Budoucnost amerických obrněných vozidel: Od M1A3 Abrams po NGCV

Tank M1A2 Abrams během cvičení Combined Resolve II (2014); větší foto / USAREUR; CC BY 2.0

Americká armáda (US Army) počítá s vývojem zcela nových bojových obrněných vozidel, od robotických dronů, přes nová bojová vozidla pěchoty (BVP), až po nové hlavní bojové tanky. Vývoj příští obrněné techniky řeší nedavno založené „velitelství budoucnosti“ AFC (Army Futures Command ) a speciálně ustanovené víceoborové týmy CFT (Cross-Functional Team).

Americká armáda má nově šest hlavních modernizačních a rozvojových oblastí ‒ zbraně velmi dlouhého dosahu LRPF (Long-Range Precision Fires), bojová vozidla nové generace NGCV (Next Generation Combat Vehicle), budoucí stroje s kolmým startem a přistáním FVL (Future Vertical Lift), počítačová síť (Network), přesná navigace  a určování času PNT (Precision Navigation & Timing), protiletadlová a protiraketová obrana AMD (Air & Missile Defense) a ničivost vojáků SL (Soldier Lethality).

Rozvoj každé oblasti řeší jeden CFT tým složený z vojenských a civilních odborníků z různých oblastí. Vedoucím týmu NGCV (NGCV CFT) je v současné době brigádní generál Ross Coffman, dřívější zástupce velitele 1. pěší divize US Army. Práci týmu podporují výzkumná centra americké armády PEO (Program Executive Office) a RDECOM (Research, Development and Engineering Command).

NGCV CFT má ve své oblasti na starosti veškeré analýzy, modelování, simulace a technické demonstrace (i stavbu demonstrátorů) případných nových bojových vozidel NGCV. Cílem založení velitelství AFC a týmů CFT je především obejít byrokratickou džungli Pentagonu a urychlit vývoj a zavádění bojových vozidel nové generace.

„Armáda musí udržovat nadvládu současných bojových vozidel určených pro blízký boj, jak proti současným hrozbám, tak přijmout opatření k zajištění dostatečné nadvlády do roku 2050 a dále,“ uvedl Coffman. „Změna charakteru válčení a zrychlující se technologický vývoj vede ke změnám toho, jak se armáda vyvíjí, poskytuje, využívá a udržuje přepravní schopnosti pro vedení blízkého boje.“

Současné vývojové portfolio NGCV CFT tvoří:
+  víceúčelový obrněný transportér AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle);
+  vozidlo pro přímou palebnou podporu MPF ( Mobile Protected Firepower);
+  volitelně řízené bojové vozidlo OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle);

+  robotické bojové vozidlo RCV (Robotic Combat Vehicles);
+  hlavní bojový tank nové generace;

Nejdále jsou programy vozidel AMPV a MPF. Transportéry AMPV jsou již v omezených sériích testovany armádou a v případě MPF byly nedávno oficiálně schváleny požadované schopnosti MPF. Armáda počítá se zadáním dvou vývojových kontraktů na stavbu MPF v příštím roce a s dodáním dvou konkurenčních prototypů MPF v roce 2020.

Nyní se CFT tým zaměřuje především na volitelně osádkové/bezosádkové (volitelně robotické) vozidlo OMFV, které nahradí BVP M2 Bradley. Tým zároveň pracuje na koncepci robotických vozidel RCV a zejména budoucího hlavního bojového tanku, který nahradí současné tanky rodiny Abrams.

V případě náhrady tanků Abrams však americká armáda počítá nejdříve s vývojem nové verze M1A3 Abrams. Podle twitterového příspěvku Nicholase Drummonda, britského komentátora a konzultanta obranného průmyslu, armáda již letos na podzim představí technické vlastnosti nové řady M1A3.

Dle Drummonda dojde u M1A3 Abrams k poklesu hmotnosti o 20 %. M1A3 získá mimo jiné nový pancíř, kompaktní nabíjecí automat od firmy Meggitt (firma již automat vyvinula a otestovala), menší věž, lehčí kanon XM360E1 ráže 120 mm, novou munici a lehký automatický kanón proti dronům.

Podle americké armády musí vozidla NGCV účinně manévrovat nejen v otevřeném terénu, ale také v husté městské zástavbě. V případě nástupce BVP M2 Bradley, tedy OMFV, armáda požaduje ideálně pouze dvoučlennou posádku a minimálně šestičlenný výsadek. Volitelně však musí OMFV být schopen boje zcela bez posádky.

V rámci strategické přepravy se požaduje transport dvou vozidel OMFV transportním letadlem C-17 Globemaster III . Po opuštění letounu je nutné obě BVP připravit k boji do 15 minut. C-17 musí také přepravit dvě vozidla MPF. Dá se tedy očekávat, že MPF i OMFV budou mít hmotnost (při zachování rozumného doletu C-17) kolem 30 tun.


Tanky M1A2 Abrams v akci. Někdy v polovině 20. let 21. století americké jednotky obdrží nový tank M1A3 Abrams.

Pro boj v městské zástavbě nové BVP dostanou potřebnou balistickou ochranu (jistě aktivní ochranné systémy) i velký rozsah náměru hlavních zbraní. Klíčovým rysem OMFV je také schopnost snadné modernizace (softwarové i hardwarové), což si vyžádá dostatečně výkonný zdroj elektrické energie, robustní palubní elektrickou síť ale i dostatečnou rezervu v nosnosti podvozku. Armáda se také dívá na nové způsoby výcviku (vozidlo bude sloužit zároveň jako 3D simulátor) a na udržitelnost nového BVP v boji (nízká spotřeba paliva, spolehlivost dílů, snadná údržba).

Budoucí vozidla NGCV obecně mají dominovat nad konkurenty především v ničivosti, schopnosti přežití, taktické mobilitě a snížené logistické zátěží.

„Úsilí NGCV je propojené s úsilím ostatních CFT týmů: ničovost vojáků, síť, navigace a časování, budoucí stroje s kolmým startem a přistáním a zbraně velmi dlouhého dosahu,“ vysvětluje plukovník Warren Sponsler, zástupce ředitele NGCV CFT. „Budoucí platforma získá schopnosti podpořené právě přesnou navigací a časováním nebo odolnou počítačovou sítí, což budoucím manévrovacím formacím umožní provádět částečně nezávislé operace při provádění vícedoménových manévrů [cross-domain maneuver; s letectvem, námořnictvem, jednotkami pro radioelektronický a kybernetický boj - pozn. red.] proti podobně vyspělému protivníkovi.“

„Budoucí operační prostředí bude stále více smrtící, konkurenční, složité a dynamické ‒ charakterizované vysokým potenciálem nestability a zvýšenou pravděpodobností boje na blízkou vzdálenost v hustém městském a stísněném terénu,“ dodal Sponsler. „Naši potenciální protivníci studovali americký způsob vedení války a naše přednosti při provádění přesných úderů na dlouhé vzdálenosti. Proto vyvíjejí a budou nasazovat bojové platformy pro blízký boj a zbrojní systémy schopné zaútočit na americké útvary ve stejných nebo větších vzdálenostech a s rovnocennou schopností přesné palby, spojenou s přesnou a masivní dělostřeleckou a raketovou palbou.“

Výzvou pro NGCV CFT je vyvinout novou generaci vozidel a technologií schopných čelit podobně vyspělému nepříteli. „Konečným stavem pro armádu je nová generace vozidel, která jsou nejen ničivější a odolnější než stávající bojové platformy, ale mnohem menší, lehčí a úspornější,“ řekl brigádní generál Coffman.

Zdroj: Defense-Aerospace

Nahlásit chybu v článku


Související články

Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků

Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním ...

Bojové vozidlo pěchoty BMP-3 s 57mm automatickým kanónem

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ) nedávno uveřejnila video s průzkumnou variantou bojového ...

Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...

LAND 400 Phase 3: Bojová vozidla pěchoty pro Austrálii

Po zvolení vítěze programu LAND 400 Phase 2 australská armáda pokračuje ve svém ambiciózním projektu ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • alea206
    23:10 26.09.2018

    Rase: Rotacni motor je krasna vec, a ted to nemyslim ironicky, bohuzel ale jenom na papire a modelech. Jeden cas jsem se o tuhle konstrukci hodne zajimal a nejak se mi nechce ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Rotacni motor je krasna vec, a ted to nemyslim ironicky, bohuzel ale jenom na papire a modelech. Jeden cas jsem se o tuhle konstrukci hodne zajimal a nejak se mi nechce verit, ze by nekdo dokazal takovy motor postavit aby mel pri stejnem vykonu i stejnou zivotnost jako tradicni motory. Na jednu stranu je mozne ze materialy uz dostatecne pokrocil, na druhou stranu, aby nejaka technologie byla zrala na armadni pouziti, tak uz bych ji ocekaval v prumyslu a tam je zatim ticho po pesineSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:49 26.09.2018

    Jj, používají F-34/JP-8. US Navy používá podobné JP-5.

    Jj, používají F-34/JP-8. US Navy používá podobné JP-5.

  • KóĎA
    20:19 26.09.2018

    Americká armáda snad používá jednotné palivo - psal to tady Starlight. Blízké leteckému benzínu. Celkem mi i osvětlil záhadu - když byli v Ruzyni "dragouni" překvapila mě cedule na ...Zobrazit celý příspěvek

    Americká armáda snad používá jednotné palivo - psal to tady Starlight. Blízké leteckému benzínu. Celkem mi i osvětlil záhadu - když byli v Ruzyni "dragouni" překvapila mě cedule na jejich cisterně. Protože pracuji v dopravě, zajímalo mě to z profesního hlediska. Doma jsem si našel UN čísla, které odpovídala leteckému palivu.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:42 26.09.2018

    díky. Brzy se u armády pomalinku začínají zkoušet rotační motory od LiquidPiston. Společnost pracuje na vícepalivovém motoru XMD (X Mini Diesel), který bude součástí hybridní ...Zobrazit celý příspěvek

    díky. Brzy se u armády pomalinku začínají zkoušet rotační motory od LiquidPiston. Společnost pracuje na vícepalivovém motoru XMD (X Mini Diesel), který bude součástí hybridní elektrické jednotky pro systém řízení dělostřelecké palby, houfnic M777. Letos byl představen i návrh jejich rotačního motoru jako součásti hybridního pohonu lehké armádní "buginy". Společnost již představila rotační motor X4 o výkonu 30 kW (40 hp), váží zhruba 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Tenhle koncept se mi hodně moc líbí a kdo ví kde se všude uchytí. Jisté je že jej podporuje DARPA, tak to úplná blbost nebude. Víc textu a informací zde:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    ps. stejný koncept máme i v tuzemsku, birotační pístový spalovací motor vytváří společnost KNOB Engines. V roce 2017 vložila zhruba 20 mil Kč do vývoje vyspělého birotačního motoru. Vizí společnosti je získat v horizontu pěti let celosvětově tržní podíl v řádu jednotek procent. Tak uvidíme. Společnost cílí hlavně na pohon ultralehkých letadel, později pak 2 a 4 kolek. Potenciál tedy je i v ČRSkrýt celý příspěvek

  • daniel78
    19:11 26.09.2018

    někdy snad v roce 2015 se zvažovala nová turbína LV1005-5, měla být podstatně lehčí a menší ( měla mít jenom něco přes polovinu dílů současné turbíny AGT1500), kromě toho by měla ...Zobrazit celý příspěvek

    někdy snad v roce 2015 se zvažovala nová turbína LV1005-5, měla být podstatně lehčí a menší ( měla mít jenom něco přes polovinu dílů současné turbíny AGT1500), kromě toho by měla být tišší a spotřeba by měla klesnou o 50% při malém zařízení a o 30% při vyšším zatížení, uvolněné místo mělo obsadit APU.
    Co z toho platí stále a zda neudělají rovnou hybrid nevím.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    18:54 26.09.2018

    markus223: No turbína má výhodu i v malých rozměrech, jak zmiňuje Jara. Původně se musel motorový prostor Abramsu pro diesel prodloužit (o jedno kolo myslím), dneska by se asi ...Zobrazit celý příspěvek

    markus223:
    No turbína má výhodu i v malých rozměrech, jak zmiňuje Jara. Původně se musel motorový prostor Abramsu pro diesel prodloužit (o jedno kolo myslím), dneska by se asi moderní motor vlezl, ale bylo by to docela těsné. Hlavně ji ale mají zavedenou a funguje jim to dobře. Možná se pletu, ale zatím jsem nezaznamenal plán, že by opravdu chtěli pro Abrams M1A3 diesel nebo cokoliv jiného než turbínuSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    17:57 26.09.2018

    JJ284b Každý vznětový motor v armádě je multipalivový, mám takový dojem že je na to i nějáká STANAG norma, ano samozřejmě plynová turbína je v tomto ještě daleko benevolentnejší, ...Zobrazit celý příspěvek

    JJ284b
    Každý vznětový motor v armádě je multipalivový, mám takový dojem že je na to i nějáká STANAG norma, ano samozřejmě plynová turbína je v tomto ještě daleko benevolentnejší, kdy se nemusí řešit oktanové nebo cetanové číslo jako v pistových motorech kde to je důležité pro řízení spalování, ale představa že plynovka jede na všechno je mylná, ano roztočíte jí, ale při použití paliva s nižší teplotou hoření můžete být s výkonem klidně i pod polovinou běžného, navíc při použití “nějákého” paliva se můžete připravit i o výhodu nemrznoucího kerosenu, takže jediná opravdová výhoda turbíny je menší rozměr oproti stejně výkonnému pístovému motoru.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    17:32 26.09.2018

    zere, no zere uplne vsetko... kym diesel potrebuje skratka naftu.. a nic ine... navyse, turbina v Abramse je uz dnes dost stara.. modernizacne ma kopu potencialu a vela vyhod na ...Zobrazit celý příspěvek

    zere, no zere uplne vsetko... kym diesel potrebuje skratka naftu.. a nic ine... navyse, turbina v Abramse je uz dnes dost stara.. modernizacne ma kopu potencialu a vela vyhod na dieselom... staci sa pozriet do Ruska preco ozivili svoje T-80... T-90 s dieselom za arktickym kruhom nevedia fungovat.. turbina problem nema..Skrýt celý příspěvek

  • markus223
    16:54 26.09.2018

    Fakt zůstanou u turbíny? Já myslel, že u M1A3 chtějí diesel, protože turbína žere jak zjednaná.

    Fakt zůstanou u turbíny? Já myslel, že u M1A3 chtějí diesel, protože turbína žere jak zjednaná.

  • Rase
    12:32 26.09.2018

    Ten Abrams M1A3 bude ještě hodně zajímavý, v podstatě se bude jednat o fungl nové vozidlo, z něhož zůstane původní snad jen svařenec korby. Aby to tedy nedopadlo jako s plánem ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten Abrams M1A3 bude ještě hodně zajímavý, v podstatě se bude jednat o fungl nové vozidlo, z něhož zůstane původní snad jen svařenec korby. Aby to tedy nedopadlo jako s plánem modernizace vozidel Bradley, kdy byla dána přednost kompletní novovýrobě (NGCV) - před masivní úpravou stávající korby. Modernizace tak bude jen lehčí (zmíněny byly tři varianty dle náročnosti). Předpokládám že u M1A3 bude zachována stávající turbína a hybridní pohon dostane až tank nové generace, už kvůli ozemenému prostoru uvnitř Abramsu (fakt není tak velký jak se často tvrdí). Velmi jsem zvědavý na tu věž, přeci jen se původně mluvilo o tom, že zůstane stejná, i počet osádky - jen nabíječ bude mít na starost drony.

    ps. je sranda, že americké tanky dostávají jména podle náčelníka generálního štábu, tak snad do představení nového tanku nahradí generála Marka A. Milleyho nekdo s drsnějším jménem :-DSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2