Budoucnost laserů v protivzdušné obraně

Foto: Laser LaWS umístěný na lodi USS Ponce; větší foto / U.S. Navy
Laser LaWS umístěný na lodi USS Ponce; větší foto / U.S. Navy

Během tří let mohou Ozbrojené síly Spojených států získat operačně nasaditelný laser schopný efektivně ničit velké vzdušné cíle protivníka – řízené střely, vrtulníky nebo letadla. Výkon laseru dosáhne 300 kW. Informaci přinesl magazín Breaking Defense na základě rozhovorů s inženýry z Lockheed Martin.

V současné době je jediný operačně nasazený laser LaWS (Laser Weapon System) umístěný na výsadkové lodi USS Ponce (AFSB(I)-15). Loď působí v oblasti Perského zálivu. V případě nutnosti má kapitán lodi povolení laser použít pro obranu lodi.

LaWS je 30kW pevnolátkový  laser (solid state laser) vyvinutý Velitelstvím námořních systémů NAVSEA ( Naval Sea Systems Command). Díky svému malému výkonu je určen především k ničení malých dronů na relativně krátkou vzdálenost.

V současné době firma Lockheed Martin pracuje na vylepšení prototypu pozemního vláknového laseru HEL MD (High Energy Laser Mobile Demonstrator). Vylepšení přinese zvýšení výkonu z 10 kW na 60 kW. Inženýři Lockheed Martin však uvažují o násobně výkonnějších laserech.

„Věříme, že systém (HEL MD – pozn. redakce) může jít až na 100 kW," říká Rob Afzal, vědecký pracovník z Lockheed Martin, pro Breaking Defense. „Se současnými technologiemi však může být vláknový laser škálovatelný na 300 kW, pravděpodobně přes 300 kW."

Podle Afzala s dalšími vylepšením technologie vláknových laserů lze prolomit výkon 500 kW. V takovém případě již půjde efektivně ničit střely s plochou dráhou letu, letadla nebo bitevní vrtulníky.

Teoreticky, s pokrokem ve výpočetní technice (nárůstem výpočetního výkonu), v radarové technologii i mechanice polohování laseru lze ničit i jednotlivé letecké pumy.

V současnosti však nejsou problémem technologie, ale rozpočet. Podle Afzala výše rozpočtu Pentagonu umožňuje konstruovat lasery o výkonu 100 až 150 kW. S navýšeným rozpočtem však je možné během dvou až tří let vyvinout operačně nasaditelný laser s výkonem až 300 kW.

„Můžeme dnes postavit 100kW systémy a umístit je například na lodě LCS (Littoral Combat Ship – pozn. redakce)," vysvětluje Afazel. Jak připomíná Breaking Defense, 100kW laser dokáže efektivně ničit řízené střely na krátkou vzdálenost nebo drony na velkou vzdálenost.

„Můžeme je umístit na nákladní vozidla. Můžeme je také umístit na větší letadla (např. projekt "laserového" AC-130 – pozn. redakce). Nejsme však zřejmě nyní připraveni umístit lasery na stíhací letadla," dodává Afazel.

Připomeňme, že v odborných kruzích se spekuluje o konstrukční připravenosti stíhaček F-35B Lightning II pro instalaci laserových zbraní. Za pilotní kabinou F-35B se nachází šachta s turbodmychadlem zajišující letounu krátký vzlet a kolmé přistání. Turbodmychadlo lze odstranit a do šachty umístit všechny potřebné systémy laseru.

Velký rozmach laserů vhodných pro vojenské aplikace umožnil především pokrok v účinnosti převodu elektrické energie na laserový paprsek. V současné době se účinnost pohybuje kolem 30 až 35 %. Pro výkon 100 kW je tedy nutné dodat méně než 1 MW elektrické energie.

Existují samozřejmě mnohem výkonnější lasery, než ty vojenské. Problém je však v účinnosti. Starší laserové technologie vykazovaly účinnost pouze 10 %, zbytek bylo odpadní teplo. Hmotnostní a rozměrové požadavky na účinné chlazení starších laserů znemožňovaly praktické použití pro vojenské účely.

Pokrok přinesly právě vláknové lasery. U vláknových laserů je aktivním prostředím optické vlákno, které je dopováno prvky vzácných zemin, např. erbium nebo ytterbium. Maximální výkon jednoho vláknového laseru je 10 kW (reálně se ale používá menší výkon), ale paprsky lze skládat a sčítat ta celkový výkon laserové zbraně. Jednotlivá vlákna lze navíc velmi efektivně chladit.

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Laserová střelecká věž pro bojová letadla

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci programu ABC (Aero-adaptive Aero-optic Beam Control) ...

Ostré testování námořního laserového děla LaWS

Americké námořnictvo zveřejnilo snímky laseru LaWS (Laser Weapon System) umístěného na výsadkové ...

Laserové zbraně klíčem k americké dominanci na moři

Americké námořnictvo (U.S. Navy) již řadu týdnů testuje v reálných podmínkách laserové dělo LaWS ...

AC-130J Ghostrider s laserovými zbraněmi

Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    22:23 08.03.2015

    A/C tam mají hlavne nadrz, přestavba by urcite nutna byla. Na par fotkách jsem viděl, že i A/C mají ponechanou šachtu pro náhon. MAs někde odkaz ze nelze upravit A/C pro použít i stejného napájení? Nepovedlo se mi nic najít, díky.

    verze B by take vyžadovala nemale úpravy. Pro test by sice stačilo vyhodit turbínu, ale u produkční verze se určíte nepoužije motor co má výstup pro stabilizační trysky a výklopnou zadní část. U draku by to pak byla výměna cele spodní části.
    Navíc by pak takto upravene Bcko nebylo použitelna pro USN/USMC.

    stejného pokud laser bude zaveden na f35, tak to bude nejdřív za deset patnáct let.

    Zatím se plánuje zavedení ThNDR na obranu proti raketám (nástupce DIRCM).

  • Muž, co zírá na kozy
    10:34 08.03.2015

    Shania: A kde u verzí A nebo C vezmete výkon pro napájení laseru? Opakuji, že béčková verze je pro instalaci vhodná právě z toho důvodu že má transmisi od proudového motoru, která může pohánět výkonný generátor pro napájení laseru.
    To při stávající úrovni, kdy je potřeba napájecí výkon v řádu stovek kilowatt až megawatt obyčejnými agregáty nezajistíte, což znamená že u verze A a C by se musel překonstruovat nejen prostor za kabinou, ale i motorový prostor aby se zde dal umístit generátor patřičného výkonu (vaše tvrzení, že že do verzi A a C lze přidat pohon z verze B není pravda) A to by při stavu kdy je v F-35 využitý doslova každý centimetr čtvereční, znamenalo vnější změny tvaru draku, tedy i změny stealth signaturya další problémy (potažmo finance) na to navázané...
    Tohle se u STOVL verze F-35 řešit nemusí, protože po vyjmutí zdvihového ventilátoru vzniká obrovský prostor pro instalaci dalších agregátů a nevím kde jste přišel na to, že by se musel měnit motor? Naopak vyjmutím dalších systémů zajišťujících charakteristiky STOVL by se kompenzovala hmotnost přidaného laserového systému.

    Smirnov: Adaptivní optika neřeší problémy s mlhou, mraky, nebo prachem, "pouze" vyrovnává zkreslení způsobené chvěním atmosféry.

  • Smirnov
    19:22 07.03.2015

    Tomu co umožňuje přesně mířit za různých meteorologických podmínek, se říká adaptivní optika. Stejný ale obrácený princip se používá běžně u hvězdářských dalekohledů k eliminaci vlivu atmosféry. Pokud má někdo zájem není problém si o tom na netu něco najít. Ikdyž přesná realizace adaptivní optiky u zbraní, asi nikde popsán nebude, tak s fyzikálním základem na kterém to běží, se lze seznámit a pochopit poměrně snadno.

  • Shania
    17:28 07.03.2015

    Muž, co zírá na kozy: pro zkušební účely by to byla asi nejrychlejší cesta, ale pro operační použití si spíš myslím, že to budou řešit upravou A/C.


    verze B bez turbíny by vyžadovalo vyměnu motoru a další rozsáhle upravy. U A/C je moznost prida stejnný pohon jako má B, vyhodí se nadrž za kabinou a provede se pár dalších uprav.

  • nyibelunger
    15:26 06.03.2015

    Zdá se, že ani mlha, déšť a jiné nepříznivé podmínky nemusí představovat nepřekonatelný problém viz http://www.gizmag.com/boeing-l...

  • Muž, co zírá na kozy
    14:44 06.03.2015

    Shania: Béčková verze je pro instalaci laseru vhodná proto, že se využije náhon z motoru, který jinak roztáčí turbínu k pohonu generátoru napájejícím laser.
    U verze A a C by to nešlo ani proto, že jsou konstrukčně odlišné a v místech za kabinou jsou důležité subsystémy.

    Tom90: Nemají, proto skončil i projekt YAL -1A ALTB. Zřejmě se bude muset nasazení laserů přizpůsobovat taktika podobně jako se přizpůsobuje používání stealth letadel v dešti...

  • jancz
    14:30 06.03.2015

    Tom90: kdyby šlo o sovětskou nebo čínskou technologii, tak odpovím, že poručí větru a dešti :D

    ale taky by mě to zajímalo :)

  • Tom90
    13:06 06.03.2015

    Me by akorat zajimalo, jak maji reseny rozptyl v mlze, smogu apod. tyhle veci ucinnost laseru celkem dost snizuji.

  • Shania
    12:42 06.03.2015

    F35B se turbina odstranovat nebude. F35 A,C turbinu nemají a tento prostor se dá pro instalaci laseru vyuzit.

  • sentinel606
    11:41 06.03.2015

    Bolo dakedy Soviet union first test military laser navy! Sovieti vzdy pisali historiu ... xDD

    In October of 1984 first successful tests of "Foros" were carried out in Feodosiya. It was the first time in history of Soviet Navy when low flying missile had been promptly found and destructed by laser beam.

    http://englishrussia.com/2011/...


    http://www.aps.org/publication...

  • Ultramarinus
    10:59 06.03.2015

    Pokud bude USA chtít udržet primát ve světě, měli by (přinejmenším s vývojem) pokračovat bez zaváhání.

  • Charlie
    10:57 06.03.2015

    Já v rozmachu laserů vidím jedno velké plus: zase se od hnusných černých nebo šedých Stealth krámů vrátíme ke krásným, do zrcadlového lesku leštěným érům jako v padesátých/šedesátých letech.

    http://www.richard-seaman.com/...

    Není to nádhera?

    ;)