Globální Británie: HMS Queen Elizabeth míří do Indo-Pacifiku

Globální Británie: HMS Queen Elizabeth míří do Indo-Pacifiku
HMS Queen Elizabeth / PO David Jenkins, Royal Navy, Open Government Licence (Zvětšit)

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth Královského námořnictva (Royal Navy) o víkendu vyplula ze svého domovského přístavu Portsmouth. Loď stojí v čele britského úderného svazu CSG21 (Carrier Strike Group 21) a na palubě nese 18 amerických a britských stealth letadel F-35B Lightning II.

HMS Queen Elizabeth, o výtlaku 65 000 tun a v ceně tří miliard liber (90 miliard Kč; 3,5 miliardy euro), povede svaz složený z britských, nizozemských a amerických plavidel. Nasazení potrvá 28 týdnů.

Letadlová loď na palubě nese deset letounů F-35B americké námořní pěchoty z jednotky VMFA 211 (Marine Fighter Attack Squadron 211) a osm F-35B Královského letectva (Royal Air Force) z 617. letky (617 Squadron “The Dambusters”). Půjde vůbec o největší hromadné nasazení F-35 v historii.

„Nikdy jsme neviděli loď s 18 F-35, která popluje napříč polovinou světa, jak se to chystáme udělat,“ uvedl podplukovník Andrew D'Ambrogi, šéf VMFA-211. Podle podplukovníka lze tak reálně vyzkoušet schopnosti a možnosti tak velké flotily F-35B. Američané prozatím najednou nasadili „pouze“ šest F-35B na výsadkových lodích třídy Wasp. Půjde také o první možnost vyzkoušet operace kompletní mariňácké letky (původní plány počítaly se 16 F-35B na letku) se 180 mariňáky.  

Celkově britská letadlová loď na své palubě ponese 32 letadel a vrtulníků, kromě F-35B také čtyři vrtulníky Wildcat z 815. námořní letky (815 Naval Air Squadron) a deset vrtulníků Merlin Mk2 / Mk4 z 820. a 845. námořní letky (820 a 845 Naval Air Squadron).


Britské lodě vyplouvají z Portsmouthu

Nejdříve svaz zamíří na masivní alianční cvičení Strike Warrior, které bude probíhat u severozápadních břehů Skotska od 8. do 20. května. Cvičení je součástí finální certifikace CSG21 a zejména HMS Queen Elizabeth před ostrým nasazením ve Středozemí, na Středním východě a v Indo-Pacifiku.

Strike Warrior vyzkouší připravenost svazu a dalších lodí bojovat proti těm nejnáročnějším protivníkům. Do manévrů se zapojí 11 zemí, 20 bojových lodí, tři ponorky, 150 letounů a přes 13 000 vojáků. Kromě toho paralelně proběhne pozemní cvičení s 1500 vojáky.  

Nasazení CSG21 je důkazem globálních ambicí pobrexitové Velké Británie, rozhodnosti Londýna chránit britské zájmy po celém světě a hrát ústřední roli při budování nového mezinárodního systému v 21. století. Svaz při misi navštíví 40 zemí, včetně Indie, Japonska, Jižní Koreje a Singapuru, a urazí 26 000 námořních mil (48 150 kilometrů). Svaz se zapojí do 70 různých operací, návštěv nebo cvičení.


Nácvik operací F-35B na palubě HMS Queen Elizabeth před cvičením Strike Warrior

Ve Středozemí se CSG21 například připojí k francouzské letadlové lodi FS Charles De Gaulle. Tohoto cvičení se zůčatní také bojová plavidla a/nebo letadla ze Spojených států, Kanady, Dánska, Řecka, Itálie, Japonska a Spojených arabských emirátů. Svaz se dále zapojí do aliančních manévrů Steadfast Defender, alianční operace Sea Guardian a podpoří bezpečnostní operace v Černém moři.

V Indo-Pacifiku se britský svaz zúčastní Bersama Lima, což je společné cvičení Malajsie, Singapuru, Austrálie, Nového Zélandu a Spojeného království. Všechny jmenované země jsou členy Commonwealthu a před 50 lety uzavřely spojeneckou smlouvu Pět ujednání o ochraně moci FPDA (Five Power Defence Arrangements).

Letadlovou loď Jejího Veličenstva na cestě doprovodí britské torpédoborce HMS Diamond a Defender, fregaty HMS Richmond a Kent, ponorka třídy Astute a podpůrné lodě RFA Fort Victoria a RFA Tidespring. Kromě toho se k britskému svazu připojí také nizozemská fregata HNLMS Evertsen a americký torpédoborec USS The Sullivans třídy Arleigh Burke.

„Když naše skupina Carrier Strike Group vypluje příští měsíc, bude plout pod vlajkou Globální Británie – bude projektovat náš vliv, signalizovat naši moc, spolupracovat s našimi přáteli a znovu potvrdí náš závazek řešit bezpečnostní výzvy dneška a zítřka,“ uvedl na konci minulého měsíce britský ministr obrany Ben Wallace. 


Královské námořnictvo se připravuje na největší námořní nasazení za posledních 25 let.

„Celý národ může být hrdý na oddané muže a ženy, kteří po dobu více než šesti měsíců předvedou světu, že Spojené království neustupuje, ale vyplouvá, aby hrálo aktivní roli při formování mezinárodního systému 21. století,“ dodal ministr.

Komodor Steve Moorhouse, velitel CSG21, uvedl, že jde o nejvýznamnější nasazení Královského námořnictva za posledních 25 let a jde o ukázku oživení kdysi nejsilnějšího světového námořnictva.

„Protože náš národ nově definuje své místo ve světě po brexitu, jde o přirozené ztělesnění vládní agendy ‚Globální Británie‘. A na pozadí rostoucí nestability a konkurence odráží pokračující závazek Spojeného království ke globální bezpečnosti,“ uvedl Moorhouse.

Zdroj: Royal Navy, USNI News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Úpadek Royal Navy: bez protilodních střel a bojových letounů

V roce 1939 v předvečer druhé světové války se Britské královské námořnictvo (Royal Navy) mohlo ...

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...

Porucha letadlové lodě HMS Queen Elizabeth zpozdila první domácí cvičení s F-35B Lightning II

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth opustila námořní základnu v Portsmouthu o tři dny později, ...

Úderný svaz britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth

Královské námořnictvo (Royal Navy) sestavilo největší formaci bojových lodí za posledních 40 let. V ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    19:54 06.05.2021

    Britský premiér Boris Johnson ohlásil ve čtvrtek 19. listopadu 2020 velkou finanční injekci ozbrojeným silám, která má během čtyř let činit 16,5 mld liber (487 mld Kč). Johnson ...Zobrazit celý příspěvek

    Britský premiér Boris Johnson ohlásil ve čtvrtek 19. listopadu 2020 velkou finanční injekci ozbrojeným silám, která má během čtyř let činit 16,5 mld liber (487 mld Kč). Johnson tento objem finančních prostředků označil za největší investici do britských ozbrojených složek od konce studené války. Peníze půjdou nejen na stavbu nové techniky, ale také do vojenského výzkumu, umělé inteligence či na boj proti kybernetickým hrozbám. Velkorysý modernizační plán má také vytvořit ročně 10 000 pracovních míst v této sféře. V rámci snahy o obnovu námořní síly Velké Británie se zmiňuje stavba moderních fregat Type 32, které mají doplnit stávají britské fregaty Type 26 a Type 31. Pokud jde o tato "starší" plavidla, tak v rámci zmíněné investice bude objednáno 8 fregat Type 26 a 5 fregat Type 31. Bohužel o novém typu fregaty zatím není nic známo a na bližší informace si budeme muset počkat. Dříve se tento název používal pro exportní verzi fregat Type 31. Aby to bylo ještě zamotanější, tak se zmiňovalo, že druhá várka (Batch 2) fregat Type 31 nemusí nutně vycházet z původní konstrukce. Tím by dávalo smysl, proč byl u nových fregat použit odlišný název. Mno bude to ještě zajímavé. Jisté je, že loďaři v Glasgow, Rosyth, Belfast, Appledore a Birkenhead, mají o zábavu postaráno.Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    08:04 06.05.2021

    SYN_ Dá se na to třeba pohlížet i tak že pokud válka nyní nebude, ušetřil Kuzněcov polovinu nákladů a užitek víceméně stejný :) xxxx Ale Rusko na to pohlíží jinak, je to pohroma ...Zobrazit celý příspěvek

    SYN_
    Dá se na to třeba pohlížet i tak že pokud válka nyní nebude, ušetřil Kuzněcov polovinu nákladů a užitek víceméně stejný :)
    xxxx
    Ale Rusko na to pohlíží jinak, je to pohroma z hlediska jejich národní hrdosti.
    Většina Evropských států se pyšní výsledky v civilní sféře, když to absurdně zjednoduším, tak třeba Švýcarsko je pyšné na své hodinky a čokoládu ale Rusko tvoří svoji národní hrdost na armádě, výzbroji a úspěších na válečném poli. V tom se liší od většiny ostatních a tím jsou také vlastně nebezpeční.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      08:56 06.05.2021

      A pokiaľ vojna bude, tak kým ho zrenovujú tak bude aj po vojne a potom majestátne vypláva na more pod heslom ,,Jednooký medzi slepými je kráľ"

      A pokiaľ vojna bude, tak kým ho zrenovujú tak bude aj po vojne a potom majestátne vypláva na more pod heslom ,,Jednooký medzi slepými je kráľ"

      • fotr
        09:10 06.05.2021

        Z trochou nadsázky a humoru, to lze vyjádřit i takto, Miroslave. dd

        Z trochou nadsázky a humoru, to lze vyjádřit i takto, Miroslave. dd

    • kosa2668
      13:08 06.05.2021

      Ale môžu narodnú hrdosť tvoriť aj na vodke kaviár je tiež super až tak že su zdecimované populácie rýb v riekach alebo na droge Krokodíl ;)

      Ale môžu narodnú hrdosť tvoriť aj na vodke kaviár je tiež super až tak že su zdecimované populácie rýb v riekach alebo na droge Krokodíl ;)

  • Jura99
    08:29 05.05.2021

    Čínské LL ale pro smích určitě nejsou, už nyní mají 2ks LL třídy Liao-ning, které jsou výtlakem i rozměry velmi podobné britským. Ve stavbě mají LL větší kategorie s EM katapultem ...Zobrazit celý příspěvek

    Čínské LL ale pro smích určitě nejsou, už nyní mají 2ks LL třídy Liao-ning, které jsou výtlakem i rozměry velmi podobné britským. Ve stavbě mají LL větší kategorie s EM katapultem a větší tonáží. Britové postavili skvělé lodi, ale nepochopitelně je znemožnili upuštěním od instalace katapultu a jaderného pohonu. Zatímco Britové s těmi dvěma LL vlastně na dlouhou dobu končí, Čína teprve začíná a dá se čekat, že do 10let bude mít kolem 5-10 letadlovek a ve výstavbě další.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      08:51 05.05.2021

      Británia nemá problém kdekoľvek nabrať palivo. V tom problém nevidím, že nemajú jadrový pohon. S katapultom súhlasím.

      Británia nemá problém kdekoľvek nabrať palivo. V tom problém nevidím, že nemajú jadrový pohon. S katapultom súhlasím.

      • SYN_
        09:08 05.05.2021

        Njn, tak ono je hezké cpát do aut baterky a tam kde by byl ekologičtější pohon vcelku logický a je otestováno že funguje tam sáhnout raději k pálení nafty... ZATÍM nemají problém ...Zobrazit celý příspěvek

        Njn, tak ono je hezké cpát do aut baterky a tam kde by byl ekologičtější pohon vcelku logický a je otestováno že funguje tam sáhnout raději k pálení nafty... ZATÍM nemají problém kdekoliv nabrat, zatím. A to ani nemluvím o tom že v případě skutečné války se ty zásoby paliva stávají jedním ze strategických terčů pro protivníka.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          09:11 05.05.2021

          Ona ta loď může mát jaderný pohon, ale její palubní letouny ne. Takže doplňovat palivo musí všichni. A taky munici, potraviny a tak dále.

          Ona ta loď může mát jaderný pohon, ale její palubní letouny ne. Takže doplňovat palivo musí všichni. A taky munici, potraviny a tak dále.

          • Jura99
            10:11 05.05.2021

            jenomže je rozdíl mít nádrže pro vlastní pohon a pro letadla a nebo jen pro letadla. Pro vlastní pohon musí být ve svazu tanker a doplňuje se často (řádově dny). Během doplňování ...Zobrazit celý příspěvek

            jenomže je rozdíl mít nádrže pro vlastní pohon a pro letadla a nebo jen pro letadla. Pro vlastní pohon musí být ve svazu tanker a doplňuje se často (řádově dny). Během doplňování paliva je loď zranitelná. Zkrátka dost komplikací.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            10:23 05.05.2021

            Jasně že nemuset doplňovat palivo je výhoda, ale klasický pohon není tak kritickým problémem. Letadlová loď s klasickým pohonem obepluje zeměkouli na jedno natankování. Její ...Zobrazit celý příspěvek

            Jasně že nemuset doplňovat palivo je výhoda, ale klasický pohon není tak kritickým problémem. Letadlová loď s klasickým pohonem obepluje zeměkouli na jedno natankování. Její doprovodné lodě (křižníky, torpédoborce) samozřejmě jaderný pohon nemají.
            Cena LL s jaderným pohonem je násobně vyšší, proto šli Britové do klasického pohonu.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            12:08 05.05.2021

            kolem sveta je 25tis. nm, LL Foch mela akcni radius 7.5t nm pri cestovni rychlost 18uzlu. Pri vyssi rychlosti je vír v nadrzi.

            kolem sveta je 25tis. nm, LL Foch mela akcni radius 7.5t nm pri cestovni rychlost 18uzlu. Pri vyssi rychlosti je vír v nadrzi.

          • Miroslav
            12:44 05.05.2021

            7000 míľ je do USA a späť do VB a ešte ostane rezerva. Nevidím problém. Nehˇľadne na to, že v prípade ohrozenia asi QE nepôjde niekam do Pacifiku ale bude sa zdržiavať maximálne v ...Zobrazit celý příspěvek

            7000 míľ je do USA a späť do VB a ešte ostane rezerva. Nevidím problém. Nehˇľadne na to, že v prípade ohrozenia asi QE nepôjde niekam do Pacifiku ale bude sa zdržiavať maximálne v Atlantiku. Áno, jadrový pohon je výhoda ale treba si aj zvážiť, či až do takej miery, že sa to oplatí zaplatiť. S jadrom by mali možno jednu lietadlovku, takto majú 2 konvenčnéSkrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:24 05.05.2021

            Udávaná spotřeba LL je okolo 20 000 galonů denně. Udávaná velikost nádrží jsou 2 miliony galonů. To je 100 dnů provozu.

            Udávaná spotřeba LL je okolo 20 000 galonů denně. Udávaná velikost nádrží jsou 2 miliony galonů. To je 100 dnů provozu.

          • Jura99
            14:05 05.05.2021

            100 dní asi ne, podle wikipedie má Queen Elisabeth akční rádius 10tis. nm., pokud by to měla plout 100dní, plula by průměrně pouze 4,2 uzlů. Když popluje třeba těch 18uzlů, tak je ...Zobrazit celý příspěvek

            100 dní asi ne, podle wikipedie má Queen Elisabeth akční rádius 10tis. nm., pokud by to měla plout 100dní, plula by průměrně pouze 4,2 uzlů. Když popluje třeba těch 18uzlů, tak je na suchu za 24dní.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            18:40 05.05.2021

            Na každý pád to Britové vyhodnotili jako dostačující.

            Jinak mně jakožto suchozemci se válečné lodě a speciálně letadlové hrozně líbí. Úžasná technika.

            Na každý pád to Britové vyhodnotili jako dostačující.

            Jinak mně jakožto suchozemci se válečné lodě a speciálně letadlové hrozně líbí. Úžasná technika.

    • darkstyle
      19:02 05.05.2021

      Už sa to tu písalo X-krat a divím sa, že Vás to ešte drží.. VB plánuje v prípade konfliktu premeniť obchodné lode podobnej veľkosti na lietadlové lode - teda majú z ich upravenej ...Zobrazit celý příspěvek

      Už sa to tu písalo X-krat a divím sa, že Vás to ešte drží..

      VB plánuje v prípade konfliktu premeniť obchodné lode podobnej veľkosti na lietadlové lode - teda majú z ich upravenej paluby lietať F-35B.

      Prečo nie F-35C? Lebo by to nebola rýchla a pomerne lacná úprava..

      Takže razom budú mať aj 10 leteckých plocha a nepriateľ dokým sa nepriblížil na dohľad nebude vedieť po čom vlastne strieľa..

      Jasné to potvrdzujú u objednané i plánované počty F-35B. Myslím, že ich plánujú kúpiť viac ako Amerikanci..Skrýt celý příspěvek

      • vozik
        23:18 05.05.2021

        to s tymi obchodnymi lodami bol skor plan este s harriermi. urcite ich neplanuju kupit viac ako americania. zavazne maju objednanych zatial 48 lietadiel a momentalne nepocitaju, ...Zobrazit celý příspěvek

        to s tymi obchodnymi lodami bol skor plan este s harriermi.
        urcite ich neplanuju kupit viac ako americania. zavazne maju objednanych zatial 48 lietadiel a momentalne nepocitaju, ze by ich kupili viac ako 60-80. to im staci maximalne tak na tie dve lietadlovky. vyhoda F35B je skor to, ze preskolenie pilotov na pristavanie na lietadlovke je oproti CATOBAR konfiguracii relativne jednoduche. takze v case vojny nebude taky problem s navysenim poctu lietadiel na lodi. lebo normalne tam ma byt maximalne 24 stihaciek.Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          15:40 06.05.2021

          Vozik https://www.defenseone.com/tec... Minister obrany VB povedal, že v roku 2025 budú určite ...Zobrazit celý příspěvek

          Vozik

          https://www.defenseone.com/tec...

          Minister obrany VB povedal, že v roku 2025 budú určite objednávať ďalšie lietadla..
          Nepotvrdil koľko - samozrejme - veď on pravdepodobne vtedy už ministrom nebude..
          tých 60-80 ks je z marca tohto roku, kedy to vyšlo z nejakého armádneho návrhu (paper)..

          jedná vec je čo chce námorníctvo a letectvo, úplne iná čo chce armáda a nakoniec o čom rozhodnú politici.. a tam vstupuje toľko faktorov ako zamestnanosť v BAE, lobizmus zo smeru z BAE a podobne..

          https://assets.publishing.serv...
          Napríklad na strane 25 to nepriamo spomínajú.

          Celkovo slovo commercial sa vyskytuje 40 krát na 54 stranách dokumentu.

          54 strana
          "To address future affordability challenges, the Ministry of Defence
          should consider conversion of commercial shipping to meet
          certain support shipping needs (as was the case with RFA Argus),
          hire commercial ships to meet low threat tasking and for other
          duties, such as minesweeping through using frigate or offshore
          patrol vessel platforms to host capabilities, including unmanned
          vehicles, rather than procuring bespoke ships."

          Alebo na strane 25
          "We will, where
          practicable, select commercial solutions with
          bespoke military capabilities kept to a minimum
          and carefully targeted to those key systems
          where resilience and operational advantage is
          necessary."

          Celý dokument (2017) je plný použitia komerčných lodí, komerčných častí lodí.. a použitia komerčných lodí pre operácie nízkej intenzity.. keď by bola vojna, budú mať pripravený priemysel rýchlo tieto lode prepracovať na vysokú intenzitu - to dá rozum..Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            22:36 07.05.2021

            Úžasné... to není zrovna pravděpodobné že by válka nebyla rozhodnutá v době kdy by jakékoliv netriviální úpravy civilních plavidel byly hotové... Navíc F35B má zvýšené nároky na ...Zobrazit celý příspěvek

            Úžasné... to není zrovna pravděpodobné že by válka nebyla rozhodnutá v době kdy by jakékoliv netriviální úpravy civilních plavidel byly hotové...
            Navíc F35B má zvýšené nároky na odolnost povrchu paluby proti horkým plynům, to není jen tak nějaký plech...Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            15:07 08.05.2021

            SYN_ Áno F-35B potrebuje úpravu paluby, čo je otázka mesiacov.. ak ta má vydržať len pár vzletov. UK to môže využiť v prípade operácie typu Falklandy alebo čohosi väčšieho.. V ...Zobrazit celý příspěvek

            SYN_

            Áno F-35B potrebuje úpravu paluby, čo je otázka mesiacov.. ak ta má vydržať len pár vzletov.

            UK to môže využiť v prípade operácie typu Falklandy alebo čohosi väčšieho..

            V prípade 3. svetovej, je otázne kde sa budú odohrávať boje a čo sa bude stíhať - stále lepšie ako nič..

            Ak ZHN, oni majú jadrové ponorky však?Skrýt celý příspěvek

  • PetrTechnik
    01:58 05.05.2021

    V Rusku se o Kuzněcovovi nejčastěji vtipkuje, že ho jen natřou barvou , zajistí , aby se nepotopil a vyvážou ho. Osadí maketama letadel a budou ho pronajímat filmařům. Co naplat je ...Zobrazit celý příspěvek

    V Rusku se o Kuzněcovovi nejčastěji vtipkuje, že ho jen natřou barvou , zajistí , aby se nepotopil a vyvážou ho. Osadí maketama letadel a budou ho pronajímat filmařům. Co naplat je to impozantní loď a symbol ruského námořnictva. :-)
    To je asi tak vše co jsou schopni udělat. Jinak nejčastěji se spekulovalo , že loď bude osazena jaderným pohonem, což je opět jedna z utopii.Skrýt celý příspěvek

  • Jaroslav35
    23:18 04.05.2021

    Znamená to tedy, že už jim do té kocábky přestalo téct kolem hřídelí? :-)

    Znamená to tedy, že už jim do té kocábky přestalo téct kolem hřídelí? :-)

    • fotr
      00:32 05.05.2021

      To asi nebude nejhorší problém. Turbíny, původně plánované k opravě asi bude třeba vyměnit za nové a to nebude sranda, nemá je kdo vyrobit. Kotle asi dají ale jak tu píší další, ...Zobrazit celý příspěvek

      To asi nebude nejhorší problém. Turbíny, původně plánované k opravě asi bude třeba vyměnit za nové a to nebude sranda, nemá je kdo vyrobit. Kotle asi dají ale jak tu píší další, těch věcí na výměnu je tam hodně. Poměrně zajímavé je také to, že modernizace, i takto rozsáhlá, má údajně prodloužit životnost lodi pouze o 5 let. To je hodně drahá legrace.
      Ta loď přitom nedává smysl, když je jediná a navíc sama nemůže nikam daleko. Pro plnohodnotný CSG ale nemají kapacity. Bude tedy omezena okruhem kde se může spolehnout na podporu letectva z pozemních základen. To si alespoň myslím já.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        08:15 05.05.2021

        Naštěstí pro Rusko žádné úderné svazy nepotřebují. Na rozdíl od Británie (a USA), která musí hlídat námořní obchodní cesty, Rusko je orientováno na vnitrozemí. Upřímně vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

        Naštěstí pro Rusko žádné úderné svazy nepotřebují. Na rozdíl od Británie (a USA), která musí hlídat námořní obchodní cesty, Rusko je orientováno na vnitrozemí. Upřímně vůbec nechápu, proč Kuzněcova stavěli, nejspíš jen z prestižních důvodů.Skrýt celý příspěvek

  • Jaroslav35
    23:18 04.05.2021

    Znamená to tedy, že už jim do té kocábky přestalo téct kolem hřídelí? :-)

    Znamená to tedy, že už jim do té kocábky přestalo téct kolem hřídelí? :-)

  • Scotty
    16:57 04.05.2021

    Patří k těm globálním ambicím pobrexitové Velké Británie také nezanedbatelné škrty v jejích ozbrojených silách?

    Patří k těm globálním ambicím pobrexitové Velké Británie také nezanedbatelné škrty v jejích ozbrojených silách?

  • Miroslav
    13:43 04.05.2021

    Táto fungl nová loď stála 3 miliardy a Admirál Kuznecov bude 5 rokov rokov mimo a stáť to bude minimálne 1,5 miliardy pričom sa vykonajú len najnutnejšie opravy. To sa teda ...Zobrazit celý příspěvek

    Táto fungl nová loď stála 3 miliardy a Admirál Kuznecov bude 5 rokov rokov mimo a stáť to bude minimálne 1,5 miliardy pričom sa vykonajú len najnutnejšie opravy. To sa teda oplatí...Skrýt celý příspěvek

    • The88
      17:05 04.05.2021

      Smysl to moc nedava no. Ale zase, za pet let budou mit teprv dostatecne velkej dok, tzn. novou letadlovou lod tak nejdriv za 15 let.

      Smysl to moc nedava no. Ale zase, za pet let budou mit teprv dostatecne velkej dok, tzn. novou letadlovou lod tak nejdriv za 15 let.

      • Miroslav
        19:52 04.05.2021

        To je snáď jediné pozitívum na tom celom, že sa ako tak naučia staré zručnosti ktoré pri stavbe takých lodí zabudli. A možno pritom niečo vyvinú čo sa im zíde na novej LL (ak ...Zobrazit celý příspěvek

        To je snáď jediné pozitívum na tom celom, že sa ako tak naučia staré zručnosti ktoré pri stavbe takých lodí zabudli. A možno pritom niečo vyvinú čo sa im zíde na novej LL (ak nejaká bude)Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:33 04.05.2021

          Veľké jednotky sa vyrábali v Nikolajeve, dnes Mikolajive. Tam zostali aj skúsenosti, ktoré sa časom stratili. V RF vedia dnes vyrábať len jednotky veľkosti fregaty. Takže im to ...Zobrazit celý příspěvek

          Veľké jednotky sa vyrábali v Nikolajeve, dnes Mikolajive. Tam zostali aj skúsenosti, ktoré sa časom stratili. V RF vedia dnes vyrábať len jednotky veľkosti fregaty. Takže im to potrvá nejaký čas, kým zvládnu väčšie jednotky....Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            21:59 04.05.2021

            Ak sa majú niečo naučiť čo im aspoň trochu pomôže, nepoznám lepší trenažér ako Kuznecov

            Ak sa majú niečo naučiť čo im aspoň trochu pomôže, nepoznám lepší trenažér ako Kuznecov

          • GlobeElement
            08:17 05.05.2021

            A proč by to dělali? Jejich moře jsou malá - Baltské moře, Černé moře. Na severu je led a ledoborců mají dost. Tichomořské ambice nikdy neměli.

            A proč by to dělali? Jejich moře jsou malá - Baltské moře, Černé moře. Na severu je led a ledoborců mají dost. Tichomořské ambice nikdy neměli.

          • Miroslav
            08:53 05.05.2021

            Prestíž... Prečo sa Peter Veľký šiel do Holandska učiť stavať lode? Lebo veril, že kto ovláda more, ovláda svet

            Prestíž... Prečo sa Peter Veľký šiel do Holandska učiť stavať lode? Lebo veril, že kto ovláda more, ovláda svet

          • GlobeElement
            09:26 05.05.2021

            Petr I. potřeboval ovládnout Baltské moře a porazit Švédy. Nějaké námořnictvo k tomu zapotřebí je.

            Dnešní Rusko také potřebuje námořnictvo, ale ne zaoceánské.

            Petr I. potřeboval ovládnout Baltské moře a porazit Švédy. Nějaké námořnictvo k tomu zapotřebí je.

            Dnešní Rusko také potřebuje námořnictvo, ale ne zaoceánské.

    • fotr
      19:04 04.05.2021

      Jestli se Kuzněcov vrátí na vodu jako plně bojeschopný, není zatím vůbec jisté. Údajně jsou odhady nákladů na modernizaci značně podhodnocené a zejména pohon si vyžádá mnohem více ...Zobrazit celý příspěvek

      Jestli se Kuzněcov vrátí na vodu jako plně bojeschopný, není zatím vůbec jisté. Údajně jsou odhady nákladů na modernizaci značně podhodnocené a zejména pohon si vyžádá mnohem více nákladů, než bylo počítáno. Některé potřebné technologie jsou navíc pro Rusko zatím nedostupné a nikdo nemůže zaručit, že to sami zvládnou. Nikdo také zatím netuší, kolik prostředků bude rozkradeno. Může se také stát, že než bude k dispozici nový dok, loď bude ve stavu, kdy bude dobrá už jen do šrotu.
      Stejně bych ale rád viděl ten kolos na vlastní oči.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        19:49 04.05.2021

        V najlepšom prípade (to treba zdôrazniť) budú mať modernizovanú za cenu novej a to teda nie je bohviečo.

        V najlepšom prípade (to treba zdôrazniť) budú mať modernizovanú za cenu novej a to teda nie je bohviečo.

        • fotr
          20:28 04.05.2021

          Není to nic extra ale pokud je jim jasné, že novou prostě nepostaví, je to jediné řešení a dokud alespoň nějak existuje, mohou říkat máme ji.

          Není to nic extra ale pokud je jim jasné, že novou prostě nepostaví, je to jediné řešení a dokud alespoň nějak existuje, mohou říkat máme ji.

          • Miroslav
            22:01 04.05.2021

            Len dokedy... Briti ako bývalá námorná veľmoc sa proste na nejaký čas vzdala LL, netopili zbytočne peniaze do starých krámov a dnes majú 2 moderné LL, aj keď trochu menšie

            Len dokedy... Briti ako bývalá námorná veľmoc sa proste na nejaký čas vzdala LL, netopili zbytočne peniaze do starých krámov a dnes majú 2 moderné LL, aj keď trochu menšie

          • SYN_
            09:14 05.05.2021

            QE bych neříkal menší :)

            QE bych neříkal menší :)

          • Miroslav
            12:51 05.05.2021

            Menšie v zmysle štandardných lietadloviek. Aj ten smiešny Kuznecov má 305 metrov, americké štandardne 330 mm. QE má 284, Charles de Gaulle 262 metrov,

            Menšie v zmysle štandardných lietadloviek. Aj ten smiešny Kuznecov má 305 metrov, americké štandardne 330 mm. QE má 284, Charles de Gaulle 262 metrov,

    • StandaBlabol
      20:50 04.05.2021

      Osobně dost pochybuju, že Kuzněcov se ještě někdy vrátí do služby. Není to jen o opravě a modernizaci pohonu a elektroniky lodě. Jen kvůli ní by museli vyvinout spoustu dalších ...Zobrazit celý příspěvek

      Osobně dost pochybuju, že Kuzněcov se ještě někdy vrátí do služby. Není to jen o opravě a modernizaci pohonu a elektroniky lodě. Jen kvůli ní by museli vyvinout spoustu dalších systémů, které nefungovaly dobře nebo beznadějně zastaraly. Např. vrtulníkový AWACS, systém záchytných lan, atd. Obrovské náklady na vývoj něčeho, co pak použijí jednou...
      Kromě toho teď někde proběhla zpráva, že jeho letecká jednotka přezbrojuje z Mig-29K na Mig-31. Z toho je zřejmé, že neplánují návrat na palubu. Aspoň ne v dohledné době.Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        20:59 04.05.2021

        Osobně o tom pochybuji také a ty jsi ještě rozšířil seznam problémů které jsem naznačil. Je to ale jak jsem psal, dokud ho opravují, tak s ním mohou ,,strašit,, až půjde do šrotu, ...Zobrazit celý příspěvek

        Osobně o tom pochybuji také a ty jsi ještě rozšířil seznam problémů které jsem naznačil. Je to ale jak jsem psal, dokud ho opravují, tak s ním mohou ,,strašit,, až půjde do šrotu, pohádka skončí. Slyšel jsem i názor, že bude opraven jen naoko aby mohl sloužit k odstrašení/propagandě ale tomu moc nevěřím.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      09:12 05.05.2021

      Dá se na to třeba pohlížet i tak že pokud válka nyní nebude, ušetřil Kuzněcov polovinu nákladů a užitek víceméně stejný :)

      Dá se na to třeba pohlížet i tak že pokud válka nyní nebude, ušetřil Kuzněcov polovinu nákladů a užitek víceméně stejný :)

  • Horny
    12:38 04.05.2021

    Aniž by chtěl člověk být nějak zvlášť jízlivý, tak tváří v tvář všem těm silným řečem o "globálních ambicích pobrexitové Británie" či "oživení námořnictva"; s přihlédnutím k ...Zobrazit celý příspěvek

    Aniž by chtěl člověk být nějak zvlášť jízlivý, tak tváří v tvář všem těm silným řečem o "globálních ambicích pobrexitové Británie" či "oživení námořnictva"; s přihlédnutím k námořní síle některých ostatních zemí, které mimo jiné dokáží každý rok zařadit do služby plavidla o výtlaku rovnajícímu se polovině celkového výtlaku RN, zatímco nekompetentní žvanilové ve Whitehallu a Downing Street umí tak akorát škrtat v plánovaných akvizicích (místo 12ti torpédoborců 6, místo 24ti fregat 12, místo katapultů skokanské můstky, místo F35C F35b atd...); se nelze ubránit představě, že kdyby do výše uvedeného svazu CSG21 angličani přidali i letadlovou loď Prince of Wales a následně celý svaz přejmenovali na "Force Z", alespoň by se mohli utěšovat myšlenkou, že "mise v jihočínském moři proběhla tradičně a stylově"...Skrýt celý příspěvek

    • dusan
      13:43 04.05.2021

      Vtip je v tom, že veľmoc Čína nedokáže proti maličkej VB čo sa týka LL postaviť prakticky nič : ) J-15 je len jedno veľké trápenie a stále je skôr v skúšobnom nasadení. Čína je ...Zobrazit celý příspěvek

      Vtip je v tom, že veľmoc Čína nedokáže proti maličkej VB čo sa týka LL postaviť prakticky nič : )

      J-15 je len jedno veľké trápenie a stále je skôr v skúšobnom nasadení. Čína je síce už ekonomická a vojenská veľmoc, ale v kategórii "výkladnej skrine" - t.j. LL nie je súperom ani pre VB ....Skrýt celý příspěvek

    • Radovan
      14:27 04.05.2021

      Já bych to spíš obrátil.. Je Čína, tento 1,4 miliardový gigant, schopná poslat svojí letadlovku s doprovodem k evropským břehům? Není. Tak asi tak.

      Já bych to spíš obrátil.. Je Čína, tento 1,4 miliardový gigant, schopná poslat svojí letadlovku s doprovodem k evropským břehům? Není. Tak asi tak.

      • Horny
        15:05 04.05.2021

        Hlavně to nezakřiknout. Směr vývoje není úplně optimistický. Zatím, naštěstí, jak ostatně napsal dusan výše, má Čína problémy, mimo jiné i s vývojem kvalitních a spolehlivých ...Zobrazit celý příspěvek

        Hlavně to nezakřiknout. Směr vývoje není úplně optimistický. Zatím, naštěstí, jak ostatně napsal dusan výše, má Čína problémy, mimo jiné i s vývojem kvalitních a spolehlivých letadel.
        Kromě toho (na rozdíl od Evropy a Ameriky) zatím nepotřebuje vysílat operační svazy na opačnou stranu světa. I když nějaké (prozatím pouze) řeči už v tomto směru také zazněly: https://www.armadninoviny.cz/c... .
        Vyslání svazu přes půl zeměkoule do "domácích vod" nepřítele je zkrátka vždy obtížné a pakliže ten nepřítel kvalitativně i kvantitativně posiluje raketovou rychlostí, tak to platí dvojnásob.Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          16:11 04.05.2021

          Čína samozrejme, že potrebuje posielať operačné zväzy cez pol zemegule.. Napríklad taká Čierna hora si zobrala niekoľko mld EUR pôžičky a neplánuje ich zaplatiť.. Čo spraví ...Zobrazit celý příspěvek

          Čína samozrejme, že potrebuje posielať operačné zväzy cez pol zemegule..

          Napríklad taká Čierna hora si zobrala niekoľko mld EUR pôžičky a neplánuje ich zaplatiť..

          Čo spraví Čína?
          Čo ak by tak spravil Pakistan - ten má desiatky mld.. ???

          Alebo čo jej záujmy v Afrike, kde veselo ťaží jedna radosť - tam pošle čo?
          Ako vie operovať napríklad proti pirátom v Somálskom zálive a podobne - minimálne..
          Keď bol napríklad teraz problém zo Suezom - Čína ani neponúkla pomoc - nemala ako.. Zato VB, Austrália či USA áno..

          A takto by sme krásne mohli pokračovať ďalej..


          Čína potrebuje operačné zväzy LL už dnes - schválne hovorím v množnom čísle..
          Žiaľ nemá skoro nič, nemá to odkiaľ opajcovať a musí vyvíjať sama..
          Čo je najhoršie, akurát USA a aj FRA či VB zavádzajú nové generácie LL a tak nielenže musí doháňať západnú konštrukčnú školu 70-tich rokov, ktorú nevie urobiť, no ešte ju musí stavať s tým čo prišlo po roku 2010..
          Takže potom síce vyrábaš viac LL ako ostatný no každý jeden kus je unikát..
          Takže vlastne nemáš ako rotovať posádky, alebo aj máš len je pre nich kopec vecí úplne novinkou počas ostrého nasadenia.. fakt logistická paráda..Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:53 04.05.2021

            Čierna hora je členský štát NATO a horúci kandidát na vstup do EÚ. Tá čínska lietadlová loď by sa cez Gibraltar nedostala a Egypt si buduje imidž korektného spojenca Európy takže ...Zobrazit celý příspěvek

            Čierna hora je členský štát NATO a horúci kandidát na vstup do EÚ. Tá čínska lietadlová loď by sa cez Gibraltar nedostala a Egypt si buduje imidž korektného spojenca Európy takže cez Suez by ich asi tiež nepustiliSkrýt celý příspěvek

          • The88
            17:03 04.05.2021

            Miroslav: Proc by se nedostala pres Gibraltar? Under the United Nations Convention on the Law of the Sea, vessels passing through the strait do so under the regime of transit ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: Proc by se nedostala pres Gibraltar?

            Under the United Nations Convention on the Law of the Sea, vessels passing through the strait do so under the regime of transit passage, rather than the more limited innocent passage allowed in most territorial waters. Therefore, a vessel or aircraft has the freedom of navigation or overflight for the purpose of crossing the strait of Gibraltar.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:05 04.05.2021

            Myslíš, že Británia by pustila cez kanál nepriateľa svojho spojenca aby útočil na iného člena NATO? Nezdá sa mi to reálne

            Myslíš, že Británia by pustila cez kanál nepriateľa svojho spojenca aby útočil na iného člena NATO? Nezdá sa mi to reálne

          • The88
            17:26 04.05.2021

            Ale ona nema jak "poustet" nekoho pres ten pruliv. Jedine by musela na ten svaz otevrene zautocit. Na to, pravda, by byl Gibraltar docela vhodne misto.

            Ale ona nema jak "poustet" nekoho pres ten pruliv. Jedine by musela na ten svaz otevrene zautocit. Na to, pravda, by byl Gibraltar docela vhodne misto.

          • Miroslav
            17:45 04.05.2021

            Pri tej šírke 15 km si nemyslím, že by bol pre britské, španielske alebo talianske námorníctvo problém zablokovať prieplav. A vôbec, celé je to nezmysel. Ekonomické škody by boli ...Zobrazit celý příspěvek

            Pri tej šírke 15 km si nemyslím, že by bol pre britské, španielske alebo talianske námorníctvo problém zablokovať prieplav. A vôbec, celé je to nezmysel. Ekonomické škody by boli pre Čínu ďaleko vyššie, nehovoriac o tom, že ČH je riadny člen NATO. To už skôr uverím tomu, že Čína zaútočí na TaiwanSkrýt celý příspěvek

          • Jura99
            18:03 04.05.2021

            Gibraltar není průplav ale průliv, protože nevzniknul uměle. Část průlivu jsou mezinárodní vody a lodě mají svobodné právo jimi proplouvat.

            Gibraltar není průplav ale průliv, protože nevzniknul uměle. Část průlivu jsou mezinárodní vody a lodě mají svobodné právo jimi proplouvat.

          • flanker.jirka
            18:15 04.05.2021

            Pustili i tudy i ty ruské dýmící necky.

            Pustili i tudy i ty ruské dýmící necky.

          • Miroslav
            18:19 04.05.2021

            Jura: V každom prípade si nemyslím, že by sa na to pozerali len tak, že Čína ide napadnúť člena NATO bez ohľadu na to, či prieplav alebo prieliv, či plne pod kontrolou alebo s ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura: V každom prípade si nemyslím, že by sa na to pozerali len tak, že Čína ide napadnúť člena NATO bez ohľadu na to, či prieplav alebo prieliv, či plne pod kontrolou alebo s medzinárodnou lodnou trasou. Námorná blokáda nie je nič nové (viď Kubánska kríza)

            flanker.jirka: Lenže tie dymiace necky nešli napadnúť člena NATOSkrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            20:49 04.05.2021

            Chalani Nikto tu nehovorí o útoku na člena NATO. Ale.. Čierna hora si zobrala pôžičku, ktorú, nespláca, plánuje nesplacať - to je úplne jedno.. Nikto ju k tej pôžičke nenútil a i ...Zobrazit celý příspěvek

            Chalani

            Nikto tu nehovorí o útoku na člena NATO.

            Ale.. Čierna hora si zobrala pôžičku, ktorú, nespláca, plánuje nesplacať - to je úplne jedno..
            Nikto ju k tej pôžičke nenútil a i tak si ju zobrali..

            Už len poslanie LL zväzu ku brehom Čiernej hory by vyslalo jasný signál.

            Ešte pred útokom na nich by mohli skúsiť námornú blokádu..

            Je to síce člen NATO to áno, ale nespláca svoje záväzky..Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            08:21 05.05.2021

            Myšlenka, že si splacení dluhu vynutím vojenskou akcí, ta je opsána odkud? Z Kmotra?

            Myšlenka, že si splacení dluhu vynutím vojenskou akcí, ta je opsána odkud? Z Kmotra?

          • Scotty
            13:35 05.05.2021

            darkstyle
            Nemyslíš že Čína půjčuje zemím u kterých dopředu ví že nebudou schopné splácet naprosto záměrně?

            darkstyle
            Nemyslíš že Čína půjčuje zemím u kterých dopředu ví že nebudou schopné splácet naprosto záměrně?

        • Poly
          19:34 04.05.2021

          Když si někdo pořizuje letadlovky a když chce být někdo velmoc, tak logicky má v plánu a musí drandit po světě.

          Když si někdo pořizuje letadlovky a když chce být někdo velmoc, tak logicky má v plánu a musí drandit po světě.

      • flanker.jirka
        18:13 04.05.2021

        Radovan
        To je spíše otázkou času než schopností. Už obsauzjí přístavy v Německu a na Balkáně. Občas prostě LL ani nepotřebují.

        Radovan
        To je spíše otázkou času než schopností. Už obsauzjí přístavy v Německu a na Balkáně. Občas prostě LL ani nepotřebují.

Načítám diskuzi...