Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Foto: Bulharský MiG-29; větší foto / Public Domain

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných náhradních dílů. Ministerstvo obrany této balkánské země nyní oznámilo, že obdrželo tři oficiální nabídky na dodání nových nadzvukových stíhacích letadel.

Bulharské letectvo s mocným sousedem za zády

Páteř bulharského nadzvukového letectva tvoří v 15 stíhacích letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny.



Provoz dvoumotorových MiGů-29 od roku 2015 komplikuje roztržka mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG. Ruská firma do roku 2015 zajišťovala servis a údržbu bulharských letadel, ale bulharská vláda jí odmítla končící kontrakt prodloužit. Jako zdůvodnění byla uvedena nutnost zbavit se závislosti na dodavatelích z Ruské federace, především ve světle války na Ukrajině.



Z tohoto důvodu postupně klesl počet provozuschopných strojů na čtyři (jaro 2016). Bulharsko nakonec zadalo kontrakt na opravu a modernizaci šesti svých letadel polské společnosti WZL (Wojskowe Zaklady Lotnicze) v Bydgoszczi. Rusové se v reakci na to hlasitě ohradili, že polská firma nedisponuje potřebnými licencemi a vyjádřili pochybnost o další možné spolupráci.



Bulharské ministerstvo obrany následně dále prodloužilo životnost svých Migů nákupem čtyř nových a šesti repasovaných motorů od bulharské společnosti Aviostar za cenu 21,8 milionu euro (zhruba 588 milionů korun), přičemž první dodávka motoruů se očekává v dubnu. Díky dodávce motorů a spolupráci s WZL bude nasaditelných 14 bulharských Migů.



S ochranou vzdušného prostoru Bulharům v minulosti pomáhali dokonce i spojenci z NATO. Na symbolický jeden týden se k Migům v září minulého roku připojily čtyři stroje F-15C amerického letectva. Spojené státy tak učinily v rámci prokazování vůle podílet se na zajištění bezpečnosti jejich spojenců ve východní Evropě, a to především po zhoršení vztahů s Ruskem.



Právě letadla Ruské federace v posledních letech často narušují bulharský vzdušný prostor, přičemž létají s vypnutými transpondéry.



"Je to velice znepokojivé, takže jsme přijali preventivní opatření," komentoval v minulém roce narušování bulharského vzdušného prostoru Nikolaj Nenčev, bulharský ministr obrany. Nenčev dodal, že narušení probíhá několikrát měsíčně (např v červnu 2016 6x) a že jedná o "provokace proti Bulharsku a bulharským vzdušným silám."

 

Foto: Společný "air policing" bulharských MiGů-29 a F-15C v bulharském vzdušném prostoru. / YouTube

 

F-16, Eurofighter nebo Gripen

Od roku 2020 bulharské Migy nahradí nová nadzvuková stíhací letadla. V první fázi půjde o osm strojů dodávaných nejpozději od roku 2020, dalších osm strojů Bulharsko nakoupí po roce 2023. Na nákup prvních osmi letadel Sofie vyčlenila 767 milionů euro (zhruba 20,7 miliardy korun).

 

Součástí kontraktu na mezivládní úrovni má být i nákup potřebného pozemního vybavení, logistického zabezpečení, výcvik pilotů a pozemního personálu a také pořízení malého množství protivzdušné a protizemní výzbroje.



Zakázka má nyní tři oficiální uchazeče. Vlády Spojených států a Portugalska nabízejí olétané ex-americké F-16A/B. V případě výběru budou F-16 zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo například Rumunsko.

 

Italská vláda nabízí k odkupu své starší dvoumotorové stroje Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům stejného typu omezené schopnosti. Švédská vláda zase nabídla zcela nové stroje JAS-39 Gripen C/D.



Vyhodnocení nabídek proběhne do poloviny dubna letošního roku. Ještě letos bulharské ministerstvo obrany plánuje složit za letadla zálohu 102 milionů euro.



Teoreticky ale všechny plány mohou zhatit březnové bulharské předčasné parlamentní volby. Na druhou stranu, tristní stav bulharského nadzvukového letectva již další modernizační odklady nesnese.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní série (LRIP 10) stíhaček F-35 Lightning II. Dodávka počítá s poklesem ceny všech tři verzí letounu F-35 - tedy klasické F-35A, s kolmým přistáním F-35B a námořní F-35C.

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy novou ruskou lehkou víceúčelovou stíhačku MiG-35. Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktora Bondareva se MiG-35 stane jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu.

Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020

Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské stealth stíhačky páté generace Suchoj T-50 jen tak rychle neskončí. Problém dělají nové motory Izdělije 30, které budou pro stíhačky T-50 (resp. Su-50 - viz. dále) k dispozici až někdy po roce 2020.

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka F-35A Lightning II svou technickou nadřazenost nad ostatními letouny. V realistických cvičných soubojích F-35 dosáhla skóre 15:1 - tedy na každých 15 zničených nepřátelských letadel byla ztracena jedna F-35.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • Henrich7
    11:25 27.03.2017

    PavolR. Áno nepochybne sa to dá. Ja som to myslel skôr v pomere cena a úžitok. Konkrétne či je lepšie kúpiť nový Gripen, alebo použité F 16 a tie následne modernizovať. Alebo dokonca použité EF a tiež ich následne modernizovať. Je úplne jasné že z vojenského hľadiska sú pre Bulharsko asi najlepšie F16.

  • PavolR
    21:28 23.03.2017

    Henrich7:
    Prakticky akákoľvek F16 sa dá zmodernizovať na niektorú z celej plejády variantov, vrátane Viper. To je iba otázka dodatočných investícií, ktoré možno urobiť kedykoľvek po nákupe lietadiel a vybudovania zázemia. Tento potenciál je podľa mňa celkom zaujímavou výhodou F16 oproti Gripenu. Hlavne, keď Bulharsko stojí, vzhľadom na svoju geografickú polohu, pred omnoho náročnejšími každodennými úlohami, než Česko, alebo Maďarsko.

  • Henrich7
    14:07 23.03.2017

    Myslím že z ponuky starších F16 a Eurofighterov,je nový Gripen asi najlepší. Iné by to bolo keby ponúkali najmodernejšie F16 Viper. Čo sa týka EF ,neviem či momentálne sú nejaké vo výrobe.

  • darkstyle
    20:27 22.03.2017

    Larry

    Ja len chcem poukazat, ze Bulharsko je moderna krajina..
    mozna v niektorych smeroch menej ako my, ale inde su vyspelejsi ako my..

    ten outsorsing informatikov je mysleny tak, ze maju 10-tisice /20-30 tisic/ zamestanancov v IT priamo v Bulharsku, su to prevazne podporne teami v IT ale uz su tam aj vyvojove tymi..
    nechcem zachadzat do podrobnosti, pretoze tu sa bavime o military a nie IT..

    Ja viem, preco je to u nas.. to tendrovanie..
    Len Bulhar to nechapal, kedze u nich ked pride nova garnitura tak sa pokracuje v starom a nerusi sa to..
    A nakupuju G2G - pri tomto type nakupov, nemozes mat nieco take ako nespokojnych ucastnikov tendrov, napriklad aj Cesko tak ide nakupovat radiolokatory od IZRAELU..
    Vymyslim, si aby som nikoho neurazil, ze dalsim neuspesnim ucastnikom je Kambodza - Kambodza nemoze ako cudzi stat napadnut na Ceskom sude to, ze sa ide nakupovat v izreali - maximalne moze ziadat o medzinarodnu arbitraz, ale ta vzhladom na vnutorne pravo nevie zastavit nakup..
    Ale ak spravis tender pre firmy, tie firmy si pozakladaju s.r.o. v Cechach a neuspeju - mozu lahko a lacno napadnut tender..

    Lenze my aj vy este stale snivame, ze si zacneme vyrabat samy..
    Samy si mozme tak vyrabat pusky a pistole.. nejake ochranne prostriedky..
    A mozno cesko nieco cez TATRU-- ale na ostatne nemame peniaze, treba si to uvedomit a nakupovat bud cez FMS /US army/ alebo cez G2G..

    a medzivladne dohadovat ksefty z tych zakazok pre domace firmy, ak to vobec vedia vyrobit, alebo prinutit zahranicne, aby si nejaku cast vyroby preniesli ku nam..

    dnes sa uz vsetci spajaju do vatsich celkov aj US army, aby vyrabali spolocne..
    a Cesko i Slovensko sa nevedia spojit medzi sebou, lebo si zavidime..

    U nas sa aspon teraz nakupuje..
    U Vas je vsetko len v plane po roku 2020 - kedy uz bude ina vladna garnitura..
    Zratal vobec niekto kolko to dokopy podla tych planov po tom roku 2020 bude stat? Lebo mam pocit, ze ak by ste vsetko kupili podla planov po tom 2020, tak v % HDP na zbrojenie budete cislo 1 na svete :D..

  • Larry
    17:20 22.03.2017

    To darkstyle:
    systém v bulharských autobusech?? osobně vím, zkusil jsem několikrát třeba cesta z poloostrova Nesebar do Burgasu, dvě hodiny starou kloubovou popelnicí Ikarus, bez klimatizace,natřenou hnusným žlutým štětkolakem. Mouchy padali vedrem a ve tvářích německých turistů, speciálně žen a slečen byl vidět děs a hrůza.
    To je Bulharsko.
    ad informační outsourcing: víte, outsourcing, neboli "nakupování z vnějších zdrojů"
    byl systém zavedený 60/70 letech v US Army. Ano fungovalo to. V dobách kdy byl bipolární svět a v podstatě neomezené finance na obranu.
    AČR se v tomhle zastaralém modelu vzhlédlo v 90 letech. Když to v USA spočítali, zjistili, že je lépe si vše zajistit z vlastních zdrojů ve vlastní režii. Je to nejlevnější řešení. A tak modely které US M.O.D opustili se zde zavádějí.
    takže žádné vítězství pro Bulharsko a rozhodně bych jim tohle nezáviděl ani nevyzdvihoval.

    Ohledně vojenských svátků: kdysi se oslavoval 6.říjen jako Den armády. Zjistěte si proč. Rozhodně se nanarodil v ten den žádný význačný bolševik.
    byli i jiné armádní svátky. Den Letectva a PVOS, Den dělostřelectva.
    Tohle samozřejmě po r. 90 bylo zrušeno. Protože AČR je armáda bez tradic, nějakého ex komunistického politruka, aby se zavděčil napadlo "spáchat Den veteránů"
    Ruská armáda dodnes slaví dny jednotlivých druhů vojsk, mají dny veeránů.
    Na rozdíl od nás si váží svých tradic.

    Ohledně vypisování tendrů v ČR nebo SR je stále stejné. Vypíše se tendr.
    Nastanou následující varianty:
    1/ výměna politické garnitury ( volby, vyslovení nedůvěry dosavadní vládě)
    tendr je "zahrán do outu"
    2/ zrušení tendru UOHS po stížnostech nespokojených účastníků, případných soudních řízeních....
    -----------------------------
    Výsledkem je vypsání nového tendru. A tak stále dokola......

  • darkstyle
    21:54 21.03.2017

    Larry
    Pastieri? No nenazval by som ich tak..
    Ja tam kvoli firme casto chodim a ten system v autobusoch uz davno neexistuje.

    Dialnic maju tolko isto km ako v cechach, ak sa vobec ceska d1 da nazvat dialnicou, slovensko sa moze schovat, metro maju napojene k letisku co praha stale nema..
    V informatickom outsorsingu su v top 3 na zemeguli a jednotka v europe..
    Maju cuduj sa na vychodnu europu dobre a moderne startapy..
    Len tie plati pokulhavaju.. ale ked si zoberiem ze v 96 skrachovali a kam sa az dostali..

    Spat k armade..
    Co som si zbezne nacital, smelo mozem zacat tvrdit ze maju modernejsiu a lepsiu armadu ako CR..

    Btv minister nenchev uz neni ministrom.. on je exminister..
    To, ze bulhary tie lietadla kupia je na 100% iste..

    Pravicova vlada to vypisala..
    Vlada padla kvoli tomu, ze sa stal prezidentom v priamej volbe lavicovy kandidat
    On sa stal prezidentom z postu velitel leteckych sil bulharskej armady..
    On ako aj lavicova opozicia ten tender podporuju

    Obe strany maju cca 30+ % podporu..
    Takze hocikto vyhra volby pojde nakupovat lietadla..
    Ziadna zmluva podpisana nebola a nebol to ani tender ale posielanie ponuk..
    Takze vitaz volieb ak by chcel kradnut, si moze nadstavit podmienky ako chce..

    Ked som znamemu, bulharovi vysvetloval, ako sa u nas robia tendre.. ze sa vypise sutaz, zaplati sa niekomu velke peniaze aby pripravil podklady, vyberie sa komisia a ta vyberie vitaza a nakoniec sa nic nekupi.. nechape.. sa ma pytal? A vy to co sutazite nepotrebujete? Tazko sa mu to vysvetluje..

    Oni bulhary totizto maju den armady, kedy je volno v celom bulharsku, maju vojensku prehliadku na namesti a celkovo v ich state sa buduje pozitivne povedomie obyvatelstva k armade.. tam take nazory ake mavame tu.. naco armada som sa nestretol.. oni su na nu hrdi..
    Ked mi rozpraval s odusevnenim, ze prave bulhary su prvy narod na svete ktory letecky bombardoval.. turkov..
    To si nevies predstavit s akym nadsenim mi to hovoril mlady clovek..

  • Sokrates
    21:03 21.03.2017

    Larry: Ukrajinci sa môžu smiať koľko chcú, ale osobne si myslím, že by sa ku Gripenom, vyzbrojeným raketami Meteor, ani len nepriblížili. Tie ich haraburdy sú dávno za zenitom a nepomôže im ani modernizácia na štandard Su-27P1M.
    Ale pre férové porovnanie si počkajme na to ich nové ľahké stíhacie lietadlo. Keď budú mať ten avizovaný nový stroj, ktorý má nahradiť hneď 3 typy v ich letectve (L-39, Su-25, MiG-29), potom ho môžme porovnávať s Gripenom. Ja sa však obávam, že zostane zas len pri Porošenkových prázdnych rečiach.

  • Larry
    20:54 21.03.2017

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
    Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
    V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
    dva rozdílné pojmy.
    Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    "Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
    Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "

  • Larry
    20:54 21.03.2017

    to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
    Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
    V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
    dva rozdílné pojmy.
    Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    "Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
    Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "

  • Larry
    20:23 21.03.2017

    MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale..
    ehmmmm.... víte je rozdíl mezi MiG-29A a verzí SMT nebo OVT.
    To jste si zase někde něco přečetl..... to se tak něco plácne... (J.Švejk)

Stránka 1 z 4