Nové kolové houfnice a raketomety pro Bundeswehr

-
1. 6. 2021
-
91 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny mediální společnost Defence IQ uspořádala on-line mezinárodní konferenci o budoucnosti dělostřelectva Future Artillery Conference. Na konferenci mimo jiné zazněly novinky ohledně nákupu nových kolových samohybných houfnic a raketometů pro německou armádu.
Za německou stranu na konferenci vystoupil plukovník Jürgen Schmidt, vedoucí vojenské sekce německého federální úřadu pro zadávání vojenských zakázek BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr).
Podle Schmidta Německo výrazně investuje do svého dělostřelectva. Jednak modernizuje současné pásové houfnice a raketomety, ale rovněž nakoupí obdobný počet houfnic a raketometů na kolovém podvozku.
Do důchodu odejdou 50 let staré finské minomety „Tempella“ ráže 120 mm, které jsou taženy taktickým vozidlem 4×4 nebo jsou lafetovány na obrněných transportérech M113.
Naopak proběhne modernizace 101 pásových samohybných houfnic PzH 2000 a 38 pásových raketometů MARS II (Mittleres Artillerieraketensystem II), což je evropská modernizace amerických raketometů M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System). Na PzH 2000 a MARS II bude instalován zejména nový systém řízení palby.
Klíčová je proměna organizace německého dělostřelectva. Podle plukovníka Schmidta má nyní Bundeswehr brigádní dělostřelecké jednotky, ale v budoucnu má německé dělostřelectvo podporovat i operace divize. S tím mimo jiné souvisí i nové požadavky na prodloužený dostřel, přesnou munici, zásobování municí, nákup nových raketometů a pochopitelně i na potřebně výkonný ekosystém dělostřeleckého průzkumu (zavedení dronů).
PzH 2000
Bundeswehr má tři pozemní divize – 1. tankovou divizi (1. Panzerdivision), 10. tankovou divizi (10. Panzerdivision) a divizi rychlé reakce (Division Schnelle Kräfte). V každé divizi vznikne dělostřelecký pluk s houfnicemi ráže 155 mm na kolovém a/nebo pásovém podvozku. Původní divizní dělostřelecké pluky byly rozpuštěny v letech 2003 až 2004.
Mimochodem v rámci alianční spolupráce bude česká 4. brigáda v případě války začleněna právě pod německou 10. divizi.
V době míru dělostřelecký pluk bude podřízen přímo velení divize, avšak v době války může být rozdělen a podporovat přímo brigády a bojová úkolová uskupení, případně část dělostřelectva zůstane podřízena přímo divizi, aby se mohla okamžitě přesouvat do míst nejprudších bojů. Při obraně totiž brigáda chrání frontu širkou jen cca 40 km a vede palbu na vzdálenost maximálně 30 km. Dělostřeleckou palbu na delší vzdálenost nebo na širší frontě řídí divizní velitelství.
Podle portálu EDR On-Line nové kolové dělostřelecké houfnice dodají německé firmy. Požadavkem je hlaveň ráže 155 mm dlouhá 52 ráží. Požadavky na podvozek a ráži definovala v prosinci 2020 studie pro pokročilé dělostřelecké systémy středního dosahu (Zukünftiges System Indirektes Feuer mittlerer Reichweite).
Jakékoliv řešení bude zřejmě vycházet z dělostřeleckého modulu AGM (Artillerie-Geschütz-Modul) od společnosti KMW (Krauss-Maffei Wegmann). KMW již dělostřelecký modul AGM zkušebně umístila na kolovou platformu Boxer. Rheinmetall naopak nabízí AGM na nákladním vozidle Iveco 8x8 a nejnověji na nové řadě nákladních vozidel MAN HX3 (viz úvodní obrázek). Podle plukovníka Schmidta ale Berlín uvítá i účast zahraničních firem.
MARS II
Skutečně se podle německého plukovníka zvažuje kolový podvozek Boxer nebo podvozek nákladního automobilu. Kolový podvozek umožňuje velmi rychlý přesun houfnice po vlastní ose (například mezi brigádami) a zjednodušuje také leteckou přepravu. Ostatně podmiňující vlastností nových houfnic bude jistě transportovatelnost letounem A400M. Dále se požaduje bezosádkový bojový modul a obsluha houfnice v počtu dvou až tří osob (to AGM splňuje). Bundeswehr oficiálně spustí nákup 120 nových kolových houfnic v roce 2022.
Je třeba však zdůraznit, že houfnice s dvěma členy může skutečně fungovat při střelbě v palebném postavení. Avšak příprava k boji, ošetření houfnice po boji, řešení technických problémů nebo přebíjení bude vyžadovat rozhodně více vojáků.
Vlastní věžový modul AGM vznikl kompletním přepracováním věže PzH 2000. V případě standardní instalace hlavně ráže 155 mm (délka 52 kalibrů) modul pojme 30 nábojů a adekvátní množství modulárních prachových náplní. Nabíjecí zařízení je plně automatizované.
Německý průmysl rovněž dlouhodobě pracuje na dělostřelecké hlavni ráže 155 mm a délky 60 ráží – to má umožnit delší a přesnější dostřel i s neřízenou municí. BAAINBw sice tento výzkum podporuje, ale německé dělostřelectvo na delší hlavně nepřejde. Důvod je prostý – použití takového systému na kolovém podvozku je nemožné.
Boxer AGM; větší foto / Foto: Firemní fotka Krauss-Maffei Wegmann
Podle Schmidta má dostřel neřízenou municí ráže 155 mm smysl jen do 15 kilometrů, pak je rozptyl příliš velký. V případě střelby na větší vzdálenost je bezpodmínečně nutné zavedení dělostřelecké munice s koncovým naváděním. Podle plukovníka, než technicky složitě řešit prodlužování dostřelu a nákup drahé naváděné dělostřelecké munice, je rozumnější investovat do raketové munice, jejíž počáteční zrychlení (dostřel) není závislé na délce hlavně.
Nové německé divizní dělostřelectvo proto získá 30 nových raketových systémů na kolovém podvozku. Akvizice se rozběhne v roce 2023. Jelikož vývoj raketových systémů země-země v Evropě, kromě Ukrajiny, neprobíhá, Němci zřejmě nakoupí americké kolové raketomety M142 HIMARS. Čímž také získají možnost zavést vyvíjené výkonné rakety PrSM (Precision Strike Missile) s dostřelem 500 km.
V případě minometů Německo hodlá zavést samohybné minomety ráže 120 mm na kolovém podvozku Fuchs TPz (6×6). Podle Schmidta Bundeswehr koupí 100 samohybných minometů, avšak k rozhodnutí o nákupu dojde později.
Zdroj: EDR Magazine
Související články
KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji
Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...
-
01.03.2018
-
63 komentářů
-
Milan Vašíček
Systém řízení palby dělostřelectva TOPAZ pro Armádu České republiky
Na současném trhu existuje řada systémů řízení palby (SŘP) dělostřelectva, ze kterých si AČR může ...
-
17.08.2018
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
DITA – nový český příspěvek do rodiny houfnic ráže 155 mm
Česká republika patří mezi průkopníky na poli moderních kolových samohybných houfnic (ShKH). Typ ...
-
29.01.2021
-
337 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
"o důchodu odejdou 50 let staré finské minomety „Tempella“ ráže 120 mm, které jsou taženy taktickým vozidlem 4×4 nebo jsou lafetovány na obrněných " Panzermörser - to po ...Zobrazit celý příspěvek
"o důchodu odejdou 50 let staré finské minomety „Tempella“ ráže 120 mm, které jsou taženy taktickým vozidlem 4×4 nebo jsou lafetovány na obrněných "
Panzermörser - to po "reformie" z 2011 zostały wycofane...
W ramach "żołnierza przyszłości" miały je zastąpić moździerze 60mm (tak - 60mm)
Niemiecki przemysł "aktywnie" poszukuje zbytu na swoje technologie...
A BW jest traktowana (przez polityków) jako swoista "witryna wystawowa" krajowego przemysłu....
Co do automatyzacji "ładowania" - tak to ma zalety.
Ale nie zapominajmy o wadach - np. mogą pojawić się problemy z "nietypową" amunicją (dłuższą, węższą itd.)
Poza tym trudno jest zapewnić "tryb awaryjny". (Na przykład w PzH2000 w przypadku "awarii" układu zasilania (nie działają mechanizmy) nie ma "trybu ręcznego"
Oczywiście ktoś może powiedzieć "po co mi manualne strzelanie? Zadania realizuje się sprawną haubicą - i 99% zadań nie będzie realizowane ręcznie"
Ale wiadomo - życie bywa "zaskakujące"
Generalnie te wszystkie rozważania o robotach bojowych, pojazdach autonomicznych "najprościej" zrealizować w artylerii.Skrýt celý příspěvekNa youtube jsou i nějaká videa, zde je vidět v čase 0:38 ta houfnice už rozvinuta. Tak nějak by měla vypadat pořádná houfnice na kolech, čtyři opěry pro odměr ...Zobrazit celý příspěvek
Na youtube jsou i nějaká videa, zde je vidět v čase 0:38 ta houfnice už rozvinuta. Tak nějak by měla vypadat pořádná houfnice na kolech, čtyři opěry pro odměr 360°
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekMě spíš zaujalo, natáčení zadních náprav pro snížení poloměru otáčení. I když u takhle dlouhého podvozku už to asi bude nutnost. Mimochodem neví někdo, jak je to vlastně celé ...Zobrazit celý příspěvek
Mě spíš zaujalo, natáčení zadních náprav pro snížení poloměru otáčení. I když u takhle dlouhého podvozku už to asi bude nutnost. Mimochodem neví někdo, jak je to vlastně celé dlouhé, a kolik to dohromady váží?
Taky koukám, že dole v diskusi už se zase řeší obligátní "průchodnost Zuzany křižovatkou ve tvaru T"... tak si říkám jestli by nešly ty natáčecí nápravy udělat i na DITĚ, aby už měl Jura konečně klid :QDSkrýt celý příspěvekNatáčecí zadní nápravy nejsou problém, Tatra je vyrábí pro dost ...Zobrazit celý příspěvek
Natáčecí zadní nápravy nejsou problém, Tatra je vyrábí pro dost speciálů.
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekJasně, u klasického podvozku Tatra nebude nejmenší problém. Jenže DITA má speciální podvozek, byť založený na tatrováckém systému. Spíš jde o to, jestli její celková konstrukce ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, u klasického podvozku Tatra nebude nejmenší problém. Jenže DITA má speciální podvozek, byť založený na tatrováckém systému. Spíš jde o to, jestli její celková konstrukce natáčení zadních náprav vůbec umožňuje.
Ohledně houfnice AGM na HX3 10×10 bude taky zajímavý způsob nabíjení. Jestli to muniční vozidlo jenom položí kontejner na zem a pak se musí ručně naložit, jak naznačuje video, tak to taky není moc velká hitparáda..Skrýt celý příspěvekJura99 - no ale právě o to jde, jak moc razantně je třeba překopat šasi aby měla zadní kola dost místa pro natáčení a jak to ovlivní celkové parametry (délka, těžiště, umístění ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - no ale právě o to jde, jak moc razantně je třeba překopat šasi aby měla zadní kola dost místa pro natáčení a jak to ovlivní celkové parametry (délka, těžiště, umístění věže atd.) stroje.Skrýt celý příspěvek
Jirosi - to je samozřejmě svatá pravda, nicméně s natáčecí zadní nápravou se v křižovatce ve tvaru T určitě nezasekne :QD Nakonec, pokud by snad měla DITA obdržet hlaveň alespoň ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi - to je samozřejmě svatá pravda, nicméně s natáčecí zadní nápravou se v křižovatce ve tvaru T určitě nezasekne :QD
Nakonec, pokud by snad měla DITA obdržet hlaveň alespoň stejně dlouhou jako má modul AGM (tj. zvýšení ze 45 na 52 kalibrů), možná není řiditelná zadní náprava až tak špatný nápad.Skrýt celý příspěveknatáčecí zadní náprava toho řeší hodně. Sice se stále musí první náprava dostat za překážku (a před vozidlem být prostor na hlaveň a kabinu), ale pak už se otáčí bezmála na místě.
natáčecí zadní náprava toho řeší hodně. Sice se stále musí první náprava dostat za překážku (a před vozidlem být prostor na hlaveň a kabinu), ale pak už se otáčí bezmála na místě.
Automatizace strelby je jedna vec, automatizace nabijeni zase neco uplne jineho. Uprimne bych doufal v pokrok prave v tehle oblasti, ta prvni totiz bez te druhe minimalne castecne ...Zobrazit celý příspěvek
Automatizace strelby je jedna vec, automatizace nabijeni zase neco uplne jineho. Uprimne bych doufal v pokrok prave v tehle oblasti, ta prvni totiz bez te druhe minimalne castecne postrada smysl.Skrýt celý příspěvek
presne tak, vystrilet automaticky zasobnik, ktery nekdo pracne rucne naplnil, neni velky pokrok. Chtelo by to nabijeci vozidlo, ktere by nasypalo granaty v typu podle "objednavky". Zobrazit celý příspěvek
presne tak, vystrilet automaticky zasobnik, ktery nekdo pracne rucne naplnil, neni velky pokrok. Chtelo by to nabijeci vozidlo, ktere by nasypalo granaty v typu podle "objednavky".Skrýt celý příspěvek
Stejně se to musí někde nakrmit granáty, záleží jak rychle a jak snadno a často. Určitě je to nějak řešitelný, jen to možná bude mít vliv na složitost systému, nárok na místo a ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně se to musí někde nakrmit granáty, záleží jak rychle a jak snadno a často. Určitě je to nějak řešitelný, jen to možná bude mít vliv na složitost systému, nárok na místo a určitě na hmotnost vlivem složitosti systému a třeba většího počtu granátu různých typů, kdy je třeba hned vystřílet jen určitý druh z jednoho zásobníku. Univerzální granáty by asi byly v nějakých případech cenou neefektivní, kdoví, zdali by šlo vymyslet jejich skládání v systému podle účelu použití.Skrýt celý příspěvek
u Archeru na to pracné naplnění stačí tři lidi :))
u Archeru na to pracné naplnění stačí tři lidi :))
vim, na youtubu je video, berou granat po granatu elektrickou kockou. Dobry, ale zadna slava to neni. K10 sype do K9 lepe.
vim, na youtubu je video, berou granat po granatu elektrickou kockou. Dobry, ale zadna slava to neni. K10 sype do K9 lepe.
Na tom video vložil do zásobníku jediný granát! Dle odhadu z video jim to trvá 8minut, to je 22s na jeden granát. Ve video se Granát objevuje v 44s(to už je vytažen z bedny), v ...Zobrazit celý příspěvek
Na tom video vložil do zásobníku jediný granát!
Dle odhadu z video jim to trvá 8minut, to je 22s na jeden granát.
Ve video se Granát objevuje v 44s(to už je vytažen z bedny), v 1:17 je vidět jeho vložení do zásobníku. To je přes 33s na granát, tedy o 50% déle u jediného granátu.
To celkem ukazuje jak to funguje v praxi( přitom se jedná o RP video!).Skrýt celý příspěvek
Jura99 Manipulace s municí je trochu upozaďována, přitom se ji nikdo nevyhne. Z tohoto úhlu pohledu je třeba se ptát, zda někdo ergonomicky přizpůsobí systém manipulace s municí z ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Manipulace s municí je trochu upozaďována, přitom se ji nikdo nevyhne. Z tohoto úhlu pohledu je třeba se ptát, zda někdo ergonomicky přizpůsobí systém manipulace s municí z muničních vozů buď do zásobníků podvzoku houfnice nebo při ručním nabíjením?
Příklad Caesaru, bude k tomu muniční vůz koncipován tak, aby obsluha mohla stát na lávce Ceasaru a jen dávala z vedle stojícího vozu munici do zásobníku houfnice, bez nutnosti sestupovat z lávky a někam přecházet. (pikolíci s lehkými prachovými náplněmi to mohou nosit okolo vozidla)Skrýt celý příspěvekPak také záleží na tom jaké prostředky budou k dispozici:
a) 1.muniční vozidlo = 1. dělo
b) 1.muniční vozidlo = 2+. děl ve stejný časPak také záleží na tom jaké prostředky budou k dispozici:
a) 1.muniční vozidlo = 1. dělo
b) 1.muniční vozidlo = 2+. děl ve stejný časFakticky to řeší volba Ceasaru s plnou osádkou lidí. Místo spoléhání na doplňování z automatu, je jedno na jakém vozidle munice přijede. Klidně to může být vozidlo zrekvírované, ...Zobrazit celý příspěvek
Fakticky to řeší volba Ceasaru s plnou osádkou lidí.
Místo spoléhání na doplňování z automatu, je jedno na jakém vozidle munice přijede. Klidně to může být vozidlo zrekvírované, spojenecké, prostě co bude k dispozici.Skrýt celý příspěvek
A ako konkrétne si zo predstavuješ? Ako keď mixér láduje pumpu betónom? To je síce pekné ale: 1/ Jedno vozidlo s jednou posádkou najviac 2/ Nebude ich to limitovať keď musia nájsť ...Zobrazit celý příspěvek
A ako konkrétne si zo predstavuješ? Ako keď mixér láduje pumpu betónom? To je síce pekné ale:
1/ Jedno vozidlo s jednou posádkou najviac
2/ Nebude ich to limitovať keď musia nájsť vhodné miesto kde sa môžu rozbaliť obaja a vo vzájomnom postavení? (Muničné vozidlo + húfnica)
3/ Nedôjde tak k udržiavaniu a vystaveniu sa riziku odvetného útoku
4/ Nie sú 2 systémy na seba navzájom závislé náchylné k poruche? Čo bude robiť húfnica keď príde o podporu muničného vozidla napríklad pri poruche?
Viem si to predstaviť tam, kde nie je predpoklad odvetného útoku. Ale v tunajších podmienkách asi nie.Skrýt celý příspěvekidealni je zachovat vsechny moznosti doplnovani munice a preferenci jedne moznosti nezazdit druhou. Napr. Archer asi nebude mit moc snadnou rucni strelbu s rucnim nabijenim.
idealni je zachovat vsechny moznosti doplnovani munice a preferenci jedne moznosti nezazdit druhou. Napr. Archer asi nebude mit moc snadnou rucni strelbu s rucnim nabijenim.
Nic jim necpu. Ale zajímal bí mě výsledek- podvozek Tatra ( lepší těžiště) a jakákoliv nástavba. Jestli německá a nebo jiná. Myslím že české a jihoafrické kolové měli správně ...Zobrazit celý příspěvek
Nic jim necpu. Ale zajímal bí mě výsledek- podvozek Tatra ( lepší těžiště) a jakákoliv nástavba. Jestli německá a nebo jiná. Myslím že české a jihoafrické kolové měli správně zvolenou cestu. Němci sice pozvaly i jiné účastníky. Ale nevím zda bi si nový podvozek odůvodnil zavedení nového typu. Bilo bi zajímavé vidět dobrý produkt dotaženy do konce.Skrýt celý příspěvek
Co třeba tento? https://www.valka.cz/CZE-Tatra...
Co třeba tento? https://www.valka.cz/CZE-Tatra...
Je to sice težce OT, omlouvám se za něj, ale tohle už mi nedá: "Bilo bi" (nařknout nebohé bisexuály z agresivních tendencí a ještě o nich hovořit ve středním rodě je dost ...Zobrazit celý příspěvek
Je to sice težce OT, omlouvám se za něj, ale tohle už mi nedá:
"Bilo bi" (nařknout nebohé bisexuály z agresivních tendencí a ještě o nich hovořit ve středním rodě je dost urážlivé);
"Němci pozvaly" (áno, všichni víme, že od časů Velkoněmecka naši milí sousedé ve vojenských záležitostech poněkud vyměkli, ale tak nějak stejně nevěřím, že se úplně ze všech stali transsexuálové co se dali přeoperovat);
"zda bi si", "zajímal bí mě výsledek" (chudák pan Čeština, že...);
Proboha, když už o sobě vím, že jsem poloviční analfabet, tak si alespoň zapnu kontrolu pravopisu.Skrýt celý příspěvek
Všude vidím automatické věžové komplety s krytou posádkou........, jak je tedy možné, že jde AČR opačným směrem ke koncepčně zastaralému řešení?
Všude vidím automatické věžové komplety s krytou posádkou........, jak je tedy možné, že jde AČR opačným směrem ke koncepčně zastaralému řešení?
Jediné co je z článku jasné je, že nebudou kupovat další pásové houfnice. To je značný pokles jak průchodnosti terénem, tak ochrany osádky. AGM jako modul je z roku 2004 2008 - ...Zobrazit celý příspěvek
Jediné co je z článku jasné je, že nebudou kupovat další pásové houfnice.
To je značný pokles jak průchodnosti terénem, tak ochrany osádky.
AGM jako modul je z roku 2004
2008 - podvozek Ascod
2017 - podvozek Boxer / Izrael zvažuje nákup
2021 - úvahy Německa o jeho nákupu.
Ted se zamyslete kde je dnes DITA.Skrýt celý příspěvektrošku jsi zapomněl na to, že v letech 1998 až 2002 obdržel Bundeswehr 185 kusů houfnic PzH2000.. ale to nevadí..
trošku jsi zapomněl na to, že v letech 1998 až 2002 obdržel Bundeswehr 185 kusů houfnic PzH2000.. ale to nevadí..
asi pise o modulu AGS, ktery je uz skoro 20let na svete a zatim nic. Pzh2000 nema ags.
asi pise o modulu AGS, ktery je uz skoro 20let na svete a zatim nic. Pzh2000 nema ags.
já vím, že PzH2000 nemá AGS. Ale je pochopitelné, že se podfinancovaný Bundeswehr nehrnul do nákupu dalších houfnic, když "neuživila" ani ty nové houfnice co měla. Jinými slovy ...Zobrazit celý příspěvek
já vím, že PzH2000 nemá AGS. Ale je pochopitelné, že se podfinancovaný Bundeswehr nehrnul do nákupu dalších houfnic, když "neuživila" ani ty nové houfnice co měla. Jinými slovy Jirosi tak trošku některé věci opomíjel..Skrýt celý příspěvek
Jirosi neopomíjel nic. Měli 185 ks Pz2000 , budou mít 101ks. To je prostě pokles o 45% na úkor nových kolových děl. Nebavím se o tom co dělali, ale o tom co chtějí dělat viz. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi neopomíjel nic.
Měli 185 ks Pz2000 , budou mít 101ks. To je prostě pokles o 45% na úkor nových kolových děl.
Nebavím se o tom co dělali, ale o tom co chtějí dělat viz. článek.
Hodlají investovat do dělostřelectva, a to nákupem kolových houfnic pro lepší mobilitu.
Ten kdo to něco opominul jste vy, a to přečíst si co je uvedeno v článku.Skrýt celý příspěvekJirosi opomíjí pochopitelně ten fakt, že Bundeswehr byl v době vzniku AGM nasycen novými houfnicemi, proto o žádné další nové neměl zájem :)
Jirosi opomíjí pochopitelně ten fakt, že Bundeswehr byl v době vzniku AGM nasycen novými houfnicemi, proto o žádné další nové neměl zájem :)
Skelet: BW není jedná armáda na světě. Ale to co mění na tom, že dokončit systém trvá roky od představení? ( na co to mělo poukázat) K tomu má DITA ještě hodně daleko. Tady to ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: BW není jedná armáda na světě. Ale to co mění na tom, že dokončit systém trvá roky od představení? ( na co to mělo poukázat)
K tomu má DITA ještě hodně daleko.
Tady to hlavně říká, že i když může být AGM na pásech, chtějí kola.Skrýt celý příspěvek
Skelet: Vy jste pro změnu nečetl článek pod který reagujte.
Tam se zmiňuje modernizace pouze 101ks, zbytek budou tvořit stejný počet nově nakoupených kolových děl.Skelet: Vy jste pro změnu nečetl článek pod který reagujte.
Tam se zmiňuje modernizace pouze 101ks, zbytek budou tvořit stejný počet nově nakoupených kolových děl.
Jinak samozřejmě pochvala, že věž na HX3 je vzadu a hlaveň z vozidla nečouhá, hlaveň L60 by se prodloužila o necelý metr.
Jinak samozřejmě pochvala, že věž na HX3 je vzadu a hlaveň z vozidla nečouhá, hlaveň L60 by se prodloužila o necelý metr.
Sa poučili. Teraz je to tak, že zídeš z diaľnice a v každej druhej dedine zaseknutá húfnica v T križovatke
Sa poučili. Teraz je to tak, že zídeš z diaľnice a v každej druhej dedine zaseknutá húfnica v T križovatke
presne, kdo je ma furt vyprostovat :-).
presne, kdo je ma furt vyprostovat :-).
Tak ako vošiel do dejín výrok ,,Já su tak šťastné", tak aj ty si si už vyslúžil nesmrteľnosť s tou T križovatkou.
Tak ako vošiel do dejín výrok ,,Já su tak šťastné", tak aj ty si si už vyslúžil nesmrteľnosť s tou T križovatkou.
mit predni obrys vozidla zhruba 4-5m pred rizenou napravou neni dobre reseni, pokud to slo poskladat jinak. Ale preprojektovat podvozek nemel nikdo odvahu. Navic pokud je rec o ...Zobrazit celý příspěvek
mit predni obrys vozidla zhruba 4-5m pred rizenou napravou neni dobre reseni, pokud to slo poskladat jinak. Ale preprojektovat podvozek nemel nikdo odvahu. Navic pokud je rec o vyvoji L60 nebo aspon L58 chteji tusim USA, tak je modernizacni potencial Z2 zase horsi.Skrýt celý příspěvek
skelet: co je vyvracene ? Uz se mi zhorsuje pamet, ale myslim ze T.Kotnour tu daval polomery zataceni Z2 a Caesara. Bylo tam cca o 3m vic, pokud si vzpominam. Proc se pridavaji ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: co je vyvracene ? Uz se mi zhorsuje pamet, ale myslim ze T.Kotnour tu daval polomery zataceni Z2 a Caesara. Bylo tam cca o 3m vic, pokud si vzpominam. Proc se pridavaji nataceci zadni napravy, pokud by polomer zatacky nehral roli ?Skrýt celý příspěvek
Jura: Si asi ešte nevidel taký 8 nápravový Liebherr žeriav ako sa otáča na takej T križovatke lemovanej radovou zástavbou. Ja som také videl. Hej, nemal to ľahké. Plánovač trasy to ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Si asi ešte nevidel taký 8 nápravový Liebherr žeriav ako sa otáča na takej T križovatke lemovanej radovou zástavbou. Ja som také videl. Hej, nemal to ľahké. Plánovač trasy to pekne posral (viem kde mal namierené a rozhodne to nebolo nutné ísť práve tadiaľto). Pár krát musel sem a tam cez obrubníky ale dal to. A to ti garantujem, že aj bez toho výložníka bol ďaleko dlhší ako Z2 s laufom. A vôbec, samohybná húfnica sa nemá čo promenádovať po centre mesta mimo slávnostnej prehliadky.
A teraz môžeš začať s analýzou svojej druhej najobľúbenejšej témy: ,,Blížiaci sa krach ZŤS Špeciál ako dôsledok ukončenia výroby v ZŤS Metalurg"Skrýt celý příspěvekMiroslav: Většinou se tu argumentuje zrychleným přesunem v lese :). Kdy máte omezení jak v podobě vegetace, tak podvozku využít celý prostor, to vše ještě v limitním čase. U ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Většinou se tu argumentuje zrychleným přesunem v lese :). Kdy máte omezení jak v podobě vegetace, tak podvozku využít celý prostor, to vše ještě v limitním čase.
U vojenské houfnice je předpoklad, že bude jezdit v místech kam by si jeřábník napřed nechal postavit cestu.Skrýt celý příspěvekJirosi: Neviem či zvykneš chodiť do lesa. Ja ako hubár áno. A poviem ti, že kde nie je poľná cesta pre lesovoz tak tam neprejde nič bez ohľadu na to, čo je to Zuzana alebo čokoľvek ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Neviem či zvykneš chodiť do lesa. Ja ako hubár áno. A poviem ti, že kde nie je poľná cesta pre lesovoz tak tam neprejde nič bez ohľadu na to, čo je to Zuzana alebo čokoľvek iné. Okrem toho, Zuzana potrebuje mať palebné postavenie na nejakej lúke alebo čistine ku ktorej vedie lesná cesta. Jednak kvôli tomu, aby sa tam vôbec dostala ale tiež aby mala kde unikať pred odvetnou paľbou. Predstava, že Zuzana kľučkuje pomedzi stromy je tak nejak scestnáSkrýt celý příspěvek
Miroslav: Houby sice sbírám, ale většinou mimo cestu. Polních cest jsem v lese také moc neviděl, většinou jsou to lesní cesty od asfaltu kde projede v podstatě cokoliv, po cesty ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Houby sice sbírám, ale většinou mimo cestu. Polních cest jsem v lese také moc neviděl, většinou jsou to lesní cesty od asfaltu kde projede v podstatě cokoliv, po cesty kde projde leda kůň za dobrého počasí.
Střídání hustého lesa s místy vhodnými pro palbu je zcela běžné. Po těch suchých letech je tu v okolí spíše problém s tím lesem.Skrýt celý příspěvekMiroslav: nechápu, že tě drží bagatelizace problému auta s dlouhým předkem před přední nápravou. Řidiči vědí, že když zatáčíš nebo objíždíš překážku, musíš alespoň první nápravu ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: nechápu, že tě drží bagatelizace problému auta s dlouhým předkem před přední nápravou. Řidiči vědí, že když zatáčíš nebo objíždíš překážku, musíš alespoň první nápravu dostat za překážku (za roh chodníku, za roh baráku, za strom, za sloup atp.) a pak teprve začít pomalu točit volantem (a nechytit bokem, dokud překážku nemine poslední náprava). Do té doby musíš je rovně, takže potřebuješ před autem prostor alespoň takový, jak je dlouhý předek vozidla před první nápravou. Dokonce je drobný rozdíl v řízení trambusu vs. auta s kapotou (T815 vs. T148), ale to nehraje prakticky roli. Roli už ale ve stísněném prostoru hraje, když máš před nápravou 5m dlouhou kabinu+trubku.
Ty jeřáby Liebherr 8x8 mají obvykle krabí pohon a vidíš, jsem rád, že jsi byl svědkem, když to neprojelo křižovatkou na první dobrou. A teď si vezmi kolonu Liebherrů (resp. Z2), když bude projíždět nějakým starým městem, jak dlouho jim to bude trvat na každé křižovatce. Tady se počítají sekundy, kdy opustí stanoviště, ale ona se ta kolona klidně zasekne na místě na dlouhé minuty.
Nechci to stále dokola rozebírat, ty to vždycky začneš, můj názor je prostě v obecnosti takový, že pokud to šlo technicky řešit lépe, tak je chyba to lépe neudělat. Soudruzi to konstruovali pro hlaveň L39 a zřejmě neřešili, co až přijde hlaveň L52 nebo L58, L60, prostě jim vyhovovalo těžiště na středu podvozku. Zajímavé je, že konkurence dává věže co nejvíc dozadu, asi se z těch manévrovacích vlastností úplně nesmějí jako ty. A průjezd lesní cestou lemovanou stromy bych v našem terénu vůbec nepodceňoval. Natáčecí zadní náprava nebo krabí pohon by samozřejmě vylepšil manévrovací schopnosti i u auta s trubkou před kabinou.Skrýt celý příspěvekJa sa nesmejem z toho problému. Ja sa smejem z teba ako ten problém nafukuješ. Mimochodom, ten Liebherr nebol 8x8 nakoľko na jednej náprave sú kolesá 2 tak šlo o 16 x niečo. Sa ...Zobrazit celý příspěvek
Ja sa nesmejem z toho problému. Ja sa smejem z teba ako ten problém nafukuješ. Mimochodom, ten Liebherr nebol 8x8 nakoľko na jednej náprave sú kolesá 2 tak šlo o 16 x niečo.
Sa spýtaj šoférov aj bežných žeriavov. Napríklad tých čo jazdia s jazvečíkom AD20/28. Koľko im trčí výložník pred prvú nápravu? 3,5 metra lebo súdruhovia dali kabínu celú až pred nápravu kvôli dĺžke a nízkej siluete. A jazdia s tým kade tade bez riaditeľnej zadnej nápravy.
A vôbec, prečo by batéria Z2 mala mať palebné postavenie v historickom centre mesta?Skrýt celý příspěvekMiroslav: problém nenafukuju, ty to naschvál stále dokola vytahuješ. Já mám obecně problém s tím, když konstruktér jde cestou nejmenšího odporu a nesnaží se přijít s co nejlepším ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: problém nenafukuju, ty to naschvál stále dokola vytahuješ. Já mám obecně problém s tím, když konstruktér jde cestou nejmenšího odporu a nesnaží se přijít s co nejlepším řešením, když to jen trochu jde. Pokud tam ta hlaveň trčet nemusí, ať tam raději netrčí. Proč se dopředu vzdávat lepších manévrovacích vlastností vozidla ? Celková délka může mít vliv na přepravitelnost vzduchem atp.
skelet: s tím poloměrem otáčení přijde na to, jestli je myšlena kružnice, kterou opíší kola a která může být klidně v pohodě nebo jestli je myšlena kružnice, kterou opíše ústí hlavně.Skrýt celý příspěvekJura: V tejto téme som náhodou doma. Konštruktér musí nájsť riešenie nielen funkčné, bezpečné, ergonomické, vyrobiteľné... ale tiež ekonomicky efektívne. To nie je len o tom ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: V tejto téme som náhodou doma. Konštruktér musí nájsť riešenie nielen funkčné, bezpečné, ergonomické, vyrobiteľné... ale tiež ekonomicky efektívne.
To nie je len o tom proste nakresliť ako posunúť točňu veže dozadu. Musíš vyrobiť 1-2 prototypy (tak 10-12 miliónov eur) a s nimi absolvovať streľby, tisíce kilometrov a záťažové testy aby sa mohlo vyhodnotiť ako predmetné konštrukčné riešenie zmenilo charakteristiky systému. A ešte stále sa môže stať, že analýza ukáže nevýhodnosť riešenia a buď sa ide ďalej alebo naopak sa celý projekt ukončí. Volá sa to vývoj.
V Konštrukte zrejme usúdili, že vynaložené zdroje na tento vývoj nie sú rentabilné. Aby si to pochopil aj ty...
Nie je to taký problém aby sa na to oplatilo dávať akékoľvek zdroje z čoho možno usúdiť, že tento problém (ak ho okrem teba vôbec niekto za problém pokladá) nie je podstatný.Skrýt celý příspěvekMiroslav: já ten začarovaný kruh podniku bez zakázek samozřejmě chápu. Přesunout agregát za kabinu, posunout věž atp. jsou solidní peníze investované do vývoje. Vývoj, který se ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: já ten začarovaný kruh podniku bez zakázek samozřejmě chápu. Přesunout agregát za kabinu, posunout věž atp. jsou solidní peníze investované do vývoje. Vývoj, který se nevrátí, pokud věc neprodám. Ale ten začarovaný kruh spočívá v tom, že věc neprodám určitě, pokud nebudu investovat do vývoje. Náznak vývoje je právě u DITY, za kterou stojí majetný akcionář a jsou tam už nějaké obchody s předchozí verzí produktu. Takže proto měli chuť investovat do vývoje a udělali stroj, který zákazníka už prvním dojmem láká k dalšímu prozkoumání.Skrýt celý příspěvek
Prosím ťa, aký vývoj u Dity ktorá vychádza z Dany? A je tiež zvláštne, že Dita nemá vežu vzadu ak to nemá Strnad problém zafinancovať. Alebo sa počíta len s krátkym delom? To je ...Zobrazit celý příspěvek
Prosím ťa, aký vývoj u Dity ktorá vychádza z Dany? A je tiež zvláštne, že Dita nemá vežu vzadu ak to nemá Strnad problém zafinancovať. Alebo sa počíta len s krátkym delom? To je skutočne "prezieravé" riešenie smerom do budúcnosti.
Mám silné podozrenie, že si akcionár EA alebo si priamo Strnadom. Ináč si tvoju zaslepenosť vysvetliť neviem.Skrýt celý příspěvekMiroslav: EA deklaruje u Dity modularitu, že ta věž půjde posadit kamkoliv a na cokoliv. Byť nevím, v čem byla stará věž Dany nemodulární. Dále redukce členů osádky a údajné ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: EA deklaruje u Dity modularitu, že ta věž půjde posadit kamkoliv a na cokoliv. Byť nevím, v čem byla stará věž Dany nemodulární. Dále redukce členů osádky a údajné doplňování zásobníku mechanizovaně, to jsou kroky správným směrem a je to ten náznak vývoje, o kterém jsem psal. Samozřejmě tato HX3 vypadá na pohled fakt dokonale, ale AGS je stará věž, takže uvidíme kdo z koho.Skrýt celý příspěvek
O tom by som si dovolil pochybovať. ten podvozok predsa musí niečo zniesť. Tá veža má nejakú hmotnosť a tie rázy od výstrelu... Si si istý, že tú vežu si môžeš namontovať kde chceš ...Zobrazit celý příspěvek
O tom by som si dovolil pochybovať. ten podvozok predsa musí niečo zniesť. Tá veža má nejakú hmotnosť a tie rázy od výstrelu... Si si istý, že tú vežu si môžeš namontovať kde chceš a na akýkoľvek podvozok?Skrýt celý příspěvek
Miroslav "Si asi ešte nevidel taký 8 nápravový Liebherr žeriav ako sa otáča na takej T križovatke lemovanej radovou zástavbou." Tak jsem se schválně podíval na ty jeřáby. AD 20 i ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
"Si asi ešte nevidel taký 8 nápravový Liebherr žeriav ako sa otáča na takej T križovatke lemovanej radovou zástavbou."
Tak jsem se schválně podíval na ty jeřáby. AD 20 i AD 28 má rameno zhruba 1m před kabinou. U těch Liebherrů je to různé, ale nejčastěji do 2m. Je zajímavé, že najdeš i "pětistovku" která má rameno jen 1m před kabinou. Asi ta "T křižovatka" přece jen trochu problém bude...Skrýt celý příspěvekTorong: Nejde ani tak o to koľko to trčí pred kabínu ako to, koľko to trčí od prednej nápravy. U AD20/28 (ak je na podvozku T-815 v prevedení jazvečík) je to 3,5 metra. Tých ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: Nejde ani tak o to koľko to trčí pred kabínu ako to, koľko to trčí od prednej nápravy. U AD20/28 (ak je na podvozku T-815 v prevedení jazvečík) je to 3,5 metra. Tých žeriavov sú v CS stovky a nemajú problém na žiadnej križovatkeSkrýt celý příspěvek
Celý ten problém spočíva v tom, že Z2 je špeciálna vojenská technika a rozhodne nemá čo robiť v centre miest s úzkymi uličkami. Zuzana má mať palebné postavenie na lúkach, ...Zobrazit celý příspěvek
Celý ten problém spočíva v tom, že Z2 je špeciálna vojenská technika a rozhodne nemá čo robiť v centre miest s úzkymi uličkami. Zuzana má mať palebné postavenie na lúkach, čistinách, poliach či v riedkom lese a na presun má využívať lesné a poľné cesty alebo vedľajšie spevnené cesty. Na transport zase železnice alebo rýchlostné cesty či cesty 1. triedy. Naozaj ma nenapadá dôvod prečo by sa Z2 mala štrikovať cez radovú zástavbu alebo historické centrumSkrýt celý příspěvek
Ver mi, že taký S-300 na podvozku MAZ by to mal rozhodne ťažšie a napriek tomu sme ho videli na slávnostnej prehliadke v centre Banskej Bystrice.
Ver mi, že taký S-300 na podvozku MAZ by to mal rozhodne ťažšie a napriek tomu sme ho videli na slávnostnej prehliadke v centre Banskej Bystrice.
Miroslav: Samozřejmě, že řešení se najde. Ale je to složitější. Víc práce pro plánovače, menší výběr tras, tím pádem předvídatelnější pohyb pro nepřítele. Pokud budu mít možnost, ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav:
Samozřejmě, že řešení se najde. Ale je to složitější. Víc práce pro plánovače, menší výběr tras, tím pádem předvídatelnější pohyb pro nepřítele. Pokud budu mít možnost, pak si vyberu takové řešení, které mě neomezuje.Skrýt celý příspěvek
Boxer AGM
Podľa foto nemá otáčavú vežu ani teleskopické podpery. ˇJe to OK?Boxer AGM
Podľa foto nemá otáčavú vežu ani teleskopické podpery. ˇJe to OK?Podle fota má otáčivou věž (prstenec je vidět pod hranou věže) a má teleskopické podpěry ( v středu mezi dvojicemi náprav zadní není na fotu zřejmě vidět)
Podle fota má otáčivou věž (prstenec je vidět pod hranou věže) a má teleskopické podpěry ( v středu mezi dvojicemi náprav zadní není na fotu zřejmě vidět)
1/ Ale v strede medzi nápravami je čosi ako vysúvateľné podpery. 2/ Veža je síce vysoká ale súčasne aj relatívne krátka. Takže zrejme obetovali výšku na úkor "krátkosti" aby sa to ...Zobrazit celý příspěvek
1/ Ale v strede medzi nápravami je čosi ako vysúvateľné podpery.
2/ Veža je síce vysoká ale súčasne aj relatívne krátka. Takže zrejme obetovali výšku na úkor "krátkosti" aby sa to zmestilo na podvozok Boxera a pritom vnútorný potrebný objem ostal cca zachovaný.Skrýt celý příspěvek
Ta HX3 je krasavice. Jinak kolem 2030 pravděpodobně i Británie bude hledat náhradu za své své AS90, trh pro houfnice by tu tedy byl, nedělám si iluze, že by na západě uvažovali o ...Zobrazit celý příspěvek
Ta HX3 je krasavice. Jinak kolem 2030 pravděpodobně i Británie bude hledat náhradu za své své AS90, trh pro houfnice by tu tedy byl, nedělám si iluze, že by na západě uvažovali o DITĚ, ale snad by záleželo na tom, jak dalece odskočí od projektu ze 70tých let, např. jestli půjde automaticky doplňovat zásobník.
Jestliže Němci budou kupovat 120ks houfnic, pak to české množství 52ks není úplně malé.Skrýt celý příspěvekNemci kupuji 120ks houfnic, ale Nemci maji dalsich 140ks delostreleckych prostredku na pasech, k tomu prikupuji dalsi raketomety na kolech (resp. o tom uvazuji). A to Nemci nejsou ...Zobrazit celý příspěvek
Nemci kupuji 120ks houfnic, ale Nemci maji dalsich 140ks delostreleckych prostredku na pasech, k tomu prikupuji dalsi raketomety na kolech (resp. o tom uvazuji). A to Nemci nejsou v poctech sve obrnene techniky zadni premianti, v prepoctu na pocet obyvatel nebo ekonomickou silu.
I tak si myslim ze 52 del neni pro ACR spatne cislo, co je problem je, ze nejsou rakety (pro me osobne asi nejvetsi duvod proc kritizovat treba nakup novych vrtulniku).Skrýt celý příspěveksouhlasim, ale je jich 8x vic, otrockou matikou by meli mit 416 houfnic. Jinak kombinace kolovych a pasovych a pridelit je podle typu vyssi jednotky se mi libi.
souhlasim, ale je jich 8x vic, otrockou matikou by meli mit 416 houfnic. Jinak kombinace kolovych a pasovych a pridelit je podle typu vyssi jednotky se mi libi.
HX3 10×10 laicky budí respekt, ale nevím proč vypadá, že bude mít přes 4 metry výšky a kdo někdy jezdil s kamionem a měl naloženo zboží s vysokým těžištěm - netřeba dále ...Zobrazit celý příspěvek
HX3 10×10 laicky budí respekt, ale nevím proč vypadá, že bude mít přes 4 metry výšky a kdo někdy jezdil s kamionem a měl naloženo zboží s vysokým těžištěm - netřeba dále vysvětlovat.
DITA je prostě pokroková a její nenakoupení je chyba.Skrýt celý příspěvekLebo by musel výrobca prepracovať celý podvozok ... Či už DITA, ZUZANA 1/2, ONDAVA, DANA .... všetko je o špecializovanom podvozku, ktorý optimalizuje ťažisko ťažkej zbrane. Ak ...Zobrazit celý příspěvek
Lebo by musel výrobca prepracovať celý podvozok ...
Či už DITA, ZUZANA 1/2, ONDAVA, DANA .... všetko je o špecializovanom podvozku, ktorý optimalizuje ťažisko ťažkej zbrane.
Ak sa uloží ťažká húfnica na bežný podvozok, tak to môže byť podobne nízka konštrukcia len bez veže.
Nech si hovorí kto chce, čo chce, ručné nabíjanie je pri tamto druhu zbrane nezmyslom. Isto pre nejaké výsadkové jednotky je to OK, lebo tam ide o hmotnosť v prvom rade, ale pre podporu obrnených jednotiek či samostatné delostreleckých jednotiek ju nutná húfnica s automatom a možnosťou rýchlej automatizovanej paľby.Skrýt celý příspěvekvypadá to, že konstruktéři věže AGS si nekladli za cíl udělat ji nízkou (a plochou), snaha upravit podvozek je jedna věc, ale brzy narazí na zachování světlé výšky, proti tomu se ...Zobrazit celý příspěvek
vypadá to, že konstruktéři věže AGS si nekladli za cíl udělat ji nízkou (a plochou), snaha upravit podvozek je jedna věc, ale brzy narazí na zachování světlé výšky, proti tomu se zdá být snazší udělat věž plochou.Skrýt celý příspěvek
dusan o kolik centimetrů je výše nástavby u Dany nebo Zuzany níže než u valníku Tatry? Mně se to opticky jeví tak, že německá věž je vyšší sama o sobě než ta u Zuzany a Dany. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
dusan
o kolik centimetrů je výše nástavby u Dany nebo Zuzany níže než u valníku Tatry? Mně se to opticky jeví tak, že německá věž je vyšší sama o sobě než ta u Zuzany a Dany.
Ale houfnice s délkou hlavní 52 fungují i na 8x8.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
a zkouší to i v zemi, kde mají i největšího trpaslíka na světě
https://www.meta-defense.fr/en... Skrýt celý příspěvek
A to si ešte zabudol napísať, že kamióny jazdia po rovnej asfaltke. A HX3 10x10 ako vojenské vozidlo bude jazdiť aj v nerovnom kopcovitom teréne - mám na mysli naklon.
A to si ešte zabudol napísať, že kamióny jazdia po rovnej asfaltke. A HX3 10x10 ako vojenské vozidlo bude jazdiť aj v nerovnom kopcovitom teréne - mám na mysli naklon.
Jj, přesně, já si prostě říkám, že Dana vz.77 a RM vz.70 svojí koncepcí předběhli dobu. Škoda, že se to dříve pořádně nenatlačilo do světa. Teď to chce řádné PR, hlavně, co se týká ...Zobrazit celý příspěvek
Jj, přesně, já si prostě říkám, že Dana vz.77 a RM vz.70 svojí koncepcí předběhli dobu. Škoda, že se to dříve pořádně nenatlačilo do světa. Teď to chce řádné PR, hlavně, co se týká podvozku pro tyhle systémy.Skrýt celý příspěvek
na wiki uvádí už osm uživatelů, což je na systém z jedné malé země docela dost. https://cs.wikipedia.org/wiki/...
na wiki uvádí už osm uživatelů, což je na systém z jedné malé země docela dost. https://cs.wikipedia.org/wiki/...
A čo chceš nakupovať keď Dita ešte v podstate neexistuje? Koľko ešte potrvá vývoj do sériovej výroby? 2, 5 alebo 10 rokov? A čo keď vôbec? Čo keď sa Strnad rozhodne, že to proste ...Zobrazit celý příspěvek
A čo chceš nakupovať keď Dita ešte v podstate neexistuje? Koľko ešte potrvá vývoj do sériovej výroby? 2, 5 alebo 10 rokov? A čo keď vôbec? Čo keď sa Strnad rozhodne, že to proste ďalej rozvíjať nebudú lebo je to finančne nerentabilné? Môže si AČR vôbec dovoliť čakať na Ditu?Skrýt celý příspěvek
Původně chtěla AČR přezbrojit na nové houfnice ráže NATO, když kupovala radary Athur, tj. v roce 2004. Když už to vydrželo do roku 2021 a houfnice DANA ještě "fungují" tak to ...Zobrazit celý příspěvek
Původně chtěla AČR přezbrojit na nové houfnice ráže NATO, když kupovala radary Athur, tj. v roce 2004. Když už to vydrželo do roku 2021 a houfnice DANA ještě "fungují" tak to nebude tak horké.
V 70. letech se DANA postavila jako celek nově. Dita je stále jen evolucí tak, že nevaří z vody.Skrýt celý příspěvekDo kdy tedy odhadujete čekat na vývoj? Kdy začne skončí dodávky vozidel? Teď to podstatné na kolik to vyjde daňového poplatníka? Co budeme dělat, když se nenajde další kupec, ...Zobrazit celý příspěvek
Do kdy tedy odhadujete čekat na vývoj?
Kdy začne skončí dodávky vozidel?
Teď to podstatné na kolik to vyjde daňového poplatníka?
Co budeme dělat, když se nenajde další kupec, případně výrobce zkrachuje?
Kolik to bude stát pokud se to nevyjde, a bude se muset zvolit jiné řešení?Skrýt celý příspěvekSi myslím, že legitímne otázky ktoré niektorí radi prehliadajú. A to sa potom ešte smejeme z Rusa že vystavuje len makety novej lietadlovky pričom vôbec nie je jasné či to dokážu ...Zobrazit celý příspěvek
Si myslím, že legitímne otázky ktoré niektorí radi prehliadajú. A to sa potom ešte smejeme z Rusa že vystavuje len makety novej lietadlovky pričom vôbec nie je jasné či to dokážu postaviť a ak áno, tak kedy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...