Bundeswehr se probouzí: Němci přidají armádě 20 %

Foto: Voják Bundeswehru; ilustrační foto / BMVg
Voják Bundeswehru; ilustrační foto / BMVg 

Německo se přidalo k dalším zemím na evropském kontinentě, které se probudily z letargie, a začíná více investovat do své obrany. Důvodem jsou především události na Ukrajině a nutnost boje proti islámskému terorismu.

Probuzení ze zimního spánku

Německo vydává na obranu dlouhodobě 1,2 až 1,4 % svého hrubého domácího produktu. Avšak díky silné ekonomice má německé ministerstvo obrany jeden z největších vojenských rozpočtů vůbec - aktuálně patří Německu osmá pozice ve světovém žebříčku vojenských výdajů.

V posledních letech ale Německo stále snižovalo výdaje na obranu až na úroveň 1,2 % HDP, což se samozřejmě projevilo i v nižším vojenském rozpočtu. Avšak vzhledem k závažným bezpečnostním změnám v posledních letech se Německo rozhodlo výrazně zvýšit investice do armády.

Německo nyní přijalo plán, kdy do roku 2020 počítá s nárůstem obranných výdajů o 20 %.

Pro letošní rok německé ministerstvo obrany počítá s 34,3 miliardy euro (926 miliard Kč).V příštím roce němečtí vojáci získají 36,6 miliardy euro, v roce 2018 36,9 miliardy euro, v roce 2019 s 37,9 miliardy euro a v roce 2020 39,2 miliardy euro (tedy + 20 %).

Původní plány, ještě před krizí na Ukrajině, počítaly přitom s rozpočtem armády v roce 2019 s maximálně 33 miliardy euro. Německo tak oproti plánům “napumpuje” do armády v příštích čtyřech letech navíc 10,2 miliardy euro (275 miliardy Kč).

Více vojáků a techniky

Navýšení jde ruku v ruce s dřívějšími prohlášeními o nutnosti modernizovat německou armádu. V lednu německá ministryně obrany Ursula von der Leyen představila plán modernizace armády do roku 2030 v hodnotě 130 miliardy euro. Podle  Tobiase Lindnera, vojenského experta strany zelených v Bundestagu, jde o nárůst 50 miliard euro do modernizace oproti původním plánům.

Dodatečné peníze půjdou mimo jiné na nákup tanků Leopard 2, obrněných transportérů Boxer, samohybných houfnic PzH 2000 nebo vozidel Fusch. Vzroste také počet aktivních vojáků Bundeswheru na 185 000 mužů (+7000).

Počet tanků Leopard 2 vzroste z 225 kusů na 320 kusů. Kromě nákupu 350 nejnovějších bojových vozidel pěchoty Puma plánuje německá armáda (oproti dřívějším úvahám) udržet navíc 190 bojových vozidel pěchoty ve výzbroji. Není jisté, zda německá armáda získá další vozidla Puma nebo projdou modernizací současná vozidla Marder.

Zvýší se také o 130 kusů (na 1300) počet kolových obrněných vozidel Fuchs a Boxer. Počet samohybných houfnic vzroste na 101 kusů (z 89 kusů) a počet vozidel Fennek z 217 strojů na 248 strojů. V německé armádě rovněž zůstane ve výzbroji 38 raketometů MARS II (modernizované MLRS).

Německo stále pozadu

V Německu existuje tlak na další zvýšení rozpočtu armády. Velení Bundeswheru například požadovalo na roky 2017 až 2020 18,5 miliardy euro, místo vládou schválených 10,2 miliard. Také podle komentářů v německých médiích musí Německo více investovat do armády, aby dohnalo roky zanedbávání svých ozbrojených sil.

Přes zvýšení je však Německo dalece od příslibu vydávat 2 % na svou obranu. Při vydají 2 % HDP by rozpočet německého ministerstva obrany dosáhl v letošním roce 57,2 miliardy euro. Největší evropské vojenské velmoci Velká Británie a Francie přitom ročně vydávají na obranu 49 miliardy euro (2,07 %), resp. 39,2 miliardy (1,8 %).

Pro srovnání, Rusko pro letošní rok hodlá vydat na obranu 38,3 miliardy euro, což se rovná 4 % ruského hrubého domácího produktu. Pokud Německo vydá na zbrojení stejně jako Rusko, tedy 4 % HDP, rozpočet německého ministerstva obrany dosáhne 114 miliard euro.

Před německou armádou nyní leží roky práce, aby dostalo své ozbrojené síly ze “zimního spánku”. Nejedná se však jen o pozemní techniku, tristní stav je i u letectva.

Podle zprávy vládního zmocněnce pro obranu Hans-Petera Bartelse z celkového počtu 114 stíhaček Eurofighter je 40 % mimo provoz (probíhá modernizace). V aktivní službě je pouze 68 strojů Eurofighter, z toho je však jen 38 letadel připraveno k okamžitému nasazení. Nedostatek náhradních dílů a peněz na opravu způsobil, že z 93 letadel Tornádo je pouze 29 strojů okamžitě nasaditelných.

Nedostatečné finance se podepisují i na vrtulníkovém letectvu. Německá armáda má v inventáři 43 bitevních strojů Tiger a 40 víceúčelových NH-90. Podle zprávy Bartelse je však pouze sedm Tigerů a pět NH-90 okamžitě nasaditelných do akce.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelci v Německu otestovali revoluční infračervený rušič

Izraelská firma Elbit Systems na cvičení EMBOW XIV mezinárodnímu publiku předvedla schopnosti nové ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Litva kupuje německé transportéry Boxer

Litva významně modernizuje své pozemní ozbrojené síly. Z Německa si pořídí obrněné transportéry, ...

Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado

Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    08:06 05.04.2016

    Karlos73: Že české vedení ČSR údajně vyměnilo Těšínsko za jakési dědiny na Spiši je oblíbený slovenský omyl, daný neznalostí dějepisu a zeměpisu. Pro jednoduchost by postačilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: Že české vedení ČSR údajně vyměnilo Těšínsko za jakési dědiny na Spiši je oblíbený slovenský omyl, daný neznalostí dějepisu a zeměpisu. Pro jednoduchost by postačilo podívat se na mapu Českého království z roku 1918, tedy k okamžiku rozpadu R-U a světe div se, je tam mj. Těšínsko a Bílsko jako jeho součást ! Proto pokud se chcete ztrapňovat v neznalostech, tvrďte si podobné nesmysly dál. Rovněž by bylo dobré si na slovenské straně uvědomit, že celé jižní a východní Slovensko je dar diplomatických schopností Beneše a vojenské akce legií a domácího vojska, převážně českých. To je násobně víc, než pár dědin na Spiši.

    Magister_Peditum: příslib R-U a Německa Polákům měl docela dalekosáhlé následky v pozdější zahraniční orientaci Poláků. Oni skutečně vyhodnotili Německo jako menší zlo než Rusko, zpočátku dokonce polské legie bojovaly na straně centrálních mocností (jsou mj. známy boje mezi polskými legiemi a českými na východní frontě) a tato orientace Polákům vydržela nejméně celé období mezi válkami. Tím se lišili od ČSR a prakticky to vylučovalo spolupráci obou států mezi válkami.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    01:51 05.04.2016

    logik: Ano, jenže tu většinu území Slezska získalo Polsko až po druhé světové válce. Až do roku 1945 patřilo Slezsko Německu. S výjimkou Rakouského Slezska, které připadlo RČS a ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:
    Ano, jenže tu většinu území Slezska získalo Polsko až po druhé světové válce. Až do roku 1945 patřilo Slezsko Německu. S výjimkou Rakouského Slezska, které připadlo RČS a malé části Horního Slezska, které po plebiscitu ve 20. letech připadlo nově vzniklému Polsku.
    To se zahájením války je dost diskutabilní. Ve skutečnosti to totiž bylo Rusko, které jako první začalo mobilizovat proti R-U a Německu, čímž si dle tehdy platné vojenské logiky, vynutilo protiakce a eskalaci konfliktu. R-U tehdy mobilizovalo jen proti Srbsku a Německo nezahájilo vůbec žádné vojenské přípravy. Jak si mohli představovat, že Pařížský mírový systém něco vyřeší, když už od začátku dělali v oněch 14 Wilsonových bodech výjimky?
    Důležité je, že Šlonzáci byli právě v tom Těšínsku.

    crusader:
    Zajímavé, že to byli sami Bolševici, co navrhli tak výrazné ústupky v Brestu-Litevském. Jinak Dohoda určitě nechtěla Rusko rozbít na padrť, ale vrátit k moci starý režim, popřípadě předbřeznovou vládu, a vrátit ho zpět do války. Jediný, kdo se skutečně snažil Rusko destabilizovat byli Němci s jejich podporou bolševické revoluce, což se jim taky podařilo (byť z dlouhodobého hlediska si tím spíš uškodili).
    S tím sebráním území to taky není přesné. Ve skutečnosti už v průběhu války jak Německo, tak R-U přislíbili, že podpoří vznik polského státu. Základem měla být bývalá ruská Kongresovka, rakouská Halič a snad i něco od Německa, ale tím si nejsem jistý. Každopádně by šlo téměř o návrat k polským hranicím před třetím dělením Polska na konci 18. století.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    00:08 05.04.2016

    logik A co mám jako chápat? Že se skoro všechny státy světa snažily podporou kontrarevoluce rozbít Rusko napadrť? O tyhle území přišlo díky Německu a Brestlitevskýmu míru, který ...Zobrazit celý příspěvek

    logik
    A co mám jako chápat?
    Že se skoro všechny státy světa snažily podporou kontrarevoluce rozbít Rusko napadrť? O tyhle území přišlo díky Německu a Brestlitevskýmu míru, který bylo nucený podepsat, aby si uvolnilo ruce v boji proti ostatním. Právě v Brest-litevsku byly západní hranice Ruska, to je ten Brest, kde se potom v roce 1939 setkala Rudá armáda a Wehrmacht a to je ta brestská pevnost co se hrdinně bránila i v hlubokém týlu wehrmachtu v roce 1941.
    Brest-litevský mír bralo Rusko (SSSR) jako vynucenou dohodu a nikdy se s ním nesmířilo. Stejně jako ČSR s mnichovskou dohodou (ta byla navíc o nás bez nás podepsaná našimi spojenci)

    Většina Slezska byla připojena k Polsku až po 2.světové válce, Německo končilo prakticky u Bohumína, Wroclaw neboli správněji Breslau neboli Vratislav byla součástí Německa.

    No a Polsko, vždyť vzniklo tím, že Spojenci sebrali kus území Německému císařství, Halič sebrali rozpadajícímu se R-U mocnářství a další kus sebrali Rusku. Hlavně, že o ČSR Poláci (po vzoru Němců) říkali, že je to umělý stát.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:26 04.04.2016

    a ohledně šlonzáků: po skončení IWW většina obyvatel chtěla tam nebo tam. Samostatné Slezsko chtělo málo obyvatel. A šlonzáci žili jen na malé části území - samotné Slezsko sahá ...Zobrazit celý příspěvek

    a ohledně šlonzáků: po skončení IWW většina obyvatel chtěla tam nebo tam. Samostatné Slezsko chtělo málo obyvatel.
    A šlonzáci žili jen na malé části území - samotné Slezsko sahá až ke Sněžce, Wroclawi atd...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:18 04.04.2016

    crusader: to je fakt tak velkej problém pochopit, že je trochu jiná situace, když se rozpadá stát a dělí se jeho území mezi nově vznikající státy, a když jeden funkční etablovaný ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: to je fakt tak velkej problém pochopit, že je trochu jiná situace, když se rozpadá stát a dělí se jeho území mezi nově vznikající státy, a když jeden funkční etablovaný stát přepadne druhej?

    Magister_Peditum: Zákaz spojení Německa s Rakouskem bylo úmyslné zabránění vzniku germánského superstátu. Upření toho práva byla "cena" za zahájení války.
    A s Polskem a Slezskem nemáte pravdu - zapomínáte na to, že to, co dneska nazýváme (českým) Slezskem je jen zlomek skutečného Slezska, které je většinou na území Polska.

    skelet: Jenže po první světové byl nástupnickým státem na tomto území Polsko, takže to "dědilo" po zaniklém Prusku práva...Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    22:53 04.04.2016

    Se mi fakt líbí jak se tu řeší jestli má nárok Polsko na Slezsko, protože mu možná patřilo ve 14 století. Ale SSSR byl agresor, i když obsadil území (východní část Polska, ...Zobrazit celý příspěvek

    Se mi fakt líbí jak se tu řeší jestli má nárok Polsko na Slezsko, protože mu možná patřilo ve 14 století.
    Ale SSSR byl agresor, i když obsadil území (východní část Polska, Pobaltí, Finsko, Besarábie) které patřilo k Rusku ještě v roce 1919 (neboli 20 let předtím).

    Když jsme u těch územních požadavků, přikláním se požadavkům na území co patřilo českému království za Přemysla Otakara II (to bylo české království až k Jadranu), nebo za Karla IV (především požadovat Lucembursko, tam je jeden z nejvyšších průměrných platů v Evropě) :-))))))

    svang
    možná sice nezanechává tepelnou stopu, ale řve jako splašená zahradní sekačka :-))) Ale jako ultralight je to zajímavý letadlo.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    20:30 04.04.2016

    logik: V takovém případě měli mít Rakušané snad právo na připojení se k Německu, ne? A taky jim to bylo v Paříži upřeno. Jinak mám takový pocit, že stále vycházíš z toho, že ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: V takovém případě měli mít Rakušané snad právo na připojení se k Německu, ne? A taky jim to bylo v Paříži upřeno. Jinak mám takový pocit, že stále vycházíš z toho, že Slezsko automaticky připadlo Polsku. To není pravda. Mezi obnovením Polska a připojením Slezska k Polsku uplynulo 25 let... Slezsko Polsku nepatřilo od 14. století. To bychom mohli vznášet stejné nároky i na Rakousko nebo Polsko, které nám taky patřilo naposledy před 7 staletími.

    skelet: No, buďme rádi, že "Rakušáci" projeli jen to Slezsko. Uvědom si, že v sázce bylo mnohem víc. Bavorsko se Saskem si chtěli rozdělit i ten zbytek Českých zemí. Navíc štěstí v neštěstí bylo také to, že ztrátou Slezska se Češi stali většinou a mohlo konečně začít národní obrození. Neříkám, že bychom si případným poněmčením spoustu věcí neusnadnili, ale český národní stát by s německou většinou vznikal asi těžko. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • svang
    19:54 04.04.2016

    Tak treba si ted Nemci budou moci dovolit novou ceskou stealth stihacku UL - 39 Albi (25 metru dlouha babovka), ktera unikne vsem radarum a nezanechava ani tepelnou stopu ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak treba si ted Nemci budou moci dovolit novou ceskou stealth stihacku UL - 39 Albi (25 metru dlouha babovka), ktera unikne vsem radarum a nezanechava ani tepelnou stopu :)

    http://budejovice.idnes.cz/str... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:53 04.04.2016

    Ano, Pruska nikoliv Polska. Polsko k tomu přišlo až po První světové. Do té doby to byl česko-německý spor.
    Největší kus Slezska by byl, kdyby to neprojeli Rakušáci :-/

    Ano, Pruska nikoliv Polska. Polsko k tomu přišlo až po První světové. Do té doby to byl česko-německý spor.
    Největší kus Slezska by byl, kdyby to neprojeli Rakušáci :-/

  • logik
    19:41 04.04.2016

    skelet: ano, v 14. století. Ovšem v 19. jsme v rruskorakouských válkách Slezsko ztratili ve prospěch Pruska - a na daném území pak z Pruska vzniklo (nebo se spíše obnovilo) ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: ano, v 14. století. Ovšem v 19. jsme v rruskorakouských válkách Slezsko ztratili ve prospěch Pruska - a na daném území pak z Pruska vzniklo (nebo se spíše obnovilo) Polsko.
    Historie Slezska je hodně složitá a proto ani není moc jednoduché říci, komu patří. Po "územním" právu nejspíše asi nám, po národnostním nejvíce Polsku.

    V okamžiku, kdy bychom byly "etablovaný stát", tak má územní právo prim. Ovšem v okamžiku, kdy se náš stát formoval na troskách Rakouska Uherska, tak prostě Polská práva nebyla zanedbatelná.

    Neměli jsme bourat RU a mohli jsme mít Slezska větší kus :-).Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:21 04.04.2016

    Slezsko nebylo Polské. Polsko se Slezska zřeklo výměnou za to, že si čeksý král nebude nárokovat jejich korunu. Ve sporu komu patří Slezsko Poláci spíše přicmrndávali.

    Slezsko nebylo Polské. Polsko se Slezska zřeklo výměnou za to, že si čeksý král nebude nárokovat jejich korunu. Ve sporu komu patří Slezsko Poláci spíše přicmrndávali.

  • logik
    19:16 04.04.2016

    - Magister_Peditum: Pleteš se v tom, co je právo na sebeurčení. To neznamená, že jakýkoli část země se může kdykoli připojit k státu, jehož národa je na daném území většina. Takové ...Zobrazit celý příspěvek

    - Magister_Peditum: Pleteš se v tom, co je právo na sebeurčení. To neznamená, že jakýkoli část země se může kdykoli připojit k státu, jehož národa je na daném území většina. Takové právo není.
    Právo na sebeurčení říká, že národ má právo na svůj národní stát.

    A Slezsko bylo polské - ve smyslu patřilo pod Polský stát. Tedy Polsko mohlo nárokovat Těšínské knížectví, jako součást Slezka. A my zas celé Slezsko jako součást Zemí koruny české :-) - ovšem reálně jsme na celé Slezko už nárok neměli. Proto to tam nebylo jednoduché....


    Jinak většina těšínska byla polská, nesouhlasili jsme tenkrát s rozdělením podle jazyka právě proto, že bychom o většinu přišli...Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    18:52 04.04.2016

    logik: Slezsko bylo polské? Už od 13. století byla většina obyvatel Slezska Němci a až do 19. století bylo slovanské obyvatelstvo zde národně nevyhraněné. Povětšinou si říkali ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Slezsko bylo polské? Už od 13. století byla většina obyvatel Slezska Němci a až do 19. století bylo slovanské obyvatelstvo zde národně nevyhraněné. Povětšinou si říkali "Šlonzáci" a teprve agitka z nedalekého Krakova z nich na přelomu 19. a 20. století "udělala" Poláky. Jinak Slezsko až do konce druhé světové války nevlastnilo Polsko ale Německo. Polsku připadla jen část Horního Slezska. Jinak je zajímavé, že nebylo úplně jisté, že by se obyvatelé Těšínska rozhodli v plebiscitu pro připojení k Polsku.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    18:46 04.04.2016

    O právu na sebeurčení se toho hodně namluvilo, ale v reálu k němu téměř nikde nedošlo. Italové si například po první světové válce urvali i kus Jižního Tyrolska, kde žádní Italové ...Zobrazit celý příspěvek

    O právu na sebeurčení se toho hodně namluvilo, ale v reálu k němu téměř nikde nedošlo. Italové si například po první světové válce urvali i kus Jižního Tyrolska, kde žádní Italové nežili a podobně postupovali na Istrii, kde žili Italové jen při pobřeží. My jsme zase zabrali polská a maďarská území jen kvůli hospodářským a strategickým účelům. O upření práva na sebeurčení Němcům v Česku a Rakousku ani nemluvě. Poláci zase ve jménu obnovení polské velikosti někdy ze 16. století zabraly území, kde žili Rusíni a Litevci.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    18:40 04.04.2016

    1.) Vojensku silu Bundeswehru treba chapat v suvislostiach kolektivnej obrany NATO. Tu nejde o surove cisla, pocty techniky a pod. Ovela dolezitejsie je fungovanie spolocnej ...Zobrazit celý příspěvek

    1.) Vojensku silu Bundeswehru treba chapat v suvislostiach kolektivnej obrany NATO. Tu nejde o surove cisla, pocty techniky a pod. Ovela dolezitejsie je fungovanie spolocnej obrany, spolocneho velenia, spolocnej koordinacie akcii. Uz niekolko rokov sa pracuje na spolocnych silach okamzitej reakcie. Nie je teda ani tak dolezite kolko vojakov ma Nemecko v zbrani - inak v EU je v zbrani 1 000 000 - slovom jeden MILION - vojakov, ale ovela dolezitejsi je pocet vojakov schopnych okamzitej reakcie. Klasicky vojnovy konflikt nas tak skoro necaka, ale co potrebujeme je silna expedicna armada schopna zasiahnut kdekolvek na svete v kratkom case.

    2.) Pre rusofilov: medzi rokmi 1939-1941 napadol ZSSR bud priamo, alebo brutalnym vydieranim VSETKYCH svojich europskych susedov - Finsko, Estonsko, Lotyssko, Litva, Polsko, Rumunsko.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:21 04.04.2016

    nesher: Těšínsko nebylo součást čech jako takových, byla to součást Slezka (a pod čechami jen jako léno). A Slezsko bylo přitom Polské. To území bylo vinou třetího (Německo) ...Zobrazit celý příspěvek

    nesher: Těšínsko nebylo součást čech jako takových, byla to součást Slezka (a pod čechami jen jako léno). A Slezsko bylo přitom Polské. To území bylo vinou třetího (Německo) roztrženo vedví a díky tomu tam "dobré" řešení neexistovalo.
    Já netvrdím, že na Těšínsko mělo nárok Polsko - ta situace tam byla hodně složitá a bylo tam hodně "protichůdných práv". My jsme však místo snahy o "pokojné řešení" sáhli po síle (a ne, poláci v tom řešení nebyli o moc lepší....).

    Vestly: Já porovnávám zločinnost režimů. Polsko si vcelku pokojně zabralo kus území, o které se celých dvacet let s námi hádalo. Rusko např. obsadilo Ukrajinu proti vůli jejich obyvatel a vyvraždili tam miliony lidí.... Zaútočilo na Finsko a ukradlo mu kus území, obsadilo pobaltí, polsko - a po válce půlku evropy. Srovnávat tydle dva státy chce hodně rudé brýle.

    crusader:
    Kdyby jsi četl, co jsem psal, tak jsem na Tvoji námitku už odpověděl - kritérium, které je dostatečné pro rozdělení státu při "parcelování" rozpadající se říše, již není dostatečné pro "zahájení parcelace" nějakého státu.
    Navíc vazby těšínska na české země jsou menší, nežli vazby sudet. Těšínsko bylo primárně Slezské, a až pak potažmo jako část Slezka součást zemí koruny České. Takže si ho mohlo nárokovat jak Polsko, které v tu dobu vlastnilo Slezsko, stejně jako vznikající ČSR.

    ----

    Ano, němeci měli své školy, ovšem jen na území, kde měli daná procenta a české úřady se cíleně snažili německé obyvatelstvo rozmělňovat, aby je mohli zavřít.

    Dál byly disproporce např. v obsazenosti státních úřadů, nebo v rozdělování konfiskátů z pozemkových reforem.

    Další nespravedlnost byla v konceptu československého národa - nic takového neexistovalo, byl to umělý právní konstrukt, aby šlo němcům upřít status národnostní menšíny.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    18:02 04.04.2016

    RiMr Doufám, že Vás synovec hned usadil s tím, že tam není T ale Ď :-)) Ohledně toho Německa. Ač se shodneme spíš výjimečně, s tou Vaší poslední větou souhlasím stoprocentně. ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr
    Doufám, že Vás synovec hned usadil s tím, že tam není T ale Ď :-))

    Ohledně toho Německa. Ač se shodneme spíš výjimečně, s tou Vaší poslední větou souhlasím stoprocentně. Pokud v tom nejsou peníze na návrat imigrantů do jejich zemí, jsou to opravdu špatně investované peníze.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    17:55 04.04.2016

    Jura99,Nesher: Doplním mimo tému "Bundeswehr se probouzí: Němci přidají armádě 20 %" Zabúdate na jedno, a to, že Československá (Česká) vláda si vyriešila územie Tešínska na úkor ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99,Nesher: Doplním mimo tému "Bundeswehr se probouzí: Němci přidají armádě 20 %"
    Zabúdate na jedno, a to, že Československá (Česká) vláda si vyriešila územie Tešínska na úkor Slovenska, bez plebiscitu, bez rozhodnutia nejakých slovenských orgánov ! Tým, že odstúpili Severný Spiš a Čiernu Oravu Poľsku. Územia boli historické a tvorili súčasť Uhorského štátu (Slovenska) od 11.storočia.
    Napriek sľubu o usporiadaní plebiscitu v sporných obciach, minister zahraničia Eduard Beneš podpísal s Poľskom na Konferencii ministrov v Spa (Belgicko) zmluvu o hraniciach, v ktorej sa vzdal 13 spišských dedín (Nova Bialka, Jurgov, Niedziča, Kacvin, Lapše a i. o rozlohe 195 km², 8747 obyv.) a 12 oravských dedín (obec Jablonka a okolie, 389 km², 16133 obyv.), ktorých obyvatelia boli takmer výlučne Slováci. Beneš a Československá vláda obrala Slovensko o územie rozlohy 584km2 a jej obyvateľov...
    https://sk.wikipedia.org/wiki/...
    https://sk.wikipedia.org/wiki/...
    Takže ohľadom Tešínska by ste mali držať ústa a šúchať nohami. Doteraz je to pre veľkú časť Slovákov brané ako krivda. Podobne sa Československá vláda zachovala k Rusínom, keď odovzdala Stalinovi Zakarpatsko po II.s.v. ... Po následných rokovaniach medzi Česko-Slovenskom a Sovietskym zväzom, pri ktorých komunisti presvedčili Edvarda Beneša, aby odstúpil územie Sovietskemu zväzu. Formálne sa tak stalo v júni 1945, teda až po oficiálnom skončení druhej svetovej vojny. Dnes snívať o zmene hraníc je už nereálne, Česko-Slovensko-Polská hranica je zložitá a vŕtať sa v tom by bolo ako otvárať Pandorinu skrynku...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:52 04.04.2016

    GAVL: Me fascinuje, že tak častá reakce na tvrzení "stát X lže v tom a tom" je "no a co, stát Y lže taky", případně (a to je ještě lepší) "není tomu tak že stát X lže, protože lže ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL:
    Me fascinuje, že tak častá reakce na tvrzení "stát X lže v tom a tom" je "no a co, stát Y lže taky", případně (a to je ještě lepší) "není tomu tak že stát X lže, protože lže stát Y".

    Trochu mi to připomíná reakci mého tehdy šestiletého synovce, který po usvědčení z jedné dětské nepodstatné lži ukřivděně úkosem pronesl "...a ty zas nevíš jak se řekne rusky kůň!!!"
    Navíc já jsem mu řekl "vím, lóšať", čímž jsem ho "dorazil" :)

    Tedy jak mění lživost propagandy o tom (třeba), že Fini napadli Rusko, nebo že Kursk potopilo NATO informace (kterou nerozporuji), že dochází ke zlehčování zločinů (nejen) banderovců?

    A k tomu Německu:
    "ROČNĚ by se německé náklady na přijetí, zajištění a integraci migrantů mohly podle IfW (Ústav světového hospodářství - Kiel) pohybovat kolem 25 až 55 miliard eur"

    ...nechť si tuto informaci podle svého vítačského či odmítavého naturelu v souvislosti s výše uvedeným v článku vyloží každý sám...
    Já si to vykládám ve stylu "to jsou opravdu špatně investované peníze"...Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    17:42 04.04.2016

    logik Pokud přiznáte národnostní důvody u Těšínska, můžete přesně to samé aplikovat i u českého pohraničí (Sudety jsou jen oblast východních Čech a severní Moravy - Orlické hory a ...Zobrazit celý příspěvek

    logik
    Pokud přiznáte národnostní důvody u Těšínska, můžete přesně to samé aplikovat i u českého pohraničí (Sudety jsou jen oblast východních Čech a severní Moravy - Orlické hory a Jeseníky). I když to původně bylo území českého království.
    To bychom mohli podle národnostního principu uznat třeba provincii Deutschböhmen jako součást Rakouska.
    No a Československo nemuselo vůbec vzniknout, aspoň by ho nebylo třeba v roce 1938 rozbít.

    Pořád čekám na ty důkazy utlačování sudetské menšiny.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7