Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR
JAS-39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR; ilustrační foto; větší foto / Milan Nykodym; CC BY-SA 2.0

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Páteř bulharského stíhacího letectva tvoří 15 letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny. 

Bojeschopnost bulharských MiGů-29 je však diskutabilní, protože po roztržce mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG se bulharským migům nedostává náhradních dílů ani odpovídajícího servisu.

Bulharsko má navíc v poslední době s Ruskem napjaté vztahy. Podle bulharského ministerstva obrany ruská letadla často narušují bulharský vzdušný prostor a mají přitom vypnuté odpovídače (transpondéry) - zařízení, které slouží k jednoznačné identifikaci letadla.

Sofie proto v minulém roce začala hledat náhradu za MiGy-29 a před několika dny se rozhodla pro stíhačky Gripen. Na rozdíl od České republiky, která si 14 stíhaček Gripen od Švédska pronajala, Bulharsko nakoupí Gripeny přímo. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů.

V bulharské soutěži stíhačky Gripen porazily nabídku Portugalska a Itálie. Portugalci nabízeli olétané F-16A/B s americkou výzbroji. F-16 měly být zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo Rumunsko.

Italská vláda nabídla starší dvoumotorové stíhačky Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům omezené schopnosti.

Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy.

JAS-39 Gripen

Podle bulharského webu fakti.bg je cena Gripenu o 20 % nižší než nové stíhačky F-16 a provozní náklady jsou dokonce dvakrát nižší. Podle stejného webu letová hodina Gripenu stojí pouze 4000 dolarů, oproti 8000 dolarům u F-16.

Firma SAAB oficiálně ukončila výrobu JAS-39C/D v roce 2015 a nyní se soustředí především na výrobu nejnovějších verzí JAS-39E/F Gripen pro brazilské letectvo. SAAB je však podle svých slov připravena obnovit výrobu JAS-39C/D nejen pro Bulharsko, ale případně i pro Slovensko.

Rozhodnutí o nákupu se děje na pozadí bulharské politické krize. Současná vláda Bojka Borisova podala v listopadu minulého roku demisi. Letošní březnové předčasné volby ale opět vyhrál Borisov se svou prozápadní stranou Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB). Nutné schválení nákupu švédských stíhaček Gripen novým parlamentem tak nestojí nic v cestě.

Diskuzi se Švédy o podrobnostech nákupu povede nová vláda Borisova, která do úřadu zasedne již příští týden - pouze měsíc po samotných volbách.

Zatím nejsou žádné další detaily o švédské nabídce. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    20:18 27.04.2017

    Karlos73: Áno, olietané F-16 v konfigurácii, ktorá na základnú prevádzku a úlohy ešte dnes postačuje, by bolo bezkonkurenčne najlacnejším riešením. Akonáhle by sme to však chceli ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73:
    Áno, olietané F-16 v konfigurácii, ktorá na základnú prevádzku a úlohy ešte dnes postačuje, by bolo bezkonkurenčne najlacnejším riešením. Akonáhle by sme to však chceli (či už hneď alebo po niekoľkých rokoch) modernizovať, priblížime sa k cene nového lietadla. A jednorázové výdavky by boli asi vyššie.
    Prenájom bude mať zasa vždy každý vyrátaný tak, aby neprerobil, akokoľvek bude vyzerať výhodnejšie.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:07 27.04.2017

    Musíte brát v potaz, že minimálně třetinu ceny bude zaujímat munice, zázemí a servis.

    Musíte brát v potaz, že minimálně třetinu ceny bude zaujímat munice, zázemí a servis.

  • Karlos73
    20:02 27.04.2017

    PavolR, ja ti neviem, ale toto mi príde ako dosť drahá a diskutabilná investícia...za "nové" 8x JAS-39C/D dať 832 mil. euro (za jeden kus dať 104mil. euro /114 US$/, predpokladám s ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR, ja ti neviem, ale toto mi príde ako dosť drahá a diskutabilná investícia...za "nové" 8x JAS-39C/D dať 832 mil. euro (za jeden kus dať 104mil. euro /114 US$/, predpokladám s opciou, zázemím, zaškolením, kúpou nejakých zbraňových systémov,...) Určite by som urobil transparentný tender, a necháme sa prekvapiť...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:00 27.04.2017

    U nás ten pronájem počítám vychází na dvojnásobek (19,6 + 23,8 miliard). Sice jich máme 14, ale jim alespoň zůstanou.

    U nás ten pronájem počítám vychází na dvojnásobek (19,6 + 23,8 miliard). Sice jich máme 14, ale jim alespoň zůstanou.

  • jj284b
    19:52 27.04.2017

    leviathan: o tom nepochybuj... keby na to prislo, tak kupime tie Gripheny v cene F22, len ked z toho kapnu provizie spravnym SMERom...

    leviathan: o tom nepochybuj... keby na to prislo, tak kupime tie Gripheny v cene F22, len ked z toho kapnu provizie spravnym SMERom...

  • leviathan
    19:38 27.04.2017

    100 mil za jedno letadlo? hm, mame na to?

    100 mil za jedno letadlo? hm, mame na to?

  • PavolR
    19:24 27.04.2017

    V poslednom čase som pre Slovensko jednoznačne favorizoval F-16, ale s týmto obchodným prístupom a hlavne pri takých dodacích lehotách začína byť Gripen znova nesmierne zaujímavý.

    V poslednom čase som pre Slovensko jednoznačne favorizoval F-16, ale s týmto obchodným prístupom a hlavne pri takých dodacích lehotách začína byť Gripen znova nesmierne zaujímavý.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3