Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Foto: Bulharský MiG-29; větší foto / Public Domain

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných náhradních dílů. Ministerstvo obrany této balkánské země nyní oznámilo, že obdrželo tři oficiální nabídky na dodání nových nadzvukových stíhacích letadel.

Bulharské letectvo s mocným sousedem za zády

Páteř bulharského nadzvukového letectva tvoří v 15 stíhacích letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny.



Provoz dvoumotorových MiGů-29 od roku 2015 komplikuje roztržka mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG. Ruská firma do roku 2015 zajišťovala servis a údržbu bulharských letadel, ale bulharská vláda jí odmítla končící kontrakt prodloužit. Jako zdůvodnění byla uvedena nutnost zbavit se závislosti na dodavatelích z Ruské federace, především ve světle války na Ukrajině.



Z tohoto důvodu postupně klesl počet provozuschopných strojů na čtyři (jaro 2016). Bulharsko nakonec zadalo kontrakt na opravu a modernizaci šesti svých letadel polské společnosti WZL (Wojskowe Zaklady Lotnicze) v Bydgoszczi. Rusové se v reakci na to hlasitě ohradili, že polská firma nedisponuje potřebnými licencemi a vyjádřili pochybnost o další možné spolupráci.



Bulharské ministerstvo obrany následně dále prodloužilo životnost svých Migů nákupem čtyř nových a šesti repasovaných motorů od bulharské společnosti Aviostar za cenu 21,8 milionu euro (zhruba 588 milionů korun), přičemž první dodávka motoruů se očekává v dubnu. Díky dodávce motorů a spolupráci s WZL bude nasaditelných 14 bulharských Migů.



S ochranou vzdušného prostoru Bulharům v minulosti pomáhali dokonce i spojenci z NATO. Na symbolický jeden týden se k Migům v září minulého roku připojily čtyři stroje F-15C amerického letectva. Spojené státy tak učinily v rámci prokazování vůle podílet se na zajištění bezpečnosti jejich spojenců ve východní Evropě, a to především po zhoršení vztahů s Ruskem.



Právě letadla Ruské federace v posledních letech často narušují bulharský vzdušný prostor, přičemž létají s vypnutými transpondéry.



"Je to velice znepokojivé, takže jsme přijali preventivní opatření," komentoval v minulém roce narušování bulharského vzdušného prostoru Nikolaj Nenčev, bulharský ministr obrany. Nenčev dodal, že narušení probíhá několikrát měsíčně (např v červnu 2016 6x) a že jedná o "provokace proti Bulharsku a bulharským vzdušným silám."

 

Foto: Společný "air policing" bulharských MiGů-29 a F-15C v bulharském vzdušném prostoru. / YouTube

 

F-16, Eurofighter nebo Gripen

Od roku 2020 bulharské Migy nahradí nová nadzvuková stíhací letadla. V první fázi půjde o osm strojů dodávaných nejpozději od roku 2020, dalších osm strojů Bulharsko nakoupí po roce 2023. Na nákup prvních osmi letadel Sofie vyčlenila 767 milionů euro (zhruba 20,7 miliardy korun).

 

Součástí kontraktu na mezivládní úrovni má být i nákup potřebného pozemního vybavení, logistického zabezpečení, výcvik pilotů a pozemního personálu a také pořízení malého množství protivzdušné a protizemní výzbroje.



Zakázka má nyní tři oficiální uchazeče. Vlády Spojených států a Portugalska nabízejí olétané ex-americké F-16A/B. V případě výběru budou F-16 zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo například Rumunsko.

 

Italská vláda nabízí k odkupu své starší dvoumotorové stroje Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům stejného typu omezené schopnosti. Švédská vláda zase nabídla zcela nové stroje JAS-39 Gripen C/D.



Vyhodnocení nabídek proběhne do poloviny dubna letošního roku. Ještě letos bulharské ministerstvo obrany plánuje složit za letadla zálohu 102 milionů euro.



Teoreticky ale všechny plány mohou zhatit březnové bulharské předčasné parlamentní volby. Na druhou stranu, tristní stav bulharského nadzvukového letectva již další modernizační odklady nesnese.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy ...

Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020

Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské ...

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:47 10.07.2019

    Tak, už aj Bulhari budú mať F16 Block70. 8 kusov za cenu 1,256mld. USD: ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak, už aj Bulhari budú mať F16 Block70. 8 kusov za cenu 1,256mld. USD: https://www.reuters.com/articl... Skrýt celý příspěvek

  • Henrich7
    11:25 27.03.2017

    PavolR. Áno nepochybne sa to dá. Ja som to myslel skôr v pomere cena a úžitok. Konkrétne či je lepšie kúpiť nový Gripen, alebo použité F 16 a tie následne modernizovať. Alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR. Áno nepochybne sa to dá. Ja som to myslel skôr v pomere cena a úžitok. Konkrétne či je lepšie kúpiť nový Gripen, alebo použité F 16 a tie následne modernizovať. Alebo dokonca použité EF a tiež ich následne modernizovať. Je úplne jasné že z vojenského hľadiska sú pre Bulharsko asi najlepšie F16.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:28 23.03.2017

    Henrich7: Prakticky akákoľvek F16 sa dá zmodernizovať na niektorú z celej plejády variantov, vrátane Viper. To je iba otázka dodatočných investícií, ktoré možno urobiť kedykoľvek ...Zobrazit celý příspěvek

    Henrich7:
    Prakticky akákoľvek F16 sa dá zmodernizovať na niektorú z celej plejády variantov, vrátane Viper. To je iba otázka dodatočných investícií, ktoré možno urobiť kedykoľvek po nákupe lietadiel a vybudovania zázemia. Tento potenciál je podľa mňa celkom zaujímavou výhodou F16 oproti Gripenu. Hlavne, keď Bulharsko stojí, vzhľadom na svoju geografickú polohu, pred omnoho náročnejšími každodennými úlohami, než Česko, alebo Maďarsko.Skrýt celý příspěvek

  • Henrich7
    14:07 23.03.2017

    Myslím že z ponuky starších F16 a Eurofighterov,je nový Gripen asi najlepší. Iné by to bolo keby ponúkali najmodernejšie F16 Viper. Čo sa týka EF ,neviem či momentálne sú nejaké vo ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že z ponuky starších F16 a Eurofighterov,je nový Gripen asi najlepší. Iné by to bolo keby ponúkali najmodernejšie F16 Viper. Čo sa týka EF ,neviem či momentálne sú nejaké vo výrobe.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    20:27 22.03.2017

    Larry Ja len chcem poukazat, ze Bulharsko je moderna krajina.. mozna v niektorych smeroch menej ako my, ale inde su vyspelejsi ako my.. ten outsorsing informatikov je ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry

    Ja len chcem poukazat, ze Bulharsko je moderna krajina..
    mozna v niektorych smeroch menej ako my, ale inde su vyspelejsi ako my..

    ten outsorsing informatikov je mysleny tak, ze maju 10-tisice /20-30 tisic/ zamestanancov v IT priamo v Bulharsku, su to prevazne podporne teami v IT ale uz su tam aj vyvojove tymi..
    nechcem zachadzat do podrobnosti, pretoze tu sa bavime o military a nie IT..

    Ja viem, preco je to u nas.. to tendrovanie..
    Len Bulhar to nechapal, kedze u nich ked pride nova garnitura tak sa pokracuje v starom a nerusi sa to..
    A nakupuju G2G - pri tomto type nakupov, nemozes mat nieco take ako nespokojnych ucastnikov tendrov, napriklad aj Cesko tak ide nakupovat radiolokatory od IZRAELU..
    Vymyslim, si aby som nikoho neurazil, ze dalsim neuspesnim ucastnikom je Kambodza - Kambodza nemoze ako cudzi stat napadnut na Ceskom sude to, ze sa ide nakupovat v izreali - maximalne moze ziadat o medzinarodnu arbitraz, ale ta vzhladom na vnutorne pravo nevie zastavit nakup..
    Ale ak spravis tender pre firmy, tie firmy si pozakladaju s.r.o. v Cechach a neuspeju - mozu lahko a lacno napadnut tender..

    Lenze my aj vy este stale snivame, ze si zacneme vyrabat samy..
    Samy si mozme tak vyrabat pusky a pistole.. nejake ochranne prostriedky..
    A mozno cesko nieco cez TATRU-- ale na ostatne nemame peniaze, treba si to uvedomit a nakupovat bud cez FMS /US army/ alebo cez G2G..

    a medzivladne dohadovat ksefty z tych zakazok pre domace firmy, ak to vobec vedia vyrobit, alebo prinutit zahranicne, aby si nejaku cast vyroby preniesli ku nam..

    dnes sa uz vsetci spajaju do vatsich celkov aj US army, aby vyrabali spolocne..
    a Cesko i Slovensko sa nevedia spojit medzi sebou, lebo si zavidime..

    U nas sa aspon teraz nakupuje..
    U Vas je vsetko len v plane po roku 2020 - kedy uz bude ina vladna garnitura..
    Zratal vobec niekto kolko to dokopy podla tych planov po tom roku 2020 bude stat? Lebo mam pocit, ze ak by ste vsetko kupili podla planov po tom 2020, tak v % HDP na zbrojenie budete cislo 1 na svete :D..Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    17:20 22.03.2017

    To darkstyle: systém v bulharských autobusech?? osobně vím, zkusil jsem několikrát třeba cesta z poloostrova Nesebar do Burgasu, dvě hodiny starou kloubovou popelnicí Ikarus, bez ...Zobrazit celý příspěvek

    To darkstyle:
    systém v bulharských autobusech?? osobně vím, zkusil jsem několikrát třeba cesta z poloostrova Nesebar do Burgasu, dvě hodiny starou kloubovou popelnicí Ikarus, bez klimatizace,natřenou hnusným žlutým štětkolakem. Mouchy padali vedrem a ve tvářích německých turistů, speciálně žen a slečen byl vidět děs a hrůza.
    To je Bulharsko.
    ad informační outsourcing: víte, outsourcing, neboli "nakupování z vnějších zdrojů"
    byl systém zavedený 60/70 letech v US Army. Ano fungovalo to. V dobách kdy byl bipolární svět a v podstatě neomezené finance na obranu.
    AČR se v tomhle zastaralém modelu vzhlédlo v 90 letech. Když to v USA spočítali, zjistili, že je lépe si vše zajistit z vlastních zdrojů ve vlastní režii. Je to nejlevnější řešení. A tak modely které US M.O.D opustili se zde zavádějí.
    takže žádné vítězství pro Bulharsko a rozhodně bych jim tohle nezáviděl ani nevyzdvihoval.

    Ohledně vojenských svátků: kdysi se oslavoval 6.říjen jako Den armády. Zjistěte si proč. Rozhodně se nanarodil v ten den žádný význačný bolševik.
    byli i jiné armádní svátky. Den Letectva a PVOS, Den dělostřelectva.
    Tohle samozřejmě po r. 90 bylo zrušeno. Protože AČR je armáda bez tradic, nějakého ex komunistického politruka, aby se zavděčil napadlo "spáchat Den veteránů"
    Ruská armáda dodnes slaví dny jednotlivých druhů vojsk, mají dny veeránů.
    Na rozdíl od nás si váží svých tradic.

    Ohledně vypisování tendrů v ČR nebo SR je stále stejné. Vypíše se tendr.
    Nastanou následující varianty:
    1/ výměna politické garnitury ( volby, vyslovení nedůvěry dosavadní vládě)
    tendr je "zahrán do outu"
    2/ zrušení tendru UOHS po stížnostech nespokojených účastníků, případných soudních řízeních....
    -----------------------------
    Výsledkem je vypsání nového tendru. A tak stále dokola......Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    21:54 21.03.2017

    Larry Pastieri? No nenazval by som ich tak.. Ja tam kvoli firme casto chodim a ten system v autobusoch uz davno neexistuje. Dialnic maju tolko isto km ako v cechach, ak sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry
    Pastieri? No nenazval by som ich tak..
    Ja tam kvoli firme casto chodim a ten system v autobusoch uz davno neexistuje.

    Dialnic maju tolko isto km ako v cechach, ak sa vobec ceska d1 da nazvat dialnicou, slovensko sa moze schovat, metro maju napojene k letisku co praha stale nema..
    V informatickom outsorsingu su v top 3 na zemeguli a jednotka v europe..
    Maju cuduj sa na vychodnu europu dobre a moderne startapy..
    Len tie plati pokulhavaju.. ale ked si zoberiem ze v 96 skrachovali a kam sa az dostali..

    Spat k armade..
    Co som si zbezne nacital, smelo mozem zacat tvrdit ze maju modernejsiu a lepsiu armadu ako CR..

    Btv minister nenchev uz neni ministrom.. on je exminister..
    To, ze bulhary tie lietadla kupia je na 100% iste..

    Pravicova vlada to vypisala..
    Vlada padla kvoli tomu, ze sa stal prezidentom v priamej volbe lavicovy kandidat
    On sa stal prezidentom z postu velitel leteckych sil bulharskej armady..
    On ako aj lavicova opozicia ten tender podporuju

    Obe strany maju cca 30+ % podporu..
    Takze hocikto vyhra volby pojde nakupovat lietadla..
    Ziadna zmluva podpisana nebola a nebol to ani tender ale posielanie ponuk..
    Takze vitaz volieb ak by chcel kradnut, si moze nadstavit podmienky ako chce..

    Ked som znamemu, bulharovi vysvetloval, ako sa u nas robia tendre.. ze sa vypise sutaz, zaplati sa niekomu velke peniaze aby pripravil podklady, vyberie sa komisia a ta vyberie vitaza a nakoniec sa nic nekupi.. nechape.. sa ma pytal? A vy to co sutazite nepotrebujete? Tazko sa mu to vysvetluje..

    Oni bulhary totizto maju den armady, kedy je volno v celom bulharsku, maju vojensku prehliadku na namesti a celkovo v ich state sa buduje pozitivne povedomie obyvatelstva k armade.. tam take nazory ake mavame tu.. naco armada som sa nestretol.. oni su na nu hrdi..
    Ked mi rozpraval s odusevnenim, ze prave bulhary su prvy narod na svete ktory letecky bombardoval.. turkov..
    To si nevies predstavit s akym nadsenim mi to hovoril mlady clovek..Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    21:03 21.03.2017

    Larry: Ukrajinci sa môžu smiať koľko chcú, ale osobne si myslím, že by sa ku Gripenom, vyzbrojeným raketami Meteor, ani len nepriblížili. Tie ich haraburdy sú dávno za zenitom a ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry: Ukrajinci sa môžu smiať koľko chcú, ale osobne si myslím, že by sa ku Gripenom, vyzbrojeným raketami Meteor, ani len nepriblížili. Tie ich haraburdy sú dávno za zenitom a nepomôže im ani modernizácia na štandard Su-27P1M.
    Ale pre férové porovnanie si počkajme na to ich nové ľahké stíhacie lietadlo. Keď budú mať ten avizovaný nový stroj, ktorý má nahradiť hneď 3 typy v ich letectve (L-39, Su-25, MiG-29), potom ho môžme porovnávať s Gripenom. Ja sa však obávam, že zostane zas len pri Porošenkových prázdnych rečiach.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    20:54 21.03.2017

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ?? Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení ...Zobrazit celý příspěvek

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
    Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
    V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
    dva rozdílné pojmy.
    Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    "Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
    Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    20:54 21.03.2017

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ?? Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení ...Zobrazit celý příspěvek

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
    Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
    V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
    dva rozdílné pojmy.
    Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    "Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
    Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    20:23 21.03.2017

    MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale.. ehmmmm.... víte je rozdíl mezi MiG-29A a verzí SMT nebo OVT. To jste si zase někde něco ...Zobrazit celý příspěvek

    MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale..
    ehmmmm.... víte je rozdíl mezi MiG-29A a verzí SMT nebo OVT.
    To jste si zase někde něco přečetl..... to se tak něco plácne... (J.Švejk)Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    20:20 21.03.2017

    Bulharská média píšou.... víte co se tady toho napsalo??? A jaká je realita. vždy je řada různých dohod "o porozumění" a když přijde řeč na peníze a zaplacení, začne se couvat. Tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Bulharská média píšou.... víte co se tady toho napsalo??? A jaká je realita. vždy je řada různých dohod "o porozumění" a když přijde řeč na peníze a zaplacení, začne se couvat. Tak to tady ve východní Evropě prostě je....
    Podívejte se na Bulharskou ekonomiku. Žádný zázrak se nekoná. (co chcete po pastevcích, kteří kromě řidiče autobusu potřebují ještě konduktora a revizora??? tedy 3 osoby aby jel autobus)
    Nakonec koupí olétané F-16 což je opět jen dočasné řešení. Nebo Gripen, který je příjde na stejné peníze, ale jak píšete, jeho provoz je levnější. Nicméně je to "trabant"
    Bulharům by stačilo jedno nebo druhé....
    Na Eurofighter nemají ani na jeho provoz.
    A o OSSR ??když jsme u toho, ta dolétala pár let zpátky. situaci u vás dobře znám. Studoval jsem tam a pár spolužáků bych ještě u letectva našel. pokud bude mít bulharsko stejný přístup jako vy, nebude mít nikdy nic.
    Víte jak hovořili přede mnou piloti ukrajinských SU-27 o Gripenech?? Jako o "plastiku" Že by si jako od nás nechali poradit :-))))Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    19:11 21.03.2017

    Larry Hlavne, ze bulharske media pisu, ze vlastne jasnym vitazom je F-16.. Ale ty pises o Gripenovi.. Aj bulharsky generali chcu F-16 a nie gripen.. Preco? lebo cvicia ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry

    Hlavne, ze bulharske media pisu, ze vlastne jasnym vitazom je F-16..
    Ale ty pises o Gripenovi..
    Aj bulharsky generali chcu F-16 a nie gripen..
    Preco? lebo cvicia kazdorocne s US army a nie so Svedskou kralovskou..
    A budu mat americke tanky vramci rotovania na svojom uzemi, pricom s tym cuduj sa svete suhlasia aj bezni ludia na rozdiel od CR a SR..

    Cenovo ako cena za kus neni gripen lacnejsi..
    Lacnejsi je mozno jeho "provoz"..

    Ale zase gripen v konfiguracii C/D nikdy nemoze a nebude mat aesa radar, ani ten novy soft upgrade od boingu vdaka comu moze kazda F-16 sama bezpecne detekovat S300 a podobne..

    Preco tam je Portugalsko?
    No lebo nikto iny sa momentalne nechce zbavit F-16.. ak by chcel, tak sa urcite do sutaze zapise..

    Ja si myslim, ze nakupit od portugalska, ktore ma podobnu klimu jako Bulharsko je taktiez vhodne..

    a na hdp by som sa moc nedival..
    co tak statny dlh..
    posledne 3 roky mali 2x prebytok, aj ten jeden co skoncili v minuse bolo kvoli tomu, ze tusim museli vyplacat vklady obcanom v 3. najvatsej banke v krajine..
    predstav si, zeby sa to stalo v CR alebo u nas..
    ich celkovy dlh je pod 25%.. a u nas i u vas je nad 50%..
    lenze oni maju este aj povinnu rezervu vo vyske cca 4 mld EUR - takze realne je to okolo 15% :D

    stihacky sa kupuju na 30 rokov plus..
    ved drak vydrzi 90 rokov..
    a mam pocit, ze ci si kupia gripena alebo F-16 stale ich to vyjde lacnejsie ako MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale..
    plus v tomto clanku je jemne naznacene, ze rus pouziva cenu opravy ako politicky nastroj na trestanie neposlusnych statov..
    takze koniec koncov je to v pohode..

    inak bulhari tento rok vyclenili 450 mil eur na nakup novych stihaciek a lodi - ide to nad ramec rozpoctu obrany, je to g2g /goverment to goverment/ a vsetky tendre riady priamo vlada a nejde to cez ministerstvo obrany..
    take cosi by sa zislo pri velkych tendroch ako aj nam tak aj Cesku..
    hlavne v Cesku, lebo na Slovensku som nepocul o tom, zeby armada kazdorocne vracala miliardy do rozpoctu lebo ich nedokaze minut..
    My ich sice ani nedostaneme tolko co Cesi a ukradneme.. sice sa kupia predrazene ceruzky a tuhy do pentiliek /robim si srandu - jasne, ze predrazeny vojensky material nevalnej kvality/ ale aspon kupime..
    v Cechach sa nekupilo vlastne este stale nic..
    Len sa tendruje.. lebo ani gripeny nie su vase, ale leasnute.. tanky ste si len modernizovali.. a jediny poriadny nakup bol predrazeny tender vozidiel pandur, ale kolko tomu je 10 rokov dozadu?? ..
    my sa mozeme pochvalit 2 lietadlami spartan /prve pride v juni ci juli tento rok/ a 8 vrtulnikmi /2 z nich tento rok pridu, pisem o tom preto de facto v predstihu lebo sme uz za ne zaplatili/..
    bulhary 3 lietadlami spartan, 12 vrtulnikmi Cougar a 3 fregaty na staro od belgicanov, kompletne vymenene lahko opancierove vozidla..
    samozrejme myslim len velke veci.. nejake vesty, naboje a pistole.. to sa mi nechce ani porovnavat..


    ako ked sa na to pozeram, tak Cesko ma panduri a alcu + leasing..
    slovensko len tento rok dostane cosi moderne

    a bulhary to vole, toho maju ovela viac..
    a pritom maju nevyhodu, ze su primorsky stat, takze musia davat peniazky aj do lodiciek.. aj to hdp maju mensie aj celkove vydaje..

    ako neviem preco by sa oni mali pytat nas na gripeni alebo na blackhawky ked su v tom prezbrojovani dopredu..
    lebo my aj vy stale len cosi modernizujeme a skutek utek..
    inak najvatsi zamestanavatel v bulharsku je zbrojarska firma co ma 9000 zamestnancov - len aby niekto nepindal, ze ale my viac vyvazame a mame viac modernizacnych programov a bulhary nemaju nic..
    my len o ich veciach nevieme..


    preco tomu je tak?
    si pozrite vysku rocnej pomoci ktoru davaju US inym statom sveta..
    Cesko + Slovensko dokopy nedostava tolko co Bulhary..
    Asi holt bohovat stale amikom a nadavat na nich, alebo obcas sklonit hlavu a zacat spolupracovat sa asi viac vyplati..Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    17:54 21.03.2017

    nikto > Zhodnime sa, ze sa nezhodneme a skoncme tuto OT debatu. By ma zaujimalo vysvetlenie nejakeho pravnika, ktory ma v maliku medzinarodne pravo. Mozno nejaky piloti by vedeli ...Zobrazit celý příspěvek

    nikto > Zhodnime sa, ze sa nezhodneme a skoncme tuto OT debatu.
    By ma zaujimalo vysvetlenie nejakeho pravnika, ktory ma v maliku medzinarodne pravo. Mozno nejaky piloti by vedeli povedat, co sa moze a co nie. No len vojenske letectvo ma casto vlastne pravidla.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:57 21.03.2017

    Myslím, že Švédsko má ještě C/D ve skladech. Tudíž by mohli nabídnout pronájem či leasing.

    Myslím, že Švédsko má ještě C/D ve skladech. Tudíž by mohli nabídnout pronájem či leasing.

  • Larry
    16:49 21.03.2017

    Bulharská rozvojová republika stejně nakonec koupí to nejlevnější co je v Evropě. Jas-39. bude se opakovat scénář chudých států. viz rozvojový stát ČR . Dalším řešením bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Bulharská rozvojová republika stejně nakonec koupí to nejlevnější co je v Evropě.
    Jas-39. bude se opakovat scénář chudých států. viz rozvojový stát ČR .
    Dalším řešením bude nákup olétaných mrdek z dob studené války viz F-16 navíc pře prostředníka, který si "přirazí" a to je Portugalsko.
    Na Eurofighter můžou rovnou zapomenout.
    Kecy o tom co by potřebovali a co by bylo vhodné, přejdou v momentě, kdy se podíváme na jejich ekonomiku, HDP.
    -----------------------------------------------------------------
    Rusové moc dobře vědí co si mohou dovolit. Jejich systémy pracují s GPS/Glonass možná i Beidou a zejména mají možnost létat i dle postavení hvězd.
    Stačí si přečíst plky o baltském Air policingu v podání VzS AČR. Šlo vždy jen o eskort (doprovod) ruských letadel. Vždy byli nad mezinárodními vodami. Tam se skutečně nikdo nikoho neptá.
    Naopak v prvních baltských misích nedovolil výrobce BAE nahrát podrobné mapy z
    Dobrušky do palubních počítačů. To bylo fakt těžké mínus. Troufnu si napsat, že ruští piloti měli mnohem lepší přehled o své poloze než my.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    13:41 21.03.2017

    ASFD: Tak ale podme po poriadku. pobrezne more - myslim, ze tu nemame ziaden spor. Je jasne, ze v tomto priestore ma stat plne pravo kontrolovat vlastnu zvrchovanost. prilahla ...Zobrazit celý příspěvek

    ASFD: Tak ale podme po poriadku.
    pobrezne more - myslim, ze tu nemame ziaden spor. Je jasne, ze v tomto priestore ma stat plne pravo kontrolovat vlastnu zvrchovanost.
    prilahla zona - stat ma pravo zjednodusene povedane kontolovat porusovanie prava. No a tam je kamen urazu. Myslis, ze lietat vojenskym lietadlom v tejto zone, bez odpovedaca, mimo medzinarodnu letovu cestu a bez hlasenia sa vezi je v poriadku a neporusuje narodne a medzinarodne pravo ? Ak by lietali v medzinarodnej ceste a boli by neozbrojeni, hlasili sa atd. atd. tak by s tym problem nebol. Ide o to ze takymto sposobom "kradmych letov" RuAF porusuje niekolko medzinarodnych dohovorov.
    Nehovoriac o tom, ze ako vysostne uzemie mozu byt chapane aj urcite stavby a zariadenia (podmorske kable, tazobne plosiny atd.) nachadzajuce sa v ekonomickej zone statu.
    Cize kazdy stat ma plne pravo vykonavat kontrolu a ochranu predmetnych uzemi ci uz na zaklade zvrchovanosti, alebo na zaklade vynucovania prava lietadiel ktore umyselne porusuju narodne a medzinarodne pravo. V tomto pripade lietadiel RuAF.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    12:46 21.03.2017

    niko > Takze http://www.telecom.gov.sk/exte... Z toho dohovoru pobrežné more Právny štatút pobrežného mora, vzdušného priestoru nad pobrežným ...Zobrazit celý příspěvek

    niko > Takze
    http://www.telecom.gov.sk/exte...

    Z toho dohovoru

    pobrežné more

    Právny štatút pobrežného mora, vzdušného priestoru nad pobrežným morom a jeho dna a
    podložia
    1. Zvrchovanosť pobrežného štátu sa rozširuje za jeho pevninské územie a vnútorné vody a v
    prípade súostrovného štátu na priľahlé morské pásmo nazývané pobrežným morom.
    2. Táto zvrchovanosť sa rozširuje na vzdušný priestor nad pobrežným morom, ako aj na jeho
    morské dno a podložie.
    3. Zvrchovanosť nad pobrežným morom je vykonávaná v súlade s týmto Dohovorom a inými
    pravidlami medzinárodného práva.

    a pre porovnanie

    PRIĽAHLÁ ZÓNA
    1. V pásme voľného mora, ktoré prilieha k jeho pobrežnému moru ako zóna priľahlého mora
    môže pobrežný štát vykonávať potrebnú kontrolu k tomu, aby:
    (a) bolo zabránené porušovaniu jeho colných, fiškálnych, prisťahovaleckých alebo
    zdravotných zákonov a iných právnych predpisov na jeho území alebo v pobrežnom
    mori,
    (b) bolo potrestané porušenie uvedených zákonov a iných právnych predpisov, ku ktorému
    došlo na jeho území alebo v pobrežnom mori.
    2. Priľahlá zóna sa nesmie rozprestierať ďalej ako 24 námorných míľ od základných línií, od
    ktorých sa meria šírka pobrežného mora.

    Takze priľahlá zóna nepatrí do zvrchovaného územia ako pobrežné more, len môže vykonávať uvedené činnosti.

    Lode možu bez problémov plávať aj tým 12 NM pásmom. Je to definované ako pokojná plavba.

    https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:46 21.03.2017

    asfd: Tak asi by sme si to mali zadefinovat. Vzdusny priestor nie je len nad uzemim statu ale spada pod neho aj "pobrezne more"-12 NM a "prilahla zona" - 24 NM. Teda dokopy 36 ...Zobrazit celý příspěvek

    asfd: Tak asi by sme si to mali zadefinovat. Vzdusny priestor nie je len nad uzemim statu ale spada pod neho aj "pobrezne more"-12 NM a "prilahla zona" - 24 NM. Teda dokopy 36 namornych mil, co je necelych 60 km. Potom nasleduje vylucna ekonomicka zona, co je nejakych 200 NM od pobrezia. Tato zona sa moze zdat znacne rozsiahla na nejake nahananie ruskych bombarderov, no v zasade sa pri vsetkych incidentoch jedna o prienik ruskych lietadiel do hospodarsky vyznamnej casti ekonomickej zony. Napriklad v casti, kde sa nachadzaju norske taziarenske plosiny, dolezite orientacne a navigacne zariadenia atd. atd. Teda tam, kde je Rusom jasne, ze dotknuta krajina musi zdvyhnut hotovost, ale zaroven sa formalne vedia rychlo vyhovorit. V podstate je to cielenou taktikou RuAF a v kazdom pripade to nemozeme nazvat priatelskym aktom. No a potom nasleduju skutocne narusenia vzdusneho priestoru. Tych je vyrazne menej.
    Vid:
    http://www.europeanleadershipn... Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    11:15 21.03.2017

    niko > Je rozdiel narusenia vzdusneho priestoru statu, to je ten priestor od hranice do vnutra statu a nejaka ekonomicka zona, tak by ma vlastne zaujimalo co vlastne ...Zobrazit celý příspěvek

    niko > Je rozdiel narusenia vzdusneho priestoru statu, to je ten priestor od hranice do vnutra statu a nejaka ekonomicka zona, tak by ma vlastne zaujimalo co vlastne porusili.

    Pokial lietaju napr takto ako tieto Tu-160,
    http://www.bbc.com/news/world-...

    Tak isto ich v tomto pripade tienovali stihacky 3 statov.

    A v tom clanku je rovno povedane, ze "The RAF said at the time that at no point did the Russian jets enter UK air space." Takze nevstupili do vzdusneho priestoru UK

    Takze by na zaujimalo co je toto "Bulgaria's area of responsibility in NATO airspace "
    Ci je to priestor od Bulharskej hranice smerom von k Ciernemu moru. Ja si viem predtavit, ze ten priestor monitoruju a pokial tam niekto vleti, tak startuju stihacky, ale nie je to vzdusny priestor daneho statu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2