Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější

Proudový motor F135 při pozemních testech; větší foto / Public domain

Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla F-35 Lightning II. Nové výkonnější, úspornější a levnější proudové motory F135 vstoupí do služby po roce 2020.

Pratt & Whitney vyvíjí pokročilejší motor F135 v rámci programu F135 Growth Option 1.0, avšak mimo hlavní program JSF (Joint Strike Fighter) zaštiťující vývoj stíhaček F-35. Nový motor bude dostupný pro všechny tři verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C) a pro všechny zahraniční provozatele letadel F-35.

"Pro program JSF je to zajímavé z několika důvodů," řekl novinářům Matthew Bromberg, ředitel divize vojenských motorů Pratt & Whitney. “Motor je univerzální, můžeme tedy vylepšit každou ze tří variant letadel. Ctí požadavky partnerů a motor lze poskytnout parterům ze zahraničí. Motor bude nákladově neutrální, takže vylepšený motor Growth Option 1.0 pro JSF bude stát stejně, jako současný motor.”

Připomeňme, že motor F135 přímo vychází z motoru F119 stíhaček F-22A Raptor. Celkově existují tři varianty - F135-PW-100 pro letadlo F-35A s klasickým startem a přistáním, F135-PW-400 pro námořní F-35C a nejsložitější motor se zdvihovým dmychadlem F135-PW-600 pro F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním.

Motory řady “100” a “400” jsou prakticky shodné jen s tím rozdílem, že námořní “400” je lépe chráněn proti korozi. Výkon obou motorů je 125 kN, s přídavným spalováním 190 kN. Jednotková cena motorů je (pro výrobní dávku LRIP 9 z roku 2015) cca 13 milionů dolarů. Verzi F135-PW-600 část výkonu krade mechanismus dmychadla, takže výkon je “pouze” 120 kN a s přídavným spalován 180 kN. Cena verze “600” je 19 milionů dolarů.

Společnost Pratt & Whitney již dokončila pozemní testy prototypu F135 vylepšeného v rámci programu Growth Option 1.0. Motor vykazuje o 10 % větší tah a zároveň o 6 % menší spotřebu. Pratt & Whitney nevyvinula motor samostatně, ale využila výsledky jiných vývojových programů námořnictva a letectva (program CAESAR). Vylepšený F135 získal upravený kompresor, turbínu a systém chlazení motoru.

V případě zájmu Pentagonu, nový motor bude dostupný pro F-35 vyráběné v rámci konfigurace Block 4 dostupné po roce 2020. Stíhačky F-35 vyráběné v konfiguraci Block 4 mimo jiné získají možnost používat nejpokročilejší zbraně vzduch-vzduch, vzduch-země, pokročilejší avioniku, komunikační systémy, elektronickou výzbroj, vylepšené systémy řízení boje, senzory, atd.

Kromě toho Pratt & Whitney, alespoň podle Bromberga, pracuje na snižování výrobních nákladů F135. Jednotková cena F135 údajně od začátku výroby (LRIP 1) až po současnost (LRIP 11) klesla o 51 %. Cena spadla jednak přirozenou cestou (větší sériovost), tak i díky stovkám dodatečných vylepšení výrobních procesů a díky použití lepších materiálů.


Prototyp stíhačky F-35 poprvé vzlétl v roce 2006 a stroj byl oficiálně zařazen do služby v roce 2015.

Pratt & Whitney údajně určil dalších 600 úkolů, které povedou k nižší ceně motorů. Stejně tak se dále pracuje na postupech, které zlevní údržbu během provozu - například pomocí zvýšení spolehlivosti.

Otázkou je, zda Pentagon o motor Growth Option 1.0 projeví zájem nebo si raději počká na výsledky programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program). Minulý rok americké letectvo v rámci programu AETP poskytlo firmám GE Aviation a Pratt & Whitney 2 miliardy dolarů na vývoj nové generace proudových motorů.

Motory vzniklé v rámci programu AETP mají mít o 10 % větší tah než obdobné motory současnosti, ale především o 25 % menší spotřebu a nižší tepelnou stopu. Klíčovým prvkem motorů AETP je přidání třetího ochlazujícího proudu vzduchu do vnějšího pláště motoru.

Díky výrazně nižší spotřebě se zvedne dolet letadel s motory AETP až o 30 %, vytrvalost o 40 %, sníží se o 30 % až 70 % vytíženost vzdušných tankerů, a zvedne se o 50 % vzdálenost, po kterou mohou letadla létat nadzvukovou rychlostí.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato ...

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sokrates
    18:13 19.06.2017

    Shania: Parádna zostava. Vďaka za link. Škoda, že to tak skoro neuvidíme niekde v strednej Európe.

    Shania: Parádna zostava. Vďaka za link. Škoda, že to tak skoro neuvidíme niekde v strednej Európe.

  • Shania
    15:17 19.06.2017

    :D nj, to víš ty, ale ne experti jako Sprey
    https://youtu.be/g4doIA3T9ps?t...

    Jsem si jistý, že si moc dobře pamatuješ jakou pověst F-35 měla i na tomhle webu.

    Každopádně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    :D nj, to víš ty, ale ne experti jako Sprey
    https://youtu.be/g4doIA3T9ps?t...

    Jsem si jistý, že si moc dobře pamatuješ jakou pověst F-35 měla i na tomhle webu.

    Každopádně doporučuji pročíst si tohle:

    http://elementsofpower.blogspo...

    pro pochopení proč F-35 umí "jen tohle" a nechce se po tom víc.
    Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:49 19.06.2017

    https://www.youtube.com/watch?...

    moc rád bych viděl protáhlé tváře Fokkera, Sopwithe, Messerschmitta, konstruktérů z kanceláře Supermarine, Mikojana-Gurjeviče, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    https://www.youtube.com/watch?...

    moc rád bych viděl protáhlé tváře Fokkera, Sopwithe, Messerschmitta, konstruktérů z kanceláře Supermarine, Mikojana-Gurjeviče, Suchého, Boeingu a dalších, jak se tváří na to, že jim to na airshow natře C-130!

    Ale jinak hezký video. Ještě aby to nelítalo se 190 KN motorem, to by byl fakt průser.
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:19 19.06.2017

    Tak a je to tady, konečně ukázka obratnosti F-35A 3i v bojové konfiguraci...

    https://youtu.be/YeqryYh_yw0...

    Zde popis jednotlivých manévrů a co mají ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak a je to tady, konečně ukázka obratnosti F-35A 3i v bojové konfiguraci...

    https://youtu.be/YeqryYh_yw0...

    Zde popis jednotlivých manévrů a co mají demostrovat

    https://pbs.twimg.com/media/DC...

    Další detaily
    http://aviationweek.com/paris-...

    Moc rád bych teď viděl tváře Piera Spreye, Sweetmana, Koppa, Axe a řady dalších kritiků :D

    -----
    Musím říct, že je to dobrý pocit, když o něčem roky mluvíte a pak konečně vidět důkaz, že jste se nespletli...
    Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    10:17 09.06.2017

    Trochu mimo témy hlavného článku, ale môj komentár súvisi s F-35. Pekný článok https://www.defenseindustrydai... o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mimo témy hlavného článku, ale môj komentár súvisi s F-35. Pekný článok https://www.defenseindustrydai... o rozhodnutí Kanady nekúpiť Super Hornets ako dočasné riešenie kým sa rozhodnú či chcú F-35 ako náhradu CF-18. Ako to väčšinou býva, za všetkým sú peniaze. Spoločnosť Boeing podala stažnosť v USA na Bombardier, kanadskú spoločnosť, že predala spoločnosti Delta lietadlá CSerie za dumpingové ceny a požaduje na ne uvaliť clo na dovoz do USA. A tak Kanada stopla nákup SuperHotnetov kým Boeing nestiahne žalobu na Bombardier.
    Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    10:11 09.06.2017

    stirling: Důvodem, proč po něm nesáhnout, je právě program AETP, který slibuje ještě výrazně lepší parametry, jak je ostatně v článku zmíněno. Být v pozici zákazníků F-35, počkal ...
    Zobrazit celý příspěvek

    stirling: Důvodem, proč po něm nesáhnout, je právě program AETP, který slibuje ještě výrazně lepší parametry, jak je ostatně v článku zmíněno. Být v pozici zákazníků F-35, počkal bych, jak se oba programy nových motorů vyvinou, a pak šáhnul po lepší volbě. V obou případech má ovšem F-35 nakročeno k nezanedbatelnému vylepšení letových vlastností.
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:28 09.06.2017

    No spíše by mě zajímal důvod proč po něm nesáhnout za stejnou cenu je to podle mě jasná volba.
    Jinak mě zaujalo, že další generace má ušetřit 1/4 paliva, to je opravdu hodně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No spíše by mě zajímal důvod proč po něm nesáhnout za stejnou cenu je to podle mě jasná volba.
    Jinak mě zaujalo, že další generace má ušetřit 1/4 paliva, to je opravdu hodně velký skok.
    Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    23:10 08.06.2017

    Tedy chtit po motoru zastavitelneho do stejneho draku o tolik jine parametry je vskutku ambiciozni. Jestli se jim to podari, tak klobouk dolu. Spis ale ocekavam vznik F-35 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tedy chtit po motoru zastavitelneho do stejneho draku o tolik jine parametry je vskutku ambiciozni. Jestli se jim to podari, tak klobouk dolu. Spis ale ocekavam vznik F-35 LightningStorm (nazev sem si vymyslel) s upravenym drakem a velkym modernizacnim balikem.
    Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    17:44 08.06.2017

    sorry, zle som si to precital :)

    sorry, zle som si to precital :)

  • jj284b
    17:29 08.06.2017

    Shania: 25% je pre tepelnu stopu

    Shania: 25% je pre tepelnu stopu

  • Shania
    17:12 08.06.2017

    Jen to 6% sníženi spotřeby na tak obrovské flotile bude znamenat obrovský úspory. co teprve to 25%.

    Jen to 6% sníženi spotřeby na tak obrovské flotile bude znamenat obrovský úspory. co teprve to 25%.