Británie testuje: Solární letouny místo satelitů

-
18. 2. 2016
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany Velké Británie pro účely testování nakoupí tři výškové solární letouny Zephyr 8 od firmy Airbus. Výškové solární letouny jsou rodící se kategorií stratosferických letadel určených k doplnění nebo nahrazení komunikačních a špionážních satelitů.
Letová hladina bezpilotních solárních letadel je ve stratosféře - ve výškách 20 000 až 21 000 m. Díky solárním článkům lze létat ve velkých výškách týdny nebo měsíce. Solární letadla poslouží jako komunikační maják, k mapování nebo k zpravodajství, průzkumu a sledování ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance).
Solární články letadla během dne poskytují dostatek energie pro pohonnou jednotku (elektromotory), palubní elektroniku, užitečný náklad a pro nabití li-ion baterií. V noci systémy letadla odebírají elektrickou energii z baterií.
Ve výškách přes 20 000 m letoun již neovlivňují rozmary počasí a je zde nízká teplota vzduchu a tenčí vrstva atmosféry – optimální podmínky pro fungování solárních článků. Stratosferická solární letadla se navíc pohybují nad letovou hladinou všech komerčních dopravních letadel.
Solární letoun Zephyr 7 v roce 2010 ustanovil světový rekord v nepřetržitém letu dlouhém 14 dní. Nejnovější Zephyr 8 má větší rozpětí 25 m (oproti 21,5 m), je o 30 % lehčí a unese o 50 % více baterií než jeho předchůdce.
Podle Airbusu dokáže Zephyr 8 operovat i ve vysokých zeměpisných šířkách a v zimních měsících - v obou případech se letoun musí vyrovnat se nedostatkem slunečního svitu.
Zephyr 8 váží pouze 60 kg a unese náklad o hmotnosti 5 až 10 kg. I přes nízkou nosnost Zephyr 8 dokáže pomocí kamer z výšky 20 000 m vytvářet živé video s rozlišením 50 cm a přenášet ho datovým spojením do operačního střediska.
Navíc na rozdíl od nízko letících špionážních satelitů, které přelétnou nad daným místem jednou za 90 minut, solární letouny jsou schopny dodávat vizuální informace neustále.
První let prototypu letadla Zephyr 8 se udál v předešlém roce. Podle firmy Airbus je prodej do Velké Británie první úspěšný prodej nového stroje do zahraničí.
Zephyr v akci.
Kromě optického průzkumného vybavení bude na palubě datové relé s přenosovou kapacitou až 100 Mbps. Díky komunikačnímu relé dokáže Zephyr 8 z výšky 20 000 zprostředkovávat datový přenos mezi místy na Zemi až 1000 kilometrů vzdálenými.
Teoreticky lze několika stroji pokrýt libovolně velkou oblast, například území některého státu. Území ČR by bez problému dokázal pokryt jediný letoun. Navíc solární letadla jsou schopna předávat informace mezi sebou, takže mohou vytvářet celé sítě pseudosatelitů.
Airbus ani britské ministerstvo obrany neupřesnilo důvody nákupu. V listopadu minulého roku však ministerstvo uvedlo, že výškové solární letouny jsou součástí balíčku v hodnotě 2 miliardy liber na zásadní vylepšení schopností britských speciálních sil.
"Smlouva v hodnotě 10,6 milionu liber je určena pro demonstraci operačního konceptu, nikoliv za jednotlivé letouny, takže cenu za stroj vám nemohu poskytnout. Tato smlouva umožní Velké Británii pochopit, zda Zephyr mohou plnit požadavek ve schopnosti trvalého dohledu ve velké nadmořské výšce," vyjádřil se k ceně solárních letadel ministr pro obranné nákupy Philip Dunne.
Při vývoji letadel je počítáno i s logistikou. Jeden standardní lodní ISO kontejner (12 m) přepraví až tři letouny Zephyr 8 a jedno kontrolní stanoviště. Podle firmy Airbus pak dva operátoři mohou ovládat najednou až čtyři letouny.
Rodina letadel Zephyr nejsou jedinými stratosferickými solárními letadly. Řada firem pracuje na strojích (např. Google a Facebook), které mohou ve velkých výškách zůstat měsíce či roky a unesenou náklad o hmotnosti desítky nebo stovky kilogramů.
Zdroj: Defense News, Airbus
Související články
Drony zabijáci: Revoluce v plném proudu
Již několik let američtí vojáci v Afghánistánu masivně používají malé “kamikadze drony” Switchblade. ...
-
18.01.2016
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 ...
-
29.01.2016
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
Protitankový dron z Ruska
Spojená korporace na výrobu přístrojů (součást Rostech), resp. firma Systempro, představila před ...
-
12.02.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Elektromagnetické dělo na torpédoborcích Zumwalt
Americké námořnictvo (U.S. Navy) úspěšně pokračuje s vývojem a testováním elektromagnetického (EM) ...
-
16.02.2016
-
51 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Rozběhla se diskuze ohledně ceny UAV a ceny rakety. A tady je podle mne jeden z důvodů, proč se USA a nejen oni (Rusko, Čína, Německo,...) snaží zavést lasery. Pokud by stíhačka (nebo jiný, větší letoun) vynesla laser do 10 - 15 km (většinou dostatečně vysoko nad oblačnost), měla by krásný výhled na UAV a výstřel laseru by nestál téměř nic. A výkon laserů na zničení UAV je dostatečný už dnes.
pro Sorge-227: Běžné stíhačky nemají dostup 20km, takže kanonem blbě. Gripen má dostup myslím těsně nad 15km a tento cíl může mít hodně mizernou tepelnou stopu, nehledě na to, že 5km převýšení pro Sidewinder je také celkem dost.
Amraam ale nakonec za ten cíl stát může. Vojenské technologie bývají předražené v poměru k užitku, takže ani ten komár s konťákem a celým systémem ve výsledku nemusí být žádná láce.Tahle stránka je lepší, ta předtím chtěla subscribe.
http://gulfnews.com/news/europ...Podle téhle stránky objednávka na dva stroje je 10,6 miliónu liber.
http://www.ft.com/cms/s/0/652d...Stale tu niekto riesi cenu stroje a prostiedku na jeho zneskodnenie. Ale takto sa vo vojne nerozmysla. Nepriatel musi byt porazeny za kazdu cenu. To dokaze zostrelit kazde lietadlo s kanonom. A lietadla patria do PVO. Tieto stroje sa mozu pouzit len proti takej armade ako je isis, ktora nema pvo.
Pro ty co umí anglicky
http://sinovoltaics.com/techno...Vzhledem k tomu, že radar RAT-31DL má dálkový dosah cca 500km(od Hradce do Aše je to asi 230) a výškový 30km, tak by naše Gripeny věděly kam letět. Umístění bylo vybráno s přihlédnutím k optimálnímu překrývání radarů...
Jinak toto nerozporuji, už dříve jsem i říkal, že stíhací letectvo vnímám jako součást většího celku. Mělo by fungovat nadnárodně a v případě sousedských sporů je tato složka stejně vyřazena jako první - ať už politicky např vyhlášením bezletové zóny a pod. nebo násilně, tj. vyřazením letiště a úlů či třeba sestřelením strojů silnějším protivníkem. Vrtulníkové letectvo a pozemní vojsko by ale dle mého názoru mělo fungovat národně a zcela soběstačně a to včetně rozumné zásoby výzbroje.úmyslně jsem napsal bez podpory NATO
zmiňované radary jsou zaplaceny NATO a umístěny z pohledu NATO
"Výběr místa byl proveden s ohledem na skutečnost, že západní část ČR je radarově kryta z území SRN a radarového stanoviště v jižní části Polska"
je to další mé drobné rýpnutí ukazující při každé příležitosti, že teorie budování izolované obranyschopnosti ČR na úrovni moderních a extrémně drahých technologií je nesmysl.
Bez příkazu z německa neví gripen kam letětPokud si uvědomíme, že nejnovější AMRAAM stoji 1,7 milionu dolarů a protivzdušná střela země-vzduch minimálně tolik, by bylo zajímavé zjistit, kolik stojí daný letoun. Asi není moc efektivní ničit letoun prostředkem, který je 10x dražší, jehož výroba trvá 10x déle a vyžádá si 10x tolik lidí.
Pokud dokážou vyrobit stovky takto malých a superlevných letadel, tak to může být zajímavý nástroj.
+ pro operace nad Afrikou, Středním východem a Afghánistánem ideálníkazd napsal: 20 km je v dosahu kvalitní PVO.
dovoluji si tvrdit, že pro PVO AČR by to byl neřešitelný problém jak z pohledu zjistit (bez podpory NATO) tak zneškodnit - Klidně se do mě puste :-)
Nevím sice jakou rozlišovací schopnost mají páteřní radary NATINEADS v Sokolnici a Nepolisích, ale je to stejně kvalitní jako ty co se používají v Německu a Polsku. Takže detekci bychom měli mít slušnou.
Vlastní sestřel by provedl Gripen a to bohužel Amraamem.
I za socializmu byla část republiky (jižní Čechy) závislá na stíhacím letectvu, proto byla základna u Budějovic výkladní skříní letectva.
Dnes už stejně nezavedeme obdobu mnohavrstvé PVO
SA5+S300+SA2+SA3+SA4+SA6+SA8+SA13+SA7/16 :)"nad uzemim s minimalni protivzdusnou obranou"
20 km je v dosahu kvalitní PVO.
dovoluji si tvrdit, že pro PVO AČR by to byl neřešitelný problém jak z pohledu zjistit (bez podpory NATO) tak zneškodnit - Klidně se do mě puste :-)
Nicméně myslím že určení tohoto stroje je pro oblasti kde buď mám vzdušný prostor pod kontrolou a jde mě o ofektivitu, nebo ho nemám pod kontrolou protože to nepotřebuji (útok na košiláče na hranici afgánistánu a pákistánu, monitoring kokainu atd..)
"V listopadu minulého roku však ministerstvo uvedlo, že výškové solární letouny jsou součástí balíčku v hodnotě 2 miliardy liber na zásadní vylepšení schopností britských speciálních sil."