BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku


Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
    • Scotty
      18:08 23.10.2021

      Slyšel jste někdy výraz bouře ve sklenici vody?

      Slyšel jste někdy výraz bouře ve sklenici vody?

  • ALCR
    12:39 18.04.2019

    iDnes/Technet - Česká armáda jde proti trendu. Zakázka za více než 50 miliard je plná ...Zobrazit celý příspěvek

    iDnes/Technet - Česká armáda jde proti trendu. Zakázka za více než 50 miliard je plná podivností.
    https://www.idnes.cz/technet/v...

    Ministerstvo obrany ČR - Resort obrany 27. 3. 2019 seznámil čtveřici potenciálních dodavatelů s podmínkami tendru na pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) za více než 50 miliard.
    http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    02:52 09.04.2019

    Velice dobrej článek a hlavně smutný čtení.. to má člověk prostě pocit, že na obraně jsou zaměstnaný naprostý ...Zobrazit celý příspěvek

    Velice dobrej článek a hlavně smutný čtení.. to má člověk prostě pocit, že na obraně jsou zaměstnaný naprostý amatéři.

    https://www.idnes.cz/technet/v... Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:07 09.04.2019

      článek bohužel jednostranně nahrává Pumě a opomíjí, že ji kvůli bezosádkové věži vyřadili i v Austrálii. Faktem ale je, že oslovit 4 výrobce, u kterých se u 2-3 ví, že zadání ...Zobrazit celý příspěvek

      článek bohužel jednostranně nahrává Pumě a opomíjí, že ji kvůli bezosádkové věži vyřadili i v Austrálii. Faktem ale je, že oslovit 4 výrobce, u kterých se u 2-3 ví, že zadání nesplní, je trochu nesmysl.Skrýt celý příspěvek

      • Clanek
        10:30 09.04.2019

        Clanek velice jasne popisuje situaci a nic neopomiji, Australie je tam zminena nekolikrat. Kazdopadne je to hezke shrnuti zase jednou takoveho "krasne vychodniho tendru". Nejdriv ...Zobrazit celý příspěvek

        Clanek velice jasne popisuje situaci a nic neopomiji, Australie je tam zminena nekolikrat.
        Kazdopadne je to hezke shrnuti zase jednou takoveho "krasne vychodniho tendru".
        Nejdriv se nepozve par zasadnich hracu (zvlast JK, ktera by eventuelne mela k dispozici i dela a MBT), naopak se pozve namer coz je OT a ne BVP (i kdyz se BVP planuje/testuje, nic realneho zatim neni). Pak se usporadaji armadni zkousky, ktere projde ten i onen, aby se nakonec v zadani "vyberoveho rizeni" objevila nejedna vlastnost, ktera vetsinu ucastniku vylucuje. Tim ale cely cirkus nekonci, spise teprve zacina, neb ta obhajoba poctu clenu vysadku nebo lpeni na osadkove vezi "bo australie"...

        Nevim no, bude to spousta ztraceneho casu, snaha o transparentnost ktera ale zatim vychazi presne opacne, a nakonec se stejne koupi "ten jediny spravny". Mohlo se to od zacatku resit vlada-vlada, cena by byla stejna, transparentnost stejna, udajne ofsety stejne, jen by to bylo treba driv a bez toho divadla kolem.Skrýt celý příspěvek

        • Gibon
          12:23 09.04.2019

          Podmienkami vysachovat vozidlo, ktore ako jedine trafi vsetky ciele s uspesnostou zasahu 92,5%, pricom druhe v poradi je uspesne na 47,5% mi pripomenulo hlasku so znameho ceskeho ...Zobrazit celý příspěvek

          Podmienkami vysachovat vozidlo, ktore ako jedine trafi vsetky ciele s uspesnostou zasahu 92,5%, pricom druhe v poradi je uspesne na 47,5% mi pripomenulo hlasku so znameho ceskeho filmu:
          - Chodí to dobře, ale neseje to.
          - To je ale u secího stroje dost podstatna zavada ne?Skrýt celý příspěvek

          • saracen1
            13:30 09.04.2019

            A tieto informácie sú odkiaľ Gibon

            A tieto informácie sú odkiaľ Gibon

          • Gibon
            13:42 09.04.2019

            Z daneho clanku: "V den, kdy zkoušky probíhaly, nebylo na Libavé úplně ideální počasí. Foukal silný vítr, což zdařile simulovalo náročné bojové podmínky, s nimiž se jednotlivé typy ...Zobrazit celý příspěvek

            Z daneho clanku:
            "V den, kdy zkoušky probíhaly, nebylo na Libavé úplně ideální počasí. Foukal silný vítr, což zdařile simulovalo náročné bojové podmínky, s nimiž se jednotlivé typy musely při palbě vyrovnávat. Vítězem střeleckých zkoušek se stalo německé bojové vozidlo Puma, které jako jediné zasáhlo všech osm cílů, přičemž většinu z nich všemi pěti ranami. Puma si připsala třicet sedm zásahů ze čtyřiceti vypálených ran.

            Všichni ostatní uchazeči měli minimálně jeden cíl, který vůbec nezasáhli. Zajímavostí je, že druhé nejlepší vozidlo mělo při střeleckých zkouškách pouhých devatenáct zásahů ze čtyřiceti vypálených ran."

            Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/v... Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:06 09.04.2019

            Nějak se mi nezdá že za by Puma nastřílela až tak výrazný rozdíl proti Lynxu který používá stejný kanón. Z toho článku cejtím PR oddělení PSM na sto honů.

            Nějak se mi nezdá že za by Puma nastřílela až tak výrazný rozdíl proti Lynxu který používá stejný kanón. Z toho článku cejtím PR oddělení PSM na sto honů.

          • Clanek
            16:42 09.04.2019

            Kolem toho kdo co nastrilel bych se tocil ze vseho nejmin. Nakonec Puma mela nejspis jasne nejlepsi posadku (jedini profesionalni vojaci na place + Bundeswehr tam jiste neposlal ...Zobrazit celý příspěvek

            Kolem toho kdo co nastrilel bych se tocil ze vseho nejmin. Nakonec Puma mela nejspis jasne nejlepsi posadku (jedini profesionalni vojaci na place + Bundeswehr tam jiste neposlal nejake cuckare, ale sve nejlepsi). Takze si z toho odnasim informaci ze ve spravnych rukou umi Puma zasahnout vse a vzdy, coz ale automaticky neimplikuje, ze by snad kazdy dalsi ucastnik onech streleb byl v tomto horsi. To je jen jedna z moznosti, jednou z dalsich je ze jsou stejne dobri, dalsi ze jsou dokonce i lepsi... kdo vi, proste nemeli rovne podminky.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:09 09.04.2019

            Firmy které se přihlásí do tendru budou muset dodat vozidlo podle specifikace AČR k porovnávacím zkouškám. Takže to jak jednotlivé BVP fungují reálně bude ověřeno. Puma je jistě ...Zobrazit celý příspěvek

            Firmy které se přihlásí do tendru budou muset dodat vozidlo podle specifikace AČR k porovnávacím zkouškám. Takže to jak jednotlivé BVP fungují reálně bude ověřeno.
            Puma je jistě pokročilé BVP, ale zkrátka do požadavku armády se svými parametry nevešla. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. :)Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            07:29 10.04.2019

            Scotty: Ale to je dané tím, že Armáda si neudělala domácí úkol a tedy před masivní investicí nepřehodnotila doktríny nasazení. Clanek: "Kolem toho kdo co nastrilel bych se tocil ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty: Ale to je dané tím, že Armáda si neudělala domácí úkol a tedy před masivní investicí nepřehodnotila doktríny nasazení.

            Clanek: "Kolem toho kdo co nastrilel bych se tocil ze vseho nejmin. Nakonec Puma mela nejspis jasne nejlepsi posadku (jedini profesionalni vojaci na place + Bundeswehr tam jiste neposlal nejake cuckare, ale sve nejlepsi)"

            Každý výrobce chce ukázat vozidlo v nejlepším světle.... Tedy všichni vzali nejlepší posádky co mohli...
            A jasně se ukázalo kdo v jednom z nejpodstatnějších parametrů vede.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            08:05 10.04.2019

            Jirosi /Ale to je dané tím, že Armáda si neudělala domácí úkol a tedy před masivní investicí nepřehodnotila doktríny nasazení./ Pokud je to narážka na požadavek 8+3 ta se na ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            /Ale to je dané tím, že Armáda si neudělala domácí úkol a tedy před masivní investicí nepřehodnotila doktríny nasazení./
            Pokud je to narážka na požadavek 8+3 ta se na výsadku šesti vojáků opravdu nic nemění. Co je ovšem novinka tak to že s výsadkem se budou přepravovat dva specialisté - velitel čety, zástupce velitele čety, ISR tým, operátor dronu a další podle potřeby. Stejné složení přepravovaných vojáků by mělo být i u KBVP které jsou také osmimístné.Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            08:07 10.04.2019

            Jirosi: tiez som trochu prekvapeny, ze tie vysledky zo strelieb niekomu nevadia. Ved ten viac ako 30 rocny 2A42 z vasich BVP2 dosahuje lepsie vysledky. A to maju SRP urovne 80tych ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi:
            tiez som trochu prekvapeny, ze tie vysledky zo strelieb niekomu nevadia.
            Ved ten viac ako 30 rocny 2A42 z vasich BVP2 dosahuje lepsie vysledky. A to maju SRP urovne 80tych rokov socialistickeho hospodarstva.

            Ale tak vase BVP, mne je to v podstate jedno.Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            08:24 10.04.2019

            Jirosi: Každý výrobce chce ukázat vozidlo v nejlepším světle.... Tedy všichni vzali nejlepší posádky co mohli... A jasně se ukázalo kdo v jednom z nejpodstatnějších parametrů ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi:
            Každý výrobce chce ukázat vozidlo v nejlepším světle.... Tedy všichni vzali nejlepší posádky co mohli...
            A jasně se ukázalo kdo v jednom z nejpodstatnějších parametrů vede.

            To ze kazdy vyrobce se pokusi vzit to nejlepsi co mnel k dispozici vubec neznamena, ze ma k dispozici neco podobne kvality jako Bundeswehr. Nebo mi snad chcete tvrdit, ze i vyrobce ma na vyber z 200+ posadek a muze si vybirat tu nejsehranejsi? Ze toho vyrobcova posadka, ktera dela treba 3-4 prezentace pro potencialni zakazniky za rok a jinak se venuje jen testum, najezdi a nastrili s ostrou stejne jako ona posadka z Bundeswehru? Ale jdete. Jestli si vyrobce drzi 2-3 posadky tak mozna prehanim, a jestli se dozvi o strelbach tyden predem tak ani neni jiste ze ma tu nejlepsi k dispozici. Jo kdyby tam byla treba profesionalni armadni norska posadka s CV90 a to same z rakouska s ACODem, a vysledek byl furt stejny, pak se muzeme bavit. Takhle se z toho jen snazite vycist neco co tam zkratka neni.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            09:51 10.04.2019

            Jirosi armáda si ten domácí úkol udělala, ale vyšlo jí z toho, že pokud by se spokojila jen s posádkou 3+6, tak by celkem logicky potřebovala těch vozidel více, ti specialisté co ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            armáda si ten domácí úkol udělala, ale vyšlo jí z toho, že pokud by se spokojila jen s posádkou 3+6, tak by celkem logicky potřebovala těch vozidel více, ti specialisté co to má navíc vozit rozhodně nejsou nějaký český "úlet". Bohužel na víc vozidel jim nikdo nedá víc peněz. Ono i těch plánovaných 210 kusů bude na hraně. Takže se holt, jako ostatně většinou v reálném životě, musel udělat kompromis (do kterého se Puma nevejde). A za sebe říkám, že mi to nevadí. Puma je jistě špičkové vozidlo, navržené přesně dle požadavků BW (což je problém, AČR není BW a nikdy nebude), které je na druhou stranu akvizičně i provozně nejdražší ze všech kandidátů (otázka o kolik) a jehož přestavba na další AČR požadované verze bude nejnáročnější a logicky nejdražší.
            Můj osobní favorit je Lynx, klidně v obou variantách. Už jen proto, že u Lynxu bude výrobce asi nejflexibilnější ohledně přenosu výroby (v nějaké části) do ČR.
            Navíc, když si ten článek přečtete pozorně, tak to není jen o "úžasných" schopnostech Pumy, ale něčí nechuti dohadovat se s VOP CZ o montáži a přenosu know-how. Což přesně sedí na PSM, exportní úspěchy Pumy zatím 0, takže představa, že otevírají druhou montážní linku v ČR je myslím nenaplňuje nadšením. Proto to manévrují k tomu, aby BVP smontoval s použitím českých dílů (např. Meopta....) výrobce.

            Gibon
            Ten článek je rozhodně PR PSM a asi i některých členů AOBP, kteří jsou nespokojeni s tím, že hlavní část si má v ČR ukousnout právě státní VOP. Takže bych jakákoliv tvrzení o tom jak jsou ostatní tři uchazeči mimo bral s velkou rezervou.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            09:55 10.04.2019

            Clanek: "Ze toho vyrobcova posadka, ktera dela treba 3-4 prezentace pro potencialni zakazniky za rok a jinak se venuje jen testum, najezdi a nastrili s ostrou stejne jako ona ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: "Ze toho vyrobcova posadka, ktera dela treba 3-4 prezentace pro potencialni zakazniky za rok a jinak se venuje jen testum, najezdi a nastrili s ostrou stejne jako ona posadka z Bundeswehru? Ale jdete."

            Myslíš ten sami Bundeswehr co má problém udržet "Pumy" v provozu...
            Vs osádka ano, co jen celý den střílí a zkouší vozidla. Ty vozidla co nám tu prezentovali...Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            12:52 10.04.2019

            Nesher: Nechci přímo vycházet z porovnání střeleb. Určitě bych byl u takového výsledku pro opakování. Pokud nedokáží ostatní konkurenti vést efektivně bojovou činnost (trefit ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Nechci přímo vycházet z porovnání střeleb. Určitě bych byl u takového výsledku pro opakování.
            Pokud nedokáží ostatní konkurenti vést efektivně bojovou činnost (trefit cvičný cíl) je to podle mně podstatnější problém...Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            13:11 10.04.2019

            Jirosi Jenže to je zrovna to co nevíme zda to bylo tak jak se píše v té PR slátatině. A nějak se mi nechce věřit, že by CV 90, Ascod či Lynx (tam to mohla být nevyzrálost ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Jenže to je zrovna to co nevíme zda to bylo tak jak se píše v té PR slátatině. A nějak se mi nechce věřit, že by CV 90, Ascod či Lynx (tam to mohla být nevyzrálost prototypu) nedokazály trefit terč.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:26 10.04.2019

            Nesher: Je poměrně škoda, že MO nezveřejnilo ty odpovědí zaslané panu autorovi. Možná bychom byli moudřejší. Ale mně nepřijde, že by zrovna tuto část zpochybnily. I když jak sem ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Je poměrně škoda, že MO nezveřejnilo ty odpovědí zaslané panu autorovi. Možná bychom byli moudřejší.

            Ale mně nepřijde, že by zrovna tuto část zpochybnily. I když jak sem psal výše určitě by se měli ty střelby opakovat. Pokud by to obdobně dopadlo i u opakovaných střeleb. Je to dost vážný problém.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            14:38 10.04.2019

            Jirosi
            Každý z výrobců kteří se rozhodnou zúčastnit tendru bude muset dodat dodat jedno BVP splňující požadavky armády k testům. Divil bych se kdyby nebyly součástí i střelby.

            Jirosi
            Každý z výrobců kteří se rozhodnou zúčastnit tendru bude muset dodat dodat jedno BVP splňující požadavky armády k testům. Divil bych se kdyby nebyly součástí i střelby.

          • Jirosi
            15:42 10.04.2019

            Scotty: Nejde o to zda budou součástí testů, ale jak se vyhodnotí jejich výsledky.

            Scotty: Nejde o to zda budou součástí testů, ale jak se vyhodnotí jejich výsledky.

        • Jura99
          19:15 09.04.2019

          Clanek: bohužel píšete stejně zaujatě jako onen článek v technetu. Článek nemůže být shrnutím "krásně východního tendru", protože o žádný tendr se nejedná a protože výběr prakticky ...Zobrazit celý příspěvek

          Clanek: bohužel píšete stejně zaujatě jako onen článek v technetu. Článek nemůže být shrnutím "krásně východního tendru", protože o žádný tendr se nejedná a protože výběr prakticky teprve začal, obvykle se události shrnují až po jejich ukončení. Kteří další zásadní nepozvaní hráči jsou ? Snad jedině ti Korejci, které bych tam sám rád viděl, ovšem jsou pro nás exotickým dodavatelem, v Evropě snad dodali jen podvozky Polákům pro houfnici. Puma je můj favorit a budu litovat, když skončí, ale kvůli tomu ještě nebudu z požadavku na osádkovou věž a početnost osádky dělat spekulativní tvrzení, že má "vyhrát ten jediný správný".Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      23:25 09.04.2019

      Spíše mi to přijde jako lobing za korejce. Ale, otázkou je co se skutečně stane s tím podstatným... "Schopnosti VOP CZ přitom nejsou podle námi oslovených zdrojů velké. Může ...Zobrazit celý příspěvek

      Spíše mi to přijde jako lobing za korejce.

      Ale, otázkou je co se skutečně stane s tím podstatným...

      "Schopnosti VOP CZ přitom nejsou podle námi oslovených zdrojů velké. Může zajistit svařování či montáže částí vozidel, není ale schopen sám vyrobit žádný ze subsystémů vozidla. V této souvislosti by mělo pravdivě zaznít, že žádná podstatná součástka nových BVP (prvky podvozku, motor, převodovka, věž, zbraně, vysílačky, atp.) nebude česká."Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        06:49 10.04.2019

        Nechápu že může být někdo překvapen že výše uvedené komponenty nebudou vyrobené v ČR. Nebo vy snad znáte českou firmu která ony celky vyvíjí nebo vyrábí?

        Nechápu že může být někdo překvapen že výše uvedené komponenty nebudou vyrobené v ČR. Nebo vy snad znáte českou firmu která ony celky vyvíjí nebo vyrábí?

        • Jirosi
          07:25 10.04.2019

          Není snad problém to vyrábět v rámci licence... Jenže tu se jasně naznačuje, že tyto podstatné celky budou dodané ze zahraničí. Potom nebude žádný rozdíl mezi dodávkami celých ...Zobrazit celý příspěvek

          Není snad problém to vyrábět v rámci licence...
          Jenže tu se jasně naznačuje, že tyto podstatné celky budou dodané ze zahraničí.
          Potom nebude žádný rozdíl mezi dodávkami celých vozidel ze zahraničí a montáží u nás, krom zvýšení ceny.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          07:51 10.04.2019

          Znovu, vy znáte nějakou českou firmu schopnou výroby věže, kanónu, PTŘS, nebo podvozku vhodného pro BVP třeba i v licenci? Já ne. Hlavně je předčasné hodnotit. Firmy ještě své ...Zobrazit celý příspěvek

          Znovu, vy znáte nějakou českou firmu schopnou výroby věže, kanónu, PTŘS, nebo podvozku vhodného pro BVP třeba i v licenci? Já ne.
          Hlavně je předčasné hodnotit. Firmy ještě své nabídky nepodaly, takže netušíme jak si představují zapojení našeho průmyslu.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          09:59 10.04.2019

          V zakázce je jasně definované že 40% má udělat VOP, a má se jednat o výrobu u nás. Pleteš si osazení české věže a osazení "zahraniční" vyrobené u nás v licenci. Tady se ...Zobrazit celý příspěvek

          V zakázce je jasně definované že 40% má udělat VOP, a má se jednat o výrobu u nás.

          Pleteš si osazení české věže a osazení "zahraniční" vyrobené u nás v licenci.
          Tady se naznačuje, že ani ta licenční výroba nebude.Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      11:33 10.04.2019

      Jinak, tady je reakce MO. V podstatě konstatují, že je to PR a lobby jednoho z výrobců a některých soukromých členů AOBP, kterým se nelíbí postavení VOP ...Zobrazit celý příspěvek

      Jinak, tady je reakce MO.
      V podstatě konstatují, že je to PR a lobby jednoho z výrobců a některých soukromých členů AOBP, kterým se nelíbí postavení VOP CZ.
      http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvek

      • Gibon
        15:39 10.04.2019

        Ta reakcia je utokom na autora clanku, ktory sa nijako nevenuje vznesenym podozreniam. "Je škoda, když renomovaný server vstupuje do veřejné debaty způsobem, který v zásadě ...Zobrazit celý příspěvek

        Ta reakcia je utokom na autora clanku, ktory sa nijako nevenuje vznesenym podozreniam.

        "Je škoda, když renomovaný server vstupuje do veřejné debaty způsobem, který v zásadě jakoukoli přínosnou diskusi vylučuje." vo svojom vyhlaseni sa MOČR o ziadnu diskusiu ani nesnazi. Ved stacilo zverejnit otazky autora clanku a odpovede MOČR.Skrýt celý příspěvek

    • Márten
      21:50 10.04.2019

      Myslím, že ten článek je třeba brát s nadhledem. Výsledek střeleb Pumy je skvělý. Procento provozuschopných Pum u Bundeswehru už tak neoslní.

      Myslím, že ten článek je třeba brát s nadhledem. Výsledek střeleb Pumy je skvělý. Procento provozuschopných Pum u Bundeswehru už tak neoslní.

      • Imax-CZ
        10:44 11.04.2019

        Jenže tam je to dané neschopností jejich MO pořizovat náhradní díly.

        Jenže tam je to dané neschopností jejich MO pořizovat náhradní díly.

        • Rase
          14:50 11.04.2019

          někteří lidé zkrátka nechápou, že rozpočty jiných armád jsou stejně napjaté a rozhodování chaotické, stejně jako u té naší...

          někteří lidé zkrátka nechápou, že rozpočty jiných armád jsou stejně napjaté a rozhodování chaotické, stejně jako u té naší...

          • Márten
            15:29 11.04.2019

            To je sice pravda, ale vzhledem ke stáří Pum by nemělo většinu strojů vyřadit zpoždění dodávek náhradních dílů. Írán provozuje americké letouny i přes 40 let embarga (i když je ...Zobrazit celý příspěvek

            To je sice pravda, ale vzhledem ke stáří Pum by nemělo většinu strojů vyřadit zpoždění dodávek náhradních dílů. Írán provozuje americké letouny i přes 40 let embarga (i když je otázka kolik). A jestli je Puma tak choulostivá, že potřebuje neustálý přísun ND, tak bude pěkně drahá na provoz a to nemluvím o absolutní závislosti na Německu. To jsou mi sympatičtější stroje s civilními motory, kde se nenakupuje každé těsnění či filtr za "armádní" ceny a také to jezdí i bez drahého hydropneumatického odpružení.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    12:04 02.04.2019

    Asi pořád plati že v tomhle není špatného stroje..mozna nevhodne konfigurace pripadne nevýhodne ceny. Ani by me tolik nevadilo vyrazeni pumy. Tu podle me utahne jen ekonomicky ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi pořád plati že v tomhle není špatného stroje..mozna nevhodne konfigurace pripadne nevýhodne ceny. Ani by me tolik nevadilo vyrazeni pumy. Tu podle me utahne jen ekonomicky silný stát..případne stat kde se nevydává tolik na sociální výdaje. Pumu vyrazuje i to ze nemá tolík verzi.. ( ten počet posádky pocítam ze pripada jen na klasickou bvp variantu.).
    Ráži podle me zvolili dobře..zas co nerozstrilíš 30tkou tak 35tkou to nebude takovy rozdil a od toho tam jsou prave ty ptřs, přímá palba je sekundarni.
    Budu fandit Lynxovi (zakopávat bych ho teda nechtel) s tím by si u nás mohl výzkumák hrát celý léta a vylepsovat ho.Skrýt celý příspěvek

    • stirling
      15:51 02.04.2019

      Od zdejší redakce jsem čekal článek k současnému vývoji. Jinak souhlas že 30 mm je v pohodě, už tu ráži máme zavedenou a zase má bonus v ceně, zásobě munice atd. za 15 let se může ...Zobrazit celý příspěvek

      Od zdejší redakce jsem čekal článek k současnému vývoji. Jinak souhlas že 30 mm je v pohodě, už tu ráži máme zavedenou a zase má bonus v ceně, zásobě munice atd. za 15 let se může přezbrojit na 40 mm. Hlavně ať je možnost programovatelné munice. Daleko důležitější než ráže je senzorické a elektronické vybavení, ochrana vozidla a základ vozidla a jeho perspektiva a tady také souhlas, že lynx vypadá nejlépe i když určitě bude trpět nedodělky tak od toho musíme dobře napsat smlouvu. :) cv90 vypadá stále dobře, ale obávám se že za 10 let místo rozvoje bude spíše útlum a představení nástupce...
      tohle by pro nás také nebylo k zahození, ale to je asi zatím jen obrázek.
      https://twitter.com/nicholadru... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:01 01.04.2019

    Výběr BVP se vleče více než dva roky a je stále na začátku. Oslovit po dvou letech čtyři výrobce s podmínkami, které splní pouze jeden z nich (pokud ti ostatní neukrývají nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    Výběr BVP se vleče více než dva roky a je stále na začátku. Oslovit po dvou letech čtyři výrobce s podmínkami, které splní pouze jeden z nich (pokud ti ostatní neukrývají nějaký trumf v garáži) je tragikomedie. Státní správa je velice pomalá to, co by soukromník vyhodnotil za měsíc, státu trvá vyhodnotit dva roky. Přitom si ještě pomůžou přímým nákupem, pokud by to mělo jít standardní cestou VŘ, tak se nedočkáme nikdy.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      12:33 01.04.2019

      To je dosť optimistická predstava. Čo ak odmietnu všetkých? :-D

      To je dosť optimistická predstava. Čo ak odmietnu všetkých? :-D

      • Rase
        15:58 01.04.2019

        o tom dost pochybuju, podmínky jsou jako šité na míru BAE Systems a CV90, v případě potřeby se dá snadno zbavit Lynxe s odůvodněním že není zavedený v jakékoliv armádě (což původně ...Zobrazit celý příspěvek

        o tom dost pochybuju, podmínky jsou jako šité na míru BAE Systems a CV90, v případě potřeby se dá snadno zbavit Lynxe s odůvodněním že není zavedený v jakékoliv armádě (což původně MO chtělo, když odmítlo společný vývoj s Poláky). BAE si ten tendr nenechá utéct - jde o dost peněz a konkurence má problém podmínky splnit (GDELS i PSM).Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:57 01.04.2019

      Je opravdu tragické že se akvizice na MO táhnou takovou dobu. Nicméně současný ministr zdá se začal něco reálně dělat, což je proti jeho předchůdcům nečekaná změna. Nezbývá než ...Zobrazit celý příspěvek

      Je opravdu tragické že se akvizice na MO táhnou takovou dobu. Nicméně současný ministr zdá se začal něco reálně dělat, což je proti jeho předchůdcům nečekaná změna. Nezbývá než doufat že plán na ukončení výběru BVP v tomto roce bude dodržen, ale moc tomu nevěřím.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:07 01.04.2019

    Budúci mesiac bude v Prahe o týchto vozidlách konferencia: ...Zobrazit celý příspěvek

    Budúci mesiac bude v Prahe o týchto vozidlách konferencia: http://armscom.net/news/puma_c... Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    08:30 28.03.2019

    Tak ze 7 kandidatu zustali 4 s pomerne jasnou vizi jak by ta BVP mela vypadat, co uvezt a co umet. Sam jsem zvedav jak se s pozadavky na 8 clenny vysadek + osadkova vez popere ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ze 7 kandidatu zustali 4 s pomerne jasnou vizi jak by ta BVP mela vypadat, co uvezt a co umet. Sam jsem zvedav jak se s pozadavky na 8 clenny vysadek + osadkova vez popere Puma.
    https://www.e15.cz/domaci/arma... Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      10:15 28.03.2019

      Předpokládám že se s tím Puma popere tak že z tendru odstoupí. Podobně jako v Austrálii, ani pro jejich požadavky Pumu nijak neupravili.

      Předpokládám že se s tím Puma popere tak že z tendru odstoupí. Podobně jako v Austrálii, ani pro jejich požadavky Pumu nijak neupravili.

      • Clanek
        10:31 28.03.2019

        Tak tohle ja osobne povazuji za nejmene pravdepodobne. To ze v australii nemci citili, ze "tam to neuehraji" tak zrovna v CR bych se hodne divil kdyby to nejak uhrat / zbastlit ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak tohle ja osobne povazuji za nejmene pravdepodobne. To ze v australii nemci citili, ze "tam to neuehraji" tak zrovna v CR bych se hodne divil kdyby to nejak uhrat / zbastlit neprubli. Jinak receno, 8 australanu do Pumy nevleze, ale 8 cechu najednou jo. :)Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          11:12 28.03.2019

          Možno pre nich bude zaujímavejší maďarský daňový raj, kde nie sú žiadne podmienky ani kritériá. To by potom boli s prepáčením "na hlavu" vyrábať čokoľvek v Čechách.

          Možno pre nich bude zaujímavejší maďarský daňový raj, kde nie sú žiadne podmienky ani kritériá. To by potom boli s prepáčením "na hlavu" vyrábať čokoľvek v Čechách.

          • Rase
            15:00 29.03.2019

            Jop. je velmi pravděpodobné že hned jak ČR zvolí nějaké nové BVP, Maďarsko pořídí Pumu, tak jako nedávno Leopard, houfnice, H145M atd. Pro němce by to byla skvělá reklama a ...Zobrazit celý příspěvek

            Jop. je velmi pravděpodobné že hned jak ČR zvolí nějaké nové BVP, Maďarsko pořídí Pumu, tak jako nedávno Leopard, houfnice, H145M atd. Pro němce by to byla skvělá reklama a zlevnějí výroby, pokud by se něco montovalo v Maďarsku. Zkrátka to co je asi slibováno nám. I maďaři totiž mají zájem o získání know-how (viz Bren 2 a ruční zbraně, co si budou montovat doma)Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          11:19 28.03.2019

          Clanek
          Opravdu si nemyslím že kvůli AČR bude PSM jakkoli přestavovat Pumu. Navíc Němci mají ve hře ještě Lynx od Rheinmetallu který splňuje požadavky již dnes.

          Clanek
          Opravdu si nemyslím že kvůli AČR bude PSM jakkoli přestavovat Pumu. Navíc Němci mají ve hře ještě Lynx od Rheinmetallu který splňuje požadavky již dnes.

          • Clanek
            11:35 28.03.2019

            Ano, ja si taky nemyslim ze by PSM pumu kvuli CR nejak slozite prestavoval (max proda ACR zmeny, ktere by tak jako tak delal pro Bundeswehr). To nic nemeni na tom, ze se klidne ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, ja si taky nemyslim ze by PSM pumu kvuli CR nejak slozite prestavoval (max proda ACR zmeny, ktere by tak jako tak delal pro Bundeswehr). To nic nemeni na tom, ze se klidne muze proklamovat, ze do ceske pumy tech 8 borcu v maskacich proste vleze (a vy, vojaci, vy uz se s tim nejak poperte). Nebylo by to prvne co se prihmouri oko tu nebo tam (a co cert nechtel, na ruku nabizenemu produktu).
            Kazdopadne pokud se Puma k tendru(!) pripusti, a nedejboze to vyhraje, tak je to prihravka na smec ostatnim ucastnikum to okamzite napadnout a rozbehne se nekonecne kolecko odkladu a zdrzeni, ktere uprimne s prichodem ochlazeni ekonomiky povede k vysumeni celeho nakupu do stracena. Coz by byla vecna skoda, za kterou ani Puma nestoji, a i proto pokud armada presne vi co chce a nektery ucastnik to neni schopen do puntiku splnit, pak bezmilosti vyloucit. A cas ukaze jestli PSM o tu ceskou zakazku skutecne stoji, nebo pujdou Madarskou cestou (souhlas s PavolR, tam se uspech primo nabizi).Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:07 29.03.2019

            Clanek: nepůjde o standardní výběrové řízení podle zákona o veřejných zakázkách, takže prostor pro neúspěšné kandidáty napadnout výsledek je minimální.

            Clanek: nepůjde o standardní výběrové řízení podle zákona o veřejných zakázkách, takže prostor pro neúspěšné kandidáty napadnout výsledek je minimální.

    • semtam
      19:09 28.03.2019

      Clanek Budu trochu víc puntičkář, počet potencionálních kandidátů byl celkem 4. Vzhledem k tomu, že MO vyjasnilo své požadavky a to hlavně že chce osádkovou věž a osádku 3+8 ze ...Zobrazit celý příspěvek

      Clanek

      Budu trochu víc puntičkář, počet potencionálních kandidátů byl celkem 4. Vzhledem k tomu, že MO vyjasnilo své požadavky a to hlavně že chce osádkovou věž a osádku 3+8 ze hry tím pádem vypadává Puma, ASCOD a KF31. Zůstává CV90 a KF41, oba tyto vozy splňují požadavky armády. Zda to tak skutečně bude se dozvíme zanedlouho, nepočítám s tím, že GDELS a PSM budou na rychlo překopávat (prodlužovat) svá BVP a osazovat je novou věží (PSM).

      Doufám ve vítězství CV90. Oproti KF41 má mnoho výhod.Skrýt celý příspěvek

      • semtam
        01:06 29.03.2019

        Abych byl ještě přesnější, nejdůležitější poznatek je v tom, že armáda oznámila požadavek na osádkovou věž. A pokud se bude armáda držet požadavku na přepravu BVP pomocí letadla ...Zobrazit celý příspěvek

        Abych byl ještě přesnější, nejdůležitější poznatek je v tom, že armáda oznámila požadavek na osádkovou věž. A pokud se bude armáda držet požadavku na přepravu BVP pomocí letadla A400M a A400M má maximální přepravní hmotnost nákladu 37 tun, tak si můžeme vyškrtnout KF41 (Lynx) poté nám zůstane již jen CV90.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          08:47 29.03.2019

          Otázka je jestli Lynx neumožňuje pro přepravu částečnou demontáž přídavného pancéřování podobně jako Puma. Ta je také v plné konfiguraci v A400M nepřepravitelná.

          Otázka je jestli Lynx neumožňuje pro přepravu částečnou demontáž přídavného pancéřování podobně jako Puma. Ta je také v plné konfiguraci v A400M nepřepravitelná.

          • PavolR
            09:27 29.03.2019

            Mne sa zdá, že má tých 44 ton bez prídavného pancierovania, ale kto vie. Každopádne by som rozhodne neodpisoval ASCOD. Iste naň nie je problém dať posádkovú vežu a so zodratými ...Zobrazit celý příspěvek

            Mne sa zdá, že má tých 44 ton bez prídavného pancierovania, ale kto vie.

            Každopádne by som rozhodne neodpisoval ASCOD. Iste naň nie je problém dať posádkovú vežu a so zodratými ušami sa vojde aj do ostatných kritérií, ale hlavne, kto vie, čo sľúbil Babiš "veľkému bielemu otcovi vo Washingtone". :-)Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            09:35 29.03.2019

            Pavol, Tak to ti mohu sdělit, slíbil mu nákup 12 vrtulníků. A za sebe říkám, že jsem všemi deseti pro. A to i přesto, že toho člověka a vše co představuje upřímně nesnáším. Ale US ...Zobrazit celý příspěvek

            Pavol,

            Tak to ti mohu sdělit, slíbil mu nákup 12 vrtulníků. A za sebe říkám, že jsem všemi deseti pro. A to i přesto, že toho člověka a vše co představuje upřímně nesnáším. Ale US vrtulníky dávají smysl jak technicky, tak politicky. Ascod je tím, že se vyrábí v Evropě, převážně z evropských dílů pro Trumpa nezajímavý, nedá se to prodat voličům jako podpora amerických pracovních místSkrýt celý příspěvek

          • semtam
            09:57 29.03.2019

            Scotty Lynx KF41 má prázdnou hmotnost 44 tun (tak jak je nyní prezentován). Nejsem si jist, ale to označení "41" budou nejspíš tuny bez přídavného pancíře. Maximální hmotnost může ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            Lynx KF41 má prázdnou hmotnost 44 tun (tak jak je nyní prezentován). Nejsem si jist, ale to označení "41" budou nejspíš tuny bez přídavného pancíře. Maximální hmotnost může být až 49 tun. K požadovaným 37 tunám pro přepravu A400M se nemůže dostat.

            PavolR

            Ascod může být osazen osádkovou věží, to není problém, je i takto prezentován (MT-30) a samozřejmě také je prezentován s bezosádkovou věží (UT30MK2 nebo Samson). Problém je ten, že v konfiguraci s osádkovou věží pojme jen 9 lidí (3+6) a tím pádem nesplňuje požadavky MO. Osádku 11 lidí (3+8) může mít pouze s bezosádkovou věží.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            10:15 29.03.2019

            Nesher Ano, bohužel slíbil vrtulníky. Bohužel technicky nám smysl nedávají, protože AČR požadovala typ ve smyslu H145M, který se těší oblibě u řady letectev. Z USA obdržíme buď ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher

            Ano, bohužel slíbil vrtulníky. Bohužel technicky nám smysl nedávají, protože AČR požadovala typ ve smyslu H145M, který se těší oblibě u řady letectev. Z USA obdržíme buď UH-60 nebo UH-1Y. UH-72 (H145) nejspíš ne i když paradoxně by to byla nejlepší volba ze všech třech typů. UH-1Y je mezi lehkým a středním vrtulníkem. Nemáme tak silné letectvo a ani armádu, abychom mohli provozovat 3 typy vrtulníků (lehký, střední a něco mezi UH-1Y). MI-171 se nechystáme vyřadit a tak UH-60 je nadbytečný. Navíc s přihlédnutím k tomu, že se má jednat o náhradu MI-35 tak bude opravdu zajímavé, co se vybere. Nyní začínají prosakovat zprávy, že Polsko možná prodlouží službu MI-24 v jeho silách. My by jsme mohli učinit to samé, ale rozkaz zní jasně: vrtulníky z USA.
            Pokud už musíme kupovat z politických důvodů techniku z USA, tak ať to má hlavu a patu a klidně bych našel jinou zbraň co by dávala větší smysl.

            Ale tohle je OTSkrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:57 29.03.2019

            semtam Možná že opravdu má holá verze Lynxu 41 tun. Těžko říct jek důležitá je podmínka přepravitelnosti v A400M. S čím ale nemáš pravdu je hodnocení požadavků na ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            Možná že opravdu má holá verze Lynxu 41 tun. Těžko říct jek důležitá je podmínka přepravitelnosti v A400M.

            S čím ale nemáš pravdu je hodnocení požadavků na vrtulníky.
            1./Vojáci požadují H145M/. Pokud vím tak požadavek na lehký vrtulník vyplynul z nedostatku financí na pořízení plnohodnotného vojenského stroje. Co se proslýchá tak vojáci preferují UH-1Y do doby kdy byl nabídnut AČR.
            2./Nemáme tak silné letectvo a ani armádu, abychom mohli provozovat 3 typy vrtulníků./ To očividně není pravda současné vrtulníkové letectvo provozuje právě tři tipy vrtulníků a to Mi-35, Mi-17(1) a Sokoly. Pokud by v budoucnu letectvo provozovalo například UH-1Y, AH1-Z a nějaký větší typ zůstalo by všechno při stejném.
            Nový vrtulník nemá být náhradou Mi-35 ty procházejí generálkami a budou sloužit zhruba do roku 2025. Což je ostatně doba kdy se bude rozhodovat co dál s Mi-171.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            13:09 29.03.2019

            Scotty Ano, těžko říct, asi detailnější požadavky, než jsou běžně dostupné si rozbalili výrobci BVP v obálkách. Nyní jen můžeme čekat kdo se přihlásí. Hlavní požadavky jsou známy. ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            Ano, těžko říct, asi detailnější požadavky, než jsou běžně dostupné si rozbalili výrobci BVP v obálkách. Nyní jen můžeme čekat kdo se přihlásí. Hlavní požadavky jsou známy.

            Ohledně vrtulníků ti budu oponovat :)
            Celá akce ohledně pořízení vrtulníků se točí kolem náhrady MI-24/35 a to je známo již několik let a článků a rozborů kolik bylo na tohle téma vydáno, že by zaplnily menší knihovnu. Tak mi prosím nepiš, že se to náhrady MI-24/35 netýká. MI-24/35 měli být vyřazovány kolem roku 2015/2016, protože se předpokládalo, že armáda nakoupí lehké víceúčelové vrtulníky. V tom samém období již klepala na dveře GO MI-24/35 a tak by to hezky zapadlo do sebe. Jenže nákup se odkládal, výběrko lítalo ve vzduchu a tak se přistoupilo k revizi R1 (poloviční GO) MI-24/35. Ta je na 3,5 roku a jak šel čas a nové vrtulníky opět v nedohlednu, tak se nyní již přistupuje k GO a ta je na 7 let.
            A proč MO AČR hledalo zrovna lehký víceúčelový vrtulník? Protože na bitevní vrtulník nejsou nyní prostředky. A lehký víceúčelový typ by dokázal zastat v budoucnu práci Sokolu, plus by obstaral palebnou podporu.
            Pokud by jsi četl můj příspěvek pozorně, tak píši o transportních typech. A ano, nejlepší by bylo, kdyby jsme nadále měli tři typy tj. lehký typ, střední typ a bitevní typ vrtulníků. Problém ovšem je, že v případě UH-1Y máme navíc typ mezi lehkým a středním typem vrtulníku a o bitevní přicházíme. Mít v rámci transportních (víceúčelových) vrtulníků 3 kategorie je marnost.

            A takové zvěsti, že vojáci chtějí UH-1Y je spíše marketing, to taky kolovali kecy, že vojáci chtějí Pumu...

            Osobně vnímám nyní pořizování nového vrtulníku jako nadbytečné. Sokoly již prochází generálkou, MI-171 má stále dlouhou životnost a MI-24/35 nyní prochází GO. Menší modernizaci by si zasloužili. Vzhledem k tomu, co chce a už i musí armáda vše pořídit je nyní nákup vrtulníků nekoncepční a nyní již je více než jasno v tom, že se jedná o pouhou politickou záležitost tzv. placení výpalného hlavnímu hráči NATO.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            13:33 29.03.2019

            semtam Pokud bych měl citovat dlouhodobý výhled obrany do roku 2035. Tak se tam nic o vyřazení bitevních vrtulníků nepíše: /Vrtulníkové letectvo bude rozvíjeno k plnění širokého ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            Pokud bych měl citovat dlouhodobý výhled obrany do roku 2035. Tak se tam nic o vyřazení bitevních vrtulníků nepíše:
            /Vrtulníkové letectvo bude rozvíjeno k plnění širokého spektra operačních úkolů včetně úkolů ve prospěch pozemních sil, speciálních sil a Integrovaného záchranného systému. Hlavní část bude tvořena středními transportními vrtulníky a víceúčelovými vrtulníky.Vzhledem k trendům vývoje charakteru budoucích válčišť a unikátním schopnostem bitevních vrtulníků bude do roku 2024 rozhodnuto o potřebě jejich pořízení,případně jejich náhradě bezpilotními prostředky s odpovídajícími schopnostmi./

            Pokud se poř´dí UH1Y je jisté že se žádný další LUH pořizovat nebude. Jak jste psal je někde na rozhraní mezi lehkým a středním takže nebude problém aby převzal práci Sokolu i palebnou podporu. Plus dokáže efektivně přepravit a vysadit skupinu vojáků, což si vzhledem k vnitřnímu uspořádání nedokážu u H145M dost dobře představit.
            Pokud se vám zdá že provoz více tipů armáda nezvládne je zde ještě UH-60M který by se do budoucna mohl stát jediným typem vrtulníku v AČR.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            20:09 29.03.2019

            Scotty http://www.acr.army.cz/assets/... Zde vidíš, že se v modernizačních projektech AČR hovoří o náhradě MI-24/35 a ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            http://www.acr.army.cz/assets/...

            Zde vidíš, že se v modernizačních projektech AČR hovoří o náhradě MI-24/35 a nevím, kde si byl posledních min. 6 let, kdy se o tomto problému neustále hovořilo.
            Dále mi snad nechceš rozporovat postup oprav a revizí MI-24/35 v návaznosti na pořízení víceúčelových vrtulníků?

            A ano, koncepce armády se zmiňuje o rozhodnutí mezi bitevníky a drony, ale také přímo zmiňuje vyřazení MI-24/35 na úkor víceúčelových vrtulníků.

            http://www.mocr.army.cz/images...

            Tak mi prosím nepiš, že o vyřazování MI-24/35 nejde, děkuji.

            Je jasné, že se koupí nyní jen jeden typ. Myslím, že vám uniká absolutně problematika vrtulníkového letectva, jinak by jste nemohl napsat, že UH-60 zastoupí všechny typy...
            Nebo, že UH-1Y dokáže zastat plně Sokoly, což také není pravda, dokáže jen část, jako dokáže část od středních vrtulníků. Je to mezi kus navíc a trapas je v tom, že i když UH-1Y létá již téměř 20 let, pořídili si ho jenom US mariňáci. Asi mi v koncepci AČR něco uniklo a budeme vytvářet námořní pěchotu.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:09 29.03.2019

            semtam Ano původně se plánovalo vyřazení Mi-35 současně s příchodem víceúčelového vrtulníku. Ovšem vzhledem k nárůstu rozpočtu obrany a prohýbajícím GO nepředpokládám jejich ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            Ano původně se plánovalo vyřazení Mi-35 současně s příchodem víceúčelového vrtulníku. Ovšem vzhledem k nárůstu rozpočtu obrany a prohýbajícím GO nepředpokládám jejich vyřazení ihned po jejich příchodu. Ostatně vzhledem k dlouhodobému výhledu obrany, kde předpokládají rozhodnutí o nákupu bitevního vrtulníku na rok 2024. Což se pěkně kryje s dolétáním Mi-35 mezi lety 2025-2027.
            http://www.mocr.army.cz/images...
            http://czechairforce.com/news/...

            Tvrdím že UH-60 může být jediný vrtulník ve výzbroji AČR který bude zajišťovat jak přepravu tak omezeně úkoly vzdušné podpory. Pokud se nyní Black Hawk vybere tak bych si vsadil na to že to tak dopadne.
            Dost by mě zajímalo jaké úkoly Sokolů nedokáže převzít UH-1Y. Teď tenhle typ používají jen USMC, ale pro AH-1Z se již několik zákazníků rozhodlo a opravdu k němu nemusely budovat námořní pěchotu. Navíc to že ho používá celkem protěžovaná složka americké armády je dobrá reference.
            Navíc vzhledem vy výstavbě výsadkového pluku bude třeba vrtulník pro aeromobilní operace a to H145M a podobné LUH opravdu nejsou.

            Z vašich příspěvků je cítit silný despekt k americké technice. Dobře, ale nehrajte si na posledního spravedlivého.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            01:42 30.03.2019

            Scotty Děláš z toho omáčku, MI-24/35 se měl vyřadit na úkor víceúčelových vrtulníků, to jsi naštěstí již akceptoval. MI-24/35 tu máme stále, ne kvůli tomu, že v rámci koncepce ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            Děláš z toho omáčku, MI-24/35 se měl vyřadit na úkor víceúčelových vrtulníků, to jsi naštěstí již akceptoval. MI-24/35 tu máme stále, ne kvůli tomu, že v rámci koncepce chceme bitevní vrtulníky, ale proto, že se doposud neobjednali víceúčelové vrtulníky. Jinak by jsme byli již bez bitevníků. To, že se někde píše, že do roku 2024 se rozhodne o bitevnících je jen logická návaznost toho, že bitevníky doposud nenahradili víceúčelové vrtulníky a bitevníky museli již podstoupit generálku. Radši ani nebudu zmiňovat to, že v minulém roce utratí MO víc peněz v RF než v USA a z toho by mohla vzniknout galaktická ostuda, ale radši pssst.
            Jinak myslím, že situace ohledně MI-24/35 je jasná jako facka.

            Palebnou podporu může dnes prakticky téměř každý víceúčelový (transportní) vrtulník, jako je MI-171, H-145M, Cougar, atd.

            UH-1Y je těžší stroj než Sokol a může mít problémy přistávat na některých heliportech. Což je také problém Sokolu a Sokol sám o sobě není zrovna ideální typ, právě kvůli své hmotnosti. Osobně považuji za chybu, že se Sokoli generálkují a měli být nahrazeny H145M či obdobným typem, který by dokázal poskytnout palebnou podporu.

            Dále výsadkový pluk, jeho hlavní působení lze očekávat v zahraničí/mise, pluk de-facto uleví praporu, protože poskytne více lidí na rotace v misích. V rámci obrany ČR aeromobilní operace jsou docela dost fantastické. V rámci misí jsou velmi omezené a paradoxně dobře může posloužit MI-171 (USA nám zaplatili část modernizace). UH-1Y vzhledem k tomu, že s ním disponuje pouze US Marines není zaručeno sdílení technického zázemí, jako v případě UH-60. Pokud tedy předpokládáme nasazení výsadkového pluku v zahraničí/mise, tak smysluplnější je pořídit C-130-J30, C-295 vše nepobere.
            Je sice pěkný, že AH-1Z objednali 2 státy, ale vázat se na něj kvůli zbytečnému typu, pokud se rozhodne bitevníky dále používat není dost promyšlené.

            "Z vašich příspěvků je cítit silný despekt k americké technice. Dobře, ale nehrajte si na posledního spravedlivého."

            Omyl, jasně píšu, pokud musíme kupovat techniku v USA, tak ať to má hlavu a patu. Je sice pravdou, že nepatřím k těm jelimánkům, kteří jakmile slyší, že se má kupovat něco z USA, tak se pochčijou, poserou a nevidí napravo nalevo často ani na něj...
            Radši bych byl pro již zmíněné Herculesy, či lépe Himars, apod. Hlavně a´t to má přínos pro obranu ČR a alespoň smysluplnou koncepci.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            09:03 30.03.2019

            semtam O vyřazování Mi-35 jsem od začátku psal jak je to dnes, ne jaký byl plán v minulosti. Možnost palebné podpory má opravdu vícero vrtulníků tady naše Mi-171 ne, ale to je ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            O vyřazování Mi-35 jsem od začátku psal jak je to dnes, ne jaký byl plán v minulosti.
            Možnost palebné podpory má opravdu vícero vrtulníků tady naše Mi-171 ne, ale to je vedlejší. Ovšem ne všechny jsou skutečné vojenské stroje a ne jen policejní vrtulník přemalovaný na zeleno a ověšený zbraněmi (H145). Mimochodem UH-1Y má softwarovou podporu pro odpalování PTŘS AGM-114 Hellfire.
            Vytvoření výsadkového pluku sebou přinese potřebu stroje pro aeromobilní operace. Pluk rozhodně nebude určen jen na mise, ačkoli se spojenci bude jistě intenzivně spolupracovat. Mi-171 pro to není příliš vhodná ačkoli v téhle roli bude pár let jistě sloužit. Kdežto americké vrtulníky jsou pro tohle nasazení přímo konstruované.
            To že UH-1Y nepřistane na všech heliportech záchrany absolutně nevadí, do budoucna bude armáda provozovat jen Plzeňský kraj a Jižní Čechy kde je tento problém opustí.
            Vám nedává smysl přechod na americkou vrtulníkovou techniku mě ano a plně to podporuji.
            Mě zase nedává smysl nákup C-130, raději bych v naší armádě viděl KC-390 nebo ještě lépe Kawasaki C-2.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            20:10 30.03.2019

            Scotty Problematiku MI-24/35 si očividně nepochopil, nebo spíš nechceš chápat. MI-24/35 se může provozovat minimálně k roku 2030-2032. Jeho provoz je dnes přímo závislý na nákupu ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            Problematiku MI-24/35 si očividně nepochopil, nebo spíš nechceš chápat. MI-24/35 se může provozovat minimálně k roku 2030-2032. Jeho provoz je dnes přímo závislý na nákupu víceúřčelových vrtulníků a pole toho se i MI-24/35 generálkuje. Taková je praxe a najdeš ji nejen ve tvých odkazech. Jedním z důvodů proč jsme nenakoupili doposud víceúčelové vrtulníky je nechuť ztratit schopnosti bitevního vrtulníku. To nejspíš bude i ten důvod, proč se objevila věta o rozhodnutí do roku 2024, zda bitevní vrtulníky zůstanou či nikoliv. Protože se stárnutím ostatních typů, by se mohlo uvolnit místo. AČR není zase nafukovací. Důvod proč chceme vyřadit MI-24/35 je politického rázu, nikoliv technického a proto pořád otravujeme s víceúčelovými vrtulníky.
            Spíš by si mě měl poděkovat, že ti dávám čas a ti to rozsáhle vysvětluji, místo toho trucování, ach to ego :)

            Možnost přistávat na většině heliportů je důležitá schopnost, zde nejde jen o LZS jak ji známe dnes, ale je to také důležité při výjimečných situacích, jako jsou živelné pohromy či bezpečnostní ohrožení státu.

            Dále, víceúčelové vrtulníky nejsou primárně určené pro výsadkový pluk. Zde je zajímavé upozornit, jak od roku cca 2013 se stále hledá smysl nákupu :D.

            Koncepce AČR je o transportních a víceúčelových vrtulnících. Pokud koncepčně fandíš vrtulníku z USA oproti evropskému, tak doufám, že máš na mysli UH-60, ať to má nějaký smysl.

            Celé jádro problému je to, že musíme nakupovat něco z USA. To, že máme ruské vrtulníky je samozřejmě trnem v oku mnoha politických činitelů ať již v rámci AČR či dokonce NATO.
            Proto tvrdím, že pokud nakupovat něco z USA, tak se najdou smysluplnější věci, než zrovna vrtuloníky, u kterých se 6 let hledá smysluplnost a nějak vlastně nechyběj. Armáda má dalších 10 a více naléhavějších problémů, než řešit kraviny. Ale politika je politika.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:15 30.03.2019

            semtam Tak na začátek, je směšné že za rozhodnutím o pořízení amerických vrtulníků stále hledáte nějaké spiknutí mocných. Američani prostě nabízí to co zrovna poptáváme a Babiš ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            Tak na začátek, je směšné že za rozhodnutím o pořízení amerických vrtulníků stále hledáte nějaké spiknutí mocných. Američani prostě nabízí to co zrovna poptáváme a Babiš usoudil že je politicky výhodné nakoupit u svého spojence. Tak se dělá mezinárodní politika. To že vás mrzí že nejel do Francie, Itálie nebo do Ruska je jen váš problém.
            Ruské vrtulníky se dřív nebo později stejně vyřadí a pokud se bode pokračovat Americkou cestou za mě v pořádku. Můžete si o mě myslet že jsem třeba americký jelimánek, je mi to úplně jedno.

            To že jsou dnes Mi-35 beznadějně zastaralé je očividný fakt a jediný smysl jejich dalšího provozu je neztratit schopnost nasazení bitevní helikoptéry. Ačkoli UH-1Y vyzbrojený raketami Hydra nebo APKWS a Hellfire by momentální schopnosti Mi-35 zcela deklasoval.

            Jakékoli akvizice letecké přepravní techniky by měly zohledňovat budoucí schopnosti výsadkového pluku. To že s tím nikdo v roce 2013 nepočítal není žádný argument. Myšlenky na vybudování tohoto pluku přichází až s NGŠ Opatou.

            V případě krizové situace je nosnost civilních heliportů LZS nepodstatná, armáda z nich stejně operovat nebude. Viz. nasazení Mi-17 při povodních.

            UH60 jsem zmínil jako možný tip pro jediný vrtulník v AČR, který nahradí jak Mi-17, Sokol tak částečně i Mi-35. Osobně tuhle variantu nepovažuji za příliš šťastnou.

            Celá tahle diskuze se točí v kruhu. Svoje názory jsme si vyjasnily a čas ukáže kdo z nás měl pravdu.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            01:08 31.03.2019

            Scotty Nic ve zlém, ale mlátit pěstičkou do stolu vám jde pěkně, ale bohužel vám unikají důležité souvislosti. Výběrové řízení na pořízení víceúčelových vrtulníků bylo zrušeno a ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            Nic ve zlém, ale mlátit pěstičkou do stolu vám jde pěkně, ale bohužel vám unikají důležité souvislosti.

            Výběrové řízení na pořízení víceúčelových vrtulníků bylo zrušeno a nyní se jedná pouze s USA. Tím pádem nemáme možnost posoudit vhodné typy jako při řádném výběrovém řízení. Z politických důvodů jsme donuceni provést nákup v USA a výběr se zmrsknul na typy UH-60 a UH-1Y. Nákup má být sněmovně předložen v polovině tohoto roku a nyní se přesně ani neví o jaký typ půjde. Prosakují zprávy, že by nakonec mohlo jít o UH-60, což je nejspíš nejlepší varianta.
            Samozřejmě koncepčnost a smysluplnost jde stranou, budeme provozovat MI-171Š, W-3A a UH-60 nebo UH-1Y. MI-24/35 v nejlepším případě doslouží do další GO nebo někoho napadne po dodání víceúčelových vrtulníků nabídnout ihned k prodeji, ve světě je o tento typ stále velký zájem.
            Poté budou sloužit pospolu MI-171Š, W-3A a UH. Sokoly budou vyžadovat náhradu, nejspíš strojem kategorie H145M. MI-171Š mají sice ještě dlouhou životnost, ale politickým pracovníkům určitě bude ležet v žaludku a tak bude nahrazen UH-60 (o jiném středním vrtulníku z politických důvodů ani neuvažuji). Proto paradoxně bude nejlepším typem pro víceúčelový vrtulník UH-60, protože můžem plynule přejít z MI-171Š na UH-60 dokoupením dalších strojů a navíc budeme celkem jednotní v rámci sousedních zemí (NATO) a nebudeme tříštit náš letecký park a ani typy používané v evropské části NATO včetně sil USA.

            To, že by MI-24/35 vyžadovali nějakou modernizaci je snad jasné a určitě vyjde levněji alespoň dílčí modernizace MI-24/35 než nekoncepční nákup.

            Není pravdou, že s příchodem NGŠ Opaty přišly myšlenky na vytvoření výsadkového pluku, tyto myšlenky existovali mnoho let před příchodem NGŠ Opaty, NGŠ Opata jen de-facto oznámil realizaci.

            Aeromobilní operace budou jen jednou z částí nasazení výsadkového pluku, navíc pro výsadkový pluk se bude pořizovat cca 100 lehkých vozidel 4x4. Nechybí nám Chinook...
            Hlavní náplní pluku bude stejná činnost jako 43. vp a to expediční operace v rámci aliančních sil, či jiných mezinárodních misí.

            V krizových situacích je právě nosnost civilních heliportů mnohem důležitější, než v běžné situaci. To, že MI-17 nedokáže na řadě civilních heliportů přistát není proboha argument, že to není potřeba. Tohle jsi myslel opravdu vážně?

            Pravda je taková, že AČR je v rámci vrtulníkového letectva v nelehké situaci, protože z politických důvodů se provádí těžké zvraty a není jasno v koncepci, financích. Jen se čeká, jakým způsobem se to zbastlí.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            17:01 31.03.2019

            semtam: Akokoľvek by som aj ja považoval UH-60 za lepšie riešenie pre AČR, poukázal by som na to, že keď bol toho času niekdajší republikánsky predseda kongresu Paul Ryan v ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam: Akokoľvek by som aj ja považoval UH-60 za lepšie riešenie pre AČR, poukázal by som na to, že keď bol toho času niekdajší republikánsky predseda kongresu Paul Ryan v Čechách, brutálne otvorene loboval za UH-1Y. Čiže ak ide danej politickej klike o zákazku pre konkrétnu výrobnú linku, nejaká interoperabilita musí ísť stranou.

            Či má zmysel modernizovať Mi-24/35 záleží od toho, koľko máte z ktorého typu a nakoľko sú olietané, prípadne v akom stave sú tie dlhodobo uzemnené a u koho by sa to urobilo. Oni totiž aj Maďari chceli pôvodne chceli aktivovať až 12 strojov, no technický stav dovolil iba osem. A Rusi môžu iba urobiť generálku, nemôžu sa u nich modernizovať kvôli sankciám.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            19:59 31.03.2019

            semtam Nesmysl a dokonce několikanásobný Jednak, nové vrtulníky nemají a ani neměly nahrazovat W3A, to je totiž jediné k čemu je H 145 vhodný (v relaci VS AČR) Za druhé, jak ...Zobrazit celý příspěvek

            semtam
            Nesmysl a dokonce několikanásobný
            Jednak, nové vrtulníky nemají a ani neměly nahrazovat W3A, to je totiž jediné k čemu je H 145 vhodný (v relaci VS AČR)
            Za druhé, jak správně píše Scoty, VS od počátku preferovaly UH1, uvidíme co s tím teď udělá UH 60M. Ostatně to dokazuje, že v prvním (zrušeném) tendru se H 145 nedostal do finálního kola výběru.
            A konečně za třetí, technicky jsou oba US kandidáti (jako full military solution) zcela jinde než militarizované civilní stroje, nabízené Airbusem či Leonardem. A pak také, i když se ti to v tvém antiamerickém vidění světa nelíbí, naši bezpečnost garantují via NATO USA. A nikoliv Německo či Itálie a jejich papírové armády. Takže nákup amerických strojů dává smysl i politicky.Skrýt celý příspěvek

          • semtam
            15:28 01.04.2019

            Nesher Z dovolením nesmysli píšete vy a také to dokazuje, že problematice vůbec nerozumíte. 1) Kde píšu, že nové vrtulníky měli nahrazovat W-3A Sokol? 2) Kde jste vzal, že nové ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher

            Z dovolením nesmysli píšete vy a také to dokazuje, že problematice vůbec nerozumíte.
            1) Kde píšu, že nové vrtulníky měli nahrazovat W-3A Sokol?
            2) Kde jste vzal, že nové vrtulníky NIKDY neměli nahrazovat W-3A Sokol?
            3) Kde jste vzal, že AČR preferovala UH-1Y? Takováto prohlášení vznikají pro širokou veřejnost, aby odvedli pozornost od zásadní nevýhody jednoho typu před konkurencí. Viz. Puma.
            4) Vůbec vám nedochází, že jádrem "sporu" je koncepčnost pořizování vrtulníků, nikoliv země původu. Země původu vrtulníků je politické hledisko, nikoliv bezpečnostní (v našem případě). Většinou tyto praktiky dokáží proběhnout hladce, u nás to ovšem dokonce nezapadá do koncepce či lépe řečeno chybí smysl jak pro VS, tak pro AČR jako celek s přihlédnutím k jejím problémům.Skrýt celý příspěvek

      • Imax-CZ
        18:30 29.03.2019

        Ifv Ulan splňuje 3+8, tak proč ne ASCOD?

        Ifv Ulan splňuje 3+8, tak proč ne ASCOD?

        • semtam
          20:22 29.03.2019

          Protože Ascod 2 je již generačně jiné vozidlo než Ulan.

          Protože Ascod 2 je již generačně jiné vozidlo než Ulan.

        • PavolR
          20:24 29.03.2019

          Tie vozidlá majú trocha odlišné proporcie a rozmery. ASCOD má, na rozdiel od Ulanu, vežu umiestnenú doprostred a zdá sa, že aj o niečo dozadšie, kvôli čelnému skoseniu navýšeného ...Zobrazit celý příspěvek

          Tie vozidlá majú trocha odlišné proporcie a rozmery. ASCOD má, na rozdiel od Ulanu, vežu umiestnenú doprostred a zdá sa, že aj o niečo dozadšie, kvôli čelnému skoseniu navýšeného priestoru výsadku (neviem do akej miery to kompenzuje jeho predĺženie).Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      14:17 29.03.2019

      3+8 není až takový problém (dá se přeskládat vnitřní prostor, nebo lehce protáhnout korbu), problém je hlavně ona osádková věž, která ukrojí hodně místa. Tohle ale není jen problém ...Zobrazit celý příspěvek

      3+8 není až takový problém (dá se přeskládat vnitřní prostor, nebo lehce protáhnout korbu), problém je hlavně ona osádková věž, která ukrojí hodně místa. Tohle ale není jen problém Pumy. Ascod, který s bezosádkovou věží zvládá 3+8, má najednou 3+6 (viz text výrobce) a zadání MO nesplňuje. Rovněž odpadá Lynx KF31, jelikož má sice osádkovou věž, ale taky jen 3+6. Zbývá tedy jen Lynx KF41 a CV90 Mk.IV. Jak tam všechny ty lidi BAE nacpe fakt nevím, ale bude to ještě zajímavé.

      ps. nechci PSM hned zatracovat, ale je dost pravděpodobné že odstoupí. Zatím se s úpravami moc nevytáhli, ani neukázali vizualizace verzí, ale třeba zamakají. Pokud budou mít zájem, možná se pochlapí - kdo ví.Skrýt celý příspěvek

      • semtam
        20:21 29.03.2019

        Rase Ok, tak si zopakoval, co tu již zaznělo. Požadavek na 3+8 je již znám dávno a to, že se uvažovalo o osádkové věži je také známé, ale nebylo jisté. Plus požadavek Austrálie na ...Zobrazit celý příspěvek

        Rase

        Ok, tak si zopakoval, co tu již zaznělo. Požadavek na 3+8 je již znám dávno a to, že se uvažovalo o osádkové věži je také známé, ale nebylo jisté. Plus požadavek Austrálie na osádkovou věž.

        Samozřejmě, že lze prodloužit či jinak upravovat stávající typy BVP. Ale zase to není taková prdel, aby během pár měsíců dodali vzorek takto upraveného BVP.

        Přesně viz. tebou zmíněná PSM, než aby upravovali Pumu (prodloužit a nová věž), radši odstoupili a nechali si utéct obchod na 400 BVP a nyní de-facto za 210 BVP a to již dává 600 BVP. Očividně není tak snadné překopat BVP, aby mohlo vyhovovat požadavkům v tendrech.Skrýt celý příspěvek

      • semtam
        20:25 29.03.2019

        Rase

        A poznámka, jak chce BAE ty lidi tam narvat je poznámka dost přitroublá, když celou dobu má CV90 posádku 3+8 v jakékoliv konfiguraci BVP.

        Rase

        A poznámka, jak chce BAE ty lidi tam narvat je poznámka dost přitroublá, když celou dobu má CV90 posádku 3+8 v jakékoliv konfiguraci BVP.

        • PavolR
          21:22 29.03.2019

          CV9035 Mk-III má 3+7 ;-) : https://www.dutchdefencepress....

          CV9035 Mk-III má 3+7 ;-) : https://www.dutchdefencepress....

          • semtam
            00:03 30.03.2019

            To je sice pravda, že MkIII má konfiguraci 3+7, ale není problém mít 3+8.

            To je sice pravda, že MkIII má konfiguraci 3+7, ale není problém mít 3+8.

          • PavolR
            07:18 30.03.2019

            semtam: Tak jasné, vnútrajšok možno vždy trocha vykuchať, je to len otázka toho, čo z pridanej výbavy - aké schopnosti - pre to obetovať.

            semtam: Tak jasné, vnútrajšok možno vždy trocha vykuchať, je to len otázka toho, čo z pridanej výbavy - aké schopnosti - pre to obetovať.

          • PavolR
            19:14 30.03.2019

            ... iba pre ilustráciu, čo by bolo treba odstrániť, aby sa do CV9035 Mk-III vtesnal ôsmy člen výsadku: - ...Zobrazit celý příspěvek

            ... iba pre ilustráciu, čo by bolo treba odstrániť, aby sa do CV9035 Mk-III vtesnal ôsmy člen výsadku:
            - https://upload.wikimedia.org/w...
            - https://farm9.staticflickr.com...

            Na jedinom zábere do vnútra MkIV sa nezdá, že by tam niečo bolo, ale to nemusí nič znamenať, lebo namiesto skutočných systémov sú naň nahádzané iba ich makety: https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:12 31.01.2019

    Trochu mě děsí podotek, že v té ceně "více jak 50 mld" má jednou být i další technika (4x4 pro chemiky, houfnice a kdo ví co ještě), jinde se zmíní, že v ceně 50 mld má být ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mě děsí podotek, že v té ceně "více jak 50 mld" má jednou být i další technika (4x4 pro chemiky, houfnice a kdo ví co ještě), jinde se zmíní, že v ceně 50 mld má být započítaný i servis za celou dobu životnosti, tedy 30 let. To je 2020-2050 (!) vybudovat montážní zázemí, transfertechnologií a podobně taky nebude levný. Ve výsledku tak budeme mít akorát na nějaké pásové OT, s tím že třeba zbydou nějaké peníze i na nákup nějaké levné věže...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    09:18 30.01.2019

    Viz https://www.euro.cz/byznys/aut... To se ...Zobrazit celý příspěvek

    Viz
    https://www.euro.cz/byznys/aut...

    To se vazne armada jeste nedokazala shodnout ani na takto zasadni veci? Nebo jde o clanek operujici se zastaralou informaci a tento problem se uz povedlo rozseknout (pokud ano, tak kterym smerem)?Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      11:07 30.01.2019

      Z textu mám pocit, že ide o znovunastolenie otázky, ktorá sa ešte minulý rok javila byť zodpovedaná.

      Z textu mám pocit, že ide o znovunastolenie otázky, ktorá sa ešte minulý rok javila byť zodpovedaná.

      • Clanek
        11:13 30.01.2019

        No odpoved na tuhle otazku je docela zasadnim predpokladem toho, byt schopen neco nakonec vybrat. Kdyz nevim jestli chci motorku nebo auto tak tezko zacit resit kterou znacku. ...Zobrazit celý příspěvek

        No odpoved na tuhle otazku je docela zasadnim predpokladem toho, byt schopen neco nakonec vybrat. Kdyz nevim jestli chci motorku nebo auto tak tezko zacit resit kterou znacku. Proto i me prekvapuje ze tahle otazka je (znovu?) na stole. Pokud ma dojit k podpisu smlouvy letos tak tahle kapitola prece musi byt davno uzavrena... ?Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          13:06 30.01.2019

          Žijúc s tým prirovnaním - zdá sa, že značku si už vybrali, len sa ukázalo, že ponúka iba motorky, tak si to treba s tým autom znova premyslieť. :-)

          Žijúc s tým prirovnaním - zdá sa, že značku si už vybrali, len sa ukázalo, že ponúka iba motorky, tak si to treba s tým autom znova premyslieť. :-)

  • rtep
    10:27 07.08.2018

    hmm hodně slov ale ...vlastně zaleí na zakulisních jednání nicméně shrně si po technické stránce to zajímavé turecká vozidla jsou myslím dost ze hry stejně jako PMMC a co zbylo ...Zobrazit celý příspěvek

    hmm hodně slov ale ...vlastně zaleí na zakulisních jednání
    nicméně shrně si po technické stránce to zajímavé
    turecká vozidla jsou myslím dost ze hry stejně jako PMMC
    a co zbylo jsou čtyři kandidáti
    CV 90 - hezké, liftigované ale ... prostě krásná žena ketrá krásu má díky silikonovým výplním, odsátí tuku, a jiným uprávám plastických řezníků - potěší díky svým znalostem, ale ta kůže je tolikrát natahovaná že hrozí že při dalším zásahu praskne
    ASCOD 2 - výsledek modernizačního usilí tj obdoba CV 90 jen je trochu starší a tak z verze 1 což byl chlap se nalepí nové přídavky, upraví podvozek a je z toho babochlap a pak se budem snažit všechny přesvedčit že tohle musíte mít doma ( za mně přiznávám hezké ale tak trochu nelákavé ) prostě nadnárodní koncern koupil firmu, její produkt určeny pro španělský a rakouský trh vymodil a ted věc v ceně 5 euro prodává za tři a zbytek dohání na velkoobchodních slevách s tím, že se zahojí na udržbě a nahradních dílech
    PUMA - nejlepší, nejspolehlivješí všechana nej sveta, jaká to nadherná reklama , mezi námy hezké ale když mi nikdo není schopen řici co produ ta lednička orientačne sežere za rok - tak ji nekoupím, navíc na svou velikost má velmi malou kapacitu ( 6 ti člený vysadek je malo a místo pro 8 člený no nevím kam ho narvat - navíc myslím že sprvaně by měla být osádka vozu jedna čast a družtvo jiná tj min 8 nejlépe 9 člené družstvo a zvlášt osádka ) navíc nechápu proč je osádka tohoto nejmodernejšího stale tříčlená, řidič je jasný , velitek fungující jako Hunter také, ale na co je tam střelec nechápu, věž je bezosádková, velitel vybere na zakladě toho co vidí nebo je mu zobrazeno cíl a tím ho potvrdí k zničení, zbytek by mněl zvládnout střelecký počítač, analogie vetšina češek je krásných, tak na co alkohol, zde je to obdobné, když už nekolik let Merkava dokáže sestřelit díky počítači vrtulník, střílet na cíl co mizí za dunou .....
    LYNX - levnější nahrada pumy , kdo ví zaleží na cene , nicméně jedná se o stroj z dostupných dílů s dostupným motorem navrženým aby vypadal moderně, silně , budoucně , s dostatečnou kapacitou pro výsdaek, ale ... pum je 100 ks, aschodů nekolik set, CV 90 se blížíme k tisícovce, LYNXu je ......, nicméně vypadá dobře a uložení OZ v kdytu a hlavně instalace 2x2 OZ je napaditá, až se dívím že není na Pumě

    opravdu težký výběr .....Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:36 15.09.2017

    Rase S dovolením budu mít otázku. Pokud tvrdíte, že PUMA není ve skutečnosti tak drahá, jak se o ní zpravidla tvrdí. Tak nerozumím proč Rheinmetall nabízí LYNX jako levnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    S dovolením budu mít otázku.
    Pokud tvrdíte, že PUMA není ve skutečnosti tak drahá, jak se o ní zpravidla tvrdí. Tak nerozumím proč Rheinmetall nabízí LYNX jako levnější alternativu k PUMĚ?

    Bohužel neznám ceny všech nabízených BVP. Spočívá ona "levnost" LYNXE v jednotkové ceně, v provozu či jiných aspektech, nebo ve všem?

    Pro redakci AN

    Myslím, že by bylo zajímavé udělat jakýsi "seriál" i o ostatních kandidátech na nové BVP. Či dokonce jakési srovnání, jestli seženete dost relevantních informací. Aby i obyčejný laik si mohl udělat jakousi analýzu.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    13:06 24.08.2017

    To Kozlus: ... ano, souhlasím, rozdíl montážní - výrobní jsem nemyslel vůči Vám, pokud to tak vyznělo, tak se Vám tímto omlouvám... Jen jsem chtěl říct, že tak daleko ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kozlus:
    ... ano, souhlasím, rozdíl montážní - výrobní jsem nemyslel vůči Vám, pokud to tak vyznělo, tak se Vám tímto omlouvám... Jen jsem chtěl říct, že tak daleko ještě zdaleka nejsme.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    11:44 24.08.2017

    MALI: Ale ja celou dobu mluvil o montazni lince.

    MALI: Ale ja celou dobu mluvil o montazni lince.

  • kazd
    10:19 24.08.2017

    To přece nemá s monitory nic společného. Technika kterou je možné v ČR vyrobit / podílet se na výrobě by měla mít přednost pokud je v ostatních parametrech ...Zobrazit celý příspěvek

    To přece nemá s monitory nic společného.
    Technika kterou je možné v ČR vyrobit / podílet se na výrobě by měla mít přednost pokud je v ostatních parametrech konkurenceshopná
    .
    Několikrát tu bylo zmíněno, že je to nákup na několik desítek let.
    Takže by tu měl být po tomto nákupu nějaký další potenciál rozvoje platformy za účasti našich firem.

    Nikoli jen montážní linka a jakoukoli změnu si nechat odsouhlasovat u výrobce, jakýkoli export pod souhlasem atd.
    Nevěřím, že sem němci u Pumy toto komplet předají.

    Toto je mnohem důležitější kritérium, než momentální technická převaha Pumy.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:09 24.08.2017

    kazd: proč by se mělo do Pum pro AČR cpát černobílé monitory, když dneska už jsou připravené barevné, to samé kulomet vyšší ráže a další drobnosti. Ani jedno z představených ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd:
    proč by se mělo do Pum pro AČR cpát černobílé monitory, když dneska už jsou připravené barevné, to samé kulomet vyšší ráže a další drobnosti. Ani jedno z představených vozidel není ve finální verzi a může se změnit prakticky cokoliv. Plnělicenční výroba je otázkou, co si pod tím představuješ. Ony i ty Pandury se u nás jen montují + něco vlastního, ale exportovat je můžeme (kam, záleží na smlouvě). když to šlo zařídit s GDELS, půjde to i s PSM. akorát nevím, kam bysme chtěli pumu nebo jiné BVP exportovat (slovensko ? :D ). On světový trh s BVp je už více než přesycený.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 14