Budoucnost stíhaček Eurofighter Typhoon

Eurofighter P3E Královského letectva vylepšený v rámci Projektu Centurion; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2

Velká Británie a konkurenční francouzsko-německý tým pracují na konceptech stíhaček šesté generace. Avšak současné stíhačky Eurofighter Typhoon budou tvořit ještě minimálně 30 let páteř nejen vzdušných sil Velké Británie, Německa, Španělska a Itálie, ale i zahraničních zákazníků.

První let stíhačky Eurofighter Typhoon se uskutečnil v roce 1994 a letoun byl zařazen do služby v roce 2003. Podobně jako další západní stíhací letouny čtvrté generace, tedy stíhačky F-15, F-16, Gripen nebo Rafale, Eurofighter zůstane ve službě minimálně do roku 2040, reálněji ale do roku 2050 a déle.

Spojené státy mají svůj projekt stíhačky páté generace F-35 Lightning II a také evropské státy připravují hned dva konkurenční projekty stíhaček šesté generace. Paříž a Berlín mají svůj projekt FCAS (Future Combat Air System) a Londýn podobně znějící FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative).

V obou případech je však vývoj na úplném počátku. Ani u jednoho programu nebylo přijato finální rozhodnutí o financování a obě strany jsou prozatím na začátku zkoumání toho, jak bude vůbec budoucí letoun vypadat, co musí umět a jaké potřebuje technologie. Od prvotního prohlášení o začátku vývoje do uvedení letounu do výzbroje přitom uběhne 20 až 25 let. Navíc dalších 10 let potrvá, než se piloti naučí využívat všechny schopnosti nových letounů a dá se očekávat, že stejnou dobu potrvá výroba dostatečného množství letadel.

Ostatně stačí se podívat na stíhačku F-35. Vývoj stíhačky F-35 začal v roce 1992, první start se uskutečnil v roce 2006 a oficiálně byl vývoj ukončen v letošním roce. Zatím ale nikdo s F-35 nedosáhl plných operačních schopností a rozhodně se nedá říct, že piloti chápou a umí využívat všechny možnosti (taktiku nasazení) F-35.

Z těchto důvodů stíhačky Eurofighter zůstanou páteří evropských letectev ještě několik desetiletí. Eurofightery Typhoon tak čeká postupné vylepšování a přidávání nových schopností.

Například Královské letectvo (RAF) připravuje v rámci Projektu Centurion modernizaci zbraňových systémů svých stíhaček Eurofighter a instalaci nových zbraní, zejména vzduch-země. Projekt Centurion má v podstatě přenést schopnosti a úkoly stíhacích bombardérů Tornado GR4 do víceúčelových stíhaček Eurofighter. Výsledky projektu lze přitom sdílet i s ostatními uživateli stíhaček Eurofighter.


Vizualizace Eurofighteru P3E s novou paletou zbraní (ASRAAM, Brimstone, Paveway a Meteor); větší foto / BAE Systems

Takto vylepšené britské Eurofightery, označované Eurofighter Typhoon Phase 3 Enhancement (P3E)mají v RAF od konce letošního roku začít nahrazovat stíhací bombardéry Tornado GR4. Všechny letouny Tornado GR4 plánuje RAF stáhnout z výzbroje v příštím roce. Vylepšené Eurofightery P3E budou moci používat přesně naváděné pumy Paveway IV, střely s plochou dráhou letu Storm Shadow, pokročilé nadzvukové střely vzduch-země Brimstone a střely vzduch-vzduch středního doletu Meteor.

„Budoucnost je nejisté místo a jedna z otázek je, jak můžeme získat více kruhového vývoje (modernizace stávajících schopností), protože potřebujeme být více agilní a flexibilní. V budoucnu zavedeme novou generaci přesných zbraní dlouhého dosahu jako Spear Cap 3, ale i jednorázové klamné cíle [Expendable Active Decoys - pozn. red.], nový radiolokátor E Scan a nové helmy,“ přibližuje potenciál stíhaček Eurofighter letecký komodor RAF Linc Taylor.

Kompaktní přesná střela Spear Cap 3 s doletem 130 km je v podstatě (svým určením) obdobou americké munice Small Diameter Bomb II. Střela Spear Cap 3 v budoucnu převezme úkoly po munici Brimstone.


Představení Projektu Centurion

Podle Taylora je klíčové udržet tempo přidávání nových schopností. Britský demonstrační a vývojový program FCAS IT tak nepovede jen k vývoji nové stíhačky, ale také k vývoji technologií zpětně použitelných právě na strojích Eurofighter. Může jít o nové uspořádání kokpitu, avioniku, senzory, prostředky radioelektronického boje, aktivní i pasivní systémy ochrany, možnost vysazovat a ovládat bezpilotní letouny, fúze dat (hledání a spojování klíčových vzorů v záplavě informací ze senzorů), prvky umělé inteligence („rádce“ pilota), nově zbraně (laserová děla, antirakety), atd.

K budoucnosti stíhačky Eurofighter se také v poslední době vyjádřil Volker Paltzo, výkonný ředitel korporace Eurofighter Jagdflugzeug GmbH. Podle Paltza se Eurofighter stane nepochybně základem jakéhokoliv budoucího evropského stíhacího letadla.

„Eurofighter Typhoon je referenčním bodem pro evropskou spolupráci – nyní i v budoucnu. Eurofighter bude ústředním pilířem jakéhokoli evropského FCAS a hraje klíčovou roli v tomto budoucím systému,“ říká Paltza. „Jsem přesvědčen, že Eurofighter Typhoon je nejlepší platformou pro nesení, demonstraci a certifikaci celé řady technologií, které následně jako zralé schopnosti využije celá Evropa.“


Eurofighter Typhoon Phase 3 Enhancement (P3E)

Také Paltzo zdůraznil u budoucích Eurofighterů potřebu vyšší úrovně informačního propojení (pro lepší situační povědomí pilotů), lepších senzorů nebo fúze dat. Například pro fúzi dat, kdy i za pomocí prvků umělé inteligence je nutné pilotovi v logicky uspořádané a graficky přívětivé formě zobrazovat ty nejzásadnější informace, bude nutné letouny Eurofighter vybavit velkým centrálním displejem s vysokým rozlišením.

Dále firma Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, resp. sesterská společnost EuroJet Turbo GmbH, připravuje o 15 %  výkonnější proudový motor EJ-200.

„Eurofighter, s motorem EJ-200, má již dnes nejlepší motor ve své třídě. Ale můžeme ho udělat ještě lepším, a to s navýšením tahu o 15 %, abychom zajistili, že Eurofighter Typhoon si v budoucnu udrží bojovou výhodu,“ uvedla Clemens Linden, výkonná ředitelka EuroJet Turbo GmbH.

„Eurofighter je největší a nejúspěšnější projekt evropské obranné spolupráce všech dob. Je to páteř evropské letecké obrany NATO a bude i nadále vylepšován, aby čelil všem budoucím hrozbám po celá další desetiletí. To je to, proč byl Eurofighter postaven,“ komentuje budoucnost stíhačky Eurofighter Paltza.

Eurofighter čeká ještě reálně 30 let provozu. Ostatně podle samotné firmy Eurofighter Jagdflugzeug GmbH v Evropě existuje trh pro 300 nových stíhacích letadel a Eurofighter může z tohoto balíčku ukousnout velký podíl. Téměř jistý je úspěch Eurofighterů v Německu, které hledá náhradu za své stíhací bombardéry Tornado. Jen Německo může nakoupit 80 až 100 nových letadel.

Zdroj: UK Defence Journal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Czertik
    16:57 07.09.2018

    Larry,
    OMA, uz zase. Ano, je sice pekne, ze tebou zminovane soucastky maji velkou ZIVOTNOST, ale to nam nic nerika o technoligicke vyspelosti nebo vykonu (a jak se rika, primitivni veci - a primitove - sou nejodolnejsi a nejvytrvalejsi).
    Mas nejakou indiccii, ze by systemy nato meli nejak vyrazne kratsi zivotnost ?

    A PROSIM, nevytahuj tady elbrusy...uz jinde bylo dokazano ze zatimco i ty jejich nejmodernejsi z 2018 maji vykon jako radeony co se pouzivaji v mobilech. A to oni je oznacuji za "serverove" procesory.
    A co se tyka ukrosu, ano to tak byva, ze kdyz si neco rusove bastli doma, jako jedini na svete, tak vyroba jinde bude problem, ale to uz je logictejsi nez neco vyvyjet zcela znovu, si rovnou koupit exitujici analog. Holt jiny procesor/sw a pak se trapit s integraci.
    Navic i ty tvoje "zazracne" ruske elbrusy se vyrabi v cizine, vyrabi je transmeta pro rusy, byt ano, uznavam, nevim jestli na lince v cine, japonsku nebo americe.

    A holt, rusove obecne v elektronice hodne zaostavaji, ten tvuj prikad z ESA a o tom, ze pouzivaji jisty pristroj ze srbska...ti opet nerekne cely pribeh.
    Je skutcene ten pristroj ze srbska, vyroben komplet cely v srbsku (ci v cizine na srbskou zakazku), nebo se tam pouzivaji komponenty navrzene a avyrobene v cizine, v srbsku jen dovedne zkombinovane ?

    A pokud si myslis, ze rusove sou nejak v elektronice na urovni...kde je nejaky rusky mobil, pocitac, televize apod ?
    Pred 10 lety by se lidi myslence cinskeho mobilu - vcetne vnitrnosti - velmi vysmaly, ale dnes ? I "zapadni" mobily ti bezne pozivaji vnitrnosti navrzene a vyrobene v cine.

  • logik
    11:50 07.09.2018

    Argel: Za takovou marnou filipiku vás platí? Nebo to děláte dobrovolně?

    Ano, je důležité, zda dokážete program udělat optimálně. Na to, aby program běžel rychle je dnes potřeba (především) tří věcí:
    1) dobrou architekturu CPU
    2) dobrou výrobní technologii CPU
    3) dobrý software, který na tom CPU poběží

    Ano, rusové dosti dobře zvládají 3. Ale nezvládají 1 a 2 a na tom nic neměníte a tak prostě jejich technologie nezvládnou být na špičce, ani kdybyste se přerazili.

    ===

    Pro to, aby Tvůj příspěvek měl smysl, tak by Rusové v tom 3 museli nějak vynikají nad ostatními. A defakto to v části svého příspěvku i implicitně předpokládáš (když tvrdíš, že tím eliminují hadicap plynoucí z 1 a 2). Ale to můžeš tvrdit jen proto, že to je věc, která není měřitelná. Defakto je to typická "víra", že "určtiě jsou lepší, protože jim fandím"....

    V reálu je to tak, že Ruští programátoři patří k světové špičce - byť nemalá část z Ruské špičky co vím nepracuje pro Ruské firmy. Ale dokud budou psát kód na Elbrusy, tak jim prostě jejich kód poběží řádově pomaleji, než kód jiných špičkových programátorů, co poběží na Xeonech.
    A navíc, jelikož vyvíjí neperspektivní CPU architekturu, a ani nemají vlastní CPU továrny, tak se v tomto odvětví náskok států, které ty technologie mají, spíše ještě zvětšuje.

    ===

    Ono o tom, jak jsi mimo, vypovídá i to, že vůbec píšeš o "optimalizaci na CPU" a o psaní na konkrétní HW. To už se dnes v podstatě vůbec nedělá - respektive odladit i jen malý kus kódu v assembleru na výkonný CPU tak, aby byl rychlejší než kód vygenerovaný z vyšších jazyků kompilátorem je práce na týdny a měsíce. (Za povšimnutí také stojí, že autoři nejlepších kompilátorů nepochází z Ruska....). Dnes se to dělá jen u nejkritičtějších částí jádra OS a u některých speciálních částí jádra matematických knihoven, tzn. BLAS (a opět, autoři těchto částí nejsou Rusové... ).

    Otázka optimalizace algoritmů již DÁVNO v 99,9....% případů nestojí na optimalizaci na konkrétní CPU, ale čistě na volbě optimálního algoritmu, technologie, hodně často nalezení vhodného způsobu paralelizace atd.... Tedy věci, která s volbou CPU vůbec nesouvisí - a tedy Tvé tvrzení "když píšete na přesně určený HW" je prostě mimo realitu.

  • Argel
    10:34 07.09.2018

    @logik
    Nesmysly jako vždy. Je jedno, zda-li vyrábíte na 7nm nebo 28nm. Když nedokážete napsat optimalizovaný program, který na tom nepoběží dobře. To máte jak s Android vs Apple. Když píšete systém na přesně určený HW, tak víte, že to bude perfektně odladěný. Tak samo mohou mít v letadlech procesory vyráběné na 28nm, ale když ten program napíšete optimálně a odladíte ho, tak vám poběží svižněji, než neodladěný program na 7nm. A rusové určitě v programování nejsou pozadu.

  • Olivav
    11:38 06.09.2018

    K radrúm a neschopnosti konkurence si dovolím jen pár odkazů:

    Nevím jak na tom budete s přístupem k textům, ale přesto to tu dávám

    https://www.nature.com/article...

    https://www.iris.sssup.it/retr...

    https://www.nature.com/article...

    Čína jede - https://www.nature.com/article...

    A zde nějaké shrnutí včetně zhodnocení RF.

    http://fullafterburner.weebly....

    Oni prostě hledají asi cestičky, kde jim to půjde lépe a snaží se tak smáznout náskok USA.

    Jak to nakonec dopadne je otázka.

  • RiMr71
    11:30 06.09.2018

    Rase - hezký, vypadá to trochu jak F-22 bez ocasu :)
    Tak snad to dotáhnou.

  • Pla-men
    10:44 06.09.2018

    Larry. Netvrdím , že jsou rusové neschopní, naopak umí z mála udělat hodně, ale v elektronice jim ujíždí vlak stále rychleji. Civilní a vojenský sektor navzájem spolupracuje. A úroveň civilní elektroniky tedy o něčem svědčí. Ale rozhodně bych je nepodceňoval. Koho bych se naopak bál je Čína..Jak píšete ta už vyrábí skoro všechno ;-)

  • logik
    22:37 05.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    Larry - proč?

    Protože zatímco ve světě se pomalu začínají vyrábět procesory na 7nm, Rusko s velkou slávou vyhlašuje výrobu procesoru na 28nm, navíc VLIW, což je jedna z nejjednodušších CPU architektur, a v cizích továrnách, protože ono samo polovodičovou litografii moc nedělá.

    Protože zatímco ve světě se už vylepšují GaN radary, rusko teprv zavádí první GaAs radary, tedy technologii dvacet let starou.

    atd... Vraťme se radši k letadlům....

  • Trener
    22:18 05.09.2018

    Pokud jde o vzhled, tak mně se jednomístné Thyphoony líbí (sprárka díky překrytu kabiny ne). Mám rád ty jejich předváděné sudovité výkruty. Naopak Rafale mně se s tím ostrým nevzhledným rypákem a předkem moc nelíbí. Stejně, jako nějaký francouzský auta, pokud jde o design. Samozřejmě záleží na úhlu pohledu, např. jinak elegantní MIG-29 z určitých úhlů vypadá dost neohrabaně.

  • Jara
    21:36 05.09.2018
  • Jara
    21:35 05.09.2018

    Nádherný kokpit Typhoonu, nízký průlet skrz Lake District, video jsem si neskutečně užíval a koukal po stezkách po hřebenech hor, které jsem procházel když jsem tam ještě nedávno žil :)

  • Larry
    19:24 05.09.2018

    Proč myslíte, že jsou za světovou špičkou??Že se nereprezentují??
    Jakoukoliv komerční elektroniku koupíte v Číně,
    Pokud pošlete hotový projekt, gerber data do Seeedu vyrobí vám na zakázku cokoliv.
    Domluvíte si počet a cenu.
    I SW vyvinou pokud jim přesně definujete požadavky.
    Nikdy se nedivte, Třeba ESA (ne, to není autobazar)
    https://www.esa.int/ESA...
    používá pro měření přijímače LIME SDR.
    https://myriadrf.org/projects/...
    A nikde na webu nenajdete ani zmínku kde se vyrábějí.
    Překvapivě vyvinuto a vyráběno v Srbsku. Jistá firma firma z Bělehradu.

  • logik
    18:57 05.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    Larry: ?????
    Mění něco to, že umějí vyrobit elektrolit fakt, že v oblasti polovodičů jsou rusové tak cca 10-15 let za světovou špičkou - a že REB dnes stojí na polovodičích (jak HW na výpočet, tak i HW pro AESA prvky)?

  • Larry
    18:50 05.09.2018

    To Pla-men.
    nedívejte se na obyčejné výrobky ruské spotřební elektroniky.
    Jako příslušník RTZ jistě víte co byl systém Almaz 2.
    Mohu Vás ujistit, že jsem měřil zipové elyty r. výroby 79.
    To bylo někdy v r. 2010/11. Jejich kapacita a ESR bylo jako u nových kondů fi. Nippon. a to už byl systém nějakých 18 let v kopru.
    +++++++++
    Můj otec má ve dřevěné skříňce hodiny Elektronika. Od r. 81.
    Sedmisegmentovky LED svítí stejně všechny jako tehdy, když byly nové. Příjemně zelené.
    Jediné, co jsem udělal, že jsem dotáhl krystal trimrem Po téměř 40ti letech na to měl nárok. Běží 24/7/365.....
    +++++++++++++
    A mimochodem pod stolem na útvaru mě ležel trofejní blok z troposféry. indikace stavu dvoubarevnou LED!! R. výroby bloku 1982.
    To jen tak na okraj o zastaralé elektronice. A víte proč ukrajinci nedokázali zcela uschopnit systémy PVO S-300?? protože tyhlevěco obsahují zastaralou elektroniku, kterou si výrobce vyrábí sám včetně vlastních integrovaných obvodů.
    Takže raději poptávají v USA.
    Podívejte se, na architekturu počítačů Elbrus. Výborné pro průmyslové použití.
    Také z Ruska.

  • Pla-men
    17:13 05.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    A jen tak na okraj by mě zajímalo i jako bývalého technika RTZ, kde se vzalo to přesvědčení o výjimečnosti ruského REB, když oblast ve které vždy zaostávali byla elektronika;-)

  • Pla-men
    17:01 05.09.2018

    Jirosi: Máte pravdu s válkou. Ale já psal o tom jestli je možné nahradit v 6 gen bojovych letadel pilota. A tvrdím, že ano a v některých oblastech létání se to již děje dnes.

  • Jirosi
    15:01 05.09.2018

    Pla-men: Pokud počítáš z válkou podle plánu, tak si otevři knihu historie. Nikdy to tak nefungovalo.

  • Rase
    14:19 05.09.2018

    vlasto:
    nj. ale s těmi generacemi je to jen takové "slovo" - Britové řekli že chtějí nový letoun, co doplní a později nahradí Typhoony, němci řekli to samé a i Francouzi (tam to ale bude Rafale). Jediný důvod proč se tomu říká 6. generace je fakt, že to zní líp pro zákazníka - politiky. Proč taky vyvíjet letoun 5. generace, když USA vyvíjejí 6. generaci... to je vlastně i důvod proč se do závodu zapojili Rusové, ale ti tomu můžou říkat třeba 7. generace :-D
    Jinak v poslední době se docela mění i vizualizace oné nové eurostíhačky. první vizualizace ještě od Airbusu vypadaly jako něco mezi F-35 a Tornadem. Poslední vizualice už od Dassaultu už byla mnohem futurističtějí a promakanější. Stejně ale vznikne víc typů dle futurističnosti, z nichž se pak bude vybírat ideální koncept s rozumným poměrem cena / výkon. Tady je zajímavé video od Dassaultu, od 3:06

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Pla-men
    13:57 05.09.2018

    Podle mě jediné omezení bude co na to řekne veřejnost. Nikdo nechce spustit "Skynet" ;-)

  • Pla-men
    13:52 05.09.2018

    Jirosi: Nepotřebujete trvalé spojení. Piloti dostávají ukoly předem, Boje se vedou na velké vzdálenosti. Téměř veškerý kontakt s okolím zajišťují čidla, která to pak převádí na display ,aby pilot věděl která bije. Na nějaký dogfight zapomeňte. Ten už se neodehrává ani dnes. Ve vzduchu je ideální prostředí pro umelou inteligenci..

  • logik
    13:36 05.09.2018

    alea: Psal jsi hlavně definice. A psát že je 6. gen definovaná absencí ocasu je podobné, jako psát, že je AESA radar definovanej absencí paraboly..... Či spíše ještě horší, protože zatímco každej AESA radar nemá parabolu, tak si krásně dovedu představit další generaci s ocasem.

    Viz vlasto - NIKDO dneska neví, čím se bude vlastně 6. gen od té 5. lišit. To, co je dnes, jsou jen vývojové zbrojní projekty, které možná budou úspěšné, ale daleko spíše skončí ve stoupě: a vždy bylo daleko více návrhů na novou vojenskou techniku zahozeno, než zavedeno.

    Jak víme, že další generace např. nebude osazena tak výkonným obranným laserem, že vzdušný boj dostane úplně jinou dimenzi a tedy i úplně jiné požadavky na výkony stroje? Nebo úplně jinou fantasmagorii, která se ukáže reálná?

  • Jirosi
    13:26 05.09.2018

    Až někdo vymysli 100% spojení(signál, latence, rušení, atd.) Tak opravdu bude limitem člověk. Zatím nemáme ani jedno.

  • Pla-men
    12:42 05.09.2018

    6 gen myslim si bude hlavně bezpilotní. Protože to co limituje současnou 5g je člověk. Mluvíme me li o horizontu 20-30let tak pokrok v elektronice a UI už člověka za kokpit nepustí

  • vlasto
    12:32 05.09.2018

    Tak pri debatách o 5. a 6. generácii stíhačov si treba hlavne prestať zamieňať implikáciu s depiláciou. Doteraz vývoj prebiehal vždy prirodzene - v interakcii novo vznikajúcich požiadaviek z bojiska a možností techniky. Keby neprišla požiadavka na zníženú radarovú odrazivosť a keby sa nevyvinula počítačová simulácia a materiál, ktorý ju vie zabezpečiť, tak by tento prvok v realite 5tej generácie vôbec neexistoval. Jediní, kto tento prirodzený chod vecí dodržal, sú USA. A snažia sa Číňania a Rusi (poznajú požiadavky ale zaostávajú v ich technologickom napĺňaní). Štáty, ktoré majú 5th gen stroje, budú teraz najbližšie desaťročia zisťovať, ako požiadavky z bojiska napĺňajú, aké prišli reakcie a protiopatrenia na schopnosti 5th gen, aké vznikajú úplne nové požiadavky z bojiska, o ktorých teraz netušíme ani trt atď. A táto skúsenosť - v interakcii s budúcim stavom technologického rozvoja raz v budúcnosti zadefinuje typické črty, ktoré keď sa združia, tak ich (v budúcnosti) budeme označovať ako šiestu generáciu stíhačov. Amíci už otvorili filozofickú debatu nad šistou generáciou - ale čokoľvek záväzné z nej vzíde až na základe skúseností s piatou generáciou v najbližšom desaťročí. A neskôr. Deklarovaný prístup Ruska, Nemecka a Francúzska, že oni piatu generáciu nepotrebujú, že si vyvinú rovno šiestu, predpokladá, že majú v trezore vešteckú guľu a chystajú sa ju vytiahnuť. V skutočnosti len deklarujú, že definitívne zaostali za technologickým rozvojom USA a nikdy ho už ani nedobehnú. Ak sa v ich prístupe niečo nezmení. Napr. dôsledné vybavovanie 4th gen strojov prvkami 5th gen, ktorými to ide (robia tak nakoniec aj amíci s F15/16/18). A vlastne tak piatu generáciu simulovať. Každopádne existujúce zaostávanie v prípade 5th gen sa ešte zvýši pri 6th gen. Atď. Jedine že by padol dajaký meteorit a nivelizoval by mieru technologického rozvoja ;)

  • Rase
    12:16 05.09.2018

    RiMr71:
    však taky nový evropský stíhač vyvíjí a projekt vede, právě Dassault, což mi přijde jako velice rozumné řešení. Docela pochybuju o osazení francouzským motorem, je docela možné, že sáhnou po něčem jiném (třeba EJ200 TVN a podobně), interiér by mohl být použit ten, co vyvíjí Britové pro Tempest. Vyvíjet dva interiéry by bylo zbytečné, tento by měl být hodně modulární a hlavně půjde osadit na Typhoony - tedy využili by je i němci při modernizaci Typhoonů a možná i francouzi pro Rafaly. Hlavní rozdíl by tak mohl být v aerodynamickém konceptu obou strojů. BAE tak postaví letoun přesně dle požadavků britských (řekněme větší bráška k F-35 co mají) a Dassault zase postaví univerzálnější stroj rozměrově podobný Rafalu, jelikož tak jako Němci neprovozují F-35. Oba stroje by si tak na trhu mohly konkurovat, ale proč by nemohly mít stejné některé díly.

  • madrabbit
    11:42 05.09.2018

    niko - moje chyba, ale Tvoje také :-) prvních 6 EF bylo původně v majetku Luftwaffe, zbývajících 9 bylo nových. Ale osekaných "na kost" :-)

  • Luky
    11:40 05.09.2018

    RiMr
    Ohledně holek velmi výstižné s tím, že když se Brunhilda na forsáži zahalí v ostrém stoupání do kondenzačního oparu, houpne mi v mých modrých trenkách ElBrus.

  • Luky
    11:37 05.09.2018

    EF i Rafale můžou létat supercruise a oba mají evropské motory. Je nelimituje motor, ale hmotnost a odpor. Prostě záleží, jak moc jsou naložený.

    Jinak ty vnitřní šachty taky nejsou všespásný. Holes are heavy.

  • UnionPacific
    11:33 05.09.2018

    Alea206 : Tak sa spýtam viac konkretne: Je možné v EÚ vyvinúť motor s menitelnym obtokovym pomerom hoci sme ešte ani nezačali s vývojom motora ktorý bude mať supercruise bez prípravného spaľovania? Veď to by bolo nemožné aj keby na tom robili Prať &Whitney s GeneralElectric spoločné. Zatiaľ nemáme ani stihac s vnútornými sachtami a ani stealth materialy prvej generácie ako u f117 a hneď skočíme na laser ? Realisticky, ako dlho trvalo vývoj A400 a o koľko jednoduchšie lietadlo sa jedná?

  • RiMr71
    11:29 05.09.2018

    Osobně nevěřím tomu, že EU něco jako 6. generaci reálně dotáhnou do konce. To spíš věřím Frantíkům - přestože je moc jak národ nemusím (kdy ale s jednotlivci hlavně z oblasti letectví mám ty naprosto nejlepší zkušenosti) nedá se jim upřít, že jsou schopni dotáhnout do konce i náročné projekty, mají vlastní motory (tím myslím reálné nouháu), pokročilé zbraně... a dost sebevědomí (arogance? :) ) aby jim záleželo na tom že jsou v obraně "samostatní a nezávislí". Duch toho nafoukaného šaška s velkým frňákem tam stále silně žije.
    A přirovnávat Rafale k EF je podle mého názoru úplně mimo... Rafale je krásná Francouzka v šatehc se "žitánkou" v ruce kdežto EF je německá metráková hranatá Brunhilda v nepadnoucí uniformě Bund Deutscher Madel... :)
    Některá éra jsou tak ošklivá, až jsou hezká (A-10, Victor, Su-25...), ale některá jsou prostě jen ošklivá...
    Ale jde jen o můj subjektivní názor... :)

  • alea206
    11:14 05.09.2018

    Logik:
    schválně jsem tam napsal slůvko "nejočividnější" a ne "hlavní" nebo "nejdůležitější" protože, z mého úhlu pohledu, pokud člověk někde neudělá dělící čáru, tak se to sveze do diskuse: "Jaký je rozdíl mezi 4+++ a 5?"

    A s tím že generace se definují zpětně úplně nesouhlasím. Když Američani šli stavět F-22, tak si byli naprosto přesně vědomí toho, že chtějí postavit něco co tu novou generaci definuje. Když šli Rusové stavět Su-57 tak chtěli to samé, jen se jim to tak úplně nepovedlo.

  • Luky
    11:01 05.09.2018

    Je otázka, zda pro doprovodný bezpilotní roj, který by byl usměrňován z pilotovaného EF s 5-6 gen technologickým rozhraním, není Eurojet ideální. Já myslím, že tyto stroje by měly mít malé rozměry k podpoře co nejmenšího RCS a měli by být cenově i provozně výhodné.
    Další platformou jsou náklaďáky munice, které ale můžou být i vrtulové nebo v kategorii proudových bombardérů.

    Čili vpředu letí menší stroje, které dělají průseky v PVO, případně skrytě napadají stíhače protivníka, za nimi nepřetížené EF, které mají dohled a doráží nepřítele, k tomu vzadu např. A400M jako letící muničák.
    Nemůžeš vše srovnávat s F-35, její motor je extrémní a lehký taky není.

  • logik
    10:56 05.09.2018

    alea206: " u gen6 absence svislych ocasnich ploch. "

    S prominutím, toto je poněkud nesmysl. Absence svislých ocasních ploch trochu zlepší stealth, ale fakt to není vlastnost, která by z éra dělala jinou generaci. Generací se myslí podstatný skok ve schopnostech, nikoli "architektonické kreace" :-)

    Fór je v tom, že generace se definujou zpětně. Teprv až když někdo přijde s něčím, co podstatně převýší současná g5 letadla, tak se bude dát říct: to je nová generace. Předem to říci v podstatě nejde.

  • logik
    10:52 05.09.2018

    Luky: EJ je to motor s perfektním poměrem váha/výkon/spotřeba, ale spíše menším jmenovitým výkonem.

    Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží takové věci, jako integrace laserů, stejně jsou výhody interně nesené munice a paliva, tak i jednomotoráky těžknou a ten motor je pro jednomotorák IMHO slabej. Jasně, grippen E má podobně silnej (slabší lehčí Cčko už bylo totálně out) - ale to je letadlo který defakto dohnalo standard dnešního lehkýho stíhače (F16).
    Pokud bychom ale stavěli teď novej jednomotorák, tak ho stavíme na 30-40 let dopředu, a tam by časem výkon EJ už nestačil, a jeho malý rozměry by podstatně limitovali upgrade stroje.

    Paradoxně je EJ imho daleko lepší motor do dvoumotoráku, než do jednomotoráku.

  • alea206
    10:50 05.09.2018

    UnionPacific
    Ono je to opet o tom jak definujete Gen5 a Gen6
    Nejocividnejsi definice gen5 je priklon ke stelth a u gen6 absence svislych ocasnich ploch.
    Jenze to samo o sobe letadlo nedela, proto se u gen5 druhym dechem dodava: supercruise, vysoka efektivita motoru, velka fuze dat, "hodne interaktivni cockpi", silny moderni radar.
    No a pokud by nekdo chtel opravdu moc, tak mimo toho stealth tohle vsechno do Typhoona nacpe, takze Typhoon (ve smyslu platformy, realne by slo o par letadel) muze slouzit jako platforma pro vyvoj a testovani novych technologii (radar, senzory, cockpit, motor) jejichz evoluce se nasledne pouzije v gen6 letadle

  • Luky
    10:38 05.09.2018

    Nový Eurojet je ideálním motorem pro jednomotorový stíhač nebo výkonný UAV.
    Evropa má na čem stavět, když bude chtít.

  • Karlos73
    10:26 05.09.2018

    SofF, Európa zaspala technologický zbraňový vývoj. Je na škodu veci, že ani EADS, ani Dassault Aviation nepokračovali vo vývoji jednomotorových stíhačiek (a pritom vedeli, že pre veľkú časť EU bude výhodné obstarávať si lacnejší variant stíhačiek), vedeli že dosť štátov bude nahrádzať F16 A/B, celá Východná EU svoj sovietsky letecký park... Zaspali dobu pri vývoji silnejšieho motora ako mal Dassault Mirage 2000 - SNECMA M53, upriamili sa na dvojmotaráky Rafale a EF2000. Aj preto Gripen používa americký licencovaný motor, a pri každej veci - obchode, zákazke, je nutné žiadať o súhlas USA!
    Francúzi spravili chybu, že nepokračovali (v spoločnom) vývoji Mirage 2000...
    Pokiaľ EU nezačne vyvíjať vlastné zbraňové systémy, ktoré vedia nahradiť tie Americké, budeme závislý na vojenských dodávkach z USA, a básnenie o všeEuropskej spolupráce bude len mokrý sen...

  • niko
    10:26 05.09.2018

    madrabbit: Rakusko kupovalo nove stroje, nie olietane.

  • madrabbit
    10:05 05.09.2018

    Ono u Rakouska je to trochu složitější. Jestli si dobře pamatuji, koupili si olétané Tranche 1 (místo původně plánovaných, levnějších (114mil € vs 109mil €) a nových :-D). A zjistili, že upgrade je velmi nákladný a někde se uvádí, že v podstatě nemožný - muselo by se to celé vykuchat.

    Takže to není ani tak chyba letadla, ale těch rozumbradů, co ho koupili. Myslím, že se to vyšetřovalo kvůli korupci.

  • Pla-men
    09:13 05.09.2018

    SofF Je super koupit si Porsche a nemít na benzín. Za mě radši ochcavku co jezdí za 6 a zvládne všechno ;-) F16 skvělá je volba...

  • Maco
    08:52 05.09.2018

    SofE takze podla teba ist cestou EF a zbankrotovat aj tie zbytky ozivujucej armady co mame by bolo dobre riesenie lebo by bolo europske? To sme potom mali kupit jednu letku EF a druhu Rafale a ako cvicne si kupit 4ks Gripenov.....

  • PavolR
    07:57 05.09.2018

    Luky: Nie údajne ale naisto.

    The defense ministry said in a statement that Austria’s 15 Eurofighter jets could be phased out from 2020. The continued use of the Eurofighter planes for 30 years - the normal life span of such jets - would cost up to 5 billion euros, largely for maintenance.
    Buying and operating a new fleet comprised of 15 single-seater and three twin-seater supersonic jets over the same period could be 2 billion euros cheaper than continuing its current program, the ministry added.

  • StandaBlabol
    07:20 05.09.2018

    Sokrates, Aloha,

    AESA radar pro Typhoon existuje - Captor-E (CAESAR). Porobne jako v ruskych letadlech je castecne vyklopny do stran a diky tomu ma extremne velky uhel pokryti. A posledni objednavka Typhoonu ze SAE (nebo Katar?) je na letadla s nim. To, ze Evrope setri a Typhoony tady letaji bez nej, je vec druha. Je to skoda, kdyz Americani prezbrojuji na AESA i stare F-15/16...

  • Sokrates
    07:02 05.09.2018

    Aloha:
    Kedy prišiel Eurofighter o zákazky na Typhoon z dôvodu absencie AESA radaru? O ktorého zákazníka išlo?

    SofF:
    Slováci si nezvolili príklon k USA, ale tú najekonomickejšiu z ponúkaných možností. SR nemá 3,5 miliardy eur na nákup Typhoonov, ani na to, aby platila 70 000 eur za letovú hodinu. Navyše to lietadlo má od viacúčelovosti F-16 ďaleko. Stále je to len výkonná stíhačka na vybojovanie vzdušnej nadvlády a nemá integrovanú celú škálu munície vzduch-zem.

  • markus223
    03:17 05.09.2018

    Luky

    Co se týče těch rakouských EF Typhoon, tak ten nákup byl hodně kontroverzní už od počátku, protože Rakušáci měli zkušenosti s dlouholetým provozem švédských Drakenů a měli/mají cvičné letouny Saab 105, takže se očekávalo, že se pořídí Gripen. Co si pamatuju, tak při výběru EF měla hrát velkou roli korupce, což byl spolu s nízkými výdaji na obranu a vysokými provoznímu náklady "Tajfůnu" smrtící koktejl.

  • Luky
    01:00 05.09.2018

    Rakušáci jejich drahý provoz údajně vzdávají. Gripeny fungují dobře, tak nevidím důvod měnit něco, co se osvědčilo.
    U Luftwaffe mi náhrada Tornád tímto typem přijde logická.

  • SofF
    23:59 04.09.2018

    tak, evropský "tajfun" by byl jednoznačně lepší kandidát do našeho letectva než Gripeny či olétané F-16. Nejde jen o technickou stránku ale s tím spojenou politickou - nákupem takového letounu se projevuje vysoká důvěra a maximální úroveň spolupráce. Slováci si zvolili větší příklon k Americe na úkor EU volbou F-16 a okecat to nejde, stejně jako Poláci. Hodně se žvaní o větší integraci Evropy, ale když dojde na lámání chleba tak se volí úplně něco jiného proti zájmům EU. Právě projekt Eurofighter symbolizuje sjednocování kdy si každý národ nechce hrát pouze na svém písečku ale chtí spolupracovat i na tom co bylo předtím čistě vnitřní záležitost. Proto bych byl všemi deseti aby po vypršení pronájmu Gripenů se přesedlalo na tento stroj který má ještě dlouhou životnost - a zároveň bysme se mohli do programu přidat a taky svoji troškou přispět a zároveň demonstrovat že EU je nám bližší než pochybná "transatlantická vazba".

  • UnionPacific
    23:31 04.09.2018

    Ja proste nechápem ako môžu Francuzi Nemci a Briti vyvíjať stihac 6. Generácie keď nevyvinuli ani 5. V počítačovej technike nie je možné preskočiť generáciu tranzistorovych počítačov a ísť rovno od elektronkovych ku mikroprocesorom...V jadrovej energetike tiež nie je možný generačný skok a preskočiť od reaktorov 2 generácie ako Dukovanskych VVER ku reaktoru 4. Generácie ako Bn 1200...ale v stíhacom letectve to možné je. Úžasné niečo.

  • cejkis
    23:20 04.09.2018

    @Luky

    Když by poptali u rodiny Clintonových jak Číňani, tak mohli mít oddělovač mezní vrstvy ve tvaru boule :-)

  • Luky
    23:01 04.09.2018

    Jinak ta kolmá napojení partií trup - křídlo, klasicky doutníkovitá příď i odřezávač mezní vrstvy nad vstupem vzduchu k motoru RCS určitě nevylepšuje.

  • Aloha
    22:50 04.09.2018

    balm: díky za postřehy z praxe, je zajímavé je číst

    Luky: tak ono to spíš "funguje", kdy by ta spolupráce byla lepší, tak by teď byl EF o notný kus dál, třeba už by měl EASA radar, kvůli jehož absenci o některé zakázky příšel atd., můj názor

Stránka 1 z 2