Bundeswehr se probouzí: Němci přidají armádě 20 %

-
3. 4. 2016
-
123 komentářů
-
Jan Grohmann
Německo se přidalo k dalším zemím na evropském kontinentě, které se probudily z letargie, a začíná více investovat do své obrany. Důvodem jsou především události na Ukrajině a nutnost boje proti islámskému terorismu.
Probuzení ze zimního spánku
Německo vydává na obranu dlouhodobě 1,2 až 1,4 % svého hrubého domácího produktu. Avšak díky silné ekonomice má německé ministerstvo obrany jeden z největších vojenských rozpočtů vůbec - aktuálně patří Německu osmá pozice ve světovém žebříčku vojenských výdajů.
V posledních letech ale Německo stále snižovalo výdaje na obranu až na úroveň 1,2 % HDP, což se samozřejmě projevilo i v nižším vojenském rozpočtu. Avšak vzhledem k závažným bezpečnostním změnám v posledních letech se Německo rozhodlo výrazně zvýšit investice do armády.
Německo nyní přijalo plán, kdy do roku 2020 počítá s nárůstem obranných výdajů o 20 %.
Pro letošní rok německé ministerstvo obrany počítá s 34,3 miliardy euro (926 miliard Kč).V příštím roce němečtí vojáci získají 36,6 miliardy euro, v roce 2018 36,9 miliardy euro, v roce 2019 s 37,9 miliardy euro a v roce 2020 39,2 miliardy euro (tedy + 20 %).
Původní plány, ještě před krizí na Ukrajině, počítaly přitom s rozpočtem armády v roce 2019 s maximálně 33 miliardy euro. Německo tak oproti plánům “napumpuje” do armády v příštích čtyřech letech navíc 10,2 miliardy euro (275 miliardy Kč).
Více vojáků a techniky
Navýšení jde ruku v ruce s dřívějšími prohlášeními o nutnosti modernizovat německou armádu. V lednu německá ministryně obrany Ursula von der Leyen představila plán modernizace armády do roku 2030 v hodnotě 130 miliardy euro. Podle Tobiase Lindnera, vojenského experta strany zelených v Bundestagu, jde o nárůst 50 miliard euro do modernizace oproti původním plánům.
Dodatečné peníze půjdou mimo jiné na nákup tanků Leopard 2, obrněných transportérů Boxer, samohybných houfnic PzH 2000 nebo vozidel Fusch. Vzroste také počet aktivních vojáků Bundeswheru na 185 000 mužů (+7000).
Počet tanků Leopard 2 vzroste z 225 kusů na 320 kusů. Kromě nákupu 350 nejnovějších bojových vozidel pěchoty Puma plánuje německá armáda (oproti dřívějším úvahám) udržet navíc 190 bojových vozidel pěchoty ve výzbroji. Není jisté, zda německá armáda získá další vozidla Puma nebo projdou modernizací současná vozidla Marder.
Zvýší se také o 130 kusů (na 1300) počet kolových obrněných vozidel Fuchs a Boxer. Počet samohybných houfnic vzroste na 101 kusů (z 89 kusů) a počet vozidel Fennek z 217 strojů na 248 strojů. V německé armádě rovněž zůstane ve výzbroji 38 raketometů MARS II (modernizované MLRS).
Německo stále pozadu
V Německu existuje tlak na další zvýšení rozpočtu armády. Velení Bundeswheru například požadovalo na roky 2017 až 2020 18,5 miliardy euro, místo vládou schválených 10,2 miliard. Také podle komentářů v německých médiích musí Německo více investovat do armády, aby dohnalo roky zanedbávání svých ozbrojených sil.
Přes zvýšení je však Německo dalece od příslibu vydávat 2 % na svou obranu. Při vydají 2 % HDP by rozpočet německého ministerstva obrany dosáhl v letošním roce 57,2 miliardy euro. Největší evropské vojenské velmoci Velká Británie a Francie přitom ročně vydávají na obranu 49 miliardy euro (2,07 %), resp. 39,2 miliardy (1,8 %).
Pro srovnání, Rusko pro letošní rok hodlá vydat na obranu 38,3 miliardy euro, což se rovná 4 % ruského hrubého domácího produktu. Pokud Německo vydá na zbrojení stejně jako Rusko, tedy 4 % HDP, rozpočet německého ministerstva obrany dosáhne 114 miliard euro.
Před německou armádou nyní leží roky práce, aby dostalo své ozbrojené síly ze “zimního spánku”. Nejedná se však jen o pozemní techniku, tristní stav je i u letectva.
Podle zprávy vládního zmocněnce pro obranu Hans-Petera Bartelse z celkového počtu 114 stíhaček Eurofighter je 40 % mimo provoz (probíhá modernizace). V aktivní službě je pouze 68 strojů Eurofighter, z toho je však jen 38 letadel připraveno k okamžitému nasazení. Nedostatek náhradních dílů a peněz na opravu způsobil, že z 93 letadel Tornádo je pouze 29 strojů okamžitě nasaditelných.
Nedostatečné finance se podepisují i na vrtulníkovém letectvu. Německá armáda má v inventáři 43 bitevních strojů Tiger a 40 víceúčelových NH-90. Podle zprávy Bartelse je však pouze sedm Tigerů a pět NH-90 okamžitě nasaditelných do akce.
Zdroj: Defence24
Související články
Izraelci v Německu otestovali revoluční infračervený rušič
Izraelská firma Elbit Systems na cvičení EMBOW XIV mezinárodnímu publiku předvedla schopnosti nové ...
-
29.11.2015
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
-
10.12.2015
-
62 komentářů
-
Redakce AN
Litva kupuje německé transportéry Boxer
Litva významně modernizuje své pozemní ozbrojené síly. Z Německa si pořídí obrněné transportéry, ...
-
14.12.2015
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado
Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. ...
-
22.12.2015
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
V rusku je muslimů více dvacet milionů. V německu jsou muslimů skoro pět milionů. V rámci imigrační vlny do německa se dostalo zatím asi ne půl milionu muslimů, co tam dostali ...Zobrazit celý příspěvek
V rusku je muslimů více dvacet milionů. V německu jsou muslimů skoro pět milionů. V rámci imigrační vlny do německa se dostalo zatím asi ne půl milionu muslimů, co tam dostali azyl.
Neříkám, že to nezvýší náklady na sociální služby, neříkám, že to není potenciální problém do budoucna. Co tvrdím je, že je kolem přistěhovaleckého problému hromada hysterie, která odsouvá racionální řešení problémů do kouta - a která vede k posilování extrémně nacionalistických názorů.Skrýt celý příspěvekk logik On každý milion navíc znamená obrovské náklady, celou sérii problémů včetně nárůstu obecné kriminality a především velká rizika pro vnitřní bezpečnost… Když se sejde ...Zobrazit celý příspěvek
k logik
On každý milion navíc znamená obrovské náklady, celou sérii problémů včetně nárůstu obecné kriminality a především velká rizika pro vnitřní bezpečnost…
Když se sejde milion k dalším, nikterak bezproblémovým milionům, může to být již nestravitelné…
Mj. netvrdila nám před lety právě ona Merkelová, že tzv. „multikulti“ zkrachovalo. Ona nyní sice tvrdí, že integrace je opakem „multikulti“… ale kdepak se to vlastně s větším počtem přistěhovalců z inkompatibilních kulturních okruhů povedlo…
Kdo ví, s jakými problémy se s danou komunitou potýkají bezpečnostní složky, tak milion navíc je naprosto šílené číslo. Jen překlady a následná analýza odposlechů už prý zaberou takový časový prostor, že pokud by teroristé jednali rychle, bude jejich aktivita odhalena zpravidla již pozdě…
Sebevědomá prohlášení politiků ve stylu „máme to pod kontrolou“, či „kontrolu na bezpečnostní situaci získáme“, jsou obvykle jen PR bláboly, bezpečnostní komunita věc vidí zcela opačně, její možnosti a kapacity jsou totiž omezené…
k lorgarius
Myslíš vydat se ve stopách Imperium Romanum, tak alespoň víme, jak (by) to dopadlo….Skrýt celý příspěvekPřesně jak píše Magister_Peditum, po roce 1918 mělo nebývalý územní profit zejména Slovensko, přitom paradoxně nenechá na Česku nit suchou a obviňuje z údajných územních ztrát a ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně jak píše Magister_Peditum, po roce 1918 mělo nebývalý územní profit zejména Slovensko, přitom paradoxně nenechá na Česku nit suchou a obviňuje z údajných územních ztrát a dokonce ekonomického vykořisťování (!).
Obecně platí, že pokud tě někdo osvobodí, nečiní tě šťastným jíst z jeho ruky.
Česko by si přitom dokázalo zajistit nijak malá území ve svém regionu, jen kdyby se nevyčerpalo bojem za větší Slovensko.Skrýt celý příspěvekzbrojir, mozno ze nemci planuju vytvorit arabsku legiu v ramci integracie a zaistenia udrzania pracovnych navykov, ktore prichadzajuci ziskali v Afgane, Iraku, Syrii, Kosove etc, ...Zobrazit celý příspěvek
zbrojir, mozno ze nemci planuju vytvorit arabsku legiu v ramci integracie a zaistenia udrzania pracovnych navykov, ktore prichadzajuci ziskali v Afgane, Iraku, Syrii, Kosove etc, predsa uz Kaiser Wilhelm sa pasoval do roly priatela moslimov a pani Merkel len pokracuje.Skrýt celý příspěvek
Jinak doporučuji k přečtení rozhovor s polským historikem, ve kterém říká "polský" pohled na zábor "zaolží" v 38. http://www.britskelisty.cz/990... Byť je tam ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak doporučuji k přečtení rozhovor s polským historikem, ve kterém říká "polský" pohled na zábor "zaolží" v 38.
http://www.britskelisty.cz/990...
Byť je tam snaha Polsko omlouvat, tak je k Polsku i kritický, takže to stojí za přečtení.Skrýt celý příspěvekcrusader: A na tom je něco špatného, že se zbytek Evropy snažil něco dělat proti režimu, který byl spolu s Hitlerovým německem snad nejzločinějším režimem, co kdy na světě ...Zobrazit celý příspěvek
crusader: A na tom je něco špatného, že se zbytek Evropy snažil něco dělat proti režimu, který byl spolu s Hitlerovým německem snad nejzločinějším režimem, co kdy na světě byl?
Ohledně toho, že většinu polska vlastně drželo německo, to máš pravdu, zapoměl jsem, jak daleko na jihu sahalo. Nicméně to nic nemění na podstatě argumentu, že většina Slezska v tu dobu dávno nebyla v českých rukou - a že Těšínsko náleželo primárně do Slezska?
A ohledně Polska jako umělého státu - ono Polsko vždycky tak nějak tam bylo, kromě cca sto let, co si ho rozdělilo Rusko a Německo (a taky čas bylo pod nadvládou Litvy). "Umělé" bylo to, že k němu byla připojena mezi válkami např. Halič. A souhlasím, že to bylo podobně umělé, jako když k nám bylo připojeno Slovensko a ke Slovensku i kus Maďarska....
Zbrojir: Počet přistěhovalců do Německa je zatím daleko menší, než kolik tam muslimů už dávno žije....
Ohledně toho, o které území jsme usilovali a o které ne, tak to je myslím krásná ukázka toho, jak se vždycky bojíme "minulých" hrozeb a neřešíme současné. Takže snahou Masaryka a Beneše bylo zabezpečit republiku především proti těm zlým Rakušanům a Uhrům - a hrozbu Německa ze severu vážně příliš nebrali, takže tam se spokojili relativně s málem.
Koneckonců, Benešovi to vydrželo celé meziválečné období, ještě v 37 prohlásil, že se více bojí Habsburka než Hitlera.Skrýt celý příspěvekPokud se na věc podívám z obecného a racionálního hlediska, tak jsou současné aktivity exekutivy SRN v evidentním nesouladu. Na jedné straně navyšuje zbrojní rozpočet pro ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se na věc podívám z obecného a racionálního hlediska, tak jsou současné aktivity exekutivy SRN v evidentním nesouladu.
Na jedné straně navyšuje zbrojní rozpočet pro zvýšení akceschopnosti a bojového potenciálu ozbrojených sil, tedy vyvíjí úsilí o zajištění vnější bezpečnosti země, na straně druhé však svou neprozíravou imigrační politikou vytváří značná rizika v oblasti bezpečnosti vnitřní.
Pokud se Merkelová domnívá, že miliony přistěhovalců z inkompatibilních kulturních okruhů nepředstavují pro SRN vážné nebezpečí, pak je její názor v hrubém rozporu se závěry bezpečnostních složek země, které jsou již nyní problémy přetíženy…
S ohledem na rozdíly v natalitě a dosavadní zkušenost s integrací, může za 15-20 let stát SRN před podobnými, v mezích zdejšího právního rámce jen obtížně řešitelnými problémy, stejně jako nyní Francie.
Hospodářsky a vojensky silnou zemi lze nejlépe porazit tak, že ji postupně rozložím zevnitř. Jako bychom neznali mnohé příklady z historie…
Bude moderní Evropa v budoucnu bez svých pilířů, které se díky vnitřním problémům mohou proměnit v nemohoucí mátohy, vůbec schopna uhájit hodnoty, na kterých vznikla, popravdě, vždyť již nyní za aktivního přispěn EU (EK) dochází k jejich citelnému oklešťování s náznakem směřování k určité formě totality (diktátu).Skrýt celý příspěvekOno se stačí podívat na etnickou mapu R-U a dojde vám, že Slovensko se naopak po připojení k Česku ohromně zvětšilo, jak píše Jura99. Tudíž nějaké nářky nad ztrátou pidi území na ...Zobrazit celý příspěvek
Ono se stačí podívat na etnickou mapu R-U a dojde vám, že Slovensko se naopak po připojení k Česku ohromně zvětšilo, jak píše Jura99. Tudíž nějaké nářky nad ztrátou pidi území na severu jsou poněkud bezvýznamné ve srovnání s velkými zisky na jihu a východě. Osobně si myslím, že kdyby jsme neinvestovali tolik energie do zabezpečování lepších hranic na Slovensku, tak by našimi územními zisky nebyly jen mini území v Hlubčicku, Valticích a Vitorazsku. Že se k nám chtěli připojit například Lužičtí Srbové jsme zcela ignorovali, popřípadě jsme mohli připojit min. tzv. český koutek v Kladsku.Skrýt celý příspěvek
Jura99: ja osobne krivdu za stratu nejakého uzemia necítim aj keď pochádzam z dotknutej oblasti. Ono vďaka komunistom je na našej strane tento spor uzavretý aj ked neviem čo na to ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: ja osobne krivdu za stratu nejakého uzemia necítim aj keď pochádzam z dotknutej oblasti. Ono vďaka komunistom je na našej strane tento spor uzavretý aj ked neviem čo na to poliaci. Ide o to že vždy ked sa dotknuté etnikum snažilo pripojiť svoje územie k čsr tak sa čsr na nich vykašľala ... po prvej a aj po druhej svetovej vojne.
Btw. Poliaci vojensky obsadili aj nárokovanú časť Oravy a to ešte o mesiac skôr ako SpišSkrýt celý příspěvekwlko: Po roce 1918 se k ČSR zdaleka nepřipojilo všechno území, o které by bylo logické usilovat. Například Lužice nebo Kladsko. Pokud jde o slovenskou severní hranici, tak Polsko a ...Zobrazit celý příspěvek
wlko: Po roce 1918 se k ČSR zdaleka nepřipojilo všechno území, o které by bylo logické usilovat. Například Lužice nebo Kladsko. Pokud jde o slovenskou severní hranici, tak Polsko a ČSR si vzájemně nárokovaly určitá území na Spiši, Oravě, Čadecku a východních Tater (Javorina). Poláci dokonce ještě v roce 1918 část Spíše obsadili, za v podstatě souhlasu tehdy ještě maďarských vládců. Popsat vzájemná jednání o demarkační čáře a hranici přesahují možnosti příspěvku v této diskusi i téma článku. Výsledek byl takový, že obě strany přijaly ústupky a učinily prohlášení, že se podřídí rozhodnutí velmocí, k čemuž došlo ve Spa (Belgie) v roce 1920. S Těšínskem to nemělo nic společného, snad jen tolik, že Těšínsko bylo rovněž předmětem sporu s Polskem. Slováci naprosto nemají právo cítit žádnou křivdu, tím méně vůči Benešovi, který jim zajistil celou jižní oblast Slovenska vč. Bratislavy a rovněž severovýchodní Slovensko až po řeku Poprad, na které si dělalo celkem oprávněné nároky Rusínsko. Jižní Slovensko vůbec nebylo v plánu takto získat, původně se uvažovalo o linii Nitra-Lučenec. Ovšem české legie a české domácí vojsko hranici posunuly na Dunaj, kvůli lepší obraně a dokonce obsadily Miškolc, Salgátorján, které dnes leží v Maďarsku a odkud byly později maďarskou ofenzivou vytlačeni. Nutno dodat, že na tyto oblasti (ale i na větší část dnes jižního Slovenska) neměla ČSR oprávněný nárok.Skrýt celý příspěvek
no pěkně se tu diskuze zvrhla, ale aspoň jsem si osvěžil vzpomínky ze studií :) no údajně Polsku ještě dlužíme par hektarů kdesi. S tou její pochybnou nacionalistickou vládou a ...Zobrazit celý příspěvek
no pěkně se tu diskuze zvrhla, ale aspoň jsem si osvěžil vzpomínky ze studií :)
no údajně Polsku ještě dlužíme par hektarů kdesi. S tou její pochybnou nacionalistickou vládou a vydaji na zbrojení by jsme se měli mít na pozoru a začít budovat nějakou Stropnického linii na severu :)
uz ted snižují naší obranyschopnost pomocí jejich potravin. až jim dojde uhlí tak tak kdo ví kam si pro nej půjdou :)Skrýt celý příspěvekNeprestavam zasnout co tu nekteri jsou schopni pouzit na obranu sveho oblibence. Sovetsky svaz jen udelal Polsku to co chtelo Polsko udelat Sovetskemu svazu. Polsko asi chtelo ...Zobrazit celý příspěvek
Neprestavam zasnout co tu nekteri jsou schopni pouzit na obranu sveho oblibence. Sovetsky svaz jen udelal Polsku to co chtelo Polsko udelat Sovetskemu svazu. Polsko asi chtelo napadnout i Finsko a dalsi staty, to taky udelal Sovetsky svaz jen na svou obranu. Hladomor na Ukrajine byl taky ciste obranny akt a Katyn, no to tuplem.
Znasilneni dejin v primem prenose, hlavne si hajit toho "sveho kone".Skrýt celý příspěvekMyslím že už není třeba řešit co se dělo na počátku minulého století, alfa a omega je že nikdo nechce na Rusko zaútočit i když si to někteří myslí. Německo se po druhé světové ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že už není třeba řešit co se dělo na počátku minulého století, alfa a omega je že nikdo nechce na Rusko zaútočit i když si to někteří myslí.
Německo se po druhé světové válce dostalo do stavu kdy se sebe sama bojí a proto chodí okolo armády po špičkách místo aby jako jakákoliv jiná světová ekonomická velmoc byla na svou armádu hrdá a investovala do ní. Síla armády má být adekvátní k síle ekonomiky. Vždyť Německo bylo vždy známé vývojem špičkových zbraní a myslím že se nemá v tomto za co stydět a vláda to má podpořit vyzbrojením a zkvalitněním armády jako to ostatně dělá Rusko které si myslím že ve zbraních má po surovinách jediný atraktivní vývozní artikl.
Já jsem si celkem jistý že vývoj zbraní vždy posunul vědeckotechnologický vývoj o kousek dopředu. To co se objevilo ve zbrojním průmyslu (materiály, elektronika, technologie) se dříve nebo později objevilo v civilním sektoru.Skrýt celý příspěvekjura99: Tak keď ich nevymenili za Tešínsko aký zmysel malo že pár tisíc Goralov stalo súčasťou Poľska? Ved taký kšeft sa dá celkom pochopiť, bez tej železničnej trate by bola ...Zobrazit celý příspěvek
jura99: Tak keď ich nevymenili za Tešínsko aký zmysel malo že pár tisíc Goralov stalo súčasťou Poľska? Ved taký kšeft sa dá celkom pochopiť, bez tej železničnej trate by bola existencia Československa asi dosť obtiažna. Ale sľúbiť im plebiscit a potom sa vykašľať na nich? Tak nás môžte poučiť o tomto našom historickom omyle.Skrýt celý příspěvek
Logiku, vy se koukejte podívt do mapy, jak vypadala Střední Evropa před I. světovou válkou, co způsobila bolševická revoluce v Rusku, dále doporučuji období mezi válkami a pak ...Zobrazit celý příspěvek
Logiku, vy se koukejte podívt do mapy, jak vypadala Střední Evropa před I. světovou válkou, co způsobila bolševická revoluce v Rusku, dále doporučuji období mezi válkami a pak situlaci po II. světové, vy jste právě díky tomu, že se neorientujete zeměpisně ten, kdo má problém s historii a překrucujete dějiny!
Jinak, nemusíte hledat složitě, doporučuji školní atlas dějin z roku 1993 myslím. Je vidět, že jste jim nepolíbený.
Jsem ze regionu na pomezí Slezska a Sudet, historii svého kraje znám, a to, co píšete mne dost vytáčí!Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...