Britské bojové vrtulníky Apache pro Ukrajinu

Britské bojové vrtulníky Apache pro Ukrajinu
Britský WAH-64D aka AH-64D Longbow Apache / depositphotos.com (Zvětšit)

Podle britských bulvárních novin Daily Mirror Británie zvažuje zaslání čtyř bojových vrtulníků AH-64E Guardian na Ukrajinu. Současně britské armádní letectvo ACC (Army Air Corps) zavádí nové taktiky a způsoby vrtulníkového boje na základě poznatků z ruské invaze na Ukrajině.

Apache pro Ukrajinu

Kolem možného zaslání vrtulníků Guardian (resp. Apache) panuje informační mlha. Ostatně deník Daily Mirror svůj článek stáhl a podle Deborah Haynes, šéfredaktorky Sky News pro vojenství a bezpečnost, která se odvolala na informace britského ministerstva obrany, informace Daily Mirror „nejsou přesné”. V jakém rozsahu jsou ale „nepřesné”, nevíme.

Lze však bezpečně říct několik věcí. Neexistují prakticky žádná omezení (zejména z dlouhodobého hlediska) v dodávkách západních zbraňových systémů na Ukrajinu. Vrtulník Apache byl stvořen jako nosič laserem naváděných protitankových řízených střel (PTŘS) Hellfire s jediným úkolem – masové ničené sovětské / ruské obrněné techniky na evropském bojišti. Vytváření „informační nejednoznačnosti“ je zdá se společným modus operandi předcházející dodávkám západních zbraní na Ukrajinu. A nakonec Ukrajina usiluje o Apache minimálně od roku 2018.

I když Daily Mirror mluví o AH-64E, naprosto jistě je ve hře starší WAH-64D Apache, britská verze AH-64D Longbow Apache s radiolokátorem. AH-64E je přímým vývojovým nástupcem AH-64D.

Nedávno zformovaná 1. letecká brigáda (1st Aviation Brigade) ACC provozuje 50 WAH-64D. Dalších 16 vrtulníků je zakonzervováno ve skladech – právě tyto stroje lze potenciálně poslat na Ukrajinu

Od roku 2020 ACC začíná zavádět 50 nejnovějších AH-64E jako náhradu za aktivní WAH-64D. Pro nově vyrobené AH-64E se využije část komponent WAH-64D, zřejmě výhradně z aktivních WAH-64D. Potenciálně tedy Londýn může Ukrajině darovat až 16 WAH-64D.


Hellfire

Apache byl stvořen na přelomu 70. a 80 let k jedinému úkolu – vyrovnat převahu Sovětského svazu v pozemní obrněné technice na evropském bojišti. Z toho důvodu Američané vyvinuli laserem naváděnou PTŘS Hellfire a jako nosič Apache. Zatímco bitevní letoun A-10 byl postaven „kolem“ ikonického 30mm rotačního automatického kanonu, Apache byl postaven „kolem“ PTŘS Hellfire.

Apache pojme až 16 PTŘS Hellfire s laserovým nebo radiolokačním naváděním s teoretickým dosahem 8000 metrů. Dva vrtulníky Apache tak pomocí 32 střel Hellfire mohou zcela zdecimovat ruský tankový prapor. Poté se mohou vrátit na předsunutou základnu (resp. FARP, viz dále), doplnit palivo a munici, a vrátit se zpět do akce.

Háček je v ceně Hellfire – stojí 150 000 dolarů (3,2 milionu Kč). Velká cena odráží složitou a dlouhou výrobu, a omezené skladové zásoby.

Armáda ČR získá 10 vrtulníků AH-1Z Viper. Standardní výzbroj českých Viperů jistě utvoří osm střel Hellfire a dvě raketnice pro 70mm střely. Pro deset Viperů je třeba 80 Hellfire. Podle odhadů autora AČR vytvoří zásobu cca 160 střel Hellfire – to mimochodem stačí ke zničení zhruba čtyř až pěti ruských tankových praporů. To je také počet tanků (nově vyrobené, opravené, repasované ze skladů), které jsou nyní Rusové schopni dodávat na ukrajinské bojiště za měsíc nebo dva. Při klasickém vzorci „50/50“ (50 % střely, 50 % věci okolo) 160 střel přijde na cca 50 milionů dolarů, tedy okolo 1,1 miliardy Kč.

Problém tedy nejsou ani tak vrtulníky Apache – ty mohou během jednoho dne provést několik misí a zničit desítky tanků. Z materiálního hlediska (neřešíme tak klíčové věci, jako je plánování misí) je překážkou nedostatkovost PTŘS Hellfire. Ukrajina potřebuje minimálně stovky, ideálně tisíce Hellfire k masovému ničení ruských obrněných vozidel.

Musí se tedy vytvořit logistické řetězce na plynulou a nerušenou dodávku střel Hellfire na Ukrajinu, tedy pokud budou Apache dodány.

Mimochodem je klidně možné, že se ukrajinští piloti vrtulníků již skutečně cvičí na britských Apache. Vždyť Britové tajně vycvičili deset ukrajinských posádek pro tři darované vrtulníky WS-61 Sea King – a teprve poté oznámili jejich dodávku Ukrajině.

Navíc ukrajinský výcvik na nejrůznější západní vojenskou techniku (včetně tanků) může v určité formě probíhat prakticky neustále. Do ukrajinštiny lze přeložit zbraňové manuály, instruktážní videa nebo prezentace. Západní instruktoři mohou on-line a non-stop školit své ukrajinské protějšky. Velký školící potenciál mají technologie virtuální a rozšířené reality a pochopitelně nejrůznější virtuální / počítačové simulátory. Můžeme si být každopádně jisti, že „začátek výcviku“ nebude „slavnostně“ oznámen v médiích. Ukrajinci cvičí 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.


AH-64E Guardian

Vrtulníkový boj na Ukrajině

ACC s vrtulníky Apache / Guardian do svého výcviku již začleňují poznatky z války na Ukrajině – operace v prostředí se silnou nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO), s všudypřítomnými drony a prostředky elektronického boje.

„Museli jsme zcela změnit způsob, jakým operujeme ve vzduchu i na zemi, abychom co nejlépe využili vylepšené senzory, zbraňové a komunikační systémy letounu AH-64E i jeho lepší letové vlastnosti,“ uvedl kapitán „H“, pilot vrtulníků AH-64E Guardian 3. pluku ACC. Klíčovým rozdílem oproti létání v Afghánistánu nebo Iráku je především nasycení bojiště moderními prostředky PVO.

„Museli jsme přejít od přímého a rychlého létání [jako v Afghánistánu] – kdy jsme někdy jen svou přítomností dávali najevo to, co od nás vojáci na zemi potřebovali – k opatrnějšímu přístupu. Abychom se vyhnuli odhalení a zasažení protivzdušnou obranou, létáme nízko a využíváme terénních reliéfů a prvků, jako jsou lesy, abychom se dostali dostatečně blízko a mohli zaútočit na naše cíle,“ popisuje kapitán „H“ staronové (studenoválečné) způsoby výcviku ACC.

Pro hloubkové údery bojových vrtulníků proti nepříteli jsou klíčová předsunutá místa pro doplňování paliva a munice FARP (Forward Arming and Refueling Points). Vzhledem k moderním systémům elektronického průzkumu (typicky zachycení komunikace), všudypřítomným dronům a zbraním dlouhého dosahu ACC zdokonaluje i způsob fungování FARP.


FARP

„Musíme být mobilnější a taktičtější, abychom přežili,“ řekl štábní seržant Steve Tymms. „Nemůžeme se prostě usadit na pevném místě, takže jsme se rozdělili na malé, soběstačné týmy, které pracují podle matice míst a časů. V podstatě si domlouváme místa setkání, a když se objeví vrtulník, doplníme mu palivo a munici, ale když ne, tak se sbalíme a jedeme na další místo. To nás udržuje v pohybu a můžeme to dělat bez rádiového spojení, takže je mnohem těžší nás zaměřit.“

Velitel FARP desátník Oliver Kenyon řekl: „Jakmile je vrtulník na FARP, jsme zřejmým a vysoce cenným cílem. Čas běží a my musíme rychle natankovat a přezbrojit, dostat ho zpět do vzduchu a pak se sami přesunout, než na nás začnou střílet. Díky tomu jsme schopni lépe přežít, takže můžeme pokračovat v obsluze vrtulníků, aby mohly dál plnit svou práci při útoku na nepřítele.“

Kvůli nasazení nepřátelských zbraní dlouhého dosahu je třeba stejným způsobem přistupovat ve zřizování předsunutých základen a servisních míst. Klíčové je provádět údržbu ze skrytých a rozptýlených pozic, nikoli z centrálního stanoviště.

Letecký technik desátník Chris Voller uvedl: „Nemůžeme očekávat, že si budeme moci dovolit luxus dobře zavedené a bezpečné základny. Rozptýlení spočívá v možnosti přežití, protože nepříteli nabízí spoustu menších cílů, než aby všechna letadla parkovala pohromadě. Taková práce je náročnější a vyžaduje dobrou komunikaci a plánování, abychom si promysleli, jaké úkoly budeme plnit a jaké nástroje a náhradní díly budeme potřebovat.”

Zdroj: Army.mod.UK

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové motory pro vrtulníky AH-64E Guardian a UH-60M Black Hawk

Americká společnosti Boeing začne s integraci zcela nových turbohřídelových motorů General Electric ...

Německo se zajímá o americké útočné vrtulníky AH-64E Guardian

Podle informací polského magazínu MILMAG Německo zvažuje nákup amerických útočných vrtulníků AH-64E ...

První bitevní vrtulníky AH-64E Guardian pro Velkou Británii

Britský dopravní letoun C-17 Globemaster III dopravil na leteckou základnu Wattisham dvojici nových ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Poly
    09:29 17.01.2023

    Tak jsem si dnes po několika měsících procházel co nového má Baykar a nebo spíše jaké zbraně doplnil k dronu Akinci. Je tam toho spousta. Takovou paletu nemá ani F-16. Několik ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem si dnes po několika měsících procházel co nového má Baykar a nebo spíše jaké zbraně doplnil k dronu Akinci. Je tam toho spousta. Takovou paletu nemá ani F-16. Několik druhů střel A/G s pohonem buď proudovým nebo raketovým, dokonce modifikované střely původem ze salvového raketometu, potvrzená moderní protilodní střela se steahl schopnostmi (údajně adekvátní k NSM), různé střely A/A (pro UA zbytečnost) a chytré bomby, případně alespoň s korekcí,.... Tohle by jim sakramenstky bodlo.

    A konečně TUBITAK-SAGE KUZGUN (yxz) odkryl schopnosti těch střel. Hlavice 25 - 60 kg, 40 až 250 km dle pohonu, navádění - INS, GPS, IR, laser, milimetrový radar.


    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    https://www.millisavunma.com/t... Skrýt celý příspěvek

  • Mbelda
    08:44 17.01.2023

    Jo taky to může být součástí hybridní války... Nepřítel naslouchá

    Jo taky to může být součástí hybridní války... Nepřítel naslouchá

  • Irving
    18:48 16.01.2023

    Je to nesmysl, pro Ukrajinu jsou nyní vrtulníky někde na konci seznamu toho, co potřebují. Bez potlačení PVO a při nasycení bojiště MANPADS nejsou schopny operovat přimo na frontě ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to nesmysl, pro Ukrajinu jsou nyní vrtulníky někde na konci seznamu toho, co potřebují. Bez potlačení PVO a při nasycení bojiště MANPADS nejsou schopny operovat přimo na frontě nebo za ní. Hellfire má dostřel max. 11km, tzn. Apache by mohly působit tak do hloubky 8-9 km za frontou, což není nic moc. Navíc Rusové v poslední době moc velké množství obrněné techniky nepoužívají. Vzhledem k množství zdrojů nutných k zavedení, provozu a údržbě vrtulníků je poměr cena/výkon dost špatný.
    Ukrajina by potřebovala tak 50-60 F-16 +HARM a AMRAAM s posádkami vycvičenými na SEAD/DEAD a AA mise. Po potlačení ruské PVO a letectva by pak k podpoře pozemních jednotek stačily MALE drony působící mimo dosah MANPADS - výcvik operátorů je mnohem rychlejší a jednodušší než u pilotů vrtulníků, jsou levnější a na Ukrajinském bojišti by odvedly stejnou práci.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      19:15 16.01.2023

      Aj áno aj nie... Girkin spomína, že Rusi používajú T-6X rodinu ako samohybné delá na Donbase.. Ukrajina je v predverí Kremnini.. Viem si predstaviť pri ofenzívnej činnosti, mať ...Zobrazit celý příspěvek

      Aj áno aj nie...

      Girkin spomína, že Rusi používajú T-6X rodinu ako samohybné delá na Donbase..

      Ukrajina je v predverí Kremnini..

      Viem si predstaviť pri ofenzívnej činnosti, mať v zálohe tieto vrtuľe na posilnenie nejakej časti prieniku..

      Vidieť ako sa na Vás valí Bradley s L2 a vo vzduchu Apache..

      Inak aj keď je bojisko nasýtené manpadmi tak hlavne na Ukrajinskej strane..
      Ukrajinci dodnes lietajú na vrtuliach presne tak ako to opisujú v článku..

      Bayraktari budú schopné neviesť tých 12 Hellfire bez problémov..

      Btw:
      Inak Hellfire sa vyrobilo cez 100 000ks celosvetovo - takže práve o muníciu by som sa neobával..

      Je tu nová strela, ktorá ho má nahradiť - takže s týmto problém by nemal byť..Skrýt celý příspěvek

      • Irving
        22:51 16.01.2023

        Tady jde hlavně o zdroje, jak finanční, tak lidské. AH-64 by měl stát mezi 60-120 mil. $, to je více než F-16. Na údržbu potřebujete letecké mechaniky, kterých asi Ukrajina nebude ...Zobrazit celý příspěvek

        Tady jde hlavně o zdroje, jak finanční, tak lidské. AH-64 by měl stát mezi 60-120 mil. $, to je více než F-16. Na údržbu potřebujete letecké mechaniky, kterých asi Ukrajina nebude mít nazbyt, potřebujete 2 členy posádky. Všechno tohle je lepší investovat do provozu a pilotáže F-16, které jsou prostě mnohem univerzálnější.... Hellfire můžou odpalovat i z UAV, ty navíc umožňují používat i další munici, vydrží mnohem déle ve vzduchu a jejich provoz je mnohem levnější a méně náročný na personál, hlavně piloty.
        Apache by byly fajn na začátku na jaře, kdy se Ukrajinou valily ruské obrněné kolony, tam by ve spolupráci s vycvičenými FAC nadělaly slušnou paseku.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          11:49 18.01.2023

          Toto je významný argument jen pokud citované stroje jdete kupovat nové, na běžném trhu. Jakmile začnete vybírat z toho co máte (víceméně) přebytečného ve skladě, je to zase výrazně ...Zobrazit celý příspěvek

          Toto je významný argument jen pokud citované stroje jdete kupovat nové, na běžném trhu. Jakmile začnete vybírat z toho co máte (víceméně) přebytečného ve skladě, je to zase výrazně jinak.
          Jinak ten útok stylem "pancéřový klín" se ještě může zopakovat (z Běloruska), mít proti němu takovouto pojistku by bylo užitečné, kromě jiných možností.Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      23:25 16.01.2023

      Lépe bych to neřekl.Se čtyřmi AH-64 žádné zázraky neudělají a hlavně jejich provoz rozhodně nebude jednoduchý.

      Lépe bych to neřekl.Se čtyřmi AH-64 žádné zázraky neudělají a hlavně jejich provoz rozhodně nebude jednoduchý.

    • PavolR
      07:34 17.01.2023

      Z vojenského hľadiska by to malo zmysle na likvidáciu pokusov o prielom, kedy sú postupujúce obrnence najmenej kryté vlastnou PVO. Ohromná šírka frontu si žiada mobilitu obrany.

      Z vojenského hľadiska by to malo zmysle na likvidáciu pokusov o prielom, kedy sú postupujúce obrnence najmenej kryté vlastnou PVO. Ohromná šírka frontu si žiada mobilitu obrany.

    • segal7
      10:54 17.01.2023

      Do hloubky 8-9 km za frontou? Takže přesně tak, pro co byli určeny v koncepci Airland battle. Vzhledem k tomu, že je VB vyřazuje byli by zadarmo, problém spíš s náhradními díly ( ...Zobrazit celý příspěvek

      Do hloubky 8-9 km za frontou? Takže přesně tak, pro co byli určeny v koncepci Airland battle. Vzhledem k tomu, že je VB vyřazuje byli by zadarmo, problém spíš s náhradními díly ( hlavně motory) výzbroj - Brimstony už Ukrajina má a myslím, že pro piloty a operátory mnohem lepší možnost než Mi 24 v jakékoli verzi.Skrýt celý příspěvek

    • Mbelda
      13:57 17.01.2023

      Přesycené MANPADS určitě nemá AČR. Nemá je téměř nikdo. Rbs70 není MANPADS, obsluha 3 lidí. Tak až budeme zase "kupovat" tanky, tak bez adekvátně vybavené pěchoty je tank k prdu.

      Přesycené MANPADS určitě nemá AČR. Nemá je téměř nikdo. Rbs70 není MANPADS, obsluha 3 lidí. Tak až budeme zase "kupovat" tanky, tak bez adekvátně vybavené pěchoty je tank k prdu.

    • SYN_
      11:44 18.01.2023

      No teda, když srovnám 4x AH-64 s 50x F-16, tak sice věřím že ty druhé by udělaly "lepší službu" ale to je jaksik dáno o řád větším počtem, a náklady mnohonásobně vyšší... ani F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

      No teda, když srovnám 4x AH-64 s 50x F-16, tak sice věřím že ty druhé by udělaly "lepší službu" ale to je jaksik dáno o řád větším počtem, a náklady mnohonásobně vyšší... ani F-16 nepracuje bez údržby...
      Kromě toho, docela důležité je že Apache se zdá někdo má přebytečné a je ochoten jim věnovat, kdežto Falcony ne. Pokud to ovšem hodláte zatáhnout ze svého, pak si nečiňte násilí a kupte co považujete za nejlepší vy...Skrýt celý příspěvek

  • zdeno
    15:05 16.01.2023

    další pomoc, každá je dobrá, jenže je malá a příliš roztříštěná co do typů (tanky,OT,), ukrajinci potřebují systémy které mohou rychle použít na frontě a je k nim dost munice - to ...Zobrazit celý příspěvek

    další pomoc, každá je dobrá, jenže je malá a příliš roztříštěná co do typů (tanky,OT,), ukrajinci potřebují systémy které mohou rychle použít na frontě a je k nim dost munice - to co jim nabízíme naplno použijí příští zimu - rusové začnou útočit mnohem dříve, no musíme doufat v schopnosti jejich úderných skupin a v bláto v terénu....Skrýt celý příspěvek

  • segal7
    12:07 16.01.2023

    A nemají WAH-64D integrované Brimstony?

    A nemají WAH-64D integrované Brimstony?

    • SYN_
      11:52 18.01.2023

      S delším dostřelem...

      S delším dostřelem...

  • SeaWolf
    11:41 16.01.2023

    Osobně si myslím, že válka na Ukrajině ukazuje, že bude třeba vyřešit náhradu za oči a značkaře pro AH-64. Tím byly vyřazené OH-58 Kiowa.

    Osobně si myslím, že válka na Ukrajině ukazuje, že bude třeba vyřešit náhradu za oči a značkaře pro AH-64. Tím byly vyřazené OH-58 Kiowa.

    • liberal shark
      12:05 16.01.2023

      Průzkum je pro úspěšné nasazení AH naprosto klíčový. Jakmile narazí na neodhalené stanoviště PVO, tak je po nich.

      Průzkum je pro úspěšné nasazení AH naprosto klíčový. Jakmile narazí na neodhalené stanoviště PVO, tak je po nich.

      • SYN_
        11:56 18.01.2023

        To se ovšem Kiowovi stane taktéž, "objeví" ho tím že se nechá sundat?

        To se ovšem Kiowovi stane taktéž, "objeví" ho tím že se nechá sundat?

    • rtep
      13:36 16.01.2023

      no a náhrady za OH 58 Kiowa přece už létají a dokonce i na Ukrajině swichblade 600 je celkem přijatelnou náhradou jen upravíte do verze průzkum kdy snížíte trhavinu na polovinu, ...Zobrazit celý příspěvek

      no a náhrady za OH 58 Kiowa přece už létají
      a dokonce i na Ukrajině swichblade 600 je celkem přijatelnou náhradou
      jen upravíte do verze průzkum kdy snížíte trhavinu na polovinu, místo ní dáte baterku pro delší dolet

      nevýhoda je že vám to ubere pozici pro zavěšení Hellfiru na zavěsníkuSkrýt celý příspěvek

    • SYN_
      11:54 18.01.2023

      Proč se vám zdá že Kiowa má lepší senzory a větší survivabilitu než Apache Longbow? Toto rozdělení bývalo za časů kdy senzory nebyly na každém útočném stroji...

      Proč se vám zdá že Kiowa má lepší senzory a větší survivabilitu než Apache Longbow? Toto rozdělení bývalo za časů kdy senzory nebyly na každém útočném stroji...

      • segal7
        12:36 18.01.2023

        Asi si to myslí, protože ty senzory má Kiowa kus nad rotorem a tak může vyhledávat a značkovat cíle ve visu schovaný za teréními překážkami a neuvědomují si, WAH 64 má radar ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi si to myslí, protože ty senzory má Kiowa kus nad rotorem a tak může vyhledávat a značkovat cíle ve visu schovaný za teréními překážkami a neuvědomují si, WAH 64 má radar Longbow taky nad rotorem.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          15:54 18.01.2023

          A to dokonce ve verzi AH-64E v6 dokonce s prodlouženým dosahem na 16km... a kdyby to považovali za užitečné, domnívám se že by nebyl zásadní problém do/nad pouzdro radaru ...Zobrazit celý příspěvek

          A to dokonce ve verzi AH-64E v6 dokonce s prodlouženým dosahem na 16km... a kdyby to považovali za užitečné, domnívám se že by nebyl zásadní problém do/nad pouzdro radaru integrovat i optická čidla.
          Jo a ještě mají nad pouzdrem radaru nově modul MUMT-X (dosah až 100km) který by měl sloužit ke komunikaci s drony (ať už útočnými, nebo právě průzkumnými).Skrýt celý příspěvek

          • segal7
            22:52 18.01.2023

            To sice jo, ale myslím, že VB nabízí WAH 64, protože je bude vyřazovat.

            To sice jo, ale myslím, že VB nabízí WAH 64, protože je bude vyřazovat.

Načítám diskuzi...