BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů
- 5. 4. 2017
- 273 komentářů
- Jan Grohmann
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.
Nová BVP pro Armádu ČR
O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.
V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).
Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.
Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.
Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.
Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.
MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.
“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.
Puma
Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.
Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.
Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.
Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.
Lynx
Hlavni kandidáti
Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.
Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).
Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.
Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.
Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.
Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.
Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.
Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.
V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.
Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.
„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.
Nizozemské CV9035
Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu.
V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.
Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.
Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.
Zdroj: AOBP, Euro, Česká televize
Související články
BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře
Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...
- 23.02.2017
- 8 komentářů
- Pavel Vinkler
Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády
Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...
- 01.03.2017
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
- 14.03.2017
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry
Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...
- 16.03.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
včera na ČT 24 probíhal diskusní pořad 90´ s generálem Bečvářem a padl tam v diskuzi dotaz na rozdělení připravovaného tendru na nákup nových BVP ohledně 2 rozdílných platforem pro ...Zobrazit celý příspěvek
včera na ČT 24 probíhal diskusní pořad 90´ s generálem Bečvářem a padl tam v diskuzi dotaz na rozdělení připravovaného tendru na nákup nových BVP ohledně 2 rozdílných platforem pro bojové a týlové jednotky. Na tento dotaz generál odpověděl, že to tato úvaha není pravdivá. Ono to může být všechno ještě úplně jinak ... A deník E15 bych bral s rezervou.
odkaz na pořad:
http://www.ceskatelevize.cz/po...
(dotaz s odpovědí je dole)Skrýt celý příspěvekTed jen strucne. Nikde netvrdim, ze jsme v CR vsichni pitomci, ale je videt, ze i diky urednimu simlu tu vsechno trva strasne dlouho, pokud to vubec jde. O upravene verzi Pumy se ...Zobrazit celý příspěvek
Ted jen strucne.
Nikde netvrdim, ze jsme v CR vsichni pitomci, ale je videt, ze i diky urednimu simlu tu vsechno trva strasne dlouho, pokud to vubec jde. O upravene verzi Pumy se pise snad vsude s tim, ze tady by byla zalozena dalsi montazni linka uz na ten upravenej model. Stejne tak se skoro vsude doctes, ze po 2020 maji Nemci obednavat dalsi verze Pumy, ne jen to ciste BVP. Staci jen nakouknout do clanku o Pume na palbe, tam bylo zdroju dost.Skrýt celý příspěvekTo Kozlus: Podle mého názoru AČR už ví relativně přesně, co chce. Jde spíš o to, aby jí nebylo vnuceno něco jiného, jen pro to, že je to politicky výhodné, nebo "jinak zajímavé". ...Zobrazit celý příspěvek
To Kozlus:
Podle mého názoru AČR už ví relativně přesně, co chce. Jde spíš o to, aby jí nebylo vnuceno něco jiného, jen pro to, že je to politicky výhodné, nebo "jinak zajímavé". Možná zde ještě jsou některé detaily v požadavcích k dořešení, ale zcela určitě je už hodně dávno jasno v požadované pancéřové ochraně.
K hmotnosti vozidel - u těch vozidel ani tak momentálně nejde o jejich aktuální hmotnost (neměla by však překročit 45 tun), jako o zálohu užitečné hmotnosti pro jejich další evoluci (jak v pancéřování, tak v dalších systémech, které tam v tomto okamžiku nejsou (a to ani v Pumě)).
Nyní k Pumě:
Ne že by se mi osobně Puma nelíbila, je to výborné BVP, ale bezvýhradně bych pro ni nehoroval: Puma je dělaná přesně podle požadavků Bundeswehru a ty se od požadavků AČR v některých aspektech dost liší. Rovněž náklady životního cyklu vychází u Pumy vyšší, než u některých jejích konkurentů. Dále, pokud bychom zavedli Pumu tak, jak je, tak bychom museli v AČR dělat dost následných opatření, které budou stát také nějaké peníze. Pokud ji budeme chtít upravovat na základě našich požadavků, bude to opět něco stát; když předěláváte něco již hotového, vyjde to většinou dráž, než něco, co je k úpravám otevřeno. Jo, Puma má spoustu vychytávek, fakt dobrých, ale ostatní vozidla také nejsou úplná ořezávátka (CV-90 je v nejnovější verzi Mk3, po světě jich jezdí spousta, rovněž věž E-30 je dodaná do BVP ve více zemích; věž MCT-30 si zase vybrala US ARMY pro modernizaci vozidel STRYKER, firma Kongsberg rovněž není žádná garážová firma bez zkušeností; Lynx je výrobkem fy, Rheinmetall, která tam zúročila vše, co se naučila v rámci PSM při vývoji Pumy), jo a v ČR jsme podle Vás asi úplní pitomci? Souhlasím s vámi, že PTRK SPIKE je možné na věž Pumy bez problémů integrovat. Nesouhlasím však s tím, že na Pumu si můžeme jen tak vybrat nějakou jinou věž. Ne, pouze tu, která tam nyní je.
Kde jste prosím přišel k informaci, že byla ČR nabídnuta přepracovaná verze, která má být k dispozici po roce 2020? To bychom ty Pumy museli dostávat ještě dříve, než Bundeswehr... a že by nám Němci dali přednost před vlastní armádou? Řekl bych, že přání je zde otcem myšlenky...
Píšete, že Německo si bude vyvíjet ostatní verze Pumy - Vy víte jaké? Můžete je uvést?
Náklady na životní cyklus Pumy plně odpovídají v ní použitým technologiím, konkrétním technickým řešením a systémům, budou proto logicky vyšší, než jsou například u CV-90, nebo Lynx. Je proto dobré si to všechno spočítat, jestli nám ty, jak píšete "vyhrazené peníze" na Pumu vůbec budou stačit.
Souhlasím však s Vámi, že by se měla za vyhrazené peníze co nejdříve koupit moderní vozidla, aby to někdo nakonec nevrátil k modernizaci BVP a la Šakal.Skrýt celý příspěvekDodám pár detailů. MO má zájem o 210 vozidel + opce na dalších 50 %, tedy 315 je plánované maximum. Společnost PSM má letos v plánu dosáhnout tempa výroby 66 vozidel za rok, což by ...Zobrazit celý příspěvek
Dodám pár detailů. MO má zájem o 210 vozidel + opce na dalších 50 %, tedy 315 je plánované maximum. Společnost PSM má letos v plánu dosáhnout tempa výroby 66 vozidel za rok, což by mělo být plné tempo výroby. Doposud se jen rozjížděla.Skrýt celý příspěvek
MALI: Ano, proto je na ACR a MO aby si ujasnili, jake vozidlo chcou. Puma nemusi jezdit v te maximalni konfiguraci, zakladni verze odolnosti zacina nekde okolo 35 tun, jestli si ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
Ano, proto je na ACR a MO aby si ujasnili, jake vozidlo chcou. Puma nemusi jezdit v te maximalni konfiguraci, zakladni verze odolnosti zacina nekde okolo 35 tun, jestli si spravne pamatuji. A uz tady by mela byt odolnost celne proti 30mm a celokruhove proti 14,5mm munici. Ty ostatni vozidla ale taky dost vazi a balistickou odolnost si u nich muzeme naporoucet, stejne jako elektronickou vybavu. A pokud si jine vozidlo oplacame pridavnym pancirem a AO, ale zustane mu 500-700k motor, tak to stejne bude zrat a navic je otazka, co na to podvozek, kdyz to pozeneme na limit. Puma je na to stavena. Cena vyvoje se snad castecne rozpustila do soucasne dodavky pro Nemecko. Jak pises, tak ostatni kusy jsou prototypy, tedy neodladene a nezaplaceny vyvoj. Puma je v tomhle dal.
"Puma je však v Bundeswehru reálně zavedené bojové vozidlo, takže jako BVP je skutečně "vymakaná" a má spoustu vychytávek, zavedených díky zpětné vazbě od armády k výrobci."
Tohle mi totiz prijde jako sakra dulezitej aspekt vlastnosti stroje. Neco podobnyho by v CR trvalo 10x dele, pokud by se neco takoveho vubec provedlo.
Nam byla nabidnuta prepracovana verze, kterou Nemecko zacne dostavat po roce 2020.CR ji urcite nezacne dostavat drive. A ta ma dostat i ty SPIKE a dalsi vychytavky. Ostatne, podle nekterych zdroju, PTRS maji jit namontovat i na soucasne vozidla. Ostatne, vez si nejspise muzeme vybrat jinou.
Ostatni verze si stejne tak bude vyvijet Nemecko a proto je,IMHO, spravnej cas se k tomu pricpat za nejakou slevu na konecnem produktu a nasat co nejvice technologii. Plus stat se dodavatelem nekterych celku.
Ano, naklady za celou zivotnost nebudou male, ale to u zadneho vozidla. Myslim, ze kdyz uz na to jsou vyhrazeny penize, tak by bylo nejlepsi za ne dostat to nejlepsi. Vzhledem k poctu vojaku si nemuzeme dovolit neco horsiho. A kdyz uz ted ta vule k nakupu je, tak to radsi koupit, aby to nekdo za par let nezatrhl a nezavadela se modernizace Sakal.Skrýt celý příspěvekMALI: Upřímě jsem rád, že se na to alespoň myslí... Byť zcela nesouhlasím s tím, že je to věc k řešení až po zaplácnutí bolavějších děr. Sice by to bylo uživatelsky logické, ...Zobrazit celý příspěvek
MALI: Upřímě jsem rád, že se na to alespoň myslí...
Byť zcela nesouhlasím s tím, že je to věc k řešení až po zaplácnutí bolavějších děr. Sice by to bylo uživatelsky logické, ale vzhledem k akvizičnímu procesu... obávám se, že pásová platforma která nebude nakoupena ihned nebude nakoupena ani v následujících třiceti letech. Možná nějaké speciály, ale určitě ne nadpočetná BVP.
Když se technika kupuje přesně na tabulkový počet u jednotek zákonitě bude na konci životního cyklu několik vozidel chybět kvůli různým ztrátám... :/Skrýt celý příspěvekAno, bylo to na Vás. Ta návštěva ministra, o které mluvím, nebyla když nastupoval, ale až vloni. "Další z příslušníků navštívených útvarů zase navrhoval, zda by se akvizice ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, bylo to na Vás. Ta návštěva ministra, o které mluvím, nebyla když nastupoval, ale až vloni.
"Další z příslušníků navštívených útvarů zase navrhoval, zda by se akvizice vojenské techniky nemohly dělat na sto dvacet procent původně požadovaných počtů. Vznikla by tak rezerva, kterou by bylo možné využívat při opravách a revizích techniky, anebo při jejím vysílání do misí."
http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvekTo tomas.kotnour Nevím, zda byl Váš dotaz směrován na mne, pokud ano, tak asi jsem se vyjádřil moc zkráceně. Upřesňuji tedy: nezapomnělo se na posouzení náročnosti údržby, ...Zobrazit celý příspěvek
To tomas.kotnour
Nevím, zda byl Váš dotaz směrován na mne, pokud ano, tak asi jsem se vyjádřil moc zkráceně. Upřesňuji tedy: nezapomnělo se na posouzení náročnosti údržby, opravitelnosti atd. O těch nadpočetných kusech má podle mého smysl reálně uvažovat, až budou naplněny v mém minulém příspěvku uvedené důvody (a to jsem ještě zapomněl na AT a vojskové AA systémy, vybudování systému velení, radiostanice atd. atd...).Skrýt celý příspěvekA mohu se zeptat na kolik % tabulkových hodnot by se musela technika nakupovat, aby bylo dosaženo 100% technické bojové pohotovosti? Je to těch 120% (při minimálně jednom kusu ...Zobrazit celý příspěvek
A mohu se zeptat na kolik % tabulkových hodnot by se musela technika nakupovat, aby bylo dosaženo 100% technické bojové pohotovosti? Je to těch 120% (při minimálně jednom kusu navíc) jak zaznělo od někoho z vojska při nástupu ministra Stropnického?Skrýt celý příspěvek
To Mattauch: mohu Vás ubezpečit, že se na to nezapomnělo...., nicméně PozS nejsou VzS - luxus pořízení nadpočetných vozidel si momentálně (a asi ještě hodně dlouho, jestli vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
To Mattauch:
mohu Vás ubezpečit, že se na to nezapomnělo...., nicméně PozS nejsou VzS - luxus pořízení nadpočetných vozidel si momentálně (a asi ještě hodně dlouho, jestli vůbec někdy) nemůžeme dovolit..., abychom pokryli potřeby PozS AČR, potřebovali bychom tak ještě minimálně dalších 90 až 100 ks takových podvozků (odhadem), k tomu ještě nová děla, raketomety, lehká vozidla 4x4 a další prapor Pandurů. Pak bychom (po doplnění ručních zbraní a výstroje vojáků) mohli uvažovat o pořizování nadpočetných kusů techniky pro zajištění 100% technické bojové pohotovosti (pro starší: KTP = 1,0).Skrýt celý příspěvekJasně, a jsme si vůbec vědomi toho, že tento systém se pořizuje výhledově na dalších 40 až 50 let a že Puma je na začátku tohoto cyklu? Za mne osobně jsou dvě platformy tak velká ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, a jsme si vůbec vědomi toho, že tento systém se pořizuje výhledově na dalších 40 až 50 let a že Puma je na začátku tohoto cyklu? Za mne osobně jsou dvě platformy tak velká hovadina, že to spíše přičítám novinářské latině. Viz Mali, naprostý souhlas.Skrýt celý příspěvek
Co se týče té elektroniky a ucelenosti systému vozidla... Vazžoval jste také někdo nad tím jaký vliv má tato technická vyspělost vliv na provozuschopnost? Složitější systém obvykle ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče té elektroniky a ucelenosti systému vozidla... Vazžoval jste také někdo nad tím jaký vliv má tato technická vyspělost vliv na provozuschopnost? Složitější systém obvykle vyžaduje výce údržby - výce času kdy nemůže odvádět svou práci.
Rozhodně tím nechci obhajovat zastaralé systémy, spíš chci jen říct že závodní speciál se nehodí na cesty do práce.
Bylo by smutné kdyby na nových vozidlech ve výsledku probíhalo méně výcviku než nyní kvůli různým technickým prohlídkám, aktualizacím software, atd... Respektive bylo by smutné kdyby tomu tak bylo proto, že na tento aspekt nikdo nepomyslel. Pokud vím, u létajících prostředků se běžně zvažuje mimo jiné dostupnost v čase - tedy jakou dobu v průběhu životnosti budu moci prostředek reálně využívat a kolik času strává na prohlídkách, opravách atd... Není na čase k tomu začít u pozemní techniky přistupovat podobně a například navýšit stavy jednotek o nadpočetná vozidla, čímž by byla zajištěna jistota dostupnosti 100% techniky, jíž jednotka potřebuje k vedení bojové činnosti?Skrýt celý příspěvekTo Kozlus: Ano, z hlediska balistické odolnosti je Puma z vozidel představených na IDET zcela bezkonkurenční. V důsledku toho je také nejtěžší. Její hmotnost (43 t) je potřeba ...Zobrazit celý příspěvek
To Kozlus:
Ano, z hlediska balistické odolnosti je Puma z vozidel představených na IDET zcela bezkonkurenční. V důsledku toho je také nejtěžší. Její hmotnost (43 t) je potřeba rozpohybovat, takže má výkonný motor (1070 koní), který však má i odpovídající spotřebu a patřičné nároky na údržbu. Její cena je z velké části dána pokročilým podvozkem a roky vývoje (který bylo třeba zaplatit v ceně dodávek sériové výroby).
Z hlediska elektroniky: kdybychom z Pumy sundali MUSS, tak až tak supermoderní není, například ve srovnání s Lynxem má naopak starší věžový komplet (je od stejného výrobce). Věž Pumy má oproti věži Lynxu výhodu v tom, že má navíc optický zaměřovač, Lynx má zase integrován PTRK SPIKE a umožňuje osazení dálkově ovládaným, na věži nezávislým 0,50" kulometem.
Puma je však v Bundeswehru reálně zavedené bojové vozidlo, takže jako BVP je skutečně "vymakaná" a má spoustu vychytávek, zavedených díky zpětné vazbě od armády k výrobci. Ostatní představená vozidla byla víceméně prototypová, nebo předváděcí kusy. Proto se bude Puma vojákům zcela logicky nejvíc zamlouvat.
Jenže Puma je čistě BVP a AČR požaduje víceúčelovou pásovou platformu, přičemž vozidel charakteru BVP (tj. s věží BVP) bude něco málo s přes 70%, zbytek budou jiná vozidla. Ta zbylá třetina by se musela nově vyvinout a to by nebylo zadarmo. Nějaké úvahy, že v budoucnu možná budou i jiné varianty Pumy zatím nejsou z PSM nikde oficiálně potvrzeny. Rovněž zajištění životního cyklu Pumy nebude zcela levná záležitost (ve srovnání s ostatními vozidly).Skrýt celý příspěvekPokazde nekdo vytahne, ze je Puma strasne draha. Ale o kolik je drazsi, kdyz se ostatni vozidla vybavi na stejnou uroven elektroniky a balisticke odolnosti? Ajax, ktery si vybrali ...Zobrazit celý příspěvek
Pokazde nekdo vytahne, ze je Puma strasne draha. Ale o kolik je drazsi, kdyz se ostatni vozidla vybavi na stejnou uroven elektroniky a balisticke odolnosti? Ajax, ktery si vybrali anglani ma byt jeste drazsi, nez ta Puma...Skrýt celý příspěvek
Rase: No, neviem, či máme takú silu lobovať, každopádne tých strán v programe musí byť viac, čiže stačí aby bola chytrá druhá strana (každý z fachu vie, že AČR nakupuje bvp) a ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
No, neviem, či máme takú silu lobovať, každopádne tých strán v programe musí byť viac, čiže stačí aby bola chytrá druhá strana (každý z fachu vie, že AČR nakupuje bvp) a zaklopala na správne dvere - ako je nakoniec zvykom.Skrýt celý příspěvekNesher: ale má smysl se o tom bavit i jen teoreticky. Oni i sem (i jinam) chodí vojáci a pokud se to dostane k někomu kdo bude o nových BVP rozhodovat, tak ten nápad třeba vezme ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
ale má smysl se o tom bavit i jen teoreticky. Oni i sem (i jinam) chodí vojáci a pokud se to dostane k někomu kdo bude o nových BVP rozhodovat, tak ten nápad třeba vezme za svůj a nakonec někoho napadne toho fondu využít. Občas se člověk diví, co za lidi se dá na internetu potkat, přeci jen to jsou taky jenom lidi.
MALI:
souhlasím, jediná vozidla, která potřebují vyšší korbu, jsou zdravotnická (kvůli tomu že zdravotník musí u zraněného stát), další vozidla si můžeme vzít jako příklad z nových Pandurů. Zde má zvýšenou korbu i velitelsko-štábní vozidlo, patrně i spojovací. Tohle ale od nových BVP nikdo nechce. Jak píšeš, ona většina těch verzí stejně bude mít bojovou věž a rozdíl bude spíš jen v elektronice a vnitřním uspořádání. Nebo nahrazení věže nějakým ramenem / jiným pracovním vybavením.Skrýt celý příspěvekK dvěma pásovým platformám v AČR pokud vím, tak oficiální linie AČR je stále stejná - do budoucna jeden typ pásového podvozku. Pokud někdo mluví o dvou, je to jen jeho neoficiální ...Zobrazit celý příspěvek
K dvěma pásovým platformám v AČR
pokud vím, tak oficiální linie AČR je stále stejná - do budoucna jeden typ pásového podvozku. Pokud někdo mluví o dvou, je to jen jeho neoficiální varianta...
Pokud by měly být dvě pásové platformy, co by asi z těch současných sedmi variant mělo na té druhé platformě být? Mě vychází jen zdravotnická verze (velitelská má být maximálně shodná s bojovou - ta to nebude; obě dvě průzkumné by měly být shodné, ale chtělo by to spíš něco menšího - to by už ale byla třetí varianta pásové podvozkové platformy - takže to také ne, vyprošťovací verze musí být postavena na odolném podvozku o vyšší hmotnosti - ta by tedy měla odpovídat bojové verzi, ženijní OT potřebuje jak dobré pancéřování, tak dostatečný objem pro převoz ženijní výbavy - takže opět mi vychází, že by její optimální platforma nejvíc odpovídala platformě bojové verze. A víc variant není. Vážně si tady někdo myslí, že se nám vyplatí pořídit a hlavně udržovat dvě pásové platformy, když existuje vozidlo, které výše uvedené požadavky splní - sice ne všechny úplně optimálně, ale dostatečně splní.Skrýt celý příspěvekRase To je pořád dokola, ano máme fond, ale nemáme, opakuji nemáme žádnou relevantní informaci, že bychom se chystali využít jej v tom smyslu, který tu popisujete. Tedy je to jen ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
To je pořád dokola, ano máme fond, ale nemáme, opakuji nemáme žádnou relevantní informaci, že bychom se chystali využít jej v tom smyslu, který tu popisujete. Tedy je to jen hypotéza, možná se potvrdí, možná ne. Ale dokud nebudeme vědět více, nemá smysl se o tom bavit. Co víme je to, že někde na MO se probírá nápad nakoupit místo jedné platformy hned dvě, tedy se bavme o tom.Skrýt celý příspěvekNesher: fond má mimo jiné, pomoci státům s nákupy drahé techniky, kam patří jak letouny, MBT tak i BVP, což je náš případ. Nevidím tedy problém v tom, že pokud se s pár státy ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
fond má mimo jiné, pomoci státům s nákupy drahé techniky, kam patří jak letouny, MBT tak i BVP, což je náš případ. Nevidím tedy problém v tom, že pokud se s pár státy domluvíme využít fondu pro nákup BVP vyráběných v EU, že s tím někdo bude mít problém. Ona to nemusí být jen Puma, záleží zda se BAE, GDELS dají považovat za EU firmy (snad i jo, výroba probíhá v EU). Jen tvrdím, že u Pumy už partnerský stát máme, u CV90 asi někoho seženeme, ale u ostatních je to problém. ASCOD má šanci, jen pokud se španělé nebo rakušané rozhoupou k pořízení dalších BVP, ale proč že... z prstu si to necucám, jen vycházím z toho, co se psalo ve zprávě EU komise o tomto euro-fondu.
kazd:
pokud by měla AČR třeba ojeté Mardery, tak by nás nutnost pořídit nové BVP nemusela moc trápit a stačila by hlubší modernizace (ve stylu Šakal nebo Marder EVO). U ojetých CV90 by to bylo ještě jasnější a rovněž by stačila jen modernizace (zde jen lehčí). Akorát my nemáme žádné pořádné BVP, které by se dalo upravit do modernější podoby tak vybíráme z čeho chceme. Pro Američany nemělo smysl pořizovat Pumu, jelikož oproti Bradleyi ten náskok opravdu není velký. Oproti našim BVP-2 je ale někde úplně jinde. Ostatní vozidla na tom nejsou zle, ale je cítit (na IDET), že je to modernizace starších vozidel. Byť by pro AČR byly z novovýroby, na mě moc nezapůsobila.Skrýt celý příspěvekI když nemám všechny info, prostě nevěřím, že puma je generačně jinde a tak top, že stojí za dělení nákupu. Celý nákup BVP měl kontext pořízení stroje s modernizačním ...Zobrazit celý příspěvek
I když nemám všechny info, prostě nevěřím, že puma je generačně jinde a tak top, že stojí za dělení nákupu.
Celý nákup BVP měl kontext pořízení stroje s modernizačním potenciálem, kde bude nákup doprovázen max. přesunem výrobního know how. Pak na tom už může ČR vyšívat - aktivní ochrana, vlastní nápady typu Sněžka atd.. několik dekád.
Za pár kusů Pumy nám sem němci žádnou technologii předávat nebudou.
Ten druhý typ už bude mít navždy nálepku "ne dost dobrý do boje" --> investice do jeho vývoje pro štábní, průzkumnéí atd kusy ? Nereálné...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...