II má BAE Systems 15% podíl (z celkové finanční hodnoty letounu) ‒ dodává mimo jiné částí draku, vystřelovací sedačku, palivový systém a komplex elektronického boje.

 

Představení modelu britské stíhačky nové generace.

 

Otázkou samozřejmě je, zda představený model britské stíhačky je jen „designerské“ cvičení nebo jde o model s reálnými tvary budoucí stíhačky. Nicméně Michael Christie, strategický ředitel společnosti BAE Systems, uvedl, že od začátku roku jsou v aerodynamických tunelech testovány různé modely letounů pro určení správné aerodynamické koncepce.

 

Může však jít již o návrh blízký finálnímu provedení, protože tým Tempest hodlá již v roce 2020 otestovat aerodynamickou koncepci na letuschopném technologickém demonstrátoru. Celkově má v rámci iniciativy FCAS IT vzniknout 50 až 60 demonstračních technologií, včetně pohonné jednotky, senzorů, elektroniky, zbraňových systémů atd.
 

Velká Británie se svým letounem přímo konkuruje francouzsko-německému projektu stíhačky šesté generace. Zajímavé na celé věci je, že FCAS IT navazuje na letos zrušený společný francouzský-britský projekt stíhačky nové generace FCAS (Future Combat Air System). Důvodem mají být „rozpočtové a politické“ nejistoty související s odchodem Velké Británie z Evropské unie.

 

V každém případě všechny tři zapojené hlavní firmy ‒ britská BAE Systems, francouzský Dassault a německý Airbus zdůrazňují nutnost vzájemné spolupráce. Na jedné straně existují hlasy pro vývoj jediného „evropského“ letadla nové generace. Avšak je možné, že vzniknou dva projekty (z politického hlediska „britský“ a „francouzsko-německý“) stíhaček nové generace, avšak se společnými britskými, francouzskými, německými, italskými a švédskými technologiemi.

Zdroj: gov.uk, Bloomberg

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí ...

Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • smism
    18:25 30.07.2018

    Projekt je jedna věc...realita druhá.To letadlo nikdy nedopadne.
    Evropa je ve vývoji čehokoli zkostnatělá,byrokracie aj.

    Projekt je jedna věc...realita druhá.To letadlo nikdy nedopadne.
    Evropa je ve vývoji čehokoli zkostnatělá,byrokracie aj.

  • Clanek
    09:36 19.07.2018

    To co se produkuje nebo neprodukuje neni chyba skolstvi (btw. to americke je podle mnozstvi patentu, laureatu nobelovych cen, vedeckeho prinosu univerzit odzrkadleneho ruznymi ...Zobrazit celý příspěvek

    To co se produkuje nebo neprodukuje neni chyba skolstvi (btw. to americke je podle mnozstvi patentu, laureatu nobelovych cen, vedeckeho prinosu univerzit odzrkadleneho ruznymi zebricky atd. asi nejlepsi na svete). Lidi o technicke obory proste nemaji zajem, stejne jako nemaji zajem o medicinu. Oboje je tezke, neni to prochazka ruzovou zahradou, tak proc se zbytecne nicit kdyz se k prachum (furt hlavni duvod rozhoducici o volbe povolani) dostanu i jinde a snaz? Kdyz se v nasem rocniku na strojarnu na VUTBr bralo uplne vse, a i tak byl problem naplnit rocniky, takze "prijimacim rizenim" prosel naprosto kazdy vcetne tech, co dosahnli treba jen 15% spravnych odpovedi na primackach (hur na tom byl snad uz jen pajdak, kde brali i lidi s 8%), za to nemuze skolstvi, ale prosty nezajem lidi o tyto obory.

    A tenhle stav se spozdenim nakonec doputuje vsude. Vsude kde veda nema silnou podporu (nema jit primo ze statniho! ale formou subvenci ze soukromeho sektoru), kde "neviditelna ruka trhu" nezasahne a neda inzenyrovi treba 3x tolik jako absolventovi "evropskych studii" a podobne, tam vsude se driv nebo pozdeji budou prat se stejnym problemem.Skrýt celý příspěvek

  • rasto123
    00:44 19.07.2018

    "K tomu si vemte, že evropské školy chrlí ve velkém různé humanisty a politology, inženýrů minimum. Nicméně tohle v USA není už dneska o nic lepší :-/ Zvlášť, započítáme-li vámi ...Zobrazit celý příspěvek

    "K tomu si vemte, že evropské školy chrlí ve velkém různé humanisty a politology, inženýrů minimum. Nicméně tohle v USA není už dneska o nic lepší :-/ Zvlášť, započítáme-li vámi zmíněné právníky ;-)"

    No a teraz sa treba pozrieť kde / kam sa zameriava Čínske , Ruské, J.Kórejské.. školstvo.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:42 18.07.2018

    Soudě dle vzhledu, nic nového. Jen Evropa chce za 20 let vyrábět něco, co US a Číňané vyrábí již dnes.

    Soudě dle vzhledu, nic nového. Jen Evropa chce za 20 let vyrábět něco, co US a Číňané vyrábí již dnes.

  • KOLT
    21:45 18.07.2018

    Nj, když on jim ten vývoj prostě šlape, no. Což souvisí s těmi podmínkami.

    :-)

    Nj, když on jim ten vývoj prostě šlape, no. Což souvisí s těmi podmínkami.

    :-)

  • Jara
    21:32 18.07.2018

    Kolt jak jsem psal nevyprodukuje dost lidi pro potřeby svého průmyslu ( ten první příspěvek jsem vzápětí trochu zjemnil, občas mívám slabší chvilky, jsem náladový člověk a ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt jak jsem psal nevyprodukuje dost lidi pro potřeby svého průmyslu ( ten první příspěvek jsem vzápětí trochu zjemnil, občas mívám slabší chvilky, jsem náladový člověk a cholerik)
    O mnohem lepších podmínkách na projektech v USA netřeba polemizovat, to mají zmáknuté na výbornou.

    Evropu a její byrokracii komentovat nebudu je krásný večer a nechci se zas nasr.. ;)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:23 18.07.2018

    Jara, americké školy produkují velké množství špičkových inženýrů, jenže jejich tah na bránu jim prostě umožňuje (a vlastně si i vynucuje) vysávat schopné lidi z jiných zemí. Oni ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, americké školy produkují velké množství špičkových inženýrů, jenže jejich tah na bránu jim prostě umožňuje (a vlastně si i vynucuje) vysávat schopné lidi z jiných zemí. Oni to ví a aktivně to dělají, protože se jim to prostě vyplatí. Evropa místo toho zatěžuje výzkum a vývoj naprosto nesmyslnými byrokratickými nařízeními, požadavky a omezeními. Spousta mých spolužáků nebyla z Ameriky vůbec nadšená, nicméně výzkum se jim tam dělal na výbornou, protože času na něj měli o poznání víc než u nás, kde museli řešit, jestli u grantu nevyčerpali 50 h z jedné položky místo z druhé...

    K tomu si vemte, že evropské školy chrlí ve velkém různé humanisty a politology, inženýrů minimum. Nicméně tohle v USA není už dneska o nic lepší :-/ Zvlášť, započítáme-li vámi zmíněné právníky ;-)Skrýt celý příspěvek

  • tektzby
    14:43 18.07.2018

    @Jara:

    O Rakousko-Uhersku mi řekl émerický automechanik.
    O což to bylo více šokující, i když nás ještě stále měl za Československo.

    @Jara:

    O Rakousko-Uhersku mi řekl émerický automechanik.
    O což to bylo více šokující, i když nás ještě stále měl za Československo.

  • Jara
    14:40 18.07.2018

    Tektzby Trochu jsem to přehnal, jen narážím na známý fakt toho, že amici nakupující svého průmyslu mozky z Evropy, protože jejich systém prostě lidi potřebných kvalit neprodukuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tektzby
    Trochu jsem to přehnal, jen narážím na známý fakt toho, že amici nakupující svého průmyslu mozky z Evropy, protože jejich systém prostě lidi potřebných kvalit neprodukuje v dostatečném množství, ale z toho že Američan ví co bylo Rakousko Uhersko, z toho bych si sedl na pr... ;)

    Rimr jděte do háje s takovými řečmi mě ty vaše žabomyší války blue x red force neberouSkrýt celý příspěvek

  • tektzby
    14:27 18.07.2018

    @Jara: Zase byl nebyl tak negativní. Znám pár kluků, co nejsou negramotní, ba dokonce nejsou pijavice. A několik z nich dokonce ví, kde se rozkládá Česká Republika. Že ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara:

    Zase byl nebyl tak negativní.
    Znám pár kluků, co nejsou negramotní, ba dokonce nejsou pijavice.
    A několik z nich dokonce ví, kde se rozkládá Česká Republika.
    Že Škodovka je původně česká a dokonce, že jsme byli pod Rakousko-Uherskou monarchií v dálné minulosti (například tím mě překvapili, když jsme hráli Battlefield 1).Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:21 18.07.2018

    Jaro, politické školení mužstva je vedle, spletl jste si dveře...

    Jaro, politické školení mužstva je vedle, spletl jste si dveře...

  • Jara
    14:08 18.07.2018

    Rimr71
    Potkává tam samé Evropany, protože školství USA je schopné vyprodukovat jen negramotné požírače hamburgerů nebo pijavice společnosti z jejich prestižních právnických škol.

    Rimr71
    Potkává tam samé Evropany, protože školství USA je schopné vyprodukovat jen negramotné požírače hamburgerů nebo pijavice společnosti z jejich prestižních právnických škol.

  • RiMr71
    13:58 18.07.2018

    S tím zachováním kapacit jednoznačně souhlasím. Ale... ne náhodou šéf ESA v jednom rozhovoru vyjádřil překvapení, že při návštěvách v NASA, SpaceX, BlueOrigin potkává.. samé ...Zobrazit celý příspěvek

    S tím zachováním kapacit jednoznačně souhlasím. Ale... ne náhodou šéf ESA v jednom rozhovoru vyjádřil překvapení, že při návštěvách v NASA, SpaceX, BlueOrigin potkává.. samé Evropany... ale že by se následně v tom rozhovoru chytil za nos a rozvedl jak ty lidi motivovat aby neodcházeli? Ne. Bylo to v duchu "zlé USA nám přetahují lidi kteří si neváží toho co tu pro ně děláme a takto to dál nejde".
    Mě přijde, že POKUD za stávajícího nastavení EU Kocourkova v Evropě vznikne nějaký nový skvělý letoun (a přál bych si to), tak to nebude díky podpoře evropských politiků, ale jim navzdory...
    Socialismus prostě nefunguje...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:49 18.07.2018

    RiMr71: tak už fakt, že vývojem byl pověřen Dassaul o něčem svědčí. Ono pokud jej mají koupit Němci a lít do projektu prachy, tak se musí dál nazývat francouzsko-německým strojem. ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71:
    tak už fakt, že vývojem byl pověřen Dassaul o něčem svědčí. Ono pokud jej mají koupit Němci a lít do projektu prachy, tak se musí dál nazývat francouzsko-německým strojem. Tak to zkrátka je. Sice ohli hřbet, ale proč to rozmazávat. Navíc německé firmy se do projektu určitě zapojí jako subdodavatelé, případně výrobci významných částí, tak zkrátka němci nepřijdou tak jako tak. Pokud se má do projektu zapojit ještě někdo další, tak ideálně jen v podobném režimu. Zkráta aby měli vývojáři klid na práci a nemuseli zapracovávat požadavky X zemí, což byl problém Typhoonu a vlastně i F-35 (různé složky vojska).
    S náskokem USA jednoznačně souhlasím a že projekt bude pro brity moc náročný rovněž. Myslím ale, že Tempest je národní zájem a vláda do projektu nalije ještě kupu peněz. Zkrátka jde o zachování vývojových kapacit a pracovních míst (viz článek).Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:30 18.07.2018

    Osobně věřím, že nový letoun v Evropě slušných parametrů vyvinou Frantíci, ve výsledek EU spolupráce moc nevěřím, resp. z toho zase může vzniknout akorát nějaký bazmek jako EF2000. ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně věřím, že nový letoun v Evropě slušných parametrů vyvinou Frantíci, ve výsledek EU spolupráce moc nevěřím, resp. z toho zase může vzniknout akorát nějaký bazmek jako EF2000. Ale Frantící by dokázali a mají na to i dost nárdní hrdosti, aby důstojného nástupce nejen na evropské poměry skvělého Rafale vyvinuli. Moc je nemusím, ale tohle jsem na nich oceňoval. Švédsko? Uvidíme, jak a kdy nový Gripen dopadne. Ale bude konkurencí pro F-35 kterého už budou stovky a možná i tisíce? Ale no tak... :) A bude konkurencí pro to co se v té době bude vyvíjet a už i létat někde ve Skunk Works?
    Němci? Různobarevný písek mezi prsty. Může to dopadnout jakkoliv. UK? Obávám se, že je to pro ně příliš velké břemeno. No a ohledně vůle spojit všechny kapacity, tak tam jsem skeptik.
    Taky by se mi líbil nový supermoderní Messeschmidt nebo FW, ale... to se dřív Bavoři osamostatní...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:46 18.07.2018

    Tom384: Ano, jsou situace, které počítač udělá podstatně lépe, než člověk. Ale zároveň jsou situace, které počítač totálně zbabrá, protože na ně není naučen. Proto je např. i u ...Zobrazit celý příspěvek

    Tom384:
    Ano, jsou situace, které počítač udělá podstatně lépe, než člověk. Ale zároveň jsou situace, které počítač totálně zbabrá, protože na ně není naučen. Proto je např. i u blbého dopraváku v kajutě kapitán, aby v případě potřeby mohl převzít řízení, i když vlastně by dopravák už mohl letět sám.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:17 18.07.2018

    Tak např. ten navrhovany F-22/F-35 hybrid pro japonsko, by je přišel na ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak např. ten navrhovany F-22/F-35 hybrid pro japonsko, by je přišel na 177mil/ks

    http://alert5.com/2018/07/17/l...

    takže z toho samozřejmě taky nic nebude.

    A mezitim japonci objednávají další F-35...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    08:56 18.07.2018

    Balm: ono to není o byrokracii, ale o ochotě Evropy dávat peníze do zbrojních programů. Ta existovala tak do roku 1989, pak už to šlo z kopce. Proto byly Typhoony, Rafale a tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Balm: ono to není o byrokracii, ale o ochotě Evropy dávat peníze do zbrojních programů. Ta existovala tak do roku 1989, pak už to šlo z kopce. Proto byly Typhoony, Rafale a tak trochu i Gripen oproti plánu opožděné.

    Miroslav: Dohnat ten Americký náskok jde, a ví to všichni včetně Amíků. Některé státy to bude stát více (Francie, Německo), některé méně (Británie, Itálie). Proč? Protože se podíleli na vývoji americké 5.generace. Budiž příkladem japonský F-2, který v době svého zavádění představoval světovou technologickou špičku. Z americkou F-16 má společný akorát vzhled a motor. Jinak je to sakumprdum japonská technologie, jejich části byly předány Amíkům, aby byly použity na jejich projektech (F-22, F-35).Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    08:11 18.07.2018

    Tom384:
    Ne, nejedou.

    Tom384:
    Ne, nejedou.

  • Sokrates
    07:15 18.07.2018

    Balm, musím priznať, že v záplave hlúpostí, ktoré sa na fóre AN so železnou pravidelnosťou objavujú, ma vždy poteší Váš príspevok. Veľká vďaka a palec hore za najnovšie správy o ...Zobrazit celý příspěvek

    Balm, musím priznať, že v záplave hlúpostí, ktoré sa na fóre AN so železnou pravidelnosťou objavujú, ma vždy poteší Váš príspevok. Veľká vďaka a palec hore za najnovšie správy o úspechoch afrických inžinierov. :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3