Dalších osm víceúčelových stíhaček F-16 pro Bulharsko

Dalších osm víceúčelových stíhaček F-16 pro Bulharsko
Americké F-16 u tankovacího ráhna letounu KC-135 Stratotanker / U.S. Air National Guard, Airman 1st Class Tylon Chapman (Zvětšit)

Bulharský parlament schválil nákup druhé várky osmi víceúčelových stíhaček čtvrté generace F-16C/D Block 70 Fighting Falcon za 1,3 miliardy dolarů. Prvních osm objednaných F-16 dorazí do Bulharska v roce 2025.

Sofia v červenci 2019 objednala šest jednomístných F-16C a dvě dvoumístné F-16D Block 70 za 1,25 miliardy dolarů. Bulharské F-16 dostanou motory General Electric F110, stejně jako slovenské F-16.

Velkou nepříjemností je zpoždění dodávek. První várku F-16 bulharské letectvo očekávalo v letech 2023 až 2024. Kvůli pandemii Covid-19 a přesunu výroby F-16 do továrny Greenville ale F-16 dorazí až mezi roky 2025 a 2027.

Současné bulharské MiGy-29 přitom dolétají v prosinci příštího roku, a to jen díky pomoci Polska. Varšava poskytne Bulharsku dva nové motory RD-33 pro MiGy-29 a šest dalších motorů projde renovací u polských firem. Poté ale několik let nebude bulharský vzdušný prostor chráněn – dosažení operačních schopnosti osmi bulharských F-16 se totiž očekává až v letech 2027 až 2028. Teprve v té době bude bulharské letectvo schopné vyčlenit dvě pohotovostní F-16. Ochranu Bulharska tak pravděpodobně, podobně jako v Pobaltí, zajistí jiné alianční letouny.

Nákup prvních osmi F-16, největší zbrojní kontrakt v historii země, vyvolalo v Bulharsku značné kontroverze. Kritizovány byly údajně nevýhodné podmínky spojené s velmi malým množstvím nakoupené munice. Bulharský prezident Rumen Radev, dřívější velitel bulharského letectva, dokonce nákup F-16 vetoval. Byl ale později přehlasován parlamentem.

„Závazek Bulharské republiky k dlouhodobým smlouvám bez národního konsensu a přesvědčení o oboustranně přijatelných podmínkách dohody je mimořádně znepokojující. Bulharsko potřebuje víceúčelové letadlo a této vlastnosti je dosaženo nejen jeho schopnostmi, ale také kompletním balíčkem vybavení, příslušenství a výcviku. Veřejnost musí dostat jednoznačnou odpověď, zda smlouva k takovému efektu vede,“ řekl Radev. Bulharsko totiž neobjednalo žádné přesně naváděné pumy, pouze 24 „hloupých“ pum Mk. 82. Kromě toho smlouva pokrývá výcvik pouze 12 pilotů (původně 16) a 65 techniků (75).


Americké F-16 a bulharské MiGy-29

Objednání dalších osmi F-16 se považovalo za formalitu. Celkově 16 letadel vytvoří plnohodnotnou letku a výběr jiného typu letadla by byl z logistického hlediska absurdní. Bulharský parlament, „po dvou hodinách bouřlivé debaty“, jak píše bulharský portál Epicenter, schválil plánovaný nákup většinou ze 162 hlasů – 49 poslanců hlasovalo proti a 11 se zdrželo hlasování.

Proti byla zejména hlavní opoziční strana BSP (Koalice pro Bulharsko), zahrnující komunistické, levicové, socialistické a „zelené“ strany. Podle BSP jsou F-16 „papírová letadla“ a peníze měly být využity pro „sociální a ekonomické programy“.

První F-16 druhé objednávky dorazí do Bulharska v roce 2027. Pro kontext – Bulharsko dostane F-16 pět let po objednávce, Polsko 12 jihokorejských lehkých stíhaček FA-50 pouze půl roku po objednávce. FA-50 jsou obtížně srovnatelné s výrazně schopnějšími F-16. Polsko však kvůli ruské hrozbě upřednostnilo rychlost dodávek a kvantitu před kvalitou, kterou ale může nejdříve dostat za pět, šest let.

Mnohem výkonější, přitom stále vyvíjený FA-50PL, dorazí do Polska již v roce 2025. Pochopitelně je třeba mít na paměti, že Spojené státy se soustředí především na výrobu F-35 a americký průmysl dokáže každý rok vyrobit 150 špičkových F-35.

Zpět do Bulharska. Druhý nákup bulharských F-16 již zahrnuje laserem / satelitem naváděné pumy rodiny JDAM (Joint Direct Attack Munition) a Paveway, plus přesně naváděné malé pumy GBU-39/B Small Diameter Bombs.

Maximální prodejní nabídka americké DSCA (Defense Security Cooperation Agency) pro Bulharsko měla hodnotu 1,67 miliardy dolarů a zahrnovala velký balík munice, plus velmi pokročilé technologie, jako průzkumně-zaměřovací kontejner Sniper a pozemní datové terminály ROVER (Remote Operated Video Enhanced Receiver) pro předsunuté návodčí. ROVER umožňuje návodčím přijímat obraz z kontejnerů Sniper, což je kritické pro úkoly blízké letecké podpory (Close Air Support).

Bulharsko na nákup ale uvolnilo „pouze“ 1,3 miliardy dolarů. Očividně tedy nevyužilo všechny možnosti nabídky DSCA. Zatím tedy není zcela jasné, jaký balíček munice Bulharsko s druhou várkou letadel dostane.


Greenville je jediné místo na světě, kde se vyrábí F-16

Každopádně zavedení F-16 není jen náhradou frontových stíhaček MiG-29, ale obrovské rozšíření schopností bulharských ozbrojených sil. Zatímco bulharské MiG-29 slouží prakticky pouze pro boj vzduch-vzduch, víceúčelový F-16 umí ničit vzdušné, pozemní i námořní cíle.

Kromě Bulharska další F-16 dostane Rumunsko, které z Norska získá 32 starších F-16 za 388 milionů euro s termínem dodání 2023 až 2024. Již podepsaná smlouva zahrnuje dodávku náhradních dílů, údržbu a školení techniků. Rumunsko nyní provozuje 17 ex-portugalských F-16. Celkově Rumunsko do dvou let získá 49 F-16. Jejich provoz je očekáván minimálně do roku 2035 – v té době Rumunsko hodlá zavést letouny páté generace F-35.

Bulharský tendr nám připomíná několik zásadních věcí. Dodací lhůty bojových nadzvukových letadel ze Spojených států jsou velmi dlouhé (např. Francie má s letouny Rafale dravější přístup). První F-16 nebo F-35 zákazník dostane nejdříve (+-) pět, šest let od objednávky. Pokud ČR objedná F-35 v příštím roce, první letouny dostane nejdříve v roce 2029. Ale plné zbojeschopnění českých F-35 potrvá dalších pár let. V roce 2029 tak pravděpodobně vznikne nutnost řešit po dobu dvou let (+-) ochranu vzdušného prostoru ČR. Buď delším pronájmem Gripenů (zřejmě) nebo nutností chránit vzdušný prostor ČR aliančními letouny.

Další připomínkou je nutnost k letounům pořídit špičkovou munici. Schopnosti letectva stejnou měrou definují schopnosti letadel i munice. Příklad – nálet osmi bulharských F-16, každá nesoucí dvě protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile), smete polovinu ruské Černomořské flotily. Jedna střela LRASM, včetně nutného podpůrné vybavení, však stojí cca pět milionů dolarů (~120 milionů Kč). Výcvik pilotů v použití munice LRASM, včetně testovacích střeleb, bude státy další miliony dolarů ročně. Nemluvě o nutnosti vybudování potřebné podpůrné infrastruktury a zavedení dalších podpůrných průzkumných systémů.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bulharsko kupuje americké stíhačky F-16C/D Block 70

Bulharsko nakoupí osm víceúčelových taktických bojových letadel F-16C/D Block 70, včetně munice, za ...

Stíhačky F-16 Block 70 zachrání skomírající bulharské letectvo

Americká vláda před pár dny zadala firmě Lockheed Martin výrobu osmi víceúčelových taktických ...

Bulharsko poptává další víceúčelové stíhačky F-16

Bulharsko v červenci 2019 objednalo osm amerických nadzvukových víceúčelových taktických letadel ...

Dalších osm víceúčelových stíhaček F-16C/D pro Bulharsko

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila možný prodej osmi ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Tecka
    12:18 14.11.2022

    Ciekawostka, konsorcjum w którego składzie jest WZL2 SA , wygrało przetarg na remonty główne i modernizacje amerykańskich f16. W przyszłości centrum dla europejskich- regionalnych ...Zobrazit celý příspěvek

    Ciekawostka, konsorcjum w którego składzie jest WZL2 SA , wygrało przetarg na remonty główne i modernizacje amerykańskich f16. W przyszłości centrum dla europejskich- regionalnych f16
    https://twitter.com/PremierRP/... Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    22:38 08.11.2022

    Když už bylo zmíněno Rumunsko,tak já jen doufám,že příští rok po vyřazení rumunských Mig-21 Lancer skončí jejich avionika a hlavně radary Elta 2032 v ukrajinských Mig-29.Ten radar ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už bylo zmíněno Rumunsko,tak já jen doufám,že příští rok po vyřazení rumunských Mig-21 Lancer skončí jejich avionika a hlavně radary Elta 2032 v ukrajinských Mig-29.Ten radar by jejich Migy hodně posunul dopředu a myslím,že jeho instalaci už mají izraelci dávno vyzkoušenou...Skrýt celý příspěvek

  • Oliver
    03:20 08.11.2022

    pro Bulharsko katastrofa. Ten stát se počtem obyvatel a bohužel korupční mentalitou směle může měřit s ČR. Jenže narozdíl od nás sousedí s aspirantem na regionální velmoc. A Řekové ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Bulharsko katastrofa. Ten stát se počtem obyvatel a bohužel korupční mentalitou směle může měřit s ČR. Jenže narozdíl od nás sousedí s aspirantem na regionální velmoc. A Řekové či Rumuni budou rádi když uhájí sami sebe, nejslabší je jednoznačně Bulharsko. Z historie je známo že prvně Osmani zakotvili právě na území Trákie, tedy dnešní bulharské území - a ta má tendenci se opakovat. USA tu nebudou na věčné časy jako patron co uklidňuje spory mezi svými vazaly, budou mít důležitější věci na práci v Tichomoří. Bez slušného letectva budou jak na talíři. A ta jedna letka byť moderních F-16 je tak na airpolicing, vždyť snad nikdy nejsou všechna letadla letky plně bojeschopná, čím méně letadel tím je tento problém vážnější. Pro Sofii by ideální byla objednávka jako doplňku aspoň jedné letky Gripenů typu co má AČR.Skrýt celý příspěvek

    • Horny
      09:24 08.11.2022

      A opět ta samá písnička... Proč by proboha měli Bulhaři pořizovat dva ekvivalentní typy letadel v nejminimálnějších možných počtech? Vždyť by to bylo mnohem dražší než eventuálně ...Zobrazit celý příspěvek

      A opět ta samá písnička...
      Proč by proboha měli Bulhaři pořizovat dva ekvivalentní typy letadel v nejminimálnějších možných počtech? Vždyť by to bylo mnohem dražší než eventuálně pořídit druhou letku F-16 (přičemž reálně nemají peníze ani na to).Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        11:01 08.11.2022

        "Gripen je Cool" ... co na tom, že náklady já pro provoz toho Gripenu jsou srovnatelné z F35...

        "Gripen je Cool" ... co na tom, že náklady já pro provoz toho Gripenu jsou srovnatelné z F35...

        • CerVus
          20:19 08.11.2022

          Což je stokrát vyvrácená hloupost.

          Což je stokrát vyvrácená hloupost.

          • Jirosi
            07:19 09.11.2022

            Máte pravdu... CR provozuje C/D za vyšší náklady na ledovou hodinu, než USAF F35. To bez započtení leasingu, s je fo víc jak 2x dražší Třeba L-159 je rozdíl cca 900USD USAF 15900 ...Zobrazit celý příspěvek

            Máte pravdu...
            CR provozuje C/D za vyšší náklady na ledovou hodinu, než USAF F35.
            To bez započtení leasingu, s je fo víc jak 2x dražší

            Třeba L-159 je rozdíl cca 900USD
            USAF 15900 vs CR 15000USDSkrýt celý příspěvek

      • Oliver
        23:58 08.11.2022

        hned dva důvody. Jednak snížení rizika s jedním dodavatelem plus rozmístění druhé letky na jiné základně. Typicky když úder zasáhne jako první jednu tak ti druzí stačí vzlétnout. A ...Zobrazit celý příspěvek

        hned dva důvody. Jednak snížení rizika s jedním dodavatelem plus rozmístění druhé letky na jiné základně. Typicky když úder zasáhne jako první jednu tak ti druzí stačí vzlétnout. A pak za druhé zesílení vazby na voj. komplex EU. Další vlády pak budou mít vyjednávání snadnější když nebudou mít jediný typ letounu, tudíž dodavatel je nebude mít v hrsti a diktovat si podmínky a ceny.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          07:22 09.11.2022

          Za cenu zaplaceni 2x logistiky...
          Nakup nového typu přináší extra náklady v podobě zazemi.
          PS: Jako, že Gripen z US součástek...

          Za cenu zaplaceni 2x logistiky...
          Nakup nového typu přináší extra náklady v podobě zazemi.
          PS: Jako, že Gripen z US součástek...

        • darkstyle
          10:42 09.11.2022

          Vy by ste ten Gripen napchali do každého letectva. Pri kúpe druhej letky sa ani neuvažovalo o kúpe Gripena v Bulharsku. Jediné čo uvažovali je kúpa staršieho lietadlá na dobu ...Zobrazit celý příspěvek

          Vy by ste ten Gripen napchali do každého letectva.

          Pri kúpe druhej letky sa ani neuvažovalo o kúpe Gripena v Bulharsku.

          Jediné čo uvažovali je kúpa staršieho lietadlá na dobu dokým bude prvá letka v Bulharsku.

          Potom následný predaj. Tento o čosi menej crazy nápad ako ten Váš však pretláčali "experti" mimo parlamentu a nič z toho nebude.


          Bulharsko už dnes nevie s MiG-29 plnohodnotné chraniť svoj vzdušný priestor, hádam to už bude aj dekádu čo sú len dní v mesiaci alebo mesiace v roku kedy to reálne dokáže samostatne..

          Nie je ochotné totižto každé dva-3 roky platiť 60-80 mil eur ako Slovensko Rusku za údržbu motorov..
          Spolieha sa na Poľsko.


          Vysledkom je, že im nebo chránia F-35A alebo Eurofighteri. Občas F-16..


          Bulhari si však plánujú ponechať MIG-29 aj po príchode F-16. Chcú udrziavať a kanibalivať tak 2-4 kúsky.. tak ako doteraz...

          Je to však plán ich letectva - uvidíme čo na to politici.

          Ono je u nich oveľa väčší problém niečo zmysluplné riešiť keďze existuje akási národná hrdosť na letectvo - viď prvý nočný let, prvé pristátie bez motora, prvé bombardovanie lietadlom na svete..


          Majú historicky na niečo byť hrdí.. (netvrdím, že aj my nie za 2.svetovej)
          Ich prezident je letec..Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          15:12 09.11.2022

          Oliver - Tohle jsou bez urážky nesmysly. Jak už psal Jirosi, zaplatili by za takové řešení doslova 2x tolik; provoz dvou letek F-16 by vyšel mnohem levněji. Navíc - jaká vazba na ...Zobrazit celý příspěvek

          Oliver - Tohle jsou bez urážky nesmysly.
          Jak už psal Jirosi, zaplatili by za takové řešení doslova 2x tolik; provoz dvou letek F-16 by vyšel mnohem levněji.
          Navíc - jaká vazba na "voj. komplex EU" (nic takového reálně neexistuje)? Kromě toho, jak poukázal CerVus, Gripeny C/D už se ani nevyrábějí (a E/F se ještě vyrábět nezačaly).

          Aby se obecně komukoli vyplatilo provozovat více typů nadzvuků, je třeba mít od každého z nich minimálně několik letek, což v případě Bulharska v dohledných dekádách opravdu nehrozí.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            12:45 10.11.2022

            MOHLI by to tak případně udělat (ne že bychom nenašli příklady že?) ALE museli by akceptovat že je to dost drahé. Pokud třeba v Polsku nalezli vůli a prostředky, můžou mít i tři ...Zobrazit celý příspěvek

            MOHLI by to tak případně udělat (ne že bychom nenašli příklady že?) ALE museli by akceptovat že je to dost drahé. Pokud třeba v Polsku nalezli vůli a prostředky, můžou mít i tři nadzvukové typy, ale ekonomické to není. Takže pokud se v penězích zrovna netopí, zamyslel bych se na místě Bulharů jestli by se nešlo nějak domluvit s Rumuny a koupit stejným stylem aspoň několik málo použitých F-16 (2-4?) které by potenciálně mohly být dřív, a servis by jim snad zatím dělali u sousedů...
            Byla by to cesta jak mít několik funkčních letadel stejného typu jako budoucí nové, přitom dřív, a začít sbírat zkušenosti letového i pozemního personálu...Skrýt celý příspěvek

    • markus223
      10:04 08.11.2022

      Jako že taková země jako Bulharsko bude provozovat dva různé typy nadzvukových strojů?? No tak to je opravdu vynikající řešení.

      Jako že taková země jako Bulharsko bude provozovat dva různé typy nadzvukových strojů?? No tak to je opravdu vynikající řešení.

    • JaHoDa
      12:06 08.11.2022

      Abych tomu rozumněl. Takže když Bulharsko nakoupí jednu letku Gripenu C/D (jako má ČR), tak budou mít slušné letectvo a nebudou jak na talíři? Chápu to správně?

      Abych tomu rozumněl. Takže když Bulharsko nakoupí jednu letku Gripenu C/D (jako má ČR), tak budou mít slušné letectvo a nebudou jak na talíři? Chápu to správně?

      • Oliver
        23:59 08.11.2022

        ano. Protože je vhodně rozmístí, tedy ne všechno letectvo jako v ČR na jednu základnu která když je překvapivě zasažena tak letectvo přestává existovat i s většinou pilotů.

        ano. Protože je vhodně rozmístí, tedy ne všechno letectvo jako v ČR na jednu základnu která když je překvapivě zasažena tak letectvo přestává existovat i s většinou pilotů.

        • darkstyle
          10:45 09.11.2022

          Čím by prosím Vás vedeli Turci zasiahnuť Graf Ignatievo, ktoré na rozdiel od nás je aj základňou USAF (nie stálou)??

          To budú Turci bombardovať Američanov??

          Čím by prosím Vás vedeli Turci zasiahnuť Graf Ignatievo, ktoré na rozdiel od nás je aj základňou USAF (nie stálou)??

          To budú Turci bombardovať Američanov??

        • Horny
          14:57 09.11.2022

          Takže shrnuto - jedna letka JAS-39 C/D udělá z bulharského letectva "slušné letectvo" a druhá letka F-16V nikoli? Přičemž v obou případech by měli celkem dvě? To je přece ...Zobrazit celý příspěvek

          Takže shrnuto - jedna letka JAS-39 C/D udělá z bulharského letectva "slušné letectvo" a druhá letka F-16V nikoli? Přičemž v obou případech by měli celkem dvě? To je přece blbost.
          Kromě toho, Bulharsko prostě v tuhle chvíli nemá na další letku prostředky.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      20:19 08.11.2022

      Gripeny typu co má AČR se už nevyrábí. Navíc F-16 je přímý konkurent, který se od block 30 poměrně snadno vylepšit na poslední verzi a všude jsou pro ně náhradní díly . Což se o ...Zobrazit celý příspěvek

      Gripeny typu co má AČR se už nevyrábí. Navíc F-16 je přímý konkurent, který se od block 30 poměrně snadno vylepšit na poslední verzi a všude jsou pro ně náhradní díly . Což se o Gripenu říci nedá. Na západním trhu se dá jen stěží sehnat levnější olétané letadlo než jsou F-16.Skrýt celý příspěvek

      • Oliver
        00:03 09.11.2022

        jenomže se na to váží politické podmínky. F-16 chtěli od Izraelců Chorvati a jak dopadli. Tahákem může být dobrá cena, jenže jak se říká, žádná sleva není zadarmo. Jinak standartní ...Zobrazit celý příspěvek

        jenomže se na to váží politické podmínky. F-16 chtěli od Izraelců Chorvati a jak dopadli. Tahákem může být dobrá cena, jenže jak se říká, žádná sleva není zadarmo. Jinak standartní F-16 posední verze nicmoc když Indii nabízí lepší modifikaci jako F-21. Ale vše je o schopnosti vyjednávat. Pokud nějaký derivát F-16 tak jednoznačně ten nejlepší co nabízí nyní Dilí.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          07:25 09.11.2022

          Většina státu co měli F16 a nechávají si je, přechází na V. Zatím co na F-21 nepřichází skoro nikdo (leda ta indie).

          Většina státu co měli F16 a nechávají si je, přechází na V. Zatím co na F-21 nepřichází skoro nikdo (leda ta indie).

  • darkstyle
    23:03 07.11.2022

    V članku sa nespomína, že Bulharsko pri nákupu 8 stíhačiek malo takz. opciu na kúpu ďalších 8.

    Tie mali byť údajne lacnejšie ako prvých 8..

    Neviem čo je na tom pravdy..

    V članku sa nespomína, že Bulharsko pri nákupu 8 stíhačiek malo takz. opciu na kúpu ďalších 8.

    Tie mali byť údajne lacnejšie ako prvých 8..

    Neviem čo je na tom pravdy..

    • Jirosi
      11:02 08.11.2022

      U druhých už kupuje zákazník jen stroje+výcvik. Ty ostatní věci už "ma".

      U druhých už kupuje zákazník jen stroje+výcvik. Ty ostatní věci už "ma".

  • peter111
    14:08 07.11.2022

    Takže cena za jednu stíhačku a něco té výzbroje = 4mld Kč. Šílené..

    Takže cena za jednu stíhačku a něco té výzbroje = 4mld Kč. Šílené..

  • Splasher
    13:58 07.11.2022

    V tomto moc nerozumím přístupu USA. Čekal bych, že zemím, které jsou skoro v první linii (Polsko, Bulharsko a Slovensko) zapůjčí svoje F-16 alespoň na přechodnou dobu. Nějakých 6-8 ...Zobrazit celý příspěvek

    V tomto moc nerozumím přístupu USA. Čekal bych, že zemím, které jsou skoro v první linii (Polsko, Bulharsko a Slovensko) zapůjčí svoje F-16 alespoň na přechodnou dobu. Nějakých 6-8 letadel pro každý stát na 5-7 let USAF určitě nepoloží.

    Jinak už příští rok by mělo MO řešit prodloužení Gripenu alespoň do roku 2035, abychom dosáhli kontinuity v přechodu a neměli několik let mezeru. Snad si jsou toho na GŠ i MO vědomi. Neočekávám, že SAAB nebo SWE letectvo bude nějak dychtit po okamžitém vrácení olétaných stíhaček.Skrýt celý příspěvek

    • starej
      14:36 07.11.2022

      Já spíš očekávám že MO dostane ofiko nabídku od Švédů na darování těch 14 pronajmutych když se koupi dalších cca 10kusu k tomu. Ale s termínem dodání "hned"! Od jejich letectva ...Zobrazit celý příspěvek

      Já spíš očekávám že MO dostane ofiko nabídku od Švédů na darování těch 14 pronajmutych když se koupi dalších cca 10kusu k tomu. Ale s termínem dodání "hned"!
      Od jejich letectva verze C/D protože sami přecházejí na verzi E. Logistiku tady je a pak se může čekat na F35 který mohou mít zdržení jako teď F16.Skrýt celý příspěvek

      • Heretic
        15:45 07.11.2022

        To nevím, myslím si ze nákup 10 gripenu by byl politicky zcela nereálný. Jinak by to samozřejmě bylo hezké mít tak velké letectvo, ale kde vezmeme piloty, techniky, kapacity letist ...Zobrazit celý příspěvek

        To nevím, myslím si ze nákup 10 gripenu by byl politicky zcela nereálný. Jinak by to samozřejmě bylo hezké mít tak velké letectvo, ale kde vezmeme piloty, techniky, kapacity letist a peníze na údržbu 2 typu?Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          11:05 08.11.2022

          Hlavně je to blbost, při těch cenách.

          Hlavně je to blbost, při těch cenách.

      • Poly
        16:03 07.11.2022

        V případě Bulharů je zpoždění pravděpodobně kvůli čínskému viru. "Program F-16 zažívá zpoždění kvůli narušení dodavatelského řetězce způsobeného pandemií COVID-19. Tato nešťastná ...Zobrazit celý příspěvek

        V případě Bulharů je zpoždění pravděpodobně kvůli čínskému viru.

        "Program F-16 zažívá zpoždění kvůli narušení dodavatelského řetězce způsobeného pandemií COVID-19. Tato nešťastná zpoždění ovlivní všechny země, které se v současné době účastní programu," uvedla americká ambasáda v Bulharsku v prohlášení zveřejněném na svém Facebooku."

        https://seenews.com/news/deliv...

        Takže pokud nebude další virus, tak snad zpoždění nebude. Jsem optimista.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          16:23 07.11.2022

          Taky proto že se stěhovala linka na výrobu F-16 kvůli navýšení výroby F-35.

          Taky proto že se stěhovala linka na výrobu F-16 kvůli navýšení výroby F-35.

      • Scotty
        16:14 07.11.2022

        Nic takového nebude.

        Nic takového nebude.

      • Toomk
        18:30 07.11.2022

        Po dlouhé době písnu něco bez odkazu a to, jak si myslím že to je a jak to bude. Dle mého padla dohoda, že ˇSvédové skrze BAE budou mít peníze z CV90 a spoustu práce k tomu s ...Zobrazit celý příspěvek

        Po dlouhé době písnu něco bez odkazu a to, jak si myslím že to je a jak to bude. Dle mého padla dohoda, že ˇSvédové skrze BAE budou mít peníze z CV90 a spoustu práce k tomu s potenciálem na další objednávky spec. variant CV90 a za to nebudou aktivně podílet na protinabídkách s Gripenama, zřejmě i s příslibem, že je to opravdu prodlouží o dva tři další roky. A samotné gripeny už budou tou dobou dost olítané, přeci jen jsou intenzivně používané a pak budou za symbolickou cenu předány Ukrajině, kde si myslím, že skončí všechny Švédské Gripeny C a D, kdy je bohaté země vykoupí od Švédů respektive BAE/Saab přes nějakou zemi, která nemá problém přes sebe protáhnout prodej třeba jako to bylo teď s těmi T72. Pak budou vhodně doplňovat F16 od Američanů.Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          18:41 07.11.2022

          "Déčkové" Gripeny na Ukrajině skončí jen stěží, protože za ně Švédové nemají náhradu. "Efkové" stroje totiž Švédsko vůbec nenakoupí. Kromě toho taky dost pochybuju o tom, že by ...Zobrazit celý příspěvek

          "Déčkové" Gripeny na Ukrajině skončí jen stěží, protože za ně Švédové nemají náhradu.
          "Efkové" stroje totiž Švédsko vůbec nenakoupí. Kromě toho taky dost pochybuju o tom, že by Ukrajinci toužili zařadit do svého letectva stroje, které jsou v polovině životnosti, je jich k dispozici jen omezený počet a navíc se už nevyrábí a tudíž nejdou v případě potřeby doplnit.
          Ukrajina nezbytně potřebuje minimálně stovku letadel, je vůbec tolik "céček" k dispozici?

          Ledaže by Švédsko prodalo Ukrajině licenci na modernizované Gripeny C/D; ale dost pochybuju, že by Ukrajinci po válce měli náladu na nějaké to vlastnoruční bastlení stíhaček u sebe doma. Budou mít úplně jiné, mnohem naléhavější starosti.Skrýt celý příspěvek

          • Sabuk
            20:34 07.11.2022

            Toužit může Ukrajina po čem chce... reálně ale během konfliktu nikdo Ukrajině nová moderní letadla nedodá a po válce na to nebudou mít peníze.

            Toužit může Ukrajina po čem chce... reálně ale během konfliktu nikdo Ukrajině nová moderní letadla nedodá a po válce na to nebudou mít peníze.

          • Horny
            09:20 08.11.2022

            Sabuk - pokud nejsme (my, tj. Evropa a Amerika) úplně blbí, tak snad už dávno chápeme, že Ukrajina je účinným protiruským štítem. Čili pokud opravdu nejsme úplně blbí, tak budeme i ...Zobrazit celý příspěvek

            Sabuk - pokud nejsme (my, tj. Evropa a Amerika) úplně blbí, tak snad už dávno chápeme, že Ukrajina je účinným protiruským štítem. Čili pokud opravdu nejsme úplně blbí, tak budeme i po válce část obranného rozpočtu Ukrajině dotovat (vyjde to totiž mnohem levněji, než nechat Ukrajinu padnout a pak válčit se severoasijci vlastními silami).
            Pokud to tak opravdu bude, dodání letadel bude omezené hlavně jejich dostupností a možností průběžně doplňovat stavy.
            Z tohoto pohledu je stále hlavním favoritem F-16, přičemž uznávám, že černým koněm by mohl být i JAS-39 E.
            Ale pořízení "céček" je zkrátka dost nepravděpodobné.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            12:03 08.11.2022

            UA nemá penize = donutime ji koupit si hned 2 typy letad. První přechodný C/D, a pak trvalejší...

            Jako proč? (Aby Saab měl hezky zisk??)

            UA nemá penize = donutime ji koupit si hned 2 typy letad. První přechodný C/D, a pak trvalejší...

            Jako proč? (Aby Saab měl hezky zisk??)

          • Sabuk
            18:18 08.11.2022

            Nepředpokládám že válka na Ukrajině skončí dřív jak v roce 2024. Do té doby budou rozpočty žapadnich statů tak vyčerpané, včetně většiny voličů, že tězko bude někdo ochotný ...Zobrazit celý příspěvek

            Nepředpokládám že válka na Ukrajině skončí dřív jak v roce 2024. Do té doby budou rozpočty žapadnich statů tak vyčerpané, včetně většiny voličů, že tězko bude někdo ochotný financovat nové stíhačky pro UK.
            Všichni budou rádi, že je po válce.
            Rusko bude vyčerpané a nebude představovat zásadní hrozbu.

            V ideálním přípřadě předají západní státy Ukrajině svoje starší stíhačky a Ukrajina zaplatí jejich generálku. Takové stroje se vyrovnají Su-30/35.

            Nevěřím, že by se po válce západní státy složily na 100novych stíhaček za 500mld.Kč.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            14:51 09.11.2022

            Sabuk - to je dost pesimistický pohled na věc. Ve skutečnosti v penězích problém opravdu není. Problémem je objem produkce vojenského materiálu, který (například v oblasti střel ...Zobrazit celý příspěvek

            Sabuk - to je dost pesimistický pohled na věc. Ve skutečnosti v penězích problém opravdu není. Problémem je objem produkce vojenského materiálu, který (například v oblasti střel pro HIMARS) opravdu nestačí. Čili pokud se válka opravdu protáhne do roku 24 (přičemž severoasijci tahají za výrazně kratší konec lana než Amerika + Evropa), mělo by to spíš pomoct.

            A co se týče těch peněz - 500 miliard korun je cca 22 miliard dolarů. Tohle USA zacvaknou v případě nutnosti klidně samy, s prstem v nose.
            Viz.:
            https://www.ceskenoviny.cz/zpr...
            https://www.e15.cz/valka-na-uk...
            https://www.ceskenoviny.cz/zpr... Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          21:32 07.11.2022

          Úplně bych cestu s Gripeny nezavrhoval. Zatím se Fialovi nepodařilo najít ložiska s ropou, která všechny jeho sliby zaplatí.

          Úplně bych cestu s Gripeny nezavrhoval. Zatím se Fialovi nepodařilo najít ložiska s ropou, která všechny jeho sliby zaplatí.

          • Jirosi
            11:59 08.11.2022

            Tak pokud by sehnal penize n Gripen C, pak je lepší za ty samé penize koupit F35.

            Tak pokud by sehnal penize n Gripen C, pak je lepší za ty samé penize koupit F35.

          • Sabuk
            21:10 10.11.2022

            F35 snad nikdo rozumný Ukrajině nedodá. Za mě je tam velké riziko, že se technologie dostanou při havárii, sestřelu, krádeží, špionáži nebo únosu do rukou Ruska / Číny. F16 / ...Zobrazit celý příspěvek

            F35 snad nikdo rozumný Ukrajině nedodá.
            Za mě je tam velké riziko, že se technologie dostanou při havárii, sestřelu, krádeží, špionáži nebo únosu do rukou Ruska / Číny.

            F16 / F15 / Eurofighter / Gripen by byly naprosto dostačující.

            Bylo by obrovskou chybou ukázat nejlepší kartu než ji budeme opravdu potřebovat...Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            06:24 11.11.2022

            Sabuk: F35 na UA nikdo nečeká, ta narazka byla nakup v CR.
            Ale nemá smysl si nalhávat o Gripenu C/D. Pro UA ten projekt nema smysl.

            Sabuk: F35 na UA nikdo nečeká, ta narazka byla nakup v CR.
            Ale nemá smysl si nalhávat o Gripenu C/D. Pro UA ten projekt nema smysl.

      • SYN_
        20:21 07.11.2022

        Zmnožovat u nás počet GripC je myšlenka hodně v pozadí rozumných možností... je to "nouzovka" kterou přecejen nemáme akutně zapotřebí. Aktuálně letadla máme a nová chceme s nějakou ...Zobrazit celý příspěvek

        Zmnožovat u nás počet GripC je myšlenka hodně v pozadí rozumných možností... je to "nouzovka" kterou přecejen nemáme akutně zapotřebí. Aktuálně letadla máme a nová chceme s nějakou perspektivou. Pokud už Gripen, tak jedině verze F, jinak jednoznačně aspoň 12ks F-35 (které stejně jsou schopné dojít dřív než třeba F-16 - leda by se někomu ustrnulo nám převést nějaké staré, ale tyto možnosti už jsou hodně vytěžené). Zkoušet "něco jako" FA-50 by sice poskytlo letadla relativně rychle, ale s ještě dalším výrazně jiným typem (a ne zrovna super výkonným) by nám nepříjemně rostla logistika...Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      14:46 07.11.2022

      USA od nás dostalo oficiální žádost o zakoupení F-35, v létě příštího roku by se to mělo podepsat. Pokud vše půjde hladce.

      USA od nás dostalo oficiální žádost o zakoupení F-35, v létě příštího roku by se to mělo podepsat. Pokud vše půjde hladce.

    • Scotty
      16:20 07.11.2022

      Za těch 5-6 let ovšem s F-35 přijdou už přeškolení piloti kteří základní airpolicing jistě zvládnou. Ostatně podobně to bylo i když se zaváděl Gripen. Případně je tu možnost ...Zobrazit celý příspěvek

      Za těch 5-6 let ovšem s F-35 přijdou už přeškolení piloti kteří základní airpolicing jistě zvládnou. Ostatně podobně to bylo i když se zaváděl Gripen. Případně je tu možnost požádat o dočasnou ochranu Polsko a Slovensko.
      To že by tu Gripen zůstal do roku 2035 je těžko myslitelné. Čáslav není nafukovací a pochybuji že se tam vejdou čtyři letky na třech typech.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        17:42 07.11.2022

        To ne, ale rok 2029 je naknap. Podle mě je ve hře o rok, dva prodloužení pronájmu. Ale to je detail.

        To ne, ale rok 2029 je naknap. Podle mě je ve hře o rok, dva prodloužení pronájmu. Ale to je detail.

      • flanker.jirka
        21:26 07.11.2022

        Přechodu na nový typ způsobem, kdy nebudeme mít sami schopnost provádět airpolicing se snad chce AČR vyhnout. Čáslav není nafukovací, ale pro minimální počet letadel na airpolicing ...Zobrazit celý příspěvek

        Přechodu na nový typ způsobem, kdy nebudeme mít sami schopnost provádět airpolicing se snad chce AČR vyhnout.
        Čáslav není nafukovací, ale pro minimální počet letadel na airpolicing než se to bude provádět s novým typem se tam místo najde.
        Ale jestli něčemu nevěřím v případě pořízení F 35, tak je to včasné a správné provedení rekonstrukce základny.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          23:19 07.11.2022

          Tohle všechno záleží na tom jak se podaří dohodnout harmonogram výroby. Pokud se zázemí přestaví na F-35 bude problém delší dobu držet Gripen. Ovšem zase může potvrdit to že ...Zobrazit celý příspěvek

          Tohle všechno záleží na tom jak se podaří dohodnout harmonogram výroby.
          Pokud se zázemí přestaví na F-35 bude problém delší dobu držet Gripen. Ovšem zase může potvrdit to že funguje i s minimem zázemí.
          To bude řekl bych to nejmenší.Skrýt celý příspěvek

          • Maximus
            07:29 08.11.2022

            Sorry jako, ale modernizované úly z dob CSLA v Čáslavi mohou využívat pravě jen Gripeny a možná někdy nějaké “Loyal Wingman”. F-35 se tam fyzicky nevejdou :-)

            Sorry jako, ale modernizované úly z dob CSLA v Čáslavi mohou využívat pravě jen Gripeny a možná někdy nějaké “Loyal Wingman”. F-35 se tam fyzicky nevejdou :-)

          • Scotty
            07:41 08.11.2022

            Co má být? To je jedna z mnoha věcí která se bude přestavovat.

            Co má být? To je jedna z mnoha věcí která se bude přestavovat.

          • Jirosi
            12:05 08.11.2022

            Maximus: A oni snad nejsou požadavky na dané dávno známé?

            Tak kde je problém, napřed si to na jedno úlu odvádí, pak udělají zbytek. Je na to víc jak 6.let..

            Maximus: A oni snad nejsou požadavky na dané dávno známé?

            Tak kde je problém, napřed si to na jedno úlu odvádí, pak udělají zbytek. Je na to víc jak 6.let..

          • CerVus
            20:29 08.11.2022

            Jirosi: Problém je v tom, že takhle to v AČR nefunguje. Nejdříve musí být jistota, že něco bude a až se podepíší smlouvy, tak se teprve začne vytvářet reálný plán modernizace ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi: Problém je v tom, že takhle to v AČR nefunguje. Nejdříve musí být jistota, že něco bude a až se podepíší smlouvy, tak se teprve začne vytvářet reálný plán modernizace zázemí, zpracovávat projekty a nastane oříšek s vybíráním dodavatele staveb. Což obnáší kolečko nejnižších nabídek, odvolávání se, reklamací, malých domů, atd. To ale možná problém v tomhle směru nebude. V ČR nebude firma, která by to zvládla postavit, takže se snad bude vybírat dodavatel v EU mající akreditaci a technologie.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:52 08.11.2022

            Vážně v ČR není firma která by byla schopná rekonstruovat letiště? To je kravina.

            Vážně v ČR není firma která by byla schopná rekonstruovat letiště? To je kravina.

          • CerVus
            19:23 09.11.2022

            Scotty. Plocha nebude problém, tím budou standarty budov a krytých stání, které na ně Amíci mají.

            Scotty. Plocha nebude problém, tím budou standarty budov a krytých stání, které na ně Amíci mají.

          • Scotty
            21:01 09.11.2022

            To je jen o uvolnění potřebné dokumentace (jistě bude řešeno při nákupu). Technicky to pro stavební firmy žádný problém nebude. Nebude to první stavba s dokumentací podléhající ...Zobrazit celý příspěvek

            To je jen o uvolnění potřebné dokumentace (jistě bude řešeno při nákupu). Technicky to pro stavební firmy žádný problém nebude. Nebude to první stavba s dokumentací podléhající utajení pro armádu.Skrýt celý příspěvek

          • Newman
            10:56 10.11.2022

            Zdravím, Což o to, firem které by byly schopny přestavět letiště je jistě dost. Ale těch které mají požadované certifikáty a prověrky bude poměrně málo. Protože s dokumentací se ...Zobrazit celý příspěvek

            Zdravím,

            Což o to, firem které by byly schopny přestavět letiště je jistě dost.
            Ale těch které mají požadované certifikáty a prověrky bude poměrně málo.
            Protože s dokumentací se jistě bude moct seznámit pouze prověřená osoba, a stejně tak i na stavbu nebude vpuštěn každý.
            Tam zkrátka nebudou zahraniční dělníci z agentury práce
            Jenže ono to není pouze o lití betonu, ale také o instalacích , datových centrech apd. Takže těch firem / subdodavatelů , bude víc.
            A než každá osoba která se toho bude účastnit (a že jich bude) získá potřebnou prověrku, tak to asi chvíli zabere.
            Je také otázka, na jaký stupeň ta / či ona osoba bude prověrku potřebovat.
            Samozřejmě že to nebude pro AČR první stavba s dokumentací podléhající utajení. Ale tohle je vyšší liga.
            Protože dokumentace uniklá u nás , potenciálně ohrozí program F35 i u spojenců.

            A také nevíme (nebo aspoň já)co vše bude potřeba udělat a co v Čáslavi už je pro Gripeny a použitelné i pro F35
            (např. nádrže na palivo / muničáky apd. – je to vše dost velké pro 24xF35 ?)
            Určitě víme že se musí „natáhnout“ a opravit let. plocha a postavit nové úly (popř. jiný typ „parkování).

            Zkrátka stejně jako flanker.jirka také úplně nevěřím tomu že se to stihne.

            Jak jsem psal již dříve u jiného článku:
            Žádná jiná země není v takové situaci že k datu XX.YY.2027 (2029 při podepsání opce) je šlus, letadla jsou pryč.
            A vy musíte mít do přesného data náhradu, popř. jiné řešení.

            Jsem přesvědčen že v AČR/MO nejsou hlupáci a mají scénáře jak ten přechod bude vypadat.
            A jsem zvědaví, jak to dopadne. Svůj tip mám.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:06 10.11.2022

            Dodavatalé technologií budou jistě z USA. Ovšem bral jsem stavbu zejména zejména jako dráhy, budovy a i ty zodolněné kryty. Zkrátka stavební část.

            Dodavatalé technologií budou jistě z USA. Ovšem bral jsem stavbu zejména zejména jako dráhy, budovy a i ty zodolněné kryty. Zkrátka stavební část.

          • Scotty
            17:43 10.11.2022

            Ta přestavna asi nebude muset být tak zásadní jak to vypadalo. /Nicolas Smythe, jenž v Lockheed Martin zodpovídá za podporu zákazníků v Evropě, k tomu uvedl, že základna v Čáslavi, ...Zobrazit celý příspěvek

            Ta přestavna asi nebude muset být tak zásadní jak to vypadalo.
            /Nicolas Smythe, jenž v Lockheed Martin zodpovídá za podporu zákazníků v Evropě, k tomu uvedl, že základna v Čáslavi, kde by F-35 sídlily, už dnes odpovídá požadavkům z devadesáti procent./
            https://www.e15.cz/byznys/prum... Skrýt celý příspěvek

        • Matesaax
          21:27 08.11.2022

          Tady se nabízí přestavět jako záložní letiště Mošnov.Oproti Pardubicím tolik nevadí hluk,navíc dlouhá dráha vhodná pro F-35.Dráha má projít rekonstrukcí,takže by se rovnou mohla ...Zobrazit celý příspěvek

          Tady se nabízí přestavět jako záložní letiště Mošnov.Oproti Pardubicím tolik nevadí hluk,navíc dlouhá dráha vhodná pro F-35.Dráha má projít rekonstrukcí,takže by se rovnou mohla zabudovat záchytná zařízení a rozptyl v místech,kde se konají Dny NATO se přímo nabízí na přestavbu pro provoz bojových letadel...Skrýt celý příspěvek

          • leir
            03:04 09.11.2022

            Spíš Náměšť, je nesmysl mít bojovou letku v koutě republiky.

            Spíš Náměšť, je nesmysl mít bojovou letku v koutě republiky.

        • Jirosi
          07:30 09.11.2022

          CerVus: Na což stále máte roky...
          V současné době probíhá přestavba pro vrtulníky... Tam bylo času méne

          CerVus: Na což stále máte roky...
          V současné době probíhá přestavba pro vrtulníky... Tam bylo času méne

    • Raven98
      13:18 15.11.2022

      Tiež som prekvapený, že sa to nikto od nás nepokúsil takto vyrokovať, teda ako kompenzáciu za neskoré dodávky zapožičanie staršších. Je pravda, že noví piloti by asi nemohli lietať ...Zobrazit celý příspěvek

      Tiež som prekvapený, že sa to nikto od nás nepokúsil takto vyrokovať, teda ako kompenzáciu za neskoré dodávky zapožičanie staršších. Je pravda, že noví piloti by asi nemohli lietať napr. na starom Block 30, ale možno takto mohli umiestniť pilotov z 29, ktorí by dostali obmedzený výcvik len na air policing.Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        21:38 15.11.2022

        Dve spárky a dva jednomiestne mohli vyrokovať a neskôr ich modernizovať na verziu V. na výcvik by stačili.

        Dve spárky a dva jednomiestne mohli vyrokovať a neskôr ich modernizovať na verziu V. na výcvik by stačili.

Načítám diskuzi...