Britské fregaty Type 26 pro kanadské námořnictvo

Podoba kanadské fregaty vycházející z britské fregaty Type 26; větší foto / BAE Systems

Kanada vybrala potenciálního dodavatele fregat pro Kanadské královské námořnictvo RCN (Royal Canadian Navy) v rámci programu Canadian Surface Combatant. Volba padla na britské fregaty Type 26, které dodají společnosti BAE Systems a Lockheed Martin ve spolupráci s domácím průmyslem, zejména loděnicemi Irving Shipbuilding.

Nákup britských fregat Type 26 v rámci programu Canadian Surface Combatant je v současné době největším vojenským programem kanadské vlády. Tři týmy soutěžily o smlouvu na dodávku patnácti hladinových jednotek, které v námořnictvu nahradí 12 fregat třídy Halifax a převezmou část úkolů po vyřazených (od roku 2017) torpédoborců třídy Iroquis.

Fregaty Halifax (poslední HMCS Ottawa spuštěná na vodu v roce 1992) s výtlakem 4770 tun jsou nyní největší plavidla RCN. Výzbroj fregat Halifax se skládá z osmi střel Harpoon, šestnácti protiletadlových RIM-162 ESSM a kanonu Bofors 57 mm Mk3. Výzbroj je tedy oproti novým plavidlům Type 26 výrazně slabší.       

Kromě preferované nabídky od BAE Systems a Lockheed Martin byla kanadské vládě pro program Canadian Surface Combatant nabízená varianta nizozemských fregat třídy De Zeven Provinciën (Sedm provincií), kterou by dodala společnost Alion Science and Technology se sídlem v USA, a fregaty třídy Álvaro de Bazán (F-105) španělských loděnic společnosti Navantia.

Zajímavé je, že nové fregaty Type 26 zatím nejsou zařazeny ani do výzbroje Královského námořnictva (Royal Navy). První loď HMS Glasgow třídy City, která nahradí fregaty třídy Duke (Type 23), začali Britové pro své námořnictvo stavět až v minulém roce.

Zdá se však, že lodím Type 26 zákaznící věří, protože v letošním roce si Austrálie za 35 miliard australských dolarů objednala devět lodí Type 26 (třída Hunter).

Fregaty Type 26 disponují výtlakem 6900 tun, měří na délku 150 metrů a posádku tvoří 157 námořníků. Pohon lodí zajišťuje plynová turbína MT30. Maximální rychlost lodě je 48 km/h a dosah s vlastním palivem 13 000 km.

Výzbroj kanadských fregat Type 26 tvoří 24 vertikálních šachet pro střely Sea Ceptor (dolet 45 km) společnosti MBDA určené k protivzdušné obraně a 24 vertikálních šachet zařízení Mk 41, které mohou být vybaveny širokou škálou protilodní, protiletecké a protizemní výzbroje, včetně střel s plochou dráhou letu Tomahawk.


Fregaty Type 26 pro kanadské námořnictvo. 

Hlavní hlavňovou výzbroj představuje námořní kanón Mk 45 ráže 127 mm s rychlostí palby až 20 ran za minutu a systém Phalanx určený k blízké obraně, jak proti vzdušným, tak proti hladinovým hrozbám.

Protiponorkový boj fregat Type 26 zajišťuje tažný sonar a palubní vrtulník. V kanadském případě lze předpokládat, že tuto roli bude plnit CH-148 Cyclone (vojenská varianta Sikorsky S-92). Do budoucna se počítá i s možností využití bezpilotních strojů.

K podpisu smlouvy na dodávku patnácti plavidel v hodnotě přesahující 45 miliard amerických dolarů by mělo dojít v příštím roce. I přesto, že se jedná o největší akviziční projekt současné administrativy, je poněkud kuriózní absence přesného časového plánu dodávek nových plavidel. Podle kanadského admirála ve výslužbě Pata Finna nelze předpokládat začátek stavby plavidel dříve než v roce 2022.

Další zajímavostí programu Canadian Surface Combatant je původní neochota Kanady zapojit se do vývoje fregat Type 26. Země totiž odmítla spolupracovat s Velkou Británií na jejich vývoji s obavou, že by došlo k ohrožení domácího průmyslu. Dle některých zpráv je ochrana průmyslu stále důležitým tématem budoucího kontraktu. Vláda údajně vede spor se společností Lockheed Martin ve snaze získat největší možný podíl na licenčních právech jednotlivých systémů tak, aby je bylo v budoucnu možné udržovat a vylepšovat kanadskými firmami.

Pokud dojde k uzavření smlouvy na dodávku fregat Type 26, stane se Kanada vedle Velké Británie a Austrálie dalším uživatelem těchto plavidel. Pro Kanadu to rovněž znamená výrazné posílení schopností námořnictva, neboť od vyřazení torpédoborců třídy Iroquis RCN nedisponuje většími plavidly.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kanadská odysea se stíhacími letouny

Životnost kanadské flotily víceúčelových stíhacích letadel CF-18A se rychle blíží ke konci. Kanada ...

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na ...

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • fenri
    14:15 26.10.2018

    Já bych fakt doporučoval ten článek z ATM. Type 26 zdánlivě nevypadá nicmoc, ale technologicky je výborná. Teda pokud nebude mít nějaké velké problémy růstu , jako jiné britské pokrokové projekty poslední doby (Déčkové torpédoborce, Astute). Na druhou stranu je to daň za růst a jinde není situace moc jiná. Rozdíl je IMHO jen v tom, že Déčka i Astute zařadili Britové do ofiko služby moc brzo, kdy je neměli vychytané. Srovnejte jak dlouhá doba uplynula od první plavby Gorškova po jeho zařazení do služby.
    Dokonce ani momentální výzbroj 26 není nic dech beroucího, ale to není podstatné. Senzoricky, C4 apod. je ta loď na špici a dát na ní lepší rakety a vychytat jí sice nebude legrace, ale je to řešitelné a ta loď na to má.

    Mě na 26 i Déčku vždycky zarazí ta obrovský okna na můstku, díky nimž ty lodě vypadají menší, než jsou a celkově jistá neelegantnost. Ta je ale pro britskou lodní školu celkem klasická. Už prvo a druhoválečné britské křižníky často měly podivné proporce, ale nauticky byly OK. U lodí zjevně neplatí ekvivalent, že když to dobře vypadá, bude to dobře lítat.

  • Luky
    11:12 26.10.2018

    ...protože nemám čas:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • logik
    11:06 26.10.2018

    marfolodej: Právě, že americké LHA se snažily k té "plnohodnotné letadlovce" dostat co nejblíže. Furt to není plnotučná letadlovka, ale právě např. dock vypustili, aby se maximalizovala schopnost opravy letadel a zvětšila dlouhodobá provozovatelnost leteckého křídla.
    A to je také důvodem, proč americké LHA jsou o tolik dražší, než jiné designy.

    PS: Jinak teď jsem si uvědomil, že Tarawa class je také LHA a má dock. Takže to značení je prostě zmatek.

  • logik
    11:06 26.10.2018

    marfolodej: Právě, že americké LHA se snažily k té "plnohodnotné letadlovce" dostat co nejblíže. Furt to není plnotučná letadlovka, ale právě např. dock vypustili, aby se maximalizovala schopnost opravy letadel a zvětšila dlouhodobá provozovatelnost leteckého křídla.
    A to je také důvodem, proč americké LHA jsou o tolik dražší, než jiné designy.

    PS: Jinak teď jsem si uvědomil, že Tarawa class je také LHA a má dock. Takže to značení je prostě zmatek.

  • logik
    11:01 26.10.2018

    Luky: to, co se snažím vyjádřit je, že LHD ve verzi australské je plavidlo s poněkud jiným určením než LHD/LHA ve verzi USA. Že sice obě vezou výsadek, ale že zatímco u Canberry je to primární a jediný účel, u LHA je primární účel letecká podpora výsadku.

    A že tedy z toho, že americká LHA - tedy loď která by mohla úspěšně vzdorovat lodím jako např. QE - stojí podstatně více než tuctově sekanej americkej torpédoborec, nemá žádnou relevanci k tomu, že fregata o výtlaku torpédoborce (od Burkeho se zas tak neliší) je dražší, než Australská LHD, kde je letecké křídlo omezené "na pár vrtulníků" a pro libovolnou letadlovku se stíhačema je v roli chutného sousta.

    Na té LHA není drahý ten prapor mariňáků, ubikace jsou ve výsledku také "cargo prostor": byť se tam musí zajistit infrastruktura pro lidi, tak to nic zas tak drahého není. Civilní loď pro 1500 lidí stojí řádově 0,4miliardy sakumprásk - a to civilní lodě budou vybavené podstatně honosněji, než vojenské, v LHD asi nebude mít každej mariňák svoji koupelnu.

    To, co LHA prodražuje nejvíc je právě vybavení a uzpůsobení pro provoz leteckého křídla. A proto nejde srovnávat cena americké LHA a australské LHD, ta první to má jako primární účel, všechno tomu podřizuje, ta druhá to má (trochu přeháním) jen jako "nejnutnější vedlejšák".

  • marfolodej
    10:59 26.10.2018

    ceny britských lodí jsou pravda trochu out, ale ta kvalita tam je. Jak DD Typ 45, nebo PF Type 23 jsou kvalitní plavidla. Tak i SS Astute. To je světová špička. Co mě teda mrzí, že briti jdou s počtama lodí furt dolů. Typ 45 plánovali 12 kousků, maj polovinu... :-( Fregat 13 kousků, no to je tak tak...18 by bylo asi optimum. SS ponorek 6 kousků...no nic moc teda.

    Jinak k tý funkčnosti...
    Letadlová loď se stará o letadla - má pro ně sevis, výstroj, výzbroj, ND a dokáže daleko rychleji provádět letové operace, včetně oprav letadel.
    To LHčka nedokážou, ani kdyby se na ní všichni námořníci zbláznili, prostě ta výbava tam na to není určená. Tam je výbava zaměřená primárně na vojáky a jejich podporu.

    Hezkej přehled LHx tu: https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Luky
    10:19 26.10.2018

    Já trochu nechápu, co se snažíš dokázat. Možná to, že je ústřední výsadkové plavidlo svazu levný trajekt.....není.

    Obecně se domnívám, že všechny výsadkové lodi této kategorie (tj. s velkou leteckou palubou) bývají navrhovány pro potřeby mariňácké jednotky velikosti praporu, který je potom vyztužen a podpořen dalšími "sekcemi" nebo rotami.
    Tak to bylo u plánovaných sovětských lodí (Kerson, Lavina...) i stávajících evropských, amerických i asijských.
    Proto je ústředním motivem výsadková operace a její zajištění.

    Třeba americká MEU má myslím kromě vyztuženého bojového praporu ještě celý logistický prapor a další podpůrné jednotky. Celé je to na třech lodích (s podporou dalších) a ty lodě jsou navrženy tak, že se doplňují. To, že v některých případech akcentovali leteckou složku na úkor jiných neznamená, že to není výsadkové a stala se z toho letadlovka. Stejně na tom slouží stejné jednotky.

    I další námořňictva se na LHD snaží nacpat prapor, jen pak třeba mají jiné složení svazu, např. někde víc drobnějších podpůrných plavidel, jinde podobně jak v USA alespoň velkou LPD. Rusáci se snaží využít co mají a pomalu něco dobudovat, ale...

    Takže britská letadlovka má fakt jiné určení, i když z toho startuje F-35B.

  • logik
    21:23 25.10.2018

    "....tak LHA a LHD se líší tím "D" dokem."
    Jo, v tom máš pravdu. Ale další lodi třídy America dock mít budou a zůstane jim označení LHA. Prostě Americké "LHA/LHD" lodě nekladou takový důraz na schopnosti výsadku, ale akcentují "útočnou" sílu lodi. Proto jsou dražší. Obzvláště nové LHA jsou daleko blíže plnotučným letadlovým lodím, než tomu, čemu říkají LHD např. právě Australané.
    Výtlakem je America právě mezi QE a Canberrou (a srovnatelným s ChDG), ale "zaměřením a osazením" se od sebe vlastně America a QE zas tak neliší. Jen Velká Británie nic většího nemá a tak tomu, co by v USA bylo ještě LHA, říká letadlová loď.

    "vůbec se nedá říci, že jedno je lepší nebo dražší(to asi spíš ta doková verze).....Stále je to ale výsadková loď se všemi těmi operačními sály, nemocnicí, ubikacemi, opravnami atd... "
    Právě, že ne. Dock a výsadek není nic zas tak drahého. Implikuje to spoustu "prázdného prostoru" v břiše. To proč Americe nedali dock není proto, že by se nehodil (jak se ukazuje u dalších plánovaných lodí této třídy). Nedali ho tam proto, protože se tam prostě nevešel. Místo toho je tam především větší zázemí pro letecké operace, opravny atd..., což jsou všechno věci, které podstatně navyšují cenu lodi. Vzduch pro umístění nákladu je zadarmo.

    Stejně tak není zadarmo úprava letové paluby tak, aby vydržela start výkonných STOVL letadel: další kousek, který prodražuje "malé letadlovky" oproti "vrtulníkovkám". Ona i byla zvažována modifikace Canberry pro provoz F35B, ale byla zamítnuta, protože by to loď podstatně prodražilo. Kolik by to stálo jsem nenašel, ale vzhledem k tomu, jak provoz stíhačů zvýší bojovou hodnotu lodi, tak to musel být pořádný balík, když to zamítli.

    "....některá technika neplave ani vrtulník ji neuzvedne..... "
    Právě to ale ukazuje, že ač se ty lodi označují (skoro) stejně, tak mají různý účel.

    "Najdi si nějaký řez přední částí (ať už u Španěla, Francouze nebo Amíka)...tam nejsou garáže ani hangáry. "
    Ale jistě, že v těch lodích je i něco jiného. Otázka je kolik toho jiného je. Canberra má výtlak 27,5t, Wasp 41,5t. Dock ale mají v podstatě stejně velký 130m^2. Přepravního prostoru má wasp podstatně více než canberra, ale o méně, než by odpovídalo poměru tonáží. Tedy evidentně u Waspu zbývá podstatně více tonáže na další části lodě. A cokoli, co v lodi je instalováno, je dražší, než prázdný vzduch doku a nákladové paluby. U Ameriky bez doku to platí o to více.

  • alexa123
    17:42 25.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Pre Cernakusa a spol ale všeobecne pre všetkých

    V časopise ATM 9/2018 je rozsiahly článok o víťazstve britských protiponorkových fregát v Austrálskom tendri.
    Urobil som „vycuc“ z tohto rozsiahleho článku, prečo si Austrália „nepochopiteľne“ vybrala najdrahšiu ponuku. Tu treba povedať, že Austrália požadovala primárne maximálne moderné protiponorkové fregaty a cena bola až na druhom mieste – na prvom mieste bola kvalita. Ešte moja formálna poznámka ku problematike či to je fregata alebo torpédoborec. Ak by to bolo podľa mňa, tak tieto kategórie zruším a jednoducho ich pomenujem „viacúčelová“ bojová loď. Nechcem to teraz rozpitvavať, ale aký výtlak mali fregaty a torpédoborce v štyridsiatych, šesťdesiatych a osemdesiatych rokoch a dnes. Výtlak týchto lodi sa „násobne“ zväčšil ale sú to formálne stále fregaty a torpédoborce.
    Takže k veci - na rozdiel od konkurencie je spomínaná loď od začiatku optimalizovaná práve ako protiponorková k čomu poslúžili aj skúsenosti s fregatami Type 23, ktoré sú aj dnes považované za etalón protiponorkovej lode. V snahe o maximálne potlačenie akustických signatúr bolo v podstate podriadené všetko – spomeniem iba tvarovanie lodných skrutiek (nechce sa mi opisovať iné protiponorkové špecialitky). Takže napr. lodná skrútka je nízkootačková s pevnými lopatkami, ktoré sú tižšie pri nižších otáčkach využívaných práve pri pátraní po ponorkách aj keď sú menej efektívne pri vyšších rýchlostiach (to uvádzam pre tých, ktorí si myslia že spomínaná loď je v porovnaní s konkurenciou pomalá). Britskou špecialitou zdedenou po Type 23 je aj osadenie dieslu nad čiarou ponoru, čím sa obmedzí prenos hluku do vody, alebo možnosť operovať v extrémne tichom režime s elektromotormi napájanými iba akumulatormi. Na rozdiel od rivalov je hangár dimenzovaný síce iba pre jeden stredný vrtuľník, ale medzi ním a komínom je ďalšia významná inovácia v podobe viacúčelovej paluby, ktorú konkurencia nemá. Rozšírená letová paluba dokáže prijať aj ťažký vrtuľník CH-47.

  • madrabbit
    17:23 25.10.2018

    Ono je ve hře "byť teoreticky", že Type 26 bude mít u US Navy (pokud nedojde na politiku a podporu domácího průmyslu). Je to pro ně jedna z alternativ na pořízení moderních protiponorkových plavidel - evidentně chtějí ušetřit náklady na vývoj a snížit riziko.

  • Luky
    17:23 25.10.2018

    Co já o tom vím, tak LHA a LHD se líší tím "D" dokem. LHD je taky útočnou "A", ale kvůli doku tam mají to D.
    Vůbec se nedá říci, že jedno je lepší nebo dražší(to asi spíš ta doková verze). A právě u americké lodě se stalo, že u stejné třídy u některých dok dali a u jiné posílili leteckou složku. Stále je to ale výsadková loď se všemi těmi operačními sály, nemocnicí, ubikacemi, opravnami atd...

    On se ten mokrý dok hodí ke spoustě věcí...kdybychom se k této debatě dostali pod článkem o LCAC, zase by se našla spousta chytráků, kteří budou brát loď bez doku za zmetek..a v tu chvíli bude dok nejdůležitější...některá technika neplave ani vrtulník ji neuzvedne.
    Najdi si nějaký řez přední částí (ať už u Španěla, Francouze nebo Amíka)...tam nejsou garáže ani hangáry.

    Mám pocit že v době, kdy měli Rusáci brát Mistraly, byla na Sputniku skvělá flashová prezentace s krásnými pohledy dovnitř.

  • dusan
    17:22 25.10.2018

    Je to trošku úsmevná diskusia o "kvalitých" plavidiel ....

    Fragata je komplexný bojový systém, kde porovnávať len tabuľkové hodnoty je úplne nedostatočné. Z tých tabuľkových hodnôt sa vôbec nedá zistiť odolnosť plavidla - zálohovanie, použité materiály, rozmiestnenie agregátov, protipožiarne systémy, únikový východy a pod. Podobne si každá krajina optimalizuje vybavenie podľa svojich podmienok, štandartov, výrobcov, skúseností a pod. Takmer nič z toho my tu na Slovensku (i Čechách) nemôžeme posúdiť .... ako "námorná veľmoc" je to v celku logické : )

    Stačí sa pozrieť na rok 1982, kedy anglické plavidlá pohoreli (doslovne i naozaj) na Falklandách na ľahkých zliatinách použitých pri stavbe nadstavieb. Tabuľkovo super riešenie (lacné, ľahké) v praxi odolnosťou úplne prepadlo .....

  • logik
    16:52 25.10.2018

    Oprava, Canberra má jen 20MW turbínu (ale +2x7MW dýsly)

    Luky:
    "dnes už existuje tolik krásných obrázků a řezů, že si každý může najít co všechno LHA/LHD obsahuje"
    Právě, že zaměňuješ LHA, teda defakto plnohodnotnou letadlovku, s LHD, což je zpravidla prostě "přepravník na výsadek", na kterym můžou přistát vrtulníky. Viz např.
    http://www.adf-messageboard.co...
    Pro první lodi America class dokonce v lodi není "mokrej dock" vůbec a transportní
    prostor je podstatně zredukovanej, aby se tam vešlo veškeré ostatní nutné vybavení pro letecké operace.

    cernakus:
    To, že by Kanadu stál Burke stejně jako USA je přání z říše snů. Právě proto, že by bylo potřeba vybudouvat novej dock, a veškeré zázemí, a že by šlo o rozsáhlý transfer technologií.
    Navíc jestli kanada potřebuje 15 strojů, tak by byl "Kanadský dock" zcela vytížen pro kanadu. Tedy by to USA urychlení výstavby nijak nepřineslo, naopak by to vedlo ke zpomalení, protože ten dock by stavěli Ti samí lidé, co by jinak pracovali na domácích Burkách. Koneckonců, není divu, že jim něco takového amíci ani nenabízeli, byť je 15 lodí pro každého loďaře obchod snů.

  • StandaBlabol
    16:46 25.10.2018

    Někde (myslím, že v ATM) jsem četl článek o výběru fregat pro Austrálii. A Type 26 byl hodnocen jako jednoznačně nejdražší a nejlepší řešení. Ostatní konkurenty překonával hlavně v protiponorkovém boji, kvalitou senzorů i tím, že je extrémně tichý.

    To dává smysl i v případě Kanady. Potenciálním protivníkem NATO v Atlantiku je Rusko. Jeho hladinová flotila je kupa starého šrotu, jediným opravdovým nebezpečím jsou ponorky. A právě v boji proti nim Type 26 vyniká.

    Že je to dobrá volba, potvrzuje i místní proruský troll, který prská, co může. Očividně naočkovaný z ruských webů. To Rusům tolik leží na srdci blaho kanadských daňových poplatníků? Nebo jim spíš vadí posilování protiponorkových schopností NATO?

  • logik
    16:20 25.10.2018

    luky:
    Ona jaksi není LHD jako LHD. Canberra class z Australského navy, která je určená k provozu osmi vrtulníků, a většina její tonáže slouží k transportu výsadku. Wasp class je defakto plnohodnotná letadlovka primárně určená k provozu STOVL letadel.
    Dávat mezi nima rovnítko je dosti ulítlé. Kdyby měla Canberra schopnosti WASPu, tak by také stála trochu jiné peníze....

    Opět viz srovnání parametrů:
    tonáž: Canberra 27,5, Wasp 40t
    výkon: Canberra 1x25MW turbína. Wasp 2x25MW turbína
    výzbroj: Canberra: bez raketové výzbroje Wasp: rakety
    křídlo: Canberra: max 18 vrtulník (MTOW kolem 10t), WASP 20 F35B (MTOW 27t, jo, vim, to se nedá úplně srovnávat) + 6vrtulníků
    atd....

    Takže ano, Canberra oproti Wasp class opravdu slouží převážně k převozu "vzduchu" (respektive výsadku), což právě dělá tu loď tak levnou. Ono se stačí podívat na posádku: zatímco Canberru obsluhují necelé čtyři stovky námořníků, Wasp obsluhuje 1200 námořníků. Trochu rozdíl, že....

    A co se týče ceny, tak 3mld+ se týkají nikoli Waspu, ale třídy America, která už nemá designaci LHD, ale LHA (což by bylo defakto ale správné označení už i u Wasp třídy), která má ještě "silnější" parametry, než Wasp class.

    A naopak, co se týče Burkeho, jistě, kdyby někdo nabídl Kanadě Burkeho za cenu 1,8miliardy, nepochybuju, že by koupili jeho. Ale takovou cenu jim nikdo nenabídl..... Opět se tady totiž nemůže porovnávat cenu "za kus lodi" s cenou kontraktu včetně zázemí

  • warspite
    15:48 25.10.2018

    cernakus: Naopak Austrália aj Kanada si vybrali to najlepšie ako s pohľadu výkonu tak aj vybavenia. Cena Type 26 je tak vysoká kvôli tomu že je projektovaná ako primárne protiponorková loď, a tak má tvar trupu/skrutky aj interné usporiadanie optimalizované na čo najväčšie odhlučnenie a to v takej miere o akej sa jej konkurentom môže snívať, včítane spomínaného Burkeho. A toto Briti vedia, ostatne ešte aj dnes je za najlepšie protiponorkové plavidlo pokladaná britská fregata type 23. Prosím nespomínať hlučnosť torpédoborca type 45 ten na to nie je určený. Čo sa týka výbavy tak type 26 bude mať momentálne pravdepodobne najlepší vlečný sonar type 2087 (modifikovaný CAPTAS 4) s ktorým sa pravidelne vyhrávajú protiponorkové cvičenia.napr. Austrálsky variant bude mať špičkový AESA Ceafar radar s 5 anténami a Aegis combat systém, počet mk41 VLS bude 36-48 a predstavte si nebudú z toho odpaľovať Aster ale Standard SM2 a ESSM a pod. Tiež už tu bol spomínaný výkon, fregata bude poháňaná najvýkonnejšou plynovou turbínou na svete RR MT30 a verte že uvádzaná max. rýchlosť bude s týmto určite vyššia. A takto by sa dalo pokračovať, ale nepredpokladám že by som Vás presvedčil. Tiež si je dôležité uvedomiť že sa píše síce o fregatách ale táto fregata v skutočnosti prekračuje výtlak mnohých torpédoborcom, napr. Austrálska verzia bude mať plný výtlak 9800T.

  • cernakus
    15:39 25.10.2018

    Rase:

    Njn, dá se to i takto obhájit, o tom žádná. Ale prostě já nemám myšlení politika (proto politiku nedělám). Já chci za prachy dostat to nejlepší. A ne dělat úlitby nebo platit tributy.

    Osobně si myslím, že když už byli ochotní do toho vrazit 3 miliardy za loď, měli jít do holportu s USA. Ti nyní ve velkém obnovují výrobu AB DDG a nestíhají je vyrábět jak by potřebovali. Věřím, že by se byli schopni dohodnout, že by vznikl nový dok a výrobní kapacity v Kanadě a ta by pak vyráběla jednu pro sebe, jednu pro USA. V takovém případě by USA mohla souhlasit i s variantou, že Kanadu bude AB stát stejně jako Ameriku a pak by si jich Kanada mohla dovolit postavit i více.

    Ovšem to bych udělal já pragmatik. Jak už jsem řekl, chybí mi to správné politické mylšení.

  • madrabbit
    15:37 25.10.2018

    V ATM byl o tomhle tendru zajímavý článek a i když je Type 26 hodně drahý, tak z něj vyšel jako perspektivní konstrukce. Časopis budu mít v ruce v pondělí, pokud tady ještě bude diskuze, vytáhnu ty tajímavé body.

    Jinak se přimlouvám - cernakus - udělej srovnání s těmi rychlejšími, levnějšími a lépe vybavenými jednotkami. Napsat, že jsou horší umí každý.

  • Kraken
    15:31 25.10.2018

    Cernakus:

    “Má podstatně méně systémů. Je prostě chudší výbavou, nepotřebuje tolik lidí.”
    Můžete neznalce použit v čem konkrétně je Type 26 podstatně chudší na výbavu.

    Můžete také napsat jaká byla nabízená cena ostatních dvou fregat?

    “O faktu že musíš používat málo rozšířené a ve rovnání se Standardy trochu horší Astery ani nemluvě. “
    Type 26 nemá používat Astery, ale Sea Ceptor.

  • logik
    15:23 25.10.2018

    cernakus:
    "Co se týče dojezdu, to je jen o tom, kolik desítek tun mazutu přibalíš. Nebyl by problém prostě pár nádrží přidat. "
    Spotřeba takové fregaty je řádově 1 tuna paliva na 25km (viz např.)
    https://www.ft.dk/samling/2014...
    Tedy navýšit dojezd o 5kkm znamená zvýšit výtlak jen na palivu o 200tun. Když se k tomu připočte váha nádrží a dalších struktur "držících loď pohromadě", bude to ještě podstatně více, nedokážu odhadnout kolik, ale včetně potřebného pancíře to budou další stovky tun.
    To samo o sobě není takový problém. Co ovšem problém je zachování parametrů fregaty:
    tedy navýšení výkonů pohonu, aby byla zachována rychlost. To opět vede k dalšímu nárůstu váhy a z toho plynoucí větší spotřeby paliva. Ono to je i vidět na parametrech pohonu:

    např. Fridtjof Nansen má pohon
    2x4.5MW diesel pro cruise a 25MW plynovou turbínu.
    Type 26 má
    4x3MW pro cruise (+50%) a 40MW turbínu (+60%).

    A nepochopitelný požadavek na radius? Jen obeplout kanadu ze serveru je 9kkm, taktéž přeplout Atlantik a zpět, což je přesně jeden z rutiních úkolů pro ty fregaty.
    Ani jedno by ostatní typy fregat nezvládly.

  • Rase
    14:57 25.10.2018

    cernakus:
    ceny jsou to nepochybně neskutečné, ale u lodí jde už o tradici. Vždycky byly drahé a v podstatě jsou výkladní skříní národa. V tomhle případě bych nepodceňoval ani dopad na místní ekonomiku, udržení loděnic a jistou návratnost. Pokud si budou v Kanadě těch 15 fregat vyrábět z větší části sami, bude mít hodně lidí práci na mnoho mnoho let. Pokud by je rovnou koupili od Britů tak by byly nepochybně levnější, ale tady jde o onu přidanou hodnotu. Navíc asi i získají hodně slušné know-how a podobně. V době Brexitu je to rovněž pěkný politický krok - že nehodili vazby na Británii "přes palubu"
    technické parametry radši nehodnotím, páč se v tom nevyznám.

    ps. budu hodně zvědavý, zda v USA opravdu koupí fregaty navrhnuté a zavedené mimo USA. Možná že ušetří na ceně, ale nepřijde mi to jako dobrý nápad. Littoral combat ship (LCS) mi přišly zajímavější, byť měly mouchy. Neumím si moc představit že by američané koupili loď od němců nebo francouzů - možná od těch holanďanů (De Zeven Provinciën), u britů si netroufám odhadnout - po brexitu by mohly být vztahy vlídné

  • Luky
    14:57 25.10.2018

    ale no tak RiMre, dnes už existuje tolik krásných obrázků a řezů, že si každý může najít co všechno LHA/LHD obsahuje - bývá to i vlajková loď svazu, ccc, nemocnice, kasárna, letiště....nic z toho není levné.

  • RiMr71
    14:49 25.10.2018

    ...ale tohle jsou TTD, to nikoho nezajímá... :)

  • cernakus
    14:46 25.10.2018

    logik:

    Jo a proto američany LHDčko stojí dvakrát tolik co DDG. Protože nese vzduch.

    Bože, Bože...

  • logik
    14:39 25.10.2018

    A k srovnání s LHD:
    - LHDčka mají výkon turbíny 24MW, type 26 má 40MW a dvojnásobek doplňkových dýslgenerátorů než LHD.
    - Nejsilnější zbraň na LHD je 25mm kanón, na type 26 je 127mm
    - LHD nese "vzduch", 26 má 48 raketových sil
    - na LHDčku je PESA radar, v podstatě (byť upgradovaná) technologie sedmdesátých let. Type 26 je moderní AESA radar a sonar
    atd....


    A jo, LHDčko má podstatně větší výtlak. Ale jaksi výtlak lodi je na lodi to nejlevnější. Takovej tanker s 280kilotunama tunama, desetkrát tolik, co má LHD, stojí něco přes sto milionů - zanedbatelnou částku oproti ceně jak toho LHDčka, tak i Type 26. Na lodi není drahý výtlak, drahé je jednak to, co ten výtlak využívá (na LHDčku tedy "vzduch", zatímco type26 např. raketová sila), jednak pohon potřebný k rozpohybování toho výtlaku. Takže to, že ač je LHDčko větší, tak je podstatně levnější, není naprosto nic udivujícího.

  • cernakus
    14:32 25.10.2018

    Vrata:

    myslím, že blbec je každej, kdo dá dobrovolně za fregatu více jak za torpédoborec či lehkou letadlovku. Ty si to nemyslíš?

    Mimochodem, oni nejsou blbci, jen prostě jako správný vazal cvakaj svému lennímu Pánovi. Nechápu, co na tom nechápeš. Z něčeho ty vykořisťovatelské státy jako USA a VB musí to své HDP poskládat, no ni? ;-)

    Ad helikoptéry. Prvně si fregatu nekupuješ jako náhradu za vrtulníkovou loď a za druhé, obě další fregaty mohou mít dvě také v konfiguraci jako Type 26, tj jednu v hangáru a jednu na palubě. Ani jedné fregatě se do hangáru dvě helikoptéry typu MH-60 nevejdou.
    Co se týče dojezdu, to je jen o tom, kolik desítek tun mazutu přibalíš. Nebyl by problém prostě pár nádrží přidat. Navíc u Australanů je požadavek na rádius ještě pochopitelný, u Kanaďanů již moc ne.

    Ad posádka - implikuješ, že by snad ta fregata byla více automatizovaná. Fakt je ale jiný. Má podstatně méně systémů. Je prostě chudší výbavou, nepotřebuje tolik lidí. A mimochodem, konkrétně u F-105 vím, že 250 je kapacita lodi (tak jako má F-26 210). Běžná posádka je zhruba o třetinu menší a zbytek je vyčleněn pro hosty a speciály.

    Prostě cink, cink, cink. Akorát nechápu tu snahu obhajovat az každou cenu zjevně cinklý kšeft, kde vyhrála spolehlivě nejhorší loď. Kdybych tady vytahoval ruský škopky, tak to pochopím, z ideologického hlediska byste museli, ale takhle???

  • Luky
    14:31 25.10.2018

    On ale myslí tribut britské královské koruně, takže Angláni nejsou za blbce, když draze prodají (každý chce prodat co nejlíp).

  • Vrata
    13:34 25.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    cernakus: jsou ty kanadani a britove blci, co?? Holt je to samej vazal. Nejlip tomu samozrejme rozumite vy. Meli se s vama poradit.

    Jinak mala poznamka k dojezdu plavidel, poctu palubnich helikopter a osadky:
    Alvaro de batam - 8300 km, 1 helikoptera, cca 250 lidi
    De Zeven ... - 7400 km, 1 helikoptera, cca 230 lidi
    Type 26 - 13000 km, 2 helikoptery, 157 lidi

  • Luky
    13:33 25.10.2018

    Jako jestli je to opravdu tak, že dají za dvě velké LHD stejně jako za fregatu..lol....tak to si může vévodkyně v poho koupit nový šaty a k nim klobouk s velkým přesahem.

  • cernakus
    13:23 25.10.2018

    Luky:

    tak jsem si to našel. Za každou Canberru vyšlehnou 1,5 miliardy USDáčů.
    https://www.businessinsider.co...

    S tím, že tam je možný overrun na 2 miliardy.

    A teď to srovnej s 3 miliardami za Type 26. Takže ano, Kanadský a Australský nákup fregatek Type 26 JE TRIBUT Pánovi. Třída Canberra je normální a víceméně regulérní soutěžní byznys.

    Rase:

    A komu by ty škopky prodali? Znovu to napíši, Type 26 je největší, nejtěžší, nejpomalejší. nejdražší a nejhůře vybavená fregata z těch tří tendru zúčastněných. A to zdaleka. O faktu že musíš používat málo rozšířené a ve rovnání se Standardy trochu horší Astery ani nemluvě.

    Zejména v té americe není komu prodat. V rámci projektu FFG(X) by sice mohli získat zakázku století u amigos, ale pochybuje, že za Trumpa má šanci cokoliv neamerického u tak velké zakázky. Tam má IMHO největší šanci Legend nebo Freedom, ze zahraničních nejspíše Alvaro.

  • Rase
    13:09 25.10.2018

    pet.rok:
    bude ještě zajímavé jak půjdou jednání s Lockheedem ohledně zmíněného technologického transferu. Jsem velmi zvědavý co všechno budou moct v kanadě vyrábět, pokud jak "železo" i elektroniku a systémy, tak je docela logické, pokušet se je nabízet dalším zájemcům. Pak by bylo asi vhodné, pokud by si s Angličany nějak rozdělili exportní sféry. Řekněme britové Evropu a Austrálii, kanada ameriku atd. U pozemní techniky je to běžná praxe. Přeci jen 15 lodí je už velice velká páka pro případná jednání - v podstatě jsou v lepší vyjednávací pozici jak Britové :-D

  • Luky
    12:45 25.10.2018

    To nevím, o cenu jsem se nezajímal. Ale myslím, že to normálně soutěžili, tak se asi oba uchazeči snažili. Myslím, že se v evropské loděnici stavěla těla a pak to odtáhli do Austrálie ke kompletaci....takže stejně cenová alchymie...půjde to ale dohledat, což mě neba neb pjáce.

    Každopádně já pokládám španělské nosiče (i franc.) za schopné lodě.

  • pet.rok
    12:34 25.10.2018

    Z mojho pohladu asi najzaujimavejsie je ze kanadska objednavka ma by 2x vacsia ako britska. vcelku pozoruhodne u programu na vyvoji, ktoreho nechcem participovat a nakoniec ho vyberiem aj ked je prakticky uplne neodskusany (v porovnani s konkurenciou).

  • cernakus
    11:56 25.10.2018

    Luky

    Kouzlo nechteneho :-)

    Ty LHD byly taky predrazene jako tyhle fregaty nebo za normalni cenu?

  • Luky
    11:47 25.10.2018

    Jakože Amíci ho mají moc velkýho, toho nosiče (LHD).

  • Luky
    11:45 25.10.2018

    Jako myslíš tribut španělské koruně za dvě LHD? Konkurentem byl Mistral. Amíka nechtěli, mají ho většího.

  • cernakus
    11:26 25.10.2018

    Rase:

    Asutralani jsou ještě větší paka než Kanaďani. Viz jejich ponorkový tendr.

    K tomu zbrojení, viděl jsi co provozují za škopky? Tam když Varyag připlul před čtyřmi lety na návštěvu, tak se RAN stala druhým nejsilnějším námořnictvem v Austrálii.

    A přitom i za ty své škopky platili přemrštěné částky. IMHO jsou tyhle zjevně nevýhodné kšefty skrytý tribut vazala Pánovi, jinak si to vysvětlit neumím.

  • cernakus
    11:21 25.10.2018

    Aby mi bylo rozuměno, jsem si jistý, že za tu cenu by USA jistě kámošům na severu střelili prověřeného a mnohem lépe vybaveného a vyzbrojeného Burka.

  • Rase
    11:19 25.10.2018

    Právě Austrálii vyšel celý program SEA 5000 (Future Frigate) na 26,25 miliard dolarů (35 mld AUSD) tedy 590,6 mld Kč. Což je za 9 fregat, další vybavení a všechno možné, docela pěkný ranec. Byť nějaké peníze zůstanou doma, jelikož výrobu bude probíhat v australském Adelaide.
    Můžem být rádi že nemáme moře :-D
    tak si říkám, že v poslední době australané neskutečně zbrojí - nakupují prakticky všechno nové

  • cernakus
    11:19 25.10.2018

    Takže si vybrali tu největší, nejtěžší, nejpomalejší, nejdražší a nejméně vybavenou loď z dané trojice. Cink, cink, cink.... :-D

    A pak bude někdo něco vyčítat Indii ;-)

    Mimochodem 3 000 000 000 USD za (byť plně vybavenou) fregatu. TŘI MILIARDY DOLARŮ. Kanadští voliči musí být ovce toho nejtěžšího kalibru :-)