Too big to fail? Problémový britský program Ajax

Too big to fail? Problémový britský program Ajax
Ajax / Foto: Richard Watt, British Ministry of Defence (Zvětšit)

Klíčový program britských pozemních sil Ajax má nepříjemný problém – díky velké hlučnosti vozidla dochází k poškozování sluchu vojáků. Problémy také způsobují velké vibrace. Z těchto důvodů již podruhé došlo k zastavení testování těchto vozidel.

Podle The Times 21 vojáků zapojených do testování mělo problémy se sluchem a dalších 83 vojáků musí preventivně podstupovat kontroly sluchu. Někteří vojáci si rovněž stěžovali na bolest hlavy, nevolnost nebo oteklost kloubů.

Podle britských novin Ajax rovněž trpí (nebo trpěl) nespecifikovanými problémy s věží a s novým 40mm kanonem CTAS (Case Telescoped Armament System) střílejícím teleskopickou municí. Obtíže se objevily také při střelbě za pohybu nebo při překonávání překážek při couvání – vozidlo údajně mohlo při couvání překonávat překážky vysoké jen 20 centimetrů, po úpravách je to nyní 75 centimetrů.

Klíčové a britskými médií nejčastěji skloňované jsou ale zdravotní problémy vojáků spojené s vibracemi a hlukem.

Kvůli zdravotním problémům došlo mezi listopadem 2020 a květnem 2021 k přerušení testování vozidel Ajax. Od května pak museli všichni vojáci uvnitř vozidla mít ochranu sluchu, délka pobytu ve vozidlech byla snížena na 90 minut a došlo k omezení rychlosti na 30 km/h. Ale i přesto další vojáci měli problém se sluchem – proto nyní došlo k dalšímu přerušení testování.

Nyní se odborníci britského ministerstva obrany snaží přijít na příčinu nadměrného hluku a vibrací. Podle BBC, která se odvolává na nejmenované odborníky, hlavním zdrojem problémů je jednoduše instalace dodatečného pancéřování a nových systémů na původní platformu ASCOD. To přineslo značné zvýšení hmotnosti z 19 na 40 tun.


Základních šest variant vozidel třídy Ajax; větší foto / Foto: General Dynamics UK​

Jak uvádí BBC, armáda a ministerstvo věří ve vyřešení všech problémů vozidla, stejně jako výrobce (viz níže).

Předseda výboru pro obranu Dolní sněmovny (House of Commons Defence Select Committee) Tobias Ellwood ale volá po ukončení programu, a to především kvůli rostoucím nákladům – podle Ellwooda nyní jedno vozidlo Ajax stojí průměrně sedm milionů liber (210 milionů Kč). Ellwood navrhuje opuštění pasových vozidel a nákup dalších kolových vozidel Boxer s bojovým modulem.

Londýn ale do programu Ajax již investoval od roku 2010 přes tři miliardy liber, přičemž hodnota celého programu (vývoj, investice do průmyslové základny, akvizice vozidel a „všechno okolo“) je odhadována na 5,5 miliardy liber (166 miliard Kč).

Zprávy o problémech s Ajaxem přitom přicházejí jen několik týdnů poté, co Londýn rezignoval z programu modernizace stávajících bojových vozidel pěchoty Warrior – i ty měly dostat nový modul s 40mm kanonem CTAS. Modernizaci měla provést firma Lockheed Martin UK.

Připomeňme, že v roce 2014 britské ministerstvo obrany objednalo od společnosti General Dynamics UK 589 vozidel rodiny Ajax (tehdy Scout SV), z toho 245 s bojovým moduly a 40mm kanonem CTAS. Ajax vychází ze španělsko-rakouského bojového vozidla ASCOD, které se také účastní tendru pro Armádu ČR.

Dodávky byly plánované na roky 2017 až 2024. Armáda ale dosud získal jen 14 vozidel, zejména transportéry ARES pro převoz speciálních týmů (průzkumných, bojových inženýrů, týmů protivzdušné obrany atd.). Celkově (údaj platný ke květnu 2021) ale výrobce již zhotovil 104 vozidel, které ale kvůli výše uvedeným problémům zatím nebyly předány ministerstvu obrany. Celkově bylo již vyrobeno 263 koreb a 58 bojových modulů.


ARES

Obecně se Ajax má stát páteří britských ozbrojených sil a klíčovou „digitální“ mobilní platformou pro vedení průzkumu, sledování, zpravodajství a akvizici cílů ISAR (Information Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance) pozemních sil. Nejrozšířenější verze Ajax se 40mm kanonem má v ideálním scénáři vyhledávat cíle, získávat jejich souřadnice a předávat je pozemním nebo leteckým jednotkám se zbraněmi dlouhého dosahu (dělostřelectvo, raketové síly, bojové vrtulníky, drony, víceúčelové stíhačky atd.)

Britské ministerstvo obrany na kritiku reagovalo následovně:
„Zavázali jsme se k programu Ajax, který bude klíčovou součástí modernizované bojové divize armády, přičemž aktuální plány počáteční operační schopnosti jsou naplánovány na léto 2021. Ministerstvo obrany může potvrdit, že některá školení na vozidlech rodiny Ajax byla preventivně pozastavena. Toto je normální opatření pro demonstrační fázi projektů společně s výrobcem probíhá šetření a s tím spojené zkoušky. V tuto chvíli není vhodné, abychom cokoliv dále komentovali. Zdraví a bezpečnost našich zaměstnanců jsou pro nás nanejvýš důležité, a proto jsme odhodláni zajistit bezpečné pracovní prostředí.“

„Nedávné pokusy potvrdily mnoho požadovaných schopností rodiny vozidel AJAX, včetně operací v celém rozsahu rychlosti a překonávaní překážek při couvání. Malý počet zbývajících otázek, před počáteční operační schopností je přezkoumáván a řešen ve spolupráci s britskou armádou a ministerstvem obrany,“ reagoval na kritiku výrobce General Dynamics UK.

Kritika programu Ajax jen potvrzuje zdrcující březnovou zprávu parlamentního výboru (Defence Committee) o stavu britských pozemních sil.

„Program Ajax, který je nyní vážně opožděn, je dalším příkladem chronického špatného řízení ze strany ministerstva obrany a jeho vratkého aparátu nákupu,“ uvedl výbor ve své zprávě s tím, že je „to obzvláště znepokojující, protože Ajax je zásadní pro zřízení a rozmístění nových úderných brigád armády, které mají být klíčovou součástí budoucího způsobu vedení boje.“


Součástí programu Ajax jsou i masivní investice do vojensko-průmyslové základny Velké Británie.

Je to ale pochopitelné – vzhledem ke své geografické poloze a globálním zájmům většina investic putuje do Královského námořnictva. Mechanizované pozemní síly Londýn udržuje a modernizuje z velké části pouze kvůli závazkům vůči NATO, nikoliv kvůli svým vlastním bezpečnostním potřebám.

Vojenský analytik Francis Tusa, jak ho citovala BBC, popsal Ajax „jako armádní Nimrod [MRA4]“ – což byl neúspěšný program námořního hlídkového letadla za čtyři miliardy liber. Do provozu přitom nevstoupilo jediné letadlo. Rozdíl je, že vznikla pouze dvě prototypová letadla Nimrod MRA4, ale nyní už existuje minimálně 120 hotových vozidel Ajax a mnoho dalších je rozestavěno.

Také stínový ministr obrany John Healey obvinil britskou vládu „ze zklamání britské armády a ze zklamání britských daňových poplatníků.“ „Bylo vyplaceno 3,5 miliardy liber, a o čtyři roky později máme pouhých 14 vozidel, lehké tanky neschopné střílet za jízdy a posádky se zdravotními problémy, takže testování muselo být pozastaveno,“ řekl před měsícem Healey.

V každém případě britská armáda a ministerstvo obrany hodlají program Ajax dokončit – s dosažením počátečních operačních schopností se nyní místo června počítá v záři letošního roku. V případě Ajaxu zřejmě jednoduše platí teorie: „Too big to fail“.

Je také nutné říct, že problémy s vibracemi a hlukem jsou charakteristickým problémem všech těžkých obrněných vozidel, u kterých lze jen velmi obtížně (na rozdíl od osobních aut) odladit podvozek. Problémy s hlukem a vibracemi u vozidla Ajax tedy nejsou v oblasti obrněných vozidel žádnou šokující novinkou.  

Zdroj: Forces.netBBC

Nahlásit chybu v článku


Související články

Britský Warrior 2 s 40mm automatickým kanónem CT40

Na londýnské výstavě IAV 2018 (International Armoured Vehicles 2018) firma Lockheed Martin ...

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

V extrémně chladných podmínkách ve Švédsku proběhly testy obrněného vozidla Ajax

Ajax, nové obrněné bojové vozidlo britské armády, bylo ve Švédsku otestováno v extrémních chladných ...

Potvrzeno. Velká Británie nakoupí 500 německých obrněných transportérů Boxer

Ministerstvo obrany Velké Británie včera informovalo o podpisu smlouvy na dodávku více než 500 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    11:59 19.07.2021

    V maďarských novinách Népszava (na tomto fóre známom zo správ o maďarských nákupoch Pumy alebo F-35 ;-) ) špekulujú o možnom britskom obstarávaní Lynxov, pretože príde do Maďarska ...
    Zobrazit celý příspěvek

    V maďarských novinách Népszava (na tomto fóre známom zo správ o maďarských nákupoch Pumy alebo F-35 ;-) ) špekulujú o možnom britskom obstarávaní Lynxov, pretože príde do Maďarska David Hogan-Hern z britského ministerstva obrany jednať o nejakej veľkej zákazke (druhá polovica článku): https://nepszava.hu/3126251_sz...
    Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    22:09 09.07.2021

    Jak je vlastně řešeno tlumení vibrací motoru u pásových vozidel? Motor je pevně spojen s převodovkou do powerpacku, hnací rozety jsou zase uloženy v ložiskách v korbě a přímo na ně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jak je vlastně řešeno tlumení vibrací motoru u pásových vozidel? Motor je pevně spojen s převodovkou do powerpacku, hnací rozety jsou zase uloženy v ložiskách v korbě a přímo na ně dosedá převodovka. Ze svého laického pohledu tam nevidím alternativu kardanky nebo napínaného řetězu, který by umožnil vrtění motoru na silentblokách. Nebo mají nějakou vůli rozety, takže motor škube přes pásy napínacím kolem? A když pak ASCOD používá místo R6 jako konkurence V8...
    Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    09:42 09.07.2021

    u toho mi vyvstává otázka..u testovani bvp pro zakázku naší armády..dostali se behem pohybových a střeleckých zkoušek do vozidla i naši vojáci nebo to bylo osazené jen koncernovou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    u toho mi vyvstává otázka..u testovani bvp pro zakázku naší armády..dostali se behem pohybových a střeleckých zkoušek do vozidla i naši vojáci nebo to bylo osazené jen koncernovou osádkou?
    Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      10:37 09.07.2021

      Škoda, že nesledujete proces na stránkách Armády.

      Škoda, že nesledujete proces na stránkách Armády.

    • Capone
      13:48 09.07.2021

      Doporučil bych youtube a vyhledat: "test funkčních vzorků bvp", je tam několik videí z testování

      Doporučil bych youtube a vyhledat: "test funkčních vzorků bvp", je tam několik videí z testování

  • Rase
    20:33 08.07.2021

    Klidně se vsadím, že do pár dní tady vyjde článek od "Redakce AN", který bude tvrdit, jak je Ajax v pohodě a vozidla pro AČR žádné podobné problémy nečekají.

    Osobně jsem docela ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Klidně se vsadím, že do pár dní tady vyjde článek od "Redakce AN", který bude tvrdit, jak je Ajax v pohodě a vozidla pro AČR žádné podobné problémy nečekají.

    Osobně jsem docela zvědavý, zda nebude v Británii zájem osadit onu lehčí věž (plánovanou pro Warriory NG) na podvozek Boxeru. Byť bojová verze má asi čas, než budou vyrobená všechna objednaná vozidla.
    Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      22:43 08.07.2021

      Bo bojowy wóz piechoty ASCOD 2CR to nie wóz rozpoznawczy Ajax.... ;-)

      Bo bojowy wóz piechoty ASCOD 2CR to nie wóz rozpoznawczy Ajax.... ;-)

      • Rase
        07:37 09.07.2021

        Jasně. Jen náhodou se první Ajaxy pro britskou armádu vyráběly na stejné výrobní lince ve Španělsku, jako Ascody pro tamní armádu. On ten Ascod, co byl testován britskou armádou, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jasně. Jen náhodou se první Ajaxy pro britskou armádu vyráběly na stejné výrobní lince ve Španělsku, jako Ascody pro tamní armádu. On ten Ascod, co byl testován britskou armádou, taky není úplně to samé co současný Ajax a je tedy pravděpodobné, že i vozidlo pro AČR bude vypadat jinak než to co sme doposud viděli na zkouškách. Musíme si ale počkat, až co se oficiálně vybere za vozidlo.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          08:08 09.07.2021

          "a je tedy pravděpodobné, že i vozidlo pro AČR bude vypadat jinak než to co sme doposud viděli na zkouškách"
          ... vozidla v jiné konfiguraci měli vojáci možnost vidět už v roce ...
          Zobrazit celý příspěvek

          "a je tedy pravděpodobné, že i vozidlo pro AČR bude vypadat jinak než to co sme doposud viděli na zkouškách"
          ... vozidla v jiné konfiguraci měli vojáci možnost vidět už v roce 2019, tak snad letos viděli a testovali to co opravdu chtějí. Na finální podobě vozidla pro AČR bych tak očekával pouze kosmetické detaily a ne konstrukční zásahy.
          Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            10:52 09.07.2021

            Právě že ona testovaná vozidla (krom Lynxe) jsou vyškrabky co dům dal. Patrně i dost staré kousky, co vždycky jen narychlo upraví pro různé tendry (zkoušky). Tam se něco přivaří, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Právě že ona testovaná vozidla (krom Lynxe) jsou vyškrabky co dům dal. Patrně i dost staré kousky, co vždycky jen narychlo upraví pro různé tendry (zkoušky). Tam se něco přivaří, jinde obrousí. Kupříkladu tak CV90 pro AČR má mít novou věž tvarovanou jako tu co půjde pro holandskou modernizaci (klín místo sešikmení). Taky ono vozidlo postrádalo aktivní tlumení atd.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            12:42 09.07.2021

            flanker.jirka
            Krom ASCODu, který byl tak pravděpodobně ve finální konfiguraci, tak například CV90 má ve vizualizaci AČR konfigurace upravenou věž (možná jiný kanón). U Lynxu je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Krom ASCODu, který byl tak pravděpodobně ve finální konfiguraci, tak například CV90 má ve vizualizaci AČR konfigurace upravenou věž (možná jiný kanón). U Lynxu je také pravděpodobné že věž pro zkoušky nebyla ve finální konfiguraci.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:58 09.07.2021

            To je hodně smutné testovat něco jiného než či máme dostat.

            To je hodně smutné testovat něco jiného než či máme dostat.

          • Scotty
            22:29 09.07.2021

            Vozidlo jako takové stejné bude, ale třeba u CV90 je otázka jak jsou vypovídající třeba střelecké zkoušky. V tomhle se jeví třeba postoj GDELS, kteří přivezli vozidlo ve finální ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vozidlo jako takové stejné bude, ale třeba u CV90 je otázka jak jsou vypovídající třeba střelecké zkoušky. V tomhle se jeví třeba postoj GDELS, kteří přivezli vozidlo ve finální konfiguraci, jako nejotevřenější. Ač se třeba věž kterou nabízejí rozhodně neřadí ke špičce toho co je možné sehnat.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:32 10.07.2021

            Scotty
            Tak to byly hodně vypovídající testy :-) To je zralé na to domluvit možnost otestování si věží u výrobce nebo přístup k výsledkům testů od jiných zákazníků. (Holandsko nebo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Tak to byly hodně vypovídající testy :-) To je zralé na to domluvit možnost otestování si věží u výrobce nebo přístup k výsledkům testů od jiných zákazníků. (Holandsko nebo Austrálie)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:21 10.07.2021

            flanker.jirka
            Řekl bych že pořád přeceňujete ochotu ostatních děli se o informace. :) Nicméně to se týká hlavně CV90. Ten je, alespoň podle vizualizace verze pro AČR, osazen jiným ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Řekl bych že pořád přeceňujete ochotu ostatních děli se o informace. :) Nicméně to se týká hlavně CV90. Ten je, alespoň podle vizualizace verze pro AČR, osazen jiným kanónem.
            http://www.palba.cz/album/disp...
            Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            09:21 11.07.2021

            flanker.jirka:
            v podstatě je potřeba brát ony vojskové zkoušky vozidel jen jako takové divadélko pro média (což není nutně špatně). Ono je totiž pěkné, že si vojáci vozidla ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka:
            v podstatě je potřeba brát ony vojskové zkoušky vozidel jen jako takové divadélko pro média (což není nutně špatně). Ono je totiž pěkné, že si vojáci vozidla prolezou, ohodnotí, ale když se mrkneme na skladbu hodnotících kategorií, tak prim hraje cena. No a k vyhodnocení tedy bude zásadní až ona cenová nabídka uchazečů. Momentálně se zdá, že Rheinmetall už nabídku předložil a o pár měsíční odklad požádali GDELS a BAE - vzhledem k růstu cen materiálů je to více než logické. Významné je i zapojení domácího průmyslu, ale tam se dá s procenty dost kouzlit.
            Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    20:31 08.07.2021

    Obrněný transportér s hmotností 40tun vs hlavní bojový tank s hmotností 55tun.

    Trochu to připomíná závody v množství železa MRAPů vs množství trhaviny IED.

    40tunový ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Obrněný transportér s hmotností 40tun vs hlavní bojový tank s hmotností 55tun.

    Trochu to připomíná závody v množství železa MRAPů vs množství trhaviny IED.

    40tunový transportér je koncepčně špatně.
    Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      22:41 08.07.2021

      40 tonowy transporter ma sens - po 10-11 sztuk dla batalionu czołgów - tak specjalna kompania piechoty (do walki w mieście / osłony czołgów)

      40 tonowy transporter ma sens - po 10-11 sztuk dla batalionu czołgów - tak specjalna kompania piechoty (do walki w mieście / osłony czołgów)

    • GlobeElement
      10:27 09.07.2021

      Izraelský Achzarit má 44 tun.

      Je to závod mezi pancířem a PT zbraní a tohle jsou důsledky.

      Izraelský Achzarit má 44 tun.

      Je to závod mezi pancířem a PT zbraní a tohle jsou důsledky.

      • HEKTOR
        16:22 09.07.2021

        GlobeElement - ale achzarit nie je originál ot ...je to ak sa nemýlim prerobená t-55...a preto tá váha...izraelská vojenská doktrína...

        GlobeElement - ale achzarit nie je originál ot ...je to ak sa nemýlim prerobená t-55...a preto tá váha...izraelská vojenská doktrína...

      • Ján Paliga
        22:29 09.07.2021

        Achzarit.... pohladkal som si ho aj s Merkavami v Latrune.... Aj vozidlá dodané Československom.... No nádhera....

        Achzarit.... pohladkal som si ho aj s Merkavami v Latrune.... Aj vozidlá dodané Československom.... No nádhera....

  • flanker.jirka
    16:00 08.07.2021

    ...ještě není pozdě Britskou armádu oficiálně oslovit (bez účasti zbrojařů, kterým se "něco nepovedlo) a probrat s nimi detaily, než to někdo koupí a bude pozdě.

    ...ještě není pozdě Britskou armádu oficiálně oslovit (bez účasti zbrojařů, kterým se "něco nepovedlo) a probrat s nimi detaily, než to někdo koupí a bude pozdě.

    • Nesher
      19:55 08.07.2021

      Nápad dobrý, ale z říše snů. Neexistuje jediný důvod proto, aby s námi takové informace sdíleli. Co by z toho měli?

      Nápad dobrý, ale z říše snů. Neexistuje jediný důvod proto, aby s námi takové informace sdíleli. Co by z toho měli?

      • flanker.jirka
        19:59 08.07.2021

        Když dokážou část problémů sdílet s celým světem, tak proč ne se spojencem i něco více. Obvzláště pokud by byli sdílní s tím, jakou cestou to výrobce hodlá napravit. To vše může ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Když dokážou část problémů sdílet s celým světem, tak proč ne se spojencem i něco více. Obvzláště pokud by byli sdílní s tím, jakou cestou to výrobce hodlá napravit. To vše může poukázat na "kvalitu" a serioznost dodavatelů.
        Za zeptání nic nedáte a pořád lepší než se později nestačit divit s komentářem od britů "proč jste se nezeptali, ..."
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:08 08.07.2021

          Noi (tedy jejich ministerstvo) to nepochybně nechce sdílet s nikým. To že se problém dostal ven jistě nebyl záměr nikoho z přímo zainteresovaných. Nedivil bych se kdyby takové ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Noi (tedy jejich ministerstvo) to nepochybně nechce sdílet s nikým. To že se problém dostal ven jistě nebyl záměr nikoho z přímo zainteresovaných. Nedivil bych se kdyby takové interní informace měli smluvně zakázáno šířit.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:11 08.07.2021

            Scotty
            Jako že mají smluvně dáno, že budou o projektu lhát?
            Interní sdělení spojencům není sdělení veřejné.

            Scotty
            Jako že mají smluvně dáno, že budou o projektu lhát?
            Interní sdělení spojencům není sdělení veřejné.

          • Scotty
            00:11 09.07.2021

            Myslíte že naše ministerstvo sdílí se spojenci problémy našich akvizicí? Myslím že ne. To že je někdo spojenec ještě neznamená že ho necháte koukat u vás v kuchyni pod ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Myslíte že naše ministerstvo sdílí se spojenci problémy našich akvizicí? Myslím že ne. To že je někdo spojenec ještě neznamená že ho necháte koukat u vás v kuchyni pod pokličky.
            Lhát samozřejmě ve smlouvě nemají, ale zachovávat mlčenlivost pravděpodobně ano. To je celkem běžné.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:20 09.07.2021

            Scotty
            To netuším, asi bude záležet na tom, zda se někdo zeptá a v jakém režimu se může odpovědět. Teoreticky jsme na stejné lodi proti tomu nechat se obalamutit sliby obchodníků ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            To netuším, asi bude záležet na tom, zda se někdo zeptá a v jakém režimu se může odpovědět. Teoreticky jsme na stejné lodi proti tomu nechat se obalamutit sliby obchodníků se zbraněmi.
            Klidně to může celé proběhnout jinak, například tak, že se pár vojáků pošle do Británie vyzkoušet si jízdu v Ajaxu.
            Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          20:47 08.07.2021

          Přesně jak píše Scotty, to že něco uteklo ven ještě neznamená, že se bude britské MO blamovat ještě víc a oficiálně to sdílet s cizím státem. Co by z toho měli?

          Přesně jak píše Scotty, to že něco uteklo ven ještě neznamená, že se bude britské MO blamovat ještě víc a oficiálně to sdílet s cizím státem. Co by z toho měli?

          • flanker.jirka
            08:22 09.07.2021

            "Co by z toho měli?" Například větší důvěru spojence, nebo lepšího spojence uvnitř spolku, ze kterého Británie nedávno vystoupila.

            "Co by z toho měli?" Například větší důvěru spojence, nebo lepšího spojence uvnitř spolku, ze kterého Británie nedávno vystoupila.

          • Nesher
            08:58 09.07.2021

            Flanker
            To si případně zajistí jinak než, že budou "prát špinavé prádlo na veřejnosti".

            Flanker
            To si případně zajistí jinak než, že budou "prát špinavé prádlo na veřejnosti".

          • flanker.jirka
            10:42 09.07.2021

            Kde píšu o tom, že musí informace pro MO ČR sdělovat přímo veřejně? Určitě dokážou oba státy mezi sebou komunikovat i v bezpečnějším režimu.

            Kde píšu o tom, že musí informace pro MO ČR sdělovat přímo veřejně? Určitě dokážou oba státy mezi sebou komunikovat i v bezpečnějším režimu.

          • flanker.jirka
            10:47 09.07.2021

            Nesher
            Chápu to tak, že podle Vás, by MO ČR nemělo vyvíjet ani žádnou snahu se pídit po problémech stejného produktu, i když o něm nyní ví z médií?

            Nesher
            Chápu to tak, že podle Vás, by MO ČR nemělo vyvíjet ani žádnou snahu se pídit po problémech stejného produktu, i když o něm nyní ví z médií?

          • Nesher
            11:46 10.07.2021

            Flanker
            Ne, jako většinou to chápete úplně špatně.
            Jednak to AČR nemusí někde neoficiálně zjišťovat protože ten Ascod (GDLSE přistavila vozidlo, které takřka odpovídá specifikaci) ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Flanker
            Ne, jako většinou to chápete úplně špatně.
            Jednak to AČR nemusí někde neoficiálně zjišťovat protože ten Ascod (GDLSE přistavila vozidlo, které takřka odpovídá specifikaci) přes měsíc testovala, takže vědí jak moc je hlučné a jakou překážku překoná. Parametry, které byly ověřovány jsou veřejně dostupné.
            Za druhé, Ajax a to co nám GDLSE nabízí není totožné vozidlo, takže by nám to mnoho neřeklo. Např. informace o problémech věže či kanónu (když požadujeme jiné) jsou nám k ničemu.
            A za třetí, Britové a ani nikdo jiný by nám to prostě neřekli, lhostejno zda oficiálně nebo neoficiálně, nemají k tomu důvod. My bychom se nechovali jinak.
            Už jenom ten nápad ukazuje, že máte poněkud naivní představy o tom jak takové programy a obecně mezinárodní vztahy fungují.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:40 10.07.2021

            Nesher
            Kde berete jistotu, že se to neprojeví později? Britové ty vozidla testují delší dobu a důkladněji.
            Věž a kanon možná nyní požadujeme nyní, ale mluvilo se o posuzování i ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Kde berete jistotu, že se to neprojeví později? Britové ty vozidla testují delší dobu a důkladněji.
            Věž a kanon možná nyní požadujeme nyní, ale mluvilo se o posuzování i "potenciálního růstu" nebo modernizace, což v případě jiného kanonu může být později problém.
            Co je to vozidlo, které "takřka odpovídá specifikaci?" U Ajaxu se psalo o tom, že šlo o problém se zbraní a hmotností díky přídavnému panceřování? ...aby se nestalo, že po příjezdu někde do zahraniční mise na to navěsíme co požadujeme a ...
            Nějaká komunikace v tomto směru proběhnout musí, zda s brity nebo výrobcem je jedno. Ale i u nás se GDELS chlubil tím jaký potenciál růstu platforma má, zatím to můžeme vidět na případu Ajaxu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            11:54 11.07.2021

            Flanker
            To jistotu samozřejmě nemám, nicméně např. to jestli vozidlo překoná nějakou překážku není podmíněno časem, buď překoná nebo ne.
            Ale to není důležité, důležité je to co Vy ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Flanker
            To jistotu samozřejmě nemám, nicméně např. to jestli vozidlo překoná nějakou překážku není podmíněno časem, buď překoná nebo ne.
            Ale to není důležité, důležité je to co Vy neustále okázale ignorujete, tedy, že Britové mají podstatně jiné vozidlo, než GDLSE nabízí nám a tedy nám by ty informace moc nepomohli a také to, že Britové nám ty informace nedají (a ani nikomu jinému) a z naší strany by bylo přinejmenším netaktní se ptát. Takhle to opravdu nefunguje. Trochu mi ta debata připomíná cimrmanovské "udržet myšlenku, opustit myšlenku", Vy jste zdá se v té druhé fázi.
            Skrýt celý příspěvek

        • tctx
          23:16 09.07.2021

          Flankere, ocenuji tvoji urputnost v hledani argumentu, proc by nekdo mel neco delat v nas prospech, nicmene bylo by mi docela trapne, kdyby nekdo od nas vznasel na MO Spojeneho ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Flankere, ocenuji tvoji urputnost v hledani argumentu, proc by nekdo mel neco delat v nas prospech, nicmene bylo by mi docela trapne, kdyby nekdo od nas vznasel na MO Spojeneho Kralovstvi dotazy, kde ze to kluci teda posrali… ;)
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:18 10.07.2021

            tctx
            Pokud to berete takto, tak to odpovídá kvalitě a vyhlášenosti anglické kuchyně :-)
            Ale, na technické nedostatky vozidla bychom se ptát měli, když už o nich víme. Stále není ...
            Zobrazit celý příspěvek

            tctx
            Pokud to berete takto, tak to odpovídá kvalitě a vyhlášenosti anglické kuchyně :-)
            Ale, na technické nedostatky vozidla bychom se ptát měli, když už o nich víme. Stále není pozdě.
            Skrýt celý příspěvek

          • tctx
            11:02 10.07.2021

            Prave - na kvalitu kuchyne, krasu mistnich zen a potencialne zpackane akvizicni programy je snad lepsi se neptat.. v lepsim pripade se tazateli dostane diplomatickeho ticha jako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Prave - na kvalitu kuchyne, krasu mistnich zen a potencialne zpackane akvizicni programy je snad lepsi se neptat.. v lepsim pripade se tazateli dostane diplomatickeho ticha jako odpovedi, v tom horsim uz to bude i pozdvizene oboci.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:44 10.07.2021

            tctx
            Když se nezeptáte, tak se nedozvíte nic. Možná by brity zajímaly naše zkušenosti z testů ASCODu u nás.

            tctx
            Když se nezeptáte, tak se nedozvíte nic. Možná by brity zajímaly naše zkušenosti z testů ASCODu u nás.

  • Tesil
    13:50 08.07.2021

    No tak vojáci dostanou příplatky za hlučnost a bude to.

    No tak vojáci dostanou příplatky za hlučnost a bude to.

    • flanker.jirka
      15:56 08.07.2021

      Pokud je to v jiných mezích, než výrobce udal nebo "sliboval" tak se musí výrobce starat za své peníze a koukat to napravit.

      Pokud je to v jiných mezích, než výrobce udal nebo "sliboval" tak se musí výrobce starat za své peníze a koukat to napravit.

      • Miroslav
        16:43 08.07.2021

        Záleží ako je postavená zmluva. Do toho nevidíme. Ja som si tiež myslel, že vybrať niečo na základe ceny možno stiahnutej z Wikipedie nie je možné a tiež sa stalo

        Záleží ako je postavená zmluva. Do toho nevidíme. Ja som si tiež myslel, že vybrať niečo na základe ceny možno stiahnutej z Wikipedie nie je možné a tiež sa stalo

        • flanker.jirka
          18:30 08.07.2021

          Dá se předpokládát, že když by hlučnost byla v normě, kterou požadovali, tak by si na ni nestěžovali.

          Dá se předpokládát, že když by hlučnost byla v normě, kterou požadovali, tak by si na ni nestěžovali.

  • Scotty
    13:49 08.07.2021

    Jsem tu jediný komu to přijde celé takové divné? Zajímalo my mě konkrétně jaké změny byly provedeny na konstrukci ASCODu že dosáhli takového výsledku.
    Nedávno měla AČR ASCOD 2 na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jsem tu jediný komu to přijde celé takové divné? Zajímalo my mě konkrétně jaké změny byly provedeny na konstrukci ASCODu že dosáhli takového výsledku.
    Nedávno měla AČR ASCOD 2 na testování a předpokládám že se u něj popsané problémy nevyskytovaly. Podle toho co může člověk hodnotit z videí nevypadal při jízdě hlučnější než jeho konkurenti. Spíš naopak.
    Předpokládám že Britové vybrali platformu ASCODu také na základě nějakých testů kterými prošel. Zvlášť´ když hu upřednostnili vůči "domácímu" BAE a CV90.
    To srovnání s projektem Nimrod je taky takové zvláštní. Pokud vím byl projekt zrušen na politickou objednávku v bláhové víře že Británie už nebude potřebovat protiponorkový letoun. Aby to o pár let později mohli přehodnotit a nakoupit Poseidony od Američanů.
    Vkrádá se otázka jestli za celou kauzou není spíš zájem nějaké lobbistické skupiny na ukončení projektu Ajax.
    Skrýt celý příspěvek

    • Pavka
      14:48 08.07.2021

      Může být, nicméně zrovna takovýto problém by měl být schopen posoudit i laik. Tedy rovněž se nabízí otázka, zda se o tomto technickém problému nevědělo od počátku, akorát ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Může být, nicméně zrovna takovýto problém by měl být schopen posoudit i laik. Tedy rovněž se nabízí otázka, zda se o tomto technickém problému nevědělo od počátku, akorát zapracovaly politické motivy a příslib dodavatele, že "tuto maličkost doladíme ve výrobě". No uvidíme co z toho bude.
      Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      16:10 08.07.2021

      Scotty
      GDELS=Nikdo Vám nevyrobí, to co mi Vám slíbíme :-D
      Toto je zřejmě výsledek provozu/testů v pokročilejší fázi než to co proběhlo v ČR. Jestli po úpravách měli problém ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Scotty
      GDELS=Nikdo Vám nevyrobí, to co mi Vám slíbíme :-D
      Toto je zřejmě výsledek provozu/testů v pokročilejší fázi než to co proběhlo v ČR. Jestli po úpravách měli problém vycouvat na "obrubník" 20 cm vysoký, tak je to prostě problém v kvalitě návrhu a ti co takové vozidlo navrhli se musí chytit za nos.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        16:29 08.07.2021

        I Britové nepochybně ASCOD testovali před tím než ho vybrali jako základ Ajaxu. Takže buď se stala chyba někde při jeho vývoji nebo je to jen nafouklá bublina. To že je v interiéru ...
        Zobrazit celý příspěvek

        I Britové nepochybně ASCOD testovali před tím než ho vybrali jako základ Ajaxu. Takže buď se stala chyba někde při jeho vývoji nebo je to jen nafouklá bublina. To že je v interiéru neúnosný hluk nebo vibrace zjistíte při jedné delší jízdě v terénu. Navíc pokud si britští vojáci stěžují na nateklé kuby z jízdy v Ajaxu, tak co by měli říkat ti chudáci co se přepravují v BVP-2.
        Skrýt celý příspěvek

        • faraonamumu
          17:59 08.07.2021

          Scotty je buď zarytý fanda ASCODU, nebo ho GDELS platí..
          Scotty prosím pochopte, že ASCOD už je platforma bez dalšího modernizačního potenciálu. Před 20 letí by ještě mohl být pro ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty je buď zarytý fanda ASCODU, nebo ho GDELS platí..
          Scotty prosím pochopte, že ASCOD už je platforma bez dalšího modernizačního potenciálu. Před 20 letí by ještě mohl být pro AČR fajn, ale dnes už těžko.
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:06 08.07.2021

            Říká faraon. To mě přesvědčilo.... Pokud je ASCOD 2 bez potenciálu , tak co je potom CV90.

            Říká faraon. To mě přesvědčilo.... Pokud je ASCOD 2 bez potenciálu , tak co je potom CV90.

        • flanker.jirka
          18:35 08.07.2021

          Scotty
          Bublina to nebude jak se píše na začátku, je to již podruhé. "Z těchto důvodů již podruhé došlo k zastavení testování těchto vozidel."
          Rozhodně to konstruktéři nechtěli ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty
          Bublina to nebude jak se píše na začátku, je to již podruhé. "Z těchto důvodů již podruhé došlo k zastavení testování těchto vozidel."
          Rozhodně to konstruktéři nechtěli navrhnout s nadměrnými vibracemi při vyšších rychlostech a nepřiměřenou hlučností. Nejspíše si někdo řekl, že když to unese podvozek, tak na to navěsíme vše co se dá a bude stejné, ale nevyzkoušeli si to dostatečně sami v praxi.
          A problémy se 40 v praxi, to bude to samé, měli to jen na papíře/v počítači a nikdy to v praxi opravdu nevyzkoušeli.
          MO ČR by opravdu měla Británii oslovit s žádostí o podrobnosti, dokud je čas.
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:50 08.07.2021

            Problém je že nikdo zatím detalině neuvedl čím konkrétně se liší Ajax a od ASCOD 2. Měnili motor, převodovku nebo ladění celého podvozku? Pokud ano, je to pro AČR v podstatě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Problém je že nikdo zatím detalině neuvedl čím konkrétně se liší Ajax a od ASCOD 2. Měnili motor, převodovku nebo ladění celého podvozku? Pokud ano, je to pro AČR v podstatě irelevantní protože nekupuje Ajax, ale základní ASCOD.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:00 08.07.2021

            Scotty
            Tak na to by Vám nejlépe odpověděli britové.

            Scotty
            Tak na to by Vám nejlépe odpověděli britové.

          • Scotty
            20:09 08.07.2021

            Kteří nám to nepochybně nesdělí.

            Kteří nám to nepochybně nesdělí.

          • flanker.jirka
            23:18 08.07.2021

            Scotty
            Tak zbývá se zeptat GDELS aby šli s barvou ven nebo ať si hledají kšeft jinde. AJAX má zpoždění a ještě nefunguje jak má. To není dobrá vizitka.

            Scotty
            Tak zbývá se zeptat GDELS aby šli s barvou ven nebo ať si hledají kšeft jinde. AJAX má zpoždění a ještě nefunguje jak má. To není dobrá vizitka.

        • flanker.jirka
          18:49 08.07.2021

          Scotty
          ASCOD moc nepřeceňujte, evidentně od toho stroje máte velká očekávání, ale ono to vozidlo vychází z původního ASCODu, který byl konstrukčně navhrnut ve stejných letech, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty
          ASCOD moc nepřeceňujte, evidentně od toho stroje máte velká očekávání, ale ono to vozidlo vychází z původního ASCODu, který byl konstrukčně navhrnut ve stejných letech, jako první CV 90, jen se někdo evolucí dostal na ASCOD 2 někdo na CV 90 MK IV.
          Skrýt celý příspěvek

    • Dzin
      19:40 08.07.2021

      Také samozřejmě nevím jak to přesně jde, ale pokud jde o to, co odhalí jaké testy, potom testování při výběru není tak hloubkové, jako pozdější testy už vybraných vozidel. Je to ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Také samozřejmě nevím jak to přesně jde, ale pokud jde o to, co odhalí jaké testy, potom testování při výběru není tak hloubkové, jako pozdější testy už vybraných vozidel. Je to jednoduše z toho důvodu, že při výběru na to není dostatek času a prostoru, protože jinak by se pořizování vozidel neúnosně protáhlo a zbytečně by se zvětšily náklady.

      Proto se provedou srovnávací (či vstupní) testy a následně se vybrané vozidlo testuje rozsáhleji, aby se odladily případné nedostatky. Proto je možné, že teprve nyní se objevují problémy, které nemuseli být v případě původních testů objeveny či dostatečně patrné.

      Ale mohou to být i další faktory, včetně konkurenčního či politického boje, které jakýkoliv zbrojní program provázejí, to ano.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        08:27 09.07.2021

        Dzin
        Otázkou co je horší, zda průtah při delším a důkladnějším testování vozidla před nákupem nebo průtah a složité právnické obstrukce řešené při výrobě a zavádění do výzbroje? ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Dzin
        Otázkou co je horší, zda průtah při delším a důkladnějším testování vozidla před nákupem nebo průtah a složité právnické obstrukce řešené při výrobě a zavádění do výzbroje?
        AJAX má slušné zpoždění, které nebylo způsobené na straně britské armády a ministerstva obrany.
        Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      10:29 09.07.2021

      Hmotnost se oproti ASCOD zvýšila 3x.

      To s tím provedli. Namontovali tam skoro 30 tun pancíře a vybavení.

      Hmotnost se oproti ASCOD zvýšila 3x.

      To s tím provedli. Namontovali tam skoro 30 tun pancíře a vybavení.

      • flanker.jirka
        10:57 09.07.2021

        ... a chlubí se tím, že celková hmotnost 42 tun není problém.

        ... a chlubí se tím, že celková hmotnost 42 tun není problém.

      • tomas.kotnour
        23:47 09.07.2021

        Otázkou je, jak vypadá ASCOD s hmotností 19 tun, to tak nějak odpovídá podvozku systému DONAR. Aby to nebyl pásový ekvivalent tatrováckých podvozků s polokabinou.

        Otázkou je, jak vypadá ASCOD s hmotností 19 tun, to tak nějak odpovídá podvozku systému DONAR. Aby to nebyl pásový ekvivalent tatrováckých podvozků s polokabinou.

        • flanker.jirka
          10:19 10.07.2021

          Kolik DONARů kde v praxi funguje?

          Kolik DONARů kde v praxi funguje?

          • tomas.kotnour
            11:35 10.07.2021

            Ale takto ta otázka nestojí. ASCOD 2 je dostupný ve dvou verzích
            ASCOD 35 se standardní hmotností 31 tun, s možností navýšení na 35 tun a nosností 13 tun (takže hmotnost podvozku ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ale takto ta otázka nestojí. ASCOD 2 je dostupný ve dvou verzích
            ASCOD 35 se standardní hmotností 31 tun, s možností navýšení na 35 tun a nosností 13 tun (takže hmotnost podvozku 22 tun) s motorem MTU 8V 199T20 o výkonu 530 kW a převodovkou RENK HSLW 106C3, což je prakticky konfigurace všech Ulanů a vozidel Pizarro druhé a třetí výrobní série, při čemž Ulan má bojovou hmotnost 27 tun.
            ACOD 42 má v základu hmotnost 38 t s možností navýšit ji až na 42 t. Na užitečné zatížení – tedy přídavné pancéřování, zbraňové či elektronické systémy, munici a další vybavení pak připadá 19 t. ASCOD 42 má silnější motor MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovku RENK HSLW 256B. V tomto případě má podvozek hmotnost 26 tun a ten právě využívá Ajax a ve variantě s trambusovou kabinou Donar dosahuje celkové hmotnosti 31,5 tuny s 12,5 tunovým modulem. A právě tady jedině se objevuje podvozek o hmotnosti 19 tun.

            To mě vede k přesvědčení, že britská komise ve svém vyjádření popletla hmotnosti a ve skutečnosti se bavíme ne o navýšení hmotnosti z 19 tun na 42, ale o využití všech 19 tun užitečné nosnosti, které podvozek ASCODU 42 na svých limitních hodnotách nabízí.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:52 10.07.2021

            tomas.kotnour
            To zní logicky. Otázkou je tedy, proč se jim to třepe a hlučí, když si nechali postavit vozidlo, které to má umět bez těchto projevů?
            Jestliže mohou jezdit do ...
            Zobrazit celý příspěvek

            tomas.kotnour
            To zní logicky. Otázkou je tedy, proč se jim to třepe a hlučí, když si nechali postavit vozidlo, které to má umět bez těchto projevů?
            Jestliže mohou jezdit do rychlosti 30 km/h v klidu a pak se to projevuje v takovém měřítku, že z toho mají vojáci zdravotní problémy, tak podvozek evidentně není odladěný na přenos takových sil. Ale hodně mě překvapuje probém i s 40 mm CTAS.
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            16:41 10.07.2021

            Třeba to je ta daň za 4 tuny nadváhy, nemají ve smlouvě něco napsané malým písmem? :D

            Třeba to je ta daň za 4 tuny nadváhy, nemají ve smlouvě něco napsané malým písmem? :D

          • flanker.jirka
            17:29 10.07.2021

            Jakože, při 42 tunách se to bude třást a omezené rychlostí traktoru? nebo je tam napsáno, že chcete-li pořádné vozidlo, kupte si Lynx :-)

            Jakože, při 42 tunách se to bude třást a omezené rychlostí traktoru? nebo je tam napsáno, že chcete-li pořádné vozidlo, kupte si Lynx :-)

  • Storm
    13:31 08.07.2021

    Předem se omlouvám za tzv MM ( MimoMísu )...

    To nám teď naše oblíbené ArmádníNoviny budou servírovat články na střídačku jo? Jeden placený, druhý neplacený... Jen ať víme na čem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Předem se omlouvám za tzv MM ( MimoMísu )...

    To nám teď naše oblíbené ArmádníNoviny budou servírovat články na střídačku jo? Jeden placený, druhý neplacený... Jen ať víme na čem jsme... Musím si pohledat jak nám čtenářům to bylo při zavedení prémia prezentováno... :)
    Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      14:43 08.07.2021

      ...a když to bude jinak tak uděláš co? Poženeš majitele k zodpovědnosti za málo obsahu zdarma?

      ...a když to bude jinak tak uděláš co? Poženeš majitele k zodpovědnosti za málo obsahu zdarma?

      • Storm
        17:08 08.07.2021

        Téeeda... Ty máš ale myšlenkové pochody... Nestačím se divit...

        Téeeda... Ty máš ale myšlenkové pochody... Nestačím se divit...

        • Tesil
          17:31 08.07.2021

          Vždyť je to pravda,je to plně v kompetenci majitele.
          Každý se může svobodně rozhodnout zda si připlatí,co bude číst,na co bude reagovat atd.

          Vždyť je to pravda,je to plně v kompetenci majitele.
          Každý se může svobodně rozhodnout zda si připlatí,co bude číst,na co bude reagovat atd.

        • RiMr71
          20:41 08.07.2021

          ...mám myšlenkové pochody toho, kdo se s podobným přístupem setkal z té druhé strany ("jestli nepřestanete část vámi vytvářeného obsahu nabízet pouze za úplatu, přestaneme ...
          Zobrazit celý příspěvek

          ...mám myšlenkové pochody toho, kdo se s podobným přístupem setkal z té druhé strany ("jestli nepřestanete část vámi vytvářeného obsahu nabízet pouze za úplatu, přestaneme konzumovat tu část zdarma") :)
          ...tak proto..
          Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      18:52 08.07.2021

      Storm
      Zkuste nám nabídnout jinou alternativu.

      Storm
      Zkuste nám nabídnout jinou alternativu.

    • Jan Grohmann
      21:53 09.07.2021

      3x prémium článek týdně

      3x prémium článek týdně

  • faraonamumu
    11:48 08.07.2021

    Krásně se ukazuje, jak je ASCOD neperspektivní stroj, který prostě nemá evoluční potenciál. Je to nejhorší možný kandidát na náhradu BVP. Snad zvítězí rozum a koupí se buď bojem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Krásně se ukazuje, jak je ASCOD neperspektivní stroj, který prostě nemá evoluční potenciál. Je to nejhorší možný kandidát na náhradu BVP. Snad zvítězí rozum a koupí se buď bojem prověřený CV-90 nebo velice nadějný Lynx.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      17:11 08.07.2021

      Nechci bránit ASCOD, ale zrovna CV90 je na tom podobně.

      Nechci bránit ASCOD, ale zrovna CV90 je na tom podobně.

      • faraonamumu
        18:03 08.07.2021

        CV-90 používá mnohem víc uživatelů, ale žádnou velkou stížnost (kromě možné korupce při nákupech) jsem na něj neslyšel. Pokud máte nějaký zdroj, tak se rád něco nového dozvím. Ale ...
        Zobrazit celý příspěvek

        CV-90 používá mnohem víc uživatelů, ale žádnou velkou stížnost (kromě možné korupce při nákupech) jsem na něj neslyšel. Pokud máte nějaký zdroj, tak se rád něco nového dozvím. Ale souhlasím, že CV-90 je podobné starý jako ASCOD, ale jsem si jistý, že modernizační potenciál je na rozdíl od ASCODU stále velký.
        Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        18:42 08.07.2021

        ASCOD asi v původní variantě bude v pohodě, ale po úpravách na Ajax mu to moc nejde a mají co dohánět.
        Obojí nemá s CV 90 nic společného.

        ASCOD asi v původní variantě bude v pohodě, ale po úpravách na Ajax mu to moc nejde a mají co dohánět.
        Obojí nemá s CV 90 nic společného.

      • Capone
        14:10 09.07.2021

        CV90 prochází postupnou modernizací, MK4 je pátou verzí. To jsou zkušenosti z provozu několika armád a jejich požadavky. Modernizační potenciál bych přirovnal k poslední verzi ...
        Zobrazit celý příspěvek

        CV90 prochází postupnou modernizací, MK4 je pátou verzí. To jsou zkušenosti z provozu několika armád a jejich požadavky. Modernizační potenciál bych přirovnal k poslední verzi Octavie.
        Vzpomeňte na články o náročném testování Pumy a dnes už mají vylepšenou verzi, tohle Lynxe teprve čeká...
        Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:47 08.07.2021

    ...jak může být zvýšení hmotnosti tak zásadním zdrojem hluku? To jim ty přídavné moduly "drnčí" na nosné konstrukci?
    A těch původních 20 cm překážky při couvání vzad - to snad ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ...jak může být zvýšení hmotnosti tak zásadním zdrojem hluku? To jim ty přídavné moduly "drnčí" na nosné konstrukci?
    A těch původních 20 cm překážky při couvání vzad - to snad ani není možné, to přejede víc Guseppe se zmrzlinovým vozíkem...
    Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      12:17 08.07.2021

      Přidáním (ale i odebráním) čehokoliv může například dojít k rezonancím.
      Ale ta jízda vzad, to je fakt tristní výsledek návrhu.

      Přidáním (ale i odebráním) čehokoliv může například dojít k rezonancím.
      Ale ta jízda vzad, to je fakt tristní výsledek návrhu.

    • Mortles
      12:30 08.07.2021

      Jako trochu mi zůstává rozum stát, jak se reálně může s prominutím posrat takhle obrovský a důležitý projekt takovým způsobem, že se vyrobí aspoň z půlky skoro 200 vozidel, u ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jako trochu mi zůstává rozum stát, jak se reálně může s prominutím posrat takhle obrovský a důležitý projekt takovým způsobem, že se vyrobí aspoň z půlky skoro 200 vozidel, u kterých musí být i výrobci jasné, že jsou v tom stavu úplně nepoužitelná? Si mysleli, že jim to projde jen tak? To je opravdu ve vojenském průmyslu korupce až tak silná? Nebo nároky armády nedávaly smysl (pejsek a kočička vařící dort)?
      Skrýt celý příspěvek

      • LAMP
        12:56 08.07.2021

        Není problém, když to nevyjde doma, i tak to může být velice lukrativní projekt. Pár set kusů udat ve zkorumpovaných zemičkách nebude takový problém.

        Třeba AČR teď taky zvažuje ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Není problém, když to nevyjde doma, i tak to může být velice lukrativní projekt. Pár set kusů udat ve zkorumpovaných zemičkách nebude takový problém.

        Třeba AČR teď taky zvažuje :-)
        Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        19:02 08.07.2021

        Mortles
        Korupce je pouze tak silná, jak jsou slabí politici, kteří o tom rozhodují.
        Ale stačí se podívat do ČR.

        Mortles
        Korupce je pouze tak silná, jak jsou slabí politici, kteří o tom rozhodují.
        Ale stačí se podívat do ČR.

        • Mortles
          18:31 09.07.2021

          Já bych si dovolil jenom doplnění, korupce je pouze tak silná, jak MORÁLNĚ slabí jsou politici. Ono to organizování korupce vyžaduje docela vysoké schopnosti, aby se to hnedka ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Já bych si dovolil jenom doplnění, korupce je pouze tak silná, jak MORÁLNĚ slabí jsou politici. Ono to organizování korupce vyžaduje docela vysoké schopnosti, aby se to hnedka neprofláklo, ale to, že v tom člověk nevidí žádnou chybu, že je takhle všehoschopný, to bude nejspíš ta slabost, která nás tu zajímá.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:56 10.07.2021

            Mortles
            Tu organizaci mají na starost lidé v zákulisí, kteří jsou voličům povětšinou skryti. Politici musí umět jen zaujmout lidi a umět mluvit, zbytek dělají poradci a ti jsou na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mortles
            Tu organizaci mají na starost lidé v zákulisí, kteří jsou voličům povětšinou skryti. Politici musí umět jen zaujmout lidi a umět mluvit, zbytek dělají poradci a ti jsou na výplatních listnách jinde než u nás.
            Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:57 08.07.2021

      Pridaním čohokoľvek sa mení hmotnostné rozloženie, napríklad ťažisko. Tým môžu byť niektoré časti vozidla viac namáhané. Aj tie prílepky samé o sebe môžu byť zdrojom rezonancie. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pridaním čohokoľvek sa mení hmotnostné rozloženie, napríklad ťažisko. Tým môžu byť niektoré časti vozidla viac namáhané. Aj tie prílepky samé o sebe môžu byť zdrojom rezonancie. Okrem toho sa výrazne zvýšila hmotnosť, teda aj ten motor musí viac makať. Povedal by som, že jedno s druhým.
      Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      10:31 09.07.2021

      To mi přijde divné, těch 20 cm. Nebylo to v palcích? 20 cm bych snad přejel i v autě.

      To mi přijde divné, těch 20 cm. Nebylo to v palcích? 20 cm bych snad přejel i v autě.

      • flanker.jirka
        11:03 09.07.2021

        Zde uvádí 8 inches. https://www.military.com/daily...

        Zde uvádí 8 inches. https://www.military.com/daily...

        • GlobeElement
          11:33 09.07.2021

          Ale fakt je to podivné. Po úpravách překoná 70 cm? Jaké by to asi musely být úpravy, aby se schopnost překonat překážku zvedla z 20 cm na 70 cm?

          Napadá mne, že možná měli vzddu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ale fakt je to podivné. Po úpravách překoná 70 cm? Jaké by to asi musely být úpravy, aby se schopnost překonat překážku zvedla z 20 cm na 70 cm?

          Napadá mne, že možná měli vzddu nějaký kus plechu, který se o vyšší překážku opřel a tak ji vozidlo nemohlo přejet. Ale 20 cm nad zemí určitě nic nevisí.

          50 cm, to už by mohlo.

          no, nechám spekulací.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:02 09.07.2021

            Je to divné, 20 cm je obrubník. Ale snad veci co měří při testech.

            Je to divné, 20 cm je obrubník. Ale snad veci co měří při testech.