Britská stíhačka F-35B se zřítila do Středozemního moře
- 19. 11. 2021
- 78 komentářů
- Jan Grohmann
Včera dopoledne našeho času se zřítila britská víceúčelová stíhačka F-35B Lightning II do vod Středozemního moře. Letoun operoval z britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth. Pilot se včas katapultoval a byl zachráněn.
HMS Queen Elizabeth a doprovodná plavidla se nyní vracejí do Spojeného království po 28 týdnů dlouhém nasazení. Britské námořní uskupení Carrier Strike Group 2 (CSG 21) navštívilo celkově 40 zemí a urazilo 26 000 námořních mil (52 000 kilometrů).
Součástí CSG21 jsou kromě letadlové lodě torpédoborce Type 45 HMS Diamond a Defender, fregaty Type 23 HMS Kent a Richmond, tankery RFA Tidespring a Fort Victoria, plus jedna útočná ponorka s jaderným pohonem třídy Astute. Doprovází je také americký torpédoborec USS The Sullivans a holandská fregata HNLMS Evertsen.
Zatím nejsou o příčinách nehody žádné bližší informace. K nehodě F-35B došlo krátce po startu z letadlové lodě HMS Queen Elizabeth, která předevčírem proplula Suezským průplavem do Středozemního moře. Pilot se katapultoval a byl zachráněn vrtulníkem Merlin.
„Britský pilot F-35 z HMS Queen Elizabeth se dnes ráno katapultoval během rutinních letových operací ve Středozemním moři,“ stojí v prohlášení britského ministerstva obrany. „Pilot byl bezpečně vrácen na loď a začalo vyšetřování, takže není vhodné se v tuto chvíli dále vyjadřovat.“
CSG 21
Počasí mělo být v oblasti dobré, do incidentu nebylo zapojeno žádné jiné letadlo a šlo o standardní misi. Navíc další letouny F-35B z letadlové lodě nadále létají.
Zřícený letoun byl jedním z osmi F-35B patřící britské 617. letce „Dambusters“ (617 Squadron). V letce působí piloti Královského námořnictva i letectva. Kromě toho je na palubě také deset letounů F-35B americké námořní pěchoty z 211. letky VMFA „Wake Island Avengers“ (Marine Fighter Attack Squadron). 211. letka má domovskou základnu v Arizoně, ale nyní působí pod britským velením.
Dosud bylo při nehodách ztraceno šest F-35, z toho tři nehody padají na vrub verzi s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B. Dvě F-35B ztratila americká námořní pěchota – v jednom případě kvůli závadě na palivových rozvodech, v druhém případě po kolizi ve vzduchu při doplňování paliva z letounu KC-130J. Kromě toho o dvě F-35A přišlo americké letectvo (jedné F-35A začal hořet motor na zemi) a o jednu F-35A japonské letectvo.
Do června 2021 bylo po celém světě v provozu 645 F-35, které operovaly z 26 základen po celém světě. Spojené království s F-35B již nalétalo 10 000 hodin a je po USA na druhém místě v počtu letových hodin. Portál Navy Lookout tímto způsobem „ospravedlňuje“ vyšší riziko nehody a uvádí, že i když bulvární britská média mají „radost“ z nehody, letecké operace z palub letadlových lodí jsou vždy rizikové a nehodám se nedá vyhnout.
Stále ale platí, že ztráta F-35B britské daňové poplatníky ochudila o 100 milionů liber, tedy tři miliardy korun.
Provoz F-35B z HMS Queen Elizabeth
V britských rukou je zatím polovina ze 48 závazně objednaných F-35B. Londýn za letouny a věci okolo zaplatí 10,5 miliardy liber (316 miliard Kč). Nejnovější tři letouny z výrobní linky dorazily do britského Marhamu v říjnu a všechny letouny získají Britové do roku 2026.
Londýn hodlá objednat další F-35B, ale podle britských médií celkový počet F-35B nepřekročí 60 nebo 70 letadel. Původně přitom Londýn počítal s nákupem 138 letadel.
V britských médiích se také začínají objevovat obavy o osud vraku letounu F-35B, protože k neštěstí došlo nedaleko ruských základen v Sýrii. Stejné obavy vyvstaly po havárii japonské F-35A v roce 2019. Tehdy zprávy mluvily o snaze Rusů a Číňanů vyzvednout části havarované F-35A. Jak ale uvádí portál The Aviationist, japonská F-35B skončila v hloubce asi 3000 metrů. V této hloubce, podle místa dopadu, se může nalézat také zřícena britská F-35B.
Extrémní hloubka a blízkost frekventovaného Suezského průplavu snižuje šance, že někdo může vrak zpravodajsky vytěžit. Podle britských médií se ale Královské námořnictvo bude snažit vrak vytáhnout nebo aspoň získat černou skříňku letounu.
Za pozornost stojí, že z nehody má „radost“ (samozřejmě cynicky řečeno) výrobce vystřelovacích sedaček Martin Baker. Ten na svém twitterovém účtu vedl, že i s polední nehodou F-35B vystřelovací sedačky této britské firmy zachránily 7662 životů.
Zdroj: Navy Lookout
Související články
Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B
Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...
- 16.10.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Porucha letadlové lodě HMS Queen Elizabeth zpozdila první domácí cvičení s F-35B Lightning II
Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth opustila námořní základnu v Portsmouthu o tři dny později, ...
- 04.02.2020
- 65 komentářů
- Radek John
Globální Británie: HMS Queen Elizabeth míří do Indo-Pacifiku
Letadlová loď HMS Queen Elizabeth Královského námořnictva (Royal Navy) o víkendu vyplula ze svého ...
- 04.05.2021
- 62 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM První bojové lety britských F-35B Lightning II z letadlové lodi HMS Queen Elizabeth
Britské a americké víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II provedly z paluby britské letadlové lodě ...
- 28.06.2021
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Je tu možnosť, že aj rusi sa pohli k vraku s “prieskumnými” plavidlami. Aj keď sa tu píše že by im to dlho trvalo. Ale zároveň nie je jasné kde momentálne ...Zobrazit celý příspěvek
Je tu možnosť, že aj rusi sa pohli k vraku s “prieskumnými” plavidlami. Aj keď sa tu píše že by im to dlho trvalo. Ale zároveň nie je jasné kde momentálne sú…
https://news.usni.org/2021/11/... Skrýt celý příspěvekA snažia sa pomôcť aj amíci….
https://news.usni.org/2021/11/...A snažia sa pomôcť aj amíci….
https://news.usni.org/2021/11/...Tak už ju vyzdvihli…
https://www.thesun.co.uk/news/...Tak už ju vyzdvihli…
https://www.thesun.co.uk/news/...
Video z incidentu
https://news.sky.com/story/lea...Video z incidentu
https://news.sky.com/story/lea...Tady ...Zobrazit celý příspěvek
Tady taky:
https://www.novinky.cz/zahrani...
Ona je to taková klasika... pilot sice virtálně vidí skrz trup letounu, ale nevšimne si deklu na inletu. Fůze dat z různých platforem mu přes satelitní komunikaci umožňuje znát aktuální stav PVO tisíce km daleko, ale dekl dva metry za jeho zády ne...
Ale není to nic, co by tu už v různých obměnách nebyli dřív i v civilním letectví. Bezpečnost a rutina je postavena na základech ze zlatých cihel nákladů pojených krví obětí.
Poučí se, někdo dostane pojeb a už si na éro nesáhne, možná někdi dostane i basu (?) a jede se dál. Je to rozdíl oproti nehodám třeba na letadlovém prámu Kuzněcov. Tam je šance na trvalý progres prakticky nulová.Skrýt celý příspěvekAž na to že to prostě není možné. Motor se zacpaným přívodem vzduchu by buď vůbec nastartoval nebo by měl problémy s tím udržet se vůbec v chodu. Můžeme si myslím říct že ponechané ...Zobrazit celý příspěvek
Až na to že to prostě není možné. Motor se zacpaným přívodem vzduchu by buď vůbec nastartoval nebo by měl problémy s tím udržet se vůbec v chodu. Můžeme si myslím říct že ponechané kryty na nasávání za touhle nehodou nebudou.Skrýt celý příspěvek
Scotty: Možné to je.
Nezůstal zacpaný vstup vzduchu k motoru, ale vstup vzduchu pro dmychadlo.Scotty: Možné to je.
Nezůstal zacpaný vstup vzduchu k motoru, ale vstup vzduchu pro dmychadlo.Nevím. Je to zvláštní. Tady pro srovnání přidávám video s normálním průběhem startu. Rychlost nájezdu na rampu je hrozně nízká, i nedostatečný tlak dmychadla by musely hlásit ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím. Je to zvláštní. Tady pro srovnání přidávám video s normálním průběhem startu. Rychlost nájezdu na rampu je hrozně nízká, i nedostatečný tlak dmychadla by musely hlásit senzory, ne? Případně pilot prostě musí slyšet, že něco nejde podle plánu
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekV tom video to trvá 6s. F-35 má jej jediný motor. Ten svůj výkon dělí mezi trysku (pohyb vpřed), a dmychadlo. Pokud dmychadlo nedodávalo dost tahu, palubní pc se pokusí zvýšit ...Zobrazit celý příspěvek
V tom video to trvá 6s.
F-35 má jej jediný motor. Ten svůj výkon dělí mezi trysku (pohyb vpřed), a dmychadlo. Pokud dmychadlo nedodávalo dost tahu, palubní pc se pokusí zvýšit jeho výkon. To jde jen zvýšením otáček motoru, pak už jen na úkor výkonu posílanému na pohon vpřed.
Ponechání těsnícího krytu má problém, že se začne vytvářet vakuum. To, ale nejde do nekonečna. Pak už to jen požírá energii, a nic se neděje.Skrýt celý příspěvek
Vstup pro dmychadlo? Pokud myslíte otvory na vrchu trupu tak ty byly zjevně otevřené.
Vstup pro dmychadlo? Pokud myslíte otvory na vrchu trupu tak ty byly zjevně otevřené.
Otevřené sice byli, ale nejspíše se tam něco vkládá, co se tam zapomnělo.
Motor normálně na palubě běží, zatím co dmychadlo se přidává až při startu.Otevřené sice byli, ale nejspíše se tam něco vkládá, co se tam zapomnělo.
Motor normálně na palubě běží, zatím co dmychadlo se přidává až při startu.
RAF F-35 jet crashed into the sea ‘because plastic rain cover was left on’
RAF F-35 jet crashed into the sea ‘because plastic rain cover was left on’
Pokud to je pravda, tak je to ztělesněním slova "průser".
Pokud to je pravda, tak je to ztělesněním slova "průser".
buhužel v reálném životě se tohle stává a o většině problémů se ani nedovíte pokud neskončí totálním průserem a i těch se na povrch dostane sotva půlka . Platí pád letounu ví na ...Zobrazit celý příspěvek
buhužel v reálném životě se tohle stává a o většině problémů se ani nedovíte pokud neskončí totálním průserem a i těch se na povrch dostane sotva půlka . Platí pád letounu ví na metry , přesně věděli příčinu jinak by ty era uzemnili . Američané( a po nich i Britové) byli první kdo zavedl tkzv. reverzní inženýrství při ztrátě letounu ještě za 2 sv.války neb osádku vycvičit bylo stokrát složitější než smontovat B17 , kde se uplatnila "pásová" výroba a to klobouk dolů v té době.Skrýt celý příspěvek
Radosť pozrieť na to CSG, to je demonštrácia sily. A nehodám sa zabrániť nedá, sebe lepší systém raz za čas vytvorí chybu. Pri tom počte nalietanych hodín, sú tie straty strojov ...Zobrazit celý příspěvek
Radosť pozrieť na to CSG, to je demonštrácia sily. A nehodám sa zabrániť nedá, sebe lepší systém raz za čas vytvorí chybu. Pri tom počte nalietanych hodín, sú tie straty strojov fantasticky nízke. Keď si človek zoberie, koľko strojov padalo dajme tomu ešte 25 rokov dozadu pri spúšťaní do prevádzky. Je to ohromný posun v kvalite a bezpečnosti. Za mňa je F 35 stále top.Skrýt celý příspěvek
F-35B se zdá být až příliš poruchová. 3 fatální nehody, přičemž bylo vyrobeno méně než 200 kusů. Třeba je to jen souhra náhod, každopádně na reputaci to moc nepřidá.
F-35B se zdá být až příliš poruchová. 3 fatální nehody, přičemž bylo vyrobeno méně než 200 kusů. Třeba je to jen souhra náhod, každopádně na reputaci to moc nepřidá.
Já teda nevím, co se vám jako nelíbí na konstatování tvrdého faktu, že jsem si vysloužil toto.
Já teda nevím, co se vám jako nelíbí na konstatování tvrdého faktu, že jsem si vysloužil toto.
Máš pravdu ta jedna seriová SU 57 je mnohem lepší, aha ona vlastně spadla při prvním letu.
Máš pravdu ta jedna seriová SU 57 je mnohem lepší, aha ona vlastně spadla při prvním letu.
Nerozumiem tým plusom pre Váš koment ? Padol skúšobný stroj a... To je to tu fakt tak politicky ovplyvňované.
Nerozumiem tým plusom pre Váš koment ? Padol skúšobný stroj a... To je to tu fakt tak politicky ovplyvňované.
Padol prvý sériový stroj, nie skúšobný…..
https://svet.sme.sk/c/22290235...Padol prvý sériový stroj, nie skúšobný…..
https://svet.sme.sk/c/22290235...
fakt, že tento what-aboutism komentář získal z palců nahoru až nálepku "best", říká o úrovni diskuzní sekce a jejich přispěvovatelů vše...
mraky kremlobotů, ale naruby.fakt, že tento what-aboutism komentář získal z palců nahoru až nálepku "best", říká o úrovni diskuzní sekce a jejich přispěvovatelů vše...
mraky kremlobotů, ale naruby.
Nelibi se chybne pouzivani slova fatalni a hodnoceni "prilis poruchova". Zkus to srovnat s jinym typem stihaciho letounu jakekoliv provenience, jeho poctu nehod za prvnich deset ...Zobrazit celý příspěvek
Nelibi se chybne pouzivani slova fatalni a hodnoceni "prilis poruchova". Zkus to srovnat s jinym typem stihaciho letounu jakekoliv provenience, jeho poctu nehod za prvnich deset let sluzby a treba ti dojde, ze jsi napsal hloupost.Skrýt celý příspěvek
Srovnání, byť jsem to v tom nezmínil, tudíž je to moje vina, bylo myšlené čistě mezi verzemi F-35. Za fatální nehodu považuju rozbití o zem, nic fatálnějšího snad být v tomto ...Zobrazit celý příspěvek
Srovnání, byť jsem to v tom nezmínil, tudíž je to moje vina, bylo myšlené čistě mezi verzemi F-35. Za fatální nehodu považuju rozbití o zem, nic fatálnějšího snad být v tomto případě ani nemůže.Skrýt celý příspěvek
toustr
To jste s tím hodně rychle hotový, máte před sebou křišťálovou kouli? :-) Víme vůbec na 100% že šlo v těch 3 případech o technický problém?toustr
To jste s tím hodně rychle hotový, máte před sebou křišťálovou kouli? :-) Víme vůbec na 100% že šlo v těch 3 případech o technický problém?"Třeba je to jen souhra náhod..."
Křišťálovou kouli rozhodně ne, ale zatím to vypadá, že verze A je spolehlivější než B :)"Třeba je to jen souhra náhod..."
Křišťálovou kouli rozhodně ne, ale zatím to vypadá, že verze A je spolehlivější než B :)Je konstrukčně jednodušší a podmínky provozu jsou také jiné než na lodích. Spolehlivá asi bude, ale při jaké procentuální provozuschopnosti? .... koupíte si nové letadla a budete ...Zobrazit celý příspěvek
Je konstrukčně jednodušší a podmínky provozu jsou také jiné než na lodích. Spolehlivá asi bude, ale při jaké procentuální provozuschopnosti? .... koupíte si nové letadla a budete rád, že do roku provozu jich bude pro závady a hodiny údržby lítat sotva polovina.Skrýt celý příspěvek
toustr: cca 70% lidi je zde to pro-nato/usa, tak 20% je neutralnich a tak 10% pro-ruskych. Tomu odpovida i pocet palcu, je jedno co pisete, dulezite je o kom... :-) Viz Badysek, ...Zobrazit celý příspěvek
toustr: cca 70% lidi je zde to pro-nato/usa, tak 20% je neutralnich a tak 10% pro-ruskych. Tomu odpovida i pocet palcu, je jedno co pisete, dulezite je o kom... :-)
Viz Badysek, ten tady vytahnul su57 a je to nejlepsi komentar. Naprosty nesmysl. Pri tom se na to nikdo neptal a je to uplny offtopic.Skrýt celý příspěvek
@Grohmann
Pokud si dáte ve FR24 upozornění na squawk 7700, tak uvidíte minimálně jeden incident F35 měsíčně. Často je z trajektorie letu patrné, že jde o problém s motorem.@Grohmann
Pokud si dáte ve FR24 upozornění na squawk 7700, tak uvidíte minimálně jeden incident F35 měsíčně. Často je z trajektorie letu patrné, že jde o problém s motorem.Tento jsem před časem sledoval on-line. Tehdy to bylo na knop. ...Zobrazit celý příspěvek
Tento jsem před časem sledoval on-line. Tehdy to bylo na knop.
https://www.marinecorpstimes.c... Skrýt celý příspěvek
soutěž kdo to vytáhne už asi jede , na druhou stranu stále je to majetek VB , ale tady Rusové či jiní mohou právě argumentovat tím výlovem USA a nejen ponorek těch strojů co si USA ...Zobrazit celý příspěvek
soutěž kdo to vytáhne už asi jede , na druhou stranu stále je to majetek VB , ale tady Rusové či jiní mohou právě argumentovat tím výlovem USA a nejen ponorek těch strojů co si USA "půjčili" bylo až až ,prostě mají víc peněz . Vypadá to na chybu pilota , když ostatní stroje létají dál a těžko někdo bude dnes okamžitě informovat co se stalo at už je to jak chce .Skrýt celý příspěvek
Když už od Rusů okopírovali tu skákací rampu, měli okopírovat i dva silné motory.
Když už od Rusů okopírovali tu skákací rampu, měli okopírovat i dva silné motory.
Jako vtip dobrý ale Jak-38 i Jak-141 měli pouze jeden hlavní motor (plus Jak-141 dva zdvihové)
Jako vtip dobrý ale Jak-38 i Jak-141 měli pouze jeden hlavní motor (plus Jak-141 dva zdvihové)
To pak měli amíci okopírovat Su-33 a ne Jak-141 ;-)
To pak měli amíci okopírovat Su-33 a ne Jak-141 ;-)
Tu která nemůže z můstku stravovat plně naložená?
Tu která nemůže z můstku stravovat plně naložená?
akorát je to přesně naopak. Se skokanským můstkem přišli Britové ;)
akorát je to přesně naopak. Se skokanským můstkem přišli Britové ;)
Nojo, to je fakt. Ale ke skokanskému můstku by bylo fajn mít letadla co umí skákat ;-)
Nojo, to je fakt. Ale ke skokanskému můstku by bylo fajn mít letadla co umí skákat ;-)
beru to jako takový trapný pokus o vtip :)
Na upadlé letadla jasně vede ruské námořnictvo :)beru to jako takový trapný pokus o vtip :)
Na upadlé letadla jasně vede ruské námořnictvo :)Musím ti věřit, na trapné pokusy o vtip jsi expert.
Na upadlá letadla samozřejmě vedou amíci. Tolik co amíkům upadlo letadel do vody ruské námořnictvo ani nemá.Musím ti věřit, na trapné pokusy o vtip jsi expert.
Na upadlá letadla samozřejmě vedou amíci. Tolik co amíkům upadlo letadel do vody ruské námořnictvo ani nemá.
To je zvláštní že další F-35ítky dále startují .
Čekal bych že počkají na výsledky vyšetřování .
Dost nestandardní na západní armádu .
U Rusů by mě to až tolik nepřekvapilo .To je zvláštní že další F-35ítky dále startují .
Čekal bych že počkají na výsledky vyšetřování .
Dost nestandardní na západní armádu .
U Rusů by mě to až tolik nepřekvapilo .Nemajú ten stroj, môžu len vychádzať z toho čo vypovedal pilot, možno nejaké prenesené data.
Nemajú ten stroj, môžu len vychádzať z toho čo vypovedal pilot, možno nejaké prenesené data.
určitě ví daleko více než aby riskovali další ztrátu a dali důvod pro další výlov , na to je ta mašina a zejména její vývoj extrémně drahá a pár letových hodin o tom to určitě není ...Zobrazit celý příspěvek
určitě ví daleko více než aby riskovali další ztrátu a dali důvod pro další výlov , na to je ta mašina a zejména její vývoj extrémně drahá a pár letových hodin o tom to určitě není . Data budou online až do výpadku signálu.Skrýt celý příspěvek
Keď sa Američanom podarilo vytiahnuť sovietskú ponorku z hĺbky 5000 m v roku 1974, iste nebude dnes problém vyloviť stíhačku z hĺbky 3000 m
Keď sa Američanom podarilo vytiahnuť sovietskú ponorku z hĺbky 5000 m v roku 1974, iste nebude dnes problém vyloviť stíhačku z hĺbky 3000 m
Miroslav, niečo iné je vyloviť, a niečo iné je nájsť. Nájsť ponorku o 100 m je iné ako lietadlo o 18 m. Hľadať v hĺbke viac ako 3000 m menšie predmety je aj s najvýkonejším sonarom ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav, niečo iné je vyloviť, a niečo iné je nájsť. Nájsť ponorku o 100 m je iné ako lietadlo o 18 m. Hľadať v hĺbke viac ako 3000 m menšie predmety je aj s najvýkonejším sonarom problém. Myslím že súradnice dopadu F-35 ky zostanú pred tretími stranami utajené.Skrýt celý příspěvek
Vychádzam z predpokladu, že Rusi nespia a podrobne mapujú pohyb cudzej lietadlovej lode. Nedá sa vylúčiť, že družice zachytili aj samotný inciden. To by dosť uľahčilo pátranie.
Vychádzam z predpokladu, že Rusi nespia a podrobne mapujú pohyb cudzej lietadlovej lode. Nedá sa vylúčiť, že družice zachytili aj samotný inciden. To by dosť uľahčilo pátranie.
Ani nie.. 3000m hĺbka+ morské prúdy To ti trosky pekne poťahá niekoľko km až desiatok km + morské dno je členité... Pridaj si, že Briti budú chcieť vyloviť čiernu skrinku= ...Zobrazit celý příspěvek
Ani nie..
3000m hĺbka+ morské prúdy
To ti trosky pekne poťahá niekoľko km až desiatok km + morské dno je členité...
Pridaj si, že Briti budú chcieť vyloviť čiernu skrinku= zničiť všetko čo by sa dalo použiť náložou..Skrýt celý příspěvekTá čierna skrinka by mala minimálne mesiac vysielať lokalizačný signál (ak to takto majú nastavené aj stíhačky). Netvrdím, že nájsť a vyzdvihnúť to lietadlo bude pre kohokoľvek ...Zobrazit celý příspěvek
Tá čierna skrinka by mala minimálne mesiac vysielať lokalizačný signál (ak to takto majú nastavené aj stíhačky). Netvrdím, že nájsť a vyzdvihnúť to lietadlo bude pre kohokoľvek ľahké, ale nie nereálne. Povedal by som, že Rusko na to kapacity má ak ho bude chcieť získať za každú cenu.Skrýt celý příspěvek
Nepodařilo, vytažena byla pouze středová část torza zničené ponorky a část cenných informací zůstala v moři i díky prasklému drapáku čelistí. Projekt Azorian byl jistě velký ...Zobrazit celý příspěvek
Nepodařilo, vytažena byla pouze středová část torza zničené ponorky a část cenných informací zůstala v moři i díky prasklému drapáku čelistí. Projekt Azorian byl jistě velký zpravodajský úspěch a krytí bylo dokonalé, i přes přítomnost lodi SSSR, nehledě na demonstraci technických možností, které politbyro uzemnilo na několik dalších let.
Celkem ano, protože letoun se rozpadne a lehké díly budou odtrhány už během potápění se stroje, dále drak letounu zpracují i mořské proudy a sama lokalizace tak malého objektu bude veliký problém. I když znají přibližnou polohu, může být drak o desítky kilometrů jinde a těžko bude zjistíte, zda praskla lopatka kompresoru vinou nasátí mořského ptáka, prasknutí kompresorového kola vinou příměsí kyslíku, ... Můžete získat jen digitální zapisovačů (vyzvednutí nebude nic snadného a levného), ze kterého poznáte, zda např.: pilot neřval Aláhu prdni a nenaletěl s tím do vody úmyslně. Samozřejmě parametry letu prozradí rychlost, výšku, úhel, ... ale už nepoví, zda došlo k rozpadu např.: kola kompresoru, které je po startu velice namáhané vinou nežádoucí příměsi např.: kyslíku a vzniku únavové praskliny. Nikdy nevíte, co se tam přihodilo a obávám se, že příčina nehody nemusí být vůbec vyřešena.Skrýt celý příspěvekFDR zapisuje i údaje z motoru - teplota oleje, teplota výfukových plynů, vibrace, tlak paliva atd. celkem asi 100 údajů. Zrovna destrukce kompresorového úseku sebou nese takové ...Zobrazit celý příspěvek
FDR zapisuje i údaje z motoru - teplota oleje, teplota výfukových plynů, vibrace, tlak paliva atd. celkem asi 100 údajů. Zrovna destrukce kompresorového úseku sebou nese takové typické symptomy, že identifikace pravděpodobné příčiny by byla vcelku rychlá....Skrýt celý příspěvek
Ve snech možná, realita je ovšem odlišná. FDR zapisuje se zpožděním, což je velice žádoucí vlastnost. Defekt lopatkového kola kompresoru poznáte jedině pod metalurgickými ...Zobrazit celý příspěvek
Ve snech možná, realita je ovšem odlišná. FDR zapisuje se zpožděním, což je velice žádoucí vlastnost.
Defekt lopatkového kola kompresoru poznáte jedině pod metalurgickými mikroskopy a protože jde o slitinu titanu, mají tu hloupou vlastnost, že jsou celkem zákeřné v defektech. Jinak řečeno, pokud defekt dosáhne kritického bodu, je destrukce okamžitá a bez varování. Bohužel, to lze zjistit jedině tak, že materiály podrobíte důkladným metalurgickým zkouškám. Ale klidně si dál věřte tomu, že senzory jsou všespásné. Tady žádné varování vibrací, tlaku oleje, teploty, ... není. Ano, může se stát a stalo se, že u dvouproudového civilního motoru prasklo olejové potrubí, zahřálo lopatkové kolo a z křídel A380 prošpikovaného desítkami tisíc senzorů, stejně proletěli fragmenty křídlem, zdemolovali hydrauliku, ... a nic to nezměnilo, protože ani ten dokonalý analytický systém, co sbírá parametry z oněch senzorů (a ne, není to černá skříňka) nic takového neznamenal, zkrátka prostě proto, že fragmenty přeťali sběrnicové vedení. Palubní počítače zaznamenávali stovky chyb a hlášení, ale co se stalo, by ze zapisovače nikdo nevyčetl (což je zdokumentované). Dopadlo to dobře, naštěstí měli piloty i stroj, ale to není tento případ.
Jedním se symptomů destrukce lopatkové kola kompresoru je náhlý blackout systémů, tedy i FDR, včetně údajů ve vyrovnávací paměti FDR. Ale to stejné způsobí i řada dalších faktorů.
Blbé, že?Skrýt celý příspěvekPřerušení sběrnice je typickým příkladem tzv zbytkového rizika, které nelze nikdy úplně odstranit ale to neznamená, že v 99,95 % nemá existující řešení smysl tudíž příklad s ...Zobrazit celý příspěvek
Přerušení sběrnice je typickým příkladem tzv zbytkového rizika, které nelze nikdy úplně odstranit ale to neznamená, že v 99,95 % nemá existující řešení smysl tudíž příklad s Airbusem naprosto nezakládá důvod si myslet, že to samé nutně muselo nastat u F-35 v tomto případě.
FDR samozřejmě zapisuje v reálném čase, zpoždění je způsobeno pouze transferem přes palubní avioniku a ani totální destrukce motoru způsobená roztržením kompresorového kola nebo jakýmkoliv jiným způsobem neznamená blackout letadla....
Něco dalšího z pohádek bří Grimmů na dobrou noc?Skrýt celý příspěvekNie som odborník na letové zapisovače, ale nie je jedným z tých podstatných parametrov údaj či motory pracovali až do posledného momentu? (v tomto prípade je posledným momentom ...Zobrazit celý příspěvek
Nie som odborník na letové zapisovače, ale nie je jedným z tých podstatných parametrov údaj či motory pracovali až do posledného momentu? (v tomto prípade je posledným momentom dopad na hladinu)Skrýt celý příspěvek
balm Píšou, že k tomu došlo krátce po vzletu. Otázkou bude, co to je krátce po vzletu? Zda to nebylo při přechodu z režimu krátkého vzletu na režim plně letový. Mohlo k tomu dojít ...Zobrazit celý příspěvek
balm
Píšou, že k tomu došlo krátce po vzletu. Otázkou bude, co to je krátce po vzletu? Zda to nebylo při přechodu z režimu krátkého vzletu na režim plně letový. Mohlo k tomu dojít i na malé rychlosti a výšce, čímž by nemuselo dojít k rozlomení letadla.
Mají F 35 možnost vysílat datalinkem své stavové hlášky na loď/zem?
A jak to mají s palubním zapisovačem, vysílá po nehodě radiový signál, podobně jako civilní?Skrýt celý příspěveksi tipnu že k tomu došlo po kolmém startu v přechodu na normální letový režim a chyba zcela na straně pilota , ona to asi nebude brnkačka . Vzpomínám na výpovědi pilotů AV8 Harrier ...Zobrazit celý příspěvek
si tipnu že k tomu došlo po kolmém startu v přechodu na normální letový režim a chyba zcela na straně pilota , ona to asi nebude brnkačka . Vzpomínám na výpovědi pilotů AV8 Harrier a fyzika platí i když tě pomáhá spousta výpočetní technikySkrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že to přežil pilot. Tak bude asi nejednoduší zeptat se ho, případně těch co to viděli z lodí. Vzhledem k tomu, že neukončily letovou činnost, tak asi vědí čím to ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že to přežil pilot. Tak bude asi nejednoduší zeptat se ho, případně těch co to viděli z lodí.
Vzhledem k tomu, že neukončily letovou činnost, tak asi vědí čím to bylo. Jen se nepochlubily.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...