BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).

Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.

Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.

Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.

Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.

MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.

“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

Puma

Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.

Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.

Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.

Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

Lynx

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.

Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).

Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.

Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.

Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.

Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.

Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

Nizozemské CV9035

Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu. 

V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.

Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.

Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Nahlásit chybu v článku


Související články

BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře

Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...

Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády

Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • juhelak
    11:59 07.04.2017

    podle me není na škodu kupovat něco zcela nového..kupovat něco vyzrálého může znamenat ze v době zavedení už to bude překonané a zastarale..s tim že za 15 let to bude stejne out ...Zobrazit celý příspěvek

    podle me není na škodu kupovat něco zcela nového..kupovat něco vyzrálého může znamenat ze v době zavedení už to bude překonané a zastarale..s tim že za 15 let to bude stejne out jako bvp2 ted..

    Kamarád co letá kuli ruzným vyrobním projektům ve strojírenství, tak vždy nadával když letel do Novgorogu, jaky sou tam lepmplove neschopní.. Poslední dva roky letá i do Turecka, a zpětně na rusy ještě vzpomíná rád, když vidí jak výrobní proces funguje v Turecku..Takže od nich nech nechtěl ani sáňky, natož bvp...Horší než Turci jsou jenom továrny v Indii.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    11:14 07.04.2017

    Maximus Máš pravdu, na tu naši slavnou "schopnost" plavat jsem zapoměl. To by nedalo. Ale klidně bych tu tabulkovou schopnost plavání oželel ve prospěch Samsona 2, protože Samson ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus
    Máš pravdu, na tu naši slavnou "schopnost" plavat jsem zapoměl. To by nedalo.
    Ale klidně bych tu tabulkovou schopnost plavání oželel ve prospěch Samsona 2, protože Samson 1 je hroznej krám který byl postavený uplně pro něco jiného než pro kolový obrněný transporter. Nebo klidně menší věž, ale Samson 1 byla rána vedle.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    11:03 07.04.2017

    To Marcus: Samson Mk.1 už je hmotnostně na hranici (podle mne za, pokud opravdu trváme na obojživelnosti), takžeSamson Mk.2 opravdu ne.

    To Marcus: Samson Mk.1 už je hmotnostně na hranici (podle mne za, pokud opravdu trváme na obojživelnosti), takžeSamson Mk.2 opravdu ne.

  • Marcus
    10:53 07.04.2017

    MALI Souhlas a to naprostý, SPIKE a JAVELIN pro naši malou armadu uplně stačí. Stejně tak nevidím problem s 30mm kanonem v BVP. Ale když bylo možné CV90 s BILLem, tak snad by ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI
    Souhlas a to naprostý, SPIKE a JAVELIN pro naši malou armadu uplně stačí. Stejně tak nevidím problem s 30mm kanonem v BVP.
    Ale když bylo možné CV90 s BILLem, tak snad by zástavba SPIKE nemusel být problem.
    No a ten zmiňovaný Samson 2 by taky nebyl v nejhorším zlý! Ideálně I na Pandurech nahradit Samson1 Samsonem 2, ale to už bych si vymýšlel moc :DSkrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:46 07.04.2017

    máne PTŘS 9M 114 (AT-6 SPIRAL) na Mi24 ?

    máne PTŘS 9M 114 (AT-6 SPIRAL) na Mi24 ?

  • MALI
    10:27 07.04.2017

    To Markus: díky za link s BILL na CV-90, sice jsem o tom četl, ale neviděl (teď už ano). Můj názor je ale ten, že by AČR při své velikosti měla mít u pozemních sil maximálně dva ...Zobrazit celý příspěvek

    To Markus:
    díky za link s BILL na CV-90, sice jsem o tom četl, ale neviděl (teď už ano).
    Můj názor je ale ten, že by AČR při své velikosti měla mít u pozemních sil maximálně dva typy PTRK.Když pominu 9M-113 Konkurs, tak máme v AČR zavedené dva PTRK: SPIKE-LR a JAVELIN. BILL by tedy byl už třetím typem (z těch moderních). A to je ještě možné, že časem bude ještě něco jako FALARICK u nových MBT. To by už byl čtvrtý typ.

    Já osobně jsem zastáncem toho, který bude nejlepší za rozumné peníze a nabídne nejlepší podmínky pro ČR. Proto tam musí být konkurence více výrobců. Nejhorší je vybrat někoho předem a pak se s ním handrkovat o ceně a o "detailech", jako je například klínový řemen na Panduru (bez kterého ale Pandur nejede).

    Je však důležité, pořádně ty stroje odzkoušet - v ČR je vždycky snaha někde ušetřit "pár tisíc korun" a že se to pak tisíckrát negativně vrátí, to už nikdo neřeší.

    Dále si myslím, že státní podnik VOP CZ (i když má rámcovou smlouvu s BAE) může stejně tak dobře montovat/vyrábět LYNX, nebo něco jiného, co vyhraje tendr a co pak dostane "befelem" od MO - od toho tam je. Jinak ale plně souhlasím s Vaším názorem ohledně výroby BVP v ČR.Skrýt celý příspěvek

  • ConKubin
    10:21 07.04.2017

    Co se designu týká, tak rozhodně vede Kaplan 20.:D ale hadam, že to asi není rozhodující aspekt.)

    Co se designu týká, tak rozhodně vede Kaplan 20.:D ale hadam, že to asi není rozhodující aspekt.)

  • MALI
    09:53 07.04.2017

    To Semtam: Já bych to s tím výběrem zase tak černě neviděl: Puma je v německé armádě standardně zavedena, podle mého názoru: vyvíjela se už dost dlouho na to, aby to byl ...Zobrazit celý příspěvek

    To Semtam:
    Já bych to s tím výběrem zase tak černě neviděl:
    Puma je v německé armádě standardně zavedena, podle mého názoru: vyvíjela se už dost dlouho na to, aby to byl "nedodělek";
    LYNX, pravda, zatím zavedený není - otázkou je, jak dlouho bude trvat jeho zavedení v Austrálii, kde by už měl být ve zkouškách;
    ASCOD, opět pravda, zatím není zaveden, ale je jen otázkou času, kdy ho zavede UK;
    CV-90 již zavedeno je, ale my bychom chtěli verzi Mk3 a ta se (tuším) teprve zavádí v Dánsku;
    Z těchto výše uvedených podvozků bude mít problém asi Puma z hlediska přepravní kapacity osob, ostatní tři by mohly vyhovovat;

    K věži (věžovému kompletu)
    - požadavek na PTŘS je jednoznačný a z hlediska zamýšleného bojového použití důležitý. Takže šanci má pouze věž s integrovaným PTRK.
    - OT může být vyzbrojené hlavňovou zbraní pro přímou střelbu do ráže 20 mm, to znamená, že jak Turra, tak Samson 2 jsou věže BVP - tudíž, když je dáte na podvozek OT, vznikne Vám BVP. Dále, po opancéřování na L4, deklarovaném výrobcem, by Samson 2 vůbec nebyl jako věž BVP špatný.
    - když integrovaný PTRK, tak bych při velikosti AČR viděl jako nejvhodnějšího kandidáta SPIKE-LR.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    09:39 07.04.2017

    Kdo tu říkal že CV90 nikdy nedisponovala věží s PTŘS? https://www.youtube.com/watch?... Já osobně jsem zastáncem CV90. - nejosvědčenější aktuálně dostupný concept ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdo tu říkal že CV90 nikdy nedisponovala věží s PTŘS?

    https://www.youtube.com/watch?...

    Já osobně jsem zastáncem CV90.
    - nejosvědčenější aktuálně dostupný concept s potenciálem I do budoucna - viz předešlá diskuse zde
    - výroba/montáž zastřešená státním VOP znamená výhodu pro další případnou dovýrobu BVP, výrobu LT s 120mm dělem a hlavně pro údržbu po celou dobu služby! I v dnešní době dělá VOP hlavní udržbu pásových vozidel, tak proč v tom nepokračovat a zbavit se této schopnosti ve prospěch soukromé firmy. CSG ( I když jim fandím :D ) bych do toho nepletl. Jen ať se soustředí na kolovou techniku, práce mají víc než dost, tak proč tříštit Kapacity.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    01:04 07.04.2017

    Ač se zdá, že výběr je velký. Není tomu tak. Lynx, Tulpar, Kaplan, G5 nejsou nikde zavedeny a jedná se zatím o horké brambory. Puma se teprve zavádí do německé ...Zobrazit celý příspěvek

    Ač se zdá, že výběr je velký. Není tomu tak.

    Lynx, Tulpar, Kaplan, G5 nejsou nikde zavedeny a jedná se zatím o horké brambory.

    Puma se teprve zavádí do německé armády.

    ASCOD se sice může opřít o zralost konstrukce, jenže zase nikde není zaveden (nová verze)

    Jediné s jistotou vyzrálé vozidlo, od kterého víme co můžeme čekat je CV90.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:46 07.04.2017

    oprava: z Evropy nikoli s Evropy ;)

    oprava: z Evropy nikoli s Evropy ;)

  • semtam
    00:43 07.04.2017

    Namer není BVP, jedná se o OT, ale určitě by ho šlo osadit věží. Hmotnost Nameru jako takového je 60t a to už je macek na úrovni tanků. BVP má být mobilní a je tu jistý předpoklad, ...Zobrazit celý příspěvek

    Namer není BVP, jedná se o OT, ale určitě by ho šlo osadit věží. Hmotnost Nameru jako takového je 60t a to už je macek na úrovni tanků. BVP má být mobilní a je tu jistý předpoklad, že celková hmotnost Nameru v podobě BVP by pro evropské podmínky byla až příliš těžká. Ze cvičení je již zkušenost, že T-72M4CZ je v terénu mnohem agilnější, než její spojenecké protějšky v podobě Leo. Namer by měl určitě dost hladové provozní náklady, tak nijak necítím škodu, že se výběru neúčastní.

    Německá dvojice má své nedostatky. U Pumy to bude dáno především celkovou cenou. Tudíž její pořízení je málo pravděpodobné. Lynx je absolutní novinka, světlo světa si odbyl teprve v minulém roce. Tím pádem je jeho provoz velká neznámá a bude mít své mouchy. musí se pořádně otestovat a zaběhnout. Naše armáda má již za sebou (přesto stále pociťující) zkušenost s Brendou. Proto by bylo rozumné si prototypy odpustit.
    A co se týče G5, tak to je OT jak vyšitej, tudíž mimo smysl výběru.

    Turka nebrat

    A zase tu máme slavnou dvojici CV90 a ASCOD. Pro ty, kteří poznamenali, že CV90 je již poměrně staré. Tak ano i ne. CV90 ač na první pohled a laickému oku už vůbec ne postupem času se neustále zdokonaluje. Převážně jeho podvozková část. Dalo by se říci, že zraje.
    CV90 a ASCOD nebude chyba ani jeden, pokud budou vybrány za opravdu výhodných podmínek.

    Nesmíse také zapomínat, že pořízením BVP vznikne jakási pásová platforma pro další vozidla...

    Otázka nastává ohledně věže. CV90 má všude svoji obligátní věž. Jediná nevýhoda je ta, že dosud nedisponuje možnost nést PTŘS. Nikde není ale dáno, že CV90 musí mít bezpodmínečně věž, kterou mají i ostatní uživatelé.

    Věž pro BVP s PTŘS nabízí s Evropy jen Německo. Izraelská a slovenská věž se hodí spíše na vyzbrojení transportérů a nikoli jako výzbroj BVP. Jako určitou alternativu bych viděl použití věže z korejského K21. Věž je plně vyvinuta, má schopnost nést dvojici PTŘS. Jediná nevýhoda zřejmě spočívá v 40mm kanonu. Sice v tom vidím výhodu, ale požadavek zní na 30mm.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:49 06.04.2017

    A nevzniká potom trosku tlak na zásobu munice ? Pokud se uvazuje moderní boj a bojiště pokryté "Drony" není výhodnější mít menší ráži/větší zásobu munice na jejich likvidaci ?

    A nevzniká potom trosku tlak na zásobu munice ? Pokud se uvazuje moderní boj a bojiště pokryté "Drony" není výhodnější mít menší ráži/větší zásobu munice na jejich likvidaci ?

  • fenri
    21:37 06.04.2017

    KOLT: YES :-))

    KOLT: YES :-))

  • KOLT
    21:21 06.04.2017

    Jen tak mmchd, pokud se někam vleze 30mm Bushmaster, měl by se tam v podstatě i vlézt 40mm CTAS. Tedy pokud to nebude kolem Bushe postavené hodně na míru. Já bych CTAS skutečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen tak mmchd, pokud se někam vleze 30mm Bushmaster, měl by se tam v podstatě i vlézt 40mm CTAS. Tedy pokud to nebude kolem Bushe postavené hodně na míru. Já bych CTAS skutečně hodně bral, ale otázkou je, jestli nám ho aktuálně někdo vůbec je ochotný/schopný dodat...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:20 06.04.2017

    "...by to chtělo mít opravdu co "nejzlejší" BVP..."

    Namer s 57mm Boforsem ;-)

    "...by to chtělo mít opravdu co "nejzlejší" BVP..."

    Namer s 57mm Boforsem ;-)

  • fenri
    21:12 06.04.2017

    Ještě k těm kanonům: pokud dojde k válce (a pro přehlídky je zbytečné kupovat těžká BVP), dojdou brzy drahé střely. Umím i představit, že třeba v Pardubicích budou sekat mrtě ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k těm kanonům:

    pokud dojde k válce (a pro přehlídky je zbytečné kupovat těžká BVP), dojdou brzy drahé střely. Umím i představit, že třeba v Pardubicích budou sekat mrtě střeliva do 40 mm (alespoň toho základního, když ne programovatelného). Jak se u nás budou dělat pokročilé PTŘS bych byl skeptický.

    Kupujeme BVP pro BUDOUCÍ boj. A tam 30 mm bude málo.
    Nesoudil bych Rusy (chceme-li tedy s nimi furt válčit) podle STÁVAJÍCÍCH výrobních kapacit. Oni se z té, samohonkovým oparem zastřené, chandry umí rychle probrat a když jim teče do bot, dějou se věci. Zrovna sekat rychle kanony by asi zvládli. Ostatně stačilo, když jim někdo zvedl mandle (a nemusel to být nepřítel) a děly se věci. Pokrok pod Šojguem (a jen s penězma zdaleka nesouvisí) bych naší armádě docela přál. Ach ano, asi to není demokratické vedení armády, s důrazem na genderovou složku, enviromentální výchovu a řezání pinďourů švédským gryfům. Jde jim "pouze" o bojeschopnost.
    Ale možná každé století potřebuje někoho, kdo se v Rusech šeredně splete a předem ví, že jsou v řiti a natře jim to.

    Myslím si, že BVP s kvalitní aktivní ochranou (a to se v našich končinách umí) by se se 40 mm mohl s Kurgancem, T-15 či (nejpravděpodobněji) Derivacií či BTR+Bajkal mohl měřit relativně sebevědomě. S 30 mm by zvládl jen to BTR a byl by jakž-takž supeřem pro Derivacii (i když...). Minimálně by jim mohl na slušnou vzdálenost očesat senzory a prvky aktivní ochrany.

    Za další zvažte, že dlouhodobá perspektiva MBT je u nás "otázná", o počtech nemluvě, a potom by to chtělo mít opravdu co "nejzlejší" BVP.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    19:28 06.04.2017

    Je vcelku jedno co se koupí všechny hlavní 4 vypadaj dobře hlavně ať je k tomu AWiSS nebo Trophy nebo něco takovýho protože pak už se to nikdy nekoupí, nebo jenom pár kousků.

    Je vcelku jedno co se koupí všechny hlavní 4 vypadaj dobře hlavně ať je k tomu AWiSS nebo Trophy nebo něco takovýho protože pak už se to nikdy nekoupí, nebo jenom pár kousků.

  • Jirosi
    18:37 06.04.2017

    Maximus: Jenže ten software je dnes to nejdůležitější bez něj to dnes ani nenastartujete. To ostatní je jen předražená kovová krabice. Kdy jste metodou zpětného konstruování ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus: Jenže ten software je dnes to nejdůležitější bez něj to dnes ani nenastartujete. To ostatní je jen předražená kovová krabice. Kdy jste metodou zpětného konstruování schopen ty mechanické díly nahradit. Životnost bude mizerná ale alespoň to pojede.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    17:54 06.04.2017

    To Jirosi: Nevím, jestli opravdu reagujete na mne, ale já celou dobu prezentují názor, ze BVP máme pokud možno cele vyrábět u nás, snad krome speciální elektroniky a sw. Zbytek ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jirosi: Nevím, jestli opravdu reagujete na mne, ale já celou dobu prezentují názor, ze BVP máme pokud možno cele vyrábět u nás, snad krome speciální elektroniky a sw. Zbytek není nic, co by u nás neslo vyrobit ve stejně kvalitě.
    U Pumy pochybuji, ze Němci budou ochotni přenést do ČR vyspělou technologii vrstveneho pancéřování a další strategické technologie. Pokud ano, tak by to byl pro mne kandidát No. 1 bez ohledu na cenu. V tomto jsem ale skeptik, který má potěšeni z toho, ze by se v tomto zrovna zmýlil :-).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 10