Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth poprvé na moři

HMS Queen Elizabeth; větší foto / Royal Navy

V úterý nová letadlová loď Královského námořnictva HMS Queen Elizabeth (R08) poprvé opustila skotské loděnice Rosyth Dockyard a vydala se na testovací plavbu na otevřené moře.

Ukázka moci Velké Británie

HMS Queen Elizabeth je první lodí své třídy. S předáním lodě do rukou Královského námořnictva se počítá na konci letošního roku a s prvním operačním nasazením v roce 2020. Sesterská loď HMS Prince of Wales bude na vodu spuštěna v letošním roce a předána Královskému námořnictvu v roce 2020. S operačním nasazením se počítá v roce 2022 nebo o rok později.

HMS Queen Elizabeth je po amerických letadlových lodích třídy Nimitz a Gerald R. Ford největším vojenským plavidlem na světě a největším plavidlem kdy postaveným ve Velké Británii. Výtlak britské letadlové lodě je 70 600 t - americký USS Gerald R. Ford má výtlak 100 000 t a např. ruský Admirál Kuzněcov výtlak 55 000 t.

Díky obřím rozměrům se HMS Queen Elizabeth téměř nevešla do doku loděnic Rosyth Dockyard - okraje lodě byly při opouštění doku vzdálené pouze 36 cm od okrajů doku a kýl lodě (při odlivu) pouze 0,5 m od dna. Přímo z doku loď vytlačila flotila remorkérů.

Loď v následujících týdnech otestuje na moři především své výkonové schopnosti (rychlost, manévrovatelnost, energetickou soustavu, pohon) a také zbraňové systémy (Phalanx CIWS, 30mm DS30M Mark 2).

Následně se vrátí zpět do loděnic pro další testy a pak ještě jednou vypluje na otevřené moře k otestování všech svých systémů mise - tedy především k otestování schopnosti lodě přijímat, zpracovávat a poskytovat posádce taktické, navigační, velitelské a další informace, aby posádka mohla řídit jak samotnou loď, tak složité operace bojových letadel/vrtulníků a dalších lodí bojového úkolového uskupení.

“Vyplutí první naší letadlové lodě na moře je pro Velkou Británii historický okamžik. Tato plovoucí pevnost je zdaleka nejsilnější lodí, která kdy byla postavena ve Velké Británii a umožní nám čelit mnoho měnícím se hrozbám po celém světě,” řekl ministr obrany Sir Michael Fallon. “Během dalších 50 let bude plout po celém světě a ukazovat britskou moc a náš závazek čelit vznikajícím výzvám v nebezpečném světě. Celá země může být hrdá na tento národní úspěch.”

Magazín UK Defence Jorunal uvedl, že HMS Queen Elizabeth de facto představuje “osm akrů” (32 374 m2) suverénního britského území, které lze přesouvat po celém světě. Loď přitom nebudou využívat jen námořnictvo a námořní pěchota, ale také pozemní síly a letectvo.


"Balet" remorkerů při vytlačování HMS Queen Elizabeth z doku.

Dva ostrovy a žádný Windows XP

Lodě třídy Queen Elizabeth jsou typické dvojicí oddělených palubních ostrovů - přední ostrov je určený k řízení lodě, zadní k řízení leteckých operací.

Projekt počítal se stavbou jedné dlouhé nadstavby nebo dvou menších. Nakonec, i kvůli umístění dvou výfuků o průměru 2,4 m pro 36MW plynové turbíny a čtyř výfuků pro 10MW dieselové generátory, byly zvoleny dva ostrovy. Podle UK Defence Journal výhodou dvou ostrovů je mimo jiné zvětšení užitné plochy paluby.

Samotné řízení lodě vyžaduje díky rozsáhle automatizaci pouze 679 námořníků. Po doplnění leteckého křídla v podobě letadel F-35B Lightning II (typicky 24 strojů) a vrtulníků (typicky 14 strojů) vzroste osádka na 1600 námořníků a členů leteckého personálu.

Na otevřeném moří budou z paluby operovat protiponorkové vrtulníky Merlin HM2 a vrtulníky včasné výstrahy Merlin Crowsnest, u pobřeží pak vrtulníky Chinook, Apache, Merlin HC4 nebo Wildcat HM2.

Pokud si to situace vyžádá, HMS Queen Elizabeth pojme 50 nebo dokonce 70 letadel a vrtulníků. Loď přitom dokáže denně generovat až 110 vzletů/přistání bojových letadel.

První vrtulníky na HMS Queen Elizabeth přistanou ještě v letošním roce, F-35B v roce 2018.


Záběry HMS Queen Elizabeth z dronu. V čase 3:20 můžete vidět výfuk plynové turbíny a dva výfuky dieselových generátorů - výfuky určily počet a tvar ostrovů.

Za zmínku stojí i novinářská “kachna”, podle které HMS Queen Elizabeth využívá operační systém Windows XP a je tedy zranitelná proti kyberútokům. Britské ministerstvo obrany v reakci na to uvedlo, že počítače využívající Windows XP slouží jen ke kalibraci a testování systémů lodě a Windows XP nevyužívá a nebude využívat žádný z organických palubních systémů.

HMS Queen Elizabeth získá vlastní operační systém Sdílená infrastruktura (Shared Infrastructure) od BAE Systems - ten bude postupně instalován na všech lodích Královského námořnictva. V současné době Sdílená infrastruktura již ovládá 13 fregat Type 23.

Sdílená infrastruktura podle UK Defense Journal revolučním způsobem zlepšuje ovládaní lodě díky použití virtuálních technologií a pokročilé fúze dat ze senzorů, zbraní a všemožných systémů řízení lodě, řízení provozu na palubě a mise.

Díky použití Sdílené infrastruktury lze spojit software od několika výrobců pod jediný operační systém. Na jediné víceúčelové konzoli s velkým LCD displejem lze vůbec poprvé zobrazovat informace z navigace, komunikace, sonaru, atd. - stejně tak jediná konzole dokáže ovládat všechny napojené systémy.

Takové řešení přináší výrazné finanční úspory, šetří prostor na můstku, zjednodušuje obsluhu a snižuje množství náhradních dílů.

Zdroj: UK Defence Journal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko modernizuje letadlovou loď Admiral Kuzněcov

Ruský těžký letadlový křižník Admiral Kuzněcov v lednu ukončil operace ve Středozemním moři a vrací ...

Ruská jaderná ponorka Kazaň třídy Jaseň spuštěna na vodu

Ponorka Kazaň třídy Jaseň (projekt 885M) byla po 8 letech stavby spuštěna na vodu. Víceúčelové ...

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

Trump: Letadlové lodě zůstanou u "zatracené" páry!

USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Nové ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • daxik
    15:41 01.07.2017

    Prečo tu vôbec porovnávate toto s Kuznecovom? To aj F35 sa budú porovnávať so strojmi na ktorých lietal červený barón? Po svete sa plaví dosť aircraft carrierers na to aby sa tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Prečo tu vôbec porovnávate toto s Kuznecovom? To aj F35 sa budú porovnávať so strojmi na ktorých lietal červený barón?
    Po svete sa plaví dosť aircraft carrierers na to aby sa tu zmieňoval ten plávajúci vrak.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:20 01.07.2017

    fenri: "BTW: většina letadel nemá stealth, AESA radar... Jsou tedy Američané hloupí, že to do F-22 , F-35... cpou?" Važně vám to přijde jako podobný argument? Kolik hladinových ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: "BTW: většina letadel nemá stealth, AESA radar... Jsou tedy Američané hloupí, že to do F-22 , F-35... cpou?"

    Važně vám to přijde jako podobný argument?
    Kolik hladinových válečných plavidel je ve výstavbě nebo se plánuje z jaderným pohonem, a kolik se plánuje a staví bez nej.
    VS
    Kolik nových(modernizovaných) letadel dostane AESA radar ?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:03 01.07.2017

    Jirosi, prvoligové LL jsou jaderné. Royal Navy nebyla hloupá, pouze nedostala peníze na lepší loď. Co tam máte dál chytrého? BTW: většina letadel nemá stealth, AESA radar... ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi, prvoligové LL jsou jaderné. Royal Navy nebyla hloupá, pouze nedostala peníze na lepší loď. Co tam máte dál chytrého?

    BTW: většina letadel nemá stealth, AESA radar... Jsou tedy Američané hloupí, že to do F-22 , F-35... cpou?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:19 01.07.2017

    fenri: "většina vyrobených lodí byla ze dřeva" Jenže i dnes jsou hladinové lodě na JP spíše "raritou", opravdu to není tak že všechny lodě na světe jsou na JP a jen hloupá RN ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: "většina vyrobených lodí byla ze dřeva"

    Jenže i dnes jsou hladinové lodě na JP spíše "raritou", opravdu to není tak že všechny lodě na světe jsou na JP a jen hloupá RN jsi je nepořídila.Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    13:16 01.07.2017

    Starlight: je nějaká šance že se v blízké budoucnosti dočkáme nějakého dalšího článku zde na AN od vás? Ten o Iskanderech byl výborný

    Starlight: je nějaká šance že se v blízké budoucnosti dočkáme nějakého dalšího článku zde na AN od vás? Ten o Iskanderech byl výborný

  • fenri
    12:46 01.07.2017

    Jirosi, většina vyrobených lodí byla ze dřeva, většina vyrobených stíhaček byla vrtulových a většina provedených operací byla bez účinné anestezie... a přesto to jejich uživatelům ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi, většina vyrobených lodí byla ze dřeva, většina vyrobených stíhaček byla vrtulových a většina provedených operací byla bez účinné anestezie... a přesto to jejich uživatelům nevadilo.
    Co chytrého tam máte dál?Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    11:29 01.07.2017

    cernakus: nevím co si tady snažíte dokázat, ale starlight tady už několikrát prokázal, že problematikám rozumí, umí je vysvětlit a ozdrojovat a navíc je i autorem několika ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: nevím co si tady snažíte dokázat, ale starlight tady už několikrát prokázal, že problematikám rozumí, umí je vysvětlit a ozdrojovat a navíc je i autorem několika výborných článků zde na armádních novinách, takže určitě budu věřit radši jeho propracované analýze než vašemu trollingu.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    10:31 01.07.2017

    fenri: Většina vyrobených LL, byla nejaderná a přesto to jejich uživatelům nevadilo.

    fenri: Většina vyrobených LL, byla nejaderná a přesto to jejich uživatelům nevadilo.

  • pavel rampir
    09:34 01.07.2017

    starling myslím že po Vašem příspěvku není co dodat- kdo chce tak ví, kdo nechce nebude vědět nikdy ..... Přesto mám raději dým páry s katapultu :-) přeji QE a PW dlouhou ...Zobrazit celý příspěvek

    starling
    myslím že po Vašem příspěvku není co dodat- kdo chce tak ví, kdo nechce nebude vědět nikdy .....
    Přesto mám raději dým páry s katapultu :-)
    přeji QE a PW dlouhou službu.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    22:55 30.06.2017

    @ cernakus Než zase něco rádoby chytrého plácneš, tak si nejdříve přečti, co jsem napsal včetně odkazů. Mám pocit, že to už není jenom tvojí leností. Čekal jsem přehršel ...Zobrazit celý příspěvek

    @ cernakus

    Než zase něco rádoby chytrého plácneš, tak si nejdříve přečti, co jsem napsal včetně odkazů. Mám pocit, že to už není jenom tvojí leností. Čekal jsem přehršel odkazů manuálů pro operace z letadlových lodí a podobně. Odkazy na obecné články na wikipedii a podobně mě opravdu zaskočili. To myslíš vážně?

    Ale vrátím se k tomu odkazu na článek na stránkách https://theaviationist.com/201... od polského autora. Článek je z roku 2013 a uvádí: „A training platform for helicopter pilots is currently under construction as well. The main element of the system is a floating deck, that will be used to train the pilots in mastering the landing when sea is rough or the vessel is moving. In comparison to the Ukrainian installations, this element is new, so it will be ready in 2016.“ Tady je asi původní ruský zdroj: https://lenta.ru/news/2013/05/...

    Zdůraznil bych to slovo helikopter neboli vrtulník. Takže nevím, co to dáváš do diskuze o letadlových lodí a systémem STOVL, CATOBAR a STOBAR.

    Ale dobrá. Tak se na to podíváme. Podle toho článku by to měli piloty vrtulníků připravit na něco takového: https://www.youtube.com/watch?...

    A také mě zaujal údaj, že pohyblivá platforma pro vrtulník bude připravena v roce 2016. Zatím je ale ticho po pěšině, žádné nové zprávy. Určitě to pro tebe nebude problém a dáš nějaký lepší odkaz.

    Můžeš to zkusit na vlastní oči tady: https://www.google.cz/maps/pla...

    Nebo se podívat na tradiční ruskojazyčné zdroje:
    http://bmpd.livejournal.com/ta...
    http://bastion-karpenko.ru/nit...
    http://bastion-opk.ru/nitka-mv...
    http://bastion-karpenko.ru/nit...

    Máš k tomu opravdu něco lepšího, nebo tady skutečně jen trolíš?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    20:45 30.06.2017

    starlight: 1) http://illumin.usc.edu/142/tak... 2) https://en.wikipedia.org/wiki/... 3) ...Zobrazit celý příspěvek

    starlight:

    1) http://illumin.usc.edu/142/tak...
    2) https://en.wikipedia.org/wiki/...
    3) https://theaviationist.com/201...

    Adorace možná, starlightovo obšírné a zdánlivě fundované žvanivé lhaní však nikoliv.

    Více k tomu nemám co dodat.Skrýt celý příspěvek

  • warspite
    20:02 30.06.2017

    Kto má záujem tu sa dajú nájsť aktuálne foto z plavby lem treba nalistovať nižšie:

    https://twitter.com/hmsqnlz...

    Kto má záujem tu sa dajú nájsť aktuálne foto z plavby lem treba nalistovať nižšie:

    https://twitter.com/hmsqnlz...

  • Starlight
    17:51 30.06.2017

    1) cernakus Ještě se vrátím k tomu, co napsal 29.06.2017 v 21:27 cernakus, který je na českých diskusních fórech známý svou adorací sovětské/ruské námořní techniky, ovšem často ...Zobrazit celý příspěvek

    1) cernakus

    Ještě se vrátím k tomu, co napsal 29.06.2017 v 21:27 cernakus, který je na českých diskusních fórech známý svou adorací sovětské/ruské námořní techniky, ovšem často v rozporu s realitou.

    Ad 1) Cituji „I na amerických lodích startují s motory naplno, nevidím tu úsporu paliva“. To ovšem není pravda – viz můj komentář ze dne 20.11.2016 pod tímto článkem http://www.armadninoviny.cz/br...

    Ad 2) Cituji“ Su-33 i Mig-29K vzlétnou v MTOW z paluby Kuzněcova i bez katapultu a bezpečně“. To je mnohem komplikovanější a slovo bezpečně je třeba brát s obrovským otazníkem. Více opět v mém komentáři ze dne 20.11.2016 pod tímto článkem http://www.armadninoviny.cz/br...

    Ad 3) Cituji „Technologii parních katapůltů Sověti zvládli a v NITKA je úspěšně testovali“ Nedá se říci, že technologii parních katapultů Sověti úspěšně zvládli. Byli teprve na začátku předlouhé cesty. Měli sice pozemní prototyp parního katapultu, ale jediné co z něj odpalovali, byly zkušební vozíky. Nikdy nevystřeli jediné letadlo. Nikdy neměli katapult na plovoucí lodi a nikdy ho nepoužili na moři. Než všechny tyto nesplněné kroky vůbec začali, tak to celé skončilo. A to bylo už před 25 lety.

    Ad 3) Cituji „mimochodem jejich simulátor paluby LL včetně simulace náklonů při vlnách je vcelku unikátní“. SSSR/Rusko/Ukrajina nikdy žádné letištní konstrukce-simulátory napodobující náklony paluby lodi neměly a ani je neplánují. To, co tam je skutečně namontované, jsou optické naváděcí systémy (stejné jako na lodi), které jsou stabilizované a dokáží kompenzovat vliv pohybu lodě. Pochopitelně na pevném pozemním letišti nic není potřeba kompenzovat. To je ze strany cernakuse zcela zásadní nepochopení problematiky a snadné podlehnutí internetovým hoaxům. A navíc lenost skutečně si popisovaná zařízení a jejich používaní nastudovat.


    2) Třída Queen Elizabeth

    Nehádejte se tolik o na téma třída Queen Elizabeth (QE) vs. jiné letadlové lodě. Při veškerém srovnávání a kritice je potřeba vycházet z historie Royal Navy (RN) a předpokladů RN ohledně nasazení.

    QE nebyla nikdy zamýšlené jako ekvivalent amerických superletadlových lodí nebo francouzského nosiče Charles de Gaulle. Royal Navy (RN) třídou QE nahrazuje schopnosti, které měla u letadlových lodí třídy Invincible (a také u výsadkové/vrtulníkové lodě HMS Ocean). S těmito loděmi měli více jak 30+ let provozních zkušeností a absolvovaly nespočet různých konfliktů. Akorát třída QE je větší a modernější. A předčasné vyřazení třídy Invincible z úsporných důvodů na to nic nemění.

    Jinými slovy to, co RN chce po třídě QE, je univerzální loď, které bude složit jako jádro ofenzivních operací RN. Stejně jako předchůdci. RN si nemůže a nechce dovolit luxus US NAVY, které má současně specializované superletadlové lodě i specializované výsadkové vrtulníkové (v případě potřeby lehké letadlové) lodě. Poznámka: ani to nebránilo US NAVY v případě potřeby použít těžkou letadlovou loď jako čistě vrtulníkovou loď.

    Francie má sice jen jednou letadlovou loď, ale k tomu také tři vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral. A také oni v případě potřeby ChDG nasadili jako čistě vrtulníkový nosič. To, co ale francouzské námořnictvo trápí (stejně jako ruské) je, že má pouze jednu letadlovou loď a nemohou ji mít operačně připravenou 7/24/365.

    Toho všeho si byla RN vědoma, když koncipovala třídu QE. RN má jen dvojici výsadkových lodí třídy Albion s poměrně malou vrtulníkovou palubou. Proto potřebovali minimálně dvojici lodí, která může být dle povahy konfliktu být čistě vrtulníkový nosič s vrtulníky Merlin námořní pěchoty (či většími Chinooky RAF), nebo to může být čistě letadlová loď prakticky pouze s F-35B, či nejčastěji mix obou možností (stejně jako americké výsadkové lodě).

    A to bude síla RN a třídy QE. Za relativně málo peněz (ve srovnání s dvěma dvojicemi specializovaných lodí) tak dostanou dvojici více univerzálních letadlových/vrtulníkových lodí. Jedna z nich by měla být vždy ve stavu operační připravenosti.

    To samé platí o letecké technice, které není u RN přiřazena natvrdo k plavidlu a je umístěna fyzicky i organizačně na pozemní základně. Na palubu nosiče se přesunuje jen v případě výcviku nebo operační plavby. Složení se tedy dá poměrně operativně rychle měnit a RN to docela často dělala.

    V plánu také není mít obě lodě třídy QE současně na moři. Tomu budou přizpůsobeny počty posádek a letecké techniky.

    3) F-35B RN/RAF

    Letouny F-35B byly od počátku plánovany jako náhrada společné a jednotné flotily RAF/RN letounů Harrier. A předčasné vyřazení flotily Harrierů z úsporných důvodů na to nic nemění. Z tohoto pohledu je potřeba pohlížet na F-35B u RAF/RN i USMC. To je obrovský kvalitativní skok. Proto Velká Británie vstoupila do programu JSF jako hlavní vývojový partner spolu s USA.. Právě kvůli verzi F-35B.

    Samozřejmě časem byla diskuze, zda nejít cestou výkonnějších verzí F-35C pro RN a F-35A pro RAF. To bylo zamítnuto nejen kvůli navýšení ceny letadlové lodi a odkladu jejího dokončení, ale hlavně proto, že to nabourává koncept jednotné (Joint) flotily RAF/RN. Nejen z pohledu techniky, ale i výcviku.

    Stejně jako u Harrierů bude u F-35B uplatňována koncepce, že většina výcviku a údržba bude společná. Techniku a piloty RAF tak bude možné v případě potřeby nasadit z paluby letadlových lodí a budou k tomu i příslušně cvičeni. Tedy jakési aktivní zálohy. A naopak RN může působit podobně ve prospěch RAF.

    A v tom je právě síla STOVL kategorie letadla a STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). letadlové/vrtulníkové lodě. Přistání na lodi s letadlem VSTOL je jen o něco náročnější než VSTOL přistávání na pozemním letišti nebo polní ploše. A stačí jen poměrně krátký rozdílový přeškolovací kurz a pilot RAF může bezpečně operovat z letadlové lodi.

    Naopak přistávání a vzlety z letadlových lodí kategorie STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery) nebo CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) vyžadují velmi drahý a neustále se opakující letový nácvik v přistávaní na letadlové lodi z brzdícími lany. Každý námořní pilot US NAVY takto za svoji kariéru musí absolvovat tisíce cvičných přistání.

    To je základ úspěchu provozu US NAVY, které mimochodem cvičí i námořní piloty francouzského a indického námořnictva. Naopak nedostačený výcvik všech zapojených do letového provozu a obecně nízká indoktrinace posádky letadlové lodi palubním létáním u ruského námořnictva je považována za jednu z hlavních příčin ztráty minimálně jednoho letounu (MiG-29K) při operacích letadlové lodě Admirála Kuzněcova u pobřeží během jejího tříměsíčního nasazení na konci roku 2016.

    A námořní letectvo RN při rozhodování o podobě třídy QE řeklo, že nemá v úmyslu ani v provozním rozpočtu vydat se drahou cestou US NAVY a výcviku pilotů pro systém CATOBAR.

    A podobně pragmaticky přistoupili k problematice létajícího systému včasného varování (AEW). Staré vrtulníky Sea King ASaC7 nahradí modernější Merlin HM2 v modifikaci pro AEW. Možná to není srovnatelné s možnostmi E-2C/D, ale ve srovnání s Sea King ASaC7 je to krok vpřed a prostě to bude muset stačit. Ostatně ruské, indické a čínské námořnictvo se vydalo podobnou cestou v podobě vrtulníku Ka-31.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:12 30.06.2017

    Já si teď prohledávám weby, a zatím narážím jen na to, že v devadesátých letech mělo RN zájem o nové nosiče STOVL letounů. Eurofighter se snažil nabídnout námořní verzi Typhoonu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si teď prohledávám weby, a zatím narážím jen na to, že v devadesátých letech mělo RN zájem o nové nosiče STOVL letounů. Eurofighter se snažil nabídnout námořní verzi Typhoonu, ale MoD o nich prakticky neuvažovalo. Pak byla snaha o to, aby se nakoupily F-35C, ale ani o nich MoD extra neuvažovalo a zdůvodnilo to mimojiné cenou. V roce 2003 pak byla definitivně schválená verze se skokánským můstkem.
    O pár let se Britové a Amíci pohádali nad programem JSF a byla zde snaha překopat QE na katapulty. Ale projekt už byl dost daleko, takže by to znamenalo zdražení a odklad stavby, a když se Amíci vycukali, tak nebylo co řešit.

    ad pozn:
    1) chtěl jsem se vyhnout rozboru Argentinské impotence apod. Prostě podobná vojenská operace někde, kde Británie potřebuje.
    2) už zde byly tendence ho sem tahat. Tak proto :)Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    17:05 30.06.2017

    Tak on to nebyl první návrh QE ale Prince of Wales
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Tak on to nebyl první návrh QE ale Prince of Wales
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • tomas.kotnour
    16:59 30.06.2017

    Mohu potvrdit, ono to bylo kvůli tomu, že po PoW by se stavěla ještě třetí pro Frantíky.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Mohu potvrdit, ono to bylo kvůli tomu, že po PoW by se stavěla ještě třetí pro Frantíky.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • fenri
    16:48 30.06.2017

    Skelet. Bylo to v nějakém ATM, ale mám je na chalupě, kam se teď hned asi nedostanu. Zkusím to najít. Fakt to bylo v podstatě úmorné ČTENÍ. Pohledám. Trochu nesdílím optimismus ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet. Bylo to v nějakém ATM, ale mám je na chalupě, kam se teď hned asi nedostanu. Zkusím to najít. Fakt to bylo v podstatě úmorné ČTENÍ. Pohledám.

    Trochu nesdílím optimismus v tom, že by přestavba obchodních lodí na bojově nasaditelné nosiče F-35 proběhla rychleji, než by bylo po válce o Falklandy (ponechme stranou aktuální faktickou impotenci Argentiny).

    Nerozumím poznámkám
    1.) je tedy o Argentině?
    2.) o ruských LL či "LLů píšete jenom vy, vždyť je sem vůbec nikdo nemotá (mimochodem momentální ruské snění o nové LL vypadá trošičku jako QE. resp. má dva ostrovy).Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:44 30.06.2017

    mr_kosa: 1.) připlul by třeba s Američany, nebo by utvořili ad-hoc uskupení. Nicméně nepředpokládám, že by CHdG bojoval u Nového Zélandu s Číňany. Chtěl jsem tím jen říct, že v ...Zobrazit celý příspěvek

    mr_kosa:
    1.) připlul by třeba s Američany, nebo by utvořili ad-hoc uskupení. Nicméně nepředpokládám, že by CHdG bojoval u Nového Zélandu s Číňany. Chtěl jsem tím jen říct, že v době války jdou podobné pitominy zelených radnic a parlamentů bleskově do háje. A že zbraně se staví pro válku. Ne pro radost pumpičkářů a sluníček
    2.) No, maximálka QE je fakt malá, ale spíš vidím problém v tom, že pokud má plout dál, než za Scapa Flow, tak musí plout ještě mnohem pomaleji. Síť disponibilních základen mají Britové sice po celém světě, ale to se může (hlavně za války) velmi rychle změnit. Podívejte se, co všechno měli před válkou na Dálném Východě. A jak to posloužilo Japoncům.
    3.) Jo, toho se reálně bojím. Že nám QE bude vozit plaváčky ještě efektivněji, než Bullwark. Jenom se nemohu ubránit dojmu, že původně se dělaly zbraně za přesně opačným účelem.

    A ještě jednou aby to nezapadlo: stále a přes to považuji QE za krásnou loď, plnou chytrých řešení a s velkou bojovou hodnotou. Potenciál, co měla zůstal bohužel na půl cesty, ale to nevadí. Britové na moři dokázali pravidelně vítězit i s technicky horšími jednotkami (až by jeden řekl, že rovnocenný soupeř by je nebavil). Tak snad se časem vynoří další Churchill a Britové se opět najdou. Aspoň na tom moři, když už ne doma...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:43 30.06.2017

    Fenri: rád se nechám poučit. Můžeš mi poslat, kde si najdu, že první návrh HMS QE počítal s katapulty? Já takový neznám.. ale s klidem jdu hledat. Problém toho povzdychu je ten, ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: rád se nechám poučit. Můžeš mi poslat, kde si najdu, že první návrh HMS QE počítal s katapulty? Já takový neznám.. ale s klidem jdu hledat.

    Problém toho povzdychu je ten, že pokud by měla Británie dvě klasické letadlové lodě, tak v případě opakování Falkland, tak může nasadit jednu, maximálně dvě letadlové lodě. Což znamená, že na místě může mít maximálně 50 (70) až 100 (140) létajících aparátů. Což může být sakra moc, až sakra málo. Ale to je maximum co tam Britové dostanou, víc ani ťuk.
    V případě konceptu VTOVL mohou Britové do oblasti poslat prakticky všechny své VTOVL letouny co mají. A to z toho prostého důvodu, že si mohou pomoci nouzovou přestavbou obchodních lodí na nosiče letounů VTOVL (neplést si se STOVL).

    pozn:
    1) jedná se o hypotetický ideální příklad, který zcela pomíjí ekonomickou a vojenskou sílu Argentiny, koeficient F-35 atd.
    2) do debaty prosím nezanášejme ruskou koncepci LL, ta je prostě zcela rozdílná.Skrýt celý příspěvek

  • mr_kosa
    16:27 30.06.2017

    Američanov vynechajme, ako som povedal tí si môžu dovoliť to, o čom iní ani nesnívajú. ad1) jakože by frantíci poslali niekam na druhý koniec sveta plnou parou CHdG? A jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    Američanov vynechajme, ako som povedal tí si môžu dovoliť to, o čom iní ani nesnívajú.
    ad1) jakože by frantíci poslali niekam na druhý koniec sveta plnou parou CHdG? A jeho doprovod by tvoril kto? By si na mieste potom prenajali nejaké rybárske lode? Alebo by tam išiel sám? Jediná možnosť, že by ozaj išiel sám a na mieste utvoril nejaké ad-hoc uskupenie s austrálčanmi/čilanmi/filipíncami whatever. Pri nejakej vážnej hrozbe, dokonca otvorenej vojne ako naznačujete pôjde určite celá task force pokope a tá už je limitovaná výdržou menších jednotiek oveľa viac ako QE.
    ad2) s rýchlosťou súhlasím, maximálka mohla byť rozhodne vyššia, nevyzerá to na nejakú výkonovú rezervu. Briti majú výhodu stále pomerne hustej siete základní a doplňovacích staníc (aj vďaka soft projekcií sily :) ) takže dostať ju na druhý koniec sveta určite dokážu.
    ad3) briti sú stále extrémne angažovaní v humanitárnych a krízových (nevojenských) udalostiach (po USA najviac na svete - zase tá projekcia sily). Verím, že s V-22 bude QE na humanitárnych misiách rozhodne častejšie ako na vojenských.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 10