Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Foto: MiG-35; větší foto / OAK
MiG-35; větší foto / OAK

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce legendárního MiGu-29. Nové letadlo v ruském letectvu zaujme podobné úkoly, jako na západní straně stíhačky F-35 Lightning II.

MiG-35 v roce 2018

V ruském letectvu v současné době slouží 252 frontových stíhaček MiG-29 - moderní víceúčelové MiG-29SMT (28 ks), cvičné dvousedadlové MiG-29SMT (6 ks) a původní MiGy-29 (218 ks) z 80. let. V budoucnu původní MiGy-29 postupně nahradí nejnovější MiGy-35.

Státní zkoušky sériového (tedy již nikoliv prototypu) MiGu-35 začnou v roce 2017. Se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2018. První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo dokonce již v roce 2014.

"Vývojové práce v rámci kontraktu s ministerstvem obrany na MiGu-35 v současné době probíhají," uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské Spojené korporace výrobců letadel (OAK). "Vývojové práce jsou poněkud za plánem, kvůli problémům s dodavateli komponentů, ale můžeme říci, že hlavní problémy jsou vyřešeny."

OAK zatím nepodepsala s ruským ministerstvem obrany nákupní smlouvu - Kreml čeká až na výsledky státních zkoušek letadla. Po konci zkoušek se očekává podpis první smlouvy na dodávku více než 30 letadel. Nové MiGy-35 dosáhnou (při začátku dodávky v roce 2018) počátečních operačních schopností v roce 2020.

"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," vysvětlil novinářům situaci Michailov.

"MiG-35 je vyvíjen v rámci konstrukčních prací objednaných ministerstvem obrany s termínem do konce roku 2017. Po absolvování státních zkoušek vstoupí MiGy-35 do služby s budoucím financováním nákupu více než 30 letadel. Smlouva k nákupu MiGů-35 bude podepsána v roce 2018," uvedl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.

Oproti těžším, výkonnějším a výrazně dražším letadlům Su-27/35 plánuje ruské letectvo nasazovat MiGy-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. Hlavním úkolem MiGu-35 je boj s letadly protivníka na frontě, letoun však dokáže útočit i na pozemní a námořní cíle.

Dodejme, že nejpokročilejší letoun v ruském letectvu Su-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-22) má prázdnou hmotnost 18 400 kg, zatímco lehčí MiG-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-35) 11 000 kg. Také cena za výrobu (včetně délky výroby) a provoz Su-35 je dvakrát větší než v případě MiG-35.


MiG-35 na ruské letecké show MAKS 2015.

Nová avionika ve starém kabátě

Hlavní předností MiGů-35 je instalace moderního "digitálního" radaru FGA-29 Žuk-AE - ten dokáže (teoreticky) odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km. Podle ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG) Sergeje Korotkova, radar dokáže sledovat až deset letounu a až na šest z nich navádět střely vzduch-vzduch.

Druhým klíčovým senzorem MiGu-35 je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM sloužící pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. OLS-UEM pracuje v infračervném (tepelném) a ve viditelném spektru světla. OLS-UEM je pasivní senzor (neprozrazuje se vyzařováním jako radar) a je přímo určen k odhalování stealth letounů jako F-22 a F-35.

Ruský stíhač podle médií (bez bližšího upřesnění) obdrží pokročilé a bohaté vybavení elektronického boje, které dokáže rušit i střely země-vzduch nebo vzduch-vzduch protivníka.

MiG-35 získá nové motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší infračervenou stopou. Důležité je prodloužení životnosti motoru na 4000 hodin. Původní RD-33 mají životnost 2000 hodin a resurs (doba mezi opravami) 1000 hodin. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je údajně 2,5x levnější, než původního MiGu-29.

"Udělali jsme hodně pro zvýšení životnosti letounu a snížení provozních nákladů, což je základní předpoklad pro lehké stíhače. Dodatkovou konkurenční výhodou MiGu-35 je možnost využití vybudovaného zázemí pro MiGy-29. Doufáme, že MiG-35 dorazí do ruských leteckých sil mezi roky 2018 až 2020," uvedl Korotkov.

Otázkou však je, zda MiG-35 (ve starém kabátě MiGu-29) má vůbec šanci v případném střetnutí s nejnovějšími západními letouny F-35 Lightning II.

Pokud pomineme schopnost avioniky každého letounu, která je vždy tak trochu tajemstvím, v neprospěch MiGu-35 proti F-35 hraje výraznější větší čelní radarový průřez (RCS) a také větší infračervená stopa v podobě dvojice motorů.

Lapidárně řečeno - americká F-35 uvidí ruský MiG-35 mnohem dříve, na mnohem větší vzdálenost, než tomu bude naopak.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...

Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?

Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • Henrich7
    15:51 10.05.2017

    Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

  • Henrich7
    15:51 10.05.2017

    Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

  • jj284b
    17:10 26.01.2017

    pjek: vacsiu blbost som uz dlho necital... btw, F35 je dnes viac, nez Su-35S a MiG35 dokopy... a rozdiel sa len bude navysovat.

  • pjek
    17:08 26.01.2017

    Ohledně práce na ruském jednomotorovém stroji jen tolik, že konstrukční práce byly již zahájeny.

  • pjek
    17:06 26.01.2017

    Vypadá to tu na pár školou povinných frocků. Pochopitelně že nelze srovnávat autonomně bojové vlastnosti MIGu-35 a F-35 již s ohledem na rozdílné komunikační a řídící systémy včetně rekognoskace, 3D detekce a dalších moderních obranných prvků. V článku je učebnicově porušena zásada srovnatelnosti. Jelikož jde o "frontové" letouny letecké podpory a zajištění vzdušného prostoru nad frontou, je nutno počítat s tím, že MIGy-35 rozhodně nebudou navštěvovat území USA, ale maximálně oblasti blízké hranicím a základnám RF, když ne pouze vnitřní oblasti. Jelikož je dnes jedinou zahraniční leteckou základnou RF syrský Hmeimim, je zcela jasné, kdo bude mít bližší a masivnější systémovou operační podporu. RF má všechny výhody blízké plné podpory, zatímco USA se o ni systematicky připravují nadměrnou globální vojenskou přítomností bez náležitého zajištění. Takže by v reálné situaci konfliktu mezi RF a USA byly F-35 prakticky okamžitě detekovány v záměrné vzdálenosti a zničeny nejvýhodnější zbraní, která je pro daný cílový objekt k dispozici. MIGy by ani vzlétnout nemusely. Dalším faktorem jsou neporovnatelnmé náklady (TCO) na Mig-35 a F-35 v těžký neprospěch US letounu, v důsledku čehož bude pravděpodobně na jednu F-35 třii až čtyři MIGy-35. To jen pro představu neporovatelnosti prostého autonomního srovnání.

  • Luky
    10:12 13.08.2016

    Rusáci sou prostě Rusáci a ty si vůl. Je to tak jednoduchý.

  • PatrilČech
    09:19 13.08.2016

    Největší problém rusáků je, že nikdy nic převratného nevyvinuli a vždy jenom kopírovalia adioháněli ztracené ambice, vůči západu a to především USA. Rusáci prostě nemají a už nikdy nebudou mít tak dokionalé technologie, díky kterým by mohli vyrábět kvalitnější výrobky, než USA. Nyní to vyrábí na Amerických techniologiích, které dnes představují v USA již o víc jak 3 generaca zastaralé Know-how. Rusáci jsou prostě v prdeli.

  • Barry
    20:12 18.07.2016

    Rusové počítají v řádu 10-15 let, že tzv. tech stealth ztratí na významu a to revolučními prvky odhalování letících těles a jejich případnou likvidací né ekvivalentními zbraněmi. Ano,jde o obchodní tah s novými letadly.

  • Kozlus
    12:10 07.07.2016

    J.D. MiG by mel pracovat na nejakem jednomotorovem stroji.

  • rintintin
    11:43 07.07.2016

    MiG-35 je nepochybne pripraveny na suboj s F-22. Pripravene su i povodne MiG-29 alebo dokonca Su-25. Kazde lietadlo vybavene sedackami K-36 je pripravene . . . nic viac ani nepotrebuje.

  • J.D.
    20:40 02.07.2016

    nevím jestli tu někdo tento názor pronesl, ale mysím si sám že by Mig udělal nejlíp kdyby se pustil do vývoje jednomotorových stíhaček?? A havně i o něco levnějších než f-35... něco na bázi Gripen ale s prár stealth prvky...

  • Laci
    10:17 30.06.2016

    Nevim, jestli se to tu už neobjevilo, příspěvky pode mnou jsem nečetl, ale stejně každej moc dobře ví, že tahle objednávka modernějších strojů ve starém kabátě je o udržení Mikojanu naživu, než pro nějaké zvýšení bojeschopnosti ruského letectva. Už jenom ten počet objednaných strojů je symbolický.

  • Gloton
    22:56 15.06.2016

    Shania, Nadšenec: měl jsem to napsat trochu přesněji, tím rovnocenným soupeřem mám na mysli rovnocenný co do celkové síly, velikosti a vybavení armády a její komplexní struktury s provázanou protiletadlovou obranou s letectvem a vším co k tomu patří, tedy třeba armády států na úrovni Ruska, Číny atp., když to vztáhnu k "východu". Jde především o rozsah a úroveň protiletecké obrany a její spolupráci s letectvem.
    Testem útokem na nějaké "hadráky" a rozvojové státy se nedá pořádně prověřit prakticky nic. Tyto státy a národy nejen že nemají potřebnou výzbroj a vybavení, ale ani nemají potřebné schopnosti a vlastnosti k jejich případnému ovládání v boji, jsou to prostě vojáci úplně k ničemu.
    Nemyslel jsem rovnocenného protivníka ve smyslu nejnovějších/nejlepších leteckých technologií, jaké jsou třeba ty F-22 a F-35, tam zatím rovnocenného soupeře prostě nemají.

  • KOLT
    22:41 15.06.2016

    Exportní potenciál Mig-35 asi netřeba zpochybňovat. Ne každý bude mít na Suchoje či "západní" letouny 4.(+...) generace. A ne každý je ochotný kupovat v Číně. A stroje 5. generace prodávají jen USA, čili ne každému, navíc jen jeden typ, kdy výroba ještě dlouho poběží jen pro zůčastněné. Případně Čína, kde jsou ale velké neznámé co do schopností, kvality i kvantity. Čili Mig není neperspektivní stroj pro export. Jen ho nemá smysl srovnávat s F-22/35 (či T-50).

  • Larry
    18:27 15.06.2016

    Jako všude, peníze jsou až na prvním místě. Nevěřte tomu, že by Rusové stavěli letadlo bez průzkumu světového zbrojního trhu,. Je to byznys, jako jiný.
    F-35/F-22 jsou sice zajímavé stroje 5 generace, ale....
    To že některé země projevují zájem o nákup (memoranda o porozumění atd...) ještě neznamená, že podepíší kupní smlouvy. Viz Dánsko.
    Jedna věc jsou líbivé prohlášení, do té doby, než má dojít na zaplacení.
    Na nákup takových strojů musí ekonomika státu vydělat.
    A nemusíme chodit daleko, stačí zkušenost a výsledky V4 při projektu modernizace vrtulníků Mil.
    Je lépe investovat méně / MiG-35/ pokud chci funkční PVO "rozumný poměr cena X výkon" a investovat do bojové přípravy. personálu s náletem pilotů 180hod/rok a rovnoměrný provoz letadel 4 generace To znamená více nežli uzeměné F-35, 5 generace s náletem pilotů 50hod/rok. Kvalitní výcvvik, bojová a technická příprava a zkušenosti nejen létajícího personálu může podstatně smazat technický rozdíl mezi 4 a 5 generací.
    Otřesným příkladem je akvizice MO ČR 72x L-159 a kolik jich provozuje??

  • logik
    18:23 15.06.2016

    midlum75: Vietnam neukazuje, že starší technika při dobré taktice se vyrovná nové. Vietnam ukazuje, že nová technika při BLBÉ taktice nemusí mít převahu nad starou. A to je velký rozdíl.

  • KOLT
    18:10 15.06.2016

    pro Nadšenec: Zavedení kanónu bylo až ta nejméně důležitá věc. V prvé řadě se jednalo o zlepšení výcviku a s ním související změny v taktice. Pak upravení procesů logistiky raket. Pak dlouho nic a nakonec kanón ;-)

    Výcvik byl naprosto klíčový. Několik jednotek mělo ve vedení veterány z 2. sv., kteří ještě věděli, že výcvik pilota není o bezpečnostních nařízeních a ukázání, kde to má knipl a kde se vystřeluje sedačka. A právě tyhle jednotky měly nepoměrně lepší výsledky než ostatní. V USN si to uvědomili a zřídily Top Gun – spolu se zlepšením zacházení s raketami pak měly výsledky o řád lepší než USAF. Tam se probudili později.

    Mmchd, i US Army po Vietnamu čekaly těžké doktrinální změny, především v taktice malých jednotek. Podobně jako u pilotů USAF se na tom podepsalo několik málo konkrétních vojáků. A pak že jedinec nic nezmůže ;-)

  • Nadšenec
    14:37 15.06.2016

    Vo vietname to ale bolo o niečo zložitejšie. F-4 (keď si asi myslel práve ich) nemali kanón a ich piloti neboli nejako vycvičený. Keď sa dostali do dog-figtu tak rozhodne oprati obratnejšiemu protivníkovy ťahali za kratší koniec. Rakety tiež neboli spoľahlivé a často sa stalo, že ma jeden-dva MiG-y všetky vystrieľali.

    Posun nastal až vzniknutím Top Gun-u, kde sa piloti učili, že majú MiG-y ťahať do vertikálnych súbojov, kde sa využil vätší výkon dvojice Phantomových motorov. A samozrejme po pridaní púzdra s kanónom.

  • jj284b
    14:27 15.06.2016

    a tiez by ma zaujimalo, ako presne si predstavuju ze bude prebiehat taky dogfight, ked IR VWR strely sa dnes dokazu naviest na ciel kludne aj 120 stupnov od osi lietadla... cele manevrovanie je v takomto pripade v podstate nanic.. nepotrebujes supera vymanevrovavat, a zbytocne stracat energiu (rychlost, vysku), kedze ho locknes hocikde z prednej polosfery... takze to vektorovanie tahu v takejto situacii je prakticky samovrazda. ak uz, dnes je ovela dolezitejsie to, ako sa lietadlo sprava pri vysokorychlostnych manevroch, ako udrziava rychlost, ako vie accelerovat...

    dnes nie sme v 60tych rokoch minuleho storocia, ked sa IR strely lockli len na teplo motorov.. dnes nie je treba dostavat sa niekomu na chvost...

  • midlum75
    14:22 15.06.2016

    při správné taktice mohou být generačně starší zbraně důstojným soupeřem mnohem modernějším zbraňovým systémům........jako příklad ..... Vietnamské MiG 17, 19 oproti US letadlům o generaci novějším. Navíc mohou hrát Migy jinou roli v ruské taktice......něco jako Hurricane vs Spitfire v Británii.

  • jj284b
    14:20 15.06.2016

    lol, presne to som sa chcel Glotona spytat aj ja... ktory stroj povazuje za rovnocenneho supera pre F22 ci F35...

  • Nadšenec
    14:13 15.06.2016

    Gloton
    Aj keď to bude použité reálne, kto bude rovnocenný súper?

  • Shania
    14:12 15.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Gloton: jo promin... to nebylo přímo na tebe...

    ------------
    Tady se ale nebavíme o rovnoceném soupeři, ale někom kdo teprve ted zavadi do vyzbroje modernizované stroje z 80 let jako SU-35 a Mig 35. Taky tu nevykřikuji, že Rafale, dejme tomu Silent Eagle, Advanced Superhornet mají větší šanci proti F22 a F35...

    To co tu říkám já, že rozdil v tom kdo koho uvidí a v tom kdo má jaké informace a podle toho se rozhodnout je tu natolik radikalní, že druhá strana to bude mít velmi těžké a taktická výhoda je tu obrovská...

    Na druhé straně tu mas lidi jako pu_ti_n co plácáji hovadiny typu o tom jak F-22 nemá šanci proti SU-27 blok 60++--xx(SU-35) protože má 2,5D TWC....(a já klidně přiznám, že v boji na blízko jde hlavně o pilota a bude tu záležet na výchozí situaci a nebudu tu tvrdit, že vždy F22 sejme SU-35), přetížení nemá vliv na odratnost a další.

  • Gloton
    13:42 15.06.2016

    Shania: tu radu nepodceňovat jsem samozřejmě myslel pro "obě strany", jen jsem to písemně nějak nevyjádřil.
    V převážné vetšině se zde prezentují nekritičtí obhájci "toho svého" z obou táborů....bohužel.
    Nechápu, proč bych "měl držet hubu s radou o nepodceňování".
    Nejsem ani "rusofil ani amerikanofil", zajímá mne moderní technika, převážně vojenská, obecně a třeba právě F-22 a F-35 a jejich nové možnosti se mi líbí, jen jsme trochu skeptický, dokud to nebude někde použito reálně proti rovnocennému soupeři, protože realita vždy trochu překvapí každého.

  • Shania
    11:58 15.06.2016

    Marthy: najde o AIM-9X, která to umí, ale hlavně o AIM-120D

    Učel pro vystřel přes rameno je právě donutit protivníka manevrovat vůči střele a tím máš čas buď zmizet nebo přejít do utoku...

    Pointa je, že muže střílet kamkoliv kolem sebe a stroji nic nebrání stočit se o 90 stupnu vystřelit a vrátit se zpět.

    Mimo to pokud pronasledovaný vystřelí při nějakém hi-9 manevru a pronásledující ho pak provádí taky, čas na reakci a vůbec nějaké další defenzivní manevrovaní bude velmi omezené...

    Ale v dnešní době pro stroje s aspoň trochu moderní výzbrojí není nutné držet se za zadkem protivníka, stačí ho mít na cca 90 stupních od čumáku, pro moderní IR střely klidně i podstatně víc.

    proto považuji VWR a už vubec dogfigt jako zbytečné riziko pro Stealth stroje, i kdyby ta měli převahu, tak pořád bude podstatně menší než v BVR.

    A taky nezapomeň, že dokud ty stoje budou pilotovat lidi, tak nepřítele nemusíš přimo zničit, stačí ho donutit ustoupit. Pilot po kterém jde pár BVR střel bude mít naprosto jiné starosti než hledat odkud to přišlo a o to víc, když mu pulka formace vybuchne před očima. A pokud ty stoje nesli nějakou těžší vyzbroj, tak ji odhodí okamžitě když zjistí, že se po nich střílí.

  • logik
    11:55 15.06.2016

    marthy: jasně, že při střelbě do zadní polosféry je PK nutně nižší. Jde o to, že pokud mám jako pilot banditu za ocasem a mám si vybrat mezi manévrem, kterým se možná (ale možná také ne) dostanu za ocas toho letadla - ale zcela určitě ztratím energii a i když vymanévruju toho jednoho, tak mě sejme jeho wingman -- a mezi tím vystřelit jednoho sidewindra a tím zaměstnat soupeře (i když ho třeba nesejmu) a tak mít čas se otočit bez ztráty energie -- co si asi vyberu?

  • niko
    11:36 15.06.2016

    Marthy: Co pises dava zmysel. No netreba zabudat, ze AIM-9X ma vyborne manevrovacie vlastnosti, ktore su s pred par rokmi testovanymi R 73 nepororovnatelne. Teda aj schopnost zostrelit lietadlo z prichadzajuceho smeru bude vyrazne lepsia.

  • Marthy
    11:19 15.06.2016

    Odpalování raket do zadní polosféry není žádná novinka,vím že to testovali Rusáci na nějaké verzi Su-27,měla radar i vzadu mezi motory a byla schopna postřelovat raketami vše v 360 stupňovém úhlu kolem sebe.Používaly se r-73,buď se odpálily dopředu,ale to mělo nevýhodu malého dosahu,raketa musela udělat obrat.Nebo se ty střely namontovali motorem vpřed,to zas mělo nevýhodu že nešli vystřelit dopředu.

    Jestli to mají v plánu použít v případném konfliktu netuším,mělo to totiž nevýhodu malé efektivnosti.Důvod je jasný,raketa vystřelená proti letounu má jen malou šanci nepřátelskou stíhačku trefit,rychlosti rakety a cíle se sčítají,zkušený pilot v pravý čas zatáhne za knipl a raketa už prostě nestihne otočit.Proti těžkým letounům by to mohlo vyjít,ale asi těžko se třeba B-1 pověsí za ocas Su-27.
    Ještě menší šanci na zásah mrštné stíhačky mají těžší rakety středního a dlouhého dosahu,pokud pilot stíhačky neudělá chybu a pracují mu varovné prostředky tak se takhle vypáleným raketám vyhne.

  • Shania
    10:36 15.06.2016

    Glotone: tou radou by se měla spíš řídit druhá strana, F22 a F35 jsou jasný důkaz toho, že ruskou PVO nikdo nepodceňuje...

    Ale řeknu ti to asi takto, až někdy v vzdálené budoucnosti nebude celá ruská PVO závislá na SARH navádění a tím pádem i na krátkovlnných radarech.

    Až někdy zařadí do výzbroje letadel něco jiného než rakety z 80 let a nebudou to SARH, možná až začnou znovu vyrábět modernizované R-77.

    Nebo možná až budou mít nějakou použitelnou formu digitálního bojiště, CEC a další vychytávky, tak jejich SU-30/35 a Mig 31, 35 budou mít aspoň trochu šanci....

    Do té doby bych radši držel hubu o tom kdo koho podcenuje a radši se snažil zjistit jak zabranit tomu aby stihači měli aspoň nějakou šanci napřežití....

    Jestli mi tu někdo bude vykládat, jak supermanevrovatelnost dokáže zabranit tomu, aby přežili minimálně 4 AIM-120 a pak se nějakým zázrakem dokázali vynutit kontakt s F-35 nebo F-22 pokud oni nebudou chtít.

    Pokud někdo nechápe jak obrovská taktická převaha je, když jedna strana vidí cokoliv co udělate a všechny zaměrovací data jsou sdíleny v realném čase a druhá strana má přinejlepším jen nejasný přehled, že tam někde je nepřítel.... a má vůbec problém opětovat palbu, tak mu fakt není pomoci.

    Představte si to jako Predatora, který ale bude lovit ve smečce a nebude si vás vychutnávat, ale nemilosrdně likvidovat. Možná někde budete mít Arnolda co se zamaskuje bahnem a bude mít nějakou šanci..., aby jste pak zjistili, že to byla jen další lečka a dostal vás jiný predator o kterém jste neměli ani páru.
    Ale s největší pravděpodobností vás zlikvidují ještě dřív než si řeknete "viděl jsi to?" nebo "Co to bylo?" a nebo když budete ještě spát...

  • logik
    10:18 15.06.2016

    Ono se tu opakovala více mýtů - např. to cvičení v indii - to: stejně jako jiných podobných cvičeních - nebylo udělané tak, aby tam letadla mohla využít svých předností, ale tak, aby se procvičil konkrétní prvek boje, včetně toho, že jednotlivým letadlům byly "zkripleny schopnosti". Už to tu (a i jinde) bylo několikrát probraný. Viz např.

    https://theaviationist.com/201...

    Podstata je ta, že se piloti daleko více naučí z toho, když prohrajou, než když použijou všechno co letadlo má. Takže např. nepoužívaj AESA radar (a tedy i REB) atd....

  • Strategist
    10:02 15.06.2016

    A vidím, že to nadšenec napsal rychleji než já, no což bude to tu 2x :D :D

  • Strategist
    10:01 15.06.2016

    Nechtěl jsem se vkládat to už začaté hádky, ale nesnáším, když někdo vytáhne tu jednu sestřelenou F 117 a říká jak je stealth na nic, nejhorší jsou sami o sobě srbové kteří se dodnes chvástají na youtube jak mají nejlepší POV a sestřelují i stealth letadla.
    Ten případ byl ojedinělý jednalo se o to, že daná F117 létala neustále na stejném vektoru a zaměřili ji nějakým starým radarem z 60 let, důvod proč ji viděli/sestřelili? Ten radar byl starý a pomalý a měl tím pádem nižší frekvenci a vyšší vlnovou délku a tím ji mohli spatřit (nedávno tu o tom byl článek) takže když letěla už potřetí tak ji viděli a po páté na ni vystřelili. Tyto podmínky jsou nezopakovatelné a není to důvod proč stealth nefunguje.

  • Nadšenec
    09:58 15.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Gloton:
    Nejde o podceňovanie Rusov. Ide o tom že ten kto prezívku Putin používa si myslí, že pýchy západu môžu ísť rovno do šrotu, pretože ich Supermanévrovateľnosť bude zostreľovať ako kačky. A ten footbal som videl, celkom pecka, len som sa tak smial, keď si ešte ten rusák musel privlastniť gól svojho spoluhráča.

    Ešte k Putinovy. Tá F-117 tu už bola riešená X krát. Ako argument to neberiem. Pretože:

    1.Vedeli ako presne (na 100 metrov) ako poletí.
    2.Mala otvorenú pumovnicu.
    3.Batétiu dali skoro rovno pod ňu.

    Bola to chyba v plánovaní. Myslíš, že by zrobili také niečo znovu? A ešte so stíhacími lietadlami?

  • Nadšenec
    09:50 15.06.2016

    Put_in:
    Prečo zrasu SU-35? Debata je celý čas o MiG-35.
    A aké grórius systémy pomáhajú Su-35 identifikovať stealth? Zasa si čítal Sputnik alebo RT?
    Ano, všetci viene ako je Su/MiG (výmysli si čo chceš) úplne prešperkovaný modernými technilógiami, až sa každý trasie, ale ako som už písal, nemajú ani AESA radar.

    Nie rozdiel nie je len v absencii stealth.
    Už len to že má F-35 DAS mu dáva veľkú výhodu aproti Sučke Migy....

    Vieš čo je to AIM-9X. Je to raketa s dostrelom okolo 30 km. A Pilot F-35 ju bude so svojími očíčkamy odpaľovať za seba.

    F-22 nosia odrážače aby lietadla v okoly nemohli zistiť ako presne ich jvidno na radare. Akonahle by sa tozhodol Ivan Raptor zostreliť. A je jedno či by sa mu to podarilo (akonáhle by pilot zistil, že naňho niečo letí, tak by ich asi vypol ( pokým bybtam nesedel John z Eritree :-D)). Tak by si mohol či už so zostrelom alebo bez neho zavolať tak maximálne SAR tým.

  • Put_in
    09:25 15.06.2016

    Generací se může ohánět jen naprostý laik. Je to asi stejné, jako by si nějaký páťák vyskakoval na čtvrťáka a prohlašoval, že nemůže prohrát, protože je páťák. Ale čtvrťáček může být urostlejší a také se může umět lépe prát a páťáka nakonec třeba pořádně vyzinká. Letoun čtvrté generace může být nacpán nejmodernější technologií a jediné, co jej bude odlišovat např. od takové F-22 je drak letounu, který není stealth, ale naopak má mnohem lepší letové vlastnosti. Proto se za tu 4 dávají ty pluska. Na pětku čtyřku nikdy neupgradujete, ale systémy může mít čtyřka stejná, ne-li lepší než pětka. Takže pak záleží, za jakých podmínek se ti dva setkají, aby bylo možno říci, který vyhraje. V souboji za hranicí viditelnosti bez cizí pomoci vyhraje F-22 nad Su-35S, ale v boji na blízko nemá F-22 sebemenší šanci. I když nikdo pořádně neví, jak dokonale funguje radar Su-35, popřípadě okolní systémy, které mu pomáhají při detekci stealth letounů a ani bych se moc nedivil, kdyby, zvláště ve větším konfliktu, byla F-22 odhalena a Suchoj měl šanci i v boji na dálku. Rakety na to má. A než někdo bude v afektu tvrdit, že to je nemožné, vzpomeňte si na sestřel F-117. A to je už nějaká doba. A stačil na to stařičký systém a inteligence. Do té doby měli Američané stealth technologii za nepřemožitelnou.

  • KOLT
    08:47 15.06.2016

    pro Gloton: Naprostý souhlas! Jenže to platí pro obě strany ;-) Mig-35 bych ani na vteřinu nepodceňoval v souboji s jakýmkoliv letadlem 4. generace. Třeba na naše Gripeny bych si proti němu asi nevsadil. Ačkoliv není vyloučeno, že by ho dokázaly pozlobit – tady by skutečně záleželo na rozdání karet. Ale proti letounům 5. prostě tahá za podstatně kratší konec, stejně jako jakékoliv podobné éro. Karty by musely být rozdány výrazně v neprospěch F-22/35, aby měl Mig nějakou reálnou šanci.

    pro Dundee: Ale my reagovali především na jiné příspěvky ;-) Až ten můj poslední byl na ono odlehčení, a jen jsem pro jistotu upozorňoval na poměrně přehlíženou skutečnost.

  • Gloton
    03:13 15.06.2016

    Dovolím si jednu radu pro ty, co přezíravě podceňují rusy a zaslepeně glorifikují F-35 a F-22......."není radno podceňovat nepřítele/soupeře ať už sejedná o jakýkoliv souboj/utkání či dokonce válku".
    Vždy je lepší být zdravě skeptický a ledat možné nedostatky "na sobě", než se oddávat pocitu nepřemožitelnosti.
    PS: příklad z posledních dnů, i když tedy hodně mimo téma.
    Angličtí rowdies se také cítili jako největší borci a super chuligání, kterých se každý bojí, když vypískali na fotbalovém Euru ruskou hymnu před zápasem......jen nějak podcenili ruskou náturu a základní vlastnosti ruského mužika, mezi které patří národní hrdost až za hrob a po patřičném posílení "vodkou" i bojovnost bez ohledu na následky........a tak dostali rowdies "na prdel" a mohou vyprávět svou osobní zkušenost o podcenění "nepřítele".......

  • Dundee
    00:33 15.06.2016

    logik / KOLT :
    v příspěvku od Marthy jsou důležitá první dvě slova(Pro odlehčení).

  • KOLT
    23:56 14.06.2016

    pro Marthy: Krom toho, co psal logik, bych ještě poznamenal, že "...v pohodě se vyhnou..." je v případě dnešních raket středního doletu (ať už AIM-120C5 a novější, R-77, Meteor...) z říše snů a přání.

  • logik
    23:36 14.06.2016

    Nadšenec: Ne, pokud by F35 zjistila, že je před ní 1xx km Mig35, tak by ji sestřelila.

    Marthy: Zaprve, F35 i proti terénu SU25 na 100km zaměří. Zadruhé pokud budou vědět, že ten bitevník je někde tam, akorát ho nedovedou locknout, tak nebudou prohledávat "všechno", ale jen si na ty SU25 bliknou. Takže S300 jejich radar neuvidí.
    A i tak detekovat AESA radar není jen tak....

    Putin: Tvoje představy o současných letadlech mají do reality daleko. Např.
    - VŠECHNY stíhačky za posledních X desítek let jsou nestabilní. Proč by to jako mělo u F35 vadit??
    - S dnešníma raketama s 0% slepým úhlem a HMD fakt nikdo nepotřebuje se dostávat druhýmu "za ocas". Seš o nějakejch dvacet třicet let pozadu.
    - Thurst vectoring při vysokých rychlostech a manévrech zachovávajících energii nemá podstatný vliv na obrantnost. Důkazem toho je, že sustained turn rate Su-27 je velmi podobná témuž u Su-35, ač Su-27 nemá TVC. Čím se (podstatněji) liší je pouze instantaneous turn rate.

  • Marthy
    22:44 14.06.2016

    Oprava předchozího,část 3,saudové letí taky s f-35,ne f-15.
    p.s-měl by tady být editor a možnost quote

  • Marthy
    22:39 14.06.2016

    Pro odlehčení-souboj 2xmig-35 vs.2xf-35 3x jinak :)Situace-letadla bez jakékoliv podpory.
    2 f-35 letí na obhlídku,zpozorují 2 migy 35.Zamíří k nim.Piloti migů o tom že je nablízku nepřítel ví,f-35 má zapnuté radary.Ale neví jestli jsou sami.
    Piloti f-35 se dostanou na dosah raket dlouhého doletu,zaměří migy a odpálí rakety.Pokračují směrem k nim.
    Ruští piloti zjistí že jsou zaměřeni střeleckým radarem,zamíří směrem k signálu...vpěrjod!
    Zjistí že přímo proti nim letí střely,ve vhodný okamžik se jim snadno vyhnou a pokračují směrem k nepříteli.
    Američtí piloti vypálí rakety středního doletu a otáčejí letouny,dávají se na ústup.
    Ruští piloti zachytí f-35 při obratu a pálí taky rakety středního doletu.Odhalí že na přibližovacím kurzu letí rakety proti nim,tak se jim vyhýbají.Ale už ne tak snadno,musí udělat ostrý manévr,který je stojí rychlost a čas.F-35 letí plnou rychlostí pryč,ruským střelám dochází palivo a padají neškodně na zem.Migy vzdávají pronásledování a vracejí se na základnu,stejně jako F-35.
    Část 2,to samé,Migy pilotují piloti Eritreje.Letí na ně rakety z f-35.Piloti slyší jakési pípání,letadlo na ně dokonce mluví cizím jazykem.Co se děje?Rozhlíží se z kokpitu po okolí,nikde nic.Takže pohoda.Vzápětí je po nich.
    Část 3,to samé,F-15 řídí piloti Saudské arábie.Spatří migy.Aláh akbar,aláh akbar,rusy!Honem vypálíme všechno co máme!Udělají to a letí na plný plyn směrem k migům,aby si jejich zkázu mohli natočit na své samsung galaxy,hodí to na you tube,to bude sláva...za pár vteřin ale vyskakují s hořících letounů :)

  • Nadšenec
    22:04 14.06.2016

    K aplikovaní Hit-and-run v podaní lovca MiG-u a kotisti F-35 podľa mňa nedojde, akonáhle by F-35 zistila, že 1×× km pred ňou je MiG vo výškovej prevahe, tak by proste zdrhla.

  • Nadšenec
    21:56 14.06.2016

    Putin:

    A ako by vám pomohlo vektorovanie, pri taktike hit-and-run?

    Nemam v tom až taký prehľad, kedy sa naposledy uskutočnil skutočný dog-fight?

    Ako by sa ten MiG dostal za F-35, keď ho F-35 vidí skôr?

    Možem začať argumentovať inak. F-35 má byť technologicky napred, veď je to 5. Vs 4(+++ daj tých pluskov koľko chceš, aj tak ešte nevedia dať do tých mašín ani AESA radar), tak načo má mať vektorovanie, keď to može riešiť BVR "bojom"?

  • Larry
    21:40 14.06.2016

    "Lapidárně řečeno - americká F-35 uvidí ruský MiG-35 mnohem dříve, na mnohem větší vzdálenost, než tomu bude naopak."

    Tak to jo.....
    jelikož neznám nikoho kdo by byl ochoten hovořit o HW / SW vybavení a komunikaci MiG-35. Je tady řada otázek....Je dosah palubního RL 160km ověřená informace ?. Neznáme dosah a účinnost nebo schopnost detekce cílů čidlem OLS-UEM. Dokáže čidlo pracovat i v zadní polosféře???
    Jste přesvědčeni, že nedokáže MiG-35 pracovat s radiolokační informací ze systémů Nebo -SVU, Nebo- UE, případně automatizovaných řídících systémů Fundament a sdílet tak jednotnou reálnou radiolokační informaci systému PVO?? Je schopná 35ka spolupracovat i s A50U Mainstay??..
    U obou výše uvedených osobně předpokládám ANO.
    Zajímavou otázkou je, jak komunikují MiG-35??
    V rozprostřeném spektru, hopingová rádia???
    Tyto informace ovšem nikde nezjistíte, ani autor článku, velice by odpovědi zajímali zpravodajce NATO, což by jim umožnilo překonávat ruskou PVO.

    Co ovšem lze zjistit, že zdržení ve výrobě způsobilo embargo. V podstatě u připravené výroby letadla museli vyřešit náhrady komponentů z Ukrajiny a zemí SNS. Problémy které s MiG-29 neznali.
    VKS RF uprednostňuje letadla OKB Sukhoi.Pro jejich víceúčelovost. MAPO MiG včetně MiG-29 měl v tomhle nevýhodu.
    Pro MiG-35 hraje roli cena, možnost uplatnění u zahraničních zákazníků - uživatelů MiG-29 (viz.Srbsko) a také možnost dalšího využití stávajícího provozního a servisního zázemí pro MiG-29.
    S tím lze souhlasit.

  • Put_in
    21:33 14.06.2016

    Nadšenec - ve větších rychlostech je to zpomalení celkem malé. Nemluvíme tu o manévrech Kobra atd., ale o vymanévrování protivníka při dogfightu. Klidně můžu ztratit něco na rychlosti, ale jsem už za nepřítelem, zaměřuji a pálím. A když je naopak nepřítel přede mnou a já mám aerodynamicky dokonalejší letoun, doplněný navíc vektorováním tahu, nepřítel mi neunikne, zaměřím a pálím.

  • Marthy
    21:27 14.06.2016

    Pro Kolt-jednodušeji:Je fronta.20 km od ní systém s-300.Pošlu su-25 v malé výšce napadnout tanky max.5 km do hloubky fronty.Terén-hornatý,bitevníky toho využijí.Protivník pošle f-35 na ochranu tanků.f-35 100 km od fronty zapnou radar,ale su nedokáží zaměřit.Pvo ruska zjistí podle zapnutých radarů že se blíží f-35,ale jsou moc daleko na detekování a zaměření radarem.F-35Musí blíž,aby mohla ty su-25 zaměřit a zničit.tak letí ve výšce 5 km a dostanou se na 20 km od frotové čáry,tam znovu zapínají radar a hledají bitevníky.Rusové na to reagují a okamžitě aktivují systém s-300.Ten zapne přehledový radar,detekuje F-35,aktivuje střelecké radary,ty zaměří cíle a s-300 odpaluje rakety na cíle...

  • jj284b
    21:22 14.06.2016

    zhruba plati furmula ze v X-band, Stealth znizi dosah streleckych radarov na cca 1/10 (starsim aj kludne este viac)... takze system ktory vie postrelovat ciele na 30km, bude vediet postrelovat Stealth maximalne na 3km... rusenie tento handicap este zvacsi...

  • KOLT
    21:15 14.06.2016

    YF-22 vyhrála (krom správně zmíněných zákulisních tahanicí, především pak podpoře dalšího výrobce schopného dělat stealth letouny – Northrop už byl "zajištěný" díky B-2) především proto, že se jednalo o dospělejší projekt. V rámci soutěže měli splnit A, B a C. YF-23 je splnila na úrovni očekávatelnou od prototypu, YF-22 je splnila v pohodě a ještě přidala C a D.

  • Strategist
    21:15 14.06.2016

    Děkuji zbre156, Nadšenec a shania za návrhy projdu si je a uvidím, už dlouho hledám nějakou cold war dobrou hru, tak snad se mi můj sen splní.

Stránka 1 z 4