Britové představili model stíhačky nové generace

Možná podobá britské víceúčelové stíhačky ; větší foto / BAE Systems

Na letecké výstavě Farnborough Airshow 2018 průmyslový tým mezinárodních firem pod vedením britské BAE Systems představil model (v plné velikosti) vyvíjené britské víceúčelové stíhačky nové generace. Model vznikl v rámci iniciativy FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative).

Britská demonstrační iniciativa FCAS IT začala v roce 2015 a potrvá do roku 2025. Londýn do iniciativy vloží 2 miliardy liber s cílem prozkoumat klíčové technologie (motor, avionika, senzory, moderní konstrukční materiály, atd. atd.) a výrobní postupy (např. 3D tisk) pro stavbu budoucí britské víceúčelové stíhačky.

 

 

Vývojem britského letounu nové generace se zabývá průmyslové uskupení Tempest (Team Tempest), které sdružuje firmy BAE Systems (vývoj draku a hlavní integrátor programu), Rolls-Royce (pohonné a energetické systémy), Leonardo (avionika, elektronika a senzory) a MBDA (zbraňové systémy). Tým Tempest je však otevřen i dalším průmyslovým partnerům, především ze Švédska a Itálie.

 

V roce 2020 Londýn finálně rozhodne o tom, jakým způsobem získá stíhací letouny nové generace. Existuje například možnost, že se Velká Británie připojí k německo-francouzskému projektu stíhačky šesté generace (nebo naopak Německo a Francie se připojí k iniciativě FCAS IT).

 

Podle zatím platných plánů Velká Británie po skončení FCAS IT začne s oficiálním vývojem a výrobou prototypů stíhačky nové generace. Počátečních operačních schopností mají nové letouny dosáhnout v roce 2035, o pět let dříve, než Velká Británie začne vyřazovat z výzbroje stíhačky Eurofighter Typhoon.

 

Existuje však reálná možnost, že Typhoony zůstanou ve výzbroji královského letectva (RAF) déle. Podle zástupce BAE Systems, na kterého se odvolává magazín Defense News, v rámci FCAS IT budou navrženy technologie využitelné nejen pro stíhací letouny nové generace, ale i pro stíhačky Typhoon. Hloubokově modernizované Typhoony si tak RAF zřejmě ponechá i po roce 2040.
 

Model možné budoucí britské víceúčelové stíhačky představil ministr obrany Velké Británie Gavin Williams. Nový letoun nejen udrží a rozšíří schopnosti Velké Británie vést letecké bojové operace po odchodu Typhoonů, ale zajistí do budoucna Velké Británii potřebné špičkové letecké průmyslové kapacity ‒ nejen pro vlastní letectvo, ale i pro zahraniční zákazníky. Jde také o udržení 18 000 pracovních míst v britském leteckém průmyslu, který má roční obrat 6 miliardy liber a zajišťuje 80 % zbrojního vývozu Velké Británie.

 

Zástupce BAE Systems, ministr obrany Velké Británie a náčelník štábu letectva představují projekt britské stíhačky nové generace.

 

„Britský obranný průmysl obrovskou měrou přispívá k prosperitě Spojeného království, vytváří tisíce pracovních míst v rozvíjejícím se vyspělém výrobním sektoru a vytváří britské nezávislé schopnosti ve výrobě bojových letadel, které jsou nejlepší na světě,“ uvedl Williams s tím, že nezávislá výroba bojových letounů mimo jiné rozšiřuje mezinárodní vliv Velké Británie.
 

„Vstupujeme do nové nebezpečné éry válčení, takže se musíme zaměřit na budoucnost. Máme přesný plán, abychom to zvládli,“ dodal Williams. Podle Williamse FCAS IT mimo jiné prozkoumá možnosti vést bezpilotované operace, laserové zbraně a kybernetické válčení.

 

Na rozdíl od dřívějších předpovědi však nový stíhací letoun zůstane především pilotovaný. Potvrzuje to i náčelník štábu letectva maršál Stephen Hillier, podle kterého se v dohledné době neobjeví technologie pro plně autonomní bezpilotní stíhačky. Pilotovaná stíhací letadla proto zůstanou ještě dlouhou dobu nejlepší volbou pro boj proti vyspělému protivníkovi a při vedení velmi komplikovaných leteckých operací.

 

V každém případě Británie, resp. firma BAE Systems, se může opřít o rozsáhlé zkušenosti s programy Eurofighter Typhoon a F-35 Lightning II. BAE Systems vyrábí rozsáhlé části draku Typhoonů a v továrně nedaleko městečka Warton zajišťuje finální montáž letounů. Na stavbě F-35 Lightning II má BAE Systems 15% podíl (z celkové finanční hodnoty letounu) ‒ dodává mimo jiné částí draku, vystřelovací sedačku, palivový systém a komplex elektronického boje.

 

Představení modelu britské stíhačky nové generace.

 

Otázkou samozřejmě je, zda představený model britské stíhačky je jen „designerské“ cvičení nebo jde o model s reálnými tvary budoucí stíhačky. Nicméně Michael Christie, strategický ředitel společnosti BAE Systems, uvedl, že od začátku roku jsou v aerodynamických tunelech testovány různé modely letounů pro určení správné aerodynamické koncepce.

 

Může však jít již o návrh blízký finálnímu provedení, protože tým Tempest hodlá již v roce 2020 otestovat aerodynamickou koncepci na letuschopném technologickém demonstrátoru. Celkově má v rámci iniciativy FCAS IT vzniknout 50 až 60 demonstračních technologií, včetně pohonné jednotky, senzorů, elektroniky, zbraňových systémů atd.
 

Velká Británie se svým letounem přímo konkuruje francouzsko-německému projektu stíhačky šesté generace. Zajímavé na celé věci je, že FCAS IT navazuje na letos zrušený společný francouzský-britský projekt stíhačky nové generace FCAS (Future Combat Air System). Důvodem mají být „rozpočtové a politické“ nejistoty související s odchodem Velké Británie z Evropské unie.

 

V každém případě všechny tři zapojené hlavní firmy ‒ britská BAE Systems, francouzský Dassault a německý Airbus zdůrazňují nutnost vzájemné spolupráce. Na jedné straně existují hlasy pro vývoj jediného „evropského“ letadla nové generace. Avšak je možné, že vzniknou dva projekty (z politického hlediska „britský“ a „francouzsko-německý“) stíhaček nové generace, avšak se společnými britskými, francouzskými, německými, italskými a švédskými technologiemi.

Zdroj: gov.uk, Bloomberg

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí ...

Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • smism
    18:25 30.07.2018

    Projekt je jedna věc...realita druhá.To letadlo nikdy nedopadne.
    Evropa je ve vývoji čehokoli zkostnatělá,byrokracie aj.

  • Clanek
    09:36 19.07.2018

    To co se produkuje nebo neprodukuje neni chyba skolstvi (btw. to americke je podle mnozstvi patentu, laureatu nobelovych cen, vedeckeho prinosu univerzit odzrkadleneho ruznymi zebricky atd. asi nejlepsi na svete). Lidi o technicke obory proste nemaji zajem, stejne jako nemaji zajem o medicinu. Oboje je tezke, neni to prochazka ruzovou zahradou, tak proc se zbytecne nicit kdyz se k prachum (furt hlavni duvod rozhoducici o volbe povolani) dostanu i jinde a snaz? Kdyz se v nasem rocniku na strojarnu na VUTBr bralo uplne vse, a i tak byl problem naplnit rocniky, takze "prijimacim rizenim" prosel naprosto kazdy vcetne tech, co dosahnli treba jen 15% spravnych odpovedi na primackach (hur na tom byl snad uz jen pajdak, kde brali i lidi s 8%), za to nemuze skolstvi, ale prosty nezajem lidi o tyto obory.

    A tenhle stav se spozdenim nakonec doputuje vsude. Vsude kde veda nema silnou podporu (nema jit primo ze statniho! ale formou subvenci ze soukromeho sektoru), kde "neviditelna ruka trhu" nezasahne a neda inzenyrovi treba 3x tolik jako absolventovi "evropskych studii" a podobne, tam vsude se driv nebo pozdeji budou prat se stejnym problemem.

  • rasto123
    00:44 19.07.2018

    "K tomu si vemte, že evropské školy chrlí ve velkém různé humanisty a politology, inženýrů minimum. Nicméně tohle v USA není už dneska o nic lepší :-/ Zvlášť, započítáme-li vámi zmíněné právníky ;-)"

    No a teraz sa treba pozrieť kde / kam sa zameriava Čínske , Ruské, J.Kórejské.. školstvo.

  • cejkis
    22:42 18.07.2018

    Soudě dle vzhledu, nic nového. Jen Evropa chce za 20 let vyrábět něco, co US a Číňané vyrábí již dnes.

  • KOLT
    21:45 18.07.2018

    Nj, když on jim ten vývoj prostě šlape, no. Což souvisí s těmi podmínkami.

    :-)

  • Jara
    21:32 18.07.2018

    Kolt jak jsem psal nevyprodukuje dost lidi pro potřeby svého průmyslu ( ten první příspěvek jsem vzápětí trochu zjemnil, občas mívám slabší chvilky, jsem náladový člověk a cholerik)
    O mnohem lepších podmínkách na projektech v USA netřeba polemizovat, to mají zmáknuté na výbornou.

    Evropu a její byrokracii komentovat nebudu je krásný večer a nechci se zas nasr.. ;)

  • KOLT
    21:23 18.07.2018

    Jara, americké školy produkují velké množství špičkových inženýrů, jenže jejich tah na bránu jim prostě umožňuje (a vlastně si i vynucuje) vysávat schopné lidi z jiných zemí. Oni to ví a aktivně to dělají, protože se jim to prostě vyplatí. Evropa místo toho zatěžuje výzkum a vývoj naprosto nesmyslnými byrokratickými nařízeními, požadavky a omezeními. Spousta mých spolužáků nebyla z Ameriky vůbec nadšená, nicméně výzkum se jim tam dělal na výbornou, protože času na něj měli o poznání víc než u nás, kde museli řešit, jestli u grantu nevyčerpali 50 h z jedné položky místo z druhé...

    K tomu si vemte, že evropské školy chrlí ve velkém různé humanisty a politology, inženýrů minimum. Nicméně tohle v USA není už dneska o nic lepší :-/ Zvlášť, započítáme-li vámi zmíněné právníky ;-)

  • tektzby
    14:43 18.07.2018

    @Jara:

    O Rakousko-Uhersku mi řekl émerický automechanik.
    O což to bylo více šokující, i když nás ještě stále měl za Československo.

  • Jara
    14:40 18.07.2018

    Tektzby
    Trochu jsem to přehnal, jen narážím na známý fakt toho, že amici nakupující svého průmyslu mozky z Evropy, protože jejich systém prostě lidi potřebných kvalit neprodukuje v dostatečném množství, ale z toho že Američan ví co bylo Rakousko Uhersko, z toho bych si sedl na pr... ;)

    Rimr jděte do háje s takovými řečmi mě ty vaše žabomyší války blue x red force neberou

  • tektzby
    14:27 18.07.2018

    @Jara:

    Zase byl nebyl tak negativní.
    Znám pár kluků, co nejsou negramotní, ba dokonce nejsou pijavice.
    A několik z nich dokonce ví, kde se rozkládá Česká Republika.
    Že Škodovka je původně česká a dokonce, že jsme byli pod Rakousko-Uherskou monarchií v dálné minulosti (například tím mě překvapili, když jsme hráli Battlefield 1).

  • RiMr71
    14:21 18.07.2018

    Jaro, politické školení mužstva je vedle, spletl jste si dveře...

  • Jara
    14:08 18.07.2018

    Rimr71
    Potkává tam samé Evropany, protože školství USA je schopné vyprodukovat jen negramotné požírače hamburgerů nebo pijavice společnosti z jejich prestižních právnických škol.

  • RiMr71
    13:58 18.07.2018

    S tím zachováním kapacit jednoznačně souhlasím. Ale... ne náhodou šéf ESA v jednom rozhovoru vyjádřil překvapení, že při návštěvách v NASA, SpaceX, BlueOrigin potkává.. samé Evropany... ale že by se následně v tom rozhovoru chytil za nos a rozvedl jak ty lidi motivovat aby neodcházeli? Ne. Bylo to v duchu "zlé USA nám přetahují lidi kteří si neváží toho co tu pro ně děláme a takto to dál nejde".
    Mě přijde, že POKUD za stávajícího nastavení EU Kocourkova v Evropě vznikne nějaký nový skvělý letoun (a přál bych si to), tak to nebude díky podpoře evropských politiků, ale jim navzdory...
    Socialismus prostě nefunguje...

  • Rase
    13:49 18.07.2018

    RiMr71:
    tak už fakt, že vývojem byl pověřen Dassaul o něčem svědčí. Ono pokud jej mají koupit Němci a lít do projektu prachy, tak se musí dál nazývat francouzsko-německým strojem. Tak to zkrátka je. Sice ohli hřbet, ale proč to rozmazávat. Navíc německé firmy se do projektu určitě zapojí jako subdodavatelé, případně výrobci významných částí, tak zkrátka němci nepřijdou tak jako tak. Pokud se má do projektu zapojit ještě někdo další, tak ideálně jen v podobném režimu. Zkráta aby měli vývojáři klid na práci a nemuseli zapracovávat požadavky X zemí, což byl problém Typhoonu a vlastně i F-35 (různé složky vojska).
    S náskokem USA jednoznačně souhlasím a že projekt bude pro brity moc náročný rovněž. Myslím ale, že Tempest je národní zájem a vláda do projektu nalije ještě kupu peněz. Zkrátka jde o zachování vývojových kapacit a pracovních míst (viz článek).

  • RiMr71
    13:30 18.07.2018

    Osobně věřím, že nový letoun v Evropě slušných parametrů vyvinou Frantíci, ve výsledek EU spolupráce moc nevěřím, resp. z toho zase může vzniknout akorát nějaký bazmek jako EF2000. Ale Frantící by dokázali a mají na to i dost nárdní hrdosti, aby důstojného nástupce nejen na evropské poměry skvělého Rafale vyvinuli. Moc je nemusím, ale tohle jsem na nich oceňoval. Švédsko? Uvidíme, jak a kdy nový Gripen dopadne. Ale bude konkurencí pro F-35 kterého už budou stovky a možná i tisíce? Ale no tak... :) A bude konkurencí pro to co se v té době bude vyvíjet a už i létat někde ve Skunk Works?
    Němci? Různobarevný písek mezi prsty. Může to dopadnout jakkoliv. UK? Obávám se, že je to pro ně příliš velké břemeno. No a ohledně vůle spojit všechny kapacity, tak tam jsem skeptik.
    Taky by se mi líbil nový supermoderní Messeschmidt nebo FW, ale... to se dřív Bavoři osamostatní...

  • logik
    10:46 18.07.2018

    Tom384:
    Ano, jsou situace, které počítač udělá podstatně lépe, než člověk. Ale zároveň jsou situace, které počítač totálně zbabrá, protože na ně není naučen. Proto je např. i u blbého dopraváku v kajutě kapitán, aby v případě potřeby mohl převzít řízení, i když vlastně by dopravák už mohl letět sám.

  • Shania
    10:17 18.07.2018

    Tak např. ten navrhovany F-22/F-35 hybrid pro japonsko, by je přišel na 177mil/ks

    http://alert5.com/2018/07/17/l...

    takže z toho samozřejmě taky nic nebude.

    A mezitim japonci objednávají další F-35...

  • skelet
    08:56 18.07.2018

    Balm: ono to není o byrokracii, ale o ochotě Evropy dávat peníze do zbrojních programů. Ta existovala tak do roku 1989, pak už to šlo z kopce. Proto byly Typhoony, Rafale a tak trochu i Gripen oproti plánu opožděné.

    Miroslav: Dohnat ten Americký náskok jde, a ví to všichni včetně Amíků. Některé státy to bude stát více (Francie, Německo), některé méně (Británie, Itálie). Proč? Protože se podíleli na vývoji americké 5.generace. Budiž příkladem japonský F-2, který v době svého zavádění představoval světovou technologickou špičku. Z americkou F-16 má společný akorát vzhled a motor. Jinak je to sakumprdum japonská technologie, jejich části byly předány Amíkům, aby byly použity na jejich projektech (F-22, F-35).

  • Kozlus
    08:11 18.07.2018

    Tom384:
    Ne, nejedou.

  • Sokrates
    07:15 18.07.2018

    Balm, musím priznať, že v záplave hlúpostí, ktoré sa na fóre AN so železnou pravidelnosťou objavujú, ma vždy poteší Váš príspevok. Veľká vďaka a palec hore za najnovšie správy o úspechoch afrických inžinierov. :-)

  • Tom384
    00:48 18.07.2018

    Miroslav:
    Rovery ale jedou v autonomním režimu ;-)

    Logik.
    Jsi velitel leteckého útoku a velíš letce f35, ta se ale dostala do nastražené pasti. Počítač vyhodnotil šanci na splnění mise 20% a ztrátu poloviny letadel. Pokud ale necháš pilotovat počítač, šance se zvedne na 50% a ztráty budou nepravděpodobné. Jak se rozhodneš?

    Jsi Americký general a musíš se rozhodnout, buď zachráníš 1000 Řeckých vojáků a prozradíš Backdore, nebo zachráníš zjisky Lockheedu? A ten backdoor tam je, to mi nikdo nevymluví.

  • logik
    00:01 18.07.2018

    tom:
    * ohledně hacknutí - F35 nemá otevřené kódy, takže nějakej backdoor vyloučit nemůžeš. Na druhou stranu, země, která by do zbraně takovej backdoor dala a použila, tak by se na dlouho odstřihla od zbrojních trhů. Takže není pravděpodobné, že by tam ten backdoor dali, nebo přinejmenším to, že by takovej backdoor použili, když už by tam byl, a nešlo by pro výrobce zbraní o otázku života a smrti.

    Co se týče lidské osádky, tak umělá inteligence má jeden problém - lze ji perfektně natrénovat na očekávané. Ale zatím ne zcela dobře zvládá neočekávané věci. Takže zatím ji svěřit věc za desítky milionů dolarů v tak rizikovém prostředí, jako je "na frontě".

    flanker:
    to se v podstatě nedá. Když se podíváš na historii zbrojních projektů, tak víc jich nevyjde než vyjde. Talže do budoucna předpovídat co se uchytí.... pokud by to někdo alespoň trochu spolehlivě uměl, tak mu zbrojaři utrhají ruce.

  • Miroslav
    23:24 17.07.2018

    Tom: Najlepšie to asi povedal jeden astrofyzik keď odpovedal na otázku, prečo musí letieť na Mars človek keď sonda to urobí lacnejšie a bez rizika. Odpovedal, že rover má síce k dispozícii vybavenie ktorému sa ľudské schopnosti nedokážu vyrovnať ale keď na zemi bude kamienok ktorý tam z logického a geologického hľadiska nebude patriť, človek si to všimne, rover nie.

  • Tom384
    23:15 17.07.2018

    Ahoj, měl bych pár paranoidních dotazů.

    1) Co brání použití F35 bezpilotně? Vše je přece řízeno počítačem a pilot už se dávno nespoléhá v boji na své smysly, ale spoléhá na data ze senzorů které mu předpřipraví právě ten počítač. Nedávno tu byl článek (nebo na to byl odkaz v diskuzi, už si nevzpomínám) že simulátor poráží v dogfightu esa z Topganu. Jakou jinou úlohu zvládá dnes pilot lépe než počítač?

    Dost často se tu objevuje názor že člověk je nutný z toho důvodu, protože nejde hacknout. Pokud by se mi ale podařilo haknout F35, tak bych mohl vyřadit pilota úplně z řízení a výsledek by byl stejný. Nebo bych mohl pilotovi podstrčit zfalšované údaje a on by na základě nich mohl zaútočit na své spojence.

    2) Nevěřím že by kdokoliv mohl haknout F35 s jednou jedinou vijímkou. Představte si hypotetický scénář že by Erdogan dostal svých 100ks F35 a pak by se rozhodl zaútočit na Řecko. Mohly by USA zabránit tomu aby turecké F35 zaútočily? Nebo by dokonce mohly převzít úplnou kontrolu a donutit turecké stíhačky přistát na spojeneckých letištích proti vůli svých pilotů? A co třeba slovenské F16? Mohli by je Slováci použít v konfliktu se kterým by US nesouhlasilo?

    Není právě tohle důvod proč UK usiluje o vlastni moderní stíhač?

  • balm
    23:02 17.07.2018

    @Skelet

    Máte pravdu, běžný průměr bývá 10 let žadonění, 6 let těžké byrokracie a dalších 7 let potřebných pro výstavbu (interní blokády), respektive přestavbu a modernizaci zastaralého aerodynamického tunelu. Vždy se mluvilo o tom, že další konstrukci Alenia nepředstaví dříve, než za nějakých 25 - 30 let a změny na M-346 Master se budou muset dělat na modelech ještě ve starém tunelu. Naštěstí se tam cpal jen relativně levný model (i tak je to zážitek, zejména s interní byrokracií po zničení - srážce s tělesem). Oproti EMC komorám (tam se pro změnu cpe celé letadlo, respektive hotové letadlo před a po zalétání) byla modernizace tunelů "rychlá a snadná". Ano, redukce nákladů díky počítačovému modelování a simulacím je rozhodně krokem kupředu, ale dokud se to nedostane do tunelu, nemůžete vědět, zda není v počítačovém programu chyba. Našlo se i několik kritických chyb, které počítač nepředpokládal a zpětná analýza materiálu ukázala zásadní chyby (fatální chyby) redukované konstrukce. Změny se aplikovaly na všechny tři hlavní nosníky křídla i dva pomocné nosníky a původně zamýšlený redukovaný kompozit (dodatečné vyztužení hliníkových nosníků) musela odolat mnohem vyšším rázovým vlnám. Změnit se musel celý mechanizmus klapek náběhové hrany (nyní krytý titanem), zodolnění skelných vláken dalšími kompozity s kevlarem apod. Stačilo simulovat pár špačků a počítač neměl nárok. Matematický model byl fajn, jen prostě nepočítal s některými scénáři např.: špačky, kteří si to prosviští přes klapky až do mokrého křídla s fragmenty serv a regulátorů. Zpoždění se dostavilo a představení (2004) v roce 2005 ještě nemělo finální potah - zodolnění nosníků. Špačků jsou v Itálii miliony a počítač úplně nepobral, že mohou létat ve velkých hejnech a místo 1 celého špačka, schytá náběhová hrana a křídlo hned 10 špačků, což není nereálný scénář (stačí se podívat na oblohu). Chtít špačkové dělo na střílení špačků ... byl takový nápad a i když je střílí po městě, tak tohle by zase neprošlo přes ochránce atd.


    Ano, byrokracie je pevná opora přes kterou vlak nepojede a na zásobě inženýrů z Afriky se dá postavit ... chatrč, co léta maximálně tak za silného větru. Jistě, Itálie je svým způsobem svéráz, ale nemyslím, že by to "jinde" bylo o mnoho lepší. Nebo možná jsou a právě u Vás, za něž buďte vděčný.

  • Miroslav
    23:02 17.07.2018

    Šiesta bude mať v základnej výbave samovar, integrovaný glóbus a farebnejší tapacír

  • logik
    23:01 17.07.2018

    To zaostávání bohužel není jen záležitost 90tých let. Např. co se týče silných leteckých motorů, tak zaostáváme už déle. např. . F-117, stealth letoun, je také produkt už sedmdesátých let...

    Akorát do devadesátých let to nebylo tak markantní a v devadesátých se Evropa na vojenskej vývoj vykašlala skoro úplně.

    Dohánět to jde (viz Japonci) - ale chce to hodně peněz a hlavně nějakou dohodu v Evropě, není to v silách jednotlivých států. Jenže mi se radši hádáme o uprchlíky, Euro a zemědělský dotace a státní "pseudosuverenity".....

  • flanker.jirka
    22:55 17.07.2018

    dokážete někdo dobře odhadnout jaký bude rozdíl mezi pátou a šestou generací?

  • Miroslav
    22:46 17.07.2018

    Skelet. V podstate je jedno kedy to zaostávanie začalo. Aj to raz začne, tak dohnať špičku je už veľký problém.

    Gripen nie je technologická špička ani náhodou. To je taká Octavia medzi lietadlami. Veľa nežerie, niečo odvezie, na diaľnici niečo predbehne ale stále to nie je Audi A8. Tornado je za zenitom a postupne sa nahrádzajú F-35, Rafale je slušný stroj ale tiež to je len stroj ktorý spadá do kategórie lietadiel aké sú na trhu 40 rokov.

    Japonci po prehratej vojne prakticky vývoj lietadiel zastavili a dnes sa za ťažké peniaze snažia preskočiť priepasť medzi vrtuľakmi k 5G. Bez externej podpory sa im to nepodarí. Tiež zaspali dobu.

    Čo sa týka tých odborníkov... Súhlasím s balm-om. Asi som tu už spomínal, že sám vlastním konštrukčnú kanceláriu a schopných inžinierov je ako šafranu. Na jedného konštruktéra ktorého si nechám pripadá 5 takých čo vyhodím pre neschopnosť. Urobím konkurz, polovica hľadá len možnosť ako sa zahojiť lebo inde ich nechcú a tá druhá polovica by aj chcela ale v CADe ti nevie ani vytiahnuť geometriu z načrtu. Hlavne, že úrady práce sú plné politológov, sociálnych pracovníkov či odborníkov na kultúru.

  • skelet
    22:26 17.07.2018

    Miroslav: zapomínáš na Mirage F1/2000/4000, Rafale, Tornado, Harrier, Rafale, Typhoon, Gripen, Viggen. Já vím, že jsme teď všichni pif paf z amerických programů, ale evropa začala zaostávat až v devadesátých letech.

  • skelet
    22:18 17.07.2018

    balm: rozhodně, jen to zkrátka není tak černé jak to tady někteří vidí. Evropské firmy se mají o co opřít.

  • Jara
    22:01 17.07.2018

    Balm
    :))) není co dodat

  • balm
    21:46 17.07.2018

    @skelet

    Samozřejmě, ale s mnohem menší podporou, nepoměrně problematičtějším financováním a v omezené míře. Podpora ze strany vládních programů se transformuje z technických oborů na sociální (humanitní) obory. Máme špičkové vědce a stále schopné technické špičky, ale počty neustále klesají. Z vlastních zkušeností vím, že většina špičky může kdykoliv odejít do USA (vládní programy) a naplnit život zajímavější prací a vyšší mzdou. Uvědomte si, že k zisku Ph.D. (obvykle vyžadováno) se v technických oborech opravdu zapotíte (nejen výzkum, ale též neuvěřitelné problémy s granty) a ještě potřebujete minimálně 10 let praxe, než se z člověka stane např.: odborník na aerodynamiku se specializací na vztlakovou mechanizaci křídel. Naproti tomu v humanitních oborech stačí provádět "originální výzkum o životě bukvic v koncentráku" a máte to i s grantem (nadsázka, leč čím dál více pravdivá). V USA byste našel práci ihned (12 - 24 měsíců zaberou bezpečnostní prověrky) a požadavek na občanství, s vědomím nedostatků odborníků, vytváří programy pro zahraniční špičku. Automatické získání zelené karty, vysoké ohodnocení a co víc, stanete se součástí unikátních a lákavých projektů, ke kterým se v Evropě jen tak nedostanete. Všechno ostatní je v USA děs, ale práce a projekty lákají a budou lákat i v budoucnu.

  • Miroslav
    21:19 17.07.2018

    Skelet: Beží ale určite nie tak intenzívne ako v USA. To si treba priznať. Kým v USA za posledných pár desaťročí vyprodukovali F-14, F-15, F-16, F-18, F-22 či F-35 tak v Európe sme sa zastavili na Rafale a EF ktorý bol z môjho pohľadu prepadákom. A pohľad na výzbroj jednotlivých európskych letectiev to len potvrdzuje. V prevažnej miere ide o USA stroje.

  • skelet
    21:13 17.07.2018

    Miroslav: zapomínáš, že vývoj v Evropě běží taky. A co víc výše zmíněná firma se podílela na vývoji F-35

  • Miroslav
    21:07 17.07.2018

    Jara: To vôbec nie o tom či je človek rusofil či USAfil. Treba brať do úvahy fakty. A fakt je ten, že európsky špeciálny vývoj je oproti americkému podfinancovany, roztrieštený ale hlavne oneskorený. Američania majú vývoj ktorý frčí na plné otáčky od druhej svetovej vojny. To proste nejde preskočiť jednu éru a dohnať to v krátkom čase. To je ako keby si firma Author zmyslela, že idú robiť motorky ktoré porazia Apriliu či Yamahu. Chýbajú skúsenosti a hlavne ľudský potenciál skúsených odborníkov. Netvrdím, že je to úloha nesplniteľná dohnať technologicky USA v leteckom vývoji ale je to beh na dlhé trate.

  • balm
    20:45 17.07.2018

    Potencionálně životaschopný projekt, kterých není nikdy dost. I kdyby nakonec neuspěl, nevyčíslitelné know-how získané z projektu, najde své uplatnění v budoucnu. Samozřejmě, od modelu nelze očekávat přesné proporce např.: sací otvory jsou příliš malé, navíc symetrie v podélné ose není žádoucí vlastností (rozrušení, brzdy, odrazivost atd.).

  • Jara
    20:27 17.07.2018

    O’right clanek, u ‘ ve got me now, I ‘ve got a dream...

  • Clanek
    20:00 17.07.2018

    "I have a dream..."
    Martin Luther King Jr. (28. 8. 1963) a Jara (17. 7. 2018).

    :))

  • Jara
    16:34 17.07.2018

    Jirosi
    Jj je to pálka, ale ona to není jen taková “jízdenka” oni si za tu částku kupují takové na první pohled nehmatatelné, ale o to cennější hodnoty.

    Osobně jsem za tyto projekty rád a doufám,že se do nich zapojí i ostatní země v rámci Evropy ono se muže klidně stát, že do dvaceti let diky těmto projektům Evropa USA technologicky předhoní.... tahle poslední věta se zdejším romantickým amerikofilům líbit nebude ;)

  • Jirosi
    16:22 17.07.2018

    Jara: Ta částka je celkem mazec.
    1 miliarda Liber ročně, tedy cca 30 miliard Kc. A to vše jen za lístek na cestu, kde už na začátku říkají, že taky nemusí získat nic.
    Přitom podobné roční náklady si vyžádá vývoj, funkčního letadla v dalších letech.

  • skelet
    16:15 17.07.2018

    RiMr71: to je otázkou. Právě u F-2 se Japonci vydali touto cestou, a pak jim ta spolupráce dost drhla. Například sice Američané po Japoncích vyžadovali zpřístupnění technologií AESA radaru a "pečení" kompozitů, ale na oplátků nechtěli uvolnit k integraci Amraam.
    Plus Japonci stále častěji pošilhávají po exportu svých výrobků. S evropským partnerem je to prakticky bez problémů, s Amíky už to jde přes Kongres.

  • RiMr71
    16:08 17.07.2018

    @Skelet - jen jestli Japonci spíš nesáhnou po nabízené spolupráci z USA - viz zde nedávný článek o reinkarnaci YF-23... jsou to pragmatici, jde jim o technologie a zkušenosti co jsou, ne o nabobtnalé fráze z EU co bude...

  • RiMr71
    16:06 17.07.2018

    Jara: "A kde je F22?"

    ...tam kde se ostatní konkurenti ještě hodně dlouho ani nepodívají...

  • skelet
    15:25 17.07.2018

    RiMr71 - pokud se k tomu připojí Japonci, tak šance na výrobu budou dosti velké. Přeci jen F-2 byla dost nabušená a technologie putovali přes oceán do USA.

  • Jara
    15:17 17.07.2018

    Rimr
    Chcete říci že UK/bae je na tom průmyslově stejně jako rozvojový Írán???

    A kde je F22? Se svojí avionikou z dob kdy frčely “digitálky”?

  • RiMr71
    15:12 17.07.2018

    ...tak je to povedenější model, než ta papundeklová íránská verze F-35, ale šance na seriovou výrobu jsou asi tak stejné...
    ...s velkou slávou a obrovskými náklady MAXIMÁLNĚ vyvinou za dvacet let něco, co už dnes mají v podobě F-35... a kde v té době bude F-35 a nástupce F-22?

  • Jara
    15:10 17.07.2018

    2 miliardy liber ...... zajímavé jak si někde uvědomuji důležitost zachování a rozvoje vědeckotechnických oborů a to jak moc důležitá je soběstačnost v některých strategických oborech, investice do takového základu zaručí suverenitu a hospodářsky rozvoj.

    Vedle toho vypadá celý projekt L159 dost nepodstatně, ikdyž svojí funkci pro nás splnil bezchybně....

  • Rase
    14:59 17.07.2018

    Argel:
    tak ono nejde jen o samotný aerodynamický drak, ten si dokáží oba státy postavit sami a jiný. Spíš jde o technologie, co do něj dají. Japonci došli k tomu, že vlastní vývoj všeho by je vyšel moc draho, tak hledají zahraničního partnera / partnery. Tím chtějí vlastní projekt urychlit a "zlevnit". On i ten demonstrátor X-2 byl menší než měl být sériový stroj a tak budou potřeba přepracovat i aerodynamický model. Času moc nemají... vnějšek tak klidně může být z F-22 (pokud to nebude vadit američanům) a elektronika mix britské, japonské a americké

  • Wirbelwind
    14:51 17.07.2018

    FR-DE projekt bude musiet mat alternativny pohon aby splnali EURO8. Bud dostane vynimku a hybridny alebo uz bez vynimky cisto elektricky. A na strelach s eko drahou letu jadrove hlavice, ktore sa samovolne rozlozia v komposte do 6 tyzdnov. Armadam bude zaplatene srotovne, aby vymenili neekologicke lietadla za nove. Po 8 rokoch im zakazu lietat vo vzdusnom priestore EU, lebo sa preukaze ze kompost z jadrovych hlavic znizuje svit svetojanskych musiek pocas majovych noci, ked je teplota vyssia ako 21 stupnov celzia.

    Bolo by fajn, keby vznikli 2 konkurencie schopne europske riesenia. :)

  • Argel
    14:32 17.07.2018

    Zda se mohu zeptat. Jestliže Japonsko naváže na spolupráci s BAE, tak se bude pokračovat ve vývoji Mitsubishi X-2, nebo na tomto projektu a ta druhá strana opustí svůj vývoj, a nalije peníze tomu druhému za společný vývoj a sdílení know-how? Nebo to bude tak, že začnou od začátku a nějak to zkombinují?

  • madrabbit
    14:31 17.07.2018

    Ono nejde jenom o stealth. U F-35 je v rozhovoru s piloty téměř vždy zmíněna informační převaha - senzory dokáží velmi dobře mapovat hrozby a pilotovi je zprostředkovat. Tohle je IMHO klíčová vlastnost 5. generace.

    6. bych si dovoli definovat už s prvky umělé inteligence (ne nutně bezpilotní), která bude zastávat část úkonů pilota. Plus řízení malého roje dronů.

  • Rase
    14:00 17.07.2018

    alea206:
    tak ale i britové mají "polo vlastní" F-35, který je pátou generací. Tedy pokud chtějí něco ještě lepšího, což chtějí, tak bych se nebál názvu 6. generace. Rozhodně ale jde z velké části o marketing a reklamu. Ono jde o to, přilákat k projektu třeba zmíněné Italy, Švédy, nebo i Japonce a Australany, kteří takovýhle letoun chtějí. Osobně bych byl rád, pokud by v evropě vznikly dva letouny nové generace - bylo by to zajímavější, zachovány by byly vývojové kapacity u víc zemí a podobně. Konkurence se vždycky hodí a to ikdyž budou částečně spolupracovat (s čímž počítám).

  • alea206
    13:55 17.07.2018

    Rase:
    Podle mě zcela záměrně mluví o letadle "nové" generace a ne 6. generace. Na mě to dělá dojem, že se na celou věc dívají z pohledu Britského průmyslu, tj. Aktuálně máme vlastní Eurofighter a teď chceme vlastní letadlo co je generaci dál. Takže to (z pohledu Američanů) může být letadlo 5. generace nebo něco jako Gen 5+ a přitom z pohledu Britů je to "Nová" generace

  • logik
    13:26 17.07.2018

    5., 6. atd.... generace
    - je jednak buzzword, o kterým nikdo neví přesně, co znamená: jestli má smysl se bavit o generacích, tak pouze zpětně, nikoli dopředu, kdy nikdo neví, co je a není dobrý nápad.

    - jednak, pokud to má mít nějaký smysl, tak rozhodně nebude podstatným určujícím znakem tvar trupu. VLO vlastnost asi bude nutností, ale jak se jí dosáhne určující IMHO nebude. Daleko podstatnější bude senzorové a softwarové schopnosti letounu a popř. nové zbraňové systémy. Jestli něco bude definovat generace, tak podstatný nárůst bojových schopností, ne tvar trupu.

  • Rase
    13:00 17.07.2018

    vlasto:
    souhlasím. Pokud budeme brát jako 6. generaci, požadavky na nový americký letoun, tak hodně blízko jim je nejnovější návrh od Dassaultu. Má sice tvar, ale otázkou je, zda bude mít i inteligentní povrch. Tempest vypadá spíš jako 5. generace, tedy pokud jde o tvar trupu, ale pokud bude mít laser a podobně, bude hodně zajímavý. Do toho mluví o 6. generaci Rusové, přičemž bych se ani nedivil, pokud by jejich návrh nevypadal zase úplně jinak (třeba jen víc stealth Su-57 bez ocasu). Navíc taková čína, počítá generace úplně jinak než na Západě a jejich stroje 5. generace berou sami jako čtvrtou - mají to posunuté.

    Jan Grohmann:
    Už se v těch názvech ztrácím. FCAS byl tedy ještě letos společným projektem britů a francouzů (patrně + němci), ale britové se trhli a zbytek pověřil vývojem Dassault. Jejich samostatný projekt je taky označován jako FCAS, nebo už zas jinak? Je to tak nebo se pletu?

  • vlasto
    12:48 17.07.2018

    Prvé americké kresby stíhačov 6. generácie predpokladali rozvoj technológie "krídlotrupu" bez "smeroviek" a počítali s výstupom (zrejme aj nasávaním) motorov na hornej strane lietadla. Tak ako sa im to podarilo pri bombardéroch. Šiesta generácia je samozrejme ešte ďaleko, tento britský model ale zatiaľ nevyzerá, že by mal reprezentovať nejaké revolučné konštrukčné prístupy, ktoré by ho po tejto stránke významnejšie odlišovali od dnešnej piatej generácie.

  • alea206
    12:21 17.07.2018

    Přijde mi to jako taková F-35 na steroidech.
    Což principiálně nemusí být špatný nápad, otázka je jak to pojmou. Dva motory můžou být krokem správným směrem (pokud nebudou tak extrémně šponovaný jako motor v F-35) a pokud nebudou extra hrotit stealth, celý to budou stavět s přihlédnutím na rozpočet a ne na ULTRA HIGH TECH, tak by to mohlo být zajímavý letadlo. Navíc když můžou lecos obšlehnout z F-35

  • Luky
    11:16 17.07.2018

    na tomto videu je líp vidět celkový tvar:
    https://www.youtube.com/watch?...

    malý mi nepřijde
    https://ukdefencejournal.org.u...

  • KOLT
    11:12 17.07.2018

    Přijde mi to, nebo je to éro skutečně poměrně malé?