Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější

Proudový motor F135 při pozemních testech; větší foto / Public domain

Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla F-35 Lightning II. Nové výkonnější, úspornější a levnější proudové motory F135 vstoupí do služby po roce 2020.

Pratt & Whitney vyvíjí pokročilejší motor F135 v rámci programu F135 Growth Option 1.0, avšak mimo hlavní program JSF (Joint Strike Fighter) zaštiťující vývoj stíhaček F-35. Nový motor bude dostupný pro všechny tři verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C) a pro všechny zahraniční provozatele letadel F-35.

"Pro program JSF je to zajímavé z několika důvodů," řekl novinářům Matthew Bromberg, ředitel divize vojenských motorů Pratt & Whitney. “Motor je univerzální, můžeme tedy vylepšit každou ze tří variant letadel. Ctí požadavky partnerů a motor lze poskytnout parterům ze zahraničí. Motor bude nákladově neutrální, takže vylepšený motor Growth Option 1.0 pro JSF bude stát stejně, jako současný motor.”

Připomeňme, že motor F135 přímo vychází z motoru F119 stíhaček F-22A Raptor. Celkově existují tři varianty - F135-PW-100 pro letadlo F-35A s klasickým startem a přistáním, F135-PW-400 pro námořní F-35C a nejsložitější motor se zdvihovým dmychadlem F135-PW-600 pro F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním.

Motory řady “100” a “400” jsou prakticky shodné jen s tím rozdílem, že námořní “400” je lépe chráněn proti korozi. Výkon obou motorů je 125 kN, s přídavným spalováním 190 kN. Jednotková cena motorů je (pro výrobní dávku LRIP 9 z roku 2015) cca 13 milionů dolarů. Verzi F135-PW-600 část výkonu krade mechanismus dmychadla, takže výkon je “pouze” 120 kN a s přídavným spalován 180 kN. Cena verze “600” je 19 milionů dolarů.

Společnost Pratt & Whitney již dokončila pozemní testy prototypu F135 vylepšeného v rámci programu Growth Option 1.0. Motor vykazuje o 10 % větší tah a zároveň o 6 % menší spotřebu. Pratt & Whitney nevyvinula motor samostatně, ale využila výsledky jiných vývojových programů námořnictva a letectva (program CAESAR). Vylepšený F135 získal upravený kompresor, turbínu a systém chlazení motoru.

V případě zájmu Pentagonu, nový motor bude dostupný pro F-35 vyráběné v rámci konfigurace Block 4 dostupné po roce 2020. Stíhačky F-35 vyráběné v konfiguraci Block 4 mimo jiné získají možnost používat nejpokročilejší zbraně vzduch-vzduch, vzduch-země, pokročilejší avioniku, komunikační systémy, elektronickou výzbroj, vylepšené systémy řízení boje, senzory, atd.

Kromě toho Pratt & Whitney, alespoň podle Bromberga, pracuje na snižování výrobních nákladů F135. Jednotková cena F135 údajně od začátku výroby (LRIP 1) až po současnost (LRIP 11) klesla o 51 %. Cena spadla jednak přirozenou cestou (větší sériovost), tak i díky stovkám dodatečných vylepšení výrobních procesů a díky použití lepších materiálů.


Prototyp stíhačky F-35 poprvé vzlétl v roce 2006 a stroj byl oficiálně zařazen do služby v roce 2015.

Pratt & Whitney údajně určil dalších 600 úkolů, které povedou k nižší ceně motorů. Stejně tak se dále pracuje na postupech, které zlevní údržbu během provozu - například pomocí zvýšení spolehlivosti.

Otázkou je, zda Pentagon o motor Growth Option 1.0 projeví zájem nebo si raději počká na výsledky programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program). Minulý rok americké letectvo v rámci programu AETP poskytlo firmám GE Aviation a Pratt & Whitney 2 miliardy dolarů na vývoj nové generace proudových motorů.

Motory vzniklé v rámci programu AETP mají mít o 10 % větší tah než obdobné motory současnosti, ale především o 25 % menší spotřebu a nižší tepelnou stopu. Klíčovým prvkem motorů AETP je přidání třetího ochlazujícího proudu vzduchu do vnějšího pláště motoru.

Díky výrazně nižší spotřebě se zvedne dolet letadel s motory AETP až o 30 %, vytrvalost o 40 %, sníží se o 30 % až 70 % vytíženost vzdušných tankerů, a zvedne se o 50 % vzdálenost, po kterou mohou letadla létat nadzvukovou rychlostí.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sokrates
    18:13 19.06.2017

    Shania: Parádna zostava. Vďaka za link. Škoda, že to tak skoro neuvidíme niekde v strednej Európe.

  • Shania
    15:17 19.06.2017

    :D nj, to víš ty, ale ne experti jako Sprey
    https://youtu.be/g4doIA3T9ps?t...

    Jsem si jistý, že si moc dobře pamatuješ jakou pověst F-35 měla i na tomhle webu.

    Každopádně doporučuji pročíst si tohle:

    http://elementsofpower.blogspo...

    pro pochopení proč F-35 umí "jen tohle" a nechce se po tom víc.

  • Luky
    14:49 19.06.2017

    https://www.youtube.com/watch?...

    moc rád bych viděl protáhlé tváře Fokkera, Sopwithe, Messerschmitta, konstruktérů z kanceláře Supermarine, Mikojana-Gurjeviče, Suchého, Boeingu a dalších, jak se tváří na to, že jim to na airshow natře C-130!

    Ale jinak hezký video. Ještě aby to nelítalo se 190 KN motorem, to by byl fakt průser.

  • Shania
    14:19 19.06.2017

    Tak a je to tady, konečně ukázka obratnosti F-35A 3i v bojové konfiguraci...

    https://youtu.be/YeqryYh_yw0...

    Zde popis jednotlivých manévrů a co mají demostrovat

    https://pbs.twimg.com/media/DC...

    Další detaily
    http://aviationweek.com/paris-...

    Moc rád bych teď viděl tváře Piera Spreye, Sweetmana, Koppa, Axe a řady dalších kritiků :D

    -----
    Musím říct, že je to dobrý pocit, když o něčem roky mluvíte a pak konečně vidět důkaz, že jste se nespletli...

  • pajo
    10:17 09.06.2017

    Trochu mimo témy hlavného článku, ale môj komentár súvisi s F-35. Pekný článok https://www.defenseindustrydai... o rozhodnutí Kanady nekúpiť Super Hornets ako dočasné riešenie kým sa rozhodnú či chcú F-35 ako náhradu CF-18. Ako to väčšinou býva, za všetkým sú peniaze. Spoločnosť Boeing podala stažnosť v USA na Bombardier, kanadskú spoločnosť, že predala spoločnosti Delta lietadlá CSerie za dumpingové ceny a požaduje na ne uvaliť clo na dovoz do USA. A tak Kanada stopla nákup SuperHotnetov kým Boeing nestiahne žalobu na Bombardier.

  • Arccos
    10:11 09.06.2017

    stirling: Důvodem, proč po něm nesáhnout, je právě program AETP, který slibuje ještě výrazně lepší parametry, jak je ostatně v článku zmíněno. Být v pozici zákazníků F-35, počkal bych, jak se oba programy nových motorů vyvinou, a pak šáhnul po lepší volbě. V obou případech má ovšem F-35 nakročeno k nezanedbatelnému vylepšení letových vlastností.

  • stirling
    09:28 09.06.2017

    No spíše by mě zajímal důvod proč po něm nesáhnout za stejnou cenu je to podle mě jasná volba.
    Jinak mě zaujalo, že další generace má ušetřit 1/4 paliva, to je opravdu hodně velký skok.

  • alea206
    23:10 08.06.2017

    Tedy chtit po motoru zastavitelneho do stejneho draku o tolik jine parametry je vskutku ambiciozni. Jestli se jim to podari, tak klobouk dolu. Spis ale ocekavam vznik F-35 LightningStorm (nazev sem si vymyslel) s upravenym drakem a velkym modernizacnim balikem.

  • jj284b
    17:44 08.06.2017

    sorry, zle som si to precital :)

  • jj284b
    17:29 08.06.2017

    Shania: 25% je pre tepelnu stopu

  • Shania
    17:12 08.06.2017

    Jen to 6% sníženi spotřeby na tak obrovské flotile bude znamenat obrovský úspory. co teprve to 25%.