Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Foto: MiG-35; větší foto / OAK
MiG-35; větší foto / OAK

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce legendárního MiGu-29. Nové letadlo v ruském letectvu zaujme podobné úkoly, jako na západní straně stíhačky F-35 Lightning II.

MiG-35 v roce 2018

V ruském letectvu v současné době slouží 252 frontových stíhaček MiG-29 - moderní víceúčelové MiG-29SMT (28 ks), cvičné dvousedadlové MiG-29SMT (6 ks) a původní MiGy-29 (218 ks) z 80. let. V budoucnu původní MiGy-29 postupně nahradí nejnovější MiGy-35.

Státní zkoušky sériového (tedy již nikoliv prototypu) MiGu-35 začnou v roce 2017. Se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2018. První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo dokonce již v roce 2014.

"Vývojové práce v rámci kontraktu s ministerstvem obrany na MiGu-35 v současné době probíhají," uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské Spojené korporace výrobců letadel (OAK). "Vývojové práce jsou poněkud za plánem, kvůli problémům s dodavateli komponentů, ale můžeme říci, že hlavní problémy jsou vyřešeny."

OAK zatím nepodepsala s ruským ministerstvem obrany nákupní smlouvu - Kreml čeká až na výsledky státních zkoušek letadla. Po konci zkoušek se očekává podpis první smlouvy na dodávku více než 30 letadel. Nové MiGy-35 dosáhnou (při začátku dodávky v roce 2018) počátečních operačních schopností v roce 2020.

"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," vysvětlil novinářům situaci Michailov.

"MiG-35 je vyvíjen v rámci konstrukčních prací objednaných ministerstvem obrany s termínem do konce roku 2017. Po absolvování státních zkoušek vstoupí MiGy-35 do služby s budoucím financováním nákupu více než 30 letadel. Smlouva k nákupu MiGů-35 bude podepsána v roce 2018," uvedl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.

Oproti těžším, výkonnějším a výrazně dražším letadlům Su-27/35 plánuje ruské letectvo nasazovat MiGy-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. Hlavním úkolem MiGu-35 je boj s letadly protivníka na frontě, letoun však dokáže útočit i na pozemní a námořní cíle.

Dodejme, že nejpokročilejší letoun v ruském letectvu Su-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-22) má prázdnou hmotnost 18 400 kg, zatímco lehčí MiG-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-35) 11 000 kg. Také cena za výrobu (včetně délky výroby) a provoz Su-35 je dvakrát větší než v případě MiG-35.


MiG-35 na ruské letecké show MAKS 2015.

Nová avionika ve starém kabátě

Hlavní předností MiGů-35 je instalace moderního "digitálního" radaru FGA-29 Žuk-AE - ten dokáže (teoreticky) odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km. Podle ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG) Sergeje Korotkova, radar dokáže sledovat až deset letounu a až na šest z nich navádět střely vzduch-vzduch.

Druhým klíčovým senzorem MiGu-35 je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM sloužící pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. OLS-UEM pracuje v infračervném (tepelném) a ve viditelném spektru světla. OLS-UEM je pasivní senzor (neprozrazuje se vyzařováním jako radar) a je přímo určen k odhalování stealth letounů jako F-22 a F-35.

Ruský stíhač podle médií (bez bližšího upřesnění) obdrží pokročilé a bohaté vybavení elektronického boje, které dokáže rušit i střely země-vzduch nebo vzduch-vzduch protivníka.

MiG-35 získá nové motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší infračervenou stopou. Důležité je prodloužení životnosti motoru na 4000 hodin. Původní RD-33 mají životnost 2000 hodin a resurs (doba mezi opravami) 1000 hodin. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je údajně 2,5x levnější, než původního MiGu-29.

"Udělali jsme hodně pro zvýšení životnosti letounu a snížení provozních nákladů, což je základní předpoklad pro lehké stíhače. Dodatkovou konkurenční výhodou MiGu-35 je možnost využití vybudovaného zázemí pro MiGy-29. Doufáme, že MiG-35 dorazí do ruských leteckých sil mezi roky 2018 až 2020," uvedl Korotkov.

Otázkou však je, zda MiG-35 (ve starém kabátě MiGu-29) má vůbec šanci v případném střetnutí s nejnovějšími západními letouny F-35 Lightning II.

Pokud pomineme schopnost avioniky každého letounu, která je vždy tak trochu tajemstvím, v neprospěch MiGu-35 proti F-35 hraje výraznější větší čelní radarový průřez (RCS) a také větší infračervená stopa v podobě dvojice motorů.

Lapidárně řečeno - americká F-35 uvidí ruský MiG-35 mnohem dříve, na mnohem větší vzdálenost, než tomu bude naopak.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). Dalších šest stíhaček F-35I dorazí do Izraele v roce 2017. Izraelská verze F-35I je unikátní především širokým využitím izraelské elektroniky a systémů elektronického boje.

Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a průbojné munice pro stíhačky F-16 C/D Block 52+ polského letectva.  Pokud k nákup dojde, zásadním způsobem vzroste bojová hodnota celého polského letectva.

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. Nový stroj JAS-39E Gripen, nebo také Gripen E, konstrukčně navazuje na technologický demonstrátor Gripen Next Generation (Gripen NG).

Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?

Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter popsal teoreticky “jednoduchý” způsob, jak efektivně bojovat proti stíhačce F-35 Lightning II. Hlavním nepřítelem F-35 jsou nejnovější generace nízkofrekvenčních (NF) radarů.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 19
  • Henrich7
    15:51 10.05.2017

    Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

  • Henrich7
    15:51 10.05.2017

    Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

  • jj284b
    17:10 26.01.2017

    pjek: vacsiu blbost som uz dlho necital... btw, F35 je dnes viac, nez Su-35S a MiG35 dokopy... a rozdiel sa len bude navysovat.

  • pjek
    17:08 26.01.2017

    Ohledně práce na ruském jednomotorovém stroji jen tolik, že konstrukční práce byly již zahájeny.

  • pjek
    17:06 26.01.2017

    Vypadá to tu na pár školou povinných frocků. Pochopitelně že nelze srovnávat autonomně bojové vlastnosti MIGu-35 a F-35 již s ohledem na rozdílné komunikační a řídící systémy včetně rekognoskace, 3D detekce a dalších moderních obranných prvků. V článku je učebnicově porušena zásada srovnatelnosti. Jelikož jde o "frontové" letouny letecké podpory a zajištění vzdušného prostoru nad frontou, je nutno počítat s tím, že MIGy-35 rozhodně nebudou navštěvovat území USA, ale maximálně oblasti blízké hranicím a základnám RF, když ne pouze vnitřní oblasti. Jelikož je dnes jedinou zahraniční leteckou základnou RF syrský Hmeimim, je zcela jasné, kdo bude mít bližší a masivnější systémovou operační podporu. RF má všechny výhody blízké plné podpory, zatímco USA se o ni systematicky připravují nadměrnou globální vojenskou přítomností bez náležitého zajištění. Takže by v reálné situaci konfliktu mezi RF a USA byly F-35 prakticky okamžitě detekovány v záměrné vzdálenosti a zničeny nejvýhodnější zbraní, která je pro daný cílový objekt k dispozici. MIGy by ani vzlétnout nemusely. Dalším faktorem jsou neporovnatelnmé náklady (TCO) na Mig-35 a F-35 v těžký neprospěch US letounu, v důsledku čehož bude pravděpodobně na jednu F-35 třii až čtyři MIGy-35. To jen pro představu neporovatelnosti prostého autonomního srovnání.

  • Luky
    10:12 13.08.2016

    Rusáci sou prostě Rusáci a ty si vůl. Je to tak jednoduchý.

  • PatrilČech
    09:19 13.08.2016

    Největší problém rusáků je, že nikdy nic převratného nevyvinuli a vždy jenom kopírovalia adioháněli ztracené ambice, vůči západu a to především USA. Rusáci prostě nemají a už nikdy nebudou mít tak dokionalé technologie, díky kterým by mohli vyrábět kvalitnější výrobky, než USA. Nyní to vyrábí na Amerických techniologiích, které dnes představují v USA již o víc jak 3 generaca zastaralé Know-how. Rusáci jsou prostě v prdeli.

  • Barry
    20:12 18.07.2016

    Rusové počítají v řádu 10-15 let, že tzv. tech stealth ztratí na významu a to revolučními prvky odhalování letících těles a jejich případnou likvidací né ekvivalentními zbraněmi. Ano,jde o obchodní tah s novými letadly.

  • Kozlus
    12:10 07.07.2016

    J.D. MiG by mel pracovat na nejakem jednomotorovem stroji.

  • rintintin
    11:43 07.07.2016

    MiG-35 je nepochybne pripraveny na suboj s F-22. Pripravene su i povodne MiG-29 alebo dokonca Su-25. Kazde lietadlo vybavene sedackami K-36 je pripravene . . . nic viac ani nepotrebuje.

Stránka 1 z 19