BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v sobě spojují unikátní vlastnosti vysoké strategické/taktické mobility a velké palebné síly. Firma ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a kritik současné podoby americké pozemní armády (US Army). Macgregor dlouhodobě bojuje za výstavbu ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů je nejnovější model izraelského tanku Sabra, který využívá šasi amerického tanku M60.

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • rtep
    10:27 07.08.2018

    hmm hodně slov ale ...vlastně zaleí na zakulisních jednání
    nicméně shrně si po technické stránce to zajímavé
    turecká vozidla jsou myslím dost ze hry stejně jako PMMC
    a co zbylo jsou čtyři kandidáti
    CV 90 - hezké, liftigované ale ... prostě krásná žena ketrá krásu má díky silikonovým výplním, odsátí tuku, a jiným uprávám plastických řezníků - potěší díky svým znalostem, ale ta kůže je tolikrát natahovaná že hrozí že při dalším zásahu praskne
    ASCOD 2 - výsledek modernizačního usilí tj obdoba CV 90 jen je trochu starší a tak z verze 1 což byl chlap se nalepí nové přídavky, upraví podvozek a je z toho babochlap a pak se budem snažit všechny přesvedčit že tohle musíte mít doma ( za mně přiznávám hezké ale tak trochu nelákavé ) prostě nadnárodní koncern koupil firmu, její produkt určeny pro španělský a rakouský trh vymodil a ted věc v ceně 5 euro prodává za tři a zbytek dohání na velkoobchodních slevách s tím, že se zahojí na udržbě a nahradních dílech
    PUMA - nejlepší, nejspolehlivješí všechana nej sveta, jaká to nadherná reklama , mezi námy hezké ale když mi nikdo není schopen řici co produ ta lednička orientačne sežere za rok - tak ji nekoupím, navíc na svou velikost má velmi malou kapacitu ( 6 ti člený vysadek je malo a místo pro 8 člený no nevím kam ho narvat - navíc myslím že sprvaně by měla být osádka vozu jedna čast a družtvo jiná tj min 8 nejlépe 9 člené družstvo a zvlášt osádka ) navíc nechápu proč je osádka tohoto nejmodernejšího stale tříčlená, řidič je jasný , velitek fungující jako Hunter také, ale na co je tam střelec nechápu, věž je bezosádková, velitel vybere na zakladě toho co vidí nebo je mu zobrazeno cíl a tím ho potvrdí k zničení, zbytek by mněl zvládnout střelecký počítač, analogie vetšina češek je krásných, tak na co alkohol, zde je to obdobné, když už nekolik let Merkava dokáže sestřelit díky počítači vrtulník, střílet na cíl co mizí za dunou .....
    LYNX - levnější nahrada pumy , kdo ví zaleží na cene , nicméně jedná se o stroj z dostupných dílů s dostupným motorem navrženým aby vypadal moderně, silně , budoucně , s dostatečnou kapacitou pro výsdaek, ale ... pum je 100 ks, aschodů nekolik set, CV 90 se blížíme k tisícovce, LYNXu je ......, nicméně vypadá dobře a uložení OZ v kdytu a hlavně instalace 2x2 OZ je napaditá, až se dívím že není na Pumě

    opravdu težký výběr .....

  • semtam
    10:36 15.09.2017

    Rase

    S dovolením budu mít otázku.
    Pokud tvrdíte, že PUMA není ve skutečnosti tak drahá, jak se o ní zpravidla tvrdí. Tak nerozumím proč Rheinmetall nabízí LYNX jako levnější alternativu k PUMĚ?

    Bohužel neznám ceny všech nabízených BVP. Spočívá ona "levnost" LYNXE v jednotkové ceně, v provozu či jiných aspektech, nebo ve všem?

    Pro redakci AN

    Myslím, že by bylo zajímavé udělat jakýsi "seriál" i o ostatních kandidátech na nové BVP. Či dokonce jakési srovnání, jestli seženete dost relevantních informací. Aby i obyčejný laik si mohl udělat jakousi analýzu.

  • MALI
    13:06 24.08.2017

    To Kozlus:
    ... ano, souhlasím, rozdíl montážní - výrobní jsem nemyslel vůči Vám, pokud to tak vyznělo, tak se Vám tímto omlouvám... Jen jsem chtěl říct, že tak daleko ještě zdaleka nejsme.

  • Kozlus
    11:44 24.08.2017

    MALI: Ale ja celou dobu mluvil o montazni lince.

  • kazd
    10:19 24.08.2017

    To přece nemá s monitory nic společného.
    Technika kterou je možné v ČR vyrobit / podílet se na výrobě by měla mít přednost pokud je v ostatních parametrech konkurenceshopná
    .
    Několikrát tu bylo zmíněno, že je to nákup na několik desítek let.
    Takže by tu měl být po tomto nákupu nějaký další potenciál rozvoje platformy za účasti našich firem.

    Nikoli jen montážní linka a jakoukoli změnu si nechat odsouhlasovat u výrobce, jakýkoli export pod souhlasem atd.
    Nevěřím, že sem němci u Pumy toto komplet předají.

    Toto je mnohem důležitější kritérium, než momentální technická převaha Pumy.

  • Rase
    10:09 24.08.2017

    kazd:
    proč by se mělo do Pum pro AČR cpát černobílé monitory, když dneska už jsou připravené barevné, to samé kulomet vyšší ráže a další drobnosti. Ani jedno z představených vozidel není ve finální verzi a může se změnit prakticky cokoliv. Plnělicenční výroba je otázkou, co si pod tím představuješ. Ony i ty Pandury se u nás jen montují + něco vlastního, ale exportovat je můžeme (kam, záleží na smlouvě). když to šlo zařídit s GDELS, půjde to i s PSM. akorát nevím, kam bysme chtěli pumu nebo jiné BVP exportovat (slovensko ? :D ). On světový trh s BVp je už více než přesycený.

  • kazd
    09:49 24.08.2017

    Problém s Bečvářem je, že je dost mimo a naopak články E15 ohledně armády doposud vždy vykazovaly reálný základ.

    Měli bychom se snažit o smluvně ošetřenou možnost plné licenční výroby s právem exportu do třetích zemí.
    Tato varianta v případě Pumy a navíc v nějaké přepracované verzi co se terpve připravuje, je podle mého naprosto nereálná.

  • MALI
    09:31 24.08.2017

    To Rase:
    ...tak to už je přesnější - montážní linka (to je totiž úplně něco jiného, než výrobní linka) - s tím už se dá souhlasit - ano to nám nabízí i BAE a Rheinmetall. Potvrzuji Vám ty PTŘS SPIKE-LR (to už není ani výhledově, s tím se napevno počítá), stejně, jako výměna zastaralých CRT monitorů za ploché barevné displeje (chtělo by to ale vyměnit celý TV systém).
    Ohledně vozidla palebné podpory: vůbec se jim nedivím, protože polovina v PSM patří firmě KMW a ti potřebují prodávat tanky... Navíc, věž je u Pumy na korbě příčně vyosená, proto je také asymetrická a byl by problém s instalací symetrické věže. Ta munice je podle mého názoru až následný problém.

  • Rase
    09:08 24.08.2017

    řešily se tu i věže, že Lynx má jinou věž než Puma. Oboje je věž Lance od Rheinmetallu, jelikož se ale jedná o modulární věž, může být jak osádková (velitel a střelec), tak i dálkově ovládaná, záleží co zákazník chce. První možnost má myslím Boxer testovaný v austrálii. Je klidně možné, že MO dá přednost jiné úpravě věže Lance, než má Bundeswehr, ve prospěch většího vnitřního prostoru.

    https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/turret_systems_and_weapon_stations/index.php

  • Rase
    08:42 24.08.2017

    MALI:

    http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7112&sid=9dd2e2ce3da61ae8b0c7819aa8dc93ce

    ten článek jsem psal já a je poskládaný ze všeho co se kolem Pumy šustne nebo šustlo. Hodně dlouho jsem kecal s lidmi od PSM na IDETu, tak od nich mám taky docela zajímavé informace k českému tendru. Minimálně montáž v ČR je logická, když všechny firmy podepsaly dohodu s VOP CZ a tu možnost nabízejí všechny firmy. Pokud jí využijeme se uvidí, ale nabízené to je. Pokud víte, tak Puma u Bundeswehru ještě není ve finálním stavu, vyrobená vozidla budou modernizovány (je tady o tom článek), nové barevné obrazovky atd, výhledově dostanou PTŘS (asi nějaké zdržení s výrobou EuroSpike). Druhá vylepšená várka (s ambulancí) je běžně zmiňována a potvrdilo ji i PSM a dle lidí od PSM je nabízená i pro tendru v ČR.
    Pokud jde o nástavby, tak u Pandurů to zvládáme v pohodě a ty nové speciální verze nebyly zrovna drahé (určitě jsou započítány i vývojové náklady).

    ps. ptal jsem lidí od PSM i na vozidlo palebné podpory na podvozku Pumy a tu myšlenku rychle rozcupovali, což mě moc nepotešilo. Hlavně problém s uložením munice atd.

  • MALI
    08:07 24.08.2017

    To Kozlus:
    souhlasím s Vámi, že u nás v ČR trvá vše legislativně strašně dlouho, ale myslím si, že dlouho to bude trvat u všech vozidel obdobně. Půjde zde hlavně o pružnost výrobců vozidel. Překvapuje mne vaše "zaručená" informace o té montážní lince v ČR na nová vozidla. Podle mých informací tak daleko ještě zcela určitě nejsme. Nezlobte se na mne, ale to jsou spíš naše přání, je otázka, co by pak byla realita. Do článku na Palbě se časem podívám, v mých závěrech zatím vycházím hlavně z proběhlých jednání s výrobci vozidel.

  • _technik_
    08:04 24.08.2017

    včera na ČT 24 probíhal diskusní pořad 90´ s generálem Bečvářem a padl tam v diskuzi dotaz na rozdělení připravovaného tendru na nákup nových BVP ohledně 2 rozdílných platforem pro bojové a týlové jednotky. Na tento dotaz generál odpověděl, že to tato úvaha není pravdivá. Ono to může být všechno ještě úplně jinak ... A deník E15 bych bral s rezervou.

    odkaz na pořad:
    http://www.ceskatelevize.cz/porady/11412378947-90-ct24/217411058130823/

    (dotaz s odpovědí je dole)

  • Kozlus
    01:21 24.08.2017

    Ted jen strucne.
    Nikde netvrdim, ze jsme v CR vsichni pitomci, ale je videt, ze i diky urednimu simlu tu vsechno trva strasne dlouho, pokud to vubec jde. O upravene verzi Pumy se pise snad vsude s tim, ze tady by byla zalozena dalsi montazni linka uz na ten upravenej model. Stejne tak se skoro vsude doctes, ze po 2020 maji Nemci obednavat dalsi verze Pumy, ne jen to ciste BVP. Staci jen nakouknout do clanku o Pume na palbe, tam bylo zdroju dost.

  • MALI
    00:12 24.08.2017

    To Kozlus:
    Podle mého názoru AČR už ví relativně přesně, co chce. Jde spíš o to, aby jí nebylo vnuceno něco jiného, jen pro to, že je to politicky výhodné, nebo "jinak zajímavé". Možná zde ještě jsou některé detaily v požadavcích k dořešení, ale zcela určitě je už hodně dávno jasno v požadované pancéřové ochraně.
    K hmotnosti vozidel - u těch vozidel ani tak momentálně nejde o jejich aktuální hmotnost (neměla by však překročit 45 tun), jako o zálohu užitečné hmotnosti pro jejich další evoluci (jak v pancéřování, tak v dalších systémech, které tam v tomto okamžiku nejsou (a to ani v Pumě)).
    Nyní k Pumě:
    Ne že by se mi osobně Puma nelíbila, je to výborné BVP, ale bezvýhradně bych pro ni nehoroval: Puma je dělaná přesně podle požadavků Bundeswehru a ty se od požadavků AČR v některých aspektech dost liší. Rovněž náklady životního cyklu vychází u Pumy vyšší, než u některých jejích konkurentů. Dále, pokud bychom zavedli Pumu tak, jak je, tak bychom museli v AČR dělat dost následných opatření, které budou stát také nějaké peníze. Pokud ji budeme chtít upravovat na základě našich požadavků, bude to opět něco stát; když předěláváte něco již hotového, vyjde to většinou dráž, než něco, co je k úpravám otevřeno. Jo, Puma má spoustu vychytávek, fakt dobrých, ale ostatní vozidla také nejsou úplná ořezávátka (CV-90 je v nejnovější verzi Mk3, po světě jich jezdí spousta, rovněž věž E-30 je dodaná do BVP ve více zemích; věž MCT-30 si zase vybrala US ARMY pro modernizaci vozidel STRYKER, firma Kongsberg rovněž není žádná garážová firma bez zkušeností; Lynx je výrobkem fy, Rheinmetall, která tam zúročila vše, co se naučila v rámci PSM při vývoji Pumy), jo a v ČR jsme podle Vás asi úplní pitomci? Souhlasím s vámi, že PTRK SPIKE je možné na věž Pumy bez problémů integrovat. Nesouhlasím však s tím, že na Pumu si můžeme jen tak vybrat nějakou jinou věž. Ne, pouze tu, která tam nyní je.

    Kde jste prosím přišel k informaci, že byla ČR nabídnuta přepracovaná verze, která má být k dispozici po roce 2020? To bychom ty Pumy museli dostávat ještě dříve, než Bundeswehr... a že by nám Němci dali přednost před vlastní armádou? Řekl bych, že přání je zde otcem myšlenky...
    Píšete, že Německo si bude vyvíjet ostatní verze Pumy - Vy víte jaké? Můžete je uvést?
    Náklady na životní cyklus Pumy plně odpovídají v ní použitým technologiím, konkrétním technickým řešením a systémům, budou proto logicky vyšší, než jsou například u CV-90, nebo Lynx. Je proto dobré si to všechno spočítat, jestli nám ty, jak píšete "vyhrazené peníze" na Pumu vůbec budou stačit.
    Souhlasím však s Vámi, že by se měla za vyhrazené peníze co nejdříve koupit moderní vozidla, aby to někdo nakonec nevrátil k modernizaci BVP a la Šakal.

  • Rase
    22:16 23.08.2017

    Dodám pár detailů. MO má zájem o 210 vozidel + opce na dalších 50 %, tedy 315 je plánované maximum. Společnost PSM má letos v plánu dosáhnout tempa výroby 66 vozidel za rok, což by mělo být plné tempo výroby. Doposud se jen rozjížděla.

  • Kozlus
    22:07 23.08.2017

    MALI:
    Ano, proto je na ACR a MO aby si ujasnili, jake vozidlo chcou. Puma nemusi jezdit v te maximalni konfiguraci, zakladni verze odolnosti zacina nekde okolo 35 tun, jestli si spravne pamatuji. A uz tady by mela byt odolnost celne proti 30mm a celokruhove proti 14,5mm munici. Ty ostatni vozidla ale taky dost vazi a balistickou odolnost si u nich muzeme naporoucet, stejne jako elektronickou vybavu. A pokud si jine vozidlo oplacame pridavnym pancirem a AO, ale zustane mu 500-700k motor, tak to stejne bude zrat a navic je otazka, co na to podvozek, kdyz to pozeneme na limit. Puma je na to stavena. Cena vyvoje se snad castecne rozpustila do soucasne dodavky pro Nemecko. Jak pises, tak ostatni kusy jsou prototypy, tedy neodladene a nezaplaceny vyvoj. Puma je v tomhle dal.
    "Puma je však v Bundeswehru reálně zavedené bojové vozidlo, takže jako BVP je skutečně "vymakaná" a má spoustu vychytávek, zavedených díky zpětné vazbě od armády k výrobci."
    Tohle mi totiz prijde jako sakra dulezitej aspekt vlastnosti stroje. Neco podobnyho by v CR trvalo 10x dele, pokud by se neco takoveho vubec provedlo.
    Nam byla nabidnuta prepracovana verze, kterou Nemecko zacne dostavat po roce 2020.CR ji urcite nezacne dostavat drive. A ta ma dostat i ty SPIKE a dalsi vychytavky. Ostatne, podle nekterych zdroju, PTRS maji jit namontovat i na soucasne vozidla. Ostatne, vez si nejspise muzeme vybrat jinou.
    Ostatni verze si stejne tak bude vyvijet Nemecko a proto je,IMHO, spravnej cas se k tomu pricpat za nejakou slevu na konecnem produktu a nasat co nejvice technologii. Plus stat se dodavatelem nekterych celku.
    Ano, naklady za celou zivotnost nebudou male, ale to u zadneho vozidla. Myslim, ze kdyz uz na to jsou vyhrazeny penize, tak by bylo nejlepsi za ne dostat to nejlepsi. Vzhledem k poctu vojaku si nemuzeme dovolit neco horsiho. A kdyz uz ted ta vule k nakupu je, tak to radsi koupit, aby to nekdo za par let nezatrhl a nezavadela se modernizace Sakal.

  • Mattauch
    21:03 23.08.2017

    MALI: Upřímě jsem rád, že se na to alespoň myslí...

    Byť zcela nesouhlasím s tím, že je to věc k řešení až po zaplácnutí bolavějších děr. Sice by to bylo uživatelsky logické, ale vzhledem k akvizičnímu procesu... obávám se, že pásová platforma která nebude nakoupena ihned nebude nakoupena ani v následujících třiceti letech. Možná nějaké speciály, ale určitě ne nadpočetná BVP.

    Když se technika kupuje přesně na tabulkový počet u jednotek zákonitě bude na konci životního cyklu několik vozidel chybět kvůli různým ztrátám... :/

  • tomas.kotnour
    21:01 23.08.2017

    Ano, bylo to na Vás. Ta návštěva ministra, o které mluvím, nebyla když nastupoval, ale až vloni.

    "Další z příslušníků navštívených útvarů zase navrhoval, zda by se akvizice vojenské techniky nemohly dělat na sto dvacet procent původně požadovaných počtů. Vznikla by tak rezerva, kterou by bylo možné využívat při opravách a revizích techniky, anebo při jejím vysílání do misí."

    http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/ministr-stropnicky-navstivil-posadky-4--brigady-rychleho-nasazeni-129364/

  • MALI
    20:53 23.08.2017

    To tomas.kotnour
    Nevím, zda byl Váš dotaz směrován na mne, pokud ano, tak asi jsem se vyjádřil moc zkráceně. Upřesňuji tedy: nezapomnělo se na posouzení náročnosti údržby, opravitelnosti atd. O těch nadpočetných kusech má podle mého smysl reálně uvažovat, až budou naplněny v mém minulém příspěvku uvedené důvody (a to jsem ještě zapomněl na AT a vojskové AA systémy, vybudování systému velení, radiostanice atd. atd...).

  • tomas.kotnour
    20:33 23.08.2017

    A mohu se zeptat na kolik % tabulkových hodnot by se musela technika nakupovat, aby bylo dosaženo 100% technické bojové pohotovosti? Je to těch 120% (při minimálně jednom kusu navíc) jak zaznělo od někoho z vojska při nástupu ministra Stropnického?

  • MALI
    20:19 23.08.2017

    To Mattauch:
    mohu Vás ubezpečit, že se na to nezapomnělo...., nicméně PozS nejsou VzS - luxus pořízení nadpočetných vozidel si momentálně (a asi ještě hodně dlouho, jestli vůbec někdy) nemůžeme dovolit..., abychom pokryli potřeby PozS AČR, potřebovali bychom tak ještě minimálně dalších 90 až 100 ks takových podvozků (odhadem), k tomu ještě nová děla, raketomety, lehká vozidla 4x4 a další prapor Pandurů. Pak bychom (po doplnění ručních zbraní a výstroje vojáků) mohli uvažovat o pořizování nadpočetných kusů techniky pro zajištění 100% technické bojové pohotovosti (pro starší: KTP = 1,0).

  • Zemak
    20:11 23.08.2017

    Jasně, a jsme si vůbec vědomi toho, že tento systém se pořizuje výhledově na dalších 40 až 50 let a že Puma je na začátku tohoto cyklu? Za mne osobně jsou dvě platformy tak velká hovadina, že to spíše přičítám novinářské latině. Viz Mali, naprostý souhlas.

  • Mattauch
    19:35 23.08.2017

    Co se týče té elektroniky a ucelenosti systému vozidla... Vazžoval jste také někdo nad tím jaký vliv má tato technická vyspělost vliv na provozuschopnost? Složitější systém obvykle vyžaduje výce údržby - výce času kdy nemůže odvádět svou práci.

    Rozhodně tím nechci obhajovat zastaralé systémy, spíš chci jen říct že závodní speciál se nehodí na cesty do práce.

    Bylo by smutné kdyby na nových vozidlech ve výsledku probíhalo méně výcviku než nyní kvůli různým technickým prohlídkám, aktualizacím software, atd... Respektive bylo by smutné kdyby tomu tak bylo proto, že na tento aspekt nikdo nepomyslel. Pokud vím, u létajících prostředků se běžně zvažuje mimo jiné dostupnost v čase - tedy jakou dobu v průběhu životnosti budu moci prostředek reálně využívat a kolik času strává na prohlídkách, opravách atd... Není na čase k tomu začít u pozemní techniky přistupovat podobně a například navýšit stavy jednotek o nadpočetná vozidla, čímž by byla zajištěna jistota dostupnosti 100% techniky, jíž jednotka potřebuje k vedení bojové činnosti?

  • MALI
    19:28 23.08.2017

    To Kozlus:
    Ano, z hlediska balistické odolnosti je Puma z vozidel představených na IDET zcela bezkonkurenční. V důsledku toho je také nejtěžší. Její hmotnost (43 t) je potřeba rozpohybovat, takže má výkonný motor (1070 koní), který však má i odpovídající spotřebu a patřičné nároky na údržbu. Její cena je z velké části dána pokročilým podvozkem a roky vývoje (který bylo třeba zaplatit v ceně dodávek sériové výroby).
    Z hlediska elektroniky: kdybychom z Pumy sundali MUSS, tak až tak supermoderní není, například ve srovnání s Lynxem má naopak starší věžový komplet (je od stejného výrobce). Věž Pumy má oproti věži Lynxu výhodu v tom, že má navíc optický zaměřovač, Lynx má zase integrován PTRK SPIKE a umožňuje osazení dálkově ovládaným, na věži nezávislým 0,50" kulometem.
    Puma je však v Bundeswehru reálně zavedené bojové vozidlo, takže jako BVP je skutečně "vymakaná" a má spoustu vychytávek, zavedených díky zpětné vazbě od armády k výrobci. Ostatní představená vozidla byla víceméně prototypová, nebo předváděcí kusy. Proto se bude Puma vojákům zcela logicky nejvíc zamlouvat.

    Jenže Puma je čistě BVP a AČR požaduje víceúčelovou pásovou platformu, přičemž vozidel charakteru BVP (tj. s věží BVP) bude něco málo s přes 70%, zbytek budou jiná vozidla. Ta zbylá třetina by se musela nově vyvinout a to by nebylo zadarmo. Nějaké úvahy, že v budoucnu možná budou i jiné varianty Pumy zatím nejsou z PSM nikde oficiálně potvrzeny. Rovněž zajištění životního cyklu Pumy nebude zcela levná záležitost (ve srovnání s ostatními vozidly).

  • Kozlus
    18:34 23.08.2017

    Pokazde nekdo vytahne, ze je Puma strasne draha. Ale o kolik je drazsi, kdyz se ostatni vozidla vybavi na stejnou uroven elektroniky a balisticke odolnosti? Ajax, ktery si vybrali anglani ma byt jeste drazsi, nez ta Puma...

  • PavolR
    16:58 23.08.2017

    Rase:
    No, neviem, či máme takú silu lobovať, každopádne tých strán v programe musí byť viac, čiže stačí aby bola chytrá druhá strana (každý z fachu vie, že AČR nakupuje bvp) a zaklopala na správne dvere - ako je nakoniec zvykom.

  • Rase
    15:54 23.08.2017

    Nesher:
    ale má smysl se o tom bavit i jen teoreticky. Oni i sem (i jinam) chodí vojáci a pokud se to dostane k někomu kdo bude o nových BVP rozhodovat, tak ten nápad třeba vezme za svůj a nakonec někoho napadne toho fondu využít. Občas se člověk diví, co za lidi se dá na internetu potkat, přeci jen to jsou taky jenom lidi.

    MALI:
    souhlasím, jediná vozidla, která potřebují vyšší korbu, jsou zdravotnická (kvůli tomu že zdravotník musí u zraněného stát), další vozidla si můžeme vzít jako příklad z nových Pandurů. Zde má zvýšenou korbu i velitelsko-štábní vozidlo, patrně i spojovací. Tohle ale od nových BVP nikdo nechce. Jak píšeš, ona většina těch verzí stejně bude mít bojovou věž a rozdíl bude spíš jen v elektronice a vnitřním uspořádání. Nebo nahrazení věže nějakým ramenem / jiným pracovním vybavením.

  • MALI
    15:35 23.08.2017

    K dvěma pásovým platformám v AČR
    pokud vím, tak oficiální linie AČR je stále stejná - do budoucna jeden typ pásového podvozku. Pokud někdo mluví o dvou, je to jen jeho neoficiální varianta...
    Pokud by měly být dvě pásové platformy, co by asi z těch současných sedmi variant mělo na té druhé platformě být? Mě vychází jen zdravotnická verze (velitelská má být maximálně shodná s bojovou - ta to nebude; obě dvě průzkumné by měly být shodné, ale chtělo by to spíš něco menšího - to by už ale byla třetí varianta pásové podvozkové platformy - takže to také ne, vyprošťovací verze musí být postavena na odolném podvozku o vyšší hmotnosti - ta by tedy měla odpovídat bojové verzi, ženijní OT potřebuje jak dobré pancéřování, tak dostatečný objem pro převoz ženijní výbavy - takže opět mi vychází, že by její optimální platforma nejvíc odpovídala platformě bojové verze. A víc variant není. Vážně si tady někdo myslí, že se nám vyplatí pořídit a hlavně udržovat dvě pásové platformy, když existuje vozidlo, které výše uvedené požadavky splní - sice ne všechny úplně optimálně, ale dostatečně splní.

  • Nesher
    14:24 23.08.2017

    Rase
    To je pořád dokola, ano máme fond, ale nemáme, opakuji nemáme žádnou relevantní informaci, že bychom se chystali využít jej v tom smyslu, který tu popisujete. Tedy je to jen hypotéza, možná se potvrdí, možná ne. Ale dokud nebudeme vědět více, nemá smysl se o tom bavit. Co víme je to, že někde na MO se probírá nápad nakoupit místo jedné platformy hned dvě, tedy se bavme o tom.

  • Rase
    14:10 23.08.2017

    Nesher:
    fond má mimo jiné, pomoci státům s nákupy drahé techniky, kam patří jak letouny, MBT tak i BVP, což je náš případ. Nevidím tedy problém v tom, že pokud se s pár státy domluvíme využít fondu pro nákup BVP vyráběných v EU, že s tím někdo bude mít problém. Ona to nemusí být jen Puma, záleží zda se BAE, GDELS dají považovat za EU firmy (snad i jo, výroba probíhá v EU). Jen tvrdím, že u Pumy už partnerský stát máme, u CV90 asi někoho seženeme, ale u ostatních je to problém. ASCOD má šanci, jen pokud se španělé nebo rakušané rozhoupou k pořízení dalších BVP, ale proč že... z prstu si to necucám, jen vycházím z toho, co se psalo ve zprávě EU komise o tomto euro-fondu.

    kazd:
    pokud by měla AČR třeba ojeté Mardery, tak by nás nutnost pořídit nové BVP nemusela moc trápit a stačila by hlubší modernizace (ve stylu Šakal nebo Marder EVO). U ojetých CV90 by to bylo ještě jasnější a rovněž by stačila jen modernizace (zde jen lehčí). Akorát my nemáme žádné pořádné BVP, které by se dalo upravit do modernější podoby tak vybíráme z čeho chceme. Pro Američany nemělo smysl pořizovat Pumu, jelikož oproti Bradleyi ten náskok opravdu není velký. Oproti našim BVP-2 je ale někde úplně jinde. Ostatní vozidla na tom nejsou zle, ale je cítit (na IDET), že je to modernizace starších vozidel. Byť by pro AČR byly z novovýroby, na mě moc nezapůsobila.

  • kazd
    13:52 23.08.2017

    I když nemám všechny info, prostě nevěřím, že puma je generačně jinde a tak top, že stojí za dělení nákupu.

    Celý nákup BVP měl kontext pořízení stroje s modernizačním potenciálem, kde bude nákup doprovázen max. přesunem výrobního know how. Pak na tom už může ČR vyšívat - aktivní ochrana, vlastní nápady typu Sněžka atd.. několik dekád.

    Za pár kusů Pumy nám sem němci žádnou technologii předávat nebudou.
    Ten druhý typ už bude mít navždy nálepku "ne dost dobrý do boje" --> investice do jeho vývoje pro štábní, průzkumnéí atd kusy ? Nereálné...

  • Nesher
    13:46 23.08.2017

    Rase
    Nikdo nám nechce ubližovat, je to obchod, není v tom nic osobního, prostě smyslem toho fondu je tlak na integraci zbrojního průmyslu v EU, ostatně to jeho tvůrci ani nezakrývají, hlavním argumentem je to, že díky vývoji podobných systémů se zbytečně vyhazují peníze. No a jelikož si ten fond vymysleli Francouzi a Němci a také do něho budou nejvíce přispívat, tak nepochybuje ani na okamžik, že si pohlídají aby se jim to rentovalo, tj. aby jejich firmy byly ty které z toho budou těžit nejvíc. Na ostatní zbyde max. výroba komponentů.My bychom se nechovali jinak. To za prvé.
    A za druhé, Vy jste si na základě několika zpráv v tisku vybájil možnost úhrady části nákupu BVP Puma z výše uvedeného fondu a vydáváte to nejen zde div ne za fakt. No a když jsem si dovolil konstatovat, že dokud se nepotvrdí opak, je to jen Vaše, ničím nepodložená hypotéza, tak reagujeme poněkud osobně. Takže při vším respektu, Váš problém je, že zaměňujete svá přání s realitou.

  • Rase
    12:22 23.08.2017

    S vyřazenými BVP-2 se počítá i po jejich nahrazení novým BVP. Projdou opravou (otázkou jak velkou) a budou sloužit dál u AZ a zbytek půjde do mobilizačních skladů. Patrně to bude něco ve stylu finské úpravy, celková oprava, dá se termovize, přehodí maskovací síť a finíto, víc nemá smysl. O tomhle alespoň mluví zástupci armády. osobně bych byl spíš pro jejich prodej Iráku nebo jinam a nakoupení do skladů přebytečných Marderů od Němců - a finance na opravu cpát do nic. Potenciál mají větší než BVP-2, díky prostornější korbě. Ať již stará BVP-2 nebo MArder, původní věž bych nahradil zbraňovou stanicí s těžkým kulometem (ráže NATO) tuzemské výroby, což bohatě stačí.

    Pokud jde o nová BVP, Pumu a EU fond, tak si chvíli počkejde .))

    Nesher:
    ČR se k fondu přidat zatím nemůže, jelikož ještě nás tam nikdo nepozval. Schválen byl teprve nedávno, tak zase nespěchej. Čekám že se nerozjede dřív než od příštího roku, byť nějaké finance mají být připraveny a invetsovány již letos. Fond má podporovat i malé a střední zbrojovky, tedy ne jen velké (ty ani nemusí). Nevím, proč by měl jakkoliv omezovat naši výrobu. Cílem je vystrnaďit americké zbraně a jiné z EU, nebo je alespoň znevýhodnit. Pokud si myslíte, že nám chce každý ubližovat, je to váš problém (při vší úctě)

  • skelet
    11:24 23.08.2017

    Petres: specializované nástavby na BVP-1 již jsou v širokém spektru používány a vesměs používají kvůli nosnosti prodloužený podvozek. A taky díky vyšší nástavbě lze lépe zvýšit jejich protiminovou ochranu. Jinak AČR nepočítala s modernizací BVP-2, ale s modernizací BVP-1

  • petres
    11:10 23.08.2017

    Napadla mne taková děsivá představa, aby někoho nenapadlo modernizovat současná BVP-2 ve stylu Šakala (zvýšené boky) a na tom stavět specializované nástavby. To by byl kvůli minimální protiminové ochraně spodku a nízké nosnosti podvozku super nápad.

  • PavolR
    11:01 23.08.2017

    petres:
    Ale máme tu napríklad Fínsko, ktoré naďalej prevádzkuje aj svoje staré BMP v modernizovanej podobe (hoci z trocha iných dôvodov), čo by bolo - keď už - tak omnoho lepšie riešenie pre tylové jednotky, než od piky budovať zázemie aj pre druhé vozidlo (mimochodom výhľadovo iba o niečo lacnejšie ...).

  • petres
    10:50 23.08.2017

    Provozovat současně dvě platformy pásových BVP/specializovaných vozidel je z logistického hlediska špatné řešení. Vcelku chápu nadšení vojáků z Pumy a pokud jsou schopni dostatečně vyargumentovat výrazný přínos pro obranu ČR proti řešení na jiné platformě, která poskytuje v podstatě všechny potřebné verze (zde myslím konkrétně CV-90, které se pro mne velmi překvapivě neuvádí jako druhá doplňková platforma pro speciálizované verze, byť se jich na CV-90 vyskytuje zdaleka nejvíc) pak v případě pořízení by vláda najít finance měla. Pokud ne, tak mi jako rozumnější přijde řešení na jedné platformě. Bohužel pro nedostatek informací nemůžeme v rámci svých možností posoudit, jak výrazně Puma své konkurenty převyšuje a jaké je pořadí na dalších místech (a s jakými rozdíly). V případě druhé doplňkové platformy by se asi měnilo pořadí a váha požadovaných vlastností proti jednotné platformě s BVP. To by mohla dostat šanci i jiná platforma, které se účastnila zkoušek např. německý PMMC G5 kvůli své modularitě. Pokud by ale nebylo všem na Pumě, pak raději CV-90 než kombinaci dvou typů.

  • Nesher
    09:17 23.08.2017

    Pavol
    Co vím, tak vůbec není jasné zda se ČR do toho fondu zapojí, zatím nikdo z oficiálních míst ani jen nenaznačil, že by ČR o něčem takovém jednala. Takže, dokud se nedozvíme opak, je to jen hypotéza, nic více. Ostatně ten fond Němci a Francouzi tlačí hlavně proto, aby snížili počet zbrojních výrobců v Evropě a měli menší konkurenci.

  • PavolR
    08:57 23.08.2017

    Nesher:
    Ten fond je popri inom aj ideou Nemcov. Za akým účelom asi? ;-) Napríklad aj na také skresanie ceny Pumy, pokiaľ budú nejaké dokupovať súbežne s krajinou, do ktorej predávajú. Rezervy na vlastný nákup majú slušné, keď si vezmeme, o koľko skresali pôvodnú objednávku.
    Čo sa vývoja týka, tak tam až taký časový problém nevidím. Objednané BVP budú dodávané aj tak v etapách vo viacročnom intervale, takže ak sa začne bojovými, kým dôjde na rad akvizícia špeciálov ...

  • Nesher
    08:46 23.08.2017

    Pavol
    Němci s vývojem ani nezačali, Puma je strašně drahá, proto ten nápad na dva typy. Otázka zní zda to dává smysl. Ten evropských fond je jen Raseho idea, s tím se moc počítat nedá.

  • PavolR
    08:38 23.08.2017

    Nesher:
    Ako stále pripomína Rase, Nemci budú v dohľadnej dobe vyvíjať aj špeciály k Pume pre BW, takže by dva stroje vôbec nemuseli byť nutné. Na dôvažok, keby chceli Nemci na vývoj týchto verzií využiť už EU dotačný systém, mohli by, s prihliadnutím na to, že si to môžu vykompenzovať EU peniazmi, dať MO ČR zaujímavejšiu cenovú ponuku. Nehovoriac, že by to potom možno mohla ísť dotácia aj na celú akvizíciu Púm.

  • Nesher
    07:38 23.08.2017

    Podle informací listu E15 se zdá, že se vojáci do Pumy zamilovali do té míry, že jsou ochotni změnit koncepci a nakoupit dva typy, Pumu jako klasické BVP a Lynx nebo Ascod pro ostatní požadované verze. V tom případě jsou Švédové mimo hru. Co by to udělalo s logistikou bůh sud, provozovat u jedné brigády dva systémy s podobným určením mi
    nepřipadá moudré.
    http://zpravy.e15.cz/byznys/obchod-a-sl ... na-1336518

  • juhelak
    11:53 23.04.2017

    Taky docela síla. to asi bude louskat všechno :) https://www.youtube.com/watch?v=ndVJx8YQTa4

  • ALCR
    23:14 14.04.2017
  • Marcus
    13:33 12.04.2017

    Katz
    Na letosni IDET jsem hodne zvedavy. Predpokladam ze tam ta uvazovana BVP budou. Nebo aspon ty nej favorite. Ja to bude se vstupem na IDET? Soukrome tam je moznost navstevy kdykoliv nebo jen v urcity den?

  • Rase
    09:07 11.04.2017

    juhelak:
    myslím, že bylo osazené i na T-72M1, při Zemanově návštěvě v Excaliburu, tak není problém jí oplácat cokoliv. Není potřeba navazovat smlouvy se všemi subdodavateli, to už si zařídí stát nebo přes VOP CZ. Nemá smysl tím zatěžovat uchazeče, prostě v požadavku může být, že nové BVP bude osazeno českým přídavným pancířem, maskovací sítí a třeba i tuzemskou aktivní ochranou.

  • juhelak
    09:02 10.04.2017

    Nemá někdo informace ze panceřování, které kontinuálně vyvíjí VVU by šlo i na nové bvp nebo to je jen pro pandury? Nikde sem si nevsiml že by navázali firmy spolupraci i z výzkumákem. To by totiž znamenalo že by nabízeli bvp bud jen v základu a ACR by si je obložila sama..a nebo by je nabízeli už s pancéřováním v ramci spolupráce. To same nikde nepsali že by je v lete predstavili rovnou už s tou naší aktivní ochranou..to by asi taky ACR dodělávala až sama..což je taky zvláštní...aby to tam vůbec slo nandat.

  • Katz
    19:31 08.04.2017

    To Marcus
    Domnievam sa, že sa jedným z tých 18ks modernizovaných BVP budú chcieť na veľtrhu IDET 2017 predviesť, takže zrejme 31.5. - 2.6. 2017 budeme múdrejší, predsa len od 04/2016 už ubehol rok a mali by byť schopný dodať OS SR pár kusov z tých osemnástich.

  • Rase
    15:57 08.04.2017

    PavolR: tohle je uvaha, ktera by ospravedlnila ucast Tulparu a dala smysl snaze Zetoru vyrabet vojenskou techniku. Puvodne jsem cekal, ze predstavi prekopane Dardo. Akorat bych cekal, ze o vozidlu budou mluvit jako o "Wolfdogu" ne jako o Tulparu

  • royal
    15:35 08.04.2017

    to MALI:
    já bych to osadil plánovanou bezosádkovou věží z plánovaného BVP/MBT PL-01

Stránka 1 z 4