Budoucnost stíhaček Eurofighter Typhoon

Eurofighter P3E Královského letectva vylepšený v rámci Projektu Centurion; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2

Velká Británie a konkurenční francouzsko-německý tým pracují na konceptech stíhaček šesté generace. Avšak současné stíhačky Eurofighter Typhoon budou tvořit ještě minimálně 30 let páteř nejen vzdušných sil Velké Británie, Německa, Španělska a Itálie, ale i zahraničních zákazníků.

První let stíhačky Eurofighter Typhoon se uskutečnil v roce 1994 a letoun byl zařazen do služby v roce 2003. Podobně jako další západní stíhací letouny čtvrté generace, tedy stíhačky F-15, F-16, Gripen nebo Rafale, Eurofighter zůstane ve službě minimálně do roku 2040, reálněji ale do roku 2050 a déle.

Spojené státy mají svůj projekt stíhačky páté generace F-35 Lightning II a také evropské státy připravují hned dva konkurenční projekty stíhaček šesté generace. Paříž a Berlín mají svůj projekt FCAS (Future Combat Air System) a Londýn podobně znějící FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative).

V obou případech je však vývoj na úplném počátku. Ani u jednoho programu nebylo přijato finální rozhodnutí o financování a obě strany jsou prozatím na začátku zkoumání toho, jak bude vůbec budoucí letoun vypadat, co musí umět a jaké potřebuje technologie. Od prvotního prohlášení o začátku vývoje do uvedení letounu do výzbroje přitom uběhne 20 až 25 let. Navíc dalších 10 let potrvá, než se piloti naučí využívat všechny schopnosti nových letounů a dá se očekávat, že stejnou dobu potrvá výroba dostatečného množství letadel.

Ostatně stačí se podívat na stíhačku F-35. Vývoj stíhačky F-35 začal v roce 1992, první start se uskutečnil v roce 2006 a oficiálně byl vývoj ukončen v letošním roce. Zatím ale nikdo s F-35 nedosáhl plných operačních schopností a rozhodně se nedá říct, že piloti chápou a umí využívat všechny možnosti (taktiku nasazení) F-35.

Z těchto důvodů stíhačky Eurofighter zůstanou páteří evropských letectev ještě několik desetiletí. Eurofightery Typhoon tak čeká postupné vylepšování a přidávání nových schopností.

Například Královské letectvo (RAF) připravuje v rámci Projektu Centurion modernizaci zbraňových systémů svých stíhaček Eurofighter a instalaci nových zbraní, zejména vzduch-země. Projekt Centurion má v podstatě přenést schopnosti a úkoly stíhacích bombardérů Tornado GR4 do víceúčelových stíhaček Eurofighter. Výsledky projektu lze přitom sdílet i s ostatními uživateli stíhaček Eurofighter.


Vizualizace Eurofighteru P3E s novou paletou zbraní (ASRAAM, Brimstone, Paveway a Meteor); větší foto / BAE Systems

Takto vylepšené britské Eurofightery, označované Eurofighter Typhoon Phase 3 Enhancement (P3E)mají v RAF od konce letošního roku začít nahrazovat stíhací bombardéry Tornado GR4. Všechny letouny Tornado GR4 plánuje RAF stáhnout z výzbroje v příštím roce. Vylepšené Eurofightery P3E budou moci používat přesně naváděné pumy Paveway IV, střely s plochou dráhou letu Storm Shadow, pokročilé nadzvukové střely vzduch-země Brimstone a střely vzduch-vzduch středního doletu Meteor.

„Budoucnost je nejisté místo a jedna z otázek je, jak můžeme získat více kruhového vývoje (modernizace stávajících schopností), protože potřebujeme být více agilní a flexibilní. V budoucnu zavedeme novou generaci přesných zbraní dlouhého dosahu jako Spear Cap 3, ale i jednorázové klamné cíle [Expendable Active Decoys - pozn. red.], nový radiolokátor E Scan a nové helmy,“ přibližuje potenciál stíhaček Eurofighter letecký komodor RAF Linc Taylor.

Kompaktní přesná střela Spear Cap 3 s doletem 130 km je v podstatě (svým určením) obdobou americké munice Small Diameter Bomb II. Střela Spear Cap 3 v budoucnu převezme úkoly po munici Brimstone.


Představení Projektu Centurion

Podle Taylora je klíčové udržet tempo přidávání nových schopností. Britský demonstrační a vývojový program FCAS IT tak nepovede jen k vývoji nové stíhačky, ale také k vývoji technologií zpětně použitelných právě na strojích Eurofighter. Může jít o nové uspořádání kokpitu, avioniku, senzory, prostředky radioelektronického boje, aktivní i pasivní systémy ochrany, možnost vysazovat a ovládat bezpilotní letouny, fúze dat (hledání a spojování klíčových vzorů v záplavě informací ze senzorů), prvky umělé inteligence („rádce“ pilota), nově zbraně (laserová děla, antirakety), atd.

K budoucnosti stíhačky Eurofighter se také v poslední době vyjádřil Volker Paltzo, výkonný ředitel korporace Eurofighter Jagdflugzeug GmbH. Podle Paltza se Eurofighter stane nepochybně základem jakéhokoliv budoucího evropského stíhacího letadla.

„Eurofighter Typhoon je referenčním bodem pro evropskou spolupráci – nyní i v budoucnu. Eurofighter bude ústředním pilířem jakéhokoli evropského FCAS a hraje klíčovou roli v tomto budoucím systému,“ říká Paltza. „Jsem přesvědčen, že Eurofighter Typhoon je nejlepší platformou pro nesení, demonstraci a certifikaci celé řady technologií, které následně jako zralé schopnosti využije celá Evropa.“


Eurofighter Typhoon Phase 3 Enhancement (P3E)

Také Paltzo zdůraznil u budoucích Eurofighterů potřebu vyšší úrovně informačního propojení (pro lepší situační povědomí pilotů), lepších senzorů nebo fúze dat. Například pro fúzi dat, kdy i za pomocí prvků umělé inteligence je nutné pilotovi v logicky uspořádané a graficky přívětivé formě zobrazovat ty nejzásadnější informace, bude nutné letouny Eurofighter vybavit velkým centrálním displejem s vysokým rozlišením.

Dále firma Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, resp. sesterská společnost EuroJet Turbo GmbH, připravuje o 15 %  výkonnější proudový motor EJ-200.

„Eurofighter, s motorem EJ-200, má již dnes nejlepší motor ve své třídě. Ale můžeme ho udělat ještě lepším, a to s navýšením tahu o 15 %, abychom zajistili, že Eurofighter Typhoon si v budoucnu udrží bojovou výhodu,“ uvedla Clemens Linden, výkonná ředitelka EuroJet Turbo GmbH.

„Eurofighter je největší a nejúspěšnější projekt evropské obranné spolupráce všech dob. Je to páteř evropské letecké obrany NATO a bude i nadále vylepšován, aby čelil všem budoucím hrozbám po celá další desetiletí. To je to, proč byl Eurofighter postaven,“ komentuje budoucnost stíhačky Eurofighter Paltza.

Eurofighter čeká ještě reálně 30 let provozu. Ostatně podle samotné firmy Eurofighter Jagdflugzeug GmbH v Evropě existuje trh pro 300 nových stíhacích letadel a Eurofighter může z tohoto balíčku ukousnout velký podíl. Téměř jistý je úspěch Eurofighterů v Německu, které hledá náhradu za své stíhací bombardéry Tornado. Jen Německo může nakoupit 80 až 100 nových letadel.

Zdroj: UK Defence Journal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...

Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Czertik
    16:57 07.09.2018

    Larry, OMA, uz zase. Ano, je sice pekne, ze tebou zminovane soucastky maji velkou ZIVOTNOST, ale to nam nic nerika o technoligicke vyspelosti nebo vykonu (a jak se rika, ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry,
    OMA, uz zase. Ano, je sice pekne, ze tebou zminovane soucastky maji velkou ZIVOTNOST, ale to nam nic nerika o technoligicke vyspelosti nebo vykonu (a jak se rika, primitivni veci - a primitove - sou nejodolnejsi a nejvytrvalejsi).
    Mas nejakou indiccii, ze by systemy nato meli nejak vyrazne kratsi zivotnost ?

    A PROSIM, nevytahuj tady elbrusy...uz jinde bylo dokazano ze zatimco i ty jejich nejmodernejsi z 2018 maji vykon jako radeony co se pouzivaji v mobilech. A to oni je oznacuji za "serverove" procesory.
    A co se tyka ukrosu, ano to tak byva, ze kdyz si neco rusove bastli doma, jako jedini na svete, tak vyroba jinde bude problem, ale to uz je logictejsi nez neco vyvyjet zcela znovu, si rovnou koupit exitujici analog. Holt jiny procesor/sw a pak se trapit s integraci.
    Navic i ty tvoje "zazracne" ruske elbrusy se vyrabi v cizine, vyrabi je transmeta pro rusy, byt ano, uznavam, nevim jestli na lince v cine, japonsku nebo americe.

    A holt, rusove obecne v elektronice hodne zaostavaji, ten tvuj prikad z ESA a o tom, ze pouzivaji jisty pristroj ze srbska...ti opet nerekne cely pribeh.
    Je skutcene ten pristroj ze srbska, vyroben komplet cely v srbsku (ci v cizine na srbskou zakazku), nebo se tam pouzivaji komponenty navrzene a avyrobene v cizine, v srbsku jen dovedne zkombinovane ?

    A pokud si myslis, ze rusove sou nejak v elektronice na urovni...kde je nejaky rusky mobil, pocitac, televize apod ?
    Pred 10 lety by se lidi myslence cinskeho mobilu - vcetne vnitrnosti - velmi vysmaly, ale dnes ? I "zapadni" mobily ti bezne pozivaji vnitrnosti navrzene a vyrobene v cine.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:50 07.09.2018

    Argel: Za takovou marnou filipiku vás platí? Nebo to děláte dobrovolně? Ano, je důležité, zda dokážete program udělat optimálně. Na to, aby program běžel rychle je dnes potřeba ...Zobrazit celý příspěvek

    Argel: Za takovou marnou filipiku vás platí? Nebo to děláte dobrovolně?

    Ano, je důležité, zda dokážete program udělat optimálně. Na to, aby program běžel rychle je dnes potřeba (především) tří věcí:
    1) dobrou architekturu CPU
    2) dobrou výrobní technologii CPU
    3) dobrý software, který na tom CPU poběží

    Ano, rusové dosti dobře zvládají 3. Ale nezvládají 1 a 2 a na tom nic neměníte a tak prostě jejich technologie nezvládnou být na špičce, ani kdybyste se přerazili.

    ===

    Pro to, aby Tvůj příspěvek měl smysl, tak by Rusové v tom 3 museli nějak vynikají nad ostatními. A defakto to v části svého příspěvku i implicitně předpokládáš (když tvrdíš, že tím eliminují hadicap plynoucí z 1 a 2). Ale to můžeš tvrdit jen proto, že to je věc, která není měřitelná. Defakto je to typická "víra", že "určtiě jsou lepší, protože jim fandím"....

    V reálu je to tak, že Ruští programátoři patří k světové špičce - byť nemalá část z Ruské špičky co vím nepracuje pro Ruské firmy. Ale dokud budou psát kód na Elbrusy, tak jim prostě jejich kód poběží řádově pomaleji, než kód jiných špičkových programátorů, co poběží na Xeonech.
    A navíc, jelikož vyvíjí neperspektivní CPU architekturu, a ani nemají vlastní CPU továrny, tak se v tomto odvětví náskok států, které ty technologie mají, spíše ještě zvětšuje.

    ===

    Ono o tom, jak jsi mimo, vypovídá i to, že vůbec píšeš o "optimalizaci na CPU" a o psaní na konkrétní HW. To už se dnes v podstatě vůbec nedělá - respektive odladit i jen malý kus kódu v assembleru na výkonný CPU tak, aby byl rychlejší než kód vygenerovaný z vyšších jazyků kompilátorem je práce na týdny a měsíce. (Za povšimnutí také stojí, že autoři nejlepších kompilátorů nepochází z Ruska....). Dnes se to dělá jen u nejkritičtějších částí jádra OS a u některých speciálních částí jádra matematických knihoven, tzn. BLAS (a opět, autoři těchto částí nejsou Rusové... ).

    Otázka optimalizace algoritmů již DÁVNO v 99,9....% případů nestojí na optimalizaci na konkrétní CPU, ale čistě na volbě optimálního algoritmu, technologie, hodně často nalezení vhodného způsobu paralelizace atd.... Tedy věci, která s volbou CPU vůbec nesouvisí - a tedy Tvé tvrzení "když píšete na přesně určený HW" je prostě mimo realitu.Skrýt celý příspěvek

  • Argel
    10:34 07.09.2018

    @logik Nesmysly jako vždy. Je jedno, zda-li vyrábíte na 7nm nebo 28nm. Když nedokážete napsat optimalizovaný program, který na tom nepoběží dobře. To máte jak s Android vs Apple. ...Zobrazit celý příspěvek

    @logik
    Nesmysly jako vždy. Je jedno, zda-li vyrábíte na 7nm nebo 28nm. Když nedokážete napsat optimalizovaný program, který na tom nepoběží dobře. To máte jak s Android vs Apple. Když píšete systém na přesně určený HW, tak víte, že to bude perfektně odladěný. Tak samo mohou mít v letadlech procesory vyráběné na 28nm, ale když ten program napíšete optimálně a odladíte ho, tak vám poběží svižněji, než neodladěný program na 7nm. A rusové určitě v programování nejsou pozadu.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    11:38 06.09.2018

    K radrúm a neschopnosti konkurence si dovolím jen pár odkazů: Nevím jak na tom budete s přístupem k textům, ale přesto to tu ...Zobrazit celý příspěvek

    K radrúm a neschopnosti konkurence si dovolím jen pár odkazů:

    Nevím jak na tom budete s přístupem k textům, ale přesto to tu dávám

    https://www.nature.com/article...

    https://www.iris.sssup.it/retr...

    https://www.nature.com/article...

    Čína jede - https://www.nature.com/article...

    A zde nějaké shrnutí včetně zhodnocení RF.

    http://fullafterburner.weebly....

    Oni prostě hledají asi cestičky, kde jim to půjde lépe a snaží se tak smáznout náskok USA.

    Jak to nakonec dopadne je otázka.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:30 06.09.2018

    Rase - hezký, vypadá to trochu jak F-22 bez ocasu :)
    Tak snad to dotáhnou.

    Rase - hezký, vypadá to trochu jak F-22 bez ocasu :)
    Tak snad to dotáhnou.

    • flanker.jirka
      19:20 13.04.2021

      Ten ocas? :-)

      Ten ocas? :-)

  • Pla-men
    10:44 06.09.2018

    Larry. Netvrdím , že jsou rusové neschopní, naopak umí z mála udělat hodně, ale v elektronice jim ujíždí vlak stále rychleji. Civilní a vojenský sektor navzájem spolupracuje. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry. Netvrdím , že jsou rusové neschopní, naopak umí z mála udělat hodně, ale v elektronice jim ujíždí vlak stále rychleji. Civilní a vojenský sektor navzájem spolupracuje. A úroveň civilní elektroniky tedy o něčem svědčí. Ale rozhodně bych je nepodceňoval. Koho bych se naopak bál je Čína..Jak píšete ta už vyrábí skoro všechno ;-)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:37 05.09.2018

    Larry - proč? Protože zatímco ve světě se pomalu začínají vyrábět procesory na 7nm, Rusko s velkou slávou vyhlašuje výrobu procesoru na 28nm, navíc VLIW, což je jedna z ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry - proč?

    Protože zatímco ve světě se pomalu začínají vyrábět procesory na 7nm, Rusko s velkou slávou vyhlašuje výrobu procesoru na 28nm, navíc VLIW, což je jedna z nejjednodušších CPU architektur, a v cizích továrnách, protože ono samo polovodičovou litografii moc nedělá.

    Protože zatímco ve světě se už vylepšují GaN radary, rusko teprv zavádí první GaAs radary, tedy technologii dvacet let starou.

    atd... Vraťme se radši k letadlům....Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    22:18 05.09.2018

    Pokud jde o vzhled, tak mně se jednomístné Thyphoony líbí (sprárka díky překrytu kabiny ne). Mám rád ty jejich předváděné sudovité výkruty. Naopak Rafale mně se s tím ostrým ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud jde o vzhled, tak mně se jednomístné Thyphoony líbí (sprárka díky překrytu kabiny ne). Mám rád ty jejich předváděné sudovité výkruty. Naopak Rafale mně se s tím ostrým nevzhledným rypákem a předkem moc nelíbí. Stejně, jako nějaký francouzský auta, pokud jde o design. Samozřejmě záleží na úhlu pohledu, např. jinak elegantní MIG-29 z určitých úhlů vypadá dost neohrabaně.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:35 05.09.2018

    Nádherný kokpit Typhoonu, nízký průlet skrz Lake District, video jsem si neskutečně užíval a koukal po stezkách po hřebenech hor, které jsem procházel když jsem tam ještě nedávno ...Zobrazit celý příspěvek

    Nádherný kokpit Typhoonu, nízký průlet skrz Lake District, video jsem si neskutečně užíval a koukal po stezkách po hřebenech hor, které jsem procházel když jsem tam ještě nedávno žil :)Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    19:24 05.09.2018

    Proč myslíte, že jsou za světovou špičkou??Že se nereprezentují?? Jakoukoliv komerční elektroniku koupíte v Číně, Pokud pošlete hotový projekt, gerber data do Seeedu vyrobí vám ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč myslíte, že jsou za světovou špičkou??Že se nereprezentují??
    Jakoukoliv komerční elektroniku koupíte v Číně,
    Pokud pošlete hotový projekt, gerber data do Seeedu vyrobí vám na zakázku cokoliv.
    Domluvíte si počet a cenu.
    I SW vyvinou pokud jim přesně definujete požadavky.
    Nikdy se nedivte, Třeba ESA (ne, to není autobazar)
    https://www.esa.int/ESA...
    používá pro měření přijímače LIME SDR.
    https://myriadrf.org/projects/...
    A nikde na webu nenajdete ani zmínku kde se vyrábějí.
    Překvapivě vyvinuto a vyráběno v Srbsku. Jistá firma firma z Bělehradu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:57 05.09.2018

    Larry: ????? Mění něco to, že umějí vyrobit elektrolit fakt, že v oblasti polovodičů jsou rusové tak cca 10-15 let za světovou špičkou - a že REB dnes stojí na polovodičích (jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry: ?????
    Mění něco to, že umějí vyrobit elektrolit fakt, že v oblasti polovodičů jsou rusové tak cca 10-15 let za světovou špičkou - a že REB dnes stojí na polovodičích (jak HW na výpočet, tak i HW pro AESA prvky)?Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    18:50 05.09.2018

    To Pla-men. nedívejte se na obyčejné výrobky ruské spotřební elektroniky. Jako příslušník RTZ jistě víte co byl systém Almaz 2. Mohu Vás ujistit, že jsem měřil zipové elyty r. ...Zobrazit celý příspěvek

    To Pla-men.
    nedívejte se na obyčejné výrobky ruské spotřební elektroniky.
    Jako příslušník RTZ jistě víte co byl systém Almaz 2.
    Mohu Vás ujistit, že jsem měřil zipové elyty r. výroby 79.
    To bylo někdy v r. 2010/11. Jejich kapacita a ESR bylo jako u nových kondů fi. Nippon. a to už byl systém nějakých 18 let v kopru.
    +++++++++
    Můj otec má ve dřevěné skříňce hodiny Elektronika. Od r. 81.
    Sedmisegmentovky LED svítí stejně všechny jako tehdy, když byly nové. Příjemně zelené.
    Jediné, co jsem udělal, že jsem dotáhl krystal trimrem Po téměř 40ti letech na to měl nárok. Běží 24/7/365.....
    +++++++++++++
    A mimochodem pod stolem na útvaru mě ležel trofejní blok z troposféry. indikace stavu dvoubarevnou LED!! R. výroby bloku 1982.
    To jen tak na okraj o zastaralé elektronice. A víte proč ukrajinci nedokázali zcela uschopnit systémy PVO S-300?? protože tyhlevěco obsahují zastaralou elektroniku, kterou si výrobce vyrábí sám včetně vlastních integrovaných obvodů.
    Takže raději poptávají v USA.
    Podívejte se, na architekturu počítačů Elbrus. Výborné pro průmyslové použití.
    Také z Ruska.Skrýt celý příspěvek

    • Sergej7490
      19:39 14.04.2021

      No vidite, a ja som z R-255MP pravidelne vyhadzoval vytecene elyty obrovskych rozmerov. Myslim ze to boli dokonca tantaly, ktore by vytiect nemali. Zato v radiu Telefunken z roku ...Zobrazit celý příspěvek

      No vidite, a ja som z R-255MP pravidelne vyhadzoval vytecene elyty obrovskych rozmerov. Myslim ze to boli dokonca tantaly, ktore by vytiect nemali. Zato v radiu Telefunken z roku 77-79 som nemusel vymenit ziadny...
      Hodin Elektronika mi rukami preslo niekolko a segmentovky LED neboli, Vsetko VFD displeje nevalnej kvality - rozne segmenty mali rozny jas. Kvalita vodicov katastrofa. Tlacitka este vacsia, co z toho ze v nich boli kontakty z paladia... Ale integrovane obvody jednoucelove a SMD :-).

      Mam doma jeden kusok spickovej vojenskej elektroniky z konca 80tych rokov a dovolim si tvrdit ze aj v CSSR by to boli schopny spravit min o tretinu mensie. Stacilo by nahradit tie nezmyselne obrovske puzdra diskretnych suciastok za "kapitalisticky" rozmer, bezny aj u nas.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    17:13 05.09.2018

    A jen tak na okraj by mě zajímalo i jako bývalého technika RTZ, kde se vzalo to přesvědčení o výjimečnosti ruského REB, když oblast ve které vždy zaostávali byla elektronika;-)

    A jen tak na okraj by mě zajímalo i jako bývalého technika RTZ, kde se vzalo to přesvědčení o výjimečnosti ruského REB, když oblast ve které vždy zaostávali byla elektronika;-)

    • Sergej7490
      19:56 14.04.2021

      REB zrovna nie je o elektronike, elektronika, resp jej vyspelost, urcuje v tomto segmente iba objem zariadenia. Taky SPS-141, si dovolim tvrdit ze, bol dlho spickovy vyrobok aj vo ...Zobrazit celý příspěvek

      REB zrovna nie je o elektronike, elektronika, resp jej vyspelost, urcuje v tomto segmente iba objem zariadenia. Taky SPS-141, si dovolim tvrdit ze, bol dlho spickovy vyrobok aj vo svetovom meradle. Ani nie osadenim suciastok, ale principom funkcie a ucinnostou.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    17:01 05.09.2018

    Jirosi: Máte pravdu s válkou. Ale já psal o tom jestli je možné nahradit v 6 gen bojovych letadel pilota. A tvrdím, že ano a v některých oblastech létání se to již děje dnes.

    Jirosi: Máte pravdu s válkou. Ale já psal o tom jestli je možné nahradit v 6 gen bojovych letadel pilota. A tvrdím, že ano a v některých oblastech létání se to již děje dnes.

  • Jirosi
    15:01 05.09.2018

    Pla-men: Pokud počítáš z válkou podle plánu, tak si otevři knihu historie. Nikdy to tak nefungovalo.

    Pla-men: Pokud počítáš z válkou podle plánu, tak si otevři knihu historie. Nikdy to tak nefungovalo.

  • Rase
    14:19 05.09.2018

    vlasto: nj. ale s těmi generacemi je to jen takové "slovo" - Britové řekli že chtějí nový letoun, co doplní a později nahradí Typhoony, němci řekli to samé a i Francouzi (tam to ...Zobrazit celý příspěvek

    vlasto:
    nj. ale s těmi generacemi je to jen takové "slovo" - Britové řekli že chtějí nový letoun, co doplní a později nahradí Typhoony, němci řekli to samé a i Francouzi (tam to ale bude Rafale). Jediný důvod proč se tomu říká 6. generace je fakt, že to zní líp pro zákazníka - politiky. Proč taky vyvíjet letoun 5. generace, když USA vyvíjejí 6. generaci... to je vlastně i důvod proč se do závodu zapojili Rusové, ale ti tomu můžou říkat třeba 7. generace :-D
    Jinak v poslední době se docela mění i vizualizace oné nové eurostíhačky. první vizualizace ještě od Airbusu vypadaly jako něco mezi F-35 a Tornadem. Poslední vizualice už od Dassaultu už byla mnohem futurističtějí a promakanější. Stejně ale vznikne víc typů dle futurističnosti, z nichž se pak bude vybírat ideální koncept s rozumným poměrem cena / výkon. Tady je zajímavé video od Dassaultu, od 3:06

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    13:57 05.09.2018

    Podle mě jediné omezení bude co na to řekne veřejnost. Nikdo nechce spustit "Skynet" ;-)

    Podle mě jediné omezení bude co na to řekne veřejnost. Nikdo nechce spustit "Skynet" ;-)

  • Pla-men
    13:52 05.09.2018

    Jirosi: Nepotřebujete trvalé spojení. Piloti dostávají ukoly předem, Boje se vedou na velké vzdálenosti. Téměř veškerý kontakt s okolím zajišťují čidla, která to pak převádí na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Nepotřebujete trvalé spojení. Piloti dostávají ukoly předem, Boje se vedou na velké vzdálenosti. Téměř veškerý kontakt s okolím zajišťují čidla, která to pak převádí na display ,aby pilot věděl která bije. Na nějaký dogfight zapomeňte. Ten už se neodehrává ani dnes. Ve vzduchu je ideální prostředí pro umelou inteligenci..Skrýt celý příspěvek

  • logik
    13:36 05.09.2018

    alea: Psal jsi hlavně definice. A psát že je 6. gen definovaná absencí ocasu je podobné, jako psát, že je AESA radar definovanej absencí paraboly..... Či spíše ještě horší, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    alea: Psal jsi hlavně definice. A psát že je 6. gen definovaná absencí ocasu je podobné, jako psát, že je AESA radar definovanej absencí paraboly..... Či spíše ještě horší, protože zatímco každej AESA radar nemá parabolu, tak si krásně dovedu představit další generaci s ocasem.

    Viz vlasto - NIKDO dneska neví, čím se bude vlastně 6. gen od té 5. lišit. To, co je dnes, jsou jen vývojové zbrojní projekty, které možná budou úspěšné, ale daleko spíše skončí ve stoupě: a vždy bylo daleko více návrhů na novou vojenskou techniku zahozeno, než zavedeno.

    Jak víme, že další generace např. nebude osazena tak výkonným obranným laserem, že vzdušný boj dostane úplně jinou dimenzi a tedy i úplně jiné požadavky na výkony stroje? Nebo úplně jinou fantasmagorii, která se ukáže reálná?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4