Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR
JAS-39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR; ilustrační foto; větší foto / Milan Nykodym; CC BY-SA 2.0

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Páteř bulharského stíhacího letectva tvoří 15 letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny. 

Bojeschopnost bulharských MiGů-29 je však diskutabilní, protože po roztržce mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG se bulharským migům nedostává náhradních dílů ani odpovídajícího servisu.

Bulharsko má navíc v poslední době s Ruskem napjaté vztahy. Podle bulharského ministerstva obrany ruská letadla často narušují bulharský vzdušný prostor a mají přitom vypnuté odpovídače (transpondéry) - zařízení, které slouží k jednoznačné identifikaci letadla.

Sofie proto v minulém roce začala hledat náhradu za MiGy-29 a před několika dny se rozhodla pro stíhačky Gripen. Na rozdíl od České republiky, která si 14 stíhaček Gripen od Švédska pronajala, Bulharsko nakoupí Gripeny přímo. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů.

V bulharské soutěži stíhačky Gripen porazily nabídku Portugalska a Itálie. Portugalci nabízeli olétané F-16A/B s americkou výzbroji. F-16 měly být zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo Rumunsko.

Italská vláda nabídla starší dvoumotorové stíhačky Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům omezené schopnosti.

Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy.

JAS-39 Gripen

Podle bulharského webu fakti.bg je cena Gripenu o 20 % nižší než nové stíhačky F-16 a provozní náklady jsou dokonce dvakrát nižší. Podle stejného webu letová hodina Gripenu stojí pouze 4000 dolarů, oproti 8000 dolarům u F-16.

Firma SAAB oficiálně ukončila výrobu JAS-39C/D v roce 2015 a nyní se soustředí především na výrobu nejnovějších verzí JAS-39E/F Gripen pro brazilské letectvo. SAAB je však podle svých slov připravena obnovit výrobu JAS-39C/D nejen pro Bulharsko, ale případně i pro Slovensko.

Rozhodnutí o nákupu se děje na pozadí bulharské politické krize. Současná vláda Bojka Borisova podala v listopadu minulého roku demisi. Letošní březnové předčasné volby ale opět vyhrál Borisov se svou prozápadní stranou Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB). Nutné schválení nákupu švédských stíhaček Gripen novým parlamentem tak nestojí nic v cestě.

Diskuzi se Švédy o podrobnostech nákupu povede nová vláda Borisova, která do úřadu zasedne již příští týden - pouze měsíc po samotných volbách.

Zatím nejsou žádné další detaily o švédské nabídce. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • mikojan29
    14:50 28.04.2017

    Neviem ako to pokračuje u nás, možno Gripen ešte žije alebo sa taktizuje, aby Švédi trochu spustili, čo si myslím že je asi pasé, alebo sa uvažuje aj o F16 odniekiaľ, kde sa budú ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem ako to pokračuje u nás, možno Gripen ešte žije alebo sa taktizuje, aby Švédi trochu spustili, čo si myslím že je asi pasé, alebo sa uvažuje aj o F16 odniekiaľ, kde sa budú zavádzať F35...ale toto sú len moje dohady.
    Páčilo by sa mi, keby sme boli kompatibilný s okolitými štátmi, Gripen by postačoval, zase je otázka koľko kusov? Všetko je otvorené, teraz dostalo zelenú pozemné vojsko, stíhačky budú asi až potom...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:16 28.04.2017

    @Karlos
    no po precteni diskuse mi to tak neprislo, ale tak mozna jsem to jen spatne pochopil a za hru na kapitana ocividneho se omlouvam. ;)

    @Karlos
    no po precteni diskuse mi to tak neprislo, ale tak mozna jsem to jen spatne pochopil a za hru na kapitana ocividneho se omlouvam. ;)

  • Karlos73
    12:51 28.04.2017

    Clanek, ale veď toto je každému normálnemu jasné...

    Clanek, ale veď toto je každému normálnemu jasné...

  • stirling
    12:38 28.04.2017

    Za tu cenu bych koupil radši F35 :) Ne jsem rád, že už si lidi uvědomují, že vybudovat nové zázemí pro letadlo není zadarmo tak na to myslete až zase budete přepočítávat cenu ...Zobrazit celý příspěvek

    Za tu cenu bych koupil radši F35 :) Ne jsem rád, že už si lidi uvědomují, že vybudovat nové zázemí pro letadlo není zadarmo tak na to myslete až zase budete přepočítávat cenu F35...
    Gripen je asi opravdu výhodný i co se týče provozních nákladů, ale verze C/D už bude mít pomalu svá nejlepší léta za sebou...:( Takže doufám, že po skončení našeho pronájmu už budeme pokračovat s E/F nebo ještě přežít na C/D pár let a pak přejít rovnou na F35.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:04 28.04.2017

    Nechapu tu mistni debatu a porovnavani s CR nebo cenou jinych kontraktu / jinych letadel. Precijen je potreba tu castku rozdelit na 2 casti, prvni jde na samotne zavedeni noveho ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechapu tu mistni debatu a porovnavani s CR nebo cenou jinych kontraktu / jinych letadel. Precijen je potreba tu castku rozdelit na 2 casti, prvni jde na samotne zavedeni noveho stroje, zazemi, vsechny naklady "kolem", ktere se budou z velke casti platit jen jednou a budou fixni a cim min stat objedna letadel, tim vetsi dopad tahle fixni slozka bude mit kdyz se "rozpusti" na jednotliva letadla. A az pak bych resil za jakou cenu Bulhari kupuji samotna letadla a vyzbroj, to uz bude ten variabilni naklad co s poctem poroste, to je ta skutecna cena letadla a to je to co se nejspis nikdy nedozvime.
    Jinak receno kdyby se bulhari rozhodli zavest jeden gripen, tak by je cela ta sranda mohla stat treba i 350mil euro, z toho asi nelze vyvozovat, ze cena toho jednoho letadla je 350mil euro, ne? :)Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:43 28.04.2017

    Mam pocit, ze tu porovnavame kusovu cenu Gripenu s cenou celeho kontraktu. Nieco ako ked sme pocitali cenu slovenskych Black Hawkov podla ramcovej zmluvy s americkym DoD a vyslo ...Zobrazit celý příspěvek

    Mam pocit, ze tu porovnavame kusovu cenu Gripenu s cenou celeho kontraktu. Nieco ako ked sme pocitali cenu slovenskych Black Hawkov podla ramcovej zmluvy s americkym DoD a vyslo nam 27 mio. € za kus. Je dost mozne, ako pise PavolR, ze cena lietadiel je 511 mio. € a 300 mio. € je ten bordel okolo toho. V podstate by to aj celkom sedelo.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:27 28.04.2017

    niko je to v članku 832 / 8= 104, jeden melon hore dole.

    niko je to v članku 832 / 8= 104, jeden melon hore dole.

  • Karlos73
    11:22 28.04.2017

    Inak Bulhary píšu, aj na wiki je cena kontraktu 1,5 mld. BGN (Bulharský lev ) , čo je cca 745 mil. Euro. Potom 1 ks vychádza na 93,125 mil. Euro. V cene by mali byť opcie na ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak Bulhary píšu, aj na wiki je cena kontraktu 1,5 mld. BGN (Bulharský lev ) , čo je cca 745 mil. Euro. Potom 1 ks vychádza na 93,125 mil. Euro. V cene by mali byť opcie na ďalšie lietadlá a ofsety. Bolo by dobré vedieť, čo tá stíhačka JAS-39C/D obsahuje, čo Švédi v tej cene ponúkli...Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:58 28.04.2017

    Inak fakt, vyhľadal som si o tom článok, čo vyšiel včera, okolo 10.00h a tam stojí, že švédska ponuka bola 511 miliónov EUR, zatiaľ čo ponuka F-16 bola na 767 miliónov ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak fakt, vyhľadal som si o tom článok, čo vyšiel včera, okolo 10.00h a tam stojí, že švédska ponuka bola 511 miliónov EUR, zatiaľ čo ponuka F-16 bola na 767 miliónov EUR:
    https://www.flightglobal.com/n... Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:44 28.04.2017

    Od kedy stoji Gripen C/D 105 mio. € ?

    Od kedy stoji Gripen C/D 105 mio. € ?

  • palo satko
    10:00 28.04.2017

    Cena cca 105 melonov za jeden tryskač je jedna vec. Druha vec je zaplatenie. kedže Bulhari neplatia "z ručky do ručky" ale na splatky bolo by dobre vediet aka bude konečna cena po ...Zobrazit celý příspěvek

    Cena cca 105 melonov za jeden tryskač je jedna vec. Druha vec je zaplatenie. kedže Bulhari neplatia "z ručky do ručky" ale na splatky bolo by dobre vediet aka bude konečna cena po zaplateni poslednej splatky. Bulhari sice maju fixny kurz noveho leva voči euru (na rozdiel od českej koruny) a teda prakticky ziju ako v eurozone, ale dost pochybujem, že dostali uver vo vyške aka je teraz zvykom v krajinach eurozony.
    Takže bez znalosti % uroku aklebo splatkoveho kalendara je hodnotenie ceny dost problematicke.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    08:54 28.04.2017

    PavolIR: Na janes.com je informacia, ze vyrobnu linku drzia kvoli meskajucemu kontraktu so Slovenskom a ze Bulharom to prislo celkom vhod. Inak teoreticky by mohli nove Gripen C/D ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolIR: Na janes.com je informacia, ze vyrobnu linku drzia kvoli meskajucemu kontraktu so Slovenskom a ze Bulharom to prislo celkom vhod. Inak teoreticky by mohli nove Gripen C/D dostat lepsi radar Mk IV a novy datalink. Ked si zakaznik priplati. Co asi nebude ten pripad.
    Aler01: to, ze to nebude ruske lietadlo bolo predsa jasne od zaciatku. Tak isto ako to nebude ruske lietadlo na Slovensku.Skrýt celý příspěvek

  • alter01
    08:41 28.04.2017

    Na začiatok by sme sa mohli zhodnúť na tom , že je dobre , nebude to ruské lietadlo a že to bude na Večné časy! Keby to tak bolo mne by to aj stačilo. Ja som skromný. Ale keď ...Zobrazit celý příspěvek

    Na začiatok by sme sa mohli zhodnúť na tom , že je dobre , nebude to ruské lietadlo a že to bude na Večné časy! Keby to tak bolo mne by to aj stačilo. Ja som skromný. Ale keď niekedy tu čítal príspevky politrukov nie som si až tak istý.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:17 28.04.2017

    semtam: Pri verziách E/F nejde iba o to, kedy budú na svete, ale aj kedy budú vyrobené a dodané už prv objednané stroje. Mimo to sa dá očakávať, že v novovyrobených C/D by už ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    Pri verziách E/F nejde iba o to, kedy budú na svete, ale aj kedy budú vyrobené a dodané už prv objednané stroje. Mimo to sa dá očakávať, že v novovyrobených C/D by už mohli, kde sa dá, použiť už aj niektoré systémy z E/F.
    Podľa mňa neotvoria výrobnú linku iba kvôli Bulharsku a potencionálne Slovensku, ale aby vedeli ponúkať potenciálnym zákazníkom aj alternatívu k výrazne (aj o viac než 50%) drahším E/F.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    07:39 28.04.2017

    Myslím dobrá volba. Gripen je spolehlivé, nízkonákladové letadlo. Nevysypu z rukávu poměr letadel ve službě a v údržbě, ale pro Gripen pokud se nepletu to vychází opět nejlépe ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím dobrá volba.
    Gripen je spolehlivé, nízkonákladové letadlo. Nevysypu z rukávu poměr letadel ve službě a v údržbě, ale pro Gripen pokud se nepletu to vychází opět nejlépe ze všech současných provozovaných letadel.

    Tudíž pro malá letectva ala ČR, Maďarsko, Bulharsko, atd. Je docela důležité kolik ve skutečnosti mohou mít letadel ve vzduchu.

    S cenou nyní nemá cenu se moc zaobírat. Našel jsem i cenovku 511 milionů euro. Tudíž jako v případě Srbska se cena v různých medií liší a hlavně se přesně neví, co se do ceny všechno počítá. Jediné jisté je to, že Gripen opravdu patří mezi nejlevnější stroje.

    A co se týče Slovenska, tam by bylo možná lepší si počkat na E/F, nebude dlouho trvat a bude na světě. Navíc pokud se Slovenko opravdu odhodlá pořídit transportéry 8x8 a 4x4 tak výdaje na armádu nebudou tak enormní a rozložené. Musím poznamenat, že neznám stav MIG-29 na Slovensku.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    00:11 28.04.2017

    Je asi zbytočné dlho diskutovať nad cenami. Určite každý zákazník má špecifiká a každá ponuka je preto iná. Okrem toho môže byť v tom zahrnutý nejaký ten offset a teda či napr. ...Zobrazit celý příspěvek

    Je asi zbytočné dlho diskutovať nad cenami. Určite každý zákazník má špecifiká a každá ponuka je preto iná. Okrem toho môže byť v tom zahrnutý nejaký ten offset a teda či napr. nejaké politické požiadavky, resp. záujmy.
    Isté je však to, že Gripen má relatívne nízke prevádzkové náklady. Už pôvodná verzia JAS-39A/B bola výhodná tak, že švédom sa oplatilo vyradiť staršie stroje JAS-37 a kúpiť radšej novšie Grippeny - úspory boli samozrejme v údržbe.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:42 27.04.2017

    No tak zrovna tím, že grippen vyhrál u nás tendry bych se moc neoháněl. Teda.... ono to finačně hodně výhodné bylo. Ale ne tak úplně pro ČR...

    No tak zrovna tím, že grippen vyhrál u nás tendry bych se moc neoháněl. Teda.... ono to finačně hodně výhodné bylo. Ale ne tak úplně pro ČR...

  • Luky
    21:10 27.04.2017

    Tak "naše" Gripeny jsou službou s upgrady a servisem, to nejde porovnávat s koupí vyrobeného kusu (i když k tomu dodají třeba pozemní systémy). Evidentně to letadlo opakovaně v ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak "naše" Gripeny jsou službou s upgrady a servisem, to nejde porovnávat s koupí vyrobeného kusu (i když k tomu dodají třeba pozemní systémy). Evidentně to letadlo opakovaně v tendrech vychází nejvýhodněji, tak je asi zbytečný pořád vytahovat ty "populární" výpočty. Už se tu postovalo, co je přesně v naší ceně.
    Můžete koupit letadlo a pak do něho na servisu vrazit za dvacet let dvakrát tolik....

    Co není na závěsnících kompatibilní s NATO? Aim-9, Aim-120 a nádrž jsou kompatibilní. Jestli se nově požadují další protizemní sytémy, tak to Švédi řeší. Gripen ale ve Švédsku běžně nosil NATO AG výzbroj.Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    20:42 27.04.2017

    Budou v plně NATOizované konfiguraci, nebo, jako u nás, kdy se link 16 instaluje dvanáct let po zavedení a éra např stále nemají nato kompatibilní závěsy?

    Budou v plně NATOizované konfiguraci, nebo, jako u nás, kdy se link 16 instaluje dvanáct let po zavedení a éra např stále nemají nato kompatibilní závěsy?

  • Jura99
    20:29 27.04.2017

    CerVus: pronájem máme celkem na 24let. Myslíte, že po takové době má stroj ještě valnou hodnotu? To je asi tak cyklus toho stroje, kdy je zralý buď na šrotiště nebo radikální ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: pronájem máme celkem na 24let. Myslíte, že po takové době má stroj ještě valnou hodnotu? To je asi tak cyklus toho stroje, kdy je zralý buď na šrotiště nebo radikální modernizaci srovnatelnou s pořízením nového. Takže to, že Bulharům aspoň zůstanou, je zanedbatelný parametr. Např. slovenské Mig29AS se pořídily 1995, modernizované 2005 a dnes jsou zralé na odpis.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3