Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty

-
7. 12. 2015
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a vrtulníkové techniky. Nově nasadí pouze několik typů - především F-35B/C Lightning II, MV-22 Osprey, CH-53K King Stallion a vrtulníky rodiny H-1. Díky nižší logistické zátěži, jednoduššímu servisu a opravám výrazně vzroste nasaditelnost letecké techniky námořní pěchoty.
Agresivní mořské prostředí se negativním způsobem podepisuje na nasaditelnsoti letecké techniky námořnictva i námořní pěchoty. Podle generála Jona Davise, zástupce velitele leteckého křídla námořní pěchoty, 19 % letadel americké námořní pěchoty je z důvodů nedostatku náhradních dílů a nutnosti oprav dlouhodobě mimo provoz.
Celkově je odstaveno 159 letadel a vrtulníků. Davis odhaduje náklady na zprovoznění odstavené flotily na 8 miliard dolarů.
Obrovským problémem je například koroze dílů na stíhačkách F/A-18 Hornet. Letadla F/A-18 měla zůstat v provozu maximálně 6000 letových hodin, ale vzhledem k opožděním dodávkám stíhaček F-35B/C byl život F/A-18 prodloužen na 10 000 letových hodin.
V současné době se letecká složka americké námořní pěchoty opírá o víceúčelové letouny F/A-18 Hornet, bitevní AV-8B Harrier a stroje elektronického boje EA-6B Plower. U vrtulníků to jsou především typy CH-46 Sea Knight (do letošního roku), CH-53D/E Sea Stallion, vrtulníky UH-1N Twin Hueys a bitevní AH-1W Super Cobra. V dopravním letectvu pak slouží nejrůznější verze dopravních a tankovacích letadel odvozených od dorpavního C-130 Hercules.
Roztříštěnost techniky klade enormní nároky na logistiku, zásobování, zajištění servisu a oprav. Stejně tak každý typ techniky potřebuje unikátní výcvikové zázemí - například velmi drahé simulátory.
Ukázka letecké techniky americké námořní pěchoty.
Výše uvedené problémy znesnadňují letecký výcvik posádek. Podle dokumentu Marine Aviation Plan 2015 každá osádka vrtulníku nebo letadla musí nalétat minimálně 15 hodin měsíčně.
Avšak pro představu, vrtulník CH-53E potřebuje 44 hodin údržby na jednu letovou hodinu, AV-8B 25 hodin a stíhačky F/A-18 6 hodin údržby.
Letecká složka americké námořní pěchoty (United States Marine Corps Aviation) nyní prochází hloubkovou typovou reformou - letadla a vrtulníky nahradí pouze několik málo typů letecké techniky.
Celkově 229 víceúčelových stíhaček F/A-18A/B/C/D, 112 útočných a bitevních letadel AV-8B/+ Harrier II a 25 letadel elektronického boje EA-6B Prowler nahradí 353 stíhaček F-35B a 67 stíhaček F-35C.
V současné době námořní pěchota ohlásila dosažení počáteční operační kapacity IOC (The Initial Operational Capability) s první letkou stíhaček F-35, plné operační kapacity FOC (Full Operational Capabiliy) se očekává na konci roku 2017. Poslední letadlo Prowler dolétá v roce 2019, Harrier v roce 2025 a F/A-18 v roce 2032.
V letošním roce americká námořní pěchota vyřadila poslední těžký dvojmotorový vrtulník CH-46 Sea Knight a nahradila je konvertoplánem MV-22 Osprey. V současné době americká námořní pěchota provozuje 204 konvertoplánů a plánuje nakoupit dalších 126 strojů. Konvertoplány nahradí i zbývající vrtulníky CH-53D Sea Stallion.
Ukázka letecké techniky americké námořní pěchoty.
Klíčovým dopravním stroje americké námořní pěchoty, který zajišťuje dopravu lidí a techniky z invazního loďstva na pobřeží je 147 vrtulníků CH-53E Super Stallion. Všechny vrtulníky CH-53E začne od roku 2018 nahrazovat 200 vrtulníků CH-53K King Stallion. Nový typ CH-53K vykazuje až dvojnásobně větší nosnost. Plné operační kapacity CH-53K dosáhne až v roce 2028.
Postupně dojde k nahrazení vrtulníků H-1N Twin Hueys a bitevních AH-1W Super Cobra za nové typy. Americká námořní pěchota plánuje nakoupit nebo přestavět (ze starších H-1) 160 vrtulníků UH-1Y Venom a 189 bitevních AH-1Z Viper.
Oba nové typy sdílejí až 85 % stejných dílů - jde především o motor, převodové ústrojí rotory a celou ocasní část.
Americká námořní pěchota plánuje nahradit všechny starší letouny KC-130 za 79 letadel KC-130J. Pěchota stroje využije jak pro vzdušné tankování, tak pro přepravu tankovacích stanic pro pozemní jednotky, tak k přepravě materiálu a lidí.
Ve verzi KC-130J Harwest Hawk (po instalaci speciálního “bitevního” balíčku) může dokonce letoun provádět sledovací, průzkumné a zpravodajské mise a pomocí zbraňových systémů útočit na pozemní cíle. Počítá s instalací naváděných střel Hellfire a Griffin, přesně naváděných pum a s 30mm rychlopalným kanónem.
Zdroj: Marine Aviation Plan 2015
Související články
MUTT – tažné robotické vozidlo pro námořní pěchotu
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) testuje nové zásobovací robotické vozidlo MUTT ...
-
29.09.2014
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu
Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...
-
02.10.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu
Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného ...
-
17.11.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...
-
28.07.2015
-
214 komentářů
-
Jan Grohmann
Clanek: V anglictine to je "maintenance man-hours per flying hour", teda tych 44 hodin udzrby na jednu letovu hodinu je celkova doba udrzby, ktora samozrejme je rozdelena na mensie ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: V anglictine to je "maintenance man-hours per flying hour", teda tych 44 hodin udzrby na jednu letovu hodinu je celkova doba udrzby, ktora samozrejme je rozdelena na mensie paralelne ulohy.Skrýt celý příspěvek
Mohla by se nám tu vytvořit krásná spolupráce mezi suchozemským státem a US námořnictvem. Vrcholem by bylo pořízení 1 ks CH53 :-) Pokud někdo je schopen vytvořit myšlenku, že po ...Zobrazit celý příspěvek
Mohla by se nám tu vytvořit krásná spolupráce mezi suchozemským státem a US námořnictvem.
Vrcholem by bylo pořízení 1 ks CH53 :-)
Pokud někdo je schopen vytvořit myšlenku, že po roce 2030 ...
Už teď jsou tu hlasy, že drony nahradí i stíhače 5 generace, takže plánovat "návrat" po roce 2030 a nejlépe k technice co už teď lítá....
Ale u nás je vše možné...Skrýt celý příspěvekdiky za clanek, je v nich ale par chybek: "...stroje elektronického boje EA-6B Plower" -> "Prowler" "...vrtulníky UH-1N Twin Hueys", "...nahrazení vrtulníků H-1N Twin Hueys" -> ...Zobrazit celý příspěvek
diky za clanek, je v nich ale par chybek:
"...stroje elektronického boje EA-6B Plower" -> "Prowler"
"...vrtulníky UH-1N Twin Hueys", "...nahrazení vrtulníků H-1N Twin Hueys" -> jednak to ma byt "UH-1N Twin Huey" ("U" navic, bez "s" na konci), druhak oznaceni "Twin Huey" je pouzivano spise v Kanade, a neoficialne v US, oficialne je to "Iroquois" (jako puvodni UH-1)
"Ve verzi KC-130J Harwest Hawk..." -> Harvest HAWK
A nakonec jedna otazka - neplanujete do redakcniho systemu implementovat hlaseni chyb? Neco jako je na root.cz? Pokud nekdo v clanku najde chybu, oznaci mysi chybny text, klikne na tlacitko "nahlasit chybu", vybehne mu popup okno s vykopirovanym textem, muze treba jeste do textboxu vyplnit popis chyby a cele hlaseni se odesle na nejaky redakcni mail.Skrýt celý příspěvek"V současné době americká námořní pěchota provozuje 204 konvertoplánů a plánuje nakoupit dalších 126 strojů." ...tak vida, kolik se toho při vývoji tak kritizovaného nepodarku ...Zobrazit celý příspěvek
"V současné době americká námořní pěchota provozuje 204 konvertoplánů a plánuje nakoupit dalších 126 strojů."
...tak vida, kolik se toho při vývoji tak kritizovaného nepodarku nakonec valí..
Jsem zvědavý, jestli se reálně ve výzbroji objeví i další konvertoplány (typy).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...