Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

F/A-18E/F Super Hornet na letadlové lodi Ronald Reagan (CVN 76); větší foto / Public Domain

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Nákup je součástí široké snahy amerického námořnictva (US Navy) početně udržovat a modernizovat flotilu F/A-18 tak, aby mohla po boku stíhaček páté generace F-35C Lightning II létat minimálně do roku 2040.

Dlouhý život pro námořní Super Hornety

Letecké křídlo US Navy má ve výzbroji 106 stíhaček F/A-18A/B Hornet, 502 stíhaček F/A-18C/D a 583 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet (na kterých leží hlavní tíha současných bojových operací). Ve výčtu nejsou zahrnuty letouny americké námořní pěchoty (US Marine Corps).

 

 

US Navy v testovacím režimu provozuje 26 stíhaček F-35C Lightning II. Námořnictvo objednalo 260 F-35C a dosažení počátečních operačních schopností s F-35C námořnictvo očekává letos. Nicméně program F-35C má několik let zpoždění a objednané počty a rychlost dodávek nepokrývají operační potřeby US Navy v příštích pěti letech námořnictvo získá “jen” 60 F-35C a maximální rychlost výroby dosáhne 20 F-35C ročně.
 

Vzhledem k nutnosti se naučit pracovat s novou technikou, nedá se očekávat, že se stíhačky F-35C stanou relevantní bojovou silou US Navy dříve, než po roce 2025.

 

Postupně se zaváděním F-35C z aktivní služby odejdou letouny F/A-18A/B. Modernější F/A-18C/D si námořnictvo ponechá minimálně do roku 2025. Námořnictvo však vzhledem k relativně pomalému tempu výroby F-35C nakupuje a nakoupí další Super Hornety a bude modernizovat současnou flotilu Super Hornetů.  

 

Nejnovější vlna objednávek Super Hornetů začala v roce 2016, kdy bylo jasné, že F-35C nabere několik let dlouhé zpoždění. V letošním roce námořnictvo získá v rámci objednávky z roku 2016 pět nových Super Hornetů.  

 

V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových Super Hornetů. Takový počet přesně stačí k vytížení výrobní linky v Sant Louis po dobu jednoho roku. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů, z toho 66 letounů ve standardu Block III (viz dále).
 

Vysoké operační tempo

Stíhačky F/A-18 trápí vysoké operační tempo, zejména s ohledem na bombardovací mise proti Islámskému státu (případně syrským vládním silám) v Iráku a Sýrii. Polovina F/A-18E/F tak již spotřebovala více než polovinu své očekávané životnosti 6000 letových hodin.

 

Boeing na dvou letounech Super Hornet se učí budoucí generální opravy a modernizace flotily Super Hornetů.

 

Když současné F/A-18A/B/C/D dosáhnou 6000 letových hodin, jsou zaslány na generální opravy s cílem prodloužit životnost draku na (podle stavu letounu) na 9000 až 10 000 letových hodin. Provozní stav každého letounu je však jiný a generální oprava vyžaduje detailní prohlídku všech částí a komplexní opravy. V mnoha případech bylo na letounech objeveno korozivní poškození konstrukce draku

 

Kromě toho, že opravy jsou finančně velmi náročné, každý letoun je mnoho měsíců odstaven mimo službu. Ostatně díky zpoždění dodávek F-35C a rychlé končící životnosti Hornetů i Super Hornetů námořnictvu hrozí, že v roce 2020 bude muset z aktivní služby stáhnout 138 letadel F/A-18.

 

V současné době firma Boeing provádí testovací generální opravy prvních dvou Super Hornetů. Podle vyjádření Boeingu to zatím vypadá, že Super Hornety si v oblasti koroze stojí lépe, než starší Hornety. Koroze Hornetů je dána skutečností, že námořnictvo neplánovalo letouny používat více než 6000 letových hodin. Podle tiskové zprávy Boeingu do roku 2023 projde ročně generální opravu 50 Super Hornetů.

 

F/A-18E/F Super Hornet Block III

S nákupem nových Super Hornetů souvisí i snaha o neustálou modernizací Super Hornetů, aby udržely krok se svými protivníky i po následující dekády. Super Hornety budou například čelit čínským stealth letounům Chengdu J-20, které jsou spíše než klasické stíhačky považovány za stealth úderné letouny, navržené pro boj s americkými úderným svazy letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group), z kterých právě operují Hornety a Super Hornety.

 

Popis základních rysů stíhačky F/A-18E/F Super Hornet Block III / YouTube

  

Od roku 2020 začne upgrade stávajících F/A-18E/F Super Hornet verze Block II na nejnovější verzi Block III, která je (leč ve skromnější podobě) odvozená z technologického demonstrátoru Advanced Super Hornet představeného firmou Boeing v roce 2013.

 

Verze Block III získá konformní přídavné nádrže (CFT), vylepšený kokpit, lepší vlastnosti stealth (radiolokační, radioelektronická, infračervená „neviditelnost“) nebo vylepšené komunikační prostředky. Dále se počítá s modernizací radiolokátoru AN/APG-79, systému radioelektronického boje AN/ALQ-214, novým datalinkem, výkonnějším centrálním počítačem, stejně tak s nákupem dalších přilbových zaměřovačů (JHMCS) a střeleckých kontejnerů LITENING.

 

CFT umístěné na horní spojnici křídel a trupu pojmou více než 1950 litrů paliva. CFT kromě většího množství paliva zlepšují aerodynamický koeficient letounu a umožňují výrazně prodloužit dolet, cestovní rychlost a/nebo nosnost letounu, protože nebude nutné nést klasické přídavné palivové tanky pod křídly. CFT navíc oproti klasickým palivovým tankům výrazně snižují čelní radarový průřez (RCS).

 

Samotné CFT prodlouží dolet při útočných misích (se zbraněmi vzduch-země) o 200 km. To je klíčové především při operacích v Jihočínském moři, kde si musí CSG držet odstup od čínských protilodních zbraní, jako jsou například čínské protilodní balistické rakety DF-21D. Další prodloužení bojového doletu Super Hornetů umožní zavedení bezpilotního tankeru MQ-25 Stingray.

 

Kokpit Super Hornetu verze Block III

  

Kokpitu Block III vévodí velký hlavní dotykový displej o rozměrech 10×19" (25×48 cm). Displej zobrazuje jednotný taktický obrázek okolí letounu na pohyblivé digitální mapě.

 

Zásadním modernizačním prvkem je instalace infračerveného čidla IRST21 na nos přídavného palivového tanku. Pasivní senzor IRST21 umí odhalit (až na 65 km) a sledovat tepelné stopy vzdušných cílů a navést na ně zbraně vzduch-vzduch. Pomocí datalinku lze přenášet video z IRST21 dalším letounům nebo na vyšší stupně velení. IRST21 se hodí především do prostředí se silným působením prostředků radioelektronického boje nepřítele.

 

Verzi Block III lze také podle potřeby osadit stealth zbraňovým kontejnerem EWP (Enclosed Weapons Pod). EWP pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg) – např. dvě střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM nebo dvě pumy vzduch-země Paveway. Super Hornet s EWP vykazuje o 50 % nižší RCS než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

 

Od roku 2019 se rovněž počítá s instalací vylepšené pohonné jednotky F414-GE-400. Vylepšený motor nabízí o 18 % větší tah a o 3 % menší spotřebu. V minulém roce námořnictvo poprvé objednalo 28 vylepšených motorů; rozsah letošní objednávky není znám. Nové motory získají jak stávající letouny verze Block II, tak modernizované a nově vyráběné Super Hornety verze Block III.

Zdroj: BoeingThe Maven

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Antirakety PAC-3 MSE připravené pro masové nasazení

Americká armáda v listopadu dokončila vývojové testování nových antiraket PAC-3 MSE (Missile Segment ...

Fregaty pro US Navy: Pět kandidátů z USA a Evropy

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje v rámci programu FFG(X) nakoupit minimálně 20 nových ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Starlight
    23:09 06.03.2018

    Koho to zajímá, tak zde je přehledná loňská (z počátku roku 2017) zpráva o nízké provozuschopnosti F/A-18 Hornet USNAVY/USMC a hlavně jaké metodika byla použita: https://breakingdefense.com/20... .

    Pro srovnání: Vzdušné síly AČR požadují minimální provozuschopnost 60% letounů taktického letectva. A stejně jako v USA se to počítá z letounů, které jsou u letek a nikoliv z těch, které předány jinam na provedení vyšších stupňů údržby.

    A tady je zajímavý rozbor příčin a řešení platná od FY 2018 (říjen 2017): https://breakingdefense.com/20...

  • Starlight
    22:36 06.03.2018

    Current aircraft inventory as of 1 January 2018, Flight hours flown as of 1 October 2017:

    - F/A-18A (Lots 7 - 9) - 78 (34 Active, 44 Reserve): service life 8,000 hours (current); 10,000 hours (extended); average service life remaining 179 hours (current); 2,179 hours (extended)

    - F/A-18B (Lots 1 - 6) -7 (5 Active, 2 Reserve): service life 6,000 hours (current); average service life remaining 2,082 (current)

    - F/A-18B (Lots 7 - 9) - 7 (5 Active, 2 Reserve): service life 8,000 hours (current); 10,000 hours (extended); average service life remaining 741 (current); 2,741 (extended)

    - F/A-18C - 333 (326 Active, 7 Reserve): service life 8,000 hours (current); 10,000 hours (extended); average service life remaining 545 (current); 2,545 (extended)

    - F/A-18D - 125 (Active): service life 8,000 hours (current); 10,000 hours (extended); average service life remaining 646 (current); 2,646 (extended)

    - F/A-18E - 284 (Active): service life 6,000 hours (current); 9,000 hours (extended); average service life remaining 3,207 (current); 6,207 (extended)

    - F/A-18F - 257 (Active): service life 6,000 hours (current); 9,000 hours (extended); average service life remaining 2,454 (current); 5,454 (extended)

    - EA-18G - 155 (150 Active, 5 Reserve): service life 7,500 hours (current);
    average service life remaining 6,123 (current)

  • Sokrates
    21:26 06.03.2018

    Charlie: K Vašim argumentom:
    1. To je pravda. Nepočítam straty pár lietadiel ročne, keď má US Navy uzemnených 2/3 strojov, lebo nie je na opravu. Americké námorníctvo má viac ako 530 lietadiel Hornet a Super hornet a z toho asi 350 sedí na zemi. Opravami potrebného počtu by sa dali hravo vykryť všetky straty.
    2. Aj to je pravda. Nepočítam s tými lietadlami, ktoré sa nedajú opraviť a sú vyradené. Ja počítam iba s tými 350 lietadlami, ktoré sa opraviť dajú, ale US Navy tvrdí, že na to nemá prachy.
    3. Súhlasím, že oprava lietadla môže výnimočne zabrať viac času ako jeho výroba. Väčšinou to tak však nie je. V servisnom závode v Cecil Airport v Jacksonville opravujú ročne 15 Super Hornetov. Nie preto, že by viac nestihli, ale preto, že im viac na opravu nepošlú. Tých 15 strojov opravia v priemere za 5 mesiacov. Popri tom tam tam robia hĺbkovú modernizáciu 30 Hornetov na štandard F/A-18C+, pričom každý mesiac odovzdajú minimálne 1 lietadlo. Čiže len tento jeden závod má kapacitu opraviť do 50 strojov ročne.
    4. rozpočtové kapitoly nie sú nemenné fyzikálne zákony, dajú sa upravovať podľa potrieb. Len to by nesmeli do hry vstupovať politické tlaky a lobbing výrobcov. :-)

  • Starlight
    14:33 06.03.2018

    @Pauli

    Doplním, co napsal raziel87.

    Suchoj Su-30MKI a Su-35 mají dnes plánovanou životnost 6000 letových hodin při dodržení návrhového spektra zatížení. To má každé letadlo jiné a je hodně složité na definici.

    USAF (aktuální stav) – F-16C/D Block 25/30 má životnost prodlouženu na 10 800 letových hodin (LH), F-16C/D Block 40/50 měly plánovanou životnost 8 000 LH a po řadě testů a oprav se prodlužuje na 12 000 LH. F-15C/D (USAF už má jen nejnovější stroje) měly 9 000 LH a prodlužují (testy, opravy) na 15 000 LH. Dnes je flotila F-15 v průměru na 10 000+ letových hodinách. F-15E měly už z výroby plánovanou životnost 16 000 letových hodin. A-10 se už několikrát opravovaly, testovaly a prodlužovaly. V současné běží prodlužování z 16 000 letových hodiny na 20 000 letových hodin.

    Opět vše platí při dodržení plánovaného provozního spektra zatížení.

  • Aloha
    14:06 06.03.2018

    Sokrates: vzhledem k faktu, že počet objednaných letadel vytíží linku přesně na 1 rok bych zatím spíš hledal politiku a snahu zachovat linku a pracovní místa

  • Jirosi
    13:57 06.03.2018

    106 stíhaček F/A-18A/B Hornet
    502 stíhaček F/A-18C/D
    583 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet


    Nakupují pouze poslední "F/A-18E/F Super Hornet". Protože ty další se už nevyrábí. Přitom v článku není uvedeno o náhradu/záměnu jakých strojů se jedná. Klidně může jít o náhradu těch nejstarších "F/A-18A/B Hornet".

    Škoda že v článku nebyli uvedena data dodávek jednotlivých verzi, případně jen ukončení.

  • logik
    13:52 06.03.2018

    Shanio: nevíš něco o tom, jestli existuje nějaká unifikace v avionice F18 a F35 (a popř. i dalších letadel v amerických ozbrojených silách). Vzhledem k tomu, jak jsou ty dnešní kódy složitý, tak by mi přišlo vcelku přirozený, aby např. situational awarenes a sensor fussion byla řešena jedním kódem, kterej by bral různý vstupy dle typu letadla. Ale nikdy jsem o nějakém takovém směru neslyšel, tak jestli něco takovýho existuje, třeba aspoň na papíře.

    Zároveň by to umožnilo hladší přechod z F/A18 na F35...

  • Charlie
    13:32 06.03.2018

    Sokrates: vaše logika "levněji opravovat než draze nakupovat" dává smysl na papíře a to ještě nej ztuha, v reálným světě je ale úplně mimo.

    1) Nepočítáte se ztrátami a k těm dochází - ztracená éra je třeba nahrazovat.

    2) Nepočítáte s faktem, že ne všechno jde zgenerálkovat - u některých letounů se může klidně ukázat, že jsou po službě v takovém stavu, že GO prostě nejde (respektive musí vyměnit třebas 2/3 trupu, což není rentabilní).

    3) GO a výroba je úplně jiný proces, vůbec bych se nedivil, kdyby byli v situaci, že potřebujou 60 letadel ročně, ale GO dokážou udělat na 20 a z výroby jich dostanou dalších 24, takže jsou -16kusů. GO je navíc dosti náročnější proces, protože musíte letadlo nejdřív rozebrat, roztřídit součástky, něco vyházíte, zbytek musíte otestovat, repasovat, zase otestovat, a pak to zase všechno složit dohromady - GO může být klidně víc časově náročná než výroba nového letounu.

    4) Nákup nových letounů a opravy již provozovaných jsou většinou oddělené rozpočtové kapitoly, takže se klidně můžete ocitnout v situaci, kdy máte dost peněz na nová éra, ale nezbývá vám ani na základní údržbu stávajících - a realokace prostředků je někdy běh na dlouhou trať.

  • raziel87
    12:20 06.03.2018

    Pro původní 27 se udávala životnost draku dost nízká - zhruba 1 500h/10 let provozu. Novější konstrukce (specialně SU-35S) predikuje životnost draku na 6 000h/30 let provozu.

    Původní F-15A měla životnost draku odhadovanou na zhruba 20 let (s průměrným náletem cca 200h/rok). C/D má sloužit minimálně do roku 2025, po generálních opravách jsou schopni prodloužit životnost na dalších 8 000h. Kdysi jsem četl, že když se dělala někdy v půlce 90. let analýza stavu draků u flotily Eaglů, většina měla za sebou v průměru 7200h, některé i 10 000h a konstrukce, až na výjimky, nenesla stopy neuměrného poškození. Draky Éček, díky profilu letu mohou vydržet údajně až 35 000h, po mírné úpravě.

    Motory a avionické systémy jsou samostatná kapitola

  • Pauli
    11:46 06.03.2018

    Když jsme u těch životností letadel ,nevi někdo kolik letových hodin či let mají
    F15 ,nebo Su30/35?

  • Shania
    10:44 06.03.2018

    Zpozdeni F-35C je tu ale zpusobeno USN... vymlouvat se na pomaly nabeh vyroby kdyz si nezadaji objednavky je jen jejich chyba.

    od zadani objednavky do obdrzeni stroje uplynou tri roky, vymlouvat se na to, ze neni dokoncene testovani je blbost, protoze to se tykalo objednavek pred 2-3 lety a ne ted.

    USMC bude mit timto tempem vic F-35C nez USN.

    Tim nerikam ze USN nutne nepotrebuje dalsi SH, modernizace a politicky udrzet pracovni mista.

  • Sokrates
    10:01 06.03.2018

    Pepin Nešpor/Clanek: Je netvrdím, že kým US Navy dostane väčšinu stíhačiek F-35, tak nemá používať Super Hornety.
    Ja poukazujem na to, že v dôsledku niekoľkoročných finančných škrtov sa dostali do situácie, že majú uzemnených 2/3 lietadiel a nemajú peniaze na servis a náhradné diely. Ako logické riešenie mi príde, opraviť tieto lietadlá za zlomok ceny a prevádzkovať ich nasledujúcich 7 -10 rokov. Oni však v rozpore z akoukoľvek logikou objednali úplne nové stroje. Nehnevajte sa, ale toto je čistý lobbing výrobcu.
    Inak, celkom sa zabávam na tom, ako to obhajujete. Keď som niečo podobné tvrdil v prípade Kanady, tak sa tu tiež mínusovalo o dušu. Keď som argumentoval, že pre Kanadu je lepšie dočasné riešenie modernizácie Hornetov a až neskôr obstarať F-35, keď budú doladené, tak sa tu vynorila spústa oponentov. Dnes je to pre USA údajne dobré riešenie. :-) Ťažká schizofrénia v miestnej komunite.

  • Míša
    09:56 06.03.2018

    Chtělo to, protože zpoždení se zavedením F-35 je citelný. Ale i tak jsem na oba typy zvědav, jak se osvědčí. S Trumpem se obávám, že to brzy zjistíme.

    Julius je asi vášnivý čtenář sputniku, ale určitě bych ho nemazal, zasmál jsem se. Snad se ho optám jaké očekává počasí na léto.

  • julius
    08:51 06.03.2018

    Letadlové lodě USA se přes noc stali bezmocnými kachnami. Jestli tento fakt odignorujete, tak si vesele nalháváte do kapsičky. Jen houšť a mažte, mažte, stejně je to kontaproduktivní, před realitou neutečete.A před tou novou Ruskou...jak komické!

  • Clanek
    08:44 06.03.2018

    @Sokrates:
    V máji minulého roka bol schválený nákup 14 Super Hornetov v hodnote 1,1 mld. dolárov, t.j jednotková cena predstavuje 78,5 mil.
    https://www.cnbc.com/2017/05/0...
    Pred pár dňami získal Boeing zákazku na predĺženie životnosti prvých štyroch Super Hornetov zo 6,000 na 9,000 hodín. To je oveľa hĺbkovejší a nákladnejší zásah ako bežné opravy, kvôli ktorým bolo minulý rok uzemnených množstvo lietadiel námorníctva. A celková hodnota tohto kontraktu je 78.2 mil. dolárov, t.j. 18,3 na jedno lietadlo.

    Tak nejdriv ta kalkulace. Puvodni hornet ma tedy zivotnost 6000h, prodlouzeni zivotnosti o 3000h stoji 18,3mil. Takze abych se dostal na zivotnost noveho, musel bych prodluzovat 2x. Druha vec je, ze kdo z nas vi jestli to udelat vic krat vubec jde? Prodluzovat zivotnost do nekonecna neni automaticka vlastnost veskere techniky, tim spis ne u palubniho kridla. Takze je klidne mozne, ze vzhledem k tomu, ze vedi dokdy chteji jeste F-18 drzet (a kolik hodin tedy potrebuji), ze jina cesta nez nakup noveho pro ne neni.
    Podruhe jeste k tomu "A pritom dodávky F-35 už bežia. Síce pomaly, ale bežia.", no to "sice pomaly" je tam to zasadni. USA neni z tech co si muze dovolit nemit dost letadel na svych ACC, ani teoreticky, ani docasne. Na svazech LL je postavena projekce sily USA, chranici jeji obchodni cesty, na bezpecnosti kterych zavisi USA jako takove. Nehlede na to ze USA nikdy nemeli komplikovanejsi stroj jako F-35, coz je jeho vyhoda, i jeho potencialni slabost. Je jen rozumne ze po nejakou dobu dokud se bude F-35 vypiplavat budou udrzovat 2 ruzne stroje. A i zde plati ze cim slozitejsi stroj, tim delsi to "vypiplavaci obdobi" pravdepodobne bude.

  • Pepin Nešpor
    08:17 06.03.2018

    Sokrates, nesouhlasim vubec. Ani bych nesrovnaval zbrojovky, hold potrebuji vyresit situaci doplneni stihacek nez budou temer plne nahrazeny F-35kama. A reseni F-18 super hornetama III je dobre reseni. Jak jinak neboli cim vzdyt modernizovane Super hornety jsou naprosto kvalitni letadla, ktera sprehledem muzou tem nejlipsim palubnim letounum na svete v pohode dal konkurovat neli predcit v nekterych ohledech. Za me dobry zatim krok.

  • CerVus
    07:05 06.03.2018

    Sokrates: Jejich zbrojovky (stejně jako Ruské) prostě potřebují udržovat minimální výrobní počty, aby se vyplatil další vývoj letadla a samotná existence produkční linky. Do toho se promítá, že se staré letouny opotřebovávají rychleji, než jsou nahrazovány novými a samo sebou i finanční škrty Obamovy administrativy, díky kterým je třetina letadel na zemi.

  • Sokrates
    06:23 06.03.2018

    Miroslav: Ja síce neviem nič o raketoplánoch, ale porovnávať ich opravy so stíhačkami mi príde nanajvýš nevhodné. Nemienim sa vôbec zamýšľať mad tým, či máš v prípade raketoplánov pravdu, každopádne v prípade stíhacích lietadiel je to úplný nezmysel.
    V máji minulého roka bol schválený nákup 14 Super Hornetov v hodnote 1,1 mld. dolárov, t.j jednotková cena predstavuje 78,5 mil.
    https://www.cnbc.com/2017/05/0...
    Pred pár dňami získal Boeing zákazku na predĺženie životnosti prvých štyroch Super Hornetov zo 6,000 na 9,000 hodín. To je oveľa hĺbkovejší a nákladnejší zásah ako bežné opravy, kvôli ktorým bolo minulý rok uzemnených množstvo lietadiel námorníctva. A celková hodnota tohto kontraktu je 78.2 mil. dolárov, t.j. 18,3 na jedno lietadlo.
    http://www.janes.com/article/7...
    Náklady na servis jedného lietadla sú teda o 60 miliónov dolárov nižšie ako náklady na nákup nového. Čo je, prosím ťa, na tom nelogické?

  • Miroslav
    22:09 05.03.2018

    Sokrates: Uvažuješ síce logicky ale nesprávne. Neplatí totiž vždy poučka, že opravené je lacnejšie ako nové. Lietadlo (a supersonik) obzvlášť je veľmi technologicky zložitý stroj a údržba resp. GO je veľmi náročný proces. Príkladom môžu byť napríklad raketoplány. Pôvodná myšlienka bola taká, že znovupoužité lode budú schopné lacných a častých letov. Pravda je však taká, že skontrolovať raketoplán bolo časovo a finančne náročnejšie ako použiť jednorázový nosič.

  • alea206
    21:53 05.03.2018

    pks_
    50 - 100 let je v dnesni dobe tak dlouhy casovi obdobi, ze si ho nikdo netroufne predikovat. I sebesilnejsi ekonomika se zvladle zlikvidovat v horizontu 20 let naproti tomu jen velmi silna ekonomika, kterych je svete radove nizke desitky, je schopna vytvorit "prumyslovou revoluci" a na roky si zajistit pozici na spici. Cokoli mezi temahle dvouma extremama je mozne, tudiz rikat kolik letadlovek bude mit jaky stat za 100 let je pomerne velke vesteni z koule.

  • pks_
    20:12 05.03.2018

    Až budou USA muset hospodařit s vyrovnaným rozpočtem (za 50-100 let?), tak budou provozovat dvě letadlové lodě - jednu v Atlantiku a druhou v Pacifiku.
    Dnes nemají zásadní problém si půjčit. Intenzita vojenského nasazení prostě vyžaduje nahradit "spotřebovaná letadla" novými.

  • Sokrates
    19:42 05.03.2018

    Hospodárenie US Navy je absolútne šialené. Pred rokom bola zverejnená informácia, že dve tretiny Hornetov a Super Hornetov nie je bojaschopných, pretože americkému námorníctvu chýbajú peniaze na servis a nákup náhradných dielov.
    Dnes sa dozvedáme, že idú kupovať úplne nové stroje, pričom by stačilo opraviť tie existujúce.
    A pritom dodávky F-35 už bežia. Síce pomaly, ale bežia. Takéto plytvanie financiami si môžu dovoliť len USA.