Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
- 13. 6. 2016
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce legendárního MiGu-29. Nové letadlo v ruském letectvu zaujme podobné úkoly, jako na západní straně stíhačky F-35 Lightning II.
MiG-35 v roce 2018
V ruském letectvu v současné době slouží 252 frontových stíhaček MiG-29 - moderní víceúčelové MiG-29SMT (28 ks), cvičné dvousedadlové MiG-29SMT (6 ks) a původní MiGy-29 (218 ks) z 80. let. V budoucnu původní MiGy-29 postupně nahradí nejnovější MiGy-35.
Státní zkoušky sériového (tedy již nikoliv prototypu) MiGu-35 začnou v roce 2017. Se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2018. První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo dokonce již v roce 2014.
"Vývojové práce v rámci kontraktu s ministerstvem obrany na MiGu-35 v současné době probíhají," uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské Spojené korporace výrobců letadel (OAK). "Vývojové práce jsou poněkud za plánem, kvůli problémům s dodavateli komponentů, ale můžeme říci, že hlavní problémy jsou vyřešeny."
OAK zatím nepodepsala s ruským ministerstvem obrany nákupní smlouvu - Kreml čeká až na výsledky státních zkoušek letadla. Po konci zkoušek se očekává podpis první smlouvy na dodávku více než 30 letadel. Nové MiGy-35 dosáhnou (při začátku dodávky v roce 2018) počátečních operačních schopností v roce 2020.
"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," vysvětlil novinářům situaci Michailov.
"MiG-35 je vyvíjen v rámci konstrukčních prací objednaných ministerstvem obrany s termínem do konce roku 2017. Po absolvování státních zkoušek vstoupí MiGy-35 do služby s budoucím financováním nákupu více než 30 letadel. Smlouva k nákupu MiGů-35 bude podepsána v roce 2018," uvedl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.
Oproti těžším, výkonnějším a výrazně dražším letadlům Su-27/35 plánuje ruské letectvo nasazovat MiGy-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. Hlavním úkolem MiGu-35 je boj s letadly protivníka na frontě, letoun však dokáže útočit i na pozemní a námořní cíle.
Dodejme, že nejpokročilejší letoun v ruském letectvu Su-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-22) má prázdnou hmotnost 18 400 kg, zatímco lehčí MiG-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-35) 11 000 kg. Také cena za výrobu (včetně délky výroby) a provoz Su-35 je dvakrát větší než v případě MiG-35.
MiG-35 na ruské letecké show MAKS 2015.
Nová avionika ve starém kabátě
Hlavní předností MiGů-35 je instalace moderního "digitálního" radaru FGA-29 Žuk-AE - ten dokáže (teoreticky) odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km. Podle ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG) Sergeje Korotkova, radar dokáže sledovat až deset letounu a až na šest z nich navádět střely vzduch-vzduch.
Druhým klíčovým senzorem MiGu-35 je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM sloužící pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. OLS-UEM pracuje v infračervném (tepelném) a ve viditelném spektru světla. OLS-UEM je pasivní senzor (neprozrazuje se vyzařováním jako radar) a je přímo určen k odhalování stealth letounů jako F-22 a F-35.
Ruský stíhač podle médií (bez bližšího upřesnění) obdrží pokročilé a bohaté vybavení elektronického boje, které dokáže rušit i střely země-vzduch nebo vzduch-vzduch protivníka.
MiG-35 získá nové motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší infračervenou stopou. Důležité je prodloužení životnosti motoru na 4000 hodin. Původní RD-33 mají životnost 2000 hodin a resurs (doba mezi opravami) 1000 hodin. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je údajně 2,5x levnější, než původního MiGu-29.
"Udělali jsme hodně pro zvýšení životnosti letounu a snížení provozních nákladů, což je základní předpoklad pro lehké stíhače. Dodatkovou konkurenční výhodou MiGu-35 je možnost využití vybudovaného zázemí pro MiGy-29. Doufáme, že MiG-35 dorazí do ruských leteckých sil mezi roky 2018 až 2020," uvedl Korotkov.
Otázkou však je, zda MiG-35 (ve starém kabátě MiGu-29) má vůbec šanci v případném střetnutí s nejnovějšími západními letouny F-35 Lightning II.
Pokud pomineme schopnost avioniky každého letounu, která je vždy tak trochu tajemstvím, v neprospěch MiGu-35 proti F-35 hraje výraznější větší čelní radarový průřez (RCS) a také větší infračervená stopa v podobě dvojice motorů.
Lapidárně řečeno - americká F-35 uvidí ruský MiG-35 mnohem dříve, na mnohem větší vzdálenost, než tomu bude naopak.
Zdroj: National Interest
Související články
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16
Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...
- 05.05.2016
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Nový JAS-39E Gripen představen
Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...
- 20.05.2016
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter ...
- 08.06.2016
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre ...Zobrazit celý příspěvek
Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.Skrýt celý příspěvek
Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre ...Zobrazit celý příspěvek
Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.Skrýt celý příspěvek
Vypadá to tu na pár školou povinných frocků. Pochopitelně že nelze srovnávat autonomně bojové vlastnosti MIGu-35 a F-35 již s ohledem na rozdílné komunikační a řídící systémy ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá to tu na pár školou povinných frocků. Pochopitelně že nelze srovnávat autonomně bojové vlastnosti MIGu-35 a F-35 již s ohledem na rozdílné komunikační a řídící systémy včetně rekognoskace, 3D detekce a dalších moderních obranných prvků. V článku je učebnicově porušena zásada srovnatelnosti. Jelikož jde o "frontové" letouny letecké podpory a zajištění vzdušného prostoru nad frontou, je nutno počítat s tím, že MIGy-35 rozhodně nebudou navštěvovat území USA, ale maximálně oblasti blízké hranicím a základnám RF, když ne pouze vnitřní oblasti. Jelikož je dnes jedinou zahraniční leteckou základnou RF syrský Hmeimim, je zcela jasné, kdo bude mít bližší a masivnější systémovou operační podporu. RF má všechny výhody blízké plné podpory, zatímco USA se o ni systematicky připravují nadměrnou globální vojenskou přítomností bez náležitého zajištění. Takže by v reálné situaci konfliktu mezi RF a USA byly F-35 prakticky okamžitě detekovány v záměrné vzdálenosti a zničeny nejvýhodnější zbraní, která je pro daný cílový objekt k dispozici. MIGy by ani vzlétnout nemusely. Dalším faktorem jsou neporovnatelnmé náklady (TCO) na Mig-35 a F-35 v těžký neprospěch US letounu, v důsledku čehož bude pravděpodobně na jednu F-35 třii až čtyři MIGy-35. To jen pro představu neporovatelnosti prostého autonomního srovnání.Skrýt celý příspěvek
Největší problém rusáků je, že nikdy nic převratného nevyvinuli a vždy jenom kopírovalia adioháněli ztracené ambice, vůči západu a to především USA. Rusáci prostě nemají a už ...Zobrazit celý příspěvek
Největší problém rusáků je, že nikdy nic převratného nevyvinuli a vždy jenom kopírovalia adioháněli ztracené ambice, vůči západu a to především USA. Rusáci prostě nemají a už nikdy nebudou mít tak dokionalé technologie, díky kterým by mohli vyrábět kvalitnější výrobky, než USA. Nyní to vyrábí na Amerických techniologiích, které dnes představují v USA již o víc jak 3 generaca zastaralé Know-how. Rusáci jsou prostě v prdeli.Skrýt celý příspěvek
Rusové počítají v řádu 10-15 let, že tzv. tech stealth ztratí na významu a to revolučními prvky odhalování letících těles a jejich případnou likvidací né ekvivalentními zbraněmi. ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové počítají v řádu 10-15 let, že tzv. tech stealth ztratí na významu a to revolučními prvky odhalování letících těles a jejich případnou likvidací né ekvivalentními zbraněmi. Ano,jde o obchodní tah s novými letadly.Skrýt celý příspěvek
MiG-35 je nepochybne pripraveny na suboj s F-22. Pripravene su i povodne MiG-29 alebo dokonca Su-25. Kazde lietadlo vybavene sedackami K-36 je pripravene . . . nic viac ani ...Zobrazit celý příspěvek
MiG-35 je nepochybne pripraveny na suboj s F-22. Pripravene su i povodne MiG-29 alebo dokonca Su-25. Kazde lietadlo vybavene sedackami K-36 je pripravene . . . nic viac ani nepotrebuje.Skrýt celý příspěvek
nevím jestli tu někdo tento názor pronesl, ale mysím si sám že by Mig udělal nejlíp kdyby se pustil do vývoje jednomotorových stíhaček?? A havně i o něco levnějších než f-35... ...Zobrazit celý příspěvek
nevím jestli tu někdo tento názor pronesl, ale mysím si sám že by Mig udělal nejlíp kdyby se pustil do vývoje jednomotorových stíhaček?? A havně i o něco levnějších než f-35... něco na bázi Gripen ale s prár stealth prvky...Skrýt celý příspěvek
Nevim, jestli se to tu už neobjevilo, příspěvky pode mnou jsem nečetl, ale stejně každej moc dobře ví, že tahle objednávka modernějších strojů ve starém kabátě je o udržení ...Zobrazit celý příspěvek
Nevim, jestli se to tu už neobjevilo, příspěvky pode mnou jsem nečetl, ale stejně každej moc dobře ví, že tahle objednávka modernějších strojů ve starém kabátě je o udržení Mikojanu naživu, než pro nějaké zvýšení bojeschopnosti ruského letectva. Už jenom ten počet objednaných strojů je symbolický.Skrýt celý příspěvek
Shania, Nadšenec: měl jsem to napsat trochu přesněji, tím rovnocenným soupeřem mám na mysli rovnocenný co do celkové síly, velikosti a vybavení armády a její komplexní struktury s ...Zobrazit celý příspěvek
Shania, Nadšenec: měl jsem to napsat trochu přesněji, tím rovnocenným soupeřem mám na mysli rovnocenný co do celkové síly, velikosti a vybavení armády a její komplexní struktury s provázanou protiletadlovou obranou s letectvem a vším co k tomu patří, tedy třeba armády států na úrovni Ruska, Číny atp., když to vztáhnu k "východu". Jde především o rozsah a úroveň protiletecké obrany a její spolupráci s letectvem.
Testem útokem na nějaké "hadráky" a rozvojové státy se nedá pořádně prověřit prakticky nic. Tyto státy a národy nejen že nemají potřebnou výzbroj a vybavení, ale ani nemají potřebné schopnosti a vlastnosti k jejich případnému ovládání v boji, jsou to prostě vojáci úplně k ničemu.
Nemyslel jsem rovnocenného protivníka ve smyslu nejnovějších/nejlepších leteckých technologií, jaké jsou třeba ty F-22 a F-35, tam zatím rovnocenného soupeře prostě nemají.Skrýt celý příspěvekExportní potenciál Mig-35 asi netřeba zpochybňovat. Ne každý bude mít na Suchoje či "západní" letouny 4.(+...) generace. A ne každý je ochotný kupovat v Číně. A stroje 5. generace ...Zobrazit celý příspěvek
Exportní potenciál Mig-35 asi netřeba zpochybňovat. Ne každý bude mít na Suchoje či "západní" letouny 4.(+...) generace. A ne každý je ochotný kupovat v Číně. A stroje 5. generace prodávají jen USA, čili ne každému, navíc jen jeden typ, kdy výroba ještě dlouho poběží jen pro zůčastněné. Případně Čína, kde jsou ale velké neznámé co do schopností, kvality i kvantity. Čili Mig není neperspektivní stroj pro export. Jen ho nemá smysl srovnávat s F-22/35 (či T-50).Skrýt celý příspěvek
Jako všude, peníze jsou až na prvním místě. Nevěřte tomu, že by Rusové stavěli letadlo bez průzkumu světového zbrojního trhu,. Je to byznys, jako jiný. F-35/F-22 jsou sice ...Zobrazit celý příspěvek
Jako všude, peníze jsou až na prvním místě. Nevěřte tomu, že by Rusové stavěli letadlo bez průzkumu světového zbrojního trhu,. Je to byznys, jako jiný.
F-35/F-22 jsou sice zajímavé stroje 5 generace, ale....
To že některé země projevují zájem o nákup (memoranda o porozumění atd...) ještě neznamená, že podepíší kupní smlouvy. Viz Dánsko.
Jedna věc jsou líbivé prohlášení, do té doby, než má dojít na zaplacení.
Na nákup takových strojů musí ekonomika státu vydělat.
A nemusíme chodit daleko, stačí zkušenost a výsledky V4 při projektu modernizace vrtulníků Mil.
Je lépe investovat méně / MiG-35/ pokud chci funkční PVO "rozumný poměr cena X výkon" a investovat do bojové přípravy. personálu s náletem pilotů 180hod/rok a rovnoměrný provoz letadel 4 generace To znamená více nežli uzeměné F-35, 5 generace s náletem pilotů 50hod/rok. Kvalitní výcvvik, bojová a technická příprava a zkušenosti nejen létajícího personálu může podstatně smazat technický rozdíl mezi 4 a 5 generací.
Otřesným příkladem je akvizice MO ČR 72x L-159 a kolik jich provozuje??Skrýt celý příspěvekmidlum75: Vietnam neukazuje, že starší technika při dobré taktice se vyrovná nové. Vietnam ukazuje, že nová technika při BLBÉ taktice nemusí mít převahu nad starou. A to je velký ...Zobrazit celý příspěvek
midlum75: Vietnam neukazuje, že starší technika při dobré taktice se vyrovná nové. Vietnam ukazuje, že nová technika při BLBÉ taktice nemusí mít převahu nad starou. A to je velký rozdíl.Skrýt celý příspěvek
pro Nadšenec: Zavedení kanónu bylo až ta nejméně důležitá věc. V prvé řadě se jednalo o zlepšení výcviku a s ním související změny v taktice. Pak upravení procesů logistiky raket. ...Zobrazit celý příspěvek
pro Nadšenec: Zavedení kanónu bylo až ta nejméně důležitá věc. V prvé řadě se jednalo o zlepšení výcviku a s ním související změny v taktice. Pak upravení procesů logistiky raket. Pak dlouho nic a nakonec kanón ;-)
Výcvik byl naprosto klíčový. Několik jednotek mělo ve vedení veterány z 2. sv., kteří ještě věděli, že výcvik pilota není o bezpečnostních nařízeních a ukázání, kde to má knipl a kde se vystřeluje sedačka. A právě tyhle jednotky měly nepoměrně lepší výsledky než ostatní. V USN si to uvědomili a zřídily Top Gun – spolu se zlepšením zacházení s raketami pak měly výsledky o řád lepší než USAF. Tam se probudili později.
Mmchd, i US Army po Vietnamu čekaly těžké doktrinální změny, především v taktice malých jednotek. Podobně jako u pilotů USAF se na tom podepsalo několik málo konkrétních vojáků. A pak že jedinec nic nezmůže ;-)Skrýt celý příspěvekVo vietname to ale bolo o niečo zložitejšie. F-4 (keď si asi myslel práve ich) nemali kanón a ich piloti neboli nejako vycvičený. Keď sa dostali do dog-figtu tak rozhodne oprati ...Zobrazit celý příspěvek
Vo vietname to ale bolo o niečo zložitejšie. F-4 (keď si asi myslel práve ich) nemali kanón a ich piloti neboli nejako vycvičený. Keď sa dostali do dog-figtu tak rozhodne oprati obratnejšiemu protivníkovy ťahali za kratší koniec. Rakety tiež neboli spoľahlivé a často sa stalo, že ma jeden-dva MiG-y všetky vystrieľali.
Posun nastal až vzniknutím Top Gun-u, kde sa piloti učili, že majú MiG-y ťahať do vertikálnych súbojov, kde sa využil vätší výkon dvojice Phantomových motorov. A samozrejme po pridaní púzdra s kanónom.Skrýt celý příspěveka tiez by ma zaujimalo, ako presne si predstavuju ze bude prebiehat taky dogfight, ked IR VWR strely sa dnes dokazu naviest na ciel kludne aj 120 stupnov od osi lietadla... cele ...Zobrazit celý příspěvek
a tiez by ma zaujimalo, ako presne si predstavuju ze bude prebiehat taky dogfight, ked IR VWR strely sa dnes dokazu naviest na ciel kludne aj 120 stupnov od osi lietadla... cele manevrovanie je v takomto pripade v podstate nanic.. nepotrebujes supera vymanevrovavat, a zbytocne stracat energiu (rychlost, vysku), kedze ho locknes hocikde z prednej polosfery... takze to vektorovanie tahu v takejto situacii je prakticky samovrazda. ak uz, dnes je ovela dolezitejsie to, ako sa lietadlo sprava pri vysokorychlostnych manevroch, ako udrziava rychlost, ako vie accelerovat...
dnes nie sme v 60tych rokoch minuleho storocia, ked sa IR strely lockli len na teplo motorov.. dnes nie je treba dostavat sa niekomu na chvost...Skrýt celý příspěvekpři správné taktice mohou být generačně starší zbraně důstojným soupeřem mnohem modernějším zbraňovým systémům........jako příklad ..... Vietnamské MiG 17, 19 oproti US letadlům o ...Zobrazit celý příspěvek
při správné taktice mohou být generačně starší zbraně důstojným soupeřem mnohem modernějším zbraňovým systémům........jako příklad ..... Vietnamské MiG 17, 19 oproti US letadlům o generaci novějším. Navíc mohou hrát Migy jinou roli v ruské taktice......něco jako Hurricane vs Spitfire v Británii.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...