BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku


Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • royal
    19:03 05.04.2017

    semtam: podle info od výrobce má STANAG 4569 level 1 až 4 podle přání zákazníka...

    semtam: podle info od výrobce má STANAG 4569 level 1 až 4 podle přání zákazníka...

  • Kozlus
    18:35 05.04.2017

    stirling: Ta cena Pumy by mohla klesnout, protoze sem obcas narazil na to, ze cena pro Nemecko byla tak vysoka diky rozlozeni nakladu na vyvoj na maly pocet obednanych BVP. Jako ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling:
    Ta cena Pumy by mohla klesnout, protoze sem obcas narazil na to, ze cena pro Nemecko byla tak vysoka diky rozlozeni nakladu na vyvoj na maly pocet obednanych BVP. Jako nase modernizovana Tecka. Kdyz se ted bude jednat o dalsich 200+ kusech, tak by to mohlo jit dolu, hlavne kdyby nemcour zacejtil obchod a na nasem tendru chtel navnadit i dalsi zajemce. Navic nevime, kolik z ceny dela elektronika. Anglickej Ajax v pruzkumne verzi se prej dostal pres cenu Pumy.
    BVP-3 ani Kurgance bych sem nepletl, tyhle vozitka se daji brat jako nizsi kategorie hmotnosti i odolnosti. Kdyz uz tak T-15 :-D

    Ani jednim z tech 4 vaznejsich kandidatu neudelame chybu a muzeme vzit jen podvozek a posadit na to nejakou vez se Spike strelama a 40mm beznabojnicovym teleskopickym kanonem, at mame tu kompatibilitu s anglanama, kdyz uz sme v te battlegroup:) Ty mrchy nejspis kupujeme na 40 let, tak at to stoji za ty penize.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:24 05.04.2017

    royal Nevim, ale Samson i když nějaký ten pancíř dostal, i když se mi v minulosti nepodařilo najít jakej level splňuje, tak se mi od oka přijde, že je to spíše zakapotování než ...Zobrazit celý příspěvek

    royal

    Nevim, ale Samson i když nějaký ten pancíř dostal, i když se mi v minulosti nepodařilo najít jakej level splňuje, tak se mi od oka přijde, že je to spíše zakapotování než pancíř. 7.62mm by asi mohl zvládnout, ale těžkej kulomet by ho rozmetal na sračky.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:21 05.04.2017

    Dotaz, i když mám tady to plusování a mínusování na párku. Z jakého důvodu dostal můj příspěvek palec dole?

    protože fandím CV90? docela vostrý hoši.

    Dotaz, i když mám tady to plusování a mínusování na párku. Z jakého důvodu dostal můj příspěvek palec dole?

    protože fandím CV90? docela vostrý hoši.

  • royal
    18:20 05.04.2017

    rád bych viděl CV90 s věží Samson Mk II, která je, narozdíl od první verze kterou máme na pandurech, pancéřová.

    rád bych viděl CV90 s věží Samson Mk II, která je, narozdíl od první verze kterou máme na pandurech, pancéřová.

  • Klimesov
    18:18 05.04.2017

    Jo jo taková CV-90 se 40mm kanónem by byla pěkná, i když asi nereálná, technika v naší armádě.

    Jo jo taková CV-90 se 40mm kanónem by byla pěkná, i když asi nereálná, technika v naší armádě.

  • PavolR
    18:01 05.04.2017

    Ja by som tureckú firmu Otokar hneď tak cez palubu nehádzal, mám totiž takú konšpiračnú teóriu, že vizualizácia zetoráckeho Wolfdogu nemusela byť taká neuveriteľne podobná Tulparu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja by som tureckú firmu Otokar hneď tak cez palubu nehádzal, mám totiž takú konšpiračnú teóriu, že vizualizácia zetoráckeho Wolfdogu nemusela byť taká neuveriteľne podobná Tulparu iba náhodou. Ak by sa vedeli preukázať takouto spoluprácou a aspoň čiastočnou čechizáciou svojho bvp, tak sú hneď bok po boku favoritov.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    17:50 05.04.2017

    Tak držím AČR place, je si z čoho vyberať. Môj favorit je CV 90 - podvozok a v prípadnej kombinácii s vežou LANCE (ktorá bola predstavená na vozidle Lynx) - tktorá okrem kanóna ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak držím AČR place, je si z čoho vyberať.
    Môj favorit je CV 90 - podvozok a v prípadnej kombinácii s vežou LANCE (ktorá bola predstavená na vozidle Lynx) - tktorá okrem kanóna Wotan 35mm, guľometu, má aj prititankové strely Spike-LR...
    Inak veľmi zaujímavo naposledy vyznela hláška generála a Náčelníka Generálneho štábu OS SR Milana Maxima, že pre neho sú skutočné pozemné jednotky len tie pásové... (čomu by dal prednosť pri modernizácii pozemných síl OS SR)... Nechám to v rovine špekulácií...Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    17:43 05.04.2017

    Baron a jemu podobní Preboha živého, to naozaj verite tomu že BVP od Zetoru má reálnu šancu na existenciu? Vlastenectvo je síce pekná vec ale realita je druhá vec. Zetor doteraz ...Zobrazit celý příspěvek

    Baron a jemu podobní

    Preboha živého, to naozaj verite tomu že BVP od Zetoru má reálnu šancu na existenciu? Vlastenectvo je síce pekná vec ale realita je druhá vec. Zetor doteraz vyrobil akorat pekné 3D vizualizácie a možno niekoľko tlačových vyhlásení a to bolo tak všetko. Vývoj nového BVP od nejakého konceptu až po úspešné ukončenie vojskových skúšok trvá min. 10 rokov - overte si koľko trval vývoj Pumy, CV90 a pod. A to boli prosím pekne renomované firmy s obrovským technickým,výrobným a finančným potenciálom. Nič v zlom ale Zetor je firma, ktorá sa "celý život" živila traktormi. O BVP vie asi toľko ako ruský Žiguli o autách kategórie Mercedes.Skrýt celý příspěvek

  • Baron
    17:27 05.04.2017

    Ten zázrak od Zetoru už je mimo hru? Jinak myslím, že nejlepší volbou by bylo CV90, je to vyzkoušený, motor je spolehlivý z kamionu a vypadá to potentně. Německé produkce bych se ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten zázrak od Zetoru už je mimo hru? Jinak myslím, že nejlepší volbou by bylo CV90, je to vyzkoušený, motor je spolehlivý z kamionu a vypadá to potentně. Německé produkce bych se možná trochu stranil, aby nám v případě vítězství magora Schulze vůbec dodali díly, pokud bychom odmítali příjmout jeho "evropské hodnoty"Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:24 05.04.2017

    stirling Tak ono BMP-3 není zas až tak starej křáp, dá se považovat za moderní vozidlo. Jen ten motor v zadní části je dost kontroverzní. Mimochodem už vznikli i verze s ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling

    Tak ono BMP-3 není zas až tak starej křáp, dá se považovat za moderní vozidlo. Jen ten motor v zadní části je dost kontroverzní. Mimochodem už vznikli i verze s přesunutím motorového prostoru do přídě. Je asi v podobném stádiu jako Lynx. Ale nechtěl bych tuto diskuzi plevelit Ruskem ;) I když bych si bez problému dokázal představit CV90 či Ascod osazený věží z BMP-3 (spíše modernější Bakhcha-U) tak ale zůstanu v realitě.

    Doufám, že výběr bude veden opravdu objektivně aby poměr cena/výkon plus servis byl co nejvíce ideální. Mým favoritem je CV90, jen mě u něj sere, že stále nemá možnost nést PTŘS. I když nějaké pokusy s PTŘS BILL byli, tak se jich CV90 nikdy nedočkalo.

    Jinak pokud nepořídíme CV90 či pořídíme jen podvozek, tak uděláme radost další zemi s pořízením věže.Skrýt celý příspěvek

  • xardas
    17:19 05.04.2017

    Já si myslím, že by to ještě mohlo být docela zajímavé, vzhledem k tomu, jak se chtějí více orientovat na Německo jako spojence a spolupráci s BW. Taky podle mě bude záležet na tom ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si myslím, že by to ještě mohlo být docela zajímavé, vzhledem k tomu, jak se chtějí více orientovat na Německo jako spojence a spolupráci s BW. Taky podle mě bude záležet na tom jak to dopadne s vrtulníky. Pokud H145M prohraje třeba to budou chtít kompenzovat Lynxem nebo Pumou.Skrýt celý příspěvek

  • Thanos
    17:08 05.04.2017

    To, že vyhraje Puma je asi mokrý sen, ale s Lynxem by to mohlo vyjít. Je nový, progresivní a spolupráce s německým průmyslem bude strategicky důležitá i z politického hlediska.

    To, že vyhraje Puma je asi mokrý sen, ale s Lynxem by to mohlo vyjít. Je nový, progresivní a spolupráce s německým průmyslem bude strategicky důležitá i z politického hlediska.

  • stirling
    17:03 05.04.2017

    Puma je bohužel asi mimo dosah i když nikdo asi moc neví kolik vlastně stojí železo bez vybavení (vybavení pak bude +/- za podobnou cenu ať vyberme jakýkoliv podvozek ). Turka ...Zobrazit celý příspěvek

    Puma je bohužel asi mimo dosah i když nikdo asi moc neví kolik vlastně stojí železo bez vybavení (vybavení pak bude +/- za podobnou cenu ať vyberme jakýkoliv podvozek ). Turka určitě nebrat, takže jsou podle mě reálně ve hře pouze tři (Lynx, CV90 a ASCOD). Z těch je to asi celkem jedno tak ať prostě vyberou toho kdo nabídne nej poměr cena/výkon.
    alexa123: Kurganěc ještě nemá dokončen vývoj a nic jiného moderního rusové nemají, takže podle mě nemají šanci i bez politické diskvalifikace.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    16:53 05.04.2017

    Podľa mňa Turci dnes nemajú z politických dôvodov šancu. To už sa potom môžu do tendra prihlásiť aj s Rusi a so svojimi cenami by mali šancu uspieť. Ale keďže v istých prípadoch je ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa mňa Turci dnes nemajú z politických dôvodov šancu. To už sa potom môžu do tendra prihlásiť aj s Rusi a so svojimi cenami by mali šancu uspieť. Ale keďže v istých prípadoch je politika až na "prvom" mieste, Rusi ale aj Turci nemajú šancu.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:41 05.04.2017

    Žádné z těch 4 nebude chybou, ale asi by se mělo koukat i na možnost osazení vozidla PT kanonem (pro případ, že rezignujeme na MBT stejně jako na bitevní vrtulníky).

    Žádné z těch 4 nebude chybou, ale asi by se mělo koukat i na možnost osazení vozidla PT kanonem (pro případ, že rezignujeme na MBT stejně jako na bitevní vrtulníky).

  • Rase
    16:31 05.04.2017

    Předběžnou smlouvu s VOP CZ (jakožto státním podnikem), podepsalo krom BAE, i GD, Rheinmetall a s PSM byla nebo je v jednání. Tohle jsou ale spíš takové předběžné dohody, kdyby to ...Zobrazit celý příspěvek

    Předběžnou smlouvu s VOP CZ (jakožto státním podnikem), podepsalo krom BAE, i GD, Rheinmetall a s PSM byla nebo je v jednání. Tohle jsou ale spíš takové předběžné dohody, kdyby to některé ze strany vyšlo. Kaplan taky není úplně bez šance. Turci sice vlastní ve FNSS 51% podíl, ale těch 49% vlastní BAE. Osobně si myslím, že práva a dokumentaci vlastní BAE. Přeci jen Kaplan (od FNSS) je konkurentem vozidla Tulpar (Otokar). Je tedy klidně možné, že BAE nebude čekat na turky a klidně může přeprodat dokumentaci nám :)
    Navíc CV90 má razítko "made in Sweden" což teď není na MO zrovna populární. Kaplan by tak byl "eso v rukávu" pro BAE.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 10 z 10